Nieuws van politieke partijen in Hilversum inzichtelijk

6 documenten

Fractie nieuws

SP SP Hilversum 13-01-2020 15:16

De gemeenteraadsfractie van de SP Hilversum heeft zin in 2020! Niet in de laatste plaats omdat er veel, heel veel werk te verzetten is. Diverse ontwikkelingen vragen aandacht.

Zo is op het gebied van wonen en bouwen een enorme ambitie door het Hilversums college neergelegd. Niet alleen willen ze het centrum, het Mediapark en het Arenapark opknappen maar ook starten ze een project om 10.000 woningen te bouwen. De SP raadsleden gaan hun handen vol hebben aan het beoordelen van die plannen. want natuurlijk moeten er daarmee ook veel sociale huurwoningen bijkomen! Ook blijkt dat er meer gezinnen moeten rondkomen van het sociaal minimum, worden meer mensen dakloos en stijgt de armoede. Er is een structureel tekort aan klaslokalen en er zijn toenemende zorgen over de zorg voor inwoners in Hilversum. Redenen genoeg voor de SP-fractie om stevig aan de bak te gaan!  

Pierre van Rooden nieuwe fractievoorzitterMet de aanvang van het nieuwe jaar heeft de fractie van de SP Hilversum de rolverdeling van de fractie opnieuw bekeken. Door verandering van prioriteiten – er is nu in Hilversum veel aandacht voor bouwen en wonen – een nieuwe samenstelling van de fractie en veranderingen in persoonlijke sfeer heeft de fractie de taken opnieuw verdeeld. De belangrijkste wijziging is dat Pierre van Rooden de functie van fractievoorzitter definitief zal overnemen van Bianca Verweij. In het afgelopen jaar heeft hij deze rol al een paar maal naar tevredenheid van de fractie vervuld en gezien de majeure ontwikkelingen op het gebied van wonen, bouwen en de omgevingswet is Pierre de aangewezen persoon om deze functie op zich te nemen.Bianca zal hierdoor meer ruimte hebben om zich inhoudelijk te richten op onderwerpen als jeugd- en maatschappelijke zorg en op het ondersteunen van de SP-afdeling.

Twee nieuwe commissieledenTevens is de fractie uitgebreid met twee commissieleden. Naast commissielid Gregory Dunker komen Jan Peter Otto en Ruud Ruijer de fractie versterken. Dit betekent dat de raadsfractie weer bijna op volle sterkte is en diverse taken gemakkelijker verdeeld kunnen worden.

Zie ook: GEMEENTEBESTUUR

Het Hilversumse Politieke Woord van het jaar 2019

SP SP GroenLinks PvdA Hilversum 29-12-2019 14:42

Op de facebook groep Politiek Hilversum is een aardig idee gestart: een poll naar het (Hilversumse) politieke woord van 2019. Bij de nominaties heb ik echter toch wel wat kanttekeningen. Misschien dan maar een eigen poging?

Leden van de de groep Poltiek Hilversum kregen een aantal dagen de tijd hun ideeen te spuien. Vervolgens werd - waarschijnlijk op basis van aantal ge-likete posts - 15 woorden uitgezocht die via een pollronde tot 4 werden teruggebracht. Over deze 4 wordt dan nu gestemd op pol.fm (stemmen kan t/m 31 december).

Het is een leuk idee, maar bij de uitvoering zijn wellicht wat steekjes gevallen. Zo zijn er bijvoorbeeld weinig criteria gegeven voor het kiezen van een treffend woord. De actiefste posters in de groep Politiek Hilversum kenmerken zich door een afkeer van een aantal politieke (coalitie)partijen en voelen zich verder weinig gebonden aan regels. Dat geeft levendige discussies maar zorgt er ook voor dat een groot aantal voorgestelde woorden, naar mijn gevoel dan wel weer, vooral uitblonk in creativiteit, en minder in politieke actualiteit.

De 4 woorden die na het proces van culling uiteindelijk overbleven waren:

BaantjesJaeger Doordramcoalitie WeLiveHereToo Zetelklever

'Baantjesjaeger' is een verwijzing naar de intergiteitsaffaire rond de nevenfuncties van wethouder Jaeger. Het is politiek en 2019 actueel. Het woord is echter zelfverzonnen. Het is in 2019 nooit door iemand gebruikt.

'Doordramcoalitie' verwijst naar de onmogelijke taak om oppositie te voeren of beleid te wijzigen in de huidige coalitie, die een grote meerderheid heeft. Mede door de weinig critische houding van de grootste partij, Hart voor Hilversum, is er weinig weerstand en halen zelfs controversiele voorstellen eenvoudig een meerderheid. Of dit woord ooit door iemand is gebruikt is wat onzeker (mij is verzekerd van wel). En is dit wel specifiek voor 2019?

'WeLiveHereToo' (eigenlijk #WeHLiveHereToo) is een protest slogan uit begin 2019, waarin groepen die over het spoor woonden een rol opeisten in de ontwikkeling van het stationsgebied. O.a. deze actie leidde tot het opstarten van een onderzoek en een participatieproject voor de Spoorzone. Het is dus politiek, een gebruikt woord, én gebruikt in 2019. Ik teken er bij aan dat dit woord door mijzelf is voorgedragen - dus ik ben wellicht wat bevooroordeeld.

'Zetelklever', tenslotte, verwijst naar naar raadslid Henk Blok, die bij de afscheiding van Hart voor Hilversum (hij werd door de leden uit de partij gezet) zijn zetel meenam. Het is een bestaand politiek woord, maar Henk Blok verliet de partij een jaar éérder, in 2018. Dus eigenlijk het verkeerde jaar.

De verkiezing voor het politiek woord van het jaar is daarmee een mooie oefening, maar lijkt toch vooral voor de leuk. En dat is prima. Het geeft wellicht meer stemming weer dan actualiteit, maar je moet niet alles té serieus nemen. Ik stem dus braaf mee (op mijn eigen voorstel; zo ben ik dan weer wél).

Toch vraag ik me af: als we dit serieuzer aanpakken, wat is dan écht het politiek actief, 2019-specifieke, woord van het jaar?

De manier om dat te doen leek mij om de maanden van het jaar eens af te gaan, om te zien welke politieke onderwerpen 'hot' waren, en met welk woord dat onderwerp toen te duiden viel.

Dan krijg je  - enisgzins schipperend met de data - het volgende:

Januari: N201-statement.  In het rapport 'Meerjarenprogramma voor Infrastructuur, Ruimte en Transport' van de procincie staat de optie voor het verbreden van de N201, inclusief het doortrekken via de Hoorneboegse heide naar de A27. Er rijst verzet tegen deze verbreding. Ook een aantal politieke partijen in Hilversum en Wijdemeren (o.a. SP, Groenlinks, en PvdA) spreken zich uit tegen de 'weg over de hei'. Een verzoek in maart aan het college om een statement m.b.t. tegen deze verbreding aan Noord Holland te sturen haalt het echter niet.

Februari: Trimbosonderzoek  Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport geeft Hilversum een standje voor het niet toelaten van dak- en thuislozen zonder regiobinding in de maatschappelijke opvang. Dit bleek uit onderzoek door het Trimbos-instituut.

Maart:  Rekenkamerrapport  De Rekenkamer van Hilversum concludeert dat het voormalige college van burgemeester en wethouders de raad in 2016 onjuist heeft geïnformeerd toen besloten werd de Uitvaartstichting op te richten. De raad legt die conclusie naast zich neer, mede door vermeende positieve resultaten van de uitvaartstichting.

April: #WeHliveHereToo  De ontwikkelplannen voor het stationsgebied stuiten op weerstand. De wijkorganisaties in Hilversum Oost vragen, onder de leus  #WeHliveHereTOO, aandacht voor de verbinding tussen oost en west over het spoor, middels het manifest 'Denk goed na!'.  Naar aanleiding van hun inbreng start uiteindelijk een onderzoek naar deze verbinding. Het plan voor het stationsgebied, 'de Zeven straatjes' wordt uiteindelijk in mei alsnog goedgekeurd, vooruitlopend op het nog uit te voeren onderzoek.

Mei: Integriteitsmelding  Er worden integriteitsmeldingen ingediend naar naar eventuele belangenverstrengeling bij de nevenfuncties van wethouder Wimar Jaeger, o.a. voor zijn rol als bestuurslid bij de Dutch Media Foundation, aan welke hij ook subsidie verleent. De burgemeester lekt de naam van één van de melders en wordt zelf onderdeel van het onderzoek. Het onderzoek wordt daarop overgedragen aan het presidium.

Juni: Masterplan Op het Arenapark moet ook wonen mogelijk zijn, besluit de meerderheid van de commissie Duurzaamheid en Bereikbaarheid. Daarmee vinden ze het gepresenteerde Masterplan Arenapark nog onvoldoende. Na kritiek van de commissie neemt wethouder Annette Wolthers het plan terug om er verder aan te werken.

Juli: Voorkeursrecht Het college wil een voorkeursrecht vestigen op 55 panden op en rond het Oosterspoorplein. Door de panden op termijn te kopen wil men een levendige, welkome entree van Oost kunnen maken. Het plan komt uit het niets en verrast de gemeenteraad.

Augustus: Busremisestichting Stichting Betrokken Omwonenden Busremise Hilversum (BOB H) verzetten zich tegen de plannen voor de bouw van torenflats als de busremise in oost ooit vrijkomt. Ze hebben liever een 'Central Park', en starten een stichting om de gemeente te bewegen daar werk van te maken.

September: Wantrouwen. Wethouder Wimar Jaeger overleeft een motie van wantrouwen van SP en PvdA naar aanleidng van het onderzoek naar zijn nevenfuncties. Ook een motie van treurnis (een 'gele kaart') haalt het niet.

Oktober: Bomenkap De bomenkap om ruimte te maken voor de aanleg van de HOV-busbaan en de bouw van de natuurbrug in Anna's Hoeve start op Monnikenberg, ondanks protest uit de buurt. Een motie van Hart voor Hilversum en de SP voor betere compensatie en natuurbeschermende maatregelen sneuvelt. Later blijkt de provincie met de kap een dassenburcht te hebben vernield, en worden ze alsnog gedwongen tot extra maatregelen - iets wat dus voorkomen had kunnen worden.Ook op de Heuvellaan worden een groot aantal bomen gekapt. Ondanks protesten uit de buurt stelt de gemeente dat voor deze kleinere bomen geen vergunning nodig was, en dat de kap legaal is.

November: Vastgoedbeleid Het college stelt situationeel grond- en vastgoedbeleid voor. Daarin moet het mogelijk worden dat de gemeente actief grond gaat kopen en verkopen. Vastgoedopbrengsten bij verkoop moeten automatich in een reserve komen waaruit het college kan putten voor stedelijke ontwikkeling. Hoewel dit afwijkt in hoe reserves normaal worden gevuld, stelt de meerderheid van de raad het beleid toch vast. 

December: Sleutelgebied. Het gebied vanaf het Arenapark, via de spoorzone, tot het Mediapark wordt door de Metropoolregio Amsterdam aangewezen als sleutelgebied. Hiermee is er kans op financiële ondersteuning voor een drastische doorontwikkeling. Hilversum zegt de ambitie te hebben 10,000 woningen te bouwen.

De keuze blijft natuurlijk persoonlijk. Misschien hadden mensen liever andere woorden gezien: wapenstok (Hilversumse boa's vragen op nationale tv om de wapenstok, maar de burgemeester wil dat niet), straatnamenvoorstel (Groenlinks stelt voor geen straten meer naar witte mannen te noemen), Bij1 (de partij start dit jaar met een afdeling in Hilversum), of onderwijshuisvesting (scholen luiden de noodklok over een tekort aan klaslokalen).

En welk woord dan uiteindelijk hét politieke woord van 2019 is?

Ik ga dan uiteindelijk toch voor Integriteitsmelding. Niet alleen omdat ik er zelf een half jaar intensief mee bezig was, maar ook vanwege de aandacht buiten de politieke arena, en omdat het aardig wat problemen in de huidige politieke situatie blootlegt. De naweeen ervan zijn nog steeds voelbaar.

En ik ben niet de enige waarbij dit leeft. 'BaantjesJaeger' lijkt een goede kans te maken in de Facebook poll.

Op naar een vrolijker woord in 2020.

SP opent meldpunt huurklachten

SP SP Hilversum 23-07-2019 13:06

Achterstallig binnen- en buitenonderhoud, verwarmings- en isolatieproblemen, vocht en geluidsoverlast, gloednieuwe woningen met serieuze gebreken, hoge service kosten maar slechte service, sociale huurwoningen die langdurig leegstaan. Voeg daarbij onvoldoende actie bij klachten en ontevredenheid over algehele communicatie. Dit zijn voorbeelden van klachten die bij de gemeenteraadsfractie van de SP binnenkomen over verhuurders van sociale- en particuliere huurwoningen. Omdat het nu de spuigaten uit lijkt te lopen opent de SP een apart meldpunt om de klachten te verzamelen. Herken je je in bovenstaande voorbeelden? Meld het! Dat kan op huurklachten.hilversum@gmail.com

Recente publicaties in de media laten zien dat op verschillende sociale huurlocaties zaken met betrekking tot achterstallig onderhoud en gebreken spelen. De klachtafhandeling gaat zeer matig.

Herkenbaar voor de SP. We waren de afgelopen jaren al eerder met en voor de huurders in contact of in actie. Dit gebeurde bijvoorbeeld in de Electro- en Bloemenbuurt, de Zeverijnflats, de Stalpaertstraat, van Linschotenlaan en Goudriaan in actie. Samen optrekken en kennis delen kan nuttig zijn.

We hebben verschillende meldingen over leegstaande sociale huurwoningen uit Kerkelanden, de Hilversumse Meent en de Bloemenbuurt. Meer dan eens worden die sociale huurwoningen opgeknapt en vervolgens verhuurd in de vrije sector. Daardoor neemt de voorraad (broodnodige) sociale huurwoningen af.

Is er een structureel probleem?SP raadslid en woordvoerder wonen Pierre van Rooden: ‘’Meer dan eens komen er meldingen binnen. Mensen betalen een flinke huursom en mogen daarvoor wat verwachten. Zeker als het nieuw opgeleverde woningen betreft. Verschillende huurders verwachten duidelijkheid en actie van hun verhuurder als er iets mis is. Toch lijkt er van alles niet goed te gaan.

We verzamelen de klachten en bekijken of we iets voor mensen kunnen betekenen of dat we ze kunnen verwijzen naar instanties die ze kunnen bijstaan. Bijvoorbeeld naar het huurteam Hilversum of de landelijke huurcommissie.

Als blijkt dat er een structureel probleem is dan zullen we dit ook melden bij de wethouder wonen. We maken namelijk prestatieafspraken met woningbouwcorporaties. Ondanks dat de woningbouwcorporaties als eerste verantwoordelijk zijn om problemen op te lossen mag ook van de gemeente verwacht worden dat zij corporaties aanspreken op zaken die niet goed gaan.’’

Kortom, heb je iets te melden over:

Achterstallig binnen- en buitenonderhoud Gloednieuwe of gerenoveerde woningen met gebreken Verwarmings- en isolatieproblemen Woon- en geluidsoverlast Hoge servicekosten maar slechte service Sociale huurwoningen die langdurig leegstaan (6 maanden) Klachtafhandeling van de verhuurder

Laat het ons weten!

huurklachten.hilversum@gmail.com

Zie ook: WONEN & BOUWEN

Aankondiging motie 'Haalbaarheid Verdiep het Spoor'

SP SP Hilversum 11-03-2019 23:31

Op donderdag 14 maart behandelt de commissie Ruimtelijke Ordening en Wonen het stedenbouwkundig plan en concept beeldkwaliteitsplan van het Stationsgebied. Bij die behandeling zal de SP Hilversum een motie aankondigen, waarin we het college vragen om een haalbaarheidsonderzoek te doen naar de verdieping van het spoor.

In het coalitieprogramma van het huidige college staat de verdieping van het spoor als aandachtspunt genoemd.

Een verdiept spoor heft pronlemen bij de spoorwegovergangen op en verbetert de toegankelijkheid tussen oost- en west-Hilversum. 

Het lijkt er echter niet op dat initiatief vanuit rijksoverheid of ProRail te verwachten is. Voor een goede lobby zal meer nodig zijn dan een paar gesprekken. In iedere geval is een goed inzicht gewenst in wat er nodig is om te verdiepen.

De verantwoordelijk wethouder is Annette Wolthers. 

Echter, de verdieping van het spoor heeft invloed gehad op de keuzes die we (gaan) maken bij de ontwikkeling van het stationsgebied. Het is in de discussie meermalen - overigens door voor én tegenstanders van de voorliggende plannen - aan de orde gekomen.

SP raadslid Pierre van Rooden zal daarom het voorstel tot onderzoek voorleggen aan de raadsfracties tijdens het debat over de 'Zeven Straatjes' in de commissie van a.s. donderdag, om zo de meningen op te halen.

Het gaat in eerste instantie om het volgende (concept) voorstel:

Het college te verzoeken:

In samenwerking met de regio Gooi en Vechtstreek - en in het speciaal de gemeente Gooise Meren - een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren naar de verdieping van het spoor in Bussum en Hilversum.  Uit dit onderzoek moet een beeld gevormd kunnen worden van de benodigde maatregelen, duur, en kosten bij aanleg. De uitkomsten van het onderzoek aan de gemeenteraden aan de Gooi en Vechtstreek te presenteren.

De SP hoopt een breed gedragen motie te kunnen voorstellen en zal suggesties van de fracties - en anderen die input leveren - meenemen ter verbetering en completering van het voorstel. Dit is op dit moment nog bewust summier gehouden. Ze wil met wethouder Wolthers in overleg om tot een formulering te komen die goed uitvoerbaar is.

De SP hoopt middels dit onderzoek meer duidelijkheid te krijgen over de haalbaarheid van verdieping - want zonder die duidelijkheid komen we waarschijnlijk nooit tot een daadwerkelijke keuze voor of tegen verdieping.

Wim Hoogervorst over het openbaar vervoer

SP SP Hilversum 11-03-2019 13:23

Kandidaat Wim Hoogervorst verteld samen met Pierre van Rooden over de problematiek van het busvervoer en wat de SP daar aan wil doen.

Provincie Noord-Holland gaat tóch buslijnen opheffen

SP SP Hilversum 21-12-2018 13:46

Waar de SP al eerder voor waarschuwde komt nu uit: Volgens officiële plannen van de provincie Noord Holland moet er worden gesneden in de buslijnen in het Gooi. Dit alles om de HOV te kunnen betalen.

In 2021 moet de HOV in gebruik worden genomen.  Tot die tijd heeft de provincie nog geen vaste plannen met de buslijnen. Alleen ritten met een 'beperkte vraag' vervallen dan. Vage voornemens, met alsnog de mogelijkheid om lijnen te schrappen. 

Na 2022, als de HOV in gebruik wordt, gaat het los. Dan worden er daadwerkelijk buslijnen en bushaltes in Gooi en Vechtstreek opgeheven. Dit blijkt uit de 'Nota van Uitgangspunten OV-concessie Gooi en Vechtstreek' (zie bijlage onderaan)  van de provincie. 

Op de fiets

Voortaan moeten mensen maar op de fiets. Te weinig mensen zouden de bus gebruiken. Als je binnen 10 minuten fietsafstand van een 'knooppunt' woont (bv een NS station), heb je geen bus nodig, zo is de redenering. In de nota van uitgangspunten staat : ''Voor de first en de last mile stimuleren we het gebruik van de fiets.''

Alleen als de fietsafstand naar een knooppunthalte langer is mogen buslijnen en bushaltes blijven bestaan. Als buslijnen worden geschrapt mag de bevolking zelf zorgen voor vervanging. Een buurtbus met vrijwilligers, bijvoorbeeld. Een 'zoek het zelf maar uit' scenario dus.

De Provincie redeneert vanuit de gebruikers die nu de bus nemen. Er zit geen enkele groeiambitie in de plannen. Meer mensen met de bus laten gaan is, o.a. vanwege de duurzaamheid, natuurlijk veel beter. We moeten het openbaar vervoer juist promoten en stimuleren zodat het een redelijk alternatief voor de auto wordt. Dit plan zal mensen eerder de auto injagen.

De echte reden: de HOV lijn

De echte reden dat de buslijnen moeten verdwijnen is de HOV-lijn. Die is volgens de Provincie de "drager" van het openbaar vervoer in het Gooi. Kost alleen wel geld om te exploiteren - en aangezien de Provincie niet méér gaat ophoesten voor het nachtmerrieproject HOV (de realisatie alleen al kost nu al 20 miljoen meer) moet dat van de bestaande buslijnen gaan komen. Dus dat wordt schrappen, met het bovenstaande 'mensen kunnen best fietsen' argument als Pinokkio smoes.

SP-statenlid Marnix Bruggeman en Hilversums SP-raadslid Pierre van Rooden hebben hier al eerder voor gewaarschuwd.

Marnix Bruggeman : "Na de opening van het HOV blijft er minder geld over voor andere lijnen. Volgens de provincie sluit HOV beter aan bij de wensen van de reizigers. Dan kan allemaal wezen. Maar wie slecht ter been is en niet 'een mijl' kan fietsen zal daar niet door getroost zijn."

Pierre van Rooden : "Over de rug van de mensen die wat minder mobiel zijn wil de Provincie nog even wat op het OV besparen. Wat de SP betreft gaat dat niet door. Als de gemeente het niet doet, dan gaat de SP, zowel lokaal als provinciaal, op de bres."

Bij de nieuwe aanbesteding van het busvervoer kunnen busbedrijven als Connexxion, Keolis, Arriva en Qbuzz een voorstel indienen. Die krijgen daarbij de vrije hand van de Provincie, en ook dat heeft gevolgen.

Bruggeman: "Dan gebeurt hetzelfde als in Noord-Holland Noord waar afgelopen zomer 22 buslijnen geheel of gedeeltelijk zijn opgeheven. Om de concessie te winnen gebruiken de busbedrijven alle mogelijkheden die de provincie biedt om zoveel mogelijk te schrappen en een zo efficiënt mogelijk aanbod te doen."

Gemeenteraden moeten wakker worden!In de zomer van 2019 gaat de Provincie Noord Holland werken aan een programma van eisen voor de nieuwe aanbesteding. Die wordt dan na de zomer uitgeschreven. De vraag is wat de gemeentebesturen in het Gooi gaan doen om te zorgen dat zij een goed fijnmazig openbaar vervoer behouden. Tot nu toe lag iedereen te slapen, maar de gemeentebesturen moeten nu wakker worden en actie gaan ondernemen. De SP roept de gemeenteraden in het Gooi dan ook op om hun colleges te bevragen over wat zij gaan doen. 

Op de bres!

Voor de SP is het in ieder geval duidelijk: we moeten op de bres tégen deze plannen. Want die bussen zijn hard nodig. We willen tenslotte betere mobiliteit, waarbij onze dorpen en wijken voor iederéén toegankelijk zijn, en een duurzame samenleving - dus méér mensen in het openbaar vervoer en minder in de auto.

Meer weten? Je kan de nota van de provincie hieronder lezen. Of bekijk ons filmpje op youtube: 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.