Nieuws van politieke partijen in Bloemendaal inzichtelijk

8 documenten

Haarlems Dagblad: 90 mille voor onderzoek uitglijders oud-bestuurders

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal VVD PvdA Bloemendaal 02-09-2019 19:09

Er bestaan diverse soorten integriteit. Ambtelijke, politieke en bestuurlijke integriteit. Hoe hiermee om te gaan? Wat is het wettelijk kader? Zie hierover onderstaande tekst uit de circulaire van de minister van 1 februari 2016. Op die datum werd artikel 170 lid 2 van kracht in de Gemeentewet. Hierin staat dat de burgemeester de bestuurlijke integriteit bewaakt. Ook de commissaris van de koning heeft een rol: indien verhoudingen in de gemeente zijn verstoord of de integriteit in het geding is, kan hij adviseren en/of bemiddelen. Voor ons heeft integriteit vooral te maken met moreel kompas, ethiek en vertrouwen. Maar er bestaat daarnaast een wettelijk kader wat dit onderwerp dat zo belangrijk is in onze maatschappij, handen en voeten geeft.

In Bloemendaal is sprake van een groot aantal integriteitsmeldingen. Deze zijn in de afgelopen twee jaar ingediend en liggen te wachten op behandeling. Er was toegezegd dat de meldingen zouden worden onderzocht door het forensisch accountantsbureau Integis. Dat onderzoek ligt momenteel stil als gevolg van de vele geheimhoudingen.

De burgemeester schakelde een jaar geleden het CAOP in, nl het steunpunt voor burgemeesters. Dat steunpunt gaat niet zelf aan de slag met meldingen maar kan een burgemeester wel adviseren. De adviezen die zijn verstrekt aan burgemeester Roest werden door hem echter geheim verklaard. Overige correspondentie tussen het steunpunt en de burgemeester was ook geheim. Dat schoot dus niet echt op.

Vervolgens kwam de heer Heijink, wethouder en locoburgemeester (VVD), met het voorstel een commissie te benoemen waarin twee raadsleden zitting zouden nemen: de heer Schell (PvdA) en de heer Doorn (vdb). Dit was een ondoordacht plan. Raadsleden horen niet te oordelen over de integriteit van politieke ambtsdragers. Het is bovendien in strijd met het duale stelsel en de Gemeentewet. Maak van integriteitskwesties geen politiek stuntwerk. Wij drongen bij de heer Heijink aan op een andere zakelijke oplossing.

Daarop werd het idee gelanceerd dat de bezwaarschriftencommissie zich met de integriteitsmeldingen zou gaan bemoeien. Ook dat leek ons een buitengewoon slecht idee. De bezwaarschriftencommissie beoordeelt bezwaarschriften en schrijft adviezen. Het behandelen van integriteitsklachten brengt de onafhankelijkheid van de commissie in gevaar. Gelukkig is ook dit voorstel in prullenbak beland. De commissie heeft het zelf afgewezen.

Het laatste idee is dat het bureau Berenschot zich gaat bezighouden met de meldingen.

Dat kost geld. Veel geld. We zijn straks tonnen kwijt. Is dat verantwoord? Wordt ons belastinggeld op de juiste wijze besteed?

Is Berenschot voldoende onafhankelijk? Voormalig fractievoorzitter Martijn Bolkestein, VVD, werkt bij deze organisatie. Hoe zorgt het bureau dan toch voor voldoende onafhankelijkheid. Daarbij speelt ook een rol dat Berenschot vaker is ingehuurd door Bloemendaal. Dat kan een voordeel zijn maar ook een nadeel;

Levert het onderzoek van Berenschot een openbaar rapport op of hebben we straks in Bloemendaal weer het zoveelste geheime of vertrouwelijke rapport? Wij zijn niet voor geheime rapportages;

Wie gaat het onderzoek leiden? Dwz: wie fungeert als opdrachtgever? Is dat de raad, het college of de locoburgemeester of de burgemeester? Hoe is diens staat van dienst? Is deze persoon van onbesproken gedrag?

Het is belangrijk dat er niet iemand aan het hoofd staat van dit onderzoek die zelf onderwerp van discussie is. Tegen de heer Heijink is aangifte gedaan wegens valsheid in geschrifte. Hoewel de heer Heijink dat ontkent, is deze aangifte niet op loze gronden gedaan en zal Justitie zich hierover nog moeten uitspreken. Of is het beter dat het onderzoek wordt gedaan onder regie van de Commissaris van de Koning of misschien zelfs de Minister? Hoe meer het huidige bestuur op afstand komt te staan, hoe beter dat is lijkt ons;

Mocht de conclusie zijn dat er toch iets goed fout zit in Bloemendaal, dan luidt de vervolgvraag: wat nu? Een onderzoek heeft geen enkele zin als je niet bereid bent maatregelen te treffen die pijn kunnen doen;

Strafrechtelijk: raadslid Roos heeft bij de heer Roest melding gedaan van vermoedens van het plegen van strafbare feiten door enkele oud-bestuurders. Die melding deed zij op 5 februari 2018 en op 7 maart 2018 in bijzijn van haar advocaat. Het onderzoek dat nu wordt voorgesteld heeft geen betrekking op strafbare feiten. Wat gebeurt daar dan mee? Berenschot is niet bevoegd. Waarom wordt dit doodgezwegen? Het is merkwaardig dat veel geld wordt uitgetrokken voor een onderzoek terwijl Justitie hierover gaat.

Vandaag in het Haarlems Dagblad een artikel hierover.

Laten we besluiten met onze eigen conclusie:

Er is meer dan voldoende duidelijk welke malversaties in het recente verleden hebben plaatsgevonden en door wie. Als deze informatie niet wordt gedeeld met onderzoekers, dan is een onderzoek bij voorbaat kansloos;

Als de bereidheid om maatregelen te treffen afwezig is dan heeft een onderzoek geen nut;

Openbaarheid is ver te zoeken. Alles is nog steeds geheim. Uiteraard dient het onderzoek zelf in alle rust en beslotenheid plaats te vinden. Maar het eindrapport dient openbaar te zijn met inachtneming van de wetgeving;

Personen wier handelen zelf ter discussie staat dienen niet betrokken te zijn bij het onderzoek;

De commissaris van de koning dient nu actief op te treden. Op afstand blijven is geen optie meer;

Geheimhoudingen is de oorzaak van veel problemen in Bloemendaal. Deze gemeente dient als eerste te streven naar openbaar bestuur. Met een onderzoek wordt deze problematiek niet opgelost;

Geld kun je maar 1 keer uitgeven: als je dat doet, doe het dan goed, eerlijk en openbaar.

Elswoutshoek, een oplosbaar probleem?

PvdA PvdA Bloemendaal 23-06-2019 14:48

Inleiding

In zijn column van 10 mei 2019 bespreekt Henk Schell de vraag van een Bloemendaler: ‘’Of het ooit nog goed komt met Elswoutshoek.’’ Anderhalve maand verder is er al weer zo veel gebeurd, waardoor ik denk dat Elswoutshoek een moeilijk oplosbaar probleem is.  Hierna geef ik daarvoor de volgende argumentatie.

Kern van het probleem

Inhoudelijk gaat het vooral om de manier waarop de gemeente Bloemendaal sinds 2014 is omgegaan met de wens van de eigenaren van Elswoutshoek, de broers Slewe, om het landgoed te mogen uitbreiden met een tweede landhuis. Dat is door de gemeente steeds afgewezen op grond van planologische en juridische argumenten. Het wordt echter door de aanvragers beleefd als bewuste tegenwerking, vooral door een aantal raadsleden, collegeleden en ambtenaren. Dat is te vinden in het boek Niet ons soort mensen, geschreven door een van eigenaren van Elswoutshoek, Rob Slewe. De ondertitel Intimidatie, machtsmisbruik en leugens  in miljonairsdorp Bloemendaal zegt genoeg over de gevoelens van de eigenaren van Elswoutshoek jegens de gemeente. In het boek Dorpspolitiek van Martijn Bolkestein en Meindert Fennema wijzen de auteurs op het overdadige gebruik door de eigenaren van Elswoutshoek van telefoon en email richting de gemeente, het permanente gebruik van Facebook en het veelvuldig starten van juridische procedures als bron van de langslepende discussie over de ontwikkeling van Elswoutshoek.[1]

Drie elementen van het conflict

Daarmee is Elswoutshoek niet alleen een ruimtelijke vraagstuk, maar tegelijk een communicatief probleem en een zaak van goed bestuur. Objectief gezien valt er aan beide zijden wel wat af te dingen.  In essentie is er een levensgroot verschil tussen de vertragende systematiek van de gemeentelijk overheid vanwege de noodzaak om zorgvuldig te handelen, zeker bij een Rijksmonument, tegenover de snelheidsdrang  van ondernemende burgers, die gewend zijn om snel zaken te doen en niet belemmerd willen worden door ingewikkelde en vaak langlopende procedures. Dat is op zich al een lastige tegenstelling, maar wordt extra bemoeilijkt door het verschil van inzicht hoe men dat communicatief overbrugt. Tegelijk hebben de broers Slewe, gesteund door de politieke partij Hart voor Bloemendaal, voortdurend geageerd tegen het in het verleden en heden gevoerd gemeentelijke beleid dat zij aanduiden met niet-integer. Door de koppeling van verschil van inzicht over de ruimtelijke mogelijkheid van een tweede landhuis, de overdadige wijze van communiceren door de Slewes en de reactie daarop van de gemeente  en de discussie over de integriteit, ontstond een onwerkbare sfeer met consequenties voor beide partijen. 

Integriteit

Omdat het voor het huidige college van Bloemendaal moeilijk valt in te schatten hoe de gang van zaken in het verleden is geweest, of er integer is gehandeld, heeft zij de raad voorgesteld om een en ander door het onafhankelijke onderzoeksbureau Integis te laten onderzoeken. Vooruitlopend op de resultaten van het onderzoek  hebben de eigenaren van Elswoutshoek een schadeclaim op de tafel van de gemeente gelegd.[2]  In de daaropvolgende tijd stond de integriteit vrijwel iedere raadsvergadering op de agenda. Het Bloemendaals Nieuwsblad spreekt zelfs van het luiden van de noodklok vanwege de ‘tsunami van integriteitsmeldingen’.[3] Gericht aan het adres van oud burgemeester Bernt Schneiders en de huidige burgemeester Elbert Roest.[4] Maar het klapstuk is het feit dat Integis afziet van verder onderzoek vanwege belemmeringen, zoals geheimhouding en het niet willen meewerken van een aantal te interviewen sleutelpersonen. 

Rechtszaal of raadszaal?

De gemeenteraad moet nu beslissen hoe het verder moet met Elswoutshoek.[5] Het integriteitsdebat lijkt vooralsnog de gemoederen in Bloemendaal sterk bezig te houden.  Evenals de vraag waarom er zo veel geheimzinnigheid bestaat over deze zaak, die zelfs in een besloten vergadering van de gemeenteraad besproken moet worden.[6] Wat weer heeft geleid tot het betrekken van de onafhankelijke rechter in de zaak Elswoutshoek, via een kort geding, aangespannen door twee juridisch geschoolde raadsleden van Bloemendaal, Roos en Heukels. De bestuursrechter heeft hun verzoek om beslotenheid te verbieden resoluut van de hand gewezen. Er bestond geen enkele reden voor het afkeuren van het voorstel van de meerderheid van de gemeenteraad om het vastgelopen onderwerp in beslotenheid te behandelen. Na hun verlies bij de bestuursrechter meenden beide juristen vervolgens – m.i. ten onrechte – dat er sprake was van een ondemocratische houding van de meerderheid van de gemeenteraad. ‘’Dit is de dictatuur van de meerderheid.’’ Wat is de essentie van de plaatselijke democratie toch moeilijk te bevatten. Zelfs voor de twee door de wol geverfde raadsleden. Die kennen het verschil niet tussen de maatschappelijke functie van de gemeenteraad en van de bestuursrechter. Zoals Henk Schell van de PvdA formuleerde: ‘’Als raadslid gebruik je raadsinstrumenten zoals moties en een goed debat. Je gaat niet naar de rechter om politieke redenen’’.[7]

Oplosbaar?

ik ben bang dat dit nog lang niet het einde is van de schermutselingen rondom Elswoutshoek. Dat zou gebeuren als de gemeente toegeeft aan het verlangen van Hans Slewe om een tweede landhuis te mogen bouwen. Maar dat zie ik de gemeente niet doen. Communicatief is nergens voorgeschreven hoe je moet communiceren met de gemeente, waarom je digitale technieken niet mag gebruiken, je de sociale media niet mag inschakelen om je gelijk te halen of je belang te ondersteunen en je te beroepen op integriteit van het gemeentebestuur. Wat het begrip integriteit betreft houd ik mij echter vast aan een uitspraak van de socioloog Mark van Ostaijen die opmerkt: “Wetten, regels en codes kunnen geen integriteit afdwingen, want die vloeit voort uit normen en waarden die daarin verondersteld worden. Integriteit heeft te maken met eerlijkheid, gedrevenheid, en inschattingsvermogen, en zich naar eer en geweten kwijten van een taak, ook in de politiek.’’[8]  Of daarom de opdracht voor het onderzoek van Integris zinvol is (geweest) en de oorzaak van het vastlopen van het onderzoek en daarmee verspild gemeentegeld, laat ik in het midden. Met integriteit kom je niet verder. Wellicht is een vorm van mediation een laatste redmiddel. Maar dan moeten beide partijen bereid zijn om tot een oplossing te komen. Los van het verleden en de vele juridische en procedurele hindernissen. Ik mag het hopen.

Piet van der Ham, 22 juni 2019.

[1] Rob Slewe, Niet ons soort mensen: Intimidatie, machtsmisbruik en leugens  in miljonairsdorp Bloemendaal, 2016.  Martijn Bolkestein en Meindert Fennema Dorpspolitiek, 2018, bladzijde 183 e.v. 

[2] Margot Klompmaker, ‘Raad achter onderzoek Elswoutshoek’, Haarlems Dagblad, 15 december 2018.

[3] Marilou den Outer, ‘Gemeenteraad is aan zet’, Bloemendaals Nieuwsblad, 6 maart 2019.

[4] Margot Klompmaker in het Haarlems Dagblad van 16 maart 2019, ‘Bloemendaal: onderzoek handelen burgemeesters‘.

[5] Margot Klompmaker, ‘Mislukt onderzoek naar Elswoutshoek’ en ‘Geheimhouding’, Haarlems Dagblad, 1 mei 2019.

[6] Marilou den Outer, ‘Integisonderzoek eerst in beslotenheid besproken’, Bloemendaals Nieuwsblad, 29 mei 2019. 

[7] Marilou den Outer, ‘Alle bezwaren afgewezen: Dictatuur van de meerderheid’, Bloemendaals Nieuwsblad, 12 juni 2019. 

[8] Mark van Ostaijen, wat ingekorte zin uit het boek Wij zijn van ons, een kleine sociologie van grote denkers, 2018, bladzijde 38.

Het bericht Elswoutshoek, een oplosbaar probleem? verscheen eerst op PvdA Bloemendaal.

2018 bekeken door de oogharen van Roos

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal GroenLinks VVD D66 CDA Bloemendaal 29-12-2018 19:23

Januari: om te beginnen kwam mijn boek uit eind januari 2018. ‘Alles is hier geheim’ uitgeverij Balans. Dat was een hoogtepunt, niet alleen voor mij maar ook voor mijn man Peter die mij zo heeft gesteund tijdens het schrijfproces met zijn humor en geduld.

Februari: een ander opvallend moment was het gesprekje op 5 februari dat 8 minuten duurde op de eerste verdieping in het atrium. Ik was er eindelijk in was geslaagd een afspraak te maken met burgemeester Roest. Hij had een paar minuten tijd tussen twee afspraken door. Via zijn secretaresse kreeg ik te horen dat Roest mij niet op zijn kamer kon ontvangen.

We zouden elkaar spreken op de gang.

Kort tevoren had Roest tegen de vrouw van Rob Slewe gezegd dat ik serieuze integriteitsschendingen bij hem moest komen melden. ‘Als dat waar is dan moet Marielys naar mij toe komen. Want ik zit binnen en zij zit buiten.’ Het was knap lastig om hem te bereiken want hij was een man met een overvolle agenda. Tot die korte ontmoeting op de gang. Daar stonden we dan, mijn man, Rob Slewe en ik. We waren die dag toevallig in het gemeentehuis omdat we de formulieren voor de gemeenteraadsverkiezingen moesten inleveren. Ik wilde Roest ook vragen om voor mij ontlastend bewijs vrij te geven in verband met mijn strafzaak die intussen al vier jaar loopt. Maar toen ik hem vroeg dat bewijs vrij te geven, vluchtte hij zijn kamer in en liet mij op de gang staan. Mijn man zag de teleurstelling op mijn gezicht en riep Roest terug. Hij vond dat het geen pas gaf om zo maar weg te lopen. Zelf hield ik mijn adem in want het was me niet ontgaan dat Roest zich op dat moment merkwaardig gedroeg. Uiterst gespannen. Gelukkig had ik de tegenwoordigheid van geest de laatste vier minuten van dit ‘gesprek’ met Roest met mijn iPhone op te nemen. Enkele dagen later hing de verslaggeefster van de krant al aan de telefoon en vroeg mij op geheimzinnige toon wat ik in vredesnaam met burgemeester Roest had uitgespookt. Ik zou hem geslagen hebben. Het kwam dus goed uit dat ik over die bandopname beschikte. Wie weet wat voor broeierig verhaal er anders in de krant was verschenen. Want kijk, Roest is tenslotte wel de burgemeester. Het was zijn woord tegen het mijne. Probeer je daar maar eens uit te redden als je niet over een opname beschikt.

Maart: wat volgde was een interview op NPO1. Het radioprogramma van Jort Kelder op 3 maart. Meindert Fennema was te gast en sprak over burgemeesters die gevaar liepen en dat het vroeger de zigeuners waren die hun agressie botvierden op het gezag. Maar nu waren het een fiscaal jurist, een arts en een landgoedeigenaar. Wij hadden de burgemeester gegijzeld op zijn eigen kamer zei Fennema, prominent lid van GroenLinks. De burgemeester liep gevaar. Jort Kelder vond het uitermate grappig en proestte het uit.

Dit verhaal kwam meteen groot in het nieuws. Hoewel Roest het aanvankelijk tegenover mij glashard ontkende en er schande van sprak (‘dit is Bloemendaal onwaardig wat Fennema heeft gedaan en ik neem er afstand van’ of woorden van gelijke strekking) was hij naar de pers toe helemaal niet zo duidelijk. Waarom dat allemaal zo raar ging begrijp ik nog steeds niet. Want je kunt toch gewoon de waarheid spreken? Er waren natuurlijk wel politieke partijen die bij deze laster garen sponnen, zoals de VVD en GroenLinks. We zaten immers vlak voor de verkiezingen en het was alle ballen op Hart voor Bloemendaal. Ik kan me nog goed het gemekker van VVD-fractievoorzitter Martijn Bolkestein herinneren (het neefje van). Hij had teksten in de trant van ‘handen af van onze burgemeester’ etc etc. Terwijl die bandopname gewoon beschikbaar was en door iedereen kon worden beluisterd. Maar het was D-day, de lokale media schreven erover en deze bullshit heeft onze partij ongetwijfeld stemmen gekost.

Mijn advocaat deed aangifte tegen Fennema. We zijn nu 9 maanden verder en nog steeds geen teken van leven van het OM.  Ik ben benieuwd of hier werk van wordt gemaakt. In mijn eigen strafproces wordt het complete gerechtelijk apparaat al vier jaar lang bezig gehouden. Een kwestie van prioriteit vermoedelijk. Ik heb al 4 regiezittingen meegemaakt. Er wordt beweerd dat zoiets alleen bij zeer complexe en zware strafzaken gebeurt. In november 2017 werd oud-burgemeester Ruud Nederveen gehoord. Ruud wist zich amper nog iets meer te herinneren. Wat iedereen direct begrijpt: liegen is topsport. Over het algemeen gaan leugenaars de fout in tenzij je met een meesteroplichter te maken hebt en dat is Ruud zeker niet.

In 2018 had ik weer twee regiezittingen en beide keren werd er door het hof in Amsterdam geen enkel verzoek toegewezen. Ik denk dan wel: is dit efficiënt? Moet het apparaat op die manier bezig zijn? Is het niet vele malen beter  de echte boeven te vangen? Het is toch triest wanneer je bedenkt hoeveel kostbare tijd en geld er in mijn proces gaat zitten? Wat een verspilling…

Ja, en dan waren er verkiezingen. Hart voor Bloemendaal behaalde 2 van de 19 zetels.

We kregen 12 procent van de stemmen. Een mooi resultaat.

Ik zit er niet meer alleen. Rob Slewe werd raadslid en we hebben Christa Faas als duo-raadslid. Beiden zijn ze recht door zee, wars van zogenaamd politiek correct gedoe. We vormen een fijn team met elkaar.

Mei: het eerste dat we te horen kregen was dat onze fractie zich schuldig maakte aan belangenverstrengeling en dat inzage in dossiers ons werd verboden. Roest schakelde zelfs de landsadvocaat in om ons het recht op informatie te ontzeggen.

Juni: hoogleraar Voermans maakte gehakt van de theorie van de landsadvocaat. Voermans sprak over intimidatie van raadsleden. Raadsleden hebben gewoon recht op informatie. Geen smoezen. Punt. Dat was ons geluk. Dat iemand als Voermans zijn mond opendeed en het voor ons opnam. Althans, zo voelde dat. Roest stond met zijn mond vol tanden. In juli trok hij zijn raadsvoorstel om het inzagerecht voortaan aan banden te leggen in.

Hosanna! Maar  we hadden buiten de waard gerekend. In de praktijk bleek de gemeentesecretaris zware bedenkingen te hebben tegen het pleidooi van hoogleraar Voermans. Wilma Atsma (bekend van het voorstel om baby’s te implanteren met chips) voelde niet zo gek veel voor openheid. Het kan te gek moet ze gedacht hebben. Ons geduld werd eindeloos op de proef gesteld en nog steeds heeft Rob Slewe geen inzage gekregen in het dossier ‘verkoop hoofdgebouw Park Brederode’. De reden om ons daarin te willen verdiepen is gelegen in een aantal verontrustende berichten over die verkoop. Berichten die ons via een coalitiepartij (D66) bereikten. Hoewel we nu dus al 9 maanden bezig zijn om de documenten in te mogen zien, is sprake van obstructie. Regelrechte tegenwerking. Wat ons doet vermoeden dat er misschien echt iets aan de hand is wat het daglicht niet kan verdragen.

Juli: dan iets over het onderzoek Elswoutshoek. Burgemeester Roest kondigde een extern onderzoek aan naar gebeurtenissen in dat dossier in het jaar 2014. Met als doel: verzoening. Kosten EUR 120.000. Wat ons betreft is dat weggegooid geld, want het rapport zelf zal niet openbaar worden gemaakt. Er zullen geen consequenties aan worden verbonden. Mensen worden niet onder ede gehoord. Ambtenaren die fout zijn geweest hebben niets te vrezen. Kortom: er wordt geen schoon schip gemaakt. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Integis maar dat lost natuurlijk helemaal niets op. Voor Integis zelf is dit een mooie klus. Maar wat schieten onze inwoners hiermee op? Ik heb aanvankelijk wel ingestemd met een extern onderzoek omdat Roest mij stellig had beloofd mijn integriteitsmeldingen en vermoedens van strafbare feiten in het onderzoek te zullen betrekken. Die belofte blijkt een lege huls. Integis zal daar geen onderzoek naar doen. Zo raakt het schip met alle viezigheid aan boord steeds verder van de wal.

November: het hoofdstuk ‘nepnieuws’ of kiezersbedrog. Wat tegenwoordig door alle gevestigde partijen wordt gezegd is dat social media het ‘Kwaad’ zijn. Via social media worden valse berichten de wereld ingestuurd. Nepnieuws dus. Nou, daar kan ik nog wel iets tegenover stellen: wat dachten deze partijen van verkiezingsbeloften? Bloemendaal zou financieel tiptop in orde zijn. Niets blijkt minder waar. De schuld van Bloemendaal loopt sterk op. De positie is allesbehalve florissant. Zelfs zo slecht dat de OZB belasting 12% omhoog moet in 2019. Lasten stijgen significant. Hoewel wij met enkele oppositiepartijen een alternatieve begroting indienden met als motto “de tering naar de nering zetten”, werd geen enkel voorstel van onze kant door de coalitiepartijen omarmd. Het resultaat: de burger mag de rekening betalen voor slecht financieel beleid.

December: een andere belofte: in Bloemendaal zou het recht van inspreken tijdens commissievergaderingen weer in ere worden hersteld. Maar dat gebeurde niet. Wij vinden dat inwoners het recht hebben hun volksvertegenwoordigers tijdens een openbare vergadering aan te spreken. Dat hoort bij een vrije democratie. Zo niet in Bloemendaal. Ook hier geldt: we zijn 9 maanden verder en nog altijd is het recht op inspreken niet hersteld. Terwijl dat per direct mogelijk is.

Nog enkele bijzonderheden: het hoofdstuk integriteit. In aanwezigheid van mijn advocaat deed ik op 7 maart 2018 een officiele melding bij burgemeester Roest. Die melding betrof oa serieuze integriteitsschendingen en vermoedelijk strafbare feiten gepleegd door enkele oud-bestuurders. We zijn 9 maanden verder en er is niks mee gedaan.

Ongelijke behandeling: een jaar geleden ontdekte ik dat er een ambtelijk (officieel) advies was uitgebracht in oktober 2014. Hierin stond dat raadsleden (andere dan ik) strafbaar hadden gehandeld door geheime informatie door te spelen. Waarom deed de burgemeester geen aangifte tegen deze mensen? Waarom werd ik wel vervolgd en zij niet? De hoge juridische ambtenaar die onder meer verantwoordelijk was voor dit advies en inmiddels bij een andere gemeente werkt, weet zich opeens niets meer te herinneren. Ook weer zo’n gevalletje van selectief geheugenverlies. Maar de onderliggende correspondentie hierover krijg ik niet te zien. Als die er nog is. Want ik heb zo’n vermoeden dat diverse personen hier flink hun best hebben gedaan sporen te wissen.

Gemeentesecretaris Wilma Atsma en locoburgemeester Nico Heijink werken wel op een zeer opmerkelijke manier samen. Op 12 april 2016, anderhalf jaar nadat Ruud Nederveen aangifte tegen mij deed bij Justitie omdat ik de geheimhouding zou hebben geschonden tekent dit duo een (geheim!) geheimhoudingsbesluit op basis waarvan ik inmiddels veroordeeld ben door de rechtbank in Haarlem. In het zogenaamde collegebesluit voegen zij een zinsnede toe waaruit de lezer moet opmaken dat het tweetal de feiten rond het opleggen van de geheimhouding in november 2014 heeft geverifieerd op waarheid. Hoewel ik diverse keren heb gevraagd, zowel mondeling als schriftelijk, hoe Atsma en Heijink dit hebben onderzocht is er precies nul reactie op gekomen. Sterker nog: ik kreeg van de burgemeester een contactverbod opgelegd. Een brief met daarin een instructie om de gemeentesecretaris niet meer te benaderen. Wat mij betreft is het duidelijk. Er is geen enkele logische of waarschijnlijke verklaring voor dit gedrag, behalve dat dit valsheid in geschrifte lijkt gepleegd door twee topbestuurders van onze fraaie gemeente.

Het jaar 2018 stond ook in het teken van bescherming van privacy en persoonsgegevens. Hoe staat het daarmee in #Bloemendaal? Dat blijkt een uitermate selectief uit te leggen begrip. Eind 2017 deed de burgemeester een melding bij politie. Dat heet een mutatie die in de politiesystemen wordt opgenomen. Ik zou mij tijdens een raadsvergadering hebben misdragen. Wat de burgemeester hier precies over mij heeft laten vastleggen, mag ik niet zien. Mag ik niet weten. Want daarmee zou de persoonlijke levenssfeer worden geschonden van burgemeester Roest. Ik vraag me af hoe dat kan. Wat ik bedoel te zeggen is: Roest deed die melding als voorzitter van de gemeenteraad. In de uitoefening van zijn ambt. Toch zeker niet als privé persoon? Bovendien: hoe zit dat met mijn persoonlijke levenssfeer? Heb ik geen recht op bescherming? Dat de burgemeester eind december 2017 een politiebusje liet voorrijden om mij af te voeren uit het gemeentehuis, vind ik absurd. Te meer daar dit van te voren was uitgedokterd. Een opzetje waarin oa de burgemeester en de raadoudste, de fractievoorzitter van het CDA, Andre Burger, betrokken waren. Omdat de burgemeester geen openheid wenst te geven, heb ik bezwaar aangetekend en voilà: de volgende juridische procedure. Volstrekt onnodig en onverstandig bovendien.

Politiek bedrijven doe je in de raadszaal. Niet bij politie of justitie. Ik zou zeggen: ga eens werk maken van transparant bestuur. Van open en eerlijk, burgemeester Roest. Ook Rob Slewe heeft wat dat betreft het nodige voor de kiezen gekregen. Vertrouwelijke correspondentie werd openbaar gemaakt. Dat het college zelf de regels schendt van de vertrouwelijkheid en dat afdoet als een gevalletje van miscommunicatie, is de zoveelste misser. Want als het onderwerp van de mailcorrespondentie ‘Vertrouwelijk’ luidt, dan kun je toch zeker niet spreken van een vergissinkje. Doet de burgemeester dan in zo’n geval aangifte bij Justitie? …

Dit is een retorische vraag.

Kortom, 2018 was weer een bewogen jaar vol geheimen en met weinig echte democratie.

Ik ben reuze benieuwd wat 2019 ons gaat brengen.

Gezamenlijke verklaring van de fractievoorzitters van de gemeente Bloemendaal | Bloemendaal

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Bloemendaal 20-02-2018 00:00

Het Haarlems Dagblad wilde deze gezamenlijke brief van de fractievoorzitters van de gemeenteraad van Bloemendaal niet opnemen in hun rubriek met ingezonden brieven. De redenen van deze weigering zijn vooralsnog enigszins duister. Vandaar dat wij gebruik maken van onze eigen kanalen om deze brief toch te publiceren.

"Met verbazing hebben wij, fractievoorzitters in de gemeenteraad van Bloemendaal, kennis genomen van de ingezonden brief van mevrouw Roos, raadslid voor Hart voor Bloemendaal, in het Haarlems Dagblad van 13 februari. Naar aanleiding van het interview met burgemeester Elbert Roest eerder in de krant gaat ons collega-raadslid uitgebreid in op de situatie waarin zij zich zelf bevindt. Vooralsnog is zij namelijk veroordeeld vanwege schending van de geheimhoudingsplicht in 2014.

 

In haar brief lijkt het er op dat de burgemeester haar tegenpartij is, en niet het openbaar ministerie. Hier past een korte toelichting. De strafzaak gaat namelijk over het eigen handelen van mevrouw Roos. Het college van burgemeester en wethouders besloot tot het opleggen van geheimhouding op bepaalde, aan haar toegezonden stukken. Zij wordt er van verdacht deze geheimhouding korte tijd later te hebben geschonden. De rechtbank Haarlem heeft haar daarvoor veroordeeld. Binnenkort dient het door haar ingesteld hoger beroep.

Wij kunnen haar brief niet anders zien dan als een poging om een eventuele definitieve veroordeling in de schoenen te schuiven van de nieuwe burgemeester van Bloemendaal. Dit door te stellen dat zij bepaalde, naar zij meent ontlastende stukken, niet van de burgemeester krijgt. Het feit daargelaten dat niet de burgemeester maar het college hier over gaat, zou mevrouw Roos als juriste moeten weten dat zij in het strafrecht andere wegen moet bewandelen om voor haar zaak van belang zijnde stukken te verkrijgen. In ieder geval zou haar advocaat dat moeten weten.

Wij menen dat het op deze manier ten onrechte “aanvallen” van een burgemeester een raadslid onwaardig is, bovendien ook ongepast én beschadigend voor het openbaar bestuur waarvan ook mevrouw Roos deel uit maakt."

Henk Schell (fractievoorzitter PvdA) Martine Wierda (fractievoorzitter GroenLinks) Leonard Heukels (fractievoorzitter Liberaal Bloemendaal) Martijn Bolkestein (fractievoorzitter VVD) André Burger (fractievoorzitter CDA) Conny van Stralen (fractievoorzitter D66)

 

Gezamenlijke verklaring

VVD VVD D66 Bloemendaal 16-02-2018 03:55

In haar brief lijkt het er op dat de burgemeester haar tegenpartij is, en niet het openbaar ministerie. Hier past een korte toelichting. De strafzaak gaat namelijk over het eigen handelen van mevrouw Roos. Het college van burgemeester en wethouders besloot tot het opleggen van geheimhouding op bepaalde, aan haar toegezonden stukken. Zij wordt er van verdacht deze geheimhouding korte tijd later te hebben geschonden. De rechtbank Haarlem heeft haar daarvoor veroordeeld. Binnenkort dient het door haar ingesteld hoger beroep.

 

Wij kunnen haar brief niet anders zien dan als een poging om een eventuele definitieve veroordeling in de schoenen te schuiven van de nieuwe burgemeester van Bloemendaal. Dit door te stellen dat zij bepaalde, naar zij meent ontlastende stukken, niet van de burgemeester krijgt. Het feit daargelaten dat niet de burgemeester maar het college hier over gaat, zou mevrouw Roos als juriste moeten weten dat zij in het strafrecht andere wegen moet bewandelen om voor haar zaak van belang zijnde stukken te verkrijgen. In ieder geval zou haar advocaat dat moeten weten.

 

Wij menen dat het op deze manier ten onrechte “aanvallen” van een burgemeester een raadslid onwaardig is, bovendien ook ongepast én beschadigend voor het openbaar bestuur waarvan ook mevrouw Roos deel uit maakt.

 

Henk Schell (fractievoorzitter PvdA)

Martine Wierda (fractievoorzitter GroenLinks)

Leonard Heukels (fractievoorzitter Liberaal Bloemendaal)

Martijn Bolkestein (fractievoorzitter VVD)

André Burger (fractievoorzitter CDA)

Conny van Stralen (fractievoorzitter D66)

 

Gemeenteraad van Bloemendaal draagt Elbert Roest voor als nieuwe burgemeester.

VVD VVD D66 Bloemendaal 06-07-2017 02:50

                                                     

De Bloemendaalse gemeenteraad denkt met Elbert Roest een uitstekende opvolger te hebben gevonden voor onze huidige, waarnemend burgemeester Bernt Schneiders. Elbert Roest is thans 15 jaar burgemeester van Laren, een gemeente die op veel punten vergelijkbaar is met Bloemendaal. Daarmee heeft hij een rijke en zeer relevante bestuurlijke ervaring. De vertrouwenscommissie typeert Roest als iemand die staat voor ordentelijkheid en gezamenlijkheid, die als burgervader goed zijn inwoners wil leren kennen en met hen in gesprek wil gaan. In Bloemendaal treft Elbert Roest een omgeving aan waarin voor hem voldoende en interessant werk te doen is, zowel in de Bloemendaalse samenleving als bij de politieke besluitvorming, bij de bedrijfsvoering van het gemeentelijk apparaat en het behartigen van de belangen in regionale samenwerkingsverbanden en op het gebied van veiligheid. Kortom, een dynamische omgeving, waarbinnen Elbert Roest zijn brede ervaring en persoonlijkheid optimaal kan inzetten.

Elbert Roest is 62 jaar, lid van D66 en werkt sinds 1994 onafgebroken in het openbaar bestuur. Eerst als wethouder in Doesburg, vervolgens als lid van het College van Bestuur van de Stadsregio Knooppunt Arnhem/Nijmegen en sinds 2002 als burgemeester van Laren. Elbert Roest is getrouwd en heeft twee kinderen.

Elbert Roest: “'Ik verheug mij zeer om in Bloemendaal aan de slag te gaan en wil mij met hart en ziel gaan inzetten voor de gemeenschap.  Bloemendaal is een prachtige gemeente, bestuurlijk uitdagend en met een duidelijk herkenbare identiteit. Ik acht het een voorrecht daarvoor te mogen werken en zal met open vizier en passie mijn taken vervullen”

De vertrouwenscommissie, die bestaat uit de raadsleden Bolkestein, Meuleman-Wierda, Schell, Schnackers, Van Stralen en de adviseurs Kruijswijk (wethouder) en Atsma (gemeentesecretaris), heeft in de afgelopen maanden de raadsvoordracht voorbereid op basis van de op 15 februari 2017 door de gemeenteraad vastgestelde profielschets. Deze voordracht is vandaag overgenomen door de gemeenteraad, waarmee de raad de heer Elbert Roest formeel voordraagt als kandidaat.

Deze voordracht is daarmee een belangrijke stap in de procedure tot benoeming van de nieuwe burgemeester. De aanbeveling van de raad gaat nu naar de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties om tot een kroonbenoeming te komen. De benoeming geschiedt vervolgens bij Koninklijk Besluit. Elbert Roest kan dan op 6 september 2017 worden geïnstalleerd als nieuwe burgemeester van Bloemendaal.

 

___________________________________________________

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Martijn Bolkestein, voorzitter van de vertrouwenscommissie via email vvd@bolkestein.nl of telefoon 06 15250295, of met Marcel Appels, afdelingshoofd Dienstverlening van de gemeente Bloemendaal via 023-5485728.

 

Gemeenteraadsverkiezingen in aantocht (!) - algemene ledenvergadering (ALV1) VVD Heemstede-Bloemendaal op 28 MAART

VVD VVD Bloemendaal 27-03-2017 08:27

https://bloemendaal.vvd.nl/nieuws/20863/gemeenteraadsverkiezingen-in-aantocht-algemene-ledenvergadering-alv1-vvd-heemstede-bloemendaal-op-28-maart

Als u de uitslagen van de Tweede Kamer-verkiezingen deze week niet live met ons in Haarlem of Den Haag heb gevolgd, dan hebt u dat vast thuis gedaan: de climax van een verkiezingsstrijd die in decennia niet zo spannend is geweest! We zijn trots op het harde werk dat er door het kabinet is verricht en op het resultaat van een campagne waaraan velen van ons zo actief hebben meegedaan.

 

 

Als Lokaal Netwerk moeten we verder en het oog nu al richten op de Gemeenteraadsverkiezingen die over twaalf maanden volgen. Zoals wij u al begin februari lieten weten (zie bijlage 1), zullen wij de voorbereidingen formeel starten met een ledenvergadering op 28 maart a.s. om 20.00h in het Wapen van Kennemerland (Stinkende Emmer) te Haarlem (inloop vanaf 19.45h).

 

 

AGENDA

Opening

Notulen ledenvergadering 7 december, mededelingen secretaris

Afsluiting boekjaar 2016, begroting 2017

Nieuwe structuur bestuur & aftreden meerdere leden (zie bijlage 1, onder deze email – wij komen graag in gesprek met kandidaten!) 

Kaderstellend advies Gemeenteraadsverkiezingen 2018 (zie bijlage 2, onderaan deze email)

Fractievoorzitters en Wethouders met u in discussie (Heleen Hooij, Eveline Stam, Nico Heijink, Martijn Bolkestein) 

Rondvraag en sluiting (borrel aansluitend)

 

 

Met de punten 5 en 6 als voornaamste onderdelen van de agenda, zullen gemeentepolitiek en –verkiezingen alle aandacht krijgen. Wij zoeken de discussie met u graag op en zien er naar uit u op de 28e te ontmoeten! Met hartelijke groet en namens uw bestuur,   Rob Scholte Voorzitter Netwerk Heemstede-Bloemendaal

 

 

PS: inmiddels is bekend dat ook Sander van Rij, onze secretaris, zich kandidaat wil stellen voor de gemeenteraad en daardoor op de 28e maart zal aftreden. Ik feliciteer Sander met zijn beslissing en zal voorstellen om de rol van secretaris zelf voor een aantal maanden ad interim waar te nemen.

 

Bijlage 1: Tekst email d.d. 9 februari j.l.

 

Hoewel uw aandacht zich waarschijnlijk vooral op de Tweede Kamer-verkiezingen van 15 maart richt, zijn wij als bestuur al druk bezig met de voorbereidingen voor de Gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018. Wat wordt ons programma voor die verkiezingen? Hoeveel kandidaten willen wij op onze lijst zetten? Willen wij de lijsttrekker en -duwer(s) apart benoemen? Sommige van deze vragen vallen onder het Kaderstellend Advies dat wij op 28 maart (algemene ledenvergadering) met u willen besluiten. Houdt u die datum a.u.b. in uw agenda vast.   Wij zijn intussen ook hard op zoek naar leden voor onze gemeenteraden in Heemstede en Bloemendaal. Weet u nog iemand? Ook als de persoon (nog) geen lid is, maar wel uit het juiste (liberale) hout is gesneden, zijn wij zeer geïnteresseerd!

 

 

We hebben ook goed nieuws: drie leden van ons bestuur – Annemieke Kwaaitaal, Ems Post en Catascha  Houben – hebben besloten zich voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 kandidaat te stellen. Zij zullen daarom op 28 maart a.s. (reglementair) aftreden. Ook Eelke van Tienhoven zal op dezelfde datum aftreden, om privé-redenen (tijd/werk) helaas.   Deze nieuwe vacatures openen ook nieuwe kansen! Weet u nog iemand of hebt u zelf interesse?

 

 

Ook zullen wij de ledenvergadering van 28 maart voorstellen het bestuur van de bestaande negen leden naar zeven leden te verkleinen:

 

 

In dit voorstel bestaan er dus twee vacatures. De formele kandidaatstellingsprocedure zullen wij begin maart starten, maar wij willen u reeds nu in de gelegenheid stellen om met ons mee te denken. Reacties en namen zijn welkom!

 

 

Bijlage 2: Concept kaderstellend advies

 

 

 

 

Elswoutshoek: VVD ziet mogelijkheid omruilen woning en stal

VVD VVD Bloemendaal 23-03-2017 20:14

Elswoutshoek: VVD ziet mogelijkheid omruilen woning en stal

Met onderstaande tekst verwoordde onze fractievoorzitter Martijn Bolkestein het standpunt van VVD Bloemendaal over bebouwing op Elswoutshoek, zoals voorgesteld door het college.

 

Ik wil graag beginnen met onze visie op nieuwbouw op landgoederen. Vervolgens wil ik de nota’s langslopen waarin het gemeentelijk beleid hierover is vastgelegd. Tot slot wil ik aangeven welke overwegingen van het college wij kunnen steunen, maar ook wat onze zorgen daarbij zijn.

 

1.      De VVD is tegen nieuwbouw op historische landgoederen. Wij willen het cultureel erfgoed en het groene karakter van onze gemeente behouden voor de huidige en voor toekomstige generaties. Elswoutshoek is goed zichtbaar vanaf de openbare weg. Het ligt buiten de bebouwde kom, aan de binnenduinrand. Een mooie en waardevolle plaats. Wij willen hier geen nieuwbouw.

 

De VVD is tegen verdere bebouwing van onze gemeente in het algemeen. Zeker op een bijzondere plaats als deze willen wij daarvan niet afwijken. Dat zouden wij ook niet eerlijk vinden jegens onze andere inwoners die zich wel aan het bestemmingsplan moeten houden. Het bestemmingsplan geldt voor iedereen.

 

2.      Voor de volledigheid wil ik graag de diverse nota’s langslopen die op dit voorstel van toepassing zijn. Deze nota’s zijn destijds door onze raad vastgesteld en verwoorden ons algemene beleid. Dit voorstel voldoet hier wat ons betreft niet aan. Dat mag ook geen verbazing wekken. Als nieuwbouw op Elswoutshoek wel aan het algemene beleid voldeed, had de discussie hierover nooit zoveel jaren en meerdere raadsperiodes in beslag genomen.

 

Het meest in het oog springt de Nota Landgoederen van december vorig jaar. De VVD was blij met deze nota. Zij bood onze raad de mogelijkheid te discussiëren over algemeen beleid, zonder de discussie persoonlijk te maken. In de nota heeft onze raad bepaald dat op landgoederen “nieuwbouw een utilitaire functie (geen woonfunctie) dient te hebben” (paragraaf 4.1) en dat “herbestemmen dient te zijn met een utilitaire functie, niet een woonbestemming” (paragraaf 4.3).

 

De primaire nota waaraan onze gemeente bouwaanvragen toetst die niet binnen het bestemmingsplan vallen, is de Nota Ruimtelijke Beoordeling. Deze stelt als eerste beleidsregel dat de gemeente alleen meewerkt aan een “gewenste ruimtelijke ontwikkeling zoals vastgesteld in de Structuurvisie Bloemendaal”. De Structuurvisie bepaalt in hoofdstuk VIII dat “wordt ingezet op het in tact houden van de huidige grote groene landgoederen en percelen, zonder mogelijkheid tot versnippering of splitsing. Ook het toevoegen van nieuwe bebouwing op landgoederen en in villawijken leidt tot een verdere versnippering. Dit blijft daarom ongewenst.”

 

 

De Nota Landgoederen biedt extra ruimte aan schuren en stallen, maar die mag, zoals dit voorstel wel doet, niet worden opgeteld bij de Bijgebouwenregeling. Die bepaalt daarover immers: “Alle bestaande, vergunde bebouwing, met uitzondering van het hoofdgebouw, valt in principe onder de noemer ‘bijgebouw’ ” en meer specifiek “dierenverblijven en kassen [..] tellen dus mee als bijgebouw.”

 

Wij concluderen dat het voorstel niet voldoet aan de Nota Landgoederen, aan de Nota Ruimtelijke Beoordeling, aan de Structuurvisie of aan de Bijgebouwenregeling.

 

3.      Toch is er bij het voorstel een overweging die wij wel kunnen steunen. Dat betreft de leefbaarheid van de huidige dienstwoning, die pal aan de weg staat. De Elswoutslaan is een doorgaande weg tussen Overveen en Aerdenhout. Het is niet ideaal daar zo dicht aan de weg te wonen. Verderop aan de Elswoutslaan liggen andere woningen ook pal aan de weg. Die staan echter niet, zoals bij Elswoutshoek, in een bocht. We kunnen er dus begrip voor opbrengen dat de eigenaars graag verder van de weg af wonen. Bij deze positieve overweging maken we wel een aantal kanttekeningen.

 

·       Leefbaarheid is mogelijk een argument om de huidige schuur om te vormen tot woonhuis (en vice versa), maar niet om het totale woonoppervlakte of het bouwvolume te vergroten. Na verbouwing is de huidige schuur met gelijkblijvende contouren geschikt als gemiddeld grote woning. Hij moet dan uiteindelijk niet toch groter uitvallen door bijvoorbeeld een andere vorm van het dak, door afwijkingen in de bouw of verbouw, door alsnog een beroep op vergunningsvrij bouwen of door bijgebouwen, nu of op termijn.

·       Er mag geen sprake zijn van opsplitsing van het landgoed of een ontwikkeling die daartoe kan leiden. De huidige dienstwoning is visueel verbonden met het hoofdhuis en hieraan ook functioneel ondergeschikt. Dat moet zo blijven. Dat betekent ook dat schuren en stallen worden gedeeld. De landschappelijke waarden zien wij graag beschermd, zodanig dat de gemeente de eigenaar hierop kan aanspreken.

·       Er wordt voorgesteld dat de huidige dienstwoning gaat worden gebruikt als schuur. Het totaal toegestane oppervlak aan schuren is in de Nota Landgoederen onlangs verruimd, maar ook met deze verruiming betekent dat dat er dan verder op het landgoed vrijwel geen schuren of andere bijgebouwen kunnen (blijven) staan. In de Nota Landgoederen is ook de totale stalruimte verruimd. Wij vinden echter de voorgestelde stal te hoog en bovendien te dicht aan de weg.

 

Resumerend zien wij zeker positieve elementen in het voorstel. Met name het argument om de leefbaarheid te vergroten, volgen wij. Het voorstel leidt echter ook tot een vergroting van het bouwvolume en van het bruto woonoppervlak. Daarvoor missen wij elke onderbouwing. Wij zien argumenten voor een functieruil tussen woning en schuur, maar daarbij ook een aantal belangrijke bezwaren. In zijn huidige vorm wijzen wij het voorstel af.

 

Martijn Bolkestein fractievoorzitter VVD Bloemendaal

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.