Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

46 documenten

Sybrand BumaEen samenleving is niet ...

CDA CDA Medemblik 16-04-2018 19:15

CDA zet vraagtekens bij het Leidse bestuursakkoord

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Leiden 13-04-2018 18:08

In een open brief aan zijn collega-raadsleden zet CDA fractievoorzitter n.a.v. het debat over de overschrijding in het project huisvesting statushouders en bijzondere doelgroepen vraagtekens bij het Leidse bestuursakkoord. Het akkoord dateert uit 2010 en had (heeft) als doel om de verzuurde verhoudingen in de Leidse Raad te verbeteren. Bleijie zet daar na afgelopen donderdag zijn vraagtekens bij. “Als het akkoord betekent dat we wethouders blijven sparen en ze niet meer verantwoordelijk willen houden omdat dat onvriendelijk overkomt en niet past in onze collegiale omgang met elkaar, dan weet ik niet of het CDA dat bestuursakkoord nog moet ondertekenen. In het DNA van onze partij zit dat we fatsoenlijk met mensen omgaan en dat we niet te pas en te onpas met moties van wantrouwen wapperen. Dat mogen andere partijen van het CDA verwachten. Het is echter ook zo dat er iemand politiek verantwoordelijk is voor het uitvoeren van het beleid. Niet alleen in goede tijden als er successen te vieren zijn, maar ook als het faliekant mis is gegaan. Het college is politiek verantwoordelijk en als wij als Raad ons controle-instrument vanwege de Leidse bestuursakkoord en de daarbij horende bestuurscultuur te grabbel gooien omdat we kosten wat het kost vriendelijk met elkaar om willen gaan, dan moeten we bij onszelf te rade gaan. De bestuurscultuur moet niet ten koste gaan van de plicht die wij als Raadsleden hebben om een college te controleren en het verantwoordelijk te houden als dat nodig is.” Lees onderstaand de open brief van Bleijie aan zijn collega Raadsleden: Beste collega-raadsleden, Afgelopen donderdag ontving ik net als jullie het boek ‘ De Gemeenteraad, ontstaan en ontwikkeling van de lokale democratie’ van de hand van onder andere mijn goede vriend Geerten Boogaard. Met Geerten zat ik tussen 2006 en 2008 in de Commissie Bestuur en Leefbaarheid van de Leidse Gemeenteraad. Geerten was een dijk van een Raadslid en bovenal een bijzonder leuke, gezellige en capabele collega. En inmiddels universitair docent Staats- en Bestuursrecht aan de Universiteit Leiden. Man wat hebben wij vaak met een pils in de hand gelachen om wat er in ‘het theater’ aan de Breestraat zoal plaatsvond. Vooral om de stok waarmee de partijen die toen nog het leuke, lekkere, linkse, Leidse college vormden terug het hok in werden geslagen Als er al een bestuurscultuur was in die tijd, dan werd die vorm gegeven door de lange rode knuppel die in een hoek van de PvdA-fractiekamer stond. En het collegeprogramma was net zo dichtgetimmerd als Fort Knox. Het was een mooie samenloop van omstandigheden dat we juist afgelopen donderdag het boek van Boogaard e.a. kregen. Boogaard is namelijk samen met CDA-er Wouter den Hollander en D66-Tweede Kamerlid Paul van Meenen architect van de nieuwe Leidse bestuurscultuur zoals we die sinds 2010 kennen. Een nieuwe manier van omgaan, vastgelegd in een bestuursakkoord met als doel om niet bij iedere scheet het vertrouwen in een wethouder op te zeggen, niet bij ieder zuchtje kritische tegenwind de collegepartijen terug het hok in te slaan en niet bij iedere Raadsvergadering te grossieren in allerlei jij-bakken die de sfeer en de besluitvorming in de Raad niet ten goede komt. De Raad moest weer de ruimte krijgen om de instrumenten te gebruiken om het college te kunnen controleren. Een akkoord overigens waarbij ten overvloede werd afgesproken dat het college de Raad adequaat en afdoende informeert, ook als dat lastig of negatief is. Het bestuursakkoord en de inherente collegiale manier van samenwerken komt immers van twee kanten. Juist die manier van omgaan stond afgelopen donderdag tijdens het interpellatiedebat centraal. Saillant detail was dus dat het boek van een van de geestesvaders van dit akkoord bij ons op de leggers lag. Waar ging het interpellatiedebat dan om? Twee dingen: als eerste kostenoverschrijding van € 1,2 miljoen die Wethouder Van Gelderen aan de Raad moest melden op het project huisvesting van statushouders en bijzondere doelgroepen. In februari meldde de wethouder het tekort in het college en die besloot pas op 27 maart, een week na de verkiezingen, de Raad hierover te informeren. Het was overigens niet het eerste tekort dat er op dit project te melden was. In 2017 moest de Raad ook al eens een half miljoen bij plussen. Het tweede ging over de informatievoorziening aan de Raad. Die rammelde niet alleen als een ouwe Oost-Duitse Trabant, maar tevens staat die haaks op het gesloten bestuursakkoord. Hadden we immers niet met elkaar afgesproken dat de Raad juist en tijdig geïnformeerd zou worden, ook als het nieuws minder rooskleurig is? Ook als het verkiezingstijd is? Tijdigheid voor volledigheid? Het college wist al veel eerder van dit tekort en toch koos ze ervoor om het pas een week na de verkiezingen aan de Raad te melden. Van Gelderen probeerde de Raad nog te overtuigen dat het ‘echt een toevallige samenloop van omstandigheden was geweest’. Ik vind dat maar lastig te geloven. Na het debat van gisteravond vraag ik me hardop af of de houdbaarheidsdatum van dit bestuursakkoord niet verstreken is. De Raad controleert het college en als de Raad vanwege de bestuursakkoord niet meer van plan is wethouders verantwoordelijk te houden dan is het eind zoek. Anders gesteld: Wat moet een wethouder in Leiden nog doen om politiek verantwoordelijk te worden gehouden? Gaan we alles met de mantel der bestuursakkoordliefde bedekken? Gaan we nu bij ieder debacle ons verschuilen achter het bestuursakkoord om zodoende wethouders maar niet verantwoordelijk te hoeven houden omdat dit onze gezellige manier van samenwerken kan schaden? Natuurlijk ben ik er geen voorstander van dat wethouders te pas en te onpas weggestuurd worden, maar een project dat 2x zo duur wordt, waar 2x geld bijgelegd moet worden en waarvan de Raad al dan niet vanwege de verkiezingen half en veel te laat over geïnformeerd is, is in veel gemeenten gewoon reden tot vertrek. Sterker nog, het controle-instrument van de Raad waarover ook Boogaard in zijn boek schrijf, is wel aan heel veel slijtage onderhevig als een Raad dit vanwege de bestuursakkoord weigert te gebruiken. Maar waarom heeft het CDA dan geen motie van wantrouwen ingediend? Simpel, omdat die het niet zou halen. Andere partijen vonden en vinden dat je zo niet met wethouders omgaat. Het bestuursakkoord en de controlerende rol van de Raad stonden dus lijnrecht tegenover elkaar. Het bestuursakkoord won. Een meerderheid in de Raad vond dit namelijk geen reden om middels motie het vertrouwen in de wethouder op te zeggen omdat dit niet past bij de manier van omgaan met elkaar. Dus werd het de veel minder zware variant van treurnis gebruikt. Het hoogst haalbare voor het CDA om onze verontwaardiging kenbaar te maken. Dan rijst nogmaals de vraag: wat moet je in Leiden dan wel doen om politiek verantwoordelijk te worden gehouden? En waar ligt de grens tussen het bestuursakkoord en de politieke verantwoordelijkheid van een wethouder? Ik kan slechts concluderen dat die grens gisteravond nog verder is opgerekt. Het bestuursakkoord en de inherente manier van aardig met elkaar omgaan is heilig, zelfs als een wethouder een project financieel uit de hand laat lopen en het college er voor kiest de Raad maar half en veel te laat daarover te informeren. Als de Raad niet meer haar tanden wil laten zien omdat ze bang is de goede lieve vrede te verstoren, wordt ze een tandeloze tijger. Af en toe brullen, maar nooit bijten als dat nodig is. Een slechte zaak als je het mij vraagt. Gelukkig krijgen we binnen een maand een nieuwe kans als het college, wellicht nog in de persoon van Van Gelderen inhoudelijk verantwoording af zal leggen over het onderzoek naar dit financiële en organisatorische debacle. Ik ben benieuwd. Ter afsluiting nog een saillant detail: D66, GroenLinks en de VVD werken momenteel aan een nieuw college en hebben daarbij de wens uitgesproken om het bestuursakkoord net als vier en acht jaar geleden opnieuw te bekrachtigen. Als dat in de lijn van het debat van gisteravond betekent dat we wethouders blijven sparen en ze middels onze controlerende taak niet meer verantwoordelijk willen houden, dan weet ik niet of het CDA dat bestuursakkoord nog moet ondertekenen. In het DNA van onze partij zit dat we fatsoenlijk met mensen omgaan en dat we niet te pas en te onpas met moties van wantrouwen wapperen. Dat mogen jullie van het CDA verwachten. Het is echter ook zo dat er iemand politiek verantwoordelijk is voor het uitvoeren van het beleid. Niet alleen in goede tijden als successen te vieren zijn en als er complimenten worden uitgedeeld, maar ook als het faliekant mis is gegaan zoals gisteravond. Het college is politiek verantwoordelijk en als wij als Raad ons controle-instrument vanwege de Leidse bestuursakkoord en de daarbij horende bestuurscultuur te grabbel gooien, dan moeten we bij onszelf te rade gaan. De bestuurscultuur moet niet ten koste gaan van de plicht die wij als Raadsleden hebben om een college te controleren en het verantwoordelijk te houden als dat nodig. Dat was afgelopen donderdag helaas wel het geval. Joost Bleijie, fractievoorzitter CDA Leiden

Went de nieuwe bank al?

CDA CDA Katwijk 10-04-2018 18:13

De CDA-fractie stelde een paar weken geleden vragen aan het college van burgemeester en wethouders over de nieuwe zitbank die aan de noordzijde van de Boulevard, ter hoogte van Villa Allegonda, is geplaatst. Diverse inwoners en bankgebruikers hadden bij raadslid Irene van der Plas aangeklopt met kritische opmerkingen over de bruikbaarheid van de bank en met vragen over het realiseren van aanvullende zitgelegenheid. Irene van der Plas: "Vanmiddag kregen wij de antwoorden van het college binnen. Al lezende hebben wij niet de indruk dat er veel ruimte is voor verbetering en aanpassing. Het college is van mening dat er een functionele en tegelijkertijd eigentijdse zitbank is neergezet, passend in de nieuwe uitstraling van de boulevard van Katwijk. Went de bank al, of nog helemaal niet? Ik hoor het graag!" Lees de volledige antwoorden hieren vindt hier de contactgegevens van Irene.

Oud-senator Johan van Hulst overleden

CDA CDA Zuid-Holland 26-03-2018 13:29

Wij zijn bedroefd door het overlijden van Johan van Hulst (107). Van Hulst was van 1956 tot 1981 senator voor de CHU en later het CDA. In de Tweede Wereldoorlog redde Van Hulst ruim 600 Joodse baby's en kinderen uit de crèche van de Hollandse Schouwburg in Amsterdam. Daar kreeg hij in 1972 de Yad Vashem onderscheiding voor. We zijn de heer Van Hulst zeer dankbaar voor alles wat hij voor Nederland en voor het CDA gedaan heeft. Lees hier een uitgebreid In Memoriam

Vandaag zijn de gemeenteraadsverkiezingen

CDA CDA Opmeer 21-03-2018 05:23

Vandaag vinden de verkiezingen voor de gemeenteraad plaats.Drie weken geleden zijn op alle adressen in de gemeente Opmeer de kandidatenlijsten in de brievenbus gevallen en de gemeentelijke verkiezingskrant is huis-aan-huis bezorgd. Hierin vindt u informatie over alle politieke partijen. Weet u al op wie u gaat stemmen? Lees hier alles over onze kandidaten.Ons verkiezingsprogramma kunt u hier lezen.Ook kunt u vandaag uw stem uitbrengen ivm het referendum over de vernieuwde wet op de inlichtingen en veiligheidsdiensten, de zg "sleepwet". Meer informatie over het te houden raadgevend referendum kunt u vinden op deze site:https://www.referendum-commissie.nl/referendum-wiv-2017 Stembureaus Gemeentehuis, Klaproos 1, 1716 VS Opmeer Kantoor Buitendienst, Spanbroekerweg 42, 1715 GP Spanbroek Zorgcentrum Zandhove, Spanbroekerweg 168, 1715 GV Spanbroek Op Stap, Herenweg 60, 1718 AG Hoogwoud Cafe De Stompe Toren, Schoolstraat 40, 1719 AW Aartswoud Theresiahuis, Vekenweg 2, 1663 BA De Weere Wijksteunpunt De Lindehof, Graaf Willemstraat 27, 1718 BR Hoogwoud Machtigen U kunt iemand anders machtigen om voor u te stemmen. Wilt u een kiezer uit dezelfde gemeente machtigen? Dan geeft u dit aan op de achterkant van uw stempas. Wilt u een kiezer uit een andere gemeente machtigen? Dan moet u datschriftelijk aanvragen. Kiezerspas Alleen voor het raadgevend referendum van 21 maart kunt u een kiezerspas gebruiken: U hebt een kiezerspas nodig als u in een andere gemeente wilt stemmen dan waar u woont. Bijvoorbeeld als u in een andere gemeente werkt. Een kiezerspas vraagt u aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven. U kunt uitsluitend met deze kiezerspas stemmen. U krijgt geen nieuwe pas als u de kiezerspas kwijtraakt. De stembureaus zijn geopend van 07.30 – 21.00 uur. De meeste stembureaus zijn goed toegankelijk voor mindervaliden. Enkele weetjes: Per 1 januari 2018 is het aantal gemeenten 380. Drie decennia geleden bestond Nederland nog uit 774 gemeenten. De omvang van een gemeenteraad hangt samen met het aantal inwoners van de gemeente. De grootste gemeenteraden van Nederland (bij gemeenten met meer dan 200.000 inwoners) telt 45 leden, de kleinste 9 leden (bij gemeenten met minder dan 3000 inwoners). Het aantal raadsleden– en dus zetels– is altijd oneven. Het college van burgemeester en wethouders (B&W) is verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de gemeente. De burgemeester is voorzitter van de gemeenteraad en van het college van B&W. Wethouders worden benoemd door de gemeenteraad, burgemeesters door de regering, na een procedure waarin ook de gemeenteraad een belangrijke stem heeft.

Woensdag a.s. zijn de ...

CDA CDA Hilversum 19-03-2018 14:10

Woensdag a.s. zijn de gemeenteraadsverkiezingen en wij hebben uw stem nodig, want uw stem is goed voor Hilversum. Lees meer over onze standpunten en plannen voor de komende vier jaar op www.goedvoorhilversum.nl

CDA Culemborg wil afschaffing OZB op verenigingsgebouwen

CDA CDA Culemborg 19-03-2018 10:10

Waar het landelijke CDA vandaag pleit voor een lagere OZB op verenigingsgebouwen gaat het CDA Culemborg nog een stapje verder. Het CDA Culemborg wil dat de verenigingen helemaal geen OZB meer hoeven te betalen. Nu vallen deze verenigingen nog onder het hogere tarief voor niet-woningen. Onnodige rompslomp voorkomenVerenigingen betalen een tarief dat vaak drie keer zo hoog is als het tarief voor woningen. Dat is ongepast volgens kandidaat raadslid Marco van Zandwijk (plek 2 op de lijst). In de praktijk is er ook veel discussie over de hoogte van de WOZ-waarde van de sport accommodaties. Tijd, energie en geld die in die discussie gaat zitten stopt het CDA Culemborg bij voorkeur in de sport en het verenigingsleven zelf. Het voorkomt bureaucratie en onnodige subsidie-trajecten. Geld verdienen aan verduurzaming accommodatiesOm verenigingen in de komende raadsperiode nog beter te ondersteunen wil het CDA Culemborg ook samen met de verenigingen gaan kijken hoe zij geld kunnen besparen op hun energierekening. Op die manier ontstaat er zowel een win-win voor de sport als het milieu. De Hockey-vereniging heeft hierin reeds ervaring opgedaan. Sinds vorige week behoort deze club (die volledig draait op vrijwilligers!!) tot één van de duurzaamste hockey-clubs van Nederland. Met een (voor)investering in 106 zonnepanelen, slim energiebeheer en led-verlichting realiseren zij een enorme besparing. Het CDA Culemborg ziet dit graag een vervolg krijgen voor de andere verenigingsgebouwen in de stad. De gemeente kan daarbij nadrukkelijk een rol spelen in de voorfinanciering. Van Zandwijk noemde dit voorbeeld tijdens het verkiezingsdebat afgelopen zaterdag in de Fransche School. Lokaal belang krijgt landelijke verankeringHet afschaffen van de OZB op verenigingsgebouwen krijgt ook landelijk veel bijval. Tweede kamerleden Omtzigt, Bruins Slot en Van der Molen (allen CDA-ers) riepen de staatssecretaris van Financien en de minister van Binnenlandse zaken op vragen te beantwoorden. Het CDA Culemborg is blij dat het onderwerp leeft en door de Tweede kamer wordt opgepakt, Het laat zien dat lokale zaken er echt toe doen. Het onderstreept ook de toegevoegde waarde van een partij die zowel op lokaal als landelijk actief is.Bekijk onze recente video-boodschap over belang van sport Lees ook ons lokale standpunt over verenigingsgebouwenen Sportvoorzieningen Lees het bericht van de landelijke CDA afdeling. Lees ook de pagina over verduurzamen van de Gelderse Sport Federatie Lees het onderzoek naar besparingspotentieel sportaccommodaties van de Provincie GelderlandBekijk ook devideo met Sybrand Buma

Help de Stemwijzer zegt CDA

CDA CDA 's-Hertogenbosch 18-03-2018 15:29

11 tips om dit advies te overleven Dat was even schrikken! Via de volgende 11 tips willen we jou helpen om over de schrik heen te komen. Bedenk dat je niet alleen bentDe uitslag had altijd erger kunnen zijnDe ontkenningsfase is het lastigsteStiekem ben jij ook voor waarden en normenWe zijn de grootste landelijke partij op lokaal niveauJe ouders hebben ook vast ooit op het CDA gestemdWees gerust: Je hoeft niet meteen een dekbed van Huib van Olden of Marianne van der Sloot te kopenHet CDA is een lokale partijVoor alles is een eerste keerNiet alle vooroordelen over ons zijn waarStemmen is geheim Lees hier meer over de 11 tips (klik hier).

De succesvolle vrijwilligersactie ...

CDA CDA Hilversum 13-03-2018 08:26

De succesvolle vrijwilligersactie NLdoet van afgelopen vrijdag en zaterdag, waar diverse leden van het CDA Hilversum met veel plezier aan hebben meegewerkt, heeft op een mooie manier laten zien hoe belangrijk en onmisbaar vrijwilligers zijn. Vrijwilligers zijn het cement van de samenleving. Het CDA vindt, dat de gemeente veel kan doen om vrijwilligerswerk makkelijker en leuker te maken. Benieuwd wat onze plannen zijn? Lees verder op www.goedvoorhilversum.nl

Speelruimte betekent bewegen en sociale contacten

CDA CDA Leiderdorp 12-03-2018 19:37

In het Forum van 12 maart heeft het CDA vragen gesteld over het Speelruimteplan. Dit plan is inmiddels ruim 4 jaar oud en daarom is het tijd voor evaluatie. Lees hier de belangrijke en soms kritische punten van Ria van Diepen, CDA-raadslid, tijdens het Forum van 12 maart: Bij de evaluatie van het achter ons liggende uitvoeringsperiode (2013-2022) van het Speelruimteplan, wil het CDA een aantal verbeteringen meegeven voor de toekomst: Verblijf en bewegen in de buitenruimte is is goed voor de gezondheid en dient uitgangspunt te zijn en blijven van de inrichting van de openbare ruimte voor alle leeftijden. Dus niet alleen over kinderen! Over de openbare speelgelegenheden, die aan de beurt zijn om opgeknapt te worden, moet met omwonenden goed overleg worden gepleegd.Als uit buurtcontacten blijkt dat er onvoldoende menskracht is om een volledige adoptie voor onderhoud en inrichting te bereiken dient dat niet onmiddellijk te worden vertaald in geen belangstelling voor speeltoestellen. Wat kan er wel?Maak duidelijk dat ook tijdelijke inzet bij onderhoud in de buitenruimte welkom is! Zorg voor een betere verdeling van minder toestellen over alle speelruimte!Wij willen dat het voor alle leeftijden in deze buitenruimte goed toeven is, met speeltoestellen van goede kwaliteit, voor jong en oud.Bij de inrichting dus ook denken aan toestellen om volwassenen in beweging te krijgen. Daarmee een goed voorbeeld geven aan jongeren, die niet aan sport (kunnen) doen en stimuleren dat jongeren op gezond gewicht (JOGG) blijven. Ook bankjes plaatsen om te kunnen bijkomen na een wandeling. (Er zijn gemeenten die volledige buiten beweegplaatsen inrichten voor ouderen.) Het oorspronkelijke uitgangspunt van het aantal wonende kinderen loslaten, omdat er in Leiderdorp veel verhuisbewegingen zijn, waardoor er behoorlijke veranderingen in de tellingen kunnen zijn. Ook omdat het meeverhuizen van speeltoestellen, niet is gebeurd en slecht uitvoerbaar blijkt te zijn. Kinderen die op bezoek komen bij bijv. opa- en oma’s in Leiderdorp laten ervaren dat er in de buitenruimte leuke speelplekken zijn. Daarmee wordt ook recht gedaan aan deze ouderen die in het huidige Speelruimteplan niet meetellen! Een goede ingerichte en onderhouden buitenruimte ook ontmoetingsplaatsen zijn voor sociale contacten. Tegengaan van eenzaamheid en de betrokkenheid in de buurt kan verbeteren. Dit is een belangrijk onderdeel van de Sociale Agenda die in 2017 is vastgesteld. Efficiënt werken bij herinrichting: Als er andere onderhoudswerkzaamheden moeten worden verricht, speelruimte daarbij meenemen. Niet bij voorbaat opheffen, zoals in de evaluatie nu bij het groot onderhoud in de Leyhof bij 3 speelruimtes wordt voorgesteld. Deze drie moeten blijvend worden ingepast in de bestaande woonomgeving. (De Centrale Plek aan de buitenkant van wijk mag minder toestellen bevatten.om ook een budgettair neutraal resultaat te bereiken.)