Nieuws van politieke partijen in Velsen inzichtelijk

7 documenten

Onomstreden waardes

SP SP Velsen 17-05-2019 14:14

De locatie Brederoodseweg 41 in Sanpoort Zuid wordt herontwikkeld om sanering van de agrarische bebouwing en de bouw van 3 vrijstaande villa’s mogelijk te maken. De intitiatiefnemer wil daarbij gebruik maken van provinciale Ruimte voor ruimte regeling, maar dan wringt de schoen. De koper van de grond heeft circa 1 miljoen te veel betaalt en de (her)taxaties die na de aankoop hebben plaatsgevonden blijken niet te kloppen.

De raad adviseerde eerder om 3 aspecten nader te onderzoeken waaronder het taxatierapport voor de aankoop van de locatie Brederoodsweweg 41. 
 
Het onderzoek heeft volgens de SP niet bevestigd dat gebruik is gemaakt van de juiste invoerwaardes en ook is niet inzichtelijk gemaakt hoe deze waardes zijn verwerkt in de regeling.  
 
De raad kan de gegevens, (her)taxaties, niet volledig op juistheid controleren. Alleen een onafhankelijk onderzoek door middel van een (her)taxatie kan bevestigen dat de ingevoerde cijfers wel of niet juist zijn en dat terecht of onterecht gebruik wordt gemaakt van de regeling. Bovendien kan dan voorkomen worden dat de gemeente financiële schade zal ondervinden als bij een gerechtelijke procedure toch blijkt dat gebruik is gemaakt van niet correcte (her)taxaties en niet correcte invoerwaardes.
 
Goedbeschouwd zou besloten moeten worden om een onafhankelijk taxatierapport te laten opstellen voor de aankoop van de locatie Brederoodseweg 41 te Santpoort Zuid, op basis van de huidige bestemming agrarisch gebruik. De taxateur moet dan wel volledig bevoegd zijn om onomstreden waardes vast te stellen. 

 

Als daartoe aanleiding is kan de provincie formeel verzocht worden om een herziening van het exploitatiemodel Ruimte voor ruimte. Dat is tot op heden slechts 1X gedaan en dus niet 7X zoals wordt gedacht.

Professor en hoogleraar vastgoed Piet Eichholtz, verbonden aan de Universiteit te Maastricht heeft twee taxatierapporten bestudeerd betreffende het perceel met de opstallen aan de Brederoodseweg 41 te Santpoort Zuid. Deze twee rapporten zijn geproduceerd door het bureau X in februari 2018, en door bureau Y, in augustus 2018.

Beide rapporten hebben hetzelfde doel: een inschatting van de waarde te geven van het perceel. Beide rapporten hanteren dezelfde taxatie methoden. De keus van de correcte referentietransacties is in deze methode cruciaal. Verkeerde keuzes kunnen leiden tot verkeerde uitkomsten. 

Dit is precies waar de twee rapporten uiteenlopen. Rapport X maakt gebruik van referentietransacties van percelen met agrarisch bestemming, al of niet met opstallen in Kennemerland en de directe omgeving. Rapport Y maakt gebruik van woningtransacties in Santpoort en Santpoort Noord. Woningbestemming heeft een onvergelijkbaar veel hogere waarde dan agrarische bestemming, dus woningtransacties kunnen hier niet worden beschouwd als relevante referentietransacties. De conclusie is dan ook dat het rapport Y een onrealistisch hoge waardering geeft voor het perceel Brederoodsweg 41 en dat het rapport X een realistischer beeld geeft van de waarde. 

Het is aan de gemeente, om als bevoegd gezag, om een herziening te overwegen.

Een onafhankelijk taxatierapport is onontbeerlijk bij de besluitvorming in dit dossier. Het college en de raad vinden dat niet noodzakelijk, de SP vindt van wel. 

Auteur: Robert van Koten, SP Velsen 

SP vragen Omgevingswet:

SP SP Velsen 19-04-2019 20:51

De komst van de nieuwe Omgevingswet in 2021 is een belangrijk thema voor alle gemeenten. De voorbereidingen binnen de gemeente Velsen zijn al in volle gang. De gemeenteraad lijkt op dit moment echter een achterstandstand te hebben aangaande de Omgevingswet.

De rekenkamercommissie heeft de ambtelijke organisatie daarom verzocht de gemeenteraad meer te betrekken bij de voorbereiding van de Omgevingswet.

De SP stelt, in het kader van volledige informatievoorziening, de volgende vragen om de opgelopen achterstand in te halen:

Vraag 1. Kan het college de raad inhoudelijke informeren over de lopende projecten aangaande de Omgevingswet waaronder: de pilot Omgevingsplan, de pilot Archeologie, de pilot Waterketen, de leerkring Vergunningen en de pilot Tata. 

Vraag 2. Kan het college de raad nader informeren over het onderzoek dat is gedaan of nog gaande is met betrekking tot de vraag op welke wijze onze gemeente, samen met Tata Steel, de provincie, RWS en andere gemeenten, in de Omgevingswet omgaan met complexe milieukundige aanvragen, dit aan de hand van een nieuwe duurzame manier van staal maken? 

Vraag 3. Kan het college de raad informeren op welke wijze de komst van de Omgevingswet benut kan worden bij onze samenwerking in de IJmond en is het college voornemens, gelijk aan Beverwijk, de participatieverordening  te actualiseren en aan te sluiten bij de ontwikkelingen in de Omgevingswet en de visie ontwikkeling van de raad bij de Omgevingswet (zie aanbevelingen Rekenkamercommissie van Beverwijk d.d. 25-01-2018) 

Vraag 4. Kan het college de raad informeren wat de stand van zaken is met betrekking tot de uitvoering van de maatregelen waarop regionaal is ingezet voor het verbeteren van de luchtkwaliteit in de IJmond met het oog op de Omgevingswet (zie raadsvoorstel gemeente Velsen, Beverwijk, Heemskerk, besproken in de IJmondcommissie d.d. 28 februari 2017). 

Vraag 5. Vanuit de Omgevingswet is de IJmond in het Besluit kwaliteit leefomgeving (BKL) aangewezen als een kritisch gebied. Deze AMvB stelt de inhoudelijke normen voor gemeenten, provincies, waterschappen en het Rijk met het oog op het realiseren van de nationale doelstellingen en hetvoldoen aan internationale bepalingen. Op welke wijze anticiperen de IJmondgemeenten op de komende algemene rijksregels rond het omgevingsrecht? (zie Plan van aanpak Omgevingswet in de IJmond, fase bewustwording en ambitiebepaling, december 2017. 

De SP ziet graag de beantwoording van onze vragen binnen 15 dagen tegemoet, met tussenkomst  van de griffie. 

29-04-2019 Robert van Koten SP Velsen RV19.17 

Hattrick: SP scoort 3 moties

SP SP Velsen 09-11-2018 23:44

Op 8 november j.l. is de begroting 2019 van de gemeente Velsen in de gemeente raad besproken. Velsen is en blijft financieel gezond. Het nieuwe college heeft vijf speerpunten benoemd met concrete voorstellen. De speerpunten zijn dienstverlening, samenspel, duurzaamheid, fijn wonen en werken, en Iedereen doet er toe. De SP heeft bij de behandeling van de begroting voor 2019 drie moties ingezet en gescoord. 

De SP fractie verzocht het college: 
 
1. Bij de behandeling van de perspectiefnota in 2019 met een plan van aanpak te komen om inwoners in beweging te brengen tot een collectieve aanpak voor de sanering van hun asbestdaken.
 
2. Onderzoek te doen naar hoe het komt dat de taakstelling voor het nieuw beschut werk niet wordt gehaald. Actief op zoek te gaan naar personen die in aanmerking komen voor beschut werk. Inwoners van Velsen te informeren dat ze zelf bij het UWV om een beoordeling kunnen vragen om in aanmerking te komen voor beschut werk.
 
3. De door het college voorgestelde methode ‘klantreis’ ook buiten de gemeentelijke organisatie te promoten en in gesprek te gaan met relevante partijen in het sociaal domein over hoe we samen de digitale kloof kunnen verkleinen door de juiste service te bieden en begrijpelijke informatie te leveren.
 
Bovengenoemde 3 moties zijn uiteindelijk unaniem aangenomen. 
 
Robert van Koten en Mireille Koedijker. 

Bewoners van de Zeiler praten mee over bomen.

SP SP Velsen 05-11-2018 19:23

Bewoners aan De Zeiler te Velserbroek hebben van de gemeente Velsen recent een brief ontvangen over het vervangen van de bomen aan de Zeiler. Reden hiervoor is dat de huidige bomen te groot zijn en overlast geven. De bomen werden, aldus de gemeente, elk jaar helemaal teruggesnoeid. De bomen worden desondanks toch gekapt en vervangen. 

De overlast die er is, is volgens bewoners,  het gevolg van het gevolg van het nalaten van het vegen van de straat als de herfst is ingevallen. Volgens bewoners heeft het terugsnoeien van de bomen in de afgelopen 15 jaar slecht 3x plaatsgevonden. Er kon bij navraag bij de bewoners geen overlast worden vastgesteld. 

Vragen SP in de raadsvergadering:

Een van de voorgestelde nieuwe bomen, ‘Amberboom’ geheten, zal minstens zoveel overlast geven als het gaat om lengte en rommel. Kan de wethouder motiveren of het behouden van de huidige bomen met regelmatig onderhoud een alternatief is voor de aanstaande kap van deze waardevolle bomen aan de Zeiler, dit t.o.v. de investeringskosten voor nieuwe bomen. Wethouder Bram Diepstraten heeft inmiddels aangegeven dat er meerdere bewoners contact hebben opgenomen met de gemeente. Dit zijn voor- en tegenstanders van de bomenkap. 

De wethouder wil zich daarom beraden over het besluit tot het kappen van de bomen. Het kan zijn dat, in samenspraak met de straat, er toch nog een ander plan komt. 

Robert van Koten, SP 

 
 

Bedrijfshal bij Ruïne van Brederode onacceptabel.

SP SP Velsen 24-10-2018 22:27

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Velsen hebben op 11 oktober J.l. bekend gemaakt dat zij een aanvraag hebben ontvangen voor een omgevingsvergunning op grond van de wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Het gaat hier om de aanvraag van de oprichting van een woning, een bedrijfshal en een kas aan de Brederoodseweg 41.

De vraag is natuurlijk of de oprichting van de in de omgevingsaanvraag genoemde gebouwen wel of niet past in het geldende bestemmingplan. Er ligt immers al een plan voor de bouw van drie villa’s in de directe omgeving van de Ruïne van Brederode  Met de nieuwe aanvraag wordt het nog ingewikkelder. 

De SP stelt de volgende vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders: 

 

Toelichting bij de vragen: 

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Velsen hebben op 11 oktober J.l. bekend gemaakt dat zij in de periode van 29 september t/m 5 oktober 2018 een 

aanvraag hebben ontvangen voor een omgevingsvergunning op grond van 

de wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 

Het betreft hier de aanvraag van de oprichting van een woning, bedrijfshal en kas aan de Brederoodseweg 41

 

De aanvragen zijn bij de gemeente bekend onder nummer:215378, 215426 en 215389 

De gemeenteraad van Velsen heeft op 24 november 2016 besloten in te stemmen met de toepassing van de coördinatieregeling ex artikel 3.30 lid 1 sub b van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) voor nog te voeren planologisch juridische procedures (onder andere een bestemmingsplan en een omgevingsvergunning) voor de realisatie van drie woningen aan de Brederoodseweg 41 te Santpoort-Zuid. 

 

Vragen. 

1. a. Met het toepassen van de coördinatieregeling is het mogelijk om de gemeentelijke procedures te stroomlijnen en op elkaar af te stemmen. Op welke wijze is er bij de nu voorliggende aanvragen (nr 14722, 14723, 14724) omgevingsvergunning dd 11.10.18  sprake van eensamenhang met de eerdere aanvraag omgevingsvergunning d.d. 25.7.17 (ontwerp bestemmingsplan) en kunt u dat nader motiveren? 

b. Vervalt hiermee de eerder gedane omgevingsaanvraag?

 

2. a. Is het College van mening dat de oprichting van de in de omgevingsaanvraag genoemde gebouwen past in het geldende (conserverende) bestemmingsplan en kunt u dat motiveren? Kunt u aangeven of het acceptabel is dat het metrage van aanvraag, de inhoud en de bouwhoogte afwijken van de bestaande bebouwing?

b. En kunt u aangeven of dat, in het licht van de kwetsbaarheid van de locatie, acceptabel is dat metrage, inhoud en bouwhoogte drastisch toenemen?

 

3. Deze aanvraag voor een omgevingsvergunning heeft betrekking op een bouwactiviteit. Wordt deze aanvraag voorgelegd aan de commissie Stedelijk Schoon Velsen en op welke termijn zal dit naar verwachting plaatsvinden? 

 

4. Op welke wijze dient de gemeente, bij de behandeling van een omgevingsvergunning, rekening te houden met het aanwezige erfgoed en kunt u dat nader motiveren?

 

5. Is het College van mening dat er afdoende randvoorwaarden en uitgangspunten in beleid en wettelijke mogelijkheden zijn geformuleerd en ingezet om de ruimtelijke kwaliteit rondom de Ruïne van Brederode te waarborgen? Gaarne uw motivatie.

 

6. Is het College voornemens om bij de aanvraag voor een omgevingsvergunning de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed om een (pre) advies te vragen? Gaarne bij de beantwoording de motivatie van het College. Zo nee, is het College bereid de thans voorliggende omgevingsaanvraag te toetsen aan het bestaande cultuur-historische advies, zoals opgesteld door de RCE op 2 oktober 2018.

 

7. Is de gemeente nog gebonden aan de aangegane anterieure overeenkomst tussen gemeente en projectontwikkelaar Wibaut d.d. 14.12.16?

 

8. Dhr. R. Vennik (wethouder RO tot 1 mei 2018) heeft toegezegd onderzoek te doen of er eventueel juridische en financiële claims zouden kunnen worden ingediend op basis van het niet verlenen van een omgevingsvergunning. Is de uitslag daarvan bekend bij het College. (zie uitspraak dhr. Vennik Sessies Raadzaal 12 april 2018 1hr 25 min 47 sec  - 1hr 26 min 08 sec .

 

Wij zien graag de beantwoording van onze vragen binnen 15 dagen tegemoet, met tussenkomst van de griffie.

 

Robert van Koten, SP Velsen 

 

SP bezorgd over de stof- en grafietemissies in de IJmond.

SP SP Velsen 24-10-2018 20:39

In de regionale kranten verschijnen sedert enige tijd artikelen over stof- en grafietemissies die op het dorp Wijk aan Zee, gemeente Beverwijk neerdalen. De emissies zijn afkomstig van het bedrijf Harsco en het aantal meldingen is de laatste maanden behoorlijk toegenomen. Als gevolg van de emissies is de vervuiling op en in woningen, op speelterreinen en op auto's toegenomen. Bewoners vrezen voor hun gezondheid. 

Inmiddels heeft de OD NZKG Harsco een last onder dwangsom opgelegd die ingaat per 1 november 2018. Daarna geldt de last van €5.000,- per overtreding, met een maximaal bedrag van €150.000,-. Tata Steel heeft de staalproductie op of omstreeks 17 oktober 2018 met 20 procent verlaagd, als  milieumaatregel om te voorkomen dat nieuwe grafietwolken over Wijk aan Zee worden uitgestort. Er werden al veel maatregelen aangekondigd, waaronder maatregelen bij Tata Steel, schoonmaak in het dorp Wijk aan Zee en een overkapping bij Harsco. Het Beverwijkse College van Burgemeester en Wethouders gaat aandringen bij Tata Steel IJmuiden, Harsco en de provincie Noord-Holland om met spoed maatregelen te nemen tegen de grote overlast van grafietuitstoot in Wijk aan Zee en omgeving.

De SP-fractie in Velsen vindt de stof- en grafietemissies zorgelijk en stelt de volgende vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders in Velsen. 

 

Toelichting bij de vragen: 

 

In de diverse regionale kranten verschijnen sedert enige tijd artikelen over stof- en grafietemissies die op het dorp Wijk aan Zee, gemeente Beverwijk neerdalen. 

De emissies zijn afkomstig van het bedrijf Harsco en het aantal meldingen is de laatste maanden behoorlijk toegenomen. 

 

Als gevolg van de emissies is de vervuiling op en in woningen, op speelterreinen, op auto's etc. toegenomen. Bewoners vrezen voor hun gezondheid. 

 

Inmiddels heeft de OD NZKG Harsco een last onder dwangsom opgelegd die ingaat per 1 november 2018. Daarna geldt de last van €5.000,- per overtreding, met een maximaal bedrag van €150.000,-. Tata Steel heeft de staalproductie op of omstreeks 17 oktober 2018 met 20 procent verlaagd, als  milieumaatregel om te voorkomen dat nieuwe grafietwolken over Wijk aan Zee worden uitgestort. Er werden al veel maatregelen aangekondigd, waaronder maatregelen bij Tata Steel, schoonmaak in het dorp Wijk aan Zee en een overkapping bij Harsco. 

Het Beverwijkse College van Burgemeester en Wethouders gaat aandringen bij Tata Steel IJmuiden, Harsco en de provincie Noord-Holland om met spoed maatregelen te nemen tegen de grote overlast van grafietuitstoot in Wijk aan Zee en omgeving.

 

De SP- fractie in Velsen vindt de stof- en grafietemissies zorgelijk en heeft daarom de volgende vragen:

 

Vraag 1

Heeft u contact met Tata rondom het terugdringen van de stof- en grafietuitstoot? Zo ja, wat is de aard van dat contact. Zo nee, waarom niet?

 

Vraag 2

Indien de vorige vraag met ‘Nee’ is beantwoord: Bent u bereid om Tata aan te sporen tot het op korte termijn terugdringen van de stof- en grafietuitstoot? Indien vorig vraag met ‘Ja’ is beantwoord: Ziet u aanleiding om, naar aanleiding van de recente berichtgeving, aanvullende afspraken te maken voor het terugdringen van de stof- en grafietuitstoot? Graag een toelichting.

 

Vraag 3

Het Beverwijkse College van Burgemeester en Wethouders heeft inmiddels aangedrongen op spoedige maatregelen door Tata Steel IJmuiden, Harsco en de provincie Noord-Holland. Heeft het Beverwijkse college van B en W inmiddels ook contact met u gezocht? Zo ja, gaat u samen met het Beverwijkse college aandringen op spoedmaatregelen?

Vraag 4

De inwoners Wijk aan Zee zijn in opstand gekomen tegen de stof- en grafietemissies. Zijn deze emissies ook in een groter gebied dan Wijk aan Zee neergedaald? Zo ja, zijn er ook stof- en grafietemissies in de gemeente Velsen neergedaald? Zo ja, waar?

Vraag 3

De GGD heeft de bevolking van Wijk aan Zee (nog) niet ingelicht over de gezondheidsgevolgen van fijnstof en ultrafijnstof ten gevolge van de stof- en grafietemissies. Kan de GGD alle inwoners van het emissiegebied inlichten over de gevolgen van stof- en grafietemissies voor de gezondheid? Kan de GGD ook de inwoners van de gemeente Velsen en de gemeenteraad uitgebreid inlichten? Zo ja, op welke termijn kunnen wij een uitgebreid relaas verwachten?

Wij zien graag de beantwoording van onze vragen binnen 15 dagen tegemoet, met tussenkomst van de griffie.

 

 

Robert van Koten, SP Velsen 

De schaduwzijde van masterplan Zeewijk

SP SP Velsen 14-09-2018 14:12

Het college stelde de afgelopen sessievergadering van 13 september jongstleden voor om het bestemmingsplan Orionweg vast te stellen. Het plan voorziet in de bouw van 3 flatgebouwen in plaats van de gesloopte flat van 12 verdiepingen. Er zijn door buurtbewoners en bewoners van de nabijgelegen Orionflat meerdere zienswijzen ingediend. Deze zienswijzen hebben met name betrekking op de vermindering van het zonlicht en de schaduwwerking voor de bewoners van de Orionflat. De bezwaarmakers zijn constructief en zoeken naar een oplossing. 

Onderzocht is of de verplaatsing van de 2 hoogste gebouwen verbetering oplevert, dat bleek slecht beperkt het geval. Maar wat is “slechts beperkt”? Het college stelde voor om het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen. De schaduwwerking wordt immers, bij een wijziging, niet volledig opgelost, er is gering voordeel. Maar wat is “gering voordeel”?. De methode van het toetsen van bezonning kan per gemeente verschillen. Er is echter een TNO norm voor bezonning. 

De SP en meer partijen pleiten in dit dossier voor een onafhankelijk onderzoek t.a.v. de bezonning en de schaduwwerking. De wethouder kon zich daarin vinden. Gelijk wordt nu bekeken of vaste richtlijnen voor onderzoek in de toekomst bruikbaar zijn waarmee objectief kan worden vastgesteld of bouwplannen het licht kunnen zien. Een stedenbouwkundige visie is er nog niet maar wordt, in relatie tot de nieuwe Omgevingswet, toch meegenomen. 

Robert van Koten, SP Velsen 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.