Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

22 documenten

Hoogste tijd voor opheldering debacle De Wieken

SP SP Hoogeveen 23-01-2020 08:07

Hoe kon het dat de gemeente circa een miljoen misliep aan niet ontvangen bijdragen van het bedrijfsleven voor het project De Wieken? De SP heeft opnieuw vragen gesteld om duidelijkheid te krijgen. Inmiddels is de 'stichting Bedrijventerrein De Wieken' opgeheven en zijn de pogingen opgegeven alsnog betalingen binnen te krijgen. Naar de mening van de SP-fractie is het de hoogste tijd voor het College verantwoording af te leggen.

 

Een prachtige samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven. Bij aanvang van het project had men er de mond vol van. Voor miljoenen zou het Hoogeveense bedrijventerrein De Wieken opgeknapt worden. De diverse overheden zouden voor 90% van de kosten opdraaien, het bedrijfsleven voor 10%. Ondermeer de weg langs het vliegveld werd hiervoor aangelegd, ter verbetering van de bereikbaarheid van het bedrijventerrein.

Betalingen van het bedrijfsleven via de speciaal opgerichte 'stichting Bedrijventerrein De Wieken' bleven echter haperen. Geen boter bij de vis. De gemeenteraad werd over de voortgang van het innen van de bijdragen van bedrijfsleven, of beter gezegd het gebrek aan voortgang, slechts vertrouwelijk geinformeerd door middel van een raadsinformatiebrief dd oktober 2014. De pogingen werden ondertussen voortgezet alsnog de betrokken ondernemers te bewegen hun bijdrage te leveren. Dat bleek echter lastig aangezien er zwart op wit niks geregeld bleek te zijn. Pas in de zomer van 2019 werd bekend dat de stichting alsnog was opgeheven. Voor de SP was dat aanleiding opheldering te vragen over de hele gang van zaken.

 

Op vragen waarom de gemeente ingestemd heeft met de vrijblijvende manier waarop het bedrijfsleven verzocht werd over de brug te komen, of waarom de gemeente de zaak jarenlang op zijn beloop liet wenste het College niet meer in te gaan. De zaak zou afgedaan zijn omdat er in 2014 al negen ton afgeschreven was en omdat de raad al door middel van een brief geinformeerd zou zijn.

"Flauwekul”, meent SP raadslid Philip Oosterlaak die vervolg vragen indiende. "Nu de stichting opgeheven is en de pogingen kennelijk gestaakt zijn de ondernemers te bewegen alsnog met dat miljoen over de brug te komen, is het de hoogste tijd dat de gemeente opening van zaken geeft wat er precies gebeurd is. En hoe dat zo heeft kunnen gebeuren. Wat ons betreft is het vervolgens aan de gemeenteraad conclusies te trekken.” Volgens de SP is dat niet alleen van belang om deze kwestie af te kunnen sluiten, maar ook om nog eens goed tegen het licht te houden of er eigenlijk iets veranderd is. Oosterlaak: "Ook bij een project als “Vierkant Voor Werk” is bijvoorbeeld nauwelijks na te gaan of de verstrekte subsidies aan de betrokken ondernemers echt meer banen hebben opgeleverd. Overheid en bedrijfsleven samen de schouders eronder is mooi, maar de gemeente moet zich daarbij niet als gekke Henkie gedragen”.

 

schriftelijke (vervolg)vragen

Naar aanleiding van beantwoording dd 17 oktober 2019 schriftelijke vragen SP over Stichting Bedrijventerrein De Wieken.

 

Geacht College,

Onze dank voor de beantwoording van onze eerdere vragen. Helaas gaat de beantwoording voorbij aan enkele naar onze mening cruciale kwesties. 

In uw beantwoording stelt u echter tot onze verbazing dat een en ander feitelijk al afgerond zou zijn:

“Wij hebben u bij raadsinformatiebrief in november 2014 geïnformeerd over de gehele gang van zaken en de financiële consequenties in de jaarrekening 2014 verwerkt en verantwoord. Daarmee is voor ons de zaak afgerond.

Wij gaan ervan uit dat wij u hiermee voldoende hebben geïnformeerd.”

Bij de onderstaande vragen gaan we met name in op uw stelling dat de zaak al afgerond zou zijn.

Het lijkt ons namelijk eerder dat er, in ieder geval voor de raad, nog geen sprake geweest is van een afronding. En dat het moment dat de stichting haar werkzaamheden gaat staken het moment is voor de raad alsnog tot een afronding te komen en conclusies te trekken.

De zogenaamde raadsinformatiebrief was voor zover wij dat nu kunnen beoordelen niet meer dan een informele tussenrapportage en de boekingen in de jaarrekening 2014 kunnen ons inziens niet gezien worden als een verantwoording.

Wij hebben de volgende vragen:

1. De aanhef van de raadsinformatiebrief november 2014 luidt:

“Zoals toegezegd in de gemrap geven wij u met deze brief de stand van zaken weer inzake van de stichting Bedrijventerrein De Wieken.”

In de brief wordt melding gemaakt van de pogingen gelden te innen. Dit proces was echter kennelijk niet afgerond.

De status van het stuk wordt in uw beantwoording aangeduid als “vertrouwelijk”. Navraag leert dat het stuk niet openbaar was, maar dat er ook weer geen sprake was van een stuk waarop geheimhouding rust.

Het stuk is niet in de raad behandeld. Over het stuk heeft geen besluitvorming plaatsgevonden.

Vraag 1a: Hoe ziet u de status van het stuk?

Vraag 1b: Bent u van mening dat u met deze tussenrapportage voldaan hebt aan uw informatieplicht naar de raad en naar onze inwoners?

 

2 . In de door u aangegeven passage in de jaarrekening 2014 staat de volgende zin:

“Revitalisering de Wieken

In 2014 hebben we € 900.000 extra afgeschreven op het project Revitalisering de Wieken (zie onder investeringen)”

De raad heeft ingestemd met de jaarrekening 2014.

Vraag 2: Ziet u het tussentijds nemen van een extra afschrijving in een lopend proces als een afrondende verantwoording van het gevoerde beleid? Kunt u dit toelichten?

 

3. Wat de SP betreft is het de hoogste tijd voor de gemeenteraad nu de stichting onlangs opgeheven is en de pogingen gelden te innen kennelijk zijn gestaakt, tot een afronding te komen van het project de Wieken. Met name ook over de kwestie hoe het mogelijk is dat de gemeente zomaar een bijzonder groot bedrag misloopt. Op grond van gedegen en volledige informatie. Wij vinden dat duidelijk moet zijn welke conclusies de gemeenteraad zou willen trekken. Dat hoeft niet meteen op basis van extern onderzoek of een onderzoek van de rekenkamer. Naar onze mening is het allereerst de taak van het gemeentebestuur zelf de raad en onze inwoners openheid van zaken te geven.

Vraag 3: Is het College bereid zelf met een gedegen evaluatie te komen over de falende aanpak in het project de Wieken de vastgestelde bijdrages te innen van het bedrijfsleven?

 
Zie ook: Raadswerk

Inzet snelle intercity brengt IC Hoogeveen dichterbij

SP SP Hoogeveen 03-12-2019 10:47

Vanaf 2023 wil NS een nieuwe rechtstreekse treinverbinding Groningen, Zwolle, en verder naar Amsterdam Rotterdam en Breda. De Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) is in staat 200 kilometer per uur te rijden. Daarnaast is het aanleggen van een nieuw tracé voor een HSL lijn van Groningen, via Drachten naar Amsterdam opnieuw in beeld, de Lelylijn. Deze nieuwe ontwikkelingen bieden nieuwe kansen voor Hoogeveen Intercity Station. Daarmee zou een eind kunnen komen aan de situatie dat er een mooie spoorlijn ligt tussen Zwolle en Assen, waar ieder half uur een IC rijdt, maar dat de reiziger van en naar zuidwest Drenthe die IC slechts voorbij ziet razen.

Dienstregeling vanuit knooppunten Momenteel werkt NS met een dienstregeling met de spoorknooppunten Zwolle, Leeuwarden en Groningen. Ieder half uur komen treinen uit alle richtingen bij elkaar, reizigers kunnen overstappen en vervolgens vertrekken de treinen weer naar alle richtingen. Voor de Intercity op het tracé van Groningen, door Drenthe naar Zwolle bedraagt de reistijd minder dan een uur. Een IC stop in Hoogeveen zou volgens NS de gehele dienstregeling met de knooppunten als uitgangspunt op lossen schroeven zetten. Zodoende bleef er voor de reizigers uit de regio zuidwest Drenthe alleen twee keer per uur de stoptrein over. Ondertussen werd de nieuwe dienstregeling elders in het noorden met instemming ontvangen. Meer treinen en meer overstaptijd. En, geen ergernis voor doorgaande IC- reizigers vanwege een tussenstop van dik een minuut in Hoogeveen.

Hoogeveen IC-station haalbaar De ontwikkelingen met de inzet van een snellere intercity zoals de NS nu voorstelt, betekent echter ook dat er tijdwinst mogelijk is op het tracé Zwolle Groningen. Tijdwinst die een dienstregeling met Hoogeveen IC-station haalbaar zou kunnen maken. Daar bovenop komen de plannen voor de zgn. Lelylijn. Een hsl-treinverbinding van de Randstad via Drachten en Groningen richting de Duitse metropolen Hamburg en Bremen. De Groningse reiziger die snel in de Randstad wil zijn, zal dan niet meer kiezen voor de lijn door Drenthe. Ook dat zou een ontwikkeling in de richting van Hoogeveen IC-station dichterbij kunnen brengen. Het is zodoende bovendien de vraag of de geplande werkzaamheden aan de zogenaamde boog bij Hoogeveen nog enige zin hebben. Immers als de Intercity binnenkort niet meer voorbij Hoogeveen hoeft te razen, dan kunnen die miljoenen beter besteed worden aan echte verbeteringen van het spoor.

Eensgezind Ondertussen klinkt de oproep dat het Noorden eensgezind moet optreden om betere verbindingen in Noord-Nederland mogelijk te maken en in Den Haag de Lelylijn over de streep te trekken. Noordelijke ondernemers en bestuurskringen pleiten ervoor de rijen te sluiten. Eensgezindheid vindt echter vooral een basis in plannen die ten goede komen aan alle reizigers in het noorden, waaronder die van en naar zuidwest Drenthe. Een dienstregeling waarbij slechts een deel van de noordelijke reizigers belang heeft en de rest nog steeds de IC voorbij ziet zoeven, zal niet overal de handen op elkaar krijgen. Het uitgangspunt moet allereerst zijn dat de NS er voor alle reizigers is.

Greetje Dikkers SP-fractievoorzitter Drenthe en Philip Oosterlaak SP-raadslid Hoogeveen

Wat ging er mis rond Stichting Bedrijventerrein de Wieken?

SP SP Hoogeveen 01-10-2019 07:43

Ruim een miljoen euro extra moest de gemeente Hoogeveen uiteindelijk ophoesten voor het opknappen van bedrijventerrein De Wieken. Een miljoenenproject dat betaald zou worden door provincie, gemeente en het bedrijfsleven (voor 10%). Uiteindelijk bleek het een misrekening dat van alle ondernemers de afgesproken bijdrage binnen zou komen via de 'Stichting Bedrijventerrein De Wieken'. De stichting, die opgezet was in samenspraak met het bedrijfsleven, bleek niet op haar taak berekend, waarbij ook nog eens fraude werd gepleegd door de penningmeester.

Inmiddels heeft het College deze zomer een punt achter de strop gezet, nadat er op allerlei manieren gepoogd was de administratie van de stichting op orde te krijgen en heeft uiteindelijk de stichting opgeheven. Nadere mededelingen tegenover de pers werden vanwege 'privacy' redenen niet gedaan. SP-raadslid Philip Oosterlaak: ,,Wat ons betreft is de kous hiermee niet af. De gemeenteraad heeft de taak de gemeente te controleren. Ook in dit geval. Als SP hebben we daarom een reeks vragen gesteld hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren”.

 

Een prachtige samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven. Dat zou de opknapbeurt van de Wieken moeten worden. Warm aanbevolen door coryfeeen uit het bedrijfsleven en de landelijke politiek. Uiteindelijk is de bereikbaarheid van het bedrijventerrein flink aangepakt, maar de goede samenwerking tussen gemeente en bedrijfsleven bleek op financieel vlak geen succes.

Oosterlaak: ,,Vrijblijvendheid en goedgelovigheid bleek uiteindelijk troef bij het innen van de bijdragen uit het bedrijfsleven, terwijl datzelfde bedrijfsleven toch gebaat was bij de opknapbeurt. Uiteindelijk draaien nu de gemeente en dus de mensen in Hoogeveen op voor het tekort. Naar verluid is dat 1.2 miljoen. Nu de gemeente bij de komende begroting op allerlei manieren bezuinigt is dat extra wrang. Onduidelijk is ook welke lering de gemeente uit dit debakel trekt”.

 

Schriftelijke vragen

Geacht College,

Via de besluitenlijst van 20 augustus j.l. en latere krantenartikelen kon de raad kennisnemen van uw besluit de 'Stichting Bedrijventerrein De Wieken' op te heffen en de vorderingen op een oud-bestuurslid over te nemen. Voor zover wij na hebben kunnen gaan is er echter geen nadere evaluatie voor de raad beschikbaar gekomen van het project, niet over de financiele afwikkeling en heeft het College ook tussentijds geen verantwoording afgelegd.

Uiteindelijk draait de gemeente, dat wil zeggen de belastingbetaler, naar wij begrepen hebben voor 1.2 miljoen extra op. Ongeveer 40 euro per huishouden.

De SP fractie heeft daar enkele vragen bij.

 

1. Doelstellingen

Indertijd had het project 'de Wieken' diverse doelstellingen. Klopt het dat het de volgende zijn:

De langdurige leegstand (te huur en te koop staande panden langer dan 2 jaar) is met 50 % afgenomen. De nog uit te geven kavels zijn voor 100 % uitgegeven. Het aantal arbeidsplaatsen is met 10 % toegenomen (van 23 fte/ha naar 25,5 fte/ha). Het oppervlak onbebouwde private terreinen is met 25 % afgenomen. De organisatiegraad binnen de ondernemersverenigingen is toegenomen tot 70 %. 70 % van de bedrijven gevestigd op De Wieken is georganiseerd in het kader van parkmanagement. Het aantal, voornamelijk urgente, verontreinigde locaties op het bedrijventerrein is met 50 % afgenomen. Het percentage verkeersslachtoffers, doden en gewonden, zijn met respectievelijk 25 % en 15 % teruggebracht. Het bedrijventerrein heeft een goede beeldkwaliteit en een dito imago (rapportcijfer 8 in de omnibusenquête) Het bedrijventerrein is uitstekend bereikbaar en toegankelijk voor zowel woon- werk- als bezoekend verkeer.

Wij hebben geen evaluatie aangetroffen waaruit op te maken is of deze doelstellingen bereikt zijn. Is een dergelijke evaluatie wel beschikbaar en kunt u die aan de raad ter beschikking stellen? Zo niet, wordt die nog gemaakt?

 

2. Verkoopwaarde bedrijfspanden

Is het juist dat de gemiddelde waarde van bedrijfspanden op 'De Wieken' door de revitalisering gestegen is? Is dat in een totaal bedrag of een percentage uit te drukken?

 

3 Financiën gemeente

Hoeveel hebben de gemeente en andere partijen uiteindelijk financieel bijgedragen aan het totale project. Kunt u aangeven welk bedrag de ondernemers bij zouden dragen via de 'Stichting Bedrijventerrein De Wieken'. Wat is daarvan binnengekomen? Wat uiteindelijk niet? Is er er lijst van debiteuren? Zo ja, kunt u die ter inzage leggen? Op welke manier is getracht openstaande vorderingen te innen? Is de deurwaarder daarbij ingeschakeld? Zo nee, waarom niet?

Welke bedragen heeft de gemeente de afgelopen jaren bijgedragen om de Stichting Bedrijventerrein De Wieken in staat te stellen haar werk te doen?

 

4. Stichting Bedrijventerrein De Wieken

Indertijd is er in samenspraak met ondernemers en ondernemersverening voor gekozen de Stichting Bedrijventerrein De Wieken op te zetten. De Stichting had tot doel de bijdragen van ondernemers ten behoeve van het project te incasseren. Wat was de reden te kiezen voor deze vorm? Op welke manier was er sprake van een contract, of anderszins een stevig commitment op grond waarvan de gemeente erop kon vertrouwen dat individuele ondernemers en ondernemersvereniging hun afspraken na zouden komen? Hoe werden de risico's hierover ingeschat? Vindt u dat de ondernemersvereniging hun verantwoordelijkheid hebben waargemaakt? Kunt u dit toelichten?

 

5. Handelen gemeente adequaat?

Wanneer werd er binnen de gemeente gesignaleerd dat de Stichting er onvoldoende in slaagde bijdragen te innen en af te dragen aan de gemeente? Door wie gebeurde dat? Wanneer zijn de verantwoordelijke leden van het College hierover geinformeerd? Welke acties vanuit de gemeente zijn vervolgens door wie ingezet? Kunt u dit in een tijdlijn overzicht duidelijk maken? Acht u het handelen van de gemeente adequaat op dit vlak? Kunt u dit toelichten?

 

6. Informatie aan gemeenteraad

Kunt u aangeven op welke momenten het College de gemeenteraad omtrent de gebrekkige resultaten, de teloorgang van de Stichting en de malversaties door de penningmeester van de Stichting heeft geinformeerd? Is dat onder geheimhouding gebeurd of in het openbaar? Kunt u verslagen hiervan ter beschikking stellen aan de gemeenteraad?

Op welke manier hebben de afgelopen colleges tussentijds verantwoording afgelegd over de gang van zaken rond de Stichting? Wat is er bijvoorbeeld over opgenomen in de jaarrekeningen?

 

7. Vertrouwen

Is het vertrouwen van de gemeente in de ondernemersvereniging en personen die daarbinnen actief waren geschaad? Zo ja, wat voor gevolgen heeft dat? Bijvoorbeeld voor een project als Vierkant voor Werk en de opvolgers van deze regeling. Zo nee, waarom niet? Kunt u dit toelichten?

Naast ondernemers die uiteindelijk geen bijdrage afgedragen hebben voor het project, waren er ook ondernemers die wel netjes betaald hebben. Hebben deze ondernemers een uitleg over de gang van zaken ontvangen vanuit de gemeente of vanuit de ondernemersvereniging?

 

8. Lessen

Welke lessen zijn inmiddels getrokken uit het verloop van het project 'De Wieken'? Tot welke concrete veranderingen in het beleid van de gemeente heeft dit geleid?

 

9. Rol College

Hoe beoordeelt u de rol van het College in diverse samenstellingen de afgelopen jaren met betrekking tot de scheur in de broek die de gemeente opgelopen heeft? Bent u met ons van mening dat deze schade totaal onnodig was? Vindt u een verklaring dat er 'sprake is van louter verliezers' een juiste typering? Bent u van mening dat het goed is deze kwestie te laten rusten onder het motto 'zand erover'? Als er sprake is van grote fouten door het gemeentebestuur is het dan niet beter daar ruiterlijk voor uit te komen?

Nieuwe fractie

SP SP Drenthe 28-03-2019 21:31

Greetje Dikker, Wim Moinat en Robert Mäkel zijn vandaag geïnstalleerd. De nieuwe SP-fractie gaat zich de komende jaren weer inzetten voor een sociaal, groen en rechtvaardig Drenthe. Gisteren namen we afscheid van Philip Oosterlaak, Frank van de Pol en Martijn van Middelaar. Kijk hier voor de foto's.

Afscheid van Martijn van Middelaar.Martijn zat als bijzonder commissielid in de commissie omgevingsbeleid (OGB).

 

 

 

 

 

 

Afscheid van Philip Oosterlaak en Frank van de Pol.

 

 

 

 

 

 

De nieuwe fractie

vlnr:

Greetje Dikkers (fractievoorzitter)

Wim Moinat

Robert Mäkel-van Luttikhuizen

Even voorstellen: Philip Oosterlaak

SP SP Drenthe 07-03-2019 14:00

Maak hier kennis met Philip Oosterlaak

Mijn naam is Philip Oosterlaak. Zestig jaar, waarvan een flinke tijd actief voor de SP.

Als ventje kreeg ik het van m'n ouders mee. Onrecht kan altijd de kop opsteken, maar daar mogen wij ons nooit bij neerleggen. Ik groeide op met de verhalen over de oorlog, over de bezetting, onderduiken en huiszoekingen. En ook dat je je moet organiseren. In een vakbond als je werknemer bent en als boeren onder elkaar via een coöperatie.

Na m'n studie rolde ik van het ene in het andere baantje. Zo heb ik een flinke tijd bij een bedrijfsvereniging gewerkt, bij het kantongerecht, bij een voogdijinstelling, bij een ziekenfonds, als taxichauffeur, als productiemedewerker, als sportjournalist en als hoofdredacteur van een kerkelijk blad. Ondertussen actief voor de vakbond, voor de SP, bij het Nicaragua comité, voor huurdersorganisaties en nog veel meer. Al die tijd heel veel mooie mensen ontmoet en een kijkje mogen nemen in allerlei verschillende omgevingen.

Het mooie bij de SP vind ik dat we niet alleen actief zijn in bijvoorbeeld Provinciale Staten of een gemeenteraad, maar dat we daarnaast ook actief zijn in buurten en bedrijven. We hielpen bijvoorbeeld mee bij het organiseren van demonstraties, zoals voor het behoud van ziekenhuis Bethesda. Je mag je immers niet neerleggen bij onrecht en dingen die niet kloppen. Er is altijd wat te doen.

Ook bij ons thuis is doorlopend van alles te klussen. Samen met m'n vader woon ik op een oud boerderijtje in Nieuweroord. Doe het zelven is niet meteen m'n hobby, maar ik heb er ook geen hekel aan. M'n hobby is vooral muziek en reizen. Samen met m'n vriendin Betty. Niet zozeer naar andere werelddelen, maar in eigen land of omliggende landen. Al dat moois en al die bijzondere plaatsen, allemaal met een eigen geschiedenis waar het ook nog wel eens flink mis ging, daar zijn we nog lang niet mee klaar om dat allemaal te bekijken.

Op 20 maart hebben we met elkaar de kans, dankzij het kiesrecht, om in het Drents Parlement een stevige SP-fractie neer te zetten en tegelijkertijd Rutte een flinke electorale draai om de oren te geven. Eigenlijk een kleine moeite. Doe je mee? Leg je er niet bij neer als het net zo makkelijk net zo goed allemaal een stuk rechtvaardiger en socialer kan. Stem SP!

Zie ook: Verkiezingen

Jaarrekening WMD

SP SP Drenthe 27-02-2019 14:16

Op verzoek van de SP werden de jaarstukken van de WMD door de fracties besproken. Philip Oosterlaak begon zijn bijdrage door te citeren uit het boek van Lukas Koops: Relus ter Beek, een handelsreiziger in de politiek. Lees hier de bijdrage :

Beste mensen,

'Sipke Swierstra bewaart bijzondere herinneringen aan een paar reizen, die hij met Relus ter Beek maakte naar Indonesië. 'Ik was voorzitter van de raad van commissarissen van de Waterleiding Maatschappij Drenthe, de WMD, en samen met de directeur van de WMD zijn we een paar maal naar Indonesië geweest voor onderhandelingen in het kader van waterprojecten, onder andere op de Molukken. Met de expertise van de WMD konden daar belangrijke projecten uitgevoerd worden. Een soort ontwikkelingssamenwerking.

Relus had daar een warm gevoel bij en was er met plezier bij betrokken. Er moest stevig onderhandeld worden met Indonesische overheden. Relus was mee omdat men daar vindt dat een directeur van een waterleidingbedrijf onvoldoende status heeft. Men kijkt daar nog altijd op tegen autoriteiten. Misschien is dat een erfenis van de koloniale tijd. Voor een oud-minister en op dat moment gouverneur van een provincie gaan deuren open die voor anderen gesloten blijven en kom je op niveaus binnen die nodig zijn om projecten voor elkaar te krijgen.'

Sipke Swierstra is onder de indruk van de wijze waarop Relus ter Beek daar zijn rol invult. 'Ik heb met verbazing en ook met bewondering gekeken en geluisterd naar de wijze waarop Relus daar aan het onderhandelen was. Het riep bij mij herinnering op aan de koloniale tijd. Het decorum. Hij liet zich alles welgevallen en ging buitengewoon charmant met de Indonesiërs om. Tegelijkertijd zag je hem genieten. Hij was de autoriteit. Op zo'n moment zag je ook dat hij een enorme internationale ervaring had. Hij ging het gesprek aan op basis van zijn grote kennis, ook van Indonesië. Hij wist vreselijk veel en was gehaaid.'

Een citaat uit een boek van Lukas Koops: Relus ter Beek, een handelsreiziger in de politiek.

Beste mensen,

Voor ons liggen omvangrijke stukken over de WMD. Hoe die worstelt met het verleden. Met Indonesische waterprojecten en Wildlands. Het leek me goed om te beginnen een blik te werpen op het verleden, hoe dat allemaal zo gekomen is. Wat dat betreft leek dit citaat me een aardige inkijk te geven in de bestuurlijke cultuur in Drenthe van destijds.

Achteraf is makkelijk te concluderen dat de bestuurlijke politieke cultuur de crisis binnen de WMD mogelijk heeft gemaakt. Een cultuur van niet zeuren, we gaan het fixen. Transparantie, controle, kaders door de politiek. Allemaal van minder belang.

Uiteindelijk is het fiasco in Indonesië compleet.

Er liggen hier flink wat stukken. Niet eens alle stukken. Maar als je dat zo doorleest dan is duidelijk dat de WMD nog een hoop werk te doen heeft. Weliswaar geeft de accountant een goedkeurende verklaring, maar zet daar gelijk een waslijst aan verbeterpunten naast.

We hebben een aantal vragen gesteld aan de collega fracties bij de agendering.

Wat ons betreft is het antwoord op de vraag 'Wat is uw zienswijze met betrekking tot het gevoerde beleid van de WMD de afgelopen jaren? Ontluisterend.

En de vraag. Vindt u dat u voldoende geïnformeerd bent over het in het verleden gevoerde beleid en over de aanpak voor de toekomst. Nee. Naar ons idee hoort de besluitvorming transparant te zijn, controleerbaar en moet de politiek de kaders aangeven voor de toekomst van het bedrijf. Naar onze mening hoort deze staten op basis van een gedegen voorstel aan te geven hoe het verder moet met de WMD.

Inmiddels worden de scherven bijelkaar geveegd. Met een nieuwe directie en een nieuwe Raad van Commissarissen. Maar de vraag is nog steeds Hoe zit het met de transparantie, de controle en de kaders die door de politiek gesteld moeten worden, zeker voor de toekomst.

Beste mensen,

Naar onze mening moeten we om te beginnen iets met het verleden. Wat zijn de lessen, ook voor de Drentse politiek zelf. Wat ons betreft voer voor een onderzoekscommissie of iets dergelijks. Op basis van gedegen onderzoek.

Daarnaast moeten de staten ook iets met de toekomst van de waterleidingmaatschappij Drenthe. Wat is de beste manier om dat voor de toekomst te borgen. Hoe zorgen we dat voortaan wel sprake is van transparantie, controle en kaders door de politiek. Wat wordt het plan voor de toekomst op middellange termijn? Want er zijn grote risico's. Niet alleen financieel. Maar ook dat een nutsbedrijf als de WMD gericht op schoon drinkwater voor iedereen, kan veranderen in een bedrijf dat opgegaan is in andere handen bijvoorbeeld met winstoogmerk. Nu is de WMD zelfstandig, maar het kringetje van Raad van Commissarissen en aandeelhouders is beperkt van omvang. De politiek staat op afstand. Wat de SP betreft is het goed dat deze staten de komende tijd de verantwoordelijkheid voor de WMD nadrukkelijker oppakt.

Dit als aftrap.

Zie ook: Bestuur

De toekomst van de zorg vraagt om echte keuzes

SP SP VVD Drenthe 18-02-2019 12:10

Een drama voor Hoogeveen. Opnieuw plannen om het ziekenhuis Bethesda verder uit te kleden. Dit keer is de spoedeisende hulp (SEH) aan de beurt. Iedereen zegt bezorgd te zijn, maar voor de politiek lijkt dat toch echt onvoldoende. Men kan de handen in onschuld wassen, maar is dat dan alles? Welke analyse maken partijen? Als duidelijk is dat de marktwerking in de zorg tot excessen leidt als het sluiten van ziekenhuizen, waarom komt de politiek dan niet terug op de eerdere keuze de zorg in Nederland op commerciele basis te organiseren?

Geen kernteam, maar een team zonder de kern

De bestuurders van Treant, de zorgverzekeraars en een huisarts. Gezamenlijk het zogenaamde kernteam. Zij lanceerden de nieuwe plannen voor de toekomst van de ziekenhuiszorg in Drenthe, dat wil zeggen voor de regio Assen (Wilhelminaziekenhuis), en de Treant ziekenhuizen in Stadskanaal, Hoogeveen en Emmen. De boodschap: In Refaja en Bethesda gaat de SEH 's nachts dicht. In het weekend gaat zoveel mogelijk overal in het ziekenhuis het licht uit. Patienten die ook het weekend moeten blijven, krijgen dan elders een plek. En verder concentratie van behandelingen. Voor Hoogeveen blijven specifieke behandelingen over zoals heupen en knieen, huidproblemen e.d. Bijelkaar uiteindelijk een ramp voor Hoogeveen. Maar het is misschien ook goed enkele kritische punten te benoemen bij de totstandkoming van het rapport. Allereerst is het al duidelijk uit welke hoek de wind waait. De plannen komen van de kant van de zorgverzekeraars en de leiding van Treant. Een huisarts praatte ook mee. Gedrieen vormen zij het zogenaamde kernteam. Patienten, personeel en de politiek mogen later aanschuiven. Ook vanuit medische hoek is weinig vertegenwoordiging. De Drentse huisartsen moeten nog gehoord worden. Hetzelfde geldt voor andere beroepsbeoefenaars. Een recept voor een eenzijdig rapport. Opvallend is bijvoorbeeld dat geen variant is onderzocht waarbij Bethesda gewoon weer een volwaardig ziekenhuis is.

Treant nog steeds zoekend

Ten tweede. Het plan gaat voorbij aan de bestuurlijke chaos bij Treant. Zelfs Treant zelf geeft nu bijvoorbeeld aan dat het sluiten van verloskunde in Hoogeveen en Stadskanaal onverwachte effecten had, terwijl iedereen dat al op zijn klompen kon aanvoelen. Op dit moment bevalt slechts een enkeling uit Hoogeveen in het ziekenhuis in Emmen. Als bevalling in een ziekenhuis nodig is, dan gaat men vooral naar Assen, Zwolle of Hardenberg. Veelal zal in spoedgevallen het overigens ook maar de vraag zijn of dat in Emmen mogelijk is. Verloskunde in het Scheperziekenhuis draait nog steeds geen 24/7. Het sluiten van verloskunde in Hoogeveen en Stadskanaal heeft dus niet eens geresulteerd in een heropende afdeling verloskunde in Emmen die wel volledig draait.

Gaat het om de centen of de mensen

Ten derde. Het plan is vooral gericht op financiele uitgangspunten. Met andere woorden hoe kunnen de kosten voor de ziekenhuiszorg zoveel mogelijk omlaag. Dat wil zeggen de kosten voor verzekeraars en Treant. Het concentreren van zorg is dan het antwoord. In de zorg zou echter het omgekeerde het geval moeten zijn. Wat is nodig om op een goede manier de noodzakelijke medische zorg vorm te geven? Hoe doen we dat? Wat is daarvoor nodig? En hoe gaan we dat met zijn allen betalen?

Minister van uitvaarten

Wat de SP betreft kan het gepresenteerde plan niet de toekomst van de ziekenhuiszorg in Drenthe zijn. Bij een toekomstplan gaat het om een plan voor zo goed mogelijke ziekenhuiszorg op langere termijn. Als het nodig is daarvoor de zorg opnieuw onder regie van de overheid te brengen en de marktwerking af te schaffen, danmoeten we daarmee aan de slag. Als er meer personeel nodig is, dan moeten er meer mensen opgeleid of toegeleid worden. Als de rol van de huisarts beter anders kan, laten we daar dan mee beginnen. Het levert allemaal diepgaande debatten in de Tweede Kamer op welke kant het de komende tijd uitgaat met de ziekenhuiszorg. Minister Bruins is vooralsnog niet van plan in te grijpen om ziekenhuizen open te houden. Dat is niet zijn taak vindt hij. Met alle gevolgen van dien voor patienten. SP kamerlid Henk van Gerven diende daarop een motie van wantrouwen tegen VVD minister Bruins in ennoemde hem de 'minister van uitvaarten'. Volgens de voorzitter ging die uitspraak te ver. Laten we inderdaad hopen dat het nooit zo ver zal komen.

 

Jutta van den Oord en Philip Oosterlaak, SP raadsleden Hoogeveen.

Zie ook: Zorg

De verzilverlening, een gouden greep?

SP SP Hoogeveen 06-02-2019 12:00

Een levensloopbestendige woning ook voor woningeigenaren met een smalle beurs. De gemeente Hoogeveen biedt binnenkort een regeling aan met de fraaie benaming 'verzilverlening', die dit mogelijk maakt. Er is echter een nadeel: Je eet wel je eigen huis op. Zelfredzame burgers. De overheid is er niet om inwoners van de wieg tot het graf te pamperen, wordt beweerd. Gewoon 'eigen verantwoordelijkheid'. Inmiddels slaat deze ideologie van 'zoek het zelf uit', op veel terreinen steeds meer door. Wil je studeren? Dan geen studiebeurs, maar een forse studieschuld! Word je ziek? Zelf eigen bijdragen neertellen! Toe aan pensioen? Geen AOW vanaf 65 meer, maar doorwerken ook als het niet meer gaat! De afgelopen jaren werden voorzieningen voor gewone mensen in

snel tempo afgebroken. Inmiddels zijn ook de mogelijkheden voor een verzorgde oude dag voor velen onzeker. Want is er voor iedereen wel een plek in een verzorgingshuis als dat nodig zou zijn? En zegt de gemeente uiteindelijk niet gewoon 'nee' als je huis aangepast moet worden om er te kunnen blijven wonen? Dat spookbeeld is niet denkbeeldig want de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is de afgelopen jaren niet ruimhartiger geworden.     

De gemeenteraad van Hoogeveen beslist donderdag a.s. of woningeigenaren die het huis zelf levensloopbestendig willen maken en/of willen verduurzamen een hypotheek kunnen krijgen op de overwaarde van het eigen huis. Daar zitten dan allerlei voorwaarden aan. Uiteindelijk moet deze 'verzilveringslening' terugbetaald worden, maar pas op het moment van verkoop van de woning of bij overlijden van de langstlevende. Naar verwachting zullen ouderen die anders geen hypotheek bij de bank kunnen krijgen, wellicht van deze mogelijkheid gebruik willen maken om zodoende de woning bijtijds aan te passen. Op eigen kosten. Of alle aanpassingen uiteindelijk nodig zullen zijn, is de vraag. Wat wel zeker is, is dat de gemeente zodoende veel geld uit kan sparen. Ooit betaalde de overheid mee aan het sparen van kinderen. Leren omgaan met geld. Op je Zilvervloot spaarrekening kreeg je 10% extra rente. De regeling werd in 1958 ingevoerd en bij een bezuinigingsronde in 1992 stopgezet. Zo'n beetje dezelfde generatie kleine spaarders met inmiddels een koophuisje, krijgt nu de gelegenheid de overwaarde van de woning te verzilveren. Zelfstandig blijven wonen op eigen kosten. Dat lijkt ons geen gouden greep. Wat de SP betreft zou het niet nodig moeten zijn. Wij gunnen onze ouderen een mooie toekomst in een prettige woning, waarbij er echte keuzevrijheid bestaat. Of thuis blijven wonen, of toch kiezen voor een andere oplossing met verzorging op maat op een moment dat het nodig is. Een kwestie van rechtvaardigheid. Er is tenslotte niet voor niets jarenlang belasting en premies betaald. De SP kan daarom niet instemmen met dit voorstel voor een verzilverlening.

Philip Oosterlaak en Jutta van den Oord

Zie ook: Raadswerk

Afscheid verloskunde en kinderafdeling Bethesda

SP SP Hoogeveen 09-10-2018 08:59

'Kippenvel. Dit is zo mooi!' De medewerkers van de afdeling verloskunde van Bethesda waren blij verrast met de bossen bloemen die raadslid Jutta van den Oord, tevens lid van het actie comite Bethesda, samen met enkele medestanders aanbood. Ook op de kinderafdeling werden de medewerkers in de bloemen gezet. Het is de laatste week dat de afdelingen geopend zijn. Van den Oord: 'Een trieste aanleiding. Toch een fleurige bos. We kunnen jullie gewoon niet met lege handen laten gaan. Heel hartelijk dank. Voor al dat mooie werk, al die jaren. Ik denk namens iedereen in Hoogeveen. Jullie gaan vast nog wel onderling afscheid nemen eind van de week. En wie weet wat er nog meer gaat gebeuren. Maar ons leek dit gebaar in ieder geval op zijn plaats.'  

Overlijden Jan Burger

SP SP CDA PvdA Culemborg 04-10-2018 12:06

Op zaterdag 29 september is Jan Burger overleden aan de gevolgen van Alzheimer en de spierziekte ALS. Hij werd 61 jaar. Het ging al enige tijd slecht met de gezondheid van Jan en hij is al meer dan een decennium weg uit Culemborg. Toch komt het overlijden van Jan Burger in onze stad hard aan. Hij was een van de oprichters van de SP afdeling in Culemborg en iemand die de SP in onze stad "op de kaart" heeft gezet. Als eerste raadslid en later wethouder namens de SP , maar vooral als iemand die als het nodig was samen met inwoners actie voerden tegen sociaal onrecht. Hij was bovenal iemand met een groot sociaal hart die het geluid van de straat ook in het stadbestuur duidelijk hoorbaar wist te maken. Mede oprichter van onze SP afdeling en kameraad , Philip Oosterlaak typeert hem als een uitzonderlijk talent met hart voor de goede zaak. Wij denken met verdriet en dankbaarheid aan het zijn enorme inzet en het vele werk dat hij voor onze afdeling en stad heeft verzet.

Vanaf 1980 timmert de SP aan de weg in Culemborg. Bewoners kregen er een bondgenoot bij als er iets aan de hand is: Bijvoorbeeld de bewoners van de Veerweg die de huizen gerenoveerd willen hebben en niet gesloopt zoals indertijd het plan was. De bewoners die pleiten voor verplaatsing van LPG tankstations in de bebouwde kom. Bewoners die aangesloten waren op de wijkverwarming Terweijde. Bewoners van de Leliestraat die met vochtproblemen te maken hadden. Jan Burger was daar steeds bij betrokken. Ook bij het politieke handwerk van de SP door langs te gaan in buurten en bedrijven ging Burger dikwijls mee voorop. De SP verkocht haar blad de Tribune deur aan deur en kwam zodoende met veel Culemborgers in gesprek. Ook op andere vlakken was de SP nadrukkelijk aanwezig. Ondermeer bij protesten tegen de vervuiling rondom de kabelbranderijen. De Culemborgse SP afdeling was een drijvende kracht achter het Culemborgs Atoom Komitee in de tijd van demonstraties tegen de kruisraketten en de kerncentrale Dodewaard.

Al snel (in 1986) was Burger het eerste SP raadslid in Culemborg. Met succes. Bij zijn entree in de raad liet een wethouder weten dat met de SP het geluid van de straat nu in de raad vertegenwoordigd was. Voor de SP betekende dat een compliment. Bij iedere volgende raadsverkiezingen met Jan Burger kreeg de SP er een zetel bij. Jan werd in 2002 wethouder in Culemborg in een College met CDA, PvdA en SP.  Burger ontpopte zich destijds als een daadkrachtige bestuurder. Dankzij de medewerking van huisartsen en andere werkers in de zorg lukte het in Culemborg West een medisch centrum op te richten. De woningbouw kwam in een stroomversnelling. De wethouder toog zo nodig samen met actievoerders naar Arnhem om een stadsbus te bepleiten. Helaas viel het college in het najaar 2004. Dat de kiezer dit niet Jan of de SP aanrekenden bleek bij de verkiezingen in 2006. De SP met Jan Burger steeg toen naar vijf zetels in Culemborg.

Voor Burger en zijn SP bleek echter geen plek in het College. Op dat moment deed de SP in Wijk bij Duurstede een dringend beroep op Burger de eerste SP wethouder in Wijk bij Duurstede te worden. Voor Jan een kans die hij niet voorbij kon laten gaan om zoveel mogelijk voor gewone mensen voor elkaar te krijgen. Prompt gaven de partijbonzen die hem hadden leren kennen als de Jan Marijnissen van Culemborg, wel hun fiat om in Wijk het linkse college 'Havanna aan de Lek' te smeden. Hij kwam als geroepen, of zoals Brouwer over Burger zei: ,,Jan bracht een karrenvracht aan ervaring mee. Wij moesten nog leren lopen.'' Jan is 10 jaar lang SP wethouder gebleven. Vanaf die dag bleef Burger wethouder in Wijk. Met grote gedrevenheid kwam hij op voor de kwetsbaren in de samenleving. Totdat twee jaar geleden frontotemporale dementie bij hem werd geconstateerd. Hij moest met pijn in het hart afscheid nemen van zijn levenswerk. En de SP heel geëmotioneerd van hem. Of zoals Brouwer met wie hij een hechte tandem vormde, op de afscheidsreceptie zei: ,,Ik schaam me nergens voor. Ik ga huilen. " Burger bleek de zeldzame combinatie van dementie en de spierziekte ALS te hebben. Zijn gezondheid ging razendsnel achteruit. Hij is hij 61-jarige leeftijd overleden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.