Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

22 documenten

1981: betaald parkeren en de eerste parkeergarage in Almelo

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 11-04-2018 19:41

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1209228/173756/IMG_20180306_175235Op de agenda van de raad stond "Uitwerking parkeerbeleidsplan; abonnementen in parkeergarages en horecagebied blauwe zone". Met andere woorden: een boel cijfers en regeltjes over parkeren. Voor ons raadslid Michiel van Heek aanleiding om iets beschouwends in te brengen.

Het onderwerp "parkeren" is vaak aan de orde geweest deze raadstermijn, en dat zal voorlopig ook wel zo blijven, schat ik in. Het onderwerp leent zich goed voor de politieke waan van de dag. En soms is het dan goed om wat tijd te nemen voor reflectie.

Met dank aan collega Bas Rol heb ik hier een krant uit 1981, het jaar dat de eerste parkeergarage in gebruik genomen werd. Ik citeer: "Het rapport kwam tot de slotsom dat Almelo op den duur 2 parkeergarages zou moeten krijgen, de ene aan het Stadhuisplein (gereed 1981) en de andere aan het Schouwburgplein." Inmiddels zitten we op 7 parkeergarages?

1981 was ook het jaar dat betaald parkeren werd ingevoerd. "Gratis parkeren verdwijnt." Na verloop van tijd nam het aantal parkeergarages toe. En ook de kosten van het parkeren. En dat is geen toeval. Ik denk dat beide zaken aan elkaar gekoppeld zijn.

In de stad - en dus ook in de politiek - klinkt vaak de roep om gratis parkeren. En parkeren goedkoper maken. Dat willen we allemaal, maar met roepen alleen komen we er niet. Wat is de les als we terugkijken naar 1981? Die parkeergarages kosten geld. Kapitaallasten, beheer en onderhoud. De ChristenUnie heeft het al vaker gezegd: willen we parkeren goedkoper maken, dan zullen we iets moeten met die parkeergarages. Terugschalen? Of een ander financieringsmodel bedenken, bijvoorbeeld waarbij binnenstadondernemers meebetalen? Hoe dan ook, parkeergarages zijn de sleutel.

Na dit korte moment van reflectie ging Michiel van Heek in debat over een amendement om de parkeertarieven voor bewoners van Hagenborgh te verlagen. Namens de ChristenUnie vond hij dit amendement te eenzijdig en ondoordacht.

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1209228/173756/1981-betaald-parkeren-en-de-eerste-parkeergarage-in-almelo.html

Mooie woorden voor Michiel van Heek ...

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 28-03-2018 20:44

Mooie woorden voor Michiel van Heek bij zijn afscheid van de gemeenteraad.

Jaren pleiten voor stedelijk erfgoed bekroond met beleid

ChristenUnie ChristenUnie CDA Almelo 17-01-2018 14:02

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1178274/173756/IMG_20170905_090027Voor het eerst in zijn geschiedenis heeft Almelo officieel erfgoedbeleid. Op 9 januari stelde de gemeenteraad unaniem de erfgoednota "Zichtbaar verleden" vast. Eén van de warmste pleitbezorgers was ChristenUnie-raadslid Michiel van Heek: "Historische gebouwen en straten geven sfeer en identiteit aan een stad."

Een bloemlezing uit vier jaar pleiten voor stedelijk erfgoed door de ChristenUnie:

2014Aandacht voor historische kwaliteit GrotestraatSchriftelijke vragen over historische straatlantarensHergebruik stadhuis mooi voorbeeld van burgerparticipatie

2015Kritiek op collegeplan om stadhuis te slopenOpknappen gevels in de GrotestraatVraagtekens bij sloop huizen Parallelweg

2016Motie: Steun bescherming gebouwd erfgoedWie wat bewaart die heeft wat

2017Manifest voor stedelijk erfgoedGeslaagd bezoek aan Ledeboer&CoWordt Almelo de eerste stad in Twente met een klushuizen-project?Goede afronding dossiers oude stadhuis en welstandsnota

En dit was de bijdrage van Michiel van Heek in de raadsvergadering van 9 januari jl.:

Voorzitter,

Wij hebben de erfgoednota met genoegen gelezen. Alleen al de titel: "Zichtbaar verleden, kapitaal voor de toekomst". In feite zit alles daar in. Erfgoed maakt verleden zichtbaar en tastbaar. Maar de nota gaat gelukkig ook over heden en toekomst: de economische waarde van erfgoed; cultureel kapitaal. En: niet alleen beschermen maar ook benutten en beleven. We herkennen onze motie en het manifest voor stedelijk erfgoed duidelijk terug. De heer Vos van het CDA zei het al.

Er staat zelfs dat het belang van erfgoed "volwaardig meegewogen" (p.17) zal worden in ruimtelijke planvorming, dat erfgoed een perspectief is in plaats van een obstakel (p.9). Wauw! Maar is deze overtuiging inmiddels ook geland bij de afdelingen vastgoed en ruimtelijke ordening? Hoe gaat u dat bewerkstelligen?

Er staat ook dat de gemeente zich ten doel stelt om te verbinden, netwerken en faciliteren. Als makelaar in mogelijkheden. Want uiteindeljk moeten markt en samenleving het doen. We zien er met interesse naar uit hoe dit in praktijk gestalte gaat krijgen.

Ten slotte: financieel. U verwacht het erfgoedbeleid voor €35.000 per jaar te kunnen uitvoeren. Dat zouden wij heel netjes vinden, gezien de ambitie die uit de erfgoednota spreekt. Vergeet ook niet het potentieel van vrijwilligers bij (lokale) erfgoedorganisaties. Gaat u bijvoorbeeld gebruik maken van het concreet aanbod dat stichting Stadsherstel heeft gedaan? Maar denk ook aan een eventueel toekomstig investeringsprogramma binnenstad. Erfgoed is immers ook een vorm van investeren: zichtbaar verleden, kapitaal voor de toekomst.

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1178274/173756/jaren-pleiten-voor-stedelijk-erfgoed-bekroond-met-beleid.html

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1178274/173756/jaren-pleiten-voor-stedelijk-erfgoed-bekroond-met-beleid.html

Wouter Teeuw gekozen tot lijsttrekker ChristenUnie Almelo

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 16-01-2018 05:32

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1142055/173756/2017-wouter-lijsttrekkerDe ChristenUnie in Almelo heeft in haar ledenvergadering unaniem Wouter Teeuw tot lijsttrekker gekozen. Als tweede op de lijst is Jeanet Buikema gekozen. Zij woont sinds kort in Bornerbroek en heeft 8 jaar ervaring als raadsvolger in de gemeente Hengelo.

Jeanet Buikema volgt Michiel van Heek op die om persoonlijke redenen niet meer op een verkiesbare plaats op de lijst staat. Op de 3e plaats staat Reijer Copier, de huidige raadsvolger voor de ChristenUnie in Almelo. Op de vierde en vijfde plaats staan respectievelijk Elise Klaasen en Hendrik Jan Teekens. Beiden zijn actief binnen de denktank van de ChristenUnie in Almelo. Huidig ChristenUnie wethouder Alex Langius staat op de 7e plaats. Alex Langius stelt zich beschikbaar voor een nieuwe periode als wethouder en heeft verklaard zich dan ook in Almelo te willen vestigen. De totale lijst van de ChristenUnie Almelo bevat 30 kandidaten. Lijsttrekker Wouter Teeuw legt uit dat de speerpunten voor de verkiezingscampagne samen te vatten zijn tot 3 punten: de ChristenUnie Almelo wil ervoor zorgen dat iedereen meetelt, de ChristenUnie wil investeren in de toekomst van onze kinderen en de ChristenUnie blijft onverminderd opkomen voor (godsdienst) vrijheid van de Almelose burger.

De volledige lijst:

Wouter Teeuw Jeanet Buikema-Albers Reijer Copier Elise Klaasen-Lefeu Hendrik Jan Teekens Laura de Ruiter-Parvan Alex Langius Sander Smits Gretha van der Laan-Loer Marten Bosscha Talien Arjekian Dinant Pas Gerda de Vries-de Vries David van Kaam Annet ter Maat Jacob Dogger Heleen Roose Louise Berfelo Lidy Winters Timon Vrijmoeth Simone Foekens-van den Beukel Jan Santman Nina Simonian-Zadoyan Rob Luiten Petra Pruijssen Rijk Lubberts Elwin Groenevelt Michiel van Heek Jan Veenstra Freek Nijhof

Ontwikkelingen op het spoor: het belang van goede treinverbindingen

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 15-01-2018 16:26

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1153369/173756/IMG_20180114_113923In de raadsvergadering van 9 januari had Michiel van Heek zijn schriftelijke vragen over de trein al aangekondigd: "In de mobiliteitsvisie staat 37 keer het woord auto, 2 keer het woord bus, en slechts 1 keer het woord trein. U onderschat toch hopelijk niet het belang van openbaar vervoer voor onze stad?" En een paar dagen later stuurde de ChristenUnie-fractie de volgende brief:

Almelo, 13 januari 2018

Geacht college van B&W,

Almelo beschikt over een uitstekende aansluiting op het regionale, nationale eninternationale spoornetwerk. Regionaal door frequente stoptreinen in diverserichtingen. Nationaal door een intercity-verbinding met de Randstad. Eninternationaal door een directe trein naar Hannover en Berlijn.

Deze spoorverbindingen zijn van groot belang voor Almelo als locatiefactor, omhier te wonen, te werken of naar school te gaan. Wij durven zelfs te stellen dat inAlmelo professionals wonen die zonder intercity-station niet voor een woning inonze (binnen)stad hadden gekozen. Almelo staat immers niet op zichzelf. Onzeeconomie en samenleving moeten het hebben van een relatief korte(reis)afstand tot centra als Enschede, Amsterdam/Schiphol en Berlijn.

Op het spoornet zijn verschillende ontwikkelingen gaande die gevolgen kunnenhebben voor Almelo (kansen en/of bedreigingen). Momenteel spelen de volgendezaken:

StoptreinenDe nieuwe regering is van plan om meer sprinterdiensten aan te besteden inregionale OV-concessies. Dit geldt onder andere voor het traject Apeldoorn –Almelo – Enschede. Volgens NS komen in Twente door hogere bezetting metsprinters (van andere vervoerders) de tijden van de intercity in de knel. Er is danwel capaciteit voor het lokale vervoer, maar de verbinding met de rest vanNederland (halfuurs intercity-stop in Almelo) zou eronder kunnen lijden.https://www.ovpro.nl/trein/2017/10/10/regeerakkoord-ns-mag-meebieden-op-regionale-concessies/

IntercityDe verbinding met de Randstad (m.n. Amsterdam Centraal) loopt tegenwoordigonder andere via de Hanzelijn (via Lelystad i.p.v. Amersfoort), wat een langerereistijd betekent van en naar Twente. Hier komt bij dat de nieuwe intercity Zwolle– Almelo – Enschede een jaar is vertraagd. (Overigens, kan een trein die ook inRaalte en Nijverdal stopt, eigenlijk wel een intercity genoemd worden?)https://www.destentor.nl/zwolle/voorlopig-nog-geen-sneltrein-tussen-zwolle-en-enschede~aaa692e0/

Internationale trein Berlijn – AmsterdamEr loopt een onderzoek om de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn te verkorten.Eén van de varianten omvat de Hanzelijn; een ander keuzevariant is om stops teschrappen, waaronder die in Almelo. Dat laatste zou enkel acceptabel zijn alsdaarmee de verbinding tussen Hengelo en Hannover/Berlijn echt veel snellerwordt.http://www.euregio.eu/sites/default/files/downloads/Eindrapport%20SpoorRegio%20NL_Optimized.pdf

Nieuwe spoorverbinding Groningen – Emmen – AlmeloEr is een plan voor de aanleg van een nieuwe treinverbinding met Groningen.Voor Almelo een interessant perspectief.http://www.dvhn.nl/groningen/%E2%80%98Spoorverbinding-Groningen-Almelo-kansrijk%E2%80%99-22484865.html

Wij hebben de volgende vragen:• In hoeverre is het college bekend met bovenstaande (en mogelijk andere)ontwikkelingen op het spoor?• In hoeverre onderschrijft het college de noodzaak van goede en snelleregionale, nationale en internationale treinverbindingen voor de Almeloseeconomie en samenleving?• Welke stappen onderneemt het college om Almelo en omgeving op deagenda te krijgen en te houden bij deze ontwikkelingen? Al dan niet samenmet de regio's Twente en Stedendriehoek (Apeldoorn/Deventer). Is degemeente Almelo bijvoorbeeld al een (vaste) gesprekspartner in de diversebeleidsdiscussies omtrent spoorverbindingen?

Tenslotte willen we u vragen waarom de koffie-wachtruimte op station Almelo(Coffee Central) al zo lang (“tijdelijk”) gesloten is. Is het enkele feit dat dezewinkel van eigenaar wisselde inderdaad reden voor een maandenlangevergunningprocedure? Wat kan het college doen dat deze voor reizigersbelangrijke voorziening snel weer open kan?

Hoogachtend en met vriendelijke groet,Namens de ChristenUnie-fractie,

Michiel J. van Heek.

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1153369/173756/ontwikkelingen-op-het-spoor-het-belang-van-goede-treinverbindingen.html

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1153369/173756/ontwikkelingen-op-het-spoor-het-belang-van-goede-treinverbindingen.html

Nieuw, globaler bestemmingsplan XL

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 29-12-2017 13:55

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1148127/173756/bestemmingsplan-xl-parkNa een lastige belangenafweging heeft de ChristenUnie-fractie ingestemd met een nieuw bestemmingsplan voor de oostkant van bedrijventerrein XL Park. Dit plan volgt dezelfde globale opzet als het (vorig jaar vastgestelde) bestemmingsplan voor de westkant van XL Park.

Omwonenden waren niet blij met het nieuwe plan. Naar aanleiding van hun reacties is het bestemmingsplan in aangepaste vorm vastgesteld.

Dit was de mondelinge bijdrage van ChristenUnie-raadslid Michiel van Heek:

Voor ons ligt een bestemmingsplan waar de ChristenUnie fractie het in hoofdzaak mee eens is. Het plan is wat globaler dan zijn voorgangers en biedt daardoor meer ruimte aan bedrijvigheid. Het voordeel daarvan is dat er straks voor concrete bedrijsvestigingen weinig of geen uitzonderingen meer nodig zijn.

Wel waren wij verlegen met het grote aantal reacties op dit plan. Enerzijds zien wij een college en ambtelijk apparaat dat heel veel energie heeft gestoken in het plan en ook in het creëren van draagvlak. Anderzijds zien we een grote opkomst bij de hoorzitting over dit bestemmingsplan en nadien ook nog een aantal brieven met klachten van omwonenden. Ik heb zitten bedenken hoe dat kan.

Mijn vraag aan de wethouder is: heeft u wel met de juiste mensen gesproken? U heeft gesproken met het Dorpsbelang van Bornerbroek, maar heeft u ook gesproken met directe belanghebbenden? Een tweede vraag die hiermee samenhangt: hadden deze gesprekken als doel om "het nog eens uit te leggen" of, zoals wij zouden denken, om er samen uit te komen, een deal te maken, met geven en nemen?

Ook heb ik de indruk dat er bij de omwonenden sowieso veel onvrede is over het XL Park, die niet direct te maken heeft met dit specifieke bestemmingsplan, maar meer met de communicatie naar omwonenden in het verleden.

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1148127/173756/nieuw-globaler-bestemmingsplan-xl.html

Neem nu dit kaartje uit het beeldkwaliteitsplan van 2007. Aan de zuidkant van dit plan zijn groene vakken getekend. Met de mooie naam "Het Venster". Als omwonende zie je deze kaart en denk je: mooi zo’n extra groene bufferzone. Maar alleen als je de beschrijving heel goed leest, zie je dat de groene vakken geen groenvoorziening uitbeelden, maar bedrijven (die uitkijken op groen). Dit is cartografische misleiding. Bewust of onbewust, daar wil ik van afblijven, maar omwonenden worden met zo’n kaart wel op het verkeerde been gezet.

Dus ik begrijp die onvrede wel. Ook begrijp ik de weerstand tegen verandering van het bestemmingsplan. Sommige mensen hebben een nieuw huis gebouwd en beroepen zich op de rechtszekerheid van het huidige bestemmingsplan. Omdat ze bang zijn voor waardevermindering. Maar we moeten ook reëel zijn. Bestemmingsplannen veranderen soms. In dit geval om het bedrijfsleven te faciliteren. Toegegeven: het nieuwe plan staat hoger bouwen toe. Maar het is niet radicaal anders dan het plan uit 2009.

En dan kom ik terug op het punt waar ik mee begon: het is beter om een globaal plan te hebben, met ruime mogelijkheden, dan dat we voor elke nieuwe vestiging een apart postzegelplannetje moeten maken. Dat is minder efficiënt en opent telkens opnieuw de deur voor bezwaarprocedures.

ChristenUnie gunt Almelo een fijn, lang Kerstweekend

ChristenUnie ChristenUnie CDA Almelo 01-12-2017 12:44

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1142689/173756/ChristenUnie_Kerstbeeld_2015.jpgSteeds vaker en steeds langer moeten winkels open kunnen. De zondagmiddag alleen voldoet niet meer. Nu moet ook de zondagochtend er aan geloven. Is het dan nooit genoeg, vraagt de ChristenUnie zich af.

Geacht college van B&W,

De fractie van de ChristenUnie heeft kennis genomen van uw raadsvoorstel om winkels open te kunnen stellen op de zondagochtenden voor de feestdagen. Wij zijn verbijsterd. Hoe kan een college (nota bene met wethouders van CDA, SP en ChristenUnie) tot zo'n voorstel komen?

De huidige Winkeltijdenverordening is van oktober 2014. Heel recent dus. U weet ook dat deze verordening het resultaat is van een lange discussie met een gevoelig compromis tussen (zondags)rust en nijverheid. De zondagochtend is daarbij bewust vrij gehouden, onder andere om kerken tegemoet te komen. Bent u amper 3 jaar later al zover om dit delicate evenwicht te verschuiven in de richting van meer koopzondag?

Een aantal bedrijven knipt met zijn vingers en u bereidt met stoom en kokend water een raadsvoorstel voor. Wat een voortvarendheid! Maar wat zegt dit over een evenwichtige belangenafweging? Nu lijken enkel economische belangen een rol te spelen, terwijl de maatschappij veel meer belangen kent. Samenleven lukt alleen als we met elkaar rekening houden. Dus ook bijvoorbeeld met het (wettelijk) recht op een ongestoorde kerkdienst.

De kalendersituatie die zich nu voordoet, is niet uniek. Zij doet zich gemiddeld eens in de 10 jaar voor; de laatste keren waren in 2000 en 2006. Rechtvaardigt de "(mega)drukte" van toen, dat u nu een uitzondering op de Winkeltijdenverordening voorstelt? Wij kunnen ons die vermeende chaos niet herinneren. De andere twee argumenten die u noemt zijn zelfs nog dubieuzer; een uiterst zwakke basis om te stellen dat de verordening van 2014 niet meer voldoet.

Tenslotte, erkent u niet de zorg van veel mensen dat Kerst steeds meer een feest van commercie en consumptie wordt, in plaats van een feest van rust en bezinning? De ChristenUnie accepteert het feit dat Kerst en Nieuwjaar voor een fijn, lang weekend zorgen dit jaar. Wij gunnen iedereen rust in het leven en rust op straat. En we roepen het college op om dat ook te doen.

Wij wensen u alvast gezegende Kerstdagen,Hoogachtend,Wouter Teeuw,Michiel van Heek.

Uitnodigingsplanologie

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 29-11-2017 14:39

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1141475/173756/ton schaap"Op 20 meter Amaliaplein valt meer te zien dan op een halve kilometer Schelfhorst." Veel mensen herkennen dit direct. Maar als Ton Schaap het zegt, legt hij ook uit waarom, dat verschil in beleving tussen de ene en de andere buurt. En hoe we ons voordeel kunnen doen met die kennis. Stedenbouwkundig expert Ton Schaap was in Almelo op initiatief van Hendrikjan Teekens en Michiel van Heek (beide van de ChristenUnie).

Volgens Ton Schaap wordt echte stedelijke beleving veroorzaakt door intieme straatjes, hoge dichtheden en afwisseling. Met kleine afstanden die te lopen of te fietsen zijn. Het meest vind je dat terug in (binnen)steden die organisch gegroeid zijn, waar elk perceel door iemand anders is ingericht (individuele expressie). Les voor de politiek: zoek je heil niet in (grootschalige) projectbouw, maar faciliteer particuliere zelfbouw, door gezinnen (heel Twents), door kleine ondernemers, of collectief (CPO). Juist op centrumlocaties.

Door demografische veranderingen (steeds meer één- en tweepersoonshuishoudens) zal de behoefte aan (binnen)steden met reuring alleen maar toenemen. De Twentse steden bestaan nu vooral uit rustige, groene wijken. Gezellige stedelijkheid is schaars in Twente.

Ton Schaap erkent ook dat Twente autoland is. Je zult de auto dus wel moeten betrekken bij die intieme en fietsvriendelijke stad. Aan de hand van voorbeeld Münster, met de grote winkels en parkeergarages aan de rand van het centrum, liet hij zien dat de combinatie auto en (binnen)stad goed mogelijk is.

Wat kan Almelo hiermee in het kader van de Omgevingswet/omgevingsvisie?Een voorkeur voor organische stedelijke ontwikkeling, met particulier opdrachtgeverschap, zou een uitgangspunt moeten zijn in de nieuwe omgevingsvisie. Net als het uitgangspunt dat dit samengaat met bereikbaarheid voor de auto.

Maar er is ook laaghangend fruit, waar we direct (los van de omgevingsvisie) al mee aan de slag kunnen:Almelo verwacht nog te veel van institutionele ontwikkelaars (woningcorporaties en gespecialiseerde marktpartijen). Met als gevolg veel braakliggende terreinen. Neem zo'n braakliggend veldje, maak het bouwrijp, en nodig mensen uit om er hun huis te bouwen. Kavel voor kavel. Geen projectontwikkelaars, niet achter gesloten deuren. Maak er een publieke campagne van. Verbind er een ontwerpwedstrijd aan. Desnoods bouw je als gemeente zelf het eerste huis.

Hiermee heeft Ton Schaap heel scherp laten zien wat uitnodigingsplanologie is.Uitnodigingsplanologie is niet: we zien wel waar de markt mee komt. Want dan gebeurt er in veel gevallen niets. Uitnodigen is een activiteit. Dat begint met een visie. Het prikkelen van creativiteit en het in gang zetten van een (bottom-up) beweging.

Weer een èchte bus door de Aalderinkshoek

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 24-11-2017 13:51

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1140590/173756/IMG_20171123_104434Eén keer per maand komen ze bij elkaar om over de politiek na te denken, een groepje actieve leden van de ChristenUnie in Almelo. In deze "denktank" ontstond het idee om de Aalderinkshoek weer een volwaardige buslijn te geven. OV-specialist Harrie Korte en raadslid Michiel van Heek gingen er mee aan de slag. Heel letterlijk, want ze zijn in een lege Syntus-bus gestapt en hebben de voorgestelde busroute proefondervindelijk zelf gereden.

Een half jaar geleden is stadsbus 25 (Aalderinkshoek) opgeheven en vervangen door buurtbus 525.  Dat zorgde voor problemen. De buurtbus rijdt pas vanaf 9 uur, en is daardoor geen optie voor woon-werkverkeer. Ook is de buurtbus te klein; soms moeten mensen achterblijven omdat er niet genoeg plek is.

Als oplossing stelt de ChristenUnie voor om lijn 80 (Wierden) over de Aalderinkshoek te laten rijden (zie het routekaartje hieronder). Lijn 525 kan dan vervallen.

De Aalderinkshoek krijgt dan weer een èchte bus, die de hele dag regelmatig rijdt. Bijkomend voordeel: lijn 80 wordt beter benut (via de Aalderinkshoek bedient deze lijn veel meer mensen dan langs de huidige route-Wierdensestraat).

Aandachtspunt is de aansluiting vanuit de Mozartstraat op de Wierdensestraat. Daar zal een (eenmalige) investering nodig zijn (bijvoorbeeld om het huidige fietspad geschikt te maken voor bussen).

De gemeente en de provincie zouden dit verkeerskundig en financieel verder uit moeten werken. De praktijk-rit die Michiel van Heek en Harrie Korte reden, biedt alvast goede vooruitzichten op een volwaardige buslijn door de Aalderinkshoek.

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1140590/173756/weer-een-echte-bus-door-de-aalderinkshoek.html

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1140590/173756/weer-een-echte-bus-door-de-aalderinkshoek.html

Fietspad Plesmanweg: knoop doorgehakt

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 24-11-2017 10:32

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1140542/173756/fiets_kopNa een moeizaam proces en soms verhitte discussies heeft de gemeenteraad een besluit genomen. De strijd leek te gaan over de plek van het nieuwe fietspad (oost of west), maar werd vooral gevoed door politieke miscommunicatie. Gelukkig is dit proces nu achter de rug, en kan de aanleg van een nieuw en veiliger fietspad beginnen.

De bijdrage van ons raadslid Michiel van Heek was deze keer kort (in tegenstelling tot de vorige keer):

De ChristenUnie is blij dat er een nieuw fietspad komt langs de Plesmanweg. Het huidige heeft echt zijn langste tijd gehad.

Wij begrijpen de argumenten voor zowel de west- als de oostkant. Toch kiezen we voor de oostkant. We volgen daarin de argumentatie van de Fietsersbond; een fietspad aan de oostkant sluit het best aan. Een eventueel toekomstig fietspad langs de Plesmanweg-Noord zal dan ook aan de oostkant moet komen.

Het nadeel van een fietspad aan de oostzijde, bij Bolk voor de deur, is ons ook duidelijk. Fietsers hebben hier in principe voorrang. Maar op het moment dat een vrachtauto of konvooi bezig is met met een oversteekmanouvre, zullen fietsers toch even moeten wachten. In het uiterste geval mogen er van ons stoplichten neergezet worden.

Kortom, complimenten voor dit raadsvoorstel. Wij gaan er voor 90% in mee; we willen alleen dat het fietspad aan de andere kant komt te liggen. Maar feitelijk is dat een detail. ;-)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.