Nieuws van politieke partijen over Lokale Partij Grave inzichtelijk

2 documenten

Ollongren in gesprek met CvdK’s na kwestie ‘Gennep’

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 30-09-2019 10:00

Bestuurlijke verhoudingen verstoord

Dat schrijft de minister in antwoord op Kamervragen van D66-Kamerleden Monica den Boer en Rens Raemakers. Op verzoek van de minister heeft de Limburgse commissaris van de Koning Theo Bovens haar via een ambtsbericht geïnformeerd over de aanleiding en achtergronden van het vertrek van de burgemeester. ‘De bestuurlijke verhoudingen binnen het college van burgemeester en wethouders zijn verstoord, zoveel is duidelijk. De burgemeester heeft uiteindelijk ook zelf hierin aanleiding gezien om ontslag te verzoeken’, schrijft Ollongren.

Geen rol of bevoegdheid vertrouwenscommissie

De minister wijst er ook op dat er in deze aangelegenheid geen formele rol of bevoegdheid van de vertrouwenscommissie is weggelegd. Die is er alleen bij de benoeming en herbenoeming van een burgemeester. ‘In de praktijk is in veel gemeenten, zo ook in Gennep, een semipermanente vertrouwenscommissie, belast met het voeren van periodieke klankbordgesprekken met de burgemeester. De wet biedt die ruimte.’ Van ontslag in de zin van artikel 61b van de Gemeentewet, verstoorde verhouding tussen de burgemeester en de raad, gevolgd door een aanbeveling tot ontslag van de burgemeester, is in dit geval geen sprake, concludeert Ollongren.

Stelsel bepaalt geheimhouding

Met het oog op het vertrouwen van de burger in het openbaar bestuur moet maximale duidelijkheid worden gegeven over het ontslag van een burgemeester, maar wel met inachtneming van die zaken waarbij op grond van artikel 61b van de Gemeentewet geheimhouding rust, doceert Ollongren. ‘Dat de gemeenteraad in die gevallen over meer informatie beschikt dan het publiek, vloeit logischerwijze voort uit het stelsel.’ De burgemeester opereert in een lokaal-politieke context. Hoewel hij een onafhankelijke en onpartijdige positie inneemt, is hij voor zijn functioneren feitelijk afhankelijk van de raad, en afgeleid het college, schrijft de minister. ‘Uiteindelijk moet een burgemeester ook zelf het gevoel hebben dat hij zijn functie met gezag kan vervullen. Dat was hier niet langer het geval, er was naar het oordeel van alle betrokkenen sprake van een onwerkbare situatie.’

Gesprek met CvdK's

Over de rol van de commissaris van de Koning in dit soort situaties, als hoeder van de gemeentelijke integriteit, wijst Ollongren formeel op de wettelijke taak van de CvdK om toe te zien op een ordelijk verloop van de procedure met betrekking tot het ontslag van een burgemeester en dat deze kan adviseren en bemiddelen als er bestuurlijke problemen zijn en de bestuurlijke integriteit van een gemeente in het geding is. ‘Een en ander laat echter onverlet dat een burgemeester zelf de overtuiging moet hebben dat hij nog in voldoende mate kan functioneren.’ Ollongren ziet geen aanleiding voor nader onderzoek. ‘Wel zal ik naar aanleiding van de casus Gennep de thematiek met de commissarissen van de Koning bespreken.’

BUREAU BIBOB MAG GEMEENTEN STRAKS ‘TIPPEN’

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 26-09-2019 05:39

Het Landelijk Bureau Bibob (LBB) krijgt een ‘tipbevoegdheid’ om bestuursorganen te informeren over een mogelijk dubieus bedrijf. Dat schrijft minister Ferdinand Grapperhaus in reactie op berichtgeving van Binnenlands Bestuur na eigen onderzoek naar de inzet van de Wet Bibob onder 45 gemeenten. Met het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet Bibob moet de nieuwe bevoegdheid gestalte krijgen.

D66-Kamerlid Monica den Boer vroeg de minister vlak voor het zomerreces om te reageren op het artikel. Grapperhaus waardeert het signaal van de geïnterviewden in het artikel dat gemeenten hun eigen onderzoeksmogelijkheden binnen de Wet Bibob beter moeten benutten. Hij wijst erop dat de inzet van de Wet Bibob een discretionaire bevoegdheid is. ‘Het is dus aan het bestuursorgaan zelf om af te wegen of inzet van het instrument noodzakelijk is.’ Het LBB en de Regionale Informatie en Expertise Centra (RIEC’s) ondersteunen de gemeenten daarbij.

Meer mogelijkheden voor eigen Bibob-onderzoek

Voor de uitkomst dat onderzoek van het LBB vaker dan het eigen onderzoek van gemeenten leidt tot de beoordeling ‘ernstig gevaar’ geldt volgens de minister dat bestuursorganen meer mogelijkheden voor het eigen Bibob-onderzoek krijgen door het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet Bibob en de bijbehorende wijziging van het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens. Een gemeente kan na deze wijzigingen ook informatie uit het Justitieel Documentatie Systeem (JDS) over zogeheten derden opvragen. ‘Ik deel de stelling van het artikel dat op deze wijze gemeenten beter kunnen inschatten of een adviesaanvraag bij het LBB noodzakelijk is.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.