Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

18 documenten

Utrechters in actie voor hoger minimumloon

SP SP Utrecht 10-07-2020 14:47

Iedereen klapte tijdens de coronacrisis voor de harde werkers in de cruciale beroepen, maar ondertussen verdienen velen van hen, zoals schoonmakers en vakkenvullers, nog steeds het minimumloon. Door het hele land werd er daarom vrijdag actie gevoerd voor een hoger minimumloon.

De acties vonden plaats bij Albert Heijn’s, want moederbedrijf Ahold is volgens SP’er Michel Eggermont hét voorbeeld van waar het misgaat: ‘Ahold maakte tijdens de crisis 48% meer winst. Vakkenvullers en kassamedewerkers krijgen minimumloon, maar 645 miljoen euro gaat naar de aandeelhouders. Zij en niet de aandeelhouders liepen gevaar. Dat zien we steeds weer: de aandeelhouders profiteren, terwijl werknemers verliezen. Het is hoog tijd dat het minimumloon omhoog gaat.’

Eggermont is ook actief bij Voor14, het initiatief van vakbond FNV voor een minimumuurloon van 14 euro. Donderdag is er, na actie van Voor14, in de Utrechtse gemeenteraad een voorstel voor een hoger minimumloon aangenomen. ‘Een mooie eerste stap, maar daarmee zijn we er nog niet. Het komende jaar blijven we actie voeren voor een minimumloon van 14 euro. De winsten van deze bedrijven moeten van de zakkenvullers naar de vakkenvullers!’

Lees hier een interview met Michel Eggermont over Voor14

Zie ook: Werk en Inkomen

Vier vragen aan Michel Eggermont over 'Voor 14'

SP SP Utrecht 20-05-2020 11:45

Al voor de coronacrisis startte de vakbond FNV een campagne voor een minimumuurloon van 14 euro. Een flinke verhoging ten opzichte van het huidige minimumloon. Michel Eggermont is in Utrecht actief voor de Voor 14-campagne. We gingen met hem in gesprek.

Waarom moet het minimumloon naar 14 euro?

https://utrecht.sp.nl/nieuws/2020/05/vier-vragen-aan-michel-eggermont-over-het-minimumloon-naar-14-euro

Voor steeds meer mensen is het loon uit werk niet voldoende om rond te komen. Er zijn steeds meer werkende armen. Wij vinden dat werk moet lonen. Je moet rond kunnen komen en daar is het minimumloon voor bedoeld. Een flink verhoging van het minimumloon naar 14 euro per uur is daarom hard nodig.

Wat hebben jullie tot nu toe in Utrecht gedaan?

Vlak voor de coronacrisis zijn we gestart met acties in Utrecht. We hebben een aantal keer op straat gestaan om met mensen in gesprek te gaan over het minimumloon. Ons belangrijkste doel is dan ook om meer mensen te betrekken bij onze acties. Zeker in de sectoren waar mensen slecht betaald worden.

Hoe gaat dat nu verder in deze tijden van corona?

Veel mensen die slecht betaald worden hebben in deze coronacrisis een ineens een ‘essentieel beroep’. Denk aan de postbodes, zorgpersoneel en supermarktmedewerkers. Dat was natuurlijk al zo, maar nu wordt er extra een beroep op hen gedaan. Daar mag ook wat tegenover staan in de vorm van een hoger loon. 

"Het enige antwoord is en blijft: organiseren."

Om al deze mensen een hart onder de riem te steken zijn we een stoepkrijtactie gestart. Zo hebben we bij een aantal ingangen van supermarkten een boodschap achtergelaten. Met als resultaat blije supermarktmedewerkers en goede gesprekken – op afstand natuurlijk – met mensen die hun boodschappen gingen doen.

Iets goeds dat deze crisis misschien nog wél heeft voorgebracht is dat veel jongeren nu ook inzien dat er veel mensen, vaak ook jong, in een kwetsbare situatie zitten. Veel mensen zijn hun werk kwijtgeraakt of zijn achteruit gegaan in inkomen. Dat komt door alle flexbanen waardoor mensen er gauw uit liggen. Het enige antwoord daarop is en blijft: organiseren. Dus lid worden van de vakbond, samen met zoveel mogelijk collega’s op de werkvloer. Dat kan ik iedereen aanraden!

Hoe kunnen mensen meehelpen?

Geef je op via de website van Voor 14 en geef aan dat je aan de slag wil in 'het Utrechtse'. Wij nemen contact met je op zodat je mee kunt doen onze videovergaderingen. Daar denken we samen na over hoe we onze campagne nóg groter kunnen maken.

Zie ook: Werk en Inkomen

Openbaar Vervoer van ons allemaal

SP SP Veenendaal 07-04-2020 06:46

85% steun voor Nationalisatie OV

Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis. Deze crisistijd maakt duidelijk dat de Provincie zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen; vindt de SP. Uit een poll in het AD blijkt, dat 85% van de mensen het hiermee eens is.

Op 27 maart gaven Andrea Poppe (fractievoorzitter SP Provincie Utrecht), Michel Eggermont (Statenlid SP Provincie Utrecht), Joop Welter (regiovertegenwoordiger SP Utrecht) en Tim Schipper (fractievoorzitter SP Utrecht-stad) een statement af, waarin zij de nationalisatie van het openbaar  vervoer bepleitten.

Twee bedrijven

Het openbaar vervoer in de Provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de Provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen.

Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: deze bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders.

Andrea Poppe (L), Fractievoorzitter SP Provinciale Staten Utrecht Tim Schipper (R), Fractievoorzitter SP Utrecht stad

Belangrijke verantwoordelijkheid

"We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als één van deze bedrijven in de financiële problemen komt," aldus de opstellers van het statement. "De Provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Provincie."

Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de Provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft. Deze stelling in goede aarde. Naar aanleiding van het statement heeft het AD een poll opgesteld. Op het moment van schrijven hebben er 1138 mensen gestemd; 85% daarvan steunt de nationalisatie van het OV.

Zie ook:

provincieutrecht.sp.nl AD: Opinie: Coronacrisis bewijst dat...
Zie ook: Provincie/regio

Provincie Utrecht moet het openbaar vervoer nationaliseren

SP SP Amersfoort 30-03-2020 15:17

Sinds 12 maart ziet Nederland er anders uit dan we gewend zijn. Met z’n allen proberen we de verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan door zo veel mogelijk thuis te blijven. Maar we zijn ook met onze neus op de feiten gedrukt welke voorzieningen in onze samenleving van vitaal belang zijn. Natuurlijk de zorg en de voedselvoorziening, maar ook het openbaar vervoer. Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis.

Die zekerheid hebben we in het geheel niet. Het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht is uitbesteed aan private bedrijven. We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als één van deze bedrijven in de financiële problemen komt. De Provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Provincie. Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de Provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft.

Het openbaar vervoer in de Provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de Provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen. Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: deze bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders.

Nu kan de Provincie Utrecht er ook voor kiezen om deze bedrijven extra financieel te ondersteunen, maar dat is volgens SP Utrecht water naar de zee dragen. Ten eerste blijft de oorzaak van de kwetsbaarheid van het openbaar vervoer bestaan, ten tweede maakt de Provincie zich dan volledig afhankelijk van deze private bedrijven met buitenlandse aandeelhouders. Deze crisistijd maakt duidelijk dat de Provincie zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen. Alleen zo kunnen we deze vitale voorziening voor de Provincie garanderen.

Andrea Poppe, fractievoorzitter SP Provincie Utrecht Michel Eggermont, Statenlid SP Provincie Utrecht Joop Welter, regiovertegenwoordiger SP Utrecht Tim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht-stad

https://www.facebook.com/spprovutrecht/

Provincie Utrecht moet het openbaar vervoer nationaliseren

SP SP Utrecht 30-03-2020 13:32

Sinds 12 maart ziet Nederland er anders uit dan we gewend zijn. Met z’n allen proberen we de verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan door zo veel mogelijk thuis te blijven. Maar we zijn ook met onze neus op de feiten gedrukt welke voorzieningen in onze samenleving van vitaal belang zijn. Natuurlijk de zorg en de voedselvoorziening, maar ook het openbaar vervoer. Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis.

Die zekerheid hebben we in het geheel niet. Het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht is uitbesteed aan private bedrijven. We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als één van deze bedrijven in de financiële problemen komt. De Provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Provincie. Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de Provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft.

Het openbaar vervoer in de Provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de Provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen. Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: deze bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders.

Nu kan de Provincie Utrecht er ook voor kiezen om deze bedrijven extra financieel te ondersteunen, maar dat is volgens SP Utrecht water naar de zee dragen. Ten eerste blijft de oorzaak van de kwetsbaarheid van het openbaar vervoer bestaan, ten tweede maakt de Provincie zich dan volledig afhankelijk van deze private bedrijven met buitenlandse aandeelhouders. Deze crisistijd maakt duidelijk dat de Provincie zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen. Alleen zo kunnen we deze vitale voorziening voor de Provincie garanderen.

Andrea Poppe, fractievoorzitter SP Provincie Utrecht Michel Eggermont, Statenlid SP Provincie Utrecht Joop Welter, regiovertegenwoordiger SP Utrecht Tim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht-stad

Bewonersactie tegen bezuinigingen busvervoer Soesterkwartier

SP SP Amersfoort 14-08-2019 11:32

Dinsdag voerden enige tientallen Soesterkwartierders actie. Als de bezuinigingen doorgaan rijdt er vanaf 15 december op de avonden en in de weekenden geen bus meer door het Soesterkwartier. Voor bewoners, die van het busvervoer afhankelijk zijn, is dit onverteerbaar!

Zij vormden met oa. Joke Sickmann de actiegroep: "De Bus Komt Zo!" Alle actievoerders stapten op bus 1 en reden een rondje waarbij ze de medereizigers een enquête aanboden.

Op 17 september neemt Gedeputeerde Staten, het dagelijks bestuur van de provincie, een definitief besluit over de nieuwe dienstregeling. Daarom was ook SP-Statenlid Michel Eggermont bij de actie aanwezig. Hij zal, met steun van de Soesterkwartierders, proberen deze bezuinigingen op het busvervoer van tafel te krijgen.

SP in de bres voor cliënten Regiotaxi Eemland

SP SP Utrecht 24-06-2019 12:29

De Utrechtse Statenfractie van de SP springt in de bres voor de werknemers van de sociale werkvoorziening in Amersfoort en omstreken. Uit een brandbrief van de Ondernemingsraad blijkt dat dat de kwaliteit van het regiotaxivervoer van en naar de werkplek ver onder de maat is. De SP is het spuugzat dat steeds maar weer dezelfde problemen opduiken bij de regiotaxi, waarbij de mensen die ervan afhankelijk zijn consequent aan het kortste eind trekken. In navolging van de Amersfoortse raadsfractie stelt SP-Statenlid Michel Eggermont vragen aan het Provinciebestuur.

Eggermont: “Het is een zooitje en dat duurt blijkbaar al twee jaar. Taxi’s die niet komen, te vroeg komen en alweer zijn vertrokken als de mensen wel zover zijn. Hoge ritprijzen vragen en mensen laten staan die dat niet kunnen betalen, terwijl ze dat helemaal niet hoeven betalen. Al in mei 2018 is dit alles door de directie van de Werkvoorziening aangekaart bij de vervoerder, maar dat leidt blijkbaar tot niets.”

De Provincie Utrecht is eindverantwoordelijk voor het regiotaxivervoer. De SP wil dat het Provinciebestuur actie onderneemt om ervoor te zorgen dat de kwaliteit ervan op zo kort mogelijke termijn op orde komt.

“De Werkvoorziening is van groot maatschappelijk belang voor de mensen die er werken. Het geeft inhoud en zingeving aan de dag en is een belangrijk bestanddeel van hun sociale leven. Er zijn ook afspraken gemaakt met de vervoerder. Die moeten gewoon worden nagekomen. Als dat allemaal niet lukt, gaan we wat ons betreft terug naar het wegbezuinigde groepsvervoer.”, aldus Eggermont.

Lees hier Michels vragen. 

Buurtbus 524: rechtse politiek in de praktijk. De SP stelt vragen.

SP SP VVD Stichtse Vecht 03-05-2019 15:00

In april publiceerden wij al een artikel over de staat van het openbaar vervoer in de kleine kernen van onze gemeente, en ook in de VAR kon u lezen over het inkorten van de route van buurtbus 524 als gevolg van een vrijwilligerstekort. Hoog tijd voor SP-Statenlid Michel Eggermont om aan te kloppen bij VVD-Gedeputeerde Dennis Straat, onder andere verantwoordelijk voor Mobiliteit in onze provincie. Namens de SP stelde Eggermont kritische vragen over de asociale aanpak van het openbaar vervoer door de Gedeputeerde Staten.

Eggermont: "Fijnmazig en betrouwbaar openbaar vervoer is een basisbehoefte en bovendien van groot belang om het autogebruik te verminderen. Ook kleine kernen verdienen een goede busverbinding. Er hoeft geen winst op gemaakt te worden op het OV en het zou gewoon weer een publieke dienst moeten worden, gereden door professionals."

Namens onze fractie stelde Eggermont de volgende vragen:

Waarom heeft het college ingestemd met de tussentijdse wijziging in de dienstregeling van lijn 524, in weerwil van wat daarover staat opgenomen in het vervoerplan van Syntus? Wat is de reden waarom het college PS niet expliciet per brief of memo heeft geïnformeerd over deze tussentijdse wijziging van het vervoerplan? Is het college het met de SP eens dat de OV-bereikbaarheid van kleine kernen niet afhankelijk mag zijn van de beschikbaarheid van vrijwilligers? Zo nee, waarom niet? Waarom is er niet voor gekozen Syntus te houden aan het vervoerplan en de ontstane problemen op te lossen door de inzet van professionele chauffeurs? Is het college alsnog bereid dit bij Syntus op tafel te leggen? Zo nee, waarom niet? Zijn er, naast lijn 524, momenteel nog andere buurtbuslijnen waarvan de dienstregelingen bedreigd worden door soortgelijke problemen? Hoe zit het bijvoorbeeld met de ander ‘uitdagingen’, genoemd in het vervoerplan 2019 van Syntus? Wat gaat het college doen om in de toekomst vergelijkbare gevallen te voorkomen?

De SP blijft zich, op welk bestuursniveau dan ook, inzetten voor rechtvaardigheid en mobiliteit voor iedereen - ook in de kleine kernen!

Buurtbus 524 onder druk door vrijwilligerstekort

SP SP Utrecht 30-04-2019 12:21

Recent verscheen in de VAR-krant het bericht dat de vrijwilligersbusdienst op lijn 524 (Woerden-Breukelen v.v.) van Syntus de dienstregeling niet meer rond kreeg door een gebrek aan vrijwilligers. Er is een bus afgestoten en de lijn is ingekort. SP-Statenlid Michel Eggermont trekt aan de bel bij het Provinciebestuur.

Eggermont: "Fijnmazig en betrouwbaar openbaar vervoer is een basisbehoefte en bovendien van groot belang om het autogebruik te verminderen. Ook kleine kernen verdienen een goede busverbinding. Er hoeft geen winst op gemaakt te worden op het OV en het zou gewoon weer een publieke dienst moeten worden, gereden door professionals."

Lees hier de vragen van Michel een het college van Gedeputeerde Staten.

Lees hier het artikel op de website van SP Afdeling Stichtse Vecht

Michel Eggermont nieuw Statenlid SP

SP SP Utrecht 25-03-2019 11:04

Vanochtend heeft het centraal stembureau de officiële uitslag van de Statenverkiezingen bekend gemaakt. Michel Eggermont gaat de komende vier jaar samen met lijsttrekker Andrea Poppe de tweemansvoorhoede van de SP in Provinciale Staten vormen. Michel, welkom! 

Tegelijk moeten we ook afscheid nemen van Truke Noordenbos, Hassan Toutouh en Menno Boer. We danken ze enorm voor hun inzet en inbreng de afgelopen jaren! 

https://provincieutrecht.sp.nl/nieuws/2019/03/michel-eggermont-nieuw-statenlid-sp                https://provincieutrecht.sp.nl/nieuws/2019/03/michel-eggermont-nieuw-statenlid-sp                 https://provincieutrecht.sp.nl/nieuws/2019/03/michel-eggermont-nieuw-statenlid-sp
Zie ook: Verkiezingen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.