Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland inzichtelijk

12 documenten

Kamerlid Michel Rog verlaat na de verkiezingen de Tweede Kamer

CDA CDA Zuid-Holland 02-09-2020 05:47

Tweede Kamerlid Michel Rog zal na de verkiezingen van maart 2021 niet terugkeren in de Tweede Kamer. Rog: “Ons onderwijs is zo goed als de leraar in de klas. Het was de eerste zin die ik uitsprak in alle begrotingsdebatten van OCW die ik de afgelopen jaren mocht voeren. Ik vind het een geweldig voorrecht om nu al acht jaar de onderwijswoordvoerder van het CDA in de Tweede Kamer te zijn. Dit werk is nooit af. Toch heb ik besloten mij niet opnieuw kandidaat te stellen voor een nieuwe Kamerperiode.’’ Als onderwijswoordvoerder zet Rog zich in voor brede brugklassen, voor zomerscholen en een andere rol van de onderwijsinspectie. Hij verzet zich tegen de toegenomen regeldruk, het leenstelsel en de doorgeslagen toetsgekte. De afgelopen jaren lukte het om de omstreden rekentoets af te schaffen en een einde te maken aan de zogenaamde kleutertoets. Michel Rog is voorzitter van de Vaste Kamercommissie voor SZW en van de Parlementaire Ondervragingscommissie naar Ongewenste Beïnvloeding uit Onvrije Landen. Rog: “ik vind het heel mooi om vanuit deze meer onafhankelijke, dienende posities mijn bijdrage aan het belangrijke werk van de Tweede kamer te leveren.” Rog: “Gelukkig hebben we veel talent in de partij. Ik zal het stokje van mijn woordvoerderschappen na de verkiezingen in vertrouwen overdragen. Ik ga verkennen hoe ik mij straks in een andere rol voor de samenleving kan inzetten. Maar het komende halfjaar wil ik mij met dezelfde energie en toewijding blijven inzetten als volksvertegenwoordiger!”

Rog: zorg dat kwetsbare leerlingen zomeronderwijs kunnen volgen

CDA CDA D66 Zuid-Holland 01-05-2020 09:22

Er moet een landelijk dekkend aanbod van zomeronderwijs komen, speciaal voor kinderen met een moeilijke thuissituatie die vanwege de sluiting van de scholen een leerachterstand hebben opgelopen. Die oproep deed CDA-onderwijswoordvoerder Michel Rog via een motie, die hij indiende samen met zijn collega van D66 Paul van Meenen, tijdens een debat over onderwijs en het coronavirus.Kwetsbare leerlingenOnlangs verscheen in het nieuws dat er duizenden leerlingen zijn die simpelweg ‘kwijt’ zijn. Maar er zijn ook leerlingen die om een andere reden slechts beperkt thuisonderwijs krijgen, zoals kinderen zonder internet of kinderen die in een onveilige thuissituatie zitten. Voor die laatste groep is school een veilige haven. Rog: “Vanwege de coronacrisis hebben scholen dit jaar minder aanvragen voor de subsidie van lente- en zomerscholen ingediend dan in voorgaande jaren. Er is dus nog geld over. Wij willen dat dit geld wordt gebruikt voor deze speciale groep leerlingen, zodat ze hun leerachterstand weg kunnen werken.” Dat betekent overigens niet dat deze leerlingen verplicht worden om in hun vakantie naar school te gaan, maar de mogelijkheid moet er wel zijn, aldus Rog.Voortgezet Speciaal OnderwijsEen andere groep waar Rog (ook samen met D66) deze week aandacht voor vroeg is de groep eindexamenleerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs. Minister Slob wil dat de examens voor deze leerlingen doorgaan. Het CDA en D66 willen dat deze leerlingen een diploma krijgen op basis van tot nu toe behaalde of nog te behalen schoolresultaten.Protocol bij coronabesmetting op schoolTot slot zette het CDA-Kamerlid vraagtekens bij het onderwijsprotocol om pas bij meerdere besmettingen met het coronavirus de GGD in te schakelen. Volgens Rog is het van groot belang dat zowel bij een vermoeden van als bij een geconstateerde besmetting met het virus er direct gehandeld wordt, om verdere verspreiding op school te voorkomen. Bijvoorbeeld door het naar huis sturen van de klas of indien nodig sluiting van de school. In een motie roept hij minister Slob op om samen met zorg- en onderwijsprofessionals actie te ondernemen en het beleid hierop aan te passen

Rog: Schrap toelatingstoetsen voor de pabo

CDA CDA D66 VVD Zuid-Holland 11-10-2019 09:49

Samen met de overige coalitiepartijen (VVD, D66 en CU) stelt het CDA voor om de toelatingstoetsen voor de pabo te schrappen. Dit moet ertoe leiden dat de lerarenopleiding aantrekkelijker wordt en de doorstroom vanuit mbo, havo en vwo verbetert. Zo nemen de partijen een extra maatregel om het lerarentekort aan te pakken.Op de pabo worden mensen opgeleid voor docent in het primaire onderwijs. Afhankelijk van het vakkenpakket dat ze op de middelbare school hadden, moeten studenten die zich aanmelden eerst een toelatingstoets voor aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek halen. De coalitiepartijen willen nu van die toelatingstoetsen af, zonder afbreuk te doen aan de hoge kwaliteit van de opleiding. Voorwaarde is dus dat een eventueel kennisgebrek tijdens de opleiding wordt ingehaald.CDA-Onderwijswoordvoerder Michel Rog: “De toetsen vormen een onnodige drempel, in een tijd waarin al een groot tekort aan leraren is. Daar komt bij dat er bijna niemand is van de aankomende pabo-studenten die al die verplichte vakken in zijn pakket heeft. De meeste studenten hebben òf aardrijkskunde en geschiedenis in hun pakket, òf natuur en techniek, maar zelden alle drie. Hoogste tijd dus om die toetsen af te schaffen.”

Michel Rog voorzitter parlementaire ondervragingscommissie

CDA CDA VVD GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid D66 ChristenUnie Zuid-Holland 05-07-2019 13:14

Deze week werd de Parlementaire ondervragingscommissie naar ongewenste beïnvloeding van maatschappelijke en religieuze organisaties in Nederland geïnstalleerd. CDA-Kamerlid Michel Rog is gekozen tot voorzitter van deze commissie. De commissie voert een verkorte parlementaire enquête uit. Rog: “Dit type parlementair onderzoek wordt in de volksmond ook wel flitsenquête genoemd, en dat geeft het werk van deze commissie goed weer. Een kort maar krachtig onderzoek naar ongewenste beïnvloeding van maatschappelijke en religieuze organisaties uit onvrije landen. Bijvoorbeeld van moskeeën. Naast het in kaart brengen van deze beïnvloeding gaan we ook de mogelijkheden onderzoeken om deze beïnvloeding te doorbreken.”De commissie gaat zich de komende maanden eerst in de materie verdiepen. Naar verwachting zullen dan in november de openbare verhoren volgen, waarbij getuigen en deskundigen onder ede verhoord kunnen worden.De commissie bestaat, naast voorzitter Michel Rog (CDA) en ondervoorzitter Ronald van Raak (SP), uit de volgende leden: Mark Harbers (VVD), Edgar Mulder (PVV), Rutger Schonis (D66), Niels van den Berge (GroenLinks), Gert-Jan Segers (ChristenUnie), Chris Stoffer (SGP) en Tunahan Kuzu (DENK).

De onderwijsvrijheid verdient het om beschermd te worden

CDA CDA Zuid-Holland 26-04-2019 18:17

OPINIEARTIKEL De oproep van Klaas Dijkhoff om artikel 23 van de grondwet aan te passen of ondergeschikt te maken aan artikel 1, is in onze ogen niet de discussie die we moeten voeren. Het CDA vindt juist dat de onderwijsvrijheid het verdient om beschermd te worden. De keuzevrijheid die ouders hebben bij het kiezen van een school is een groot goed. Niet de staat, maar de ouders mogen in vrijheid deze verantwoordelijke beslissing nemen. Door de zorgelijke situatie die bij het islamitische Cornelius Haga Lyceum in Amsterdam is ontstaan, staat onze onderwijsvrijheid onder druk. De school kwam in opspraak vanwege salafistische invloeden. Er zou zelfs sprake zijn van een potentieel gevaar voor de nationale veiligheid of de democratische rechtsorde. Voor diverse mensen bleek dit hét startschot om de aanval op artikel 23 van de grondwet te openen. Dat artikel borgt de vrijheid van onderwijs en de gelijke bekostiging van openbaar en bijzonder onderwijs. Het zorgt ervoor dat ouders kunnen kiezen voor een school die aansluit bij hun levensovertuiging of opvattingen over onderwijs en vorming. Artikel 23 van de grondwet bepaalt ook dat moet worden voldaan aan ‘deugdelijkheidseisen’: de objectieve criteria die voor alle scholen gelden, zoals de eisen die aan leraren worden gesteld en het voldoen aan de kerndoelen. De Onderwijsinspectie houdt hier toezicht op. We moeten eerlijk zijn. Scholen waar kinderen worden geïndoctrineerd met antidemocratische ideologieën en die onze normen en waarden bedreigen, zoals het politieke salafisme of jihadisme zijn volstrekt ongewenst. Deze stromingen keren zich af van de Nederlandse samenleving in plaats van bij te dragen aan actief democratisch burgerschap. Maar laten we duidelijk benoemen waar het wringt en niet het kind met het badwater weggooien. Moet de ernstige situatie bij het Cornelius Haga Lyceum het einde van de vrijheid van onderwijs betekenen? Natuurlijk niet! We hebben de dure plicht onze vrijheid van onderwijs juist weerbaar te maken tegen hen die deze vrijheid misbruiken. Binnen ons stelsel met vrijheid van onderwijs kunnen we regels maken of aanscherpen om misbruik te voorkomen. De minister voor basis- en voortgezet onderwijs moet nu echt prioriteit geven aan de aangekondigde wetgeving, waarmee we kunnen voorkomen dat scholen waar antidemocratisch gedachtegoed wordt verspreid, kunnen worden opgericht. Dat doen we door de inspectie aan de voorkant meer ruimte te geven om te controleren, in combinatie met een verbodsbepaling voor organisaties die onze democratische rechtstaat willen afschaffen. We willen een betere screening van schoolbestuurders, maar ook nadrukkelijker nagaan of binnen de op te richten school de burgerschapsopdracht die alle scholen hebben kan worden uitgevoerd. Wanneer schoolbestuurders van bestaande scholen over de schreef gaan, bijvoorbeeld door het verheerlijken van terroristisch geweld, dan worden ze geschorst. Ten slotte mogen we verwachten dat de burgerschapsopdracht van het onderwijs geen papieren tijger is. Nu kunnen scholen volstaan met theoretische kennis over de kenmerken van een democratie. We willen dat dit een aantoonbaar onderdeel vormt van de schoolcultuur, waarbij leerlingen geactiveerd worden hier mee te oefenen. De inspectie moet hier op kunnen handhaven. Zo kunnen leerlingen in de toekomst ook zelf actief bijdragen aan de Nederlandse democratische samenleving. Op deze manier beschermen we onze kinderen én onze samenleving door antidemocratische krachten te weren. En we behouden wat goed is: de verantwoordelijke keuze voor ouders en leerlingen om in vrijheid te kunnen kiezen voor een school die bij hen past. Michel Rog is Tweede Kamerlid namens het CDA

Rog: bescherm kinderen tegen antidemocratisch gedachtengoed

CDA CDA Zuid-Holland 15-03-2019 09:47

‘Het CDA wil de kinderen die nu nog op de islamitische school het Cornelius Haga in Amsterdam zitten beschermen tegen antidemocratisch, jihadistisch gedachtegoed. Geen kind mag blootgesteld worden aan schoolbestuurders of onderwijspersoneel die zich keren tegen onze democratische rechtsstaat. Of je nu op een openbare, christelijke, islamitische of algemeen bijzondere school zit, je wordt toegerust op deelname aan onze open, democratische samenleving. Het CDA staat pal voor de vrijheid van onderwijs, maar dit grondrecht mag nooit gebruikt worden om de rechtsstaat te ondermijnen.’ Zo vatte onderwijswoordvoerder Michel Rog het CDA-standpunt kernachtig samen, in zijn inbreng in het debat over deze school.AanwijzingsbevoegdheidOp dit moment heeft de minister in het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs geen aanwijzingsbevoegdheid als een bestuurder zich maatschappelijk onverantwoord of antidemocratisch gedraagt. (Een aanwijzing is een opdracht om binnen een gestelde redelijke termijn een bepaalde gedragslijn te volgen, gericht op het beëindigen of ongedaan maken van een overtreding). Het CDA vindt dat een gemis, net als het ontbreken van de mogelijkheid om een bestuurder te schorsen. Daarom diende Rog samen met een aantal andere partijen een motie in, waarin het kabinet wordt verzocht zo snel mogelijk te zorgen dat de minister wel deze bevoegdheden krijgt. Aanpassing Bibob-wetgeving en GemeentewetOp dit moment lijkt het onmogelijk om met de bestaande wetgeving het Cornelius Haga Lyceum te sluiten. Om toch onmiddellijk op te kunnen treden als de nationale veiligheid of de democratische rechtsorde in gevaar is, verzocht Rog via een tweede motie de regering om te onderzoeken of de Bibob-wetgeving en/of de Gemeentewet kunnen worden aangepast. Zodat ook onderwijsinstellingen, waarover informatie voorhanden is dat de nationale veiligheid wordt bedreigd dan wel de democratische rechtsorde, kunnen worden gesloten.

Rog: Geen ‘afrekentoets’, maar beter rekenonderwijs

CDA CDA D66 Zuid-Holland 24-01-2019 12:48

Het CDA wil beter rekenonderwijs, niet weer een nieuwe ‘afrekentoets’. Rekenen hoort onderdeel te worden van het vak Wiskunde, precies zoals de leraren dat zelf ook willen. Zo verwoordde onderwijswoordvoerder Michel Rog het CDA-standpunt bij het debat over de plannen van minister Slob voor een nieuwe rekentoets op de middelbare school. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt het pleidooi van CDA en D66 om geen rekentoets in te voeren, maar het onderwijs zelf te verbeteren. Rog: “Scholieren moeten zeker beter leren rekenen, maar dat gebeurt niet door blind te staren op een nieuwe rekentoets. Zelfs de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) is tegen een aparte toets. Zij stelt voor om rekenen onder te brengen bij wiskunde, maar ook bij andere vakken, zoals natuurkunde of economie. Het wordt tijd dat minister Slob zijn oor te luisteren legt bij de leraren.” In het voorstel van minister Slob mogen scholen zelf een nieuwe toets opstellen. Het valt onder het schoolexamen en is dus geen onderdeel van het centraal examen. Het plan zou in moeten gaan in het schooljaar 2019-2020, waarbij leerlingen minimaal een 4 moeten halen. Rog vindt het ook een raar beeld dat als we rekenen echt belangrijk vinden, iemand dan toch kan slagen met het cijfer 4 voor rekenen. In de praktijk betekent dit dat zelfs een 3,5 voor je rekentoets bij het schoolexamen ‘voldoende’ is. Het CDA is wel enthousiast over het door de NVvW en Ministerie van OCW gezamenlijk uitgewerkte alternatief ‘Nieuw Perspectief op Rekenen in het VO’. Kernpunt van dit alternatief is de integratie van wiskunde en rekenen. In de onderbouw krijgen alle leerlingen nu al wiskunde. Op basis van dit fundament worden in de bovenbouw de rekenvaardigheden verder verbeterd en onderhouden.

CDA: behoed studenten voor hoge studieschuld

CDA CDA D66 VVD Zuid-Holland 07-12-2018 12:22

Woensdag 5 december voerde CDA-Kamerlid Harry van der Molen in de Tweede Kamer een debat over een maatregel uit het Regeerakkoord, om de rente op studieleningen te baseren op de 10-jaarsrente in plaats van de 5-jaarsrente. De CDA-fractie vindt het een verdedigbare maatregel voor toekomstige studenten. De oproep van het partijcongres om van de maatregel af te zien laat zien dat het CDA nog altijd grote moeite heeft met het leenstelsel. Het instemmen met de renteverhoging is daarmee geen makkelijke keuze. Maar de coalitieafspraak is wel een verstandige voor de lange termijn. In 2015 ruilde een meerderheid van de Tweede Kamer de basisbeurs in voor het leenstelsel. Het CDA stemde destijds tégen het leenstelsel, en is nog altijd tegenstander van een stelsel waar studenten met onverantwoord hoge schulden worden opgezadeld. Niettemin blijven voorstanders steevast spreken van een ‘sociaal stelsel’ en een ‘studievoorschot’. Terwijl schulden een grote impact hebben op jongeren. Weeffouten leenstelselHarry van der Molen: “Vanaf dag één zitten er weeffouten in het leenstelsel, waar het CDA bij de invoering al voor waarschuwde. De beloofde voorinvesteringen in onderwijskwaliteit waar studenten van zouden profiteren, zijn door onderwijsinstellingen amper gedaan.” Daarom heeft CDA-Kamerlid Harry van der Molen, met steun van de oppositie, de minister opgelegd deze voorinvesteringen alsnóg te doen. Zodat zij gaat uitzoeken op welke manier studenten die hiervan de dupe zijn geworden, kunnen worden gecompenseerd. VVD en D66 stemden hier tegen.Bovendien zou een studieschuld niet meetellen bij het aanvragen van een hypotheek. Dat blijkt nog altijd wel zo te zijn. Daarom stelde Van der Molen samen met Erik Ronnes Kamervragen over de invloed van de studieschuld op het verkrijgen van een hypotheek. DUO, de organisatie die studieleningen verstrekt, moet studenten hier volgens het CDA betere voorlichting over geven. Ook zouden banken niet moeten rekenen met het totale schuldbedrag, maar de actuele studieschuld. Deze inzet is conform de aangenomen resolutie van het CDJA tijdens het partijcongres in Groningen op 3 november 2018. Maatregel 10-jaarsrente noodzakelijkHet CDA blijft zich inzetten om studenten te behoeden voor een hoge studieschuld en de toegankelijkheid van het onderwijs te garanderen. Nu al zien we dat met name jongeren uit gezinnen met lagere inkomens minder studeren. Daar zijn maatregelen voor nodig. Zoals de halvering van het collegegeld met ongeveer 1.000 euro in het eerste jaar (en in de PABO de eerste twee jaar), waar het CDA zich tijdens de formatieonderhandelingen hard voor heeft gemaakt. Maar ook het baseren van de studielening op de 10-jaarsrente is verdedigbaar, zoals afgesproken in het Regeerakkoord. Harry van der Molen: “Er waren in 2015 van onze kant nog een aantal punten van kritiek op het leenstelsel: het was ondeugdelijk gefinancierd en maximaal lenen werd zeer aantrekkelijk gemaakt. Beide ontwikkelingen zien we in de praktijk gebeuren. Het totaalbedrag van uitstaande leningen staat nu al op 21 miljard euro. Dat bedrag zal de komende jaren in rap tempo toenemen. Alle niet-inbare studieschulden zullen moeten worden afgeboekt en dat zal ook het onderwijs gaan raken. Dit probleem wordt, ook maatschappelijk, verder vergroot door maximaal lenen. Steeds meer jongeren denken dat maximaal lenen bijna gratis is. Dat is het ook, vanwege de huidige 5-jaarsrente. ‘De staat als pinautomaat’, noemde mijn collega Michel Rog dat in 2015. Over een aantal jaren staan we dan voor lastige keuzes zoals bezuinigen op onderwijs of een hoger collegegeld. Het CDA is niet bereid de student van de toekomst daarmee op te zadelen.” De toepassing van de 10-jaarsrente op studieleningen is op korte termijn een maatregel die discussie oproept. Tegelijkertijd moet ook duidelijk zijn dat geen enkele student die nu studeert hierdoor een euro meer gaat betalen. De zorgen die het CDJA heeft over de toegankelijkheid van het onderwijs en de toenemende studieschulden zijn terecht en deelt de CDA-fractie. Harry van der Molen: “Met de maatregel neemt de financierbaarheid van studieleningen neemt toe, terwijl het Rijk op de leningen een zeer lage rente blijft garanderen. En lenen krijgt een meer reële prijs, wat maximaal lenen kan ontmoedigen. Het is om die reden dat de CDA-fractie deze afspraak uit het Regeerakkoord kan steunen.”

Rog: Middelbare scholen krimpregio’s beter ondersteunen

CDA CDA Zuid-Holland 03-10-2018 12:37

Al sinds 2010 is het Ministerie van Onderwijs met het Voortgezet Onderwijs (VO-Raad) in gesprek over een eenvoudiger bekostigingsmodel voor middelbare schoolgemeenschappen. Nu is deze bekostiging veel te complex, is er teveel bureaucratie en kent dit vreemde verschillen in de bekostiging per leerling. Een vereenvoudiging is dan ook hard nodig. Maar nu er eindelijk een akkoord is tussen minister Slob en een meerderheid van de VO-Raad over deze vereenvoudiging, blijken vooral brede schoolgemeenschappen en scholen in krimpregio’s er financieel extra op achteruit te gaan. Daarom pleitte CDA-Kamerlid Michel Rog er vandaag in een debat met de minister voor om het model zo aan te passen, dat deze ongelijkheid wordt weggenomen.Effecten op schoolniveauOp verzoek van Michel Rog heeft de minister afgelopen maandag de Kamer een landelijk overzicht gestuurd met de effecten van dit voorstel op schoolniveau, inclusief een analyse hoe dit zich verhoudt tot de krimpproblematiek. Daarin werd het beeld bevestigd dat brede scholen in krimpregio’s bovenop het dalende leerlingaantal, last krijgen van negatieve herverdeeleffecten. Volgens Rog is het dan ook een goede zaak dat de commissie-Dijkgraaf op dit moment bezig is met een onderzoek naar de impact van leerlingdaling, de knelpunten in kaart brengt en hopelijk met goede oplossingsrichtingen komt. Hij vroeg daarom ook de minister om de opbrengsten van deze commissie mee te wegen bij de beoordeling van het uiteindelijke wetsvoorstel. Daarnaast vroeg hij of de minister bereid is tot heroverweging van dit voorstel en de positie van brede scholengemeenschappen juist te versterken, zoals ook is vastgelegd in het regeerakkoord.Rog: ‘Het overzicht drukt de neus op de feiten. Met deze gevolgen kunnen wij niet akkoord gaan. Scholen in krimpregio’s worden dubbel getroffen. Het doel was om het model te vereenvoudigen, niet om middelen te verschuiven van scholen uit krimpregio’s naar groeiregio’s, of van brede scholengemeenschappen naar categorale scholen.’ Belang brede schoolgemeenschappen krimpregio’sVerschillende schoolbesturen uit het hele land, van Friesland tot Zeeland, hebben hun ongenoegen over het voorstel van de minister al laten blijken. Kleine, brede schoolgemeenschappen hebben volgens het CDA een belangrijke functie: ze bedienen vaak een groot voedingsgebied en zorgen voor leefbaarheid en bereikbaarheid in krimpgebieden. Michel Rog noemde bijvoorbeeld de positie van de enige schoolgemeenschap op Texel. Dat bestuur zou te maken krijgen met een negatieve herverdeling van maar liefst 4,1% en wordt daarmee in haar voortbestaan bedreigd. De scholen op de andere Waddeneilanden worden als ‘uitzonderingsscholen’ wel beschermd door de waddentoets: hoe kijkt de minister hier naar? Rog: ‘Het CDA hecht juist aan thuisnabij onderwijs in alle regio’s en brede scholengemeenschappen. Zodat leerlingen kunnen ‘stapelen’ of op een school kunnen blijven als ze beter passen op een niveau lager. Daarom willen we bijvoorbeeld ook kleine scholen extra ondersteunen.’

Rog: Streep door de kleutertoets

CDA CDA Zuid-Holland 06-07-2018 09:58

Vandaag heeft het kabinet bekend gemaakt dat er eindelijk een streep wordt gezet door de omstreden kleutertoets. CDA-Kamerlid Michel Rog is blij dat hiermee na jarenlange inzet een einde komt aan de toetsgekte onder kleuters. Het vertrouwen wordt weer bij kleuterleerkrachten gelegd, zoals het hoort. Michel Rog: “Onze inspanningen tijdens de onderhandelingen voor het Regeerakkoord worden hiermee beloond. Kort nadat bekend is dat de landelijke ‘zittenblijversnorm’ voor kleuters wordt afgeschaft, zijn we hiermee ook af van de opgelegde methodedrang. Kleuters mogen weer gewoon kleuter zijn!”Kleuterleerkrachten gehoordDat de doorgeslagen toetscultuur tot grote ergernis leidde op basisscholen, bleek vorig jaar nog uit een enquête die Michel Rog hield onder bijna 3000 onderwijzers. Maar liefst 85% liet weten dat de toetscultuur onder kleuters niet zinvol is en vooral onrust veroorzaakt bij kinderen, ouders en henzelf. Rog: “Dit kabinet toont hiermee de daadkracht die de afgelopen jaren ontbrak, ondanks de roep van leerkrachten. Zij worden nu eindelijk gehoord. Het is letterlijk en figuurlijk een zonnige dag voor alle kleuters in Nederland.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.