Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland inzichtelijk

8 documenten

CDA: Stikstofpakket biedt perspectief voor economie en natuur

CDA CDA Zuid-Holland 22-04-2020 10:45

Vandaag heeft het kabinet de structurele aanpak stikstof naar de Tweede Kamer gestuurd. In het volle besef dat we middenin de coronacrisis zitten, waardoor velen in onze maatschappij hard worden geraakt, heeft het kabinet volgens het CDA de taak om te zorgen dat stikstof in de toekomst geen drempel vormt voor economische ontwikkeling.CDA-Kamerlid Jaco Geurts: “Het CDA vindt dat deze aanpak perspectief biedt aan zowel natuurbeheer als de economie. Met forse investeringen in innovatie, ruimte voor eigen ondernemerschap en maatwerk. Alleen op die manier kunnen we met elkaar het stikstofprobleem oplossen.”Op basis van deze aanpak zal het kabinet toewerken naar de streefdoelen voor natuurbehoud en -herstel die voor 2030 zijn gesteld. Bovendien is het goed dat hiermee wordt voldaan aan de uitspraak van Raad van State, die vorig jaar aangaf dat de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) niet meer mocht worden gebruikt om vergunningen te verlenen voor economische activiteiten.Iedere sector moet steentje bijdragenWe leven in een dichtbevolkt landje met een sterke verstedelijking en grote druk op de ruimte. Iedereen wil ook in de toekomst kunnen wonen, werken en genieten van de natuur en onze groene weilanden. Voor het CDA blijft voorop staan dat iedere sector z’n steentje bijdraagt aan het oplossen van de stikstofproblematiek, en het kabinet nadrukkelijk oog heeft voor de sectoren die direct werden geconfronteerd met de uitspraak van de rechter.Jaco Geurts: “Niet alleen voor onze boeren en boerinnen, die werken in een sector die van groot belang is voor een vitaal platteland en gezond voedsel van eigen bodem, maar ook voor onze families en vrienden die werkzaam zijn in de bouw of op zoek zijn naar een betaalbare woning. Het is voor het CDA dan ook belangrijk dat het kabinet aangeeft alle relevante sectoren nauw te betrekken bij de verdere uitwerking van de maatregelen. Daarnaast kan het beleid tussentijds worden bijgestuurd als dat nodig is.”Perspectief voor boerenbedrijven: inzetten op een eerlijk verdienmodelHet CDA staat voor onze agrarische familie- en gezinsbedrijven. Zij zijn het die alle Nederlanders iedere dag weer van gezond, duurzaam en veilig voedsel voorzien. Zij zijn bovendien de beheerders van ons landschap. Het is dan ook meer dan terecht dat het kabinet inziet dat de stikstofaanpak alleen kan werken als boeren investeringen kunnen terugverdienen. Maar ook eigen keuzes kunnen maken die passend zijn bij hun bedrijf en situatie, met voldoende ontwikkelingsruimte. Daar wordt bijvoorbeeld invulling aan gegeven door beschikbaarheid van landbouwgrond in de melkveehouderij te bevorderen en het mee-investeren in stallen. Als het gaat om veevoer is het goed dat er 73 miljoen euro beschikbaar komt, werkbare afspraken worden gemaakt en dat de aanpassing geen gevolgen mag hebben voor diergezondheid, dierenwelzijn, volksgezondheid en afzetbelangen.Jaco Geurts: “Als er een sector is die al tientallen jaren hard werkt aan stikstofreductie, is het wel de landbouw. Sinds 1990 is de uitstoot reeds met 64% afgenomen. Ik ben het met de minister eens dat we onze boeren harder nodig hebben dan ooit om te helpen met de stikstofoplossing. Maar dan moeten zij wel een eerlijke boterham kunnen verdienen. Het staat of valt met een eerlijk verdienmodel. Goed dat het kabinet bereid is om fors mee te financieren.”Voor innovatie en eerste investeringen in nieuwe staltechnieken komt 452 miljoen euro voor de veehouderij beschikbaar. Voor het stimuleren van mestverwerking naar hoogwaardige kunstmestvervangers komt 48 miljoen euro beschikbaar. Wil een boer kiezen voor een andere bedrijfsvoering die bijdraagt aan stikstofreductie, dan is daarvoor een omschakelfonds beschikbaar (175 miljoen euro) die ingezet kan worden om een tijdelijke bijdrage aan de kasstroom te leveren of bij investeringen. Als boeren op vrijwillige basis willen stoppen, bijvoorbeeld omdat zij geen bedrijfsopvolging hebben, gaat de overheid een bijdrage van een miljard euro leveren aan een sociaal vangnet door middel van een landelijke beëindigingsregeling. Er komt geen gedwongen krimp.Waarborgen aan extern salderenHet CDA heeft regelmatig aangeven te willen voorkomen dat de stikstofruimte op het platteland door industriële bedrijven wordt leeg gekocht of dat er mee gespeculeerd gaat worden.Jaco Geurts: “Daarom heeft het CDA voorgesteld met een driepartijen-overeenkomst te gaan werken, om zodoende ‘cowboygedrag’ te voorkomen. Wij zijn verheugd dat de minister met de provincies het extern salderen in die richting gaat ontwikkelen met een fors aantal waarborgen. Wij steunen de minister volledig bij haar inzet om meldingen legaal te houden en dat er geen vergunningen aangevraagd hoeven te worden voor bemesten en beweiden.Mocht blijken dat er ongewenste effecten optreden, dan zal direct ingegrepen worden. Daarnaast wordt extern salderen maar voor één jaar opengesteld, waarna een grondige evaluatie plaatsvindt.”Bouwprojecten op gang helpenVanwege de coronacrisis is er sprake van een tijdelijke vermindering van de stikstofdepositie. Het CDA vindt het dan ook zeer verstandig dat de minister deze vrijgekomen ruimte inzet voor noodzakelijke ontwikkelingen zoals de woningbouw. Er is in dit land sprake van een fors woningtekort, waardoor veel mensen geen betaalbaar dak boven het hoofd kunnen vinden. Er moet alles op alles gezet worden om de bouw van nieuwe woningen door te laten gaan.Verder zijn er voor zeven infrastructurele projecten en ontwikkelingen van nationaal belang ontwikkelingsreserves geregeld. Er komt een regionale drempelwaarde en een regeling voor projecten met een tijdelijk kleine stikstofdepositie, die vrijgesteld kunnen worden van een vergunningsplicht. Ook de mogelijkheid van het ‘leasen’ van stikstofruimte kan een oplossing bieden voor de bouw van kleinschalige woonwijken of bedrijventerreinen die alleen bij de aanleg stikstof uitstoten. Verder zal de minister pilots ondersteunen (25 miljoen euro) voor zero-emissie mobiele werktuigen die bij onder andere woningbouw ingezet kunnen worden.Er zal ook actief met de bouwsector worden opgetrokken om nog eventuele knelpunten weg te nemen.Naar haalbaar en beter natuurbeheerHet CDA is een groot pleitbezorger voor het versterken van de natuur en het bevorderen van de biodiversiteit. Niet alleen op het platteland, maar zeker ook in de stad. Niet voor niets heeft het CDA eerder gepleit voor een landelijk actieplan voor meer groen in de stad, waar steeds meer natuur verdwijnt. Juist in de agrarische sector wordt per definitie al gewerkt met de natuur.CDA-Kamerlid Maurits von Martels: “Het is daarom een goede zaak dat samen met boeren wordt ingezet op meer agrarisch natuurbeheer, waarbij deze grond niet wordt aangewezen als Natura-2000 gebied of leidt tot uitbreiding van bestaande Natura-2000 gebieden.”Tegelijkertijd is het CDA kritisch op het ‘keurmerk’ Natura-2000. We moeten onszelf eerlijk afvragen: zijn de doelen die we in het verleden hebben gesteld voor deze gebieden wel realistisch? Herindeling van deze gebieden en het tegengaan van versnippering zou de natuur in ons land juist kunnen versterken. Dat zou ook voor wonen en werken veelal een oplossing kunnen bieden. Daar valt nog een wereld te winnen.Maurits von Martels: “Het was voor ons een belangrijke voorwaarde dat het kabinet de doorlichting van de Natura-2000 gebieden in gang zou gaan zetten. We zien de uitkomsten hiervan graag spoedig tegemoet en zien volop mogelijkheden om tot een realistisch natuurbeleid te komen. Kortom, de stikstofreductie leidt niet tot uitbreiding van Natura-2000 gebieden. Deze gebieden moeten op zo’n manier worden ingericht, dat je weet dat de doelen haalbaar zijn onder Nederlandse omstandigheden.”In Natura-2000 gebieden is veel bos gekapt dat we nodig hebben om de klimaatverandering te lijf te gaan. Wat het CDA betreft moet dit anders en beter, en zet de minister terecht in op de aanplant van nieuw bos. Tot slot is het belangrijk dat een streefwaarde voor een lagere stikstofneerslag in natuurgebieden niet leidt tot juridische kwetsbaarheid.

Von Martels: geen overheidsgeld naar clubs die onvoldoende optreden tegen racisme

CDA CDA Zuid-Holland 06-12-2019 12:27

Betaald voetbalorganisaties dienen hun beleid op het gebied van het tegengaan van discriminatie en racisme op orde te hebben. Zo niet, dan kunnen ze geen aanspraak meer maken op subsidies van de overheid. Dat is de strekking van de motie die CDA-woordvoerder Maurits von Martels deze week indiende.De regering heeft met de KNVB afgesproken eind januari met een aanvalsplan tegen racisme in het voetbal te komen. Gemeenten zijn hierbij echter nog niet betrokken, constateert von Martels. Terwijl zij wel verantwoordelijkheid dragen voor de openbare orde en vaak ook een financiële relatie met de betaald voetbalorganisatie hebben. Die financiële steun zou volgens het CDA ingetrokken moeten worden bij betaald voetbalorganisaties die onvoldoende optreden tegen discriminatie en racisme.Uit het recente rapport “Racisme, sociale kramp en innerlijke drijfkrachten in het betaald voetbal” van het Mulier instituut blijkt opnieuw dat jonge profvoetballers met een migratieachtergrond discriminatie en racisme ervaren. Het incident in Den Bosch van twee weken geleden was dan ook geen incident in het voetbal.Von Martels: “Discriminatie en racisme vormen een breed maatschappelijk probleem, dat we helaas ook in de sport terug zien komen. Maar als wij vinden dat de sport moet verbroederen en inspireren, dan kunnen we niet accepteren dat discriminatie en racisme in de sport voorkomen.”In Engeland straft men bijvoorbeeld veel zwaarder, constateert Von Martels. “Ook hebben ze daar sinds enkele jaren een speciale app, waarmee toeschouwers discriminatie op de tribune kunnen melden. Het is daarbij ook mogelijk om foto’s en video’s bij de melding toe te voegen. Met een melding via een dergelijke app kunnen beveiligers mogelijk ingrijpen. In Engeland lijkt dit systeem een succes te zijn.” Hij riep de minister op om samen met de KNVB een dergelijke app te ontwikkelen.

CDA: hogere PFAS-norm belangrijke stap

CDA CDA Zuid-Holland 29-11-2019 19:11

Het kabinet heeft besloten om de PFAS-norm te verhogen. Veel bouw- en baggerwerkzaamheden kwamen de afgelopen tijd stil te liggen vanwege PFAS-houdende grond. PFAS is een groep schadelijke stoffen. Het CDA heeft goede hoop dat er hiermee een einde komt aan de onduidelijkheid waar met name bouwers en baggeraars dagelijks mee te maken hebben. CDA-Kamerlid Maurits von Martels: “Het belangrijkste is nu dat het grootste deel van de bouwers en baggeraars weer aan het werk kan. Het nieuwe handelingskader moet daar voldoende perspectief voor bieden. Het erkennen van de problemen in de praktijk en de besluitvorming kwamen echter te traag op gang. Voor sommige mensen komen de nieuwe regels zelfs te laat. De vraag is dan ook welke lessen hieruit worden getrokken. Hierover wil het CDA graag met de minister in debat.”Afgelopen zomer heeft het kabinet tijdelijke PFAS-regels vastgesteld. Op het moment dat niet bekend was hoeveel PFAS er in de grond zat, gold de detectiewaarde van 0,1 microgram PFAS per kilo. Al snel werd duidelijk dat de regels onwerkbaar waren en bovendien te rigoureus zijn ingevoerd. Von Martels wilde weten of de geluiden vanuit de sector wel gehoord werden op het Ministerie. Om die reden stelde hij in augustus Kamervragen over de uitvoeringsproblemen. De afgelopen maanden kon steeds minder PFAS-houdende grond worden afgevoerd en vielen veel werkzaamheden stil. In de nieuwe regels die gaan gelden wordt de PFAS-norm verhoogd naar 0,8 microgram PFAS per kilo. Voor grond- en baggerbedrijven die in de problemen zijn geraakt, wil de regering kredietmogelijkheden verruimen.

CDA: Zo snel mogelijk een stikstof-crisislijn

CDA CDA Zuid-Holland 12-10-2019 04:29

Afgelopen week vond in de Tweede Kamer de begrotingsbehandeling Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit plaats. Namens het CDA benadrukten woordvoerders Jaco Geurts (landbouw) en Maurits von Martels (tuinbouw, visserij & natuur) daarbij de waarde van ons eigen voedsel, onze innovatieve agrarische sector, het belang van een eerlijke prijs en een sterkere verbinding tussen stad en platteland. Maar ook eisten zij meer duidelijkheid van het kabinet als het gaat om de aanpak van het stikstof-probleem, waardoor ondernemers terecht met veel vragen zitten. Het grote en unieke boerenprotest van vorige week in Den Haag kon geen duidelijker signaal afgeven als het gaat om deze belangrijke thema’s.Stikstof-crisislijnOp voorstel van het CDA opent het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aanstaande maandag een stikstof-crisislijn waar bezorgde ondernemers terecht kunnen met vragen over het stikstofbeleid. Er is veel urgentie geboden bij een centraal informatiepunt waar iedereen terecht kan voor meer duidelijkheid.Jaco Geurts: "Ik ben de afgelopen dagen platgebeld. Er leven ontzettend veel vragen bij agrariërs en andere ondernemers over wat het stikstofbeleid voor hen betekent. Het kabinet heeft nog niet voor duidelijkheid gezorgd. Zeker op detailniveau loopt het daardoor vast. Ik hoor zelfs dat banken geen krediet verstrekken, omdat zij niet weten wat er gaat gebeuren. Dat kan zo niet langer.”Het Ministerie moet ervoor zorgen dat bij de crisislijn ruime kennis aanwezig is, zodat iedereen die (mogelijk) geraakt wordt door de stikstofcrisis snel geholpen wordt. Zeker omdat het kabinet een gebiedsgerichte aanpak wil, waar lokaal maatwerk centraal staat. Hiermee moet de bouw van woningen en andere stilgevallen projecten op korte termijn worden hervat.Jaco Geurts: ‘Ik vind het goed dat het kabinet boeren niet zal dwingen te stoppen, maar de keuze geeft op basis van vrijwilligheid. En dat de overheid dan financieel bijspringt. Daar is duidelijkheid over. Bovendien wil het kabinet investeren om innovaties in de landbouw te bevorderen en maatregelen nemen om de emissies terug te brengen. Maar bij individuele bedrijven bestaat terecht nog veel onduidelijkheid. Zij moeten bij één loket terecht kunnen met acute vragen.’‘Meten is weten’Wat het CDA betreft zijn er nog veel onzekerheden bij het onderbouwen van beleid ten aanzien van stikstofgevoelige natuur. ‘Meten is weten’, hoort het credo te zijn van dit kabinet. Het CDA vindt dat er geen onduidelijkheid mag bestaan over het rekenmodel dat het RIVM hierbij gebruikt. Zeker bij zulke belangrijke beslissingen over de toekomst van ons land is transparantie van groot belang. Dat is ingewikkeld, omdat we een klein landje zijn met veel economische activiteiten. Daarbij willen we ook onze natuur beschermen.Daarom heeft Jaco Geurts bij de begroting voorgesteld om samen met de Wageningen Universiteit, de Universiteit van Amsterdam, andere kennisinstituten in onze buurlanden en Stichting Mesdagfonds nog dit jaar te bekijken hoe het meten en monitoren van stikstofdeposities op korte termijn verbeterd kan worden. En het rekenmodel extra te valideren, zodat er voor de langere termijn meer zekerheid geboden wordt en onrust kan worden weggenomen. Tot slot riep Geurts de minister op om heel snel met landbouworganisaties in gesprek te gaan om de onduidelijkheden en onzekerheden die er zijn, uit de wereld te helpen.Waardering agrarische sector & ons eigen voedselMaurits von Martels en Jaco Geurts toonden allebei aan hoe groot de economische kracht is van onze boeren, tuinders en vissers. En dat zij daarom de waardering horen te krijgen die ze van ons allemaal verdienen. Veel mensen stoppen hun boodschappenmandje vol tegen lage prijzen, zonder na te denken hoe het voedsel wordt geproduceerd. Het is hard nodig dat de verbinding tussen stad en platteland verbeterd wordt. Het CDA is blij met de initiatieven die de minister daartoe onderneemt. Dat kan tevens bijdragen aan betere verdienmodellen voor boeren, zoals ook betoogd in de initiatiefnota van Jaco Geurts over een eerlijke boterham. Von Martels pleitte in dat kader o.a. voor extra ondersteuning aan de innovatieve glastuinbouw, om de sector te helpen zo snel mogelijk klimaatneutraal te worden en nationale belemmeringen uit de weg te ruimen. Maurits von Martels: “De glastuinbouw is met 28 miljard aan toegevoegde waarde de koploper. Zo veel innovatie, zo kundig georganiseerd management en steeds zuiniger en duurzamer omgaan met hulpbronnen zijn voorbeelden voor andere sectoren en de rest van de wereld. De Nederlandse tuinbouwsector exporteert naar 150 landen etenswaren, bloemen, planten, zaden en nog veel meer. De tuinbouw levert ook een hele belangrijke bijdrage aan de CO2-reductie.”Jaco Geurts noemde bij de waardering van ons voedsel als voorbeeld het eigen Tweede Kamerrestaurant, waar allerlei drankjes uit verre landen wordt geïmporteerd: “Wat is er duurzaam aan water met een smaakje uit Taiwan? Dat heeft een aardige reis gehad. We kunnen beter het goede voorbeeld geven, en perensap uit de Betuwe halen!”Wat niet bijdraagt aan waardering voor onze voedselproducenten, zijn acties van dierenrechten-extremisten die op criminele wijze stallen van boeren bezetten. Zoals bij een varkenshouder in Boxtel is gebeurd. Of inbreken voor illegale filmopnames. Daarom wil het CDA een wetsvoorstel indienen om deze acties zwaarder te straffen. Tot slot wordt het hoog tijd dat het kabinet snel aan de slag gaat met de maatregelen uit het Regeerakkoord, die bijdragen aan een beter verdienmodel voor agrariërs. Onder andere het fonds voor jonge boeren, de aanpak van oneerlijke handelspraktijken en wetgeving om de positie van de boeren in de keten te versterken. Het is hoog tijd dat vaart gemaakt wordt.

CDA: Oplossing gedupeerde ouderen CBR in zicht

CDA CDA D66 Zuid-Holland 20-06-2019 09:14

Na lang aandringen van CDA en D66 lijkt er nu toch zicht op een coulanceregeling voor automobilisten van 75 jaar en ouder, die door problemen bij het CBR onterecht thuis zaten zonder rijbewijs. Minister Van Nieuwenhuizen heeft aangegeven dat zij hoogstwaarschijnlijk nog een jaar kunnen doorrijden zonder keuring en verlenging van hun rijbewijs. Het gaat om een tijdelijke oplossing voor de problemen die al langere tijd spelen bij het CBR. Ouderen die willen blijven rijden moeten na hun 75e een nieuw rijbewijs en een gezondheidsverklaring aanvragen. Ze moeten medisch gekeurd worden om te kunnen bepalen of het nog wel veilig is dat ze de weg op gaan. Door problemen bij het CBR zijn de wachttijden inmiddels echter zo opgelopen, dat veel 75-plussers nu zonder rijbewijs zitten. Door deze rijbewijzen maximaal een jaar te verlengen hoopt minister Van Nieuwenhuizen dat het CBR voldoende tijd krijgt om orde op zaken te stellen. Het CDA wil eerst zeker weten dat alle seinen voor een coulanceregeling op groen komen te staan, zodat er voor de korte termijn een oplossing is. Hoe de regeling er precies uit komt te zien, laat de minister nog voor het zomerreces weten.CDA-Kamerlid Maurits von Martels: “Een coulanceregeling zou de rust kunnen brengen waar iedereen zo om vraagt. Niet alleen bij de duizenden gedupeerden, maar ook bij de medewerkers van het CBR zelf. Aan hun inzet wordt niet getwijfeld, maar zij staan momenteel voor een onmogelijke opgave. Het CBR heeft de afgelopen jaren haar eigen kwetsbaarheid georganiseerd met alle gevolgen van dien.“ Voor een structurele oplossing is er echter meer nodig en is een andere kijk gewenst, aldus Von Martels. “Uit onderzoek in verschillende Europese landen is namelijk niet gebleken dat het in landen met een verplichte keuring op basis van leeftijd beter is gesteld met de verkeersveiligheid van de oudere bestuurders. Dat was al in 2011 voor het SVOW de reden om te adviseren om de leeftijdsgebonden keuring af te schaffen. Mocht dat gebeuren, dan is het wel van belang dat er een alternatief systeem komt dat de verkeersveiligheid en het medisch beroepsgeheim borgt. Zo’n alternatief zou veel problemen kunnen verhelpen en een deel van de oplossing vormen, zonder dat je aan verkeersveiligheid inboet.”Minister Van Nieuwenhuizen heeft tijdens het debat positief gereageerd op de motie van het CDA en aangegeven te willen onderzoeken of deze verplichte keuring ook daadwerkelijk kan worden afgeschaft. Dinsdag stemt de Tweede Kamer hier nog over.

CDA blij met financiering sluis Kornwerderzand

CDA CDA Zuid-Holland 14-06-2019 07:23

Deze week heeft het kabinet bekend gemaakt dat er geld beschikbaar is gekomen om de verbreding van het sluiscomplex bij Kornwerderzand mogelijk te maken. Het CDA is blij dat de financiering nu rond is, aangezien de partij zich er in de Tweede Kamer lange tijd sterk voor heeft gemaakt. Woordvoerder infrastructuur Maurits von Martels: “Geweldig nieuws en loon naar werken! Dit is een belangrijke ontwikkeling voor de economie en de werkgelegenheid, waar we als CDA telkens weer aandacht voor hebben gevraagd. Immers, betere verbindingen zijn belangrijk voor stad én regio. Eindelijk is het nu gelukt. Complimenten aan de minister dat ze hier samen met de regio is uitgekomen.” Het extra geld is beschikbaar gekomen in het kader van het MIRT, het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport, voor de financiering van een nieuwe sluis met bruggen in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand. De doorgang van de sluis wordt breder, zodat er grotere schepen doorheen kunnen varen. Met groter scheepvaartverkeer tussen het IJsselmeer en open zee krijgen scheepswerven zoals in Makkum, Vollenhove en Kampen de kans om verder te groeien. Met het totale project is in totaal ongeveer 215 miljoen euro gemoeid. Hiervoor worden onder meer de bruggen aangepast en de sluis en vaargeul verbreed. Woensdag vond er een debat plaats in de Kamer over het MIRT. Tijdens het debat vroeg Von Martels aandacht voor meerdere projecten in het hele land. Zo is er in Drenthe behoefte aan een snelle autoverbinding met Twente en verbreding van de N-wegen. Voor Overijssel is zonder twijfel de N35 de grootste prioriteit. De Kamer heeft de motie van Von Martels c.s. aangenomen die vroeg om samen met de provincie de financiële consequenties in beeld te brengen en voor de Voorjaarsnota 2019 in beeld te brengen binnen welke termijn een MIRT-verkenning kan worden gestart. “Welke concrete stappen gaat de minister zetten om hier snel prioriteit aan te geven en de motie na te komen?” De A67 is belangrijk voor de bereikbaarheid van Zuid-Nederland, specifiek voor Brainport Eindhoven en Greenport Venlo. Knooppunt Zaarderheiken (A67 naar A73) blijft een capaciteitsknelpunt, Von Martels vroeg hier ‘toekomstbestendige en robuuste oplossingen’ voor. Ook wil het CDA een structurele oplossing voor de problemen op de A50 tussen Oss en Nijmegen. Voor Noord-Holland zou volgens Von Martels een goede verbinding tussen de A8/A9 een oplossing zijn voor al het verkeer over een provinciale N-weg die in de spits altijd vast staat. Verder pleitte hij ook voor een verbreding van de N9 tussen Alkmaar en Den Helder.

Kamerleden Omtzigt en Von Martels doen oproep om paasvuren te redden

CDA CDA Zuid-Holland 06-04-2018 10:03

CDA Tweede Kamerleden Pieter Omtzigt en Maurits von Martels spreken zich negatief uit over de commotie die is ontstaan rond het stoken van paasvuren. Zij verbazen zich over de ophef en roepen mensen op om een eeuwenoude traditie niet zomaar te laten verdwijnen.De jaarlijks terugkerende paasvuren behoren volgens hen tot het cultureel erfgoed. Omtzigt: ‘’Paasvuren bestaan al meer dan 400 jaar. Dat is iets om zuinig op te zijn.” Omtzigt en Von Martels veronderstellen dat eeuwenoude tradities, waaronder het branden van paasvuren, in de verdrukking raken. Enkel de negatieve kanten worden belicht. “Je moet wel in discussie gaan, maar niet weglopen bij je eigen traditie.” aldus Omtzigt. Naar aanleiding van het bericht dat het RIVM onderzoek gaat doen naar paarvuren, hebben Omtzigt en Von Martels Kamervragen gesteld. Vragen van de leden Von Martels en Omtzigt aan de staatssecretaris van I&W, de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de minister voor Medische Zorg en Sport over het onverwachte onderzoek naar paasvuren 1. Heeft u kennis genomen van het feit dat het RIVM de gevolgen van paasvuren serieus gaat onderzoeken? (https://www.tubantia.nl/binnenland/rivm-gaat-gevolgen-van-paasvuren-serieus-onderzoeken~af305fa4/) 2. Heeft u kennis genomen van het feit dat het RIVM zelf aangeeft de luchtverontreiniging vanwege het rustige weer enige tijd bleef hangen, maar dat de daggemiddelde waardes van fijnstof (PM10) echter overal lagen onder de waarschuwingsgrens van matige smog?(bron:https://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Nieuwsberichten/2018/Paasvuren_mogelijk_opgenomen_in_emissieregistratie) 3. Wat is de reden dat een traditie die teruggaat tot de 16e eeuw in een keer te gaan onderzoeken? 4. Wie heeft opdracht voor dit onderzoek verstrekt? 5. Wat zijn de totale kosten van het onderzoek? 6. Worden alleen de Nederlandse of ook de Duitse paasvuren meegenomen in het onderzoek? 7. Is de regering op de hoogte van het feit dat het paasvuur in Espelo op de lijst van immaterieel erfgoed staat?en dat er een aanvraag loopt voor de UNESCO lijst?(https://www.immaterieelerfgoed.nl/nl/page/965/espelo-easter-fire) 8. Deelt de regering het standpunt dat paasvuren immaterieel erfgoed zijn en bescherming en waardering verdienen met de duizenden vrijwilligers, honderdduizenden bezoekers en bijna nul problemen?

Von Martels:Kamervragen over het onterecht afnemen van rijbewijs van ouderen

CDA CDA VVD Zuid-Holland 04-04-2018 06:27

Van honderden ouderen is het rijbewijs ten onrechte afgenomen zo meldt de NOS. CDA Tweede Kamerlid Maurits von Martels heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat tijdens het Vragenuurtje gevraagd naar deze cijfers. Von Martels: ‘’De politie en de marechaussee hebben de afgelopen drie jaar ten onrechte rijbewijzen ingenomen van 229 automobilisten van 70 jaar en ouder. Na medisch onderzoek en eventuele rijtest bleken deze zeventigplussers volledig in orde te zijn. Vaak kregen zij pas na een half jaar hun rijbewijs terug’’. Von Martels pleitte voor kortere termijnen van teruggave. Tevens vroeg Von Martels de minister of zij ervan overtuigd is dat er geen sprake is van leeftijdsdiscriminatie. Minister van Nieuwenhuizen (VVD) gaf aan dat zij met zekerheid kan stellen dat er geen sprake is van leeftijdsdiscriminatie. Ook zal er aandacht aan de reactietermijnen worden besteed tijdens de evaluatie van het CBR. Deze evaluatie zal voor de zomer naar de Tweede Kamer worden gestuurd. https://nos.nl/artikel/2225367-rijbewijs-honderden-ouderen-ten-onrechte-ingenomen.html

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.