Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

5 documenten

Spoedwet stikstof moet anders

SGP SGP Nederland 04-12-2019 00:00

Na de protesten van boeren en bouwers heeft het kabinet een spoedwet ingediend met maatregelen om wat te doen aan de ‘stikstofcrisis’. Die problemen ontstonden na een rechterlijke uitspraak over wat in feite een politieke afweging is. Bij dit onderwerp zie je dat de werkelijkheid van de rechtbank een andere is dan de werkelijkheid in het veld. Zoals ook de  realiteit van Den Haag nogal eens afwijkt van die in Rijssen of Nunspeet.

De Tweede Kamer sprak vandaag met de regering over die spoedwet. Die bijdrage staat hieronder. Kern van de insteek van de SGP is: dit probleem los je niet op met een landelijke aanpak om de eenvoudige reden dat Zuid-Holland een andere provincie is dan Gelderland, en Friesland niet te vergelijken is met Utrecht. Aan de hand van een paar voorbeelden legde hij dat uit.

Bij de behandeling diende de SGP-woordvoerder een aantal voorstellen om de spoedwet te wijzigen in. De eerste gaat over het toevoegen van bepaalde middelen aan veevoer. De SGP vindt dat dat niet verplicht moet worden. Een ander amendement ligt in dezelfde lijn: veevoermaatregelen mogen alleen als vastgesteld is dat zich geen negatieve gevolgen voordoen voor de dieren, de volksgezondheid en de afzet van Nederlandse producten. Met voorstel drie wil de SGP de doelen voor Natura-2000 gebieden aanpassen zodat boeren niet zo snel in de knel komen.

 

Bijdrage Roelof Bisschop over de spoedwet stikstofAlleen al het woord ‘stikstofregistratiesysteem’ laat haarscherp zien waar de schoen wringt. Stikstof, zoals ammoniak, is lastig te meten, lastig te volgen, het vliegt overal naar toe en het kan overal neerslaan. Toch willen kabinet en juristen tot achter de komma voor elke hectare in ons land berekenen en vastleggen wat er met die stikstof gebeurt. Dan is er een niet goed wijs, en dat kan niet de stikstof zijn…Ja, ik weet dat er een ingewikkelde, juridische werkelijkheid is.Ja, ik snap dat het kabinet snel een paar knoppen wil hebben om aan te draaien.Maar ik wil wel graag voorkomen dat op het verkeerde paard gewed wordt.En ik wil graag vertrouwen krijgen in de brede aanpak. De SGP ziet een paar voetangels.We doen ook een paar voorstellen.Landelijke aanpak?Het kabinet sorteert voor op een landelijke aanpak, met een landelijke drempelwaarde en een landelijk registratiesysteem. Eenduidig, maar gelet op het Raad van State advies, juridisch wel heel kwetsbaar. Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel. Ik wil niet dat door één rechterlijke uitspraak opnieuw het hele land plat ligt. Waarom gaan we niet voor een gebiedsspecifieke aanpak op basis van landelijke handreikingen? Met een drempelwaarde per gebied, gebaseerd op landelijke én lokale onderbouwing. Juridisch veel minder kwetsbaar en het geeft mogelijkheden om regionaal voor hogere drempelwaarden te kiezen.Ik zie regionaal nog veel mogelijkheden voor gerichte emissie- en depositiereductie. Even concreet: een rij bomen om één melkveestal op vijfhonderd meter van een stikstofgevoelig habitat levert méér depositiereductie op dan honderd rijden op twintig kilometer afstand. Deze gebiedsaanpak moet niet in de vertraging door te wachten op Den Haag, maar in de versnelling.StikstofregistratiesysteemHet kabinet wil allerlei toeters en bellen ook bij minimale theoretische depositietoenames, als 0,05 mol. Waarom? Bij infraprojecten is de geaccepteerde redenering dat deposities van wegverkeer op enkele kilometers afstand ‘niet betekenisvol zijn te herleiden tot een individueel project’. Eén aanpassing in Aerius en je hebt dit ook geregeld voor onder meer wegverkeer bij woningbouw. Het RIVM heeft inmiddels zelfs berekend dat 75.000 bouwprojecten bij elkaar voor niet meer dan 0,3 mol per hectare zorgen…dat wist Raad van State in mei nog niet. Waarom zou je hier een stikstofregistratiesysteem voor nodig hebben? De regering wil de ruimte die ontstaat door langzamer rijden, sanering van varkensbedrijven en voermaatregelen reserveren voor woningbouw en infraprojecten. Er is dan veel ruimte over. Waar blijft de ruimte voor onder meer landbouwprojecten en voor beweiden en bemesten? Duurzame bedrijfsontwikkeling is ook algemeen belang! Wat is het perspectief hiervoor?VoerspoorDe SGP heeft grote twijfels bij de veevoerartikelen. Ik heb de indruk dat het kabinet tegen het Landbouwcollectief zegt: fijn dat jullie meedenken, maar wij trekken ons eigen plan. Zo moet het niet. Hoe serieus neemt het kabinet de voorstellen van het Landbouwcollectief? Wanneer gaat het afpakken van productierechten bij externe saldering van de baan?De SGP wil niet dat toevoeging van enzymen en ander spul aan veevoer afgedwongen kan worden. Ik vrees risico’s voor diergezondheid, dierenwelzijn en de gevolgen voor de afzet. Dat moet je niet willen. Ik heb hiervoor een amendement ingediend. De SGP vindt de bepalingen waarmee doelvoorschriften ingevoerd kunnen worden te ongeclausuleerd. Ik mis randvoorwaarden met betrekking tot diergezondheid. Ik mis de notie dat de ruwvoersamenstelling natuurlijke pieken en dalen heeft. Daar mag je boeren niet op afrekenen. Ik mis een visie op de voorstellen van het Landbouwcollectief. Sowieso moeten dergelijke voorschriften eerst aan de Kamer voorgelegd worden.BeweidingDe SGP vraagt de regering om beweiding generiek vrij te stellen van een vergunningplicht. Vanuit het oogpunt van dierenwelzijn en emissiereductie zou het absurd zijn dat koeien toestemming moeten vragen om buiten te mogen lopen. Ik heb begrepen dat bij strijdigheid nieuwere Europese richtlijnen boven de oudere gaan. Vanuit het oogpunt van de nieuwere NEC-richtlijn moeten we inzetten op reductie van de landelijke ammoniakemissie. Hoe meer koeien in de wei, hoe beter. Dat mag de oudere Habitatrichtlijn niet dwarsbomen.IndustrieEr is op provinciaal niveau discussie ontstaan over industriële emissies. Een deel blijkt buiten de emissieregistratie en dus buiten Natura 2000 te blijven. Voor het debat volgende week ontvang ik graag een brief over hoe het zit met de emissies van de industrie.Crisis- en HerstelwetIk zet grote vraagtekens bij het voorstel om projecten als de aanleg van natte bufferzones onder de Crisis- en Herstelwet te schuiven. Dat betekent dat waterschappen en gemeenten niet in beroep kunnen gaan, terwijl zij juist belangrijke regionale partners zijn.Natura 2000Het Natura 2000 beleid moet ook aan de voorkant opgeschud worden. Om één ding te noemen: stel de doelen bij. Zorg ervoor dat een habitatsnipper die er nauwelijks toe doet niet over dezelfde kam geschoren wordt als een groot, belangrijk habitat. Ik heb hiervoor ook een amendement ingediend.

Laat honden veilig rondlopen!

SGP SGP Nederland 03-07-2019 00:00

 

Minister Schouten wil de elektronische halsband, de zogenaamde e-collar, verbieden. Een aderlating voor boeren en andere huisdierbezitters die hun hond veilig op het erf rond willen laten lopen. SGP-Kamerlid Roelof Bisschop voelde de minister hierover aan de tand:

De SGP is tegen het aangekondigde totaalverbod op het gebruik van de stroomhalsband bij honden.

De halsband wordt gebruikt

…om honden vrij rond te laten lopen en te voorkomen dat ze onder de auto komen,

…als antiblafband om burenruzies te voorkomen,

…om ervoor te zorgen dat oude oma’s zonder valpartijen met hun hond een rondje kunnen gaan lopen,

…en om te voorkomen dat jachthonden een drukke weg oversteken.

Wat wil de minister? Wat moet een veehouder beginnen die zijn Jack Russell inzet om ratten en muizen te vangen en zo zijn dieren te beschermen tegen dierziekten? Een erf is in veel gevallen onmogelijk te omrasteren. Dan maar rattengif gebruiken? Een totaalverbod gaat in de praktijk hele vervelende gevolgen krijgen.

De minister schrijft dat niet is bewezen dat het gebruik van de stroomband tot betere resultaten leidt dan andere minder ingrijpende methoden. Wie in de praktijk kijkt, weet beter. In bepaalde situaties zal er zeker een alternatief zijn, in veel situaties echter niet. Snoepjes en beloningen helpen zeker om een hond te trainen, maar als in de praktijk het instinct opspeelt gaat dat echt niet helpen. Winston, onze Berner Sennen, beaamde dat vanmorgen hartgrondig. En dat is dan nog een Berner Sennen…

De minister schrijft dat naar huidige wetenschappelijke inzichten het gebruik van de stroomband een ernstige, onontkoombare inbreuk op het welzijn van het dier inhoudt. Dat is één zin, met een heel stevig verwijt, waarbij alles over één kam geschoren wordt. Ik ben wel benieuwd wat die inzichten precies zijn, en of ook in de praktijk gekeken is wat het voor honden betekend als ze de hele dag in een hok moeten zitten of aangelijnd worden. Of aangereden worden als ze plotseling de weg op rennen. Ik ben bang van niet. Wil de minister deze inzichten naar de Kamer sturen?

Van partijen die bij het ministerie aan tafel hebben gezeten, begrijp ik dat er consensus was dat in ieder geval voor uitzonderingsgevallen de stroomhalsband zou moeten blijven. Vanwaar deze koerswijziging? Ik vraag de minister om op haar schreden terug te keren en de oude lijn te handhaven. Ten faveure van het welzijn van mens én dier."

Wie goed is voor de wolf, is slecht voor de schapen

SGP SGP Nederland 22-01-2019 00:00

Dinsdag liet landbouworganisatie LTO weten de beschermde status van de wolf aan te willen passen, zodat het mogelijk wordt deze dieren af te schieten. Reden hiervoor is de zorg onder boeren dat hun vee gevaar loopt als de wolf zich blijvend in Nederland vestigt.

Omdat de wolf in Europa beschermd wordt, is het nu niet mogelijk om wolven af te schieten. LTO wil deze mogelijkheid creëren, omdat wolven een gevaar kunnen vormen als er te veel komen. Zo zijn vorig jaar meer dan 150 schapen doodgebeten en verscheurd door rondzwervende wolven.

Ook de Nederlandse Jagersvereniging vreest dat de wolf overlast zal veroorzaken als deze diersoort zich hier permanent vestigt. Nederland is te vol voor wolven. Andere Europese landen, zoals Duitsland en Frankrijk, kampen met dezelfde problemen.

De SGP sluit zich van harte aan bij de oproep van de LTO. Roelof Bisschop, Tweede Kamerlid namens de SGP: "Zolang er ruimte voor de wolven is, zijn ze welkom. Maar wie goed is voor de wolf, is slecht voor de schapen – en andere prooidieren. Als ze een gevaar gaan vormen voor boerenbedrijven of de natuur in Nederland, willen we in kunnen grijpen. Daarom steunen wij de mogelijkheid om wolven af te schieten."

Persbericht bezoek Bisschop over rapport fipronil

SGP SGP Gelderland 05-07-2018 00:00

Tweede Kamerlid Roelof Bisschop (SGP) sprak met pluimveehouders over rapport fipronil.

Vorige week is het rapport van de commissie Sorgdrager verschenen. Dit was de aanleiding voor de Gelderse SGP Statenfractie om samen met de gemeenteraadfracties van de SGP in Barneveld en Ede Roelof Bisschop, de landbouwwoordvoerder in de Tweede Kamer, uit te nodigen voor een gesprek met een groep pluimveehouders.

/r/3c7f437e220d00f4ec0ffcc19c51b014?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fpersbericht-bezoek-bisschop-over-rapport-fipronil%2F9335&id=062a1ee61abdea1e099ec8ed1d6b217108ac809aZaterdag 30 juni verzamelde de groep zich bij Kalverhouderij Beekzicht. Statenlid Bennie Wijnne liet in een presentatie de belangrijkste conclusies van de commissie Sorgdrager de revue passeren. Centraal stonden de maatregelen die de sector zelf al treft om tot een betere ketenbeheersing te komen, en het falen van de NVWA. Het blijft onbegrijpelijk dat de NVWA de schade niet wist te beperken door tijdig (eind 2016) op de signalen van gebruik van fipronil door het bedrijf Chickfriend te reageren. Naar de mening van de pluimveehouders heeft de NVWA daardoor een veel grotere schade laten ontstaan dan nodig was geweest. Het is niet redelijk dat alle schade nu bij de pluimveehouders ligt.

Mestafzet

Daarnaast kwamen de problemen aan de orde die pluimveehouders nog dagelijks ondervinden als gevolg van de crisis. Een groot probleem is nog steeds de mestafzet, terwijl de normen die voor mest gehanteerd worden tot veel onbegrip leiden. “Mest eet je niet op” aldus een van de aanwezigen. De boodschap richting de Tweede Kamer fractie was helder: Er moet een rechtvaardige schaderegeling komen en er moet eindelijk eens een goede oplossing komen voor de mestafzet, zodat de gedupeerden weer vooruit kunnen kijken.

Integere bedrijfsvoering

Dat de crisis diepe wonden heeft geslagen was goed te merken. De pluimveehouders benadrukten nog eens dat zij zich dagelijks inzetten voor een gezonde veestapel en veilige eindproducten van hoge kwaliteit. Ze gaven aan gekrengd te zijn door geluiden alsof ze het middel nog steeds gebruiken nu het toch weer opduikt in eieren. Het blijkt heel moeilijk te zijn om de restanten uit de stallen te krijgen. Dit geeft naast de financiële  schade die nog steeds gevoeld wordt, veel spanning voor de gezinnen.

Reactie Bisschop

In zijn reactie gaf Roelof Bisschop aan dat voor de SGP-fractie de rol van de NVWA een belangrijk aandachtspunt in het debat zal zijn. Er is niet tijdig gereageerd en was de aanpak vervolgens wel proportioneel? Was er geen alternatief voor het vernietigen van zoveel kippen en eieren?  Verder zal worden gepleit voor een praktische oplossing van het mestvraagstuk.

Voor nadere info:

Bennie Wijnne,Tel. (06) 55 18 59 72

Roelof Bisschop (SGP) spreekt met pluimveehouders over rapport fipronil

SGP SGP Barneveld 02-07-2018 00:00

/r/d3caee61481a48c776eb2bb51f44166f?url=http%3A%2F%2Fwww.barneveld.sgp.nl%2Factueel%2Froelof-bisschop-sgp-spreekt-met-pluimveehouders-over-rapport-fipronil-%2F9302&id=1d3ff3d68a12ce2149f6ce88818fbd8d26cd210e

Deze week is het rapport van de commissie Sorgdrager verschenen. Dit was de aanleiding voor de Gelderse SGP Statenfractie om samen met de gemeenteraadfracties van de SGP in Barneveld en Ede Roelof Bisschop, de landbouwwoordvoerder in de Tweede Kamer, uit te nodigen voor een gesprek met een groep pluimveehouders.

Zaterdagmorgen rond 10 uur verzamelde de groep zich bij Kalverhouderij Beekzicht. Statenlid Bennie Wijnne liet in een presentatie de belangrijkste conclusies van de commissie Sorgdrager de review passeren. Centraal stonden de maatregelen die de sector zelf al treft om tot een betere ketenbeheersing te komen, en het falen van de NVWA. Het blijft onbegrijpelijk dat de NVWA de schade niet wist te beperken door tijdig (eind 2016) op de signalen van gebruik van fipronil door het bedrijf Chickfriend te reageren. Naar de mening van de pluimveehouders heeft de NVWA daardoor een veel grotere schade laten ontstaan dan nodig was geweest. Het is niet redelijk dat alle schade nu bij de pluimveehouders ligt.

Mestafzet

Daarnaast kwamen de problemen aan de orde die pluimveehouders nog dagelijks ondervinden als gevolg van de crisis. Een groot probleem is nog steeds de mestafzet, terwijl de normen die voor mest gehanteerd worden tot veel onbegrip leiden. “Mest eet je niet op” aldus een van de aanwezigen. De boodschap richting de Tweede Kamer fractie was helder: Er moet een rechtvaardige schaderegeling komen en er moet eindelijk eens een goede oplossing komen voor de mestafzet, zodat de gedupeerden weer vooruit kunnen kijken.

Integere bedrijfsvoering

Dat de crisis diepe wonden heeft geslagen was goed te merken. De pluimveehouders benadrukten nog eens dat zij zich dagelijks inzetten voor een gezonde veestapel en veilige eindproducten van hoge kwaliteit. Ze gaven aan gekrengd te zijn door geluiden alsof ze het middel nog steeds gebruiken nu het toch weer opduikt in eieren. Het blijkt heel moeilijk te zijn om de restanten uit de stallen te krijgen. Dit geeft naast de financiële schade die nog steeds gevoeld wordt, veel spanning voor de gezinnen.

Reactie Bisschop

In zijn reactie gaf Roelof Bisschop aan dat voor de SGP fractie de rol van de NVWA een belangrijk aandachtspunt in het debat zal zijn. Er is niet tijdig gereageerd en was de aanpak vervolgens wel proportioneel? Was er geen alternatief voor het vernietigen van zoveel kippen en eieren? Verder zal worden gepleit voor een praktische oplossing van het mestvraagstuk.

 

Voor nadere info kunt u contact opnemen met Bennie Wijnne: 06-55185972