Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

8 documenten

Waar D66 staat in de Maasdrielse politieke crisis

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 13-06-2020 11:48

Politiek Maasdriel voegde donderdag 11 juni met twee Moties van Wantrouwen een bladzijde toe aan de roerige geschiedenis die de gemeente kent in haar 20-jarige bestaan. Aan vorige episodes namen wij niet deel, omdat D66 pas in 2018 toetrad met een nieuw, fris en ander geluid. Hieronder lees je hoe wij ons hebben opgesteld in het vraagstuk dat donderdag tot een climax kwam.

Het debat begon een jaar geleden met de integriteitskwestie rondom wethouder Peter de Vries. D66 redeneert vanuit de inhoud en focuste daarom op hét element dat nog altijd wringt in dit dossier. Dat er een beslissing tot plangrenswijziging is genomen waarvan de ratio ontbreekt. Het is fijn dat de wethouder openlijk uitspreekt niks met zijn perceel te doen zolang hij wethouder is. Daarmee voorkomt hij ongemakkelijke situaties op het gemeentehuis. Dat praat echter niet goed dat de procedure ondoorzichtig, oncontroleerbaar en dus fout was. Het rationele antwoord daarop is: terugdraaien dit besluit.

Onze constructieve motie met ratio

D66 Maasdriel diende een constructieve motie in die de wethouder een laatste kans bood met bonnetjes en verslagen te komen die aantonen dat de procedure wél correct is verlopen. PvdA-GroenLinks had een motie voorbereid die ook terugdraaien bepleitte. In hun overwegingen stonden echter teksten waar wij niet mee wilden instemmen. Beiden moties haalden het niet, mede doordat de coalitiepartijen SSM en CDA genoegen namen met de toezegging van de wethouder. Die houdt concreet in: financieel gewin blijft voor hem in ieder geval voor 2 jaar uit. D66 vindt dat dit geen recht doet aan het fout doorlopen van procedures.

Onderzoek vanwege ex-projectleider

VVD Maasdriel wil een onderzoek naar de ruis over de verklaring van de voormalig projectleider van het Bestemmingsplan Buitengebied. Hoewel er één officiële verklaring van haar ligt, waaruit D66 heeft geciteerd in de commissie van 27 mei, meent de VVD dat deze persoon meerdere versies van de waarheid vertelt. Dat brengt D66 tot de conclusie dat de sinaasappel op dit punt wel is uitgeknepen. Echte waarheidsvinding is niet meer te bereiken.

Motie ‘streep eronder’ van SSM

Na drie moties leek het debat gevoerd. De coalitiepartijen namen genoegen met de toezegging van de wethouder en de oppositiepartijen wilden de plangrenswijziging ‘zonder ratio’ terug draaien. Daarmee leek iedereen zijn kruit te hebben verschoten. SSM wilde op dit punt in het debat een streep onder het dossier zetten middels een motie die de aanbevelingen van Elzinga en De Haan overneemt. De motie kreeg alleen de ‘voor’ stemmen van de coalitie. D66 Maasdriel had begrip voor de inhoud, maar bracht in dat behalve aanbevelingen het onderzoeksrapport van de befaamde onderzoekers ook conclusies kende. In tegenstelling tot onze D66-motie bleef het proces zonder ratio in de SSM-motie onbesproken. Dat was voor D66 onacceptabel en reden voor een tegenstem.

Moties van Wantrouwen

In een gezonde democratie voer je een debat op feiten en probeer je elkaar te overtuigen van je eigen interpretatie daarvan. Dat kan lukken en dat kan niet lukken, maar dat is hoe het spel gespeeld wordt. Helaas meenden de ‘oude vossen’ van PvdA-GroenLinks en VVD dat het spel nog niet uit was. Zij dienden Moties van Wantrouwen in jegens wethouder De Vries en burgemeester Henny van Kooten. De moties bevatten oncontroleerbare beschuldigingen en niet verholen frustratie. Die overschaduwden elementen die een kern van terechte kritiek inhielden, zoals communicatie en informatievoorziening richting de raad. Maar dat zijn punten waarvan D66 zegt: laten we daarover in gesprek blijven. Zo’n gesprek voer je niet met een geladen pistool op tafel. Dan ben je het praten voorbij en geldt er alleen nog een ander doel. Beschadigen. Daarom categoriseerde ons raadslid Tom van Engelen de moties als ‘showmoties’. En dat is een wijze van politiek bedrijven die in de ogen van D66 een faillietverklaring is.

Word lid!

Wil je ook graag met een frisse, constructieve blik een bijdrage leveren aan de toekomst van je eigen leefomgeving? Dan is aansluiting bij D66 misschien wel iets voor jou. Wij hebben in Maasdriel (en Zaltbommel) een enthousiaste ploeg die staat voor open en transparant bestuur, waar zuiver en integer handelen voorop staat, en we met elkaar werken vanuit de inhoud van dossiers. Voor een mooiere toekomst van de gemeente waarin we wonen. Neem contact met ons op of kijk op https://wordlid.d66.nl/

Binnenlands Bestuur gebruikt diverse quotes van raadslid Tom van Engelen van tijdens het debat. Lees het artikel hier

D66 Maasdriel: ‘Vertrouw, maar verifieer’ essentieel credo in onze gemeentepolitiek

D66 D66 PvdA Gelderland 30-05-2020 14:30

Een jaar geleden kwam D66 Maasdriel als een donderslag bij heldere hemel te weten waar één van de wethouders van het College woont. Normaal zou je zeggen: het maakt ons niet uit waar je woont. Maar kennelijk was er iets met die woonplek, of meer specifiek, een perceel dat er naast ligt. Was een Motie van Wantrouwen dé manier om er achter te komen?

Nee, liever niet.

Veel liever hadden wij op enig passend moment van wethouder Peter de Vries gehoord: hier woon ik en daar ligt een perceel waar ik een belang bij heb. Dan was de kous meteen af geweest.

Na die vervelende avond die de vaststelling van het Bestemmingsplan Buitengebied overschaduwde is een proces op gang gekomen. En in dat proces zijn diverse actoren gaan bewegen. Er is intern onderzoek gedaan, dat onderzoek is extern getoetst, de uitkomsten zijn gepresenteerd en tenslotte door iedereen geïnterpreteerd. De één neemt voor kennisgeving aan, de ander bijt zich als een Sherlock Holmes vast in wat hij ziet of denkt te zien, door zijn eigen bril. Dat is een ieders goed recht.

D66 Maasdriel heeft het gevoel in deze kwestie over een dun koord te lopen. Te balanceren zelfs. We zien dat er zaken niet zijn gelopen zoals het hoort. We zien dat er acties zijn ondernomen waar wij zo onze eigen mening over hebben. Zoals altijd proberen wij objectief naar de materie te kijken. Zo ook naar de aanbevelingen van Elzinga en De Haan. Die zitten dan ook verweven in mijn betoog.

D66 Maasdriel is na alles wat er gezegd en gedaan is, teruggegaan naar de basis. Hier speelt een integriteitskwestie. Aangezien wij daar nog niet eerder via het protocol over hebben gesproken, hebben wij een afspraak gemaakt met de burgemeester van deze gemeente. Dat is de route die wij wilden volgen. Niet een brief naar de Commissaris van de Koning om daar op de koffie te gaan, ook al zijn wij daartoe wel uitgenodigd en hebben we het overwogen. Uiteindelijk was onze D66-keuze: de dialoog aangaan met de verantwoordelijke voor de integriteit van het bestuur in Maasdriel. De afspraak vond vorige week plaats in het bijzijn van de ambtelijke ondersteuning die het interne dossieronderzoek heeft uitgevoerd. Dat gesprek zijn we begonnen met te stellen wat wij vinden van de handelswijze van wethouder De Vries. Die had beter en transparanter moeten omgaan met zijn gevoelige informatie. In Ruimtelijke Ordening ontstaat altijd ruis. Hij, nu inmiddels als wethouder, had moeten en kunnen weten dat er altijd een bananenschil is waarover je kunt uitglijden. Ik hoop dat die les is geleerd.

Daarmee kom ik, voorzitter, bij aanbeveling nummer 2 van Elzinga en De Haan: een moreel appèl op de heer De Vries om gedurende zijn periode als wethouder niet te bouwen. Als D66 hopen wij dat hij geduld zal betrachten met zijn stukje grond en zijn intenties daarmee. Hoeveel zekerheden en slotjes er ook zijn in te bouwen, het gaat om een inmiddels zeer gevoelig geworden dossier van een bestuurlijk verantwoordelijke die dagelijks op dit gemeentehuis rondloopt. Ik realiseer me terdege dat wethouder De Vries ook de heer De Vries is, inwoner van deze gemeente. Als hij een verzoek indient moet het gewoon de molen in. Maar nogmaals, wij hopen en wensen dat dit verzoek tijdens zijn bewind als wethouder uitblijft. Gewoon om gedoe, waarvan we al genoeg hebben, te voorkomen.

In ons gesprek met de burgemeester hebben wij ook gesproken over het interne dossieronderzoek. Dit raakt aan aanbeveling nummer 1. Als raadslid heb ik diverse stukken die aan anderen (en aan hen zelfs eerder!) zijn verstrekt na WOB-verzoeken, ook mogen inzien. Dit had wat mij betreft direct transparant gemogen, en gemoeten. Een omissie die uit mijn eigen bestudering naar voren is gekomen, hebben wij vorige week met de burgemeester besproken. Als D66 zijn we natuurlijk blij dat zwaargewichten als Elzinga en De Haan het dossieronderzoek hebben getoetst, maar feitelijk hebben we hen alleen een magnetronmaaltijd aangeboden die zij een keer hebben opgewarmd. Zes minuten op 700 watt en een dikke rekening voor de moeite. Je kan je afvragen waarom een extern onderzoek nodig was als we zelf sturend waren op de ingrediënten waarover we een oordeel wensten. Als we streefden naar onafhankelijkheid dan hadden we meteen naar buiten moeten gaan. Alles of niets, maar niet halfbakken.

Hoe dan ook, op ons verzoek en met een toezegging van de burgemeester is er een lijntje uitgeworpen naar een ingrediënt dat volgens ons ontbrak in die magnetronmaaltijd. Een in onze ogen cruciale speler in het spel die gehoord had moeten worden. Direct vanaf de start. Ik heb het over de voormalig projectleider van het Bestemmingsplan Buitengebied, die actief was ten tijde van het aantreden van De Vries als wethouder.

Maandag heeft de ambtelijke ondersteuning inderdaad alsnog het gat gedicht in de tijdlijn. Daarop is een reactie gekomen. De voormalig projectleider doet haar relaas over haar kijk op de zaak. Deze persoon is overigens zelfstandig door de heer Van Drunen benaderd voor zijn eigen feiteninterpretatie. Haar versie wijkt echter af van de versie die door hem is opgetekend in bijlage 2 bij de raadsstukken. Zij neemt afstand van enkele beweringen die door de heer Van Drunen zijn gedaan, zoals de termen ‘bestuurlijk wangedrocht’ en ‘bananenschil’. Zij stelt en ik citeer: “Ik werp deze woorden van mij af.” Waarom deze beweringen door PvdA-GroenLinks toch worden aangevoerd, is mij een raadsel, aangezien de persoon in kwestie zich ervan distantieert. Ik citeer opnieuw: “Reden hiervan was dat er apert onjuistheden in het verslag stonden. Met name het feit dat zowel de burgemeester als de gemeentesecretaris mij met een kluitje in het riet zouden hebben gestuurd, is pertinent onjuist.”

Aangezien alles hier draait om interpretatie heb ik de burgemeester gevraagd om deze informatie, de mail van de voormalig projectleider die is binnengekomen, openbaar toe te voegen aan het dossier. Het aanvullend onderzoek heeft plaatsgevonden op ons verzoek en mag wat ons betreft openbaar worden. We maken graag het speelveld gelijk voor iedereen. Zowel de burgemeester als de betrokken ex-projectleider hebben hiermee ingestemd.

Dan kom ik bij aanbeveling nummer 3. Deze laat toch nog altijd een vieze smaak in de mond achter en is met de beantwoording zeker niet afgedaan. Het niet kunnen achterhalen van de ratio achter besluiten is geen reden om het toe te dekken met de houding “helaas pindakaas”. Wij constateren niet alleen in dit dossier maar ook andere die recent de revue passeerden dat er wel heel vaak hiaten zijn. Een “per abuisje” noem ik het maar. Dat noopt ons als raad tot het spelen van detective om zuivere koffie te kunnen schenken. Ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen die tijd en gelegenheid heeft, daarvoor hoef ik alleen maar in de spiegel te kijken. Dat is jammer en maakt het lastig om blind te vertrouwen op de integriteit van onze bestuurders en de organisatie daarachter. Dat moeten we niet willen. Zeker niet als in dossiers valt terug te lezen dat ambtelijke medewerkers spreken over “principieel onjuiste routes” en het creëren van “lijken in de kast”. Ik denk ook dat we blij mogen zijn dat bepaalde bestuurders niet meer op dit gemeentehuis rondlopen. Maar mijn vraag is nu: hoe gaan we dit verbeteren? Welke lering trekken we hieruit? Is onze verslaglegging en archivering wel goed ingericht? Hoe voorkomen we dat dit soort zaken ons als Maasdriel steeds weer overkomen? Want, voorzitter, D66 draait pas twee jaar mee in de politiek en dit zijn we spuugzat. Er liggen zoveel uitdagingen op ons pad. Daar willen we liever (duurzame) energie in steken.

Aanbeveling nummer 4 tenslotte: prima, geen opmerkingen, zo lang het niet bij intenties blijft maar praktijk wordt. Het verleden biedt hiervoor recent wel wat zonneschijn, maar in de periode voor dit hele gebeuren is met zekerheid laks, naïef of ondoordacht omgegaan met proactieve informatieplicht. Als dat het tenminste is, want als we door die ondergrens zakken met andere termen wordt het kwalijk. Dan is er sprake van kwade opzet en obstructie. Daar willen we, vanuit ons geloof in de beste intenties van iedereen voor Maasdriel, niet vanuit gaan. Maar zoals mijn geliefde mij met haar wijze gezegde heeft geleerd, en ik herhaal hem hier nog maar eens: “Vertrouw, maar verifieer.”

Voorzitter, met het passeren van dit punt op de agenda hopen we dat de politiek in Maasdriel, wederom een paar krasjes rijker, een deksel kan leggen op deze casus. Het vizier constructief en transparant op de toekomst richten. We hebben elkaar nodig om deze gemeente morgen mooier door te geven dan we haar vandaag aantroffen. Ook op het gebied van fatsoen en integriteit.  

In eerdere situaties die veel ...

Partij van de Arbeid/GROENLINKS Partij van de Arbeid/GROENLINKS GroenLinks PvdA CDA Maasdriel 17-07-2019 06:08

In eerdere situaties die veel vraagtekens opriepen pleitte PvdA-GroenLinks in Maasdriel voor nader onderzoek, maar werd dit van de hand gewezen. Nu voelt burgemeester Van Kooten de noodzaak blijkbaar wel. PvdA-GroenLinks stelde deze vragen https://maasdriel.raadsinformatie.nl/document/7777029/1/2019-17%20%20schriftelijke%20vragen%20nav%20constatering%20verlegde%20grens%20bestemmingsplan%20buitengebied%20Maasdijk%20Rossum Gisteren ontvingen we op een aantal vragen de eerste antwoorden https://maasdriel.raadsinformatie.nl/document/7825439/1/2019-17%20Beantwoording%20schriftelijke%20vragen%20nav%20constatering%20verlegde%20grens%20bestemmingsplan%20buitengebied%20Maasdijk%20Rossum https://www.bd.nl/bommelerwaard/onderzoek-naar-integriteit-van-maasdrielse-cda-wethouder-peter-de-vries~abf70046/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

Raad stemt over begroting FUMO

CDA CDA Súdwest-Fryslân 16-05-2018 17:17

Agenda-item FUMO, Raadvergadering 17 mei aanstaande, woordvoerder Pieter de Vries De FUMO, wat is dat nou eigenlijk? De FUMO is de door het Rijk instelde Friese variant van de organisatie voor Uitvoering Milieu en Omgeving, ontstaan als gevolg van de ramp bij Enschede waar de controle op vergunningen faalde. Het Rijk bedacht: Dit nooit weer! En omdat men inzag dat de uitgifte en handhaving rondom vergunningen inzake milieu en omgeving bij kleine gemeenten waarschijnlijk altijd een probleem zou blijven koos men voor een Uitvoeringsdienst Milieu en Omgeving per regio (veelal per provincie). Tot zover een inleiding. Voor onze gemeente kwam de verplichte deelname aan de FUMO helemaal niet als gewenst. Immers, wij zijn juist gaan opschalen als gemeente om dit soort van problemen het hoofd te bieden. Al bij de start van de FUMO is er al erg krap gebudgetteerd, veel van de verplichte deelnemers (Friese gemeenten, Provincie Fryslân en het Wetterskip) hadden dezelfde weerstand tegen dit vehikel. Door de start met een te kleine bruidsschat en daarnaast nog de soort van verplichte overstap van personeel naar de nieuwe organisatie (=hoog ziekteverzuim) was het wel gedoemd om te mislukken. Mislukken is echter geen optie, immers deze organisatie is van wetswege belast met vergunningen en handhaving M&O. In de raadsvergadering van 17 mei worden we gevraagd om in te stemmen met een nieuwe berekeningsmethodiek waarbij de afnemers van de basisdiensten (veelal de grotere Friese gemeenten, wij dus ook) alle overheadkosten moeten gaan dragen. De afnemers van de Plus-diensten, de kleine gemeenten en ook de provincie (die heeft immers haar hele afdeling afgestaan aan de FUMO), krijgen in hun tarief geen overheadkosten meer verrekend en zijn dus goedkoper uit. Feitelijk komt het erop neer dat de zelfwerkzaamheid van de grotere gemeente wordt bestraft door de FUMO! Dit kan gewoon niet de bedoeling zijn. Waar staat het CDA Súdwest-Fryslân voor? Het CDA ziet ook wel in dat we niet uit de FUMO kunnen stappen en dat we moeten leven met deze Gemeenschappelijke Regeling. Wij zien liever een éénmalige aanleg van een Weerstandsvermogen (Reserve) waarmee de FUMO fluctuaties en organisatorische problemen (personeelstekort als gevolg van ziekte) het hoofd kan bieden. Wat wij niet willen is een Excel-Econoom die steeds na afloop van het jaar, op basis van de resultaten, de tarieven weer opnieuw berekent om de begroting sluitend te krijgen!

Erik van Hoften (SSM) en Peter de ...

Samen Sterk Maasdriel Samen Sterk Maasdriel CDA Maasdriel 04-05-2018 18:30

https://www.hetkontakt.nl/regio/bomme ...

Samen Sterk Maasdriel Samen Sterk Maasdriel CDA Maasdriel 04-05-2018 13:44

https://www.hetkontakt.nl/regio/bommelerwaard/algemeen/149681/erik-van-hoften-ssm-en-peter-de-vries-cda-worden-wethouder-in-maasdriel#

VERANTWOORDING AFLEGGEN en VOORUIT ...

CDA CDA Medemblik 20-03-2018 17:30

VERANTWOORDING AFLEGGEN en VOORUIT KIJKEN ! 4 jaar lang zijn onze woorden en daden in de gemeente te volgen geweest via Facebook, Twitter en www.cda.nl/medemblik. 4 jaar lang zijn wij op bezoek geweest bij bedrijven, organisaties, vrijwilligers, instellingen en inwoners 4 jaar lang hebben wij ons met hart voor de samenleving ingezet 4 jaar lang hebben wij het verschil gemaakt in Gemeente Medemblik Wij willen graag NÓG 4 JAAR lang met u bouwen aan een vitale leefbare gemeente! Wij hopen op uw stem; stem CDA, stem met #hartvoordesamenleving 💚 Harry Nederpelt #1 | Els van den Bosch #2 | Ed Meester #3 | Claudia Selders-Kroezen #4 | Saskia Schouten - Spijkerman #5 | Simon Commandeur #6 | Piet Ligthart #7 | Ted De Lange #8 | Roxanne Middel-Breddels #9 | Ralph-Peter Maitimo #10 | Peter Ligthart #11 | Iz Cerran #12 en Arie Schouten, Anita Velzeboer, Gerard Kuin, Michel Kuin, Peter Bot-Severijns, Karin Rood - de Haan, Jacko Wiering, Lia Bot, Gerie Kroezen-puister, Geke Geveke, Hans Kieftenburg, Theo van Eijk, Heleen Keur, Cees de Vries, Ron Schoutsen en vele anderen.

https://www.facebook.com/evajinekoffi ...

ChristenUnie ChristenUnie Borger-Odoorn 20-02-2018 20:18

https://www.facebook.com/evajinekofficial/videos/1956147937939046/ Spannende uren voor ChristenUnie Borger-odoorn. We zijn gespot in de aflevering van Jinek. We kunnen wel wat morele steun gebruiken 😁 #waardevolborger_odoorn #spannend #wegaanlandelijk