Nieuws van politieke partijen in Eindhoven inzichtelijk

5 documenten

VVD Meets DDW 2019

VVD VVD Eindhoven 27-09-2019 23:27

Het VVD-netwerkbestuur Brainport Regio en de VVD Statenfractie nodigen u uit voor het evenement “VVD meets DDW” op zaterdag 26 oktober. Bij dit inspirerende evenement tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, kunt u deelnemen aan een Guided Tour langs de highlights van de Dutch Design Week op Strijp-S in Eindhoven. Aansluitend volgt een paneldiscussie en een inspirerende netwerkborrel.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/36581/vvd-meets-ddw-2019

U kunt ervoor kiezen om het gehele programma bij te wonen of alleen de netwerkborrel.

Guided Tour: Tijdens de guided tour wordt u in twee uur in kleine groepen langs de highlights van de DDW geleid, onder leiding van een officiële Design Guide. Er is een beperkt aantal plaatsen (max. 45) beschikbaar. Om mee te gaan dient u zich aan te melden via de link.

Let op: u dient hiervoor zelf een toegangskaart te kopen (passe partout), die overigens de gehele 9 dagen geldig is voor alle DDW locaties. Deze kunt u online kopen voor 17 euro via: https://www.ddw.nl/tickets

Paneldiscussie & Netwerkborrel: De paneldiscussie vindt plaats in het nieuwe Plug-in City op Strijp S. Een panel bestaand uit

Martijn Paulen (Directeur Dutch Design Foundation), Monique List (VVD Wethouder in Eindhoven), Gaby Scholder (woordvoerder Cultuur VVD Statenfractie) en Thierry Aartsen (Brabants VVD Tweede Kamerlid) zal in gesprek treden over de waarde van- en ontwikkelingen omtrent Cultuur in Eindhoven. Aansluitend is er een netwerkborrel, waar het VVD lokaal Netwerk Brainport u het eerste drankje gratis aanbiedt. Ook voor borrelhapjes wordt gezorgd.

Tickets: Wij verzoeken u in verband met reserveringen van te voren aan te melden via evenbrite: https://bit.ly/2kIVgTNv Aanmelden is mogelijk tot en met vrijdag 18 oktober. Voor de Guided Tour en Netwerk- borrel zijn aparte (gratis) kaarten beschikbaar. Komt u graag naar beide? Bestelt u dan ook voor beide een ticket.

Programma zaterdag 26 Oktober: Verzamelpunt voor de guided tour: bij de VVD-banners op het Ketelhuisplein Locatie borrel: Het nieuwe Plug-in City of Strijp S

14:00   Inloop en regelen toegangsbandjes

15:00   Aanvang Guided Tour

17:00   Paneldiscussie over Design- en Cultuurbeleid

18:00   Borrel en gelegenheid tot netwerken

We zien u heel graag op 26 oktober.

Route info en parkeren Strijp S: https://www.mobility-s.nl/kaart

 

Designplek zou zo maar in Eindhoven kunnen landen

VVD VVD Eindhoven 14-06-2019 06:15

Gisteren (13 juni 2019) heeft minister Van Engelshoven van OCW haar uitgangspuntennotitie Cultuurnota* gepresenteerd over een nieuw cultuurbestel vanaf 2021. In die nota heeft zij zich positief uitgelaten over de mogelijkheid van een Designmuseum in Eindhoven. ‘… Als de regio stelt dat design in het DNA van haar regio zit, dan kunnen we er samen voor zorgen dat er mooie dingen op dat gebied gebeuren. Bijvoorbeeld door de Dutch Design Foundation op te waarderen tot een nationaal designfestival.’ Wat verder in haar brief: ‘En ja, dat museum of designlab zou zomaar in Eindhoven kunnen landen’.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/35676/designplek-zou-zo-maar-in-eindhoven-kunnen-landen

Voorzieningenniveau

Een van de speerpunten uit de Brainport Nationale Actieagenda is het voorzieningenniveau van Brainport Eindhoven passend te maken bij de internationale concurrentiepositie en de bedrijven en kennisinstellingen die er gevestigd zijn. Vooral voorzieningen voor sport en cultuur zijn achtergebleven. De huidige uitstraling is niet echt grootstedelijk te noemen en het aanbod is niet meegegroeid met de veranderende bevolkingssamenstelling. Een designplek zou een mooie boost zijn voor ons voorzieningenniveau en daarmee van ons vestigingsklimaat.

Geweldige kans

De plannen die nu gepresenteerd zijn betekenen dat de minister 1 miljoen per jaar uittrekt voor een designplek en 0,6 miljoen extra per jaar voor de organisatie van een Festival Design. Bovenop de 0,4 miljoen die er al beschikbaar was voor de DDW, betekent dat maar liefst 2 miljoen per jaar voor Design in Zuidoost-Brabant. Onze wethouder Monique List in een reactie: ‘Heel mooi dat de minister het plan heeft om te investeren in een future lab, want wat ons plan voor het Designmuseum beoogt is enorm vernieuwend. Het biedt een geweldige kans niet alleen voor ons vestigingsklimaat, maar voor alle Eindhovenaren wordt de stad leuker en interessanter’.

Eindadvies

Het eindadvies van kwartiermaker Chris Sigaloff omschrijft een instelling die toegankelijk en aantrekkelijk is voor iedereen, die laat zien dat design zich richt op de maatschappelijke vraagstukken van vandaag en morgen, waarbij innovatie centraal staat, waar mensen nieuwe invalshoeken ontdekken voor de aanpak ervan en daar ook zelf – interactief – met frisse ideeën aan kunnen bijdragen.

Hoe nu verder?

In feite is het besluit van de minister een beginpunt. Nu kunnen we met de stad en de raad aan de slag om uitvoering te geven aan dit besluit en het eindadvies van kwartiermaker Chris Sigaloff. Ceciel van Bergeijk, eerste woordvoerder cultuur van de VVD fractie: ‘Ik verheug me erop om samen vorm te geven aan de totstandkoming van een designplek. Een instelling waar Eindhovenaren en bezoekers van buiten met plezier regelmatig een kijkje gaan nemen, omdat ze nieuwsgierig zijn hoe kleinere en grotere vraagstukken waar ieder modern mens vroeg of laat tegenaan loopt worden aangepakt. Een plek waar iedereen zich thuis voelt en waar je als je dat wilt ook onderdeel kunt zijn van het proces.’

____________________________________________________________________________________________________________________________

*De Uitgangspuntennotitie Cultuurnota is het belangrijkste beleidsdocument op het gebied van cultuur, omdat hiermee het gemeentelijk beleid voor meer jaren wordt vastgesteld.

Marcel Oosterveer en Monique List, kandidaat-wethouders voor de VVD

VVD VVD GroenLinks CDA PvdA Eindhoven 17-05-2018 06:53

De Eindhovense VVD fractie heeft maandagavond besloten Marcel Oosterveer en Monique List voor te dragen als kandidaat-wethouders. Beiden hebben ruime ervaring binnen de Eindhovense politiek, kennen onze stad en de uitdagingen die voor ons liggen. De formatie van een nieuwe coalitie van de VVD met Groen Links, PvdA en CDA krijgt steeds meer vorm.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/30359/marcel-oosterveer-en-monique-list-kandidaat-wethouders-voor-de-vvd

Marcel Oosterveer is lid van de Eindhovense gemeenteraad sinds 2010 en was van 2003-2007 lid van provinciale Staten van Noord-Brabant. Gedurende de laatste vier jaar was hij financieel woordvoerder en o.m. voorzitter van de gemeentelijke accountantscommissie. Daarnaast is hij als ondernemer werkzaam geweest bij het begeleiden van internationale organisaties.  

Monique List-de Roos is sinds 2006 lid van de Eindhovense gemeenteraad, waarvan een aantal jaren als fractievoorzitter. Van 2012-2014 was zij wethouder Economie, Werk en Beroepsonderwijs. De laatste jaren werkte zij als zelfstandig adviseur. Tevens is zij vicevoorzitter VVD Regio Zuid.

Bij de neus genomen

VVD VVD PvdA Eindhoven 06-03-2018 06:09

Overkomt u dat ook wel eens? Je hoort een redenering die volledig logisch klinkt en goed onderbouwd lijkt en toch zegt je gevoel dat er iets niet in de haak is. Dat overkwam ons vanaf het eerste moment bij de plannen voor een vernieuwde Vestdijk. Monique List en Tom Meylink schrijven hier onderstaand stuk over.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/28527/bij-de-neus-genomen

© ED.nl

De stad moet groener en aantrekkelijker worden en het verkeer moet drastisch beperkt worden want de luchtkwaliteit ter plekke is levensbedreigend. Natuurlijk wil iedereen een groene en aantrekkelijke leefomgeving en zeker de Vestdijk kan wel een stukje gezelligheid en vergroening gebruiken. Tot zover geen vuiltje aan de lucht. Maar is het nou werkelijk nodig het verkeer op deze wijze te ontregelen en bezoekers uit het centrum te weren? En is het middel niet erger dan de kwaal?

Laten we eerst eens naar de feiten kijken. Volgens de verantwoordelijke D66-wethouder tonen berekeningen van het RIVM in den Haag aan dat de wettelijke normen ernstig overschreden worden en daardoor is rigoureus ingrijpen noodzakelijk. Het gaat dan om een specifiek gas, stikstofdioxide (NO2) en om een specifiek punt, gelegen tussen de kruising met de Dommelstraat/Nieuwstraat en het Stationsplein. Lees je de bijbehorende informatiebrief echter nauwkeurig dan zie je dat er zoveel foutmarge in de berekening zit dat je eerder van, gelijk aan het wettelijk maximum kunt spreken.

In Eindhoven hebben we echter al enkele jaren een eigen, innovatief netwerk van meetpunten. Dit heet AIREAS en onze stad heeft hierin tot nu toe bij elkaar al zo’n 700.000 Euro geïnvesteerd. Uit de gepubliceerde meetresultaten van dit instituut blijkt opmerkelijk genoeg dat de lucht in de stad overal onder het wettelijke maximum voor luchtvervuiling blijft. En dat de lucht in het centrum schoner is dan in de wijken eromheen.

Waarschijnlijk vraagt u zich, net als wij, af waarom Haagse berekeningen van meer waarde worden geacht dan de metingen door ons eigen netwerk. Het antwoord kwam tijdens de behandeling in de raadscommissie van de PvdA-woordvoerder: berekeningen bepalen het beleid (lees subsidie) en niet metingen. Met deze woorden was ook de laatste investering om AIREAS te vervolmaken van tafel. Jammer van het werk van AIREAS en van onze investering tot nu toe.

Belangrijk om te weten is dat stikstofoxide vooral door industrieën in België en Duitsland en door de landbouw wordt geproduceerd. Daarom heeft de Provinciale staten van Brabant vorig jaar flinke maatregelen voor de veehouderij vastgesteld. Hierdoor zal er binnen een paar jaar al naar verwachting een derde minder stikstof in de lucht komen.

Omdat wij bij de eerste bekendmaking van de plannen voor de herinrichting onze twijfels hadden, hebben wij aangedrongen op een proefopstelling om aan te kunnen tonen dat de investering in de herinrichting van 6.500.000 Euro (begroot) onverstandig is en zelf averechts uitwerkt.

Iedereen die in het laatste half jaar heeft geprobeerd de binnenstad vanuit het zuiden te bereiken heeft de gevolgen kunnen merken. In de directe omgeving van de Vestdijk waar het verkeer naartoe is uitgeweken en zelfs op de oostelijke rondweg en de Mauritsstraat zijn de gevolgen groot.

Nu zult u waarschijnlijk denken dat deze overlast tot een aanpassing van de plannen gaat leiden.

Nee helaas, bij de presentatie van de plannen enkele weken geleden bleek dat alles exact zo moet worden als een jaar geleden al is bedacht. We zagen op websites en in deze krant werkelijk schitterende plaatjes, een groene oase met weinig auto’s en weinig mensen. En ook zonder marathon of carnavalsoptocht.

In het ondersteunende rapport over de proefopstelling staat dat er op de kop van de Vestdijk veel minder auto’s rijden en ook dat er nauwelijks iets verslechterd is voor de omliggende straten. Mooie conclusie toch? Even goed lezen en dan blijkt dat er niet in het weekend is gemeten en ook komen de Hertogstraat, de Stratumsedijk en de St. Jorislaan niet in het onderzoek voor.

De VVD is niet de enige die voelt dat er iets niet in de haak is. De verenigde ondernemers van de binnenstad en de organisatoren van de grote evenementen die onze stad zo leuk maken, hebben ook bezwaren. Ze worden natuurlijk aangehoord maar de trein dendert door.

Ondertussen zien Eindhovenaren dat de stad steeds moeilijker bereikbaar wordt en dat woonstraten veel overlast ondervinden alleen maar om een stukje Vestdijk, het rekenpunt, te ontlasten waar bijna niemand woont.

Misschien denkt u dat met de problemen op de Vestdijk en de files door eerdere herinrichting van de Europalaan, de Aalsterweg, de Montgomerylaan en de kop van de Kennedylaan de leefbaarheid en de luchtkwaliteit te veel zijn aangetast?

Helaas gaan de plannen nog veel verder. De Vonderweg wordt versmald alsof daar nooit 35.000 mensen tegelijk een feestje komen vieren en de Fellenoord gaat in de huidige plannen naar een rijstrook omdat daar volgens het huidige college overbodig asfalt ligt.

En dan is er nog het plan om over 12 jaar binnen de rondweg alleen nog maar 100% elektrische voertuigen toe te staan. Mensen met een smalle beurs die afhankelijk zijn van een auto worden zo de stad uitgejaagd.

De VVD is ervan overtuigd dat we niet op goede weg zijn.

Eindhoven wil doorgroeien naar 300.000 inwoners. Dan denkt de VVD dat we een aantrekkelijke, groene stad zouden willen zijn waar mensen van buiten juist welkom zijn.

Als we minder overlast van autoverkeer willen dan moeten zorgen voor een optimale doorstroming, bijvoorbeeld door stoplichten zo af te stellen dat de wachttijd voor auto’s korter wordt in plaats van langer. Eerst vervangende routes op orde voordat we wegen gaan afsluiten. We willen reële alternatieven zoals goedkope Park en Ride voorzieningen met pendeldiensten. Kleine buslijnen in stand houden en ook nadenken over gratis parkeren in de ochtend om zo het winkelend publiek beter over de dag te spreiden. Fietspaden goed verlichten zijn en veiliger maken door ze los van autoverkeer neer te leggen. Zo zijn er ideeën genoeg.

Wij hopen dat u ons na 21 maart de kans geeft om ze uit te voeren.

VVD-Kandidatenlijst Gemeenteraad 2018

VVD VVD Eindhoven 28-11-2017 06:29

Met deze lijst van 34 kandidaten heeft de Eindhovense VVD gekozen voor een goede balans tussen nieuwe gezichten en ervaren raadsleden. Marcel Oosterveer is in oktober al door de leden gekozen als lijsttrekker en voert daarmee de lijst aan. Zittende raadsleden Joost de Jong en Monique List volgen op plek twee en drie, gevolgd door commissielid Saskia Wempe op vier.

https://eindhoven.vvd.nl/nieuws/25529/vvd-kandidatenlijst-gemeenteraad-2018

Naast bekende gezichten zijn er ook nieuwe kandidaten op de lijst te vinden. Hoogste nieuwkomer is Jeroen Dasbach op vijf, gevolgd door commissielid Tom Meylink op zes en de jonge kandidaten Jurie Boon, Lex Janssen en Fatimzahra Chahim op respectievelijk 7, 8 en 9.

Huidig fractievoorzitter Hans Rozendaal heeft gekozen om op een lagere plek te staan om ruimte te geven aan nieuwe talenten. Zo ook Marcel Punte welke nu als lijstduwer gaat fungeren.

Marcel Oosterveer is trots op deze lijst: “De stad staat voor grote uitdagingen. Met deze mensen kan de Eindhovense VVD aan de slag om de problemen in de stad aan te pakken Waarbij de inwoners zoveel mogelijk worden ontzien.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.