Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

8 documenten

Vloekverbod blijft gehandhaafd in APV

SGP SGP GroenLinks CDA Tholen 07-11-2019 00:00

 

In de gemeenteraadsvergadering van 7 november 2019 is een voorstel behandeld over het vereenvoudigen van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Het doel van het voorstel was onder andere het beter leesbaar maken van de APV, het vereenvoudigen waar past en de menselijke maat terug te brengen.

Tijdens de behandeling van het voorstel diende de SP fractie een motie in met het verzoek aan het college om artikel 2.23a over 'Godslastering' toe te voegen aan de lijst met artikelen voor een participatietraject. Volgens de SP zou het artikel juridisch niet opgenomen mogen zijn in de APV. Ook stelde de SP dat het een overbodig artikel zou zijn.

Onze fractie bracht onderstaande bijdrage in tijdens de behandeling van het voorstel.

Voorzitter,

Respect en veiligheid! Twee van de drie thema’s die resultaat waren van de brainstormsessie tijdens de informatieve raad van 30 mei 2018. Met deze brainstormsesseie, uitgevoerd conform het vastgestelde Plan van Aanpak in de raadsvergadering van december 2017, is de raad betrokken geweest bij de selectie en prioritering van artikelen uit de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) die meegenomen zouden worden bij een participatietraject. Dit met als doel de APV te vereenvoudigen, waar past regeldruk te verminderen en de menselijke maat terug te brengen in de APV. De gemeenteraad is weldegelijk betrokken bij de selectie van artikelen die in aanmerking konden komen voor een participatietraject. De motie waarin verzocht wordt om Artikel 2.23a over Godslastering toe te voegen aan de lijst met artikelen voor het participatie traject, ingediend door de fractie van de SP, is daarmee feitelijk onjuist opgesteld.

Respect! Voor een groot deel van de Thoolse bevolking is het artikel waar het nu over gaat belangrijk. Het opnemen van dit artikel in de APV past bij het DNA van Tholen. Het zorgt ervoor dat er een signaal afgegeven wordt over wat voor een samenleving we willen zijn. Als je vloekt, gebruik je Gods naam beledigend en kwetsend voor een grote groep inwoners. Deze inwoners geloven in God. Voor hen creëert vloeken een onaangename, een kwetsende, een onprettige en zelfs een onveilige sfeer.

Veiligheid! Een onprettige sfeer draagt bij aan een onveilig gevoel en een onveilige omgeving. Het hebben van een vloekverbod geeft een signaal af in de strijd tegen taalverruwing waaronder onzedelijk taalgebruik. Met onzedelijke taal kwetst men overigens een nog grotere groep inwoners. De signaalfunctie van het vloekverbod is wat ons betreft van groot belang. Naar onze mening kan een goed functionerende samenleving hier niet zonder mee.

Veiligheid is een kerntaak van de overheid. De gemeente moet zich inspannen voor een veilige en prettige woon- en leefomgeving. In onze samenleving past het schrappen, los van onze principiële redenen, gewoon niet. Een onveilige en onprettige samenleving voor een groot deel van onze samenleving willen we niet! De SGP is van mening dat we met een vloekverbod anderen niets te kort doen en onze inwoners beschermen voor een onveilige en onprettig samenleving. Het vloekverbod is dus een preventief middel. Preventie vinden wij als SGP en gemeenteraad op veel thema’s belangrijk. Wat ons betreft ook op dit onderwerp.

Vloeken is kwetsend. Misschien niet voor iedereen. Maar mij en andere christenen trapt u er mee op het hart. Verkeerd of zinloos gebruik van Gods Naam doet echt pijn. Wij geloven dat God realiteit is en als een Vader voor ons zorgt. Wie een vader heeft of heeft gehad, die ontzettend goed voor hem/ haar gezorgd heeft, weet wat het betekent als er iets negatiefs van hem gezegd werd. Dat doet pijn, toch?"

Ik hoop en verwacht dat de indiener van de motie het met mij eens is dat taal ruwer en platter wordt. Dat vinden we toch ongewenst en onfatsoenlijk? Dat geven we toch niet aan onze jeugd en onze inwoners mee? Het kan toch niet zo zijn dat we als overheid een regel op dat gebied willen afschaffen?

De SP gaf net aan dat wij, de SGP, dan op de stoel van onze inwoners gaan zitten. We zitten hier in deze raadszaal echter met mandaat van onze inwoners. Ik ben het dan ook met u oneens! De Pvda/GroenLinks haalde de Bond tegen het Vloeken aan die volgens u niets ziet in het artikel. Ik heb behoefte hierop te reageren. Het is niet zo dat de Bond tegen het Vloeken tegen dit artikel is. De Bond tegen het Vloeken heeft wél geconstateerd dat het vloekverbod in die gemeenten waar het opgenomen is in de APV helaas niet tot een voor de Bond gewenste resultaat leidt. Dat is echt wat anders! Het CDA gaf aan positief te staan in het voorstel om het artikel mee te nemen in het participatietraject. Ik hoorde echter een klein voorbehoud: 'als het niet polariserend werkt'. Ik ben benieuwd wat uw mening is na mijn bijdrage. Ik doel dan op de vraag of het polariserend werkt.

Ik ga afronden met de woorden van onze voormalig fractievoorzitter Kraamer:

‘Het vloekverbod geeft aan hoe wij in Tholen als burgers met elkaar om willen gaan’. ‘Het zou juist goed zijn het vloekverbod nog uit te breiden met het verbod op ander ruw taalgebruik. Intimidatie en schelden zouden tot het verleden moeten behoren’.

Ik dank u.

Na behandeling werd de motie met 19 stemmen tegen en één stem voor verworpen. Dankbaarheid past ons, daarom: 'Soli Deo Gloria!'

SGP-raadslid Kraamer vertrekt uit de politiek

SGP SGP Tholen 07-11-2018 00:00

 

Peter Kraamer, fractievoorzitter van de SGP, heeft aangegeven op afzienbare termijn zijn ambt als raadslid neer te leggen.

Onlangs is hij verkozen tot ouderling van de Gereformeerde Gemeente van Tholen. Kraamer voelde zich geroepen, heeft het ambt aanvaard en is inmiddels bevestigd. Zowel het raadswerk als het werk binnen de kerkenraad neemt veel tijd in beslag. Daarom heeft Kraamer besloten te stoppen met het raadswerk.

Kraamer: “Ik heb een opgroeiend gezin en vind dat hier mijn eerste verantwoordelijkheid ligt. Het is mooi om iets te betekenen voor de maatschappij, maar de balans met thuis moet er ook zijn.

Als ik beide ambten tegelijk blijf doen zal die balans er niet zijn”. Hij ziet er naar uit om in de kerkelijke gemeente zijn werk te mogen verrichten. Het gaat uiteindelijk voor ieder persoonlijk maar om één ding: “Kunnen we met Christus als borg sterven?.

 

Hoewel het bericht van Kraamer onverwacht kwam voor het bestuur van de lokale SGP, ziet secretaris Martien van Dijke de toekomst voor de fractie met vertrouwen tegemoet. “We kunnen ons gelukkig prijzen dat er veel mensen actief zijn rond de SGP fractie. Steunfractieleden Jos van de Breevaart en Ruud Muijt zijn recent al gestart in respectievelijk de commissies Ruimte en Samenleving.

Na de aankondiging van Kraamer is het bestuur direct aan de slag gegaan met het organiseren van vervanging.

De nummer 8 van de kandidatenlijst (gemeenteraadsverkiezingen maart), Ruud Muijt, zal als nieuwkomer in de gemeenteraad de plaats van Peter Kraamer innemen en lid worden van de commissie Bestuurszaken.

Cees Verloop wordt de fractievoorzitter. Verloop is sinds 2014 raadslid en tevens voorzitter van de SGP fractie voor het Waterschap. Samen met Kraamer maakte hij al deel uit van de commissie Bestuurszaken. Van Dijke: “We zijn er dankbaar voor dat er ervaren vervangers gereed staan.

 

Muijt neemt de plaats van Kraamer graag in. “In de afgelopen 5 jaar heb ik al de nodige ervaring opgebouwd als lid van de steunfractie en permanente campagnecommissie. Hoewel het vertrek van Kraamer ook voor mij als een verrassing komt, zie ik er naar uit om de opgedane ervaring in te zetten voor de Thoolse samenleving.

Ik zie het als mijn opdracht een brug te slaan tussen de samenleving en de politiek. Natuurlijk zal ook ik mijn tijd nu anders in moeten gaan delen gezien de diverse activiteiten binnen de gemeente waar ik bij betrokken ben. Maar ‘die brug slaan’ blijft voor mij één van de speerpunten waar ik aan wil blijven werken.”

Muijt heeft nog even om zich op de nieuwe taak voor te bereiden, omdat Kraamer in januari hoopt af te zwaaien.

Kraamer vind het jammer om te stoppen: “Er gebeurt heel veel op dit moment. Diverse ontwikkelingen binnen de gemeente en de provincie zorgen voor volle agenda’s in de gemeenteraad.

Ons verkiezingsprogramma, met als titel ‘Samen Tholen Bouwen en Bewaren’, geeft concrete antwoorden op de vraagstukken die spelen in Tholen. Ik had daarmee graag nog verder gebouwd aan onze gemeente. Maar ik moet ook verstandig zijn.

We hebben veel talent rond de fractie en ik heb daarom deze keuze kunnen maken

Bijdrage SGP Kadernota 2019

SGP SGP Tholen 05-07-2018 00:00

 

Vanmiddag is in de gemeenteraadsvergadering de kadernota 2019 vastgesteld. Peter Kraamer blikt er in deze video op terug:

Onze bijdrage:

Peter Kraamer

Wat een zegen! Dat we zoveel rijkdom hebben dat we een vangnet voor onze naaste in nood kunnen bieden, en  er geld is om kinderen in goede scholen te laten leren. Dat we hulpdiensten in kunnen zetten voor een veilige omgeving, goede dienstverlening hebben om burgers elke dag bij te staan. We kunnen investeren in een Stimuleringsfonds Samenleving. Gemeente Tholen zich mag presenteren als aanlokkelijke gemeente om te verblijven, waar voor duurzaamheid een plan van aanpak komt. De 7 pijlers van het coalitieprogramma die zorgen voor een sterke Kadernota. Voorzitter, Wat een zegen! Job was een man die erg gezegend was. Hij had enorm veel bezittingen en geluk. Plots was hij op één dag alles kwijt door ramp en tegenspoed. We noemen dit wel een Jobstijding. Maar nog bleef hij geduldig. Het staat in het boek Job. Dit leert ons dankbaar te zijn voor alles wat we krijgen. Ook al zit het wel eens tegen.

Cees Verloop

We constateren een positieve ontwikkeling van de financiële ratio’s en als de plannen zich voltrekken zoals nu voorzien, dan zullen we deze periode ons gestelde doel van minimaal 20% gaan bereiken. Wel denken wij dat het verbeteren van de solvabiliteit in de verre toekomst een aandachtspunt blijft.

Er wordt verantwoord omgegaan met de onzekerheid met betrekking tot stijging van het accres. We zullen dit wel goed moeten monitoren en bijstellen als dit nodig is.

Met de wetenschap dat we financieel nog verder moeten aansterken denken wij dat we met dit programma weer serieuze stappen kunnen maken in de plannen, ambities en taken die we als bestuur op onze schouders hebben, zoals de bouw van goede scholen.

Nog een concrete vraag aan de wethouder, wij vinden nergens in deze KN het vervolg van de bestuursopdracht efficiënt gebruik gemeentehuis en bijbehorende besparingspotentieel. Graag ontvangen wij daarop een toelichting.

Henk Geluk

We staan deze periode voor de grote opgave van de implementatie van de Omgevingswet. Sleutelbegrippen bij de nieuwe Omgevingswet zijn: eenvoud en efficiency, samenwerking lokaal en integraal en regionaal maatwerk!  Voorzitter, vooral het punt maatwerk vinden wij zeer belangrijk. We roepen het college op dit breed in samenwerking te doen met ons als raad en met de Thoolse samenleving. Wij vragen ook aan de Provincie door te geven dat wij op dit punt vroeg in het proces betrokken worden. Wat ons betreft met zo min mogelijk belemmeringen van andere overheden.  Breed ontwikkelde plannen zijn meestal ook breed gedragen plannen.

Tenslotte, voorzitter, vragen wij aandacht voor de motie van 1 februari dit jaar over N.E.D. in bestemmingsplan buitengebied, betreffende mogelijkheden voor kleinschalige bedrijfsactiviteiten in bestaande en-of beëindigde agrarische bedrijven. Deze aangenomen motie verzoekt het college om , vooruitlopend op de omgevingswet, hier al invulling aan te geven. Kan het college aangeven in hoeverre deze motie al is uitgevoerd en wij een eerste voorstel tegemoet kunnen zien?

Arjen Quist

Op het gebied van duurzaamheid en de energietransitie zien we in de kadernota realistische ambities. Wat onze fractie betreft is dat de juiste houding. We wachten niet af wat er landelijk gebeurd, maar trekken ons eigen plan. In samenwerking met de duurzaamheidskring en onze burgers en bedrijven werken we concrete projecten uit, zoals de energiecoach en de postcoderoos. Om dit te kunnen verwezenlijken, zijn extra handjes nodig. Wij steunen de formatie uitbreiding op dit takenpakket van harte. Door middel van de verdere uitvoering van de bestuursopdracht afval geven we concreet inhoud aan het duurzaam gebruik en hergebruik van grondstoffen. Ook op dit vlak moeten we niet stil staan, maar inspelen op nieuwe ontwikkelingen en innovaties.

Kees Knulst

Leefbaarheid. Dat gaat over voorzieningen, over mobiliteit, over kwaliteit van openbare ruimte, over veiligheid. Vooral gaat het over samenleven. Draag elkaars lasten, en vervul zo de wet van Christus. We zien de mooie voorbeelden ontstaan, zoals Anna Zorgt en Buutvrij. 

Uit de aanwezigheid van deze 5 aspecten kun je afleiden of een kern leefbaar is. Het gaat dan om de kennelijke leefbaarheid, zoals gemeten door Elsevier. Minstens zo belangrijk is de perceptie van leefbaarheid; hoe ervaren burgers het zelf? Luisteren naar en samen optrekken met de burger beschouwen wij als vast onderdeel van beleidsvorming. 

Er gebeurt veel op dit punt, denk aan het Stimuleringsfonds en de brede, inclusieve aanpak rond de scholenbouw in Poortvliet. We zijn blij met de toezegging van wethouder Hoek om die aanpak ook in andere kernen toe te passen.

We verzoeken het college om daarbij bovengenoemde 5 aspecten van leefbaarheid steeds nadrukkelijk mee te wegen, niet alleen in kennelijke vorm, maar juist ook in de perceptie ervan. 

Aad Prins

Zorg De jeugdzorg blijft (ons) een zorg. De kosten rijzen de pan uit. Is dat alleen een kwestie van dat ‘de objectieve uitgavennorm aanzienlijk afwijkt van de historische uitgaven’? Of is er meer aan de hand?  Preventief te werk gaan d.m.v. vroegsignalering en ‘vindplaatsgericht werken’ heeft de instemming van de SGP.

Naar onze mening is het gezin als hoeksteen van de samenleving van wezenlijk belang! Een stabiel gezin als warme deken in de opvoeding van kinderen. Het lijkt ons een belangrijke preventieve factor. Daarbij is natuurlijk niet gezegd is dat elk jeugdprobleem terug te voeren is op een relatieprobleem.

Onderwijs: Aandacht voor het onderwijs is voor ons vanzelfsprekend. Met de nadruk op goede huisvesting in alle soorten en maten. In concreto: laat de gemeente haast maken met het Masterplan Tholen en de realisatie van onderkomens voor klein en groot in Poortvliet en Sint-Maartensdijk.

Welzijn In deze tijd van toenemende economische groei is het zaak blijvend oog te hebben voor het niet-materiële, lees: het welzijn van de burgers. Daarom juicht de SGP een functionaris die signalen van sociale problematiek opvangt en tracht op te lossen, van harte toe.

 

 

Aanbieding Coalitieprogramma

SGP SGP Tholen 20-04-2018 00:00

 

Op 19 april 2018 werd het coalitieprogramma 2018-2022, met als titel 'Samen Leven', gepresenteerd aan de gemeenteraad van de gemeente Tholen. 

Peter Kraamer, fractievoorzitter van de SGP, mocht het coalitieprogramma aan de burgemeester en gemeenteraad aanbieden. Hij gaf daarbij de volgende toelichting:

 Voorzitter, 

Ik mag u en de raad bij deze het coalitieprogramma 2018-2022 aanbieden. Na een aantal weken overleg tussen beoogde coalitiepartijen ligt er een programma op hoofdlijnen voor u. En geheel in stijl met een programma op hoofdlijnen probeer ik ook een toelichting op hoofdlijnen te geven. Dan zou ik nu kunnen stoppen, maar dat doet geen recht aan het vele werk van de afgelopen tijd. Het thema wat wij het coalitieprogramma hebben meegegeven en dat de inhoud het beste weergeeft is: Samen Leven   De kern van dit programma vormt een cirkel rond de vraag hoe je een goed functionerende samenleving organiseert met de visie die we daar vandaag de dag op hebben.

Door een veranderende rol van de lokale overheid, waarbij de samenleving een actievere bijdrage krijgt en wenst, komt steeds nadrukkelijker de vraag op ons af:

'Wie neemt het initiatief, hoe komen kaders tot stand en wie zorgt voor de uitwerking van beleid?'    Het antwoord op deze vragen maken we duidelijk met het cirkelvormig diagram dat u kunt zien op de voorkant van het coalitieprogramma. De opgaves waar de gemeente voor staat vormen een grote cirkel waar we ons allen in bevinden. Er liggen koppelingen tussen thema’s en verantwoordelijkheden over en weer. We hebben een paar maanden geleden als raad, college en MT bij het bepalen van de strategische agenda met stickers geprobeerd aan te geven met welk beleidsveld de gemeente zou moeten beginnen om een vliegwiel tot stand te brengen. Waar moet je vooral op inzetten en de energie in steken, waarna de rest als vanzelf ook voor elkaar komt? Daar kwamen we niet helemaal uit. Er werd verschillend tegen aan gekeken. De kleur van partijen kwam hier tot uiting. Beginnen we bij het zorgen voor leefbaarheid of het creëren van werk? Beginnen we bij het aanleggen van woonwijken of moeten we eerst werken aan armoedebestrijding? Met het cirkelvormig diagram geven we aan dat het eigenlijk toch een kip-ei verhaal is. Het één kan niet zonder het ander, thema’s en beleidsvelden houden elkaar in evenwicht en feitelijk is de bedoeling dat iedereen op zijn of haar positie hard zijn best doen om de totale cirkel rond te houden. Dat is de insteek van dit programma 'Samen Leven'.

Belangrijk punt om vast te stellen is dat een proces niet altijd hoeft te beginnen bij de gemeente. En het eindigt ook niet altijd bij de burger. Het is een doorgaand proces, waarbij ieder op een gegeven moment in stapt. Een onderwerp is ook nooit af, dat is altijd al zo geweest alleen de vernieuwingen lijken zich de laatste jaren in een hoger tempo op te volgen. Daar moeten we als gemeente in alle processen op ingesteld zijn. Nieuwe ontwikkelingen kunnen zorgen voor de start van een nieuw proces. Neem de inzameling van het afval. Daar zijn afgelopen periode grote stappen in gemaakt. “De cirkel is rond”, zou u kunnen zeggen. Maar nieuwe verwerkingsmethoden of politieke besluiten, ook in andere landen, kunnen de manier van inzameling zo maar weer wijzigen. Wij willen dat de gemeente zich de komende periode doorontwikkelt naar een meer transparante organisatie, die uit handen geeft wat mogelijk is en initiatieven overlaat aan burgers en bedrijven en die zelf ook participeert als een van de deelnemers.

Het programma is opgebouwd uit een aantal opgaven. Waar staat de gemeente voor de komende vier jaar en hoe gaan we onze doelen verwezenlijken? Dit hebben we verwoord in een zevental opgaven die u in het programma als hoofdstukken kunt terugvinden. Elke opgave start met de relatie naar het interbestuurlijke programma dat door het rijk is vastgesteld en de stategische opgave die we begin dit jaar als raad hebben vastgesteld, zodat we als gemeente voortdurend de koppeling hebben met andere overheden en bestuurlijke programma,s die ook in provincie Zeeland en Brabant lopen. Daarbij moeten we als gemeente aanhaken.

Per opgave hebben we tevens een aantal speerpunten op hoofdlijnen beschreven. Deze geven de richting aan waarin we als gemeente onze energie in willen steken. Als er keuzes gemaakt worden zijn deze speerpunten voor ons leidend. Daarbij moet ik opmerken dat hierbij ook de financiële randvoorwaarden zoals genoemd in het coalitieprogramma een maatgevend kader zijn. Natuurlijk ligt hier een spanningsveld. Er is geen financiële paragraaf bijgevoegd in het programma. Dat heeft als reden dat deze speerpunten weliswaar de koers aangeven, maar dat we de invulling graag raadsbreed tot stand willen laten komen. De jaarlijkse behandeling van de Kadernota zal leidend zijn voor de concrete invulling van de speerpunten en wat er daadwerkelijk mogelijk is.

Ik noem een paar punten waar ik de aandacht op zou willen vestigen: Het programma gaat duidelijk uit van ruimte aan de samenleving. Dit is in diverse speerpunten terug te vinden. De gemeente doet soms een stapje terug, of laat in voorstellen meer ruimte voor inbreng. Daar zal op bepaalde momenten ook financiële steun voor nodig zijn in het geval de samenleving zichzelf organiseert. Stimuleringsfonds Samenleving zal daartoe worden uitgebreid naar een meer duurzaam karakter. Hierbij past ook een doorontwikkeling op de dienstverlening van de gemeente. De manier waarop je met verantwoordelijkheden om gaat heeft effect op de methode waarop de dienstverlening wordt ingericht. Waar de afgelopen periode de nadruk lag op het digitaliseren van tal van diensten zal de komende periode meer in het teken staan van een integrale behandeling vanuit het gemeentehuis en het wegnemen van drempels om overleg met de juiste persoon aan te vragen. Het moet een gemakkelijke stap zijn om met een mooi initiatief naar de gemeente toe te komen.

Wat betreft het sociaal domein hebben we afgelopen periode de transitie vanuit de Rijksoverheid meegemaakt. De rijksoverheid heeft veel taken op het gebied van WMO-voorzieningen en Jeugdzorg aan de gemeente overgedragen. Het heeft ons de nodige energie gekost om te borgen dat deze taken goed uitgevoerd worden. Op dit moment draait de winkel. Dat is op hoofdlijn nu geregeld, maar ondertussen heeft het Rijk ook een forse bezuiniging doorgevoerd. Op dit domein zien we forse financiële overschrijdingen. De komende periode zullen we benutten voor de verdere transformatie. Dat betekent inzetten op preventie, aandacht voor de zorg aan huis en de uitgaven binnen de financiële kaders zien te krijgen.

Verder passeren er een paar grote dossier de revue. Namelijk het vaststellen van de nieuwe Omgevingswet en de Energietransitie. Dit coalitieprogramma speelt hier nadrukkelijk op in met een aantal concrete maatregelen. We moeten hier als gemeente het nodige op investeren. Tholen! Een Tholen dat zelfstandig blijft, passend bij ons DNA. Een krachtige speler binnen de regio waar een prettig woon-, werk-, winkel- en recreatieklimaat heerst. Dat willen we zijn en blijven en dat zullen we uitstralen. Dat doen we met name met het promotie- en aquisitieplan 'Branding Tholen' waarin we de krachten nog meer zullen bundelen. En dit alles staat verwoord in een coalitieprogramma op hoofdlijnen. Met dank voor het samenstellen hiervan door het MT en de samenwerking binnen partijen. Wij hopen dat dit programma een goede kapstok is om met u het debat over de koers van gemeente Tholen te voeren. Ik dank u.

Pulskorvissers tussen hoop en vrees na stemming Europarlement

SGP SGP ChristenUnie Tholen 25-01-2018 00:00

 

Pulskorvissers leven tussen hoop en vrees na uitslag stemming Europarlement

SGP bezoekt Thoolse pulskorvissers om steun uit te spreken na “een gitzwarte dag” door uitslag EP

Op vrijdag 19 januari bezocht Ruud Muijt namens de SGP de drie getroffen pulskorvissers van de Thoolse vloot. Aanleiding hiervoor was de uitslag van de stemming in het Europarlement eerder die week op dinsdag 16 januari. Op die dag stemde het Europarlement met een onverwacht grote meerderheid vóór een algeheel verbod op de pulskorvisserij.

SGP al langer aandacht voor de visserij Niet voor het eerst bezocht de Thoolse SGP de vissers op Tholen. Op 2 maart 2017 bezocht Tweede Kamerlid Dijkgraaf het visserijbedrijf van de familie Bout op uitnodiging van de Thoolse SGP. Aanleiding voor dit bezoek was onder andere de situatie rond de aanlandplicht en de regeldruk vanuit Brussel voor de visserijsector. Tijdens een bezoek van ruim een uur werden Dijkgraaf en de Thoolse fractieleden van de SGP bijgepraat over deze onderwerpen. Gedwongen door eerdere besluitvorming en door druk vanuit de politiek heeft Bout veel geld geïnvesteerd in deze vangsttechniek met als doel concreet invulling te geven aan het verzoek om innovatie in en verduurzaming van de toegepaste vangsttechnieken door te voeren.

Motie pulskorvisserij Mede naar aanleiding van het werkbezoek van 2 maart 2017 diende SGP raadslid Quist tijdens de gemeenteraadsvergadering van 8 juni 2017 een motie in om de pulskorvisserij mogelijk te houden.

Op donderdag 13 juli 2017 linkte Peter Kraamer tijdens zijn spreektijd bij de vaststelling van de kadernota ook naar de visserijsector. “Aan de hand van het beeld van het vissersberoep in de Bijbel, te vinden in Johannes 21 vers 6, voelen wij onze afhankelijkheid van God. Kraamer begon zijn bijdrage met: “we stoppen met voeren, nu gaan we vissen.”

Situatie nijpender door VIBEG-akkoord Of het verbod op vissen met de pulskortechniek er na de stemming in het Europarlement komt is nog niet zeker. Visserijminister Carola Schouten (ChristenUnie) reageerde kort na de stemming met: “er ligt nog geen besluit, dit is een tussenstand”. Formeel heeft zij hierin gelijk, echter mocht het verbod er komen, is de situatie voor de Thoolse vissers nijpend. Onder andere gezien het VIBEG-akkoord dat in 2011 werd getekend door de visserijsector, de natuurbeweging en toenmalig staatssecretaris Henk Bleker.

In het akkoord is vastgelegd dat in sommige delen in de Nederlandse kustzone een verbod geldt voor de boomkor- en garnalenvisserij. Als tegenprestatie beloofden de natuurorganisaties bij het tekenen van het akkoord dat zij de komende jaren niet naar de rechter zouden stappen, zodat de visserijsector de tijd en de kans zou hebben om te innoveren in nieuwe en duurzame vistechnieken.

Visserijbedrijf Bout is één van de bedrijven die heeft geïnnoveerd door fors te investeren in de pulskortechniek. Deze investering kan nu zomaar door Brussel teniet gedaan worden, maar een mogelijkheid om terug te gaan naar de oude vangsttechniek, vissen met de boomkor, is niet eenvoudig. Eenvoudigweg omdat het huidig visgebied voor Bout het gebied is dat valt onder het VIBEG-akkoord.

Spanning en onzekerheid ervaren “Ik heb spanning en onzekerheid ervaren tijdens het bezoek aan onze pulskorvissers,” schrijft Ruud Muijt (nummer acht op de kandidatenlijst) op Twitter. We vinden het belangrijk een luisterend oor te bieden in deze moeilijke tijden. Het heeft de absolute prioriteit onze vissers bij te staan en te doen wat mogelijk is om de pulsvisserij te behouden. 

SGP Tholen presenteert verkiezingsprogramma in braille en gesproken tekst

SGP SGP Tholen 24-01-2018 00:00

 

SGP Tholen presenteert verkiezingsprogramma in braille en gesproken tekstBelangrijk dat onze boodschap voor iedereen toegankelijk is, ook voor blinden en slechtzienden!In de politiek wordt heel veel gepraat, maar wat er altijd bedoeld wordt is niet voor iedereen even eenvoudig te begrijpen of te volgen. Laat staan voor mensen met een beperking. SGP Tholen vindt het belangrijk dat haar boodschap voor iedereen toegankelijk is. Door het verkiezingsprogramma in eenvoudiger taal beschikbaar te maken. De website meer toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. En het verkiezingsprogramma ook in gesproken tekst en in Braille te presenteren.

Drempelvrij certificaatAl sinds 2015 krijgen blinden en slechtzienden al de aandacht van de Thoolse SGP. In de raadsvergadering van 16 juli 2015 werden er vragen gesteld over de toegankelijkheid van de website van de gemeente Tholen. “Wij hebben vernomen dat de website van de gemeente Tholen niet voldoet aan de richtlijnen voor toegankelijkheid voor slechtzienden”, stelde Peter Kraamer. Kort na het stellen van deze vragen ontving de gemeente het Drempelvrij certificaat. Een goede zaak!

Verkiezingsprogramma in braille Natuurlijk moet het niet enkel bij praten blijven. Op vrijdag 19 januari overhandigde Ruud Muijt, nummer 8 op de kandidatenlijst van de SGP, dan ook het verkiezingsprogramma van de SGP in Braille aan wethouder Hoek. Aansluitend daarop is het in braille gedrukte verkiezingsprogramma beschikbaar gesteld via de leestafel in de centrale hal van het gemeentehuis van Tholen. Het verkiezingsprogramma in gesproken tekst is hier te vinden.

De SGP geeft hiermee nadrukkelijk gehoor aan een eerdere oproep van de christelijke organisatie Bartiméus om belangrijke informatie beschikbaar te maken voor de ruim 300.000 blinden en slechtzienden in Nederland. De omzetting van het verkiezingsprogramma in braille en gesproken tekst is gerealiseerd in samenwerking met de Christelijke Bibliotheek voor Blinden en Slechtzienden en is ook via deze bibliotheek op te vragen.

Peter Hoek, lijsttrekker en wethouder namens de SGP, reageert enthousiast op deze ontwikkeling. ‘Het risico bestaat dat deze groep mensen wordt vergeten. We vinden het belangrijk dat onze ideeën voor iedereen toegankelijk zijn, ook voor mensen met een visuele handicap’.

Mensen met een beperking moeten gelijke kansen krijgen om deel te nemen aan de samenleving. Dat staat onder meer vastgelegd in het VN-verdrag handicap. Deze gelijke kansen gelden ook voor het belangrijke democratische recht om te stemmen. Mensen met een beperking moeten dit zonder obstakels kunnen doen. Informatie over wat er te kiezen valt, moet dan ook voor iedereen toegankelijk zijn.

Blinden en slechtzienden die het programma in Braille beschikbaar willen krijgen kunnen zich melden via steunfractie@sgp-tholen.nl. 

Thoolse raad verbolgen.

PvdA PvdA ChristenUnie SGP SP VVD CDA Tholen 10-12-2017 09:04

Het salaris van bijna 700.000 euro bruto voor de directeur van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is te hoog. Die boodschap stuurt de Thoolse gemeenteraad naar de Raad van Commissarissen.

Een motie van de PvdA vond donderdagavond ruime meerderheid tijdens de raadsvergadering. ,,De BNG is een overheidsorganisatie die overwegend werkt voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang”, zei fractievoorzitter Jan Heshof. ,,Een directeur van een dergelijk organisatie hoort niet meer te verdienen dan een ministersalaris. De gemeente heeft daar als aandeelhouder een stem in.”

Het plan kreeg bijval van SP, VVD, ABT, CDA en ChristenUnie. De fractie van de SGP was verdeeld: Aad Prins was voor, maar zowel Arjen Quist, Peter Kraamer en Cees Verloop waren tegen. Verloop: ,,We moeten daar in ieder geval een goede directeur hebben. Die komt uit een commerciële wereld. Dat die heel veel minder verdient dat die 7 ton, gaat niet gebeuren.” Quist erkende wel dat 7 ton te veel was, maar vond verlaging tot het ministerniveau (180.000 euro) te laag.

Het bericht Thoolse raad verbolgen. verscheen eerst op PvdA Tholen.

Thoolse raad verbolgen over salaris ...

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Tholen 09-12-2017 21:21

Thoolse raad verbolgen over salaris directeur Bank Nederlandse Gemeenten THOLEN - Het salaris van bijna 700.000 euro bruto voor de directeur van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is te hoog. Die boodschap stuurt de Thoolse gemeenteraad naar de Raad van Commissarissen. Een kopie ervan gaat naar alle andere Nederlandse gemeenten. Een motie van de PvdA vond donderdagavond ruime meerderheid tijdens de raadsvergadering. ,,De BNG is een overheidsorganisatie die overwegend werkt voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang", zei fractievoorzitter Jan Heshof. ,,Een directeur van een dergelijk organisatie hoort niet meer te verdienen dan een ministersalaris. De gemeente heeft daar als aandeelhouder een stem in.'' Het plan kreeg bijval van SP, VVD, ABT, CDA en ChristenUnie. De fractie van de SGP was verdeeld: Aad Prins was voor, maar zowel Arjen Quist, Peter Kraamer en Cees Verloop waren tegen. Verloop: ,,We moeten daar in ieder geval een goede directeur hebben. Die komt uit een commerciële wereld. Dat die heel veel minder verdient dat die 7 ton, gaat niet gebeuren.'' Quist erkende wel dat 7 ton te veel was, maar vond verlaging tot het ministerniveau (180.000 euro) te laag.