Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

8 documenten

Column: Toppunt van zomergevoel, door Hennie Bos

PvdA PvdA CDA Veenendaal 29-07-2020 08:40

Het toppunt van zomergevoel geven mij niet die harde boeren, die hebben bij mij al lang het laatste innerlijke loyaliteitsgevoel uit de krotten van mijn ziel gehaald. Nota bene de beroepsgroep die miljarden aan Europese subsidies krijgt. Laat ze het gemeentehuis van Veenendaal niet gaan omsingelen, want dan treedt de politie hard op. Ik hoorde dat er in Renswoude (onze moederzaliger is er geboren, dus ik mag erover meepraten) gemiddeld meer (boeren) miljonairs zijn dan in de gemeente Bloemendaal, welke gemeente thans mijn werkdomein is en waar ik iedere keer verwonderd ben van de schoonheid.

Het zomergevoel geeft mij ook niet Hugo de Jonge. Wat is die man voor mij tegengevallen. De eerste minister die wilde tornen aan verschillende grondrechten, tornen, nee beperken. Ja, de Noodwet, waarbij de politie zonder kloppen bij u in de huiskamer mocht komen, moest er komen en de app. moest er ook komen, wel zo snel mogelijk, aldus ijdele Hugo. Nog ben ik nog steeds hooglijk verrast dat Hugo zo lang zijn gang kon gaan.

Iets van zomergevoel gaf mij Pieter. Pieter Omtzigt kwam zegge en schrijve 0,7 procent te kort om Hugo van de kroon te steken. ‘De winnaar takes its all’ dacht én zei Hugo…, ‘maar we doen het samen Pieter’. Pieter Omtzigt, de luis in de pels stond met tranen op het podium. Ik vond dat mooi, ik vond dat prachtig, maar ook bijna 50 % van de CDA-kiezers.

Overigens overweeg ik mijn gehele schoenencollectie over de doen aan Hugo. Ik heb er alleen geen gelijksoortige riemen bij. Dat vind ik echt te ver gaan. IJdelheid, moet ik erkennen, herken ik wel, maar alles heeft zijn grenzen. Als iemand nog één keer zegt “Je draagt dezelfde schoenen als Hugo’ dan eet ik mijn schoenen op.

Het ultime zomergevoel geven mij de eerste zinnen van het prachtige Summertime.

‘ Summertime and the ‘Livin is Easy, Fish are Jumpin’ and The Cotton is High’ (…).

Deze prachtige song is geschreven door George Gershwin voor Porgy and Bess.

Al in 1934 werd het nummer gecoverd door Abbie Mitchell. Het nummer is overigens het meest gecoverde nummer in de wereld.

Summertime heeft invloeden van de jazz, blues, gospel, reggae en opera.

Onder andere Ella Fitzgerald, Billy Holiday, Janis Joplin, Al Green, Ricky Nelson, The Zombies, Miles Davis hebben het nummer gezongen/geïmproviseerd.

De mooiste uitvoering vind ik, is die van Brainbox uit 1969. Cas Lux, zong de geur van katoen en liet het water golven in grote kringen. Alles past in dit nummer, waar Jan Akkerman zijn virtuositeit samen laat gaan met al zijn recalcitrant wat hij in zich had. Waar de zon nauwelijks ondergaat én de sterren het licht laten schijnen op de bas van Andre Reijnen en de drums van Pierre van der Linden. Het wordt weer zomer.

 

Het bericht Column: Toppunt van zomergevoel, door Hennie Bos verscheen eerst op PvdA Veenendaal.

Zomerreces

CDA CDA VVD PvdA Lansingerland 15-07-2020 13:08

Zomerreces Het zomerreces is aangebroken. Tijd voor een terugblik en bezinning. De meest politiek beschamende affaire het afgelopen parlementaire jaar was, na de verloedering van de omgangsvormen en het taalgebruik, het optreden van de Belastingdienst in de affaire rond de kinderopvangtoeslagen waarin Pieter Omtzigt een belangrijke rol speelde. Welke lessen dient de Kamer te trekken uit die voor de politiek beschamende affaire? Politici voeren een permanente campagne en verliezen bijna allemaal hun hoofdtaak uit het oog: het maken en beoordelen van wetten. Wetgeving heeft verregaande consequenties voor mensen. Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat de Kamer wetgeving serieus neemt? Geen doorsnee Kamerlid Pieter Omtzigt is geen doorsnee Kamerlid. Om heel veel redenen. De Twentenaar trok zich niets aan van de nauwelijks verhulde boodschap dat het CDA van hem af wilde toen hij een onverkiesbare plek kreeg op de kandidatenlijst. Hij zorgde in 2012 voor zijn eigen campagne en werd met voorkeursstemmen alsnog gekozen. Het CDA-Kamerlid was een immer terugkerende kiespijn voor partij en kabinet, maar een zegen voor de Nederlandse politiek. Grote ego’s zijn er nog altijd in de Haagse arena, maar individuele politici met een eigen gezicht veel minder. Pieter Omtzigt vormt hierop een welkome uitzondering. Politiek drastisch veranderd In de afgelopen decennia is het aanzien en wezen van de vaderlandse politiek drastisch veranderd. De politiek is verworden tot een poging de politieke tegenstander vooral te bejegenen en pootje te haken. Het beeld –hoe kom ik over op de kiezer– werd dominant en het beleid van secundair belang. Klassieke volkspartijen verdwenen en dat heeft fundamentele gevolgen gehad. Een permanente publiekscampagne is politiek bedrijven geworden. Een vaste aanhang waar partijen bij de volgende verkiezingen in ieder geval op zouden kunnen rekenen, is helaas verdwenen. Voor elke stem moet permanent, in het uiterste geval vier jaar, worden gestreden. Inkomen en opleidingsniveau zijn nu beslissender voor het stemgedrag en bepalender dan vroeger het lidmaatschap van een specifiek kerkgenootschap. De gevolgen zijn verstrekkend. De politiek lijkt in vrijwel niets meer op de politiek van het midden van de jaren tachtig. Het compromis Het vertrouwde verzuilingsmodel, dat in de jaren zestig al hevig wankelde, was eind 1985 nog bepaald niet verdwenen. Verkiezingen begonnen al sterke verschillen in uitslagen te vertonen, maar de grote partijen hielden stand. Elites konden elkaar in verkiezingen nog bestrijden om daarna zaken te doen. Polarisatiestrategieën werkten niet, de drie volkspartijen, CDA, PvdA en VVD, wisselden elkaar aan de macht af. De grote verschillen vormden geen gevaar voor de uiteindelijke consensus. Een consensus die, een aantal vrij marginale uitzonderingen aan de randen van het politieke spectrum daargelaten, niet ter discussie stond. Grote veranderingen als de ingezette afslanking van de verzorgingsstaat, konden uiteindelijk ook bij links instemming vinden. De eerste golf individualisering was voorbij, maar de verzuiling was nog niet definitief van het toneel verdwenen. Paars, in de jaren negentig, bracht daar langzaam aan verandering in. Politieke elites en de samenleving gingen meer en meer met de rug naar elkaar staan. De politieke elites maakten zich zorgen over efficiency, de overheid diende lean en mean te worden met de grote bedrijven als voorbeeld, terwijl tegenstellingen in de maatschappij groter werden. De multiculturele samenleving werd voor de één een nastrevenswaardig doel, voor de ander een somber schrikbeeld. Emancipatie van de burger Terwijl de volkspartijen een dergelijke tegenstelling nog konden opvangen, leidde dat meer en meer tot vervreemding bij de ene groep en het krampachtig vasthouden aan de vertrouwde mechanismen bij de andere. Draagvlak voor het compromis werd minder en moest meer worden bevochten. De uitsluiting van het CDA na vele jaren regeringsverantwoordelijkheid betekende het definitieve einde van de verzuiling. Nieuwe splinterpartijen, met slechts één prominent programmapunt, kwamen op en verdwenen weer even snel. Het radicaal tegenovergestelde van de volkspartij is nu schering en inslag in de politiek. Elk belang heeft nu zijn eigen politieke partij en dus zijn zetel(s) in de Kamer met helaas snel uitbrekende ruzies tussen politiek totaal onervaren Kamerleden. Coalitievorming Coalities van meerdere partijen zijn in de Nederlandse politiek niet ongewoon. Niet het aantal partijen dat nodig is om een kabinet te vormen dat steunt op een parlementaire meerderheid is bijzonder. Maar het is redelijk uniek dat ideologisch volstrekt tegengestelde partijen tot samenwerking worden gedwongen. Oude zekerheden in de politiek zijn verdwenen. Er kwamen onwaarschijnlijke combinaties, louter en alleen om maar tot meerderheden te komen. Alles voor de bestuurbaarheid van het land, maar uiteindelijk leidend tot erosie in de geloofwaardigheid. De elites in het politieke midden zijn nog immer, net als in het midden van de jaren tachtig, gepreoccupeerd met samenwerking, terwijl in de samenleving de tegenstellingen toenemen. Meerderheden die steeds verder afbrokkelen en dikwijls na tussentijdse verkiezingen in de Eerste Kamer niet meer bestaan. Het parlement is een afspiegeling van de samenleving. Met het kwalijke gevolg de steeds meer groeiende tegenstellingen tussen bevolkingsgroepen. De kiezer is zijn houvast kwijt en oude zekerheden in de politiek zijn verdwenen. Hopelijk kan het CDA in maart 2021 weer het vertrouwde gevoel terug geven.

Debat over de jaarrekening 2019

PvdA PvdA Maastricht 08-07-2020 11:12

Op dinsdag 7 juli 2020 debatteerde de gemeenteraad over de Jaarrekening 2019. PvdA Maastricht was bij monde van fractievoorzitter Manon Fokke bijzonder kritisch op het werk van het college en vroeg zich af: Wat voor stad willen we zijn? Maastricht verdient zoveel beter!

Lees hier de inbreng van de PvdA in eerste termijn (gesproken tekst geldt)

Voorzitter, normaal gesproken hebben we rond deze tijd van het jaar altijd 10 minuten om u mee te nemen in wat de PvdA vindt van de plannen van het college. Een mooi moment om de goede en slechte dingen te bespreken. Dit jaar hebben we echter maar 6 minuten, we zullen ons dan ook beperken tot wat niet goed gaat en eigenlijk komt dan ook wel zo’n beetje alles uit 2019 aan de orde. We begonnen 2019 met de spionage-affaire. Nog steeds een onderwerp met een groot “kan niet waar zijn” gehalte. Helaas bleek alles waar, en plukken we daar vandaag de dag de zure vruchten nog van. En dat het college twee weken nodig had om het vonnis van de rechter op zich in te laten werken en niet meteen toegaf dat de rechter gelijk had, zegt eigenlijk genoeg. Net als uw recente briefje aan de Rekenkamer, maar dat komt op een later moment zeker nog aan de orde.

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/debat-over-de-jaarrekening-2019/Voorzitter, eind maart stortte pardoes, of toch niet zo pardoes, een gedeelte van de stadsmuur in. Je kunt je met terugwerkende kracht afvragen over welke magische krachten onze oude stadsmuur beschikt dat hij, voordat ook nog maar iemand op het stadhuis het in de gaten had wat er speelde, voorzag dat onze stad langzaam afbrokkelt en dit vrij beeldend en pijnlijk duidelijk maakte. Wat ook duidelijk werd op dat moment, is dat er in de stad nodig behoefte is aan een goed fietsplan met stallingsbeleid, want onze wethouder had nog maar net z’n fietsje geparkeerd, om aan de pers uit te leggen dat er toch echt een gat in de muur zat, toen zomaar z’n supersonisch snelle fiets vliegensvlug verdwenen bleek.

Hoe zat dat ook alweer met die muur? Er was ontdekt dat er iets gaande was, maar onderzoek had aangetoond dat het allemaal zo erg niet was. Voelt u de vergelijking al aankomen? Op het stadhuis hadden ze wel door dat Den Haag flink had lopen korten op de budgetten voor het sociaal domein, maar in Maastricht hadden ze daar iets op gevonden: 1) haal al reservepotjes die er nog zo’n beetje zijn leeg (en vul zo structurele uitgaven met incidenteel geld) 2) introduceer draaiknoppen, want met die knoppen komt alles goed. Maar net als bij de muur kwam het niet goed, maar ging het helemaal fout en is dit college gierend uit de bocht gevlogen. En het erge is dat de raad eindeloos moet vissen  naar informatie. Het is altijd net iets anders dan je denkt dat het is. Bij de zorggelden wordt niet netjes gemeld dat we veel geld verloren zijn. Nee, nee, in de rapportage sociaal domein lezen we dat de rechtmatigheidsonderzoeken geld hebben opgeleverd. Ja, dames en heren, dat is de zin in de rapportage waarmee dat dossier aan het rollen kwam. Je voelt je hier in deze zaal af en toe werkelijk als Pieter Omtzigt. Je moet duwen, vragen en doorvragen. Het is echt niet normaal wat er in Maastricht de afgelopen jaren gebeurt. En als je dan eindelijk hoopt dat de bewoners van onze stad te horen krijgen hoeveel zorggeld er daadwerkelijk verloren is gegaan, dan is er altijd nog de stadsadvocaat met een advies dat het bedrag toch echt niet openbaar gemaakt kan worden en alle raadsleden van de coalitie stemmen daar klakkeloos mee in. Hoe staat het eigenlijk met de zorggelden? Is conform eerdere mededelingen alles afgerond? Laat me raden: niet afgerond. Wat als dat wel het geval is, vervalt de reden voor de vertrouwelijkheid en moet u alsnog met de billen bloot. En waarom denk ik nu dat dat niet gaat gebeuren? Zou het geen idee zijn als onze Rekenkamer zich eens over die zorggelden zou buigen?

En toen kwam het Songfestival of eigenlijk ook weer niet. Het plafond van het MECC verdient met terugwerkende kracht een lintje. Want wat heeft dat dak ons een hoop ellende bespaart. Want toen, toen kwam ineens de onheilstijding van het stadhuis: er zat niet alleen een gat in de stadsmuur, nee, er zat ook een gat in onze begroting. Hoe groot dat gat is, weet, vrees ik, niemand. Bij een spelletje op tv ben je blij met de verdubbelaar. Nou dit college kan het ook, van 6 miljoen, naar 12 miljoen, nee naar 25 miljoen. En nee voorzitter, voordat u mij vertelt dat ik daar vandaag niet verder over mag gaan, omdat dat niet voorligt, zal ik zelf op iets anders overgaan, maar weet alvast dat hier het laatste woord nog lang niet over is gezegd, want het is te zot voor woorden dat u denkt overal een potje van te kunnen maken en dat de stad vervolgens op de blaren mag zitten.

Ik hoop dat u net als bij de stadsmuur een grondig onderzoek gaat doen naar hoe het werkelijk zit. Net als bij de muur zult u ongetwijfeld loopgraven tegenkomen, want u wapent zich maar wat graag tegen oppositievuur. Ik hoop dat u onderweg geen schietgaten tegen zult komen, want hoewel ik de sfeer in de raad van Maastricht vaak ver beneden het nulpunt vind, hoop ik dat u op inhoud gaat acteren, al ben ik daar zelfs niet altijd van overtuigd. En in the end hoop ik dat een stadsbestuur eindelijk gaat doen waarvoor het is aangesteld: de stad besturen. Maastricht verdient zoveel beter dan u op dit moment laat zien.

Ik sluit af. Tijdens het KPMG debat had ik ineens het gevoel dat u mij ergens aan deed denken. In de eerste plaats dacht ik aan Buurman & Buurman, maar dat kon niet waar zijn, Buurman & Buurman zijn immers 2 vrolijke mannetjes, terwijl u zelden aan de omschrijving vrolijk voldoet, daarnaast weten zij het altijd te fixen en dat lijkt u nou juist niet te kunnen. Nee, ik moest dieper graven in mijn geheugen. Uw optreden deed me denken aan FC Knudde en nee dat is geen compliment. Ik hoop dat u het zich eens een keer aantrekt, niet boos en verveeld naar de oppositie kijkt, maar gewoon eens denkt: hoe komt dat nou dat ze dat van ons vinden? Een beetje zelfreflectie in deze zaal zou wonderen doen!

 

Luister hier het debat nog eens terug (bijdrage PvdA in eerste termijn start op 37 min. 20 sec.):

Raadsvergadering 7 juli 2020: Jaarrekening 2019

Het bericht Debat over de jaarrekening 2019 verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Tweede Kamer heeft grote zorgen om noodwet voor harde Brexit

CDA CDA VVD PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 07-12-2018 15:51

Bijna de hele Tweede Kamer op de VVD na heeft grote zorgen over de machtigingsbepaling in de verzamelwet Brexit. Tijdens een hoorzitting afgelopen week in de Tweede Kamer kwamen er verschillende experts aan het woord. In de wet is een bepaling opgenomen waardoor een minister in zijn eentje een besluit kan nemen dat een wet wijzigt of intrekt. Daarvoor hoeft hij niet naar het kabinet, niet naar de Tweede Kamer en niet naar de Eerste Kamer. Het CDA vindt dit is onverantwoord. Daarop zijn er op initiatief van CDA woordvoerder Pieter Omtzigt en D66 Kamerlid Kees Verhoeven spoedvragen opgesteld en mede namens 10 andere partijen (CU, GL, PVV, PvdA, SP, PvdD, SGP, 50Plus, DENK en FvD). Het is een duidelijk signaal dat wordt afgegeven richting het Kabinet. Omtzigt: “In de hoorzitting merkte professor Voerman op dat deze bevoegdheid verder gaat dan bevoegdheden onder een noodtoestand. Dat is ongehoord. Daarom vragen wij met 12 partijen om bepalingen die nodig zijn door de Brexit met veel meer waarborgen te omkleden. Zodat in gevallen waarin snel gehandeld moet worden, dat ook kan. Denk aan de noodmaatregelen tijdens de kredietcrisis. Ook hier dient het parlement de regering gewoon te kunnen controleren. Een stevige regering heeft een stevige controle van het parlement nodig.”Vragen van de leden Omtzigt (CDA), Verhoeven (D66), Van der Graaf (CU), Leijten (SP), Van Ojik (GL), Maeijer (PVV) Asscher (PvdA), Van Rooijen (50Plus), Van Raan (PvdD), Bisschop (SGP), Azarkan (DENK), Baudet (FvD) aan de Minister van Buitenlandse Zaken en de Minister van Justitie en Veiligheid over de rechtstatelijke aspecten van de machtigingsbepaling van de Brexitwet. 1. Heeft u kennisgenomen van de factsheets “Verzamelwet Brexit” van professor Voermans en Professor de Lange en hun toelichting in de Kamer bij de hoorzitting op 5 december jl.? 2. Kunt u reageren op het standpunt van deze heren dat door middel van Artikel 10 van de Verzamelwet Brexit het kernbeginsel van het primaat van de wetgever aan de kant geschoven wordt doordat ministers een heel ruime bevoegdheid krijgen om algemeen verbindende voorschriften vast te stellen en daarmee ook van bestaande – zelfs hogere regels – af kunnen wijken zonder dat het gehele kabinet, het parlement of de Raad van State daar vooraf iets over te zeggen heeft? 3. Bent u het eens dat, zoals artikel 10 van de Verzamelwet beoogt, het door het parlement achteraf meepraten over wetgeving - die ziet op fundamentele onderwerpen- die al is vastgesteld, niet voldoet aan de eisen die het primaat van de wetgever stelt? 4. Wat is uw reactie op het gegeven dat de Aanwijzingen voor de regelgeving (Awr, 2.23) voorschrijft dat delegatie van regelgevende bevoegdheid zo nauwkeurig en concreet mogelijk wordt begrensd? Bent u het eens dat dit in artikel 10 Verzamelwet Brexit niet het geval is? 5. Bent u bereid met een nota van wijziging te komen waarin u fatsoenlijke rechtstatelijke aspecten in Artikel 10 introduceert, waarbij alleen de afwijkingsbevoegdheid in een vooraf nauwkeurig omschreven noodsituatie kan worden gebruikt en er controle is door het gehele kabinet (dus geen ministeriële regeling), de Raad van State en het parlement? 6. Bent u bereid deze vragen binnen een week te beantwoorden?

Op pad in Enschede met Sharon Dijksma

PvdA PvdA CDA Enschede 18-03-2018 08:26

Als afdeling werken we veel samen met onze politici die landelijk actief zijn. Afgelopen vrijdag waren we met Sharon Dijksma op pad in haar eigen stad, Enschede. Om mooie voorbeelden te horen en te zien die inspiratie kunnen zijn voor de rest van het land, maar ook zorgen en uitdagingen van onze stad duidelijk te kunnen laten horen. Landelijke en lokale politiek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en versterken elkaar.

Werkbezoeken

Vrijdag gingen we op bezoek bij Stage053 en Alifa BikeWorks. Sharon: “We hebben twee fantastische sociale instellingen bezocht die bewijzen dat een stad er beter van wordt als we aandacht en zorg besteden aan kwetsbare mensen.”

https://enschede.pvda.nl/nieuws/op-pad-enschede-sharon-dijksma/

Als eerste werd het atelier van Stage053 bezocht. Stage053 staat voor eerlijk werk en arbeidsparticipatie; speerpunten van de PvdA. De onderneming zonder winstoogmerk ontwerpt en produceert textiel. Bijzonder is dat er bij Stage053 personeel werkt met afstand tot de arbeidsmarkt, waaronder veel vluchtelingen. De ambachtelijke kennis die zij mee hebben gebracht uit landen als Syrië en Afghanistan wordt hier met veel succes toegepast.

https://enschede.pvda.nl/nieuws/op-pad-enschede-sharon-dijksma/

Ook bezocht Sharon Dijksma Alifa Bike Works, het fietsreparatieproject in de Performance Factory. Jeugd uit de buurt leert er fietsen van buurtbewoners repareren. Het mes snijdt er aan twee kanten: Deelname aan het project leidt voor de nieuwbakken fietsmonteurs tot een positieve impuls voor hun eigenwaarde en positieve interactie tussen de jeugd en (oudere) buurtbewoners.

Lijstduwersdebat

https://enschede.pvda.nl/nieuws/op-pad-enschede-sharon-dijksma/

Ter afsluiting hielden we samen met het CDA aan het eind van de dag het lijstduwersdebat. Niet alleen de PvdA heeft met Sharon Dijksma een landelijk actieve politicus als lijstduwer: Pieter Omtzigt is dat voor het CDA. In gesprek keken zij vooral naar hoe we Enschede in Den Haag beter voor het voetlicht kunnen krijgen en samen de uitdagingen van de stad aan kunnen pakken. Het gesprek is terug te kijken op onze Facebook-pagina.

Het bericht Op pad in Enschede met Sharon Dijksma verscheen eerst op PvdA afdeling Enschede.

In het kader van de ...

PvdA PvdA CDA Enschede 16-03-2018 07:06

In het kader van de gemeenteraadsverkiezingen organiseren de politieke partijen het PvdA Enschede en de CDA Enschede het lijstduwersdebat van Oost-Nederland. Tweede Kamerleden Sharon Dijksma van de PvdA en Pieter Omtzigt van het CDA gaan met elkaar in debat. De beide in Enschede woonachtige parlementariërs gaan met elkaar in debat over lokale, regionale en landelijke onderwerpen die een rolspelen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. De Kamerleden Omtzigt en Dijksma onderschrijven het belang van goede vertegenwoordiging van Enschede in Den Haag. Mede om die reden is het belangrijk om het debat te voeren over de onderwerpen die spelen tijdens deze gemeenteraadsverkiezingen. Het debat staat gepland op vrijdagavond 16 maart in theater Concordia aan de Oude Markt in Enschede. Het programma van de avond zal er ongeveer als volgt uitzien: vanaf 19.00 uur kunnen belangstellende binnenlopen voor een kopje koffie of thee. Waarop vervolgens om 19.30 het debat zal beginnen en rond het uurtje van 21.00 uur zal worden beëindigd. Daarna is de mogelijk om onder het genot van een informele borrel met elkaar na te praten en eventuele vragen te stellen aan de debaters of de kandidaten van de beide partijen voor de gemeenteraad van Enschede.

Lijstduwersdebat met Sharon Dijksma

PvdA PvdA CDA Enschede 15-03-2018 15:21

In het kader van de gemeenteraadsverkiezingen organiseren de politieke partijen het CDA Enschede en de PvdA Enschede het lijstduwersdebat van Oost-Nederland. Tweede Kamerleden Pieter Omtzigt van het CDA en Sharon Dijksma van de PvdA gaan met elkaar in debat. Het debat is op vrijdagavond 16 maart in theater Concordia aan de Oude Markt in Enschede, vanaf 19.30 uur.

De beide in Enschede woonachtige parlementariërs gaan met elkaar in debat over lokale, regionale en landelijke onderwerpen die een rol spelen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. De Kamerleden Omtzigt en Dijksma onderschrijven het belang van goede vertegenwoordiging van Enschede in Den Haag. Mede om die reden is het belangrijk om het debat te voeren over de onderwerpen die spelen tijdens deze gemeenteraadsverkiezingen.

Het programma van de avond zal er ongeveer als volgt uitzien: vanaf 19.00 uur kunnen belangstellende binnenlopen voor een kopje koffie of thee. Waarop vervolgens om 19.30 het debat zal beginnen en rond het uurtje van 21.00 uur zal worden beëindigd. Daarna is de mogelijk om onder het genot van een informele borrel met elkaar na te praten en eventuele vragen te stellen aan de debaters of de kandidaten van de beide partijen voor de gemeenteraad van Enschede.

Het bericht Lijstduwersdebat met Sharon Dijksma verscheen eerst op PvdA afdeling Enschede.

CDA: Spoedeisende hulp niet sluiten 's avonds en 's nachts

CDA CDA D66 PvdA GroenLinks VVD ChristenUnie Almelo 03-03-2017 11:24

Niet bezuinigen op spoedeisende hulpposten ALMELO Het CDA vindt goede zorg in de regio net zo belangrijk als in de stad. Uit de verkiezingsprogramma’s van VVD, D66, PvdA, ChristenUnie en GroenLinks blijkt dat zij bepaalde spoedeisende hulpposten in de avond en nacht willen gaan sluiten om te bezuinigen. Deze voorgestelde maatregel zal vooral kleinere streekziekenhuizen treffen die hierdoor met sluiting worden bedreigd. Het CDA is hier fel op tegen. CDA-kandidaten Pieter Omtzigt en Eugène van Mierlo hebben donderdagochtend bij het ZGT in Almelo de noodklok geluid voor het behoud van streekziekenhuizen. Uit partijprogramma's van VVD, D66, PvdA, ChristenUnie en GroenLinks willen bezuinigen door vooral in de avond- en nachturen bepaalde spoedposten te sluiten. Mensen die dan acute zorg nodig hebben worden verwezen naar grotere ziekenhuizen. Het CDA meent dat hierdoor een concentratie van zorg bij grote ziekenhuizen ontstaat en de zorg in de streekziekenhuizen afgekalfd wordt, waardoor uiteindelijk sluiting dreigt. "Ook het CPB zegt dat als een ziekenhuis de spoedeisende hulp kwijtraakt, de hele organisatie onder druk komt te staan", stelt Pieter Omtzigt. "Daarnaast vrezen we een leegloop van gespecialiseerd personeel wanneer de spoedeisende hulp sluit. Dit idee is dus aan alle kanten funest voor de zorg in de regio."CDA kandidaat-kamerlid Eugène van Mierlo denkt daarbij onder andere aan zijn stad, Almelo: "Als hierdoor bijvoorbeeld het ZGT in Almelo geen spoedeisende hulp meer heeft, dan moeten inwoners van Almelo en omgeving naar het ziekenhuis in Hengelo of naar Hardenberg. Hier doen mensen zeker ongeveer een half uur over. Dit terwijl je in de Randstad soms meerdere ziekenhuizen hebt, allemaal aan te rijden binnen een kwartier." Bezoekers van het ZGT in Almelo kregen daarom van de CDA'ers een EHBO-kistje overhandigd om ze te waarschuwen over deze plannen.