Nieuws van politieke partijen in Vught inzichtelijk

7 documenten

Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 23-05-2020 11:07

De finale besluitvorming over de aanpak van de N65 is uitgelopen op een teleurstelling. De gemeenteraad kon niets meer verbeteren aan het plan. De vaak goed onderbouwde en serieuze inbreng van 125 mensen die een zienswijze hadden ingediend werd naar de prullenbak verwezen. Inwoners en belangenorganisaties voelen zich niet gehoord, misleid en zelfs geschoffeerd. Bewoners van verschillende straten waar het veel drukker wordt (soms zelfs een verdubbeling zoals de Helvoirtseweg) en bedrijven die in het nieuwe plan onbereikbaar worden, bleven achter zonder dat naar hun inbreng werd geluisterd en nog erger: zonder perspectief, omdat er geen plan van aanpak is. En de wethouder die speciaal voor contacten met burgers was aangesteld, bleek nauwelijks met burgers gesproken te hebben. De besluitvorming rondom het grootste project tot dusver in de geschiedenis van Vught eindigde -zoals fractievoorzitter Dianne Schellekens treffend aan het einde van de marathonzitting van de gemeenteraad bij Van der Valk samenvatte- in een koude douche. Met pijn in het hart stemde de hele fractie van D66 dan ook tegen, terwijl zij voor de verdieping van de N65 is.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

20 vragen en antwoorden over de N65

De besluitvorming van het hele traject is zeer omvangrijk. Daarom vatten we het geheel samen in een aantal vragen met de antwoorden van de D66-fractie.

Wat stond er op de agenda? Het besluit om het bestemmingsplan vast te leggen voor de aanpak van de N65. In dat bestemmingsplan staat de uitwerking van het eerder vastgestelde VKA+ waar D66 in 2019 schoorvoetend mee instemde. We wilden toen al inzicht in de veranderende verkeersstromen. Dat de verkeerscijfers, na lang aandringen, twee weken na de besluitvorming wel bekend gemaakt werden, wekte veel irritatie op bij de D66-fractie. Ook hier lijkt de besluitvorming op basis van achtergehouden informatie door het college gepusht te zijn. Nu lag het bestemmingsplan voor bij de gemeenteraad. Instemmen met het bestemmingsplan betekent dat er geen aanpassingen meer mogelijk zijn in de toekomst. Het ging dus niet om het besluit of we de N65 gaan aanpakken, maar om hoe we dat gaan doen.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Een van de bewoners tijdens de inspraakavond.

Er werden heel veel zienswijzen ingediend door inwoners en belangenorganisaties. Is daar wat mee gedaan? Nee, geen enkele van de 125 voorgestelde aanpassingen van inwoners of belangenorganisaties is overgenomen om het bestemmingsplan te verbeteren. De teleurstelling hierover bij de indieners is groot. Dat bleek op de speciale inspraakavond, waarvan een kwart van de indieners van zienswijzen insprak (persoonlijk of per brief of videoboodschap). Niemand van deze insprekers is tegen een verdiepte ligging. De teleurstelling is zo groot omdat het college niet op komt voor de belangen van alle inwoners. De beantwoording werd betiteld als onjuist, onvolledig, ver onder de maat en Samen voor Vught noemde deze zelfs schandalig.

De verdiepte ligging van de N65 met drie ongelijkvloerse kruisingen is toch een goed plan? Met de aanpak van de N65 wilde D66 (en ook de rest van de gemeenteraad) bereiken dat deze beter oversteekbaar is, de verkeersveiligheid verbetert en de leefbaarheid in Vught toeneemt. En dat bereiken we met dit bestemmingsplan nog steeds, maar helaas is het plan niet af. Waar de oversteekbaarheid van de N65 verbetert, wordt die tegelijkertijd binnen Vught slechter, zoals op de Helvoirtseweg en Van Voorst tot Voorststraat en de Wolfskamerweg. Waar de verkeersveiligheid verbetert op de N65 door het verdwijnen van de stoplichten en wordt deze binnen in Vught slechter, bijvoorbeeld door het plaatsen van verkeerslichten op de Helvoirtseweg ter hoogte van de Van Voorst tot Voorststraat. Waar door de doorstroming van het verkeer op de N65 geluid en fijnstof vermindert, komt in ruil daarvoor in de spits het verkeer binnen Vught stil te staan met als gevolg extra geluid, fijnstof en nieuwe barrières voor voetgangers en fietsers.

Lost het plan de bestaande knelpunten op van te veel (zwaar) verkeer door de kommen van Helvoirt en Cromvoirt? Bij het vorige plan (VKA) waren er verkeerslichten gepland bij Restaurant ’t Groene Woud. Bij het VKA+ (het nieuwe plan) waren ze plotseling verdwenen. In plaats daarvan verrees in de plannen opeens een landbouwviaduct, waar niemand om gevraagd had. De oplossing is een goed onderzochte aansluiting op de N65 ter hoogte van In ’t Groene Woud. Het kan bovendien de sleutel zijn voor een toekomstige oplossing van verkeer door Helvoirt en Cromvoirt en houdt de bedrijven aan de N65 bereikbaar. Deze optie is niet onderzocht en zit daardoor niet in dit plan. Daarom wil D66 de volledige aansluiting behouden. Het voorstel staat hier.

Zorgt dit plan ervoor dat het groene karakter van N65 behouden blijft en dat bomen gespaard worden? Bij de aanleg van de verdiepte N65 gaan er 418 bomen om en voor slechts 72 is er compensatie geregeld. D66 wil dat elke boom die moet wijken teruggeplant wordt in de buurt van de N65. Dus nu een plan maken waar die bomen herplant worden en meteen met de herplant starten. De harde afspraak die we daar over wilden maken haalde het niet in de raad. Het voorstel dat we wilden staat hier.

Wordt de stikstofuitstoot voldoende teruggedrongen en gecompenseerd om kwetsbare natuur te beschermen? De onderzoeken bij het bestemmingsplan wijzen uit dat stikstof geen probleem vormt. Het wordt haast ontkend. Een hond zou meer stikstof uitstoten dan het hele project N65, een bizarre vergelijking. Er daalt wel degelijk te veel stikstof neer in het stuk Loonse en Drunense Duinen, dat vanaf 1 januari bij de gemeente Vught hoort. De Natuur en Milieugroep Vught verwacht dat de Raad van State het N65-plan vanwege de stikstof zal afkeuren. Er gaat veel tijd verloren als dan nog bedacht moet worden hoe dan wel. Daarom wilden wij een aanvullend plan, dat  kan je hier lezen.

Worden het ecoduct en de wildbrug tegelijk met de N65 aangelegd zodat hiermee de ecologische verbindingen zijn verzekerd? Twee ecopassages worden mogelijk gemaakt door het bestemmingsplan: één ecoduct onder de weg door in het Helvoirts Broek en één wildbrug eroverheen. Helaas is de aanleg in het plan niet verzekerd, net als allerlei andere zaken, zoals bloeiende bermen, struiken en bosschages. Het gevaar bestaat dat er van de groene ambities uiteindelijk niets uitgevoerd worden. We hebben gevraagd om de nieuwe N65 alleen uit te voeren als tegelijkertijd het aanleggen van de ecologische verbindingen en biodiversiteitsmaatregelen gegarandeerd zijn. Ook dit voorstel werd verworpen. Je kunt het hier teruglezen.

Is er bij de invulling van dit bestemmingsplan rekening gehouden met mensen die minder mobiel zijn en wordt daarmee de inclusieagenda uitgevoerd om er voor te zorgen dat iedereen mee kan doen? De oversteken bij de De Bréautélaan/Martinilaan en de Boslaan/Vijverbosweg worden 1,5 meter hoog. Dat betekent dat je te voet of met de fiets een helling moet nemen. Voor een rolstoel mag dat hellingspercentage maar 2% zijn. Is dat meer dan wordt er een nieuwe barrière opgeworpen om de N65 over te steken. De raad stelde in het najaar de inclusieagenda vast; iedereen doet mee in Vught. Dan mogen er voor mensen in een rolstoel en andere mindervaliden door de N65 geen nieuwe barrières opgeworpen worden, vindt D66. We deden het voorstel om een maximale hellingshoek van 2 procent mee te geven bij de aanbesteding. Het voorstel, waaraan geen gehoor gegeven werd, is hier te lezen.

Na de verdieping van de N65 wordt het fietspad aan de noordzijde van de N65 opgeheven. Waar is dat voor nodig? D66 wil dat de noordelijke fietsverbinding (aan de kant van de IJzeren Man) tussen Vught en Helvoirt in stand blijft. Het is een waardevolle schakel in het fietsnetwerk en opheffen van deze fietsverbinding dient geen enkel doel. Daarom vroegen wij het college om de noordelijke fietsverbinding langs de N65 te handhaven. Om daar steun voor te krijgen van de raad moest de motie worden aangepast en gaat het college op de koffie in Haaren om daar deze wens van de raad neer te leggen. Ons (aangenomen) voorstel is hier terug te lezen.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Van deze groene laan wil het college een ontsluitingsweg maken, terwijl dat volgens de cijfers van de gemeente zelf niet hoeft. Fietsers en wandelaars worden hier in de toekomst geweerd.

Waren er nog meer ideeën die D66 steunde? Ja, D66 zette ook zijn handtekening onder het voorstel om de Jagersboschlaan in ieder geval voorlopig niet te gaan verharden en open te stellen voor verkeer. Alle verkeersstromen binnen Vught worden nog in kaart gebracht, dus waarom zou je hierop vooruitlopen met deze zeer ingrijpende maatregel? Die motie is hier terug te lezen. Ook wilden we een oplossing voor een agrarisch bedrijf die zonder overleg een landbouwviaduct op zijn perceel krijgt, terwijl het makkelijk iets te verplaatsen is. Dat voorstel is hier te lezen. Ook deze voorstellen werden door de coalitiepartijen Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD niet gesteund uit angst voor bezwaarprocedures.

Dit project duurt al jaren. Waar ging het nou mis in de eindfase? Jarenlang heeft de gemeenteraad zo veel mogelijk gezamenlijk opgetrokken in dit megaproject. Besluitvorming gebeurde vrijwel altijd in unanimiteit. We werden als D66, net als andere landelijke partijen in deze raad, ingezet om lijnen te leggen naar de provincie, de Tweede Kamerfractie en onze staatssecretaris infrastructuur. Dan krijg je dingen voor elkaar. Een treffend voorbeeld is het bezoek van D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat aan Vught. Dat is nu twee jaar geleden, net voordat deze coalitie aantrad. Het leverde toch maar mooi 11 miljoen euro op voor extra trillingsmaatregelen. Dat was een verdienste van de toenmalige D66-wethouder Fons Potters, maar die kreeg als raadslid daarna alleen vooral sneren te verwerken omdat veel beleid niet zou deugen, vooral beleid waar hij geen wethouder van was. In de tussentijd liep het hele N65-project weg van ons. De gemeenteraad werd mondjesmaat bijgepraat en partijen werden niet meer ingezet om het plan op onderdelen beter te maken door de landelijke of provinciale lijn in te zetten.

Waarom lag er geen plan van aanpak voor de andere wegen in Vught? Het college ziet geen probleem op de wegen in Vught, terwijl het al jaren duidelijk was dat er een aantal knelpunten op te lossen zijn. Volgens de wethouder van de Ven van Verkeer kunnen de straten het aan, ook op de plekken waar het verkeersaanbod verdubbelt, zoals op de Helvoirtseweg. Voor D66 ging het er niet om of de straten het technisch aan kunnen, maar of de inwoners het aankunnen. Als deze straten in de toekomst aangepakt worden, wil het college ‘werk met werk’ maken. In feite betekent dat een drempel hier en een paaltje daar, maar een masterplan waar D66 al meermalen om vroeg, ligt er niet. Als doekje voor het bloeden wordt nu direct gestart met het verkeersonderzoek ter voorbereiding van het nieuwe verkeers- en vervoersplan dat wethouder van de Ven pas in 2022 wil voorleggen. Volgens planning zijn de werkzaamheden aan de N65 dan al gestart en zijn de gevolgen daarvan voelbaar in Vught, Helvoirt en Cromvoirt.

Het is toch logisch dat ‘niet iedereen gelukkig gemaakt kan worden’? Dat klopt, maar de gevolgen zijn immens. Oplossingen zijn er ook, maar dan zal er breder gekeken moeten worden en is pleisters plakken niet genoeg. De verkeersstromen moeten in breder verband bekeken worden. D66 heeft hier al diverse ideeën over ingebracht, zoals de spoorwegovergang Esschestraat (bij de Gouden Zonne en de kleine Albert Heijn) twee richtingen te maken. Ook een verkeerslicht bij In ’t Groene Woud zorgt dat bedrijven die daar zitten bereikbaar blijven (zoals het restaurant) en zwaar verkeer niet noodgedwongen door Helvoirt en Cromvoirt moet gaan rijden (zoals de vrachtwagens van Peijnenburg Vught). Maar met losse plannen komen we er niet. Er moet een samenhangende aanpak komen. Waren de zorgen van inwoners op dit punt serieus genomen dan waren nu de oplossingsrichtingen bekend geweest. Dan kan je ‘werk met werk’ maken, want het werk moet wel bekend zijn.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Actie tegen verharden en openstellen Jagersboschlaan voor autoverkeer.

Had D66 te veel vertrouwen in de aanpak van de N65? Ja, want de fractie heeft te lang gedacht dat er een beter plan zou komen. De fractie had een totaalplan verwacht voor Vught verwacht in samenwerking met inwoners. Een plan met veel draagvlak en veel minder tegenstanders. De verdieping en verdere aanpak van de N65 is goed, maar als daardoor de rest van Vught, Helvoirt en Cromvoirt vastloopt en dus onbereikbaarder, minder leefbaar en vooral verkeersonveiliger wordt, kun je dat niet los zien van de besluitvorming over de N65. Een plan dat niet af is, kun je niet met goed fatsoen naar de raad kan sturen, laat staan burgers mee opzadelen die terecht enorme zorgen hebben.

Hoe beoordeelt D66 de handelswijze? Deze klus was duidelijk een maatje te groot voor de rijksinfra-wethouder van Woesik (Gemeentebelangen). In plaats van zijn opdracht burgerparticipatie voorrang te geven en in gesprek te gaan met de inwoners, ging hij met de provincie en Rijkswaterstaat aan tafel. Maar dat was in het bestuursakkoord van Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD nou juist de taak van burgemeester van de Mortel. Dat staat er letterlijk in. Het resultaat is bijna een volksopstand tegen de plannen. Dat is niet meer weg te moffelen als ‘de weerstand van een paar inwoners die hun zin niet krijgen’. Zij vertegenwoordigen heel veel mensen. Verder bleek dat de wethouder rijksinfra maar een enkel contactmoment met inwoners had gehad, terwijl juist dat de opdracht was die hij kreeg in het bestuursakkoord. Ook nam hij geen enkele moeite om in te gaan op de ingediende moties en amendementen, omdat dit bestemmingsplan het eindresultaat is en omdat de provincie niets anders wil. Daarbij werd steeds gezegd dat hij ‘echt’ zijn best gedaan had. Dit woord herhaalde hij meerdere malen, met waarschijnlijk de bedoeling dit kracht bij te zetten. Het antwoord op alle gestelde vragen en geplaatste opmerkingen was dat hij ‘naar eer en geweten’ gehandeld had. Dat zou er nog eens bij moeten komen dat dat niet het geval was. CDA, D66 en SP konden daarom niet anders dan een motie van wantrouwen indienen. Een zwaar middel, maar het enige passende signaal dat afgegeven kon worden naar inwoners, belangenorganisaties, indieners van zienswijzen en collega-raadsleden die alleen maar mochten tekenen bij het kruisje.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Protest (op anderhalve meter afstand van elkaar) bij Van der Valk, voorafgaand aan de raadsvergadering.

Het is logisch dat een paar mensen klagen die aan een drukkere straat komen te wonen, maar de rest van Vught kan hier toch wel blij mee zijn? Niet alleen de bewoners van de straten waar het soms wel twee keer zo druk gaat worden zijn de dupe, heel Vught dreigt de dupe te worden. Bijna iedereen in Vught rijdt, fietst of loopt regelmatig op of bij de Helvoirtseweg, de Glorieuxlaan of welke straat dan ook die fors drukker wordt en daardoor gaan inleveren op verkeersveiligheid. Het probleem op het onderliggende wegennet is dus een probleem voor heel de gemeente Vught. Het college heeft dat probleem tot nog toe alleen benaderd op straatniveau.

Was de coalitie vatbaar voor alle kritiek? Alle kritiek werd de afgelopen maanden weggewoven. De zorgen uit de afgelopen twee jaar vanuit de oppositie werden niet serieus genomen. D66, SP en CDA moesten achter de schermen alle zeilen bijzetten om een normale cyclus van besluitvorming te krijgen. Ook was er in eerste instantie niet eens een commissievergadering gepland en met name Gemeeentebelangen en PvdA-GroenLinks vonden dat echt niet nodig. De coalitiepartijen wilden de N65 zelfs liever al in april behandelen tijdens een -vanwege de coronacrisis- afgeslankte raad. De argumentatie was dat toch al 99 procent van het hele plan ooit eerder besloten was. Pas bij de inspraakavond waar meer dan 30 mensen hun mening kwamen geven, kwam er een lichte kentering. Op het laatste moment kwamen er zelfs verbeterpunten. Gemeentebelangen kwam op de valreep met het idee voor een onderzoek voor een nieuwe ontsluitingsweg voor Helvoirt en Cromvoirt ter hoogte van In ’t Groene Woud. Maar met een halve aansluiting is zo’n weg nutteloos. Gemeentebelangen en de andere coalitiepartijen stemden tegen het voorstel van D66 om daar een volledige aansluiting te behouden. Bovendien gaat de weg dwars door door de natuur van het Helvoirts Broek, waarmee het plan niet meer dan een luchtballon lijkt te zijn. PvdA-GroenLinks kwam met een motie waarin het college gevraagd werd om zo veel mogelijk gekapte bomen terug te planten. D66 wilde vastgelegd hebben dat iedere boom teruggeplant wordt. Het college gaf aan geen mogelijkheid te zien voor herplant van alle bomen. De VVD kwam met het voorstel om  de verkeersknelpunten versneld in kaart te brengen, dat is het onderzoek dat het college heeft laten liggen en wat allang gebeurd had moeten zijn. Het ging hier slechts om een motie, een verzoek dat het college niet hoeft uit te voeren. D66 wilde een amendement, omdat daarbij vastligt dat het ook moet gaan gebeuren. Met een motie stuur je mensen het bos in, met een amendement geef je mensen duidelijkheid en zekerheid.

Hoe stemde D66 uiteindelijk? De fractie vond dat de gemeenteraad er voor spek en bonen zat. Geen enkele verbetering bleek mogelijk. Alle ideeën en plannen van de hele gemeenteraad werden ontraden. De fractie stemde daarom voor alle aanvullende ideeën en plannen en was daarmee solidair met de andere partijen in de gemeenteraad. Zelfs de voorstellen van de coalitie werden niet positief beoordeeld, dus wat was het allemaal nog waard? Voor- of tegenstemmen had hetzelfde resultaat. D66 stemde uiteindelijk tegen het bestemmingsplan met drie verschillende, persoonlijke stemverklaringen: Gemma Wiegant: “Ik heb tegen gestemd. Niet omdat ik tegen een verdieping van de N65 ben, maar omdat hier een slecht plan voorligt. Het is onaf, onvolledig en niet in samenwerking met onze inwoners tot stand gekomen. De teken-maar-bij-het-kruisje-en-we-zie-het-straks-wel-methode is voor mij onacceptabel. Om in deze moeilijke coronatijd op deze manier zo’n belangrijk bestemmingsplan erdoor te duwen, vind ik schaamteloos en respectloos. Ik wens hiervoor persoonlijk noch als volksvertegenwoordiger verantwoordelijk voor te zijn.” Fons Potters: “Ik stem tegen met een eerder geschreven stemverklaring voor mijn neus waarop staat ik vóór stem. Maar gezien deze avond, waarop blijkt dat helemaal niets kan, dat goede voorstellen geen serieuze advisering krijgen, dat zowel oppositie als coalitie volledig buitenspel gezet worden, omdat er maar een devies is: dit is het en je pikt het maar. Zelfs voor een extra boom wordt niets toegezegd. Als dat de manier van besluitvorming is, is dat een dieptepunt op meerdere fronten en kan ik niet anders dan tegen stemmen.” Dianne Schellekens: “Ik ben voorstander van de verdiepte ligging van de N65 en toch stem ik tegen het bestemmingsplan. Er zijn mooie resultaten gehaald voor de N65. Helaas zijn de oplossingen voor de knelpunten voor veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid zelfs niet in zicht. Ik zit in de gemeenteraad door en voor inwoners van Vught en Cromvoirt en met het vaststellen van dit bestemmingsplan halen we de huidige problemen van de N65 de dorpen in. Daar kan ik niet mee instemmen. Dat krijgt voor mij een onvoldoende: het plan is niet af.”

Hoe nu verder? We houden hoop op mogelijkheden om de plannen te verbeteren. Iedereen zal gaan zien dat de gevolgen van het huidige plan te groot zijn voor Vught. De provincie zet in op doorstroming op de N65. D66 begrijpt dat dat voor de provincie een speerpunt is, maar de provincie is er ook voor Vught, dus Vught opzadelen met een immens verkeersprobleem kan voor de provincie ook niet de bedoeling zijn. Vroeg of laat zal ook de provincie dat inzien. Dat de provincie hier niet of nauwelijks op gewezen is door het college is pijnlijk duidelijk geworden. D66 blijft zich inzetten voor een betere uitvoering van dit plan, liefst in gezamenlijkheid en op een breed niveau. Dit kunnen we niet overlaten aan een wethouder van een lokale partij die landelijke partijlijnen niet inzet, laat staan zelf lijnen heeft naar andere gremia.

Wanneer gaat de eerste schop de grond in? Het ligt niet in de verwachting dat de schop al in 2021 de grond in gaat. Verschillende inwoners en belangenorganisaties hebben aangekondigd naar de Raad van State te stappen. ’s Lands hoogste bestuursrechter loopt nogal achter en de wachttijd voor behandeling is nu al bijna twee jaar. D66 hoopt op verschillende gegronde bezwaren, zodat de ruimte ontstaat om samen met provincie en Rijk de knelpunten op te lossen en het plan te verbeteren voor Vught, Helvoirt en Cromvoirt.

En hoe zit het met de spoorverdieping? Bij dit project, dat nog veel omvangrijker is, is het ook oorverdovend stil. De voltallige raad wordt ook hier niet meer in meegenomen en landelijke partijen worden niet ingezet voor lobby.

Verder uit deze vergadering: – alle stukken, moties en amendementen staan hier – bekijk de hele raadsvergadering van 14 mei terug via https://www.youtube.com/watch?v=usZSvxJo3Ro – bekijk de commissievergadering van 8 mei https://www.youtube.com/watch?v=58S-x_Pj4PA – luister hier terug naar alle insprekers tijdens de inspraakavond van 7 mei (geen beelden beschikbaar)

Zie ook: – D66, SP en CDA: neem inwoners Vught serieus en stel N65-besluitvorming uit (14-4-2020) – D66 tegen snelheidsverhoging naar 80 kilometer op de N65 (19-2-2020) – D66: Verkeerslichten nog steeds beste oplossing voor N65 bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – GB, VVD en PvdA-GL blokkeren debat over N65-oplossing bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019) – D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65 (27-10-2018) – D66-voorstel unaniem aangenomen: verander de A65 in de N65 (2-7-2018) – Werkbezoek D66-Kamerlid Rob Jetten aan Vught in teken rijksinfrastructuur (3-10-2017) – Voorstel D66 aangenomen: hogere ambitie geluidsvermindering voor omwonenden N65 (10-2-2017)

Reacties? fractie@d66vught.nl

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Protesten (op anderhalve meter van elkaar) bij Van der Valk, voorafgaand aan de raadsvergadering over de N65.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/ https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/ https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

 

The post Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in appeared first on D66 Vught.

D66 tegen snelheidsverhoging naar 80 kilometer op de N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 19-02-2020 16:41

D66 heeft tegen een verhoging van de maximumsnelheid op de N65 gestemd. Volgens de fractie is de verhoging van 70 naar 80 slecht voor de leefbaarheid in Vught. Er zal sprake zijn van een aanzuigende werking van verkeer (het wordt interessanter om de N65 te pakken). Daardoor is er meer uitstoot van stikstof, fijnstof en CO2, zijn er meer trillingen en komt er extra lawaai. Of dit voldoende gecompenseerd wordt door de verdieping van de N65 is niet bekend. Er zijn geen gegevens met de raad gedeeld over deze effecten.

Het is nergens in Nederland toegestaan met 80 kilometer per uur door de bebouwde kom te rijden. Daarom lag in de laatste gemeenteraadsvergadering het voorstel voor het traject van de N65 uit de bebouwde kom te halen om zo de 80 kilometer per uur toch mogelijk te maken. D66 is daar tegen, net als CDA en SP en een lid van GB, maar PvdA-GroenLinks hielp het voorstel aan een meerderheid.

In 2018 heeft D66 ingestemd met de verbeterde plannen voor de N65. Deze behelzen een half-verdiepte ligging en verdiepte, volledige aansluitingen bij de huidige N65-kruispunten Helvoirtseweg-Craijenstein en Vijverbosweg-Boslaan. In ruil voor een extra bijdrage uit de provincie, wilde de provincie wel dat er met 80 door Vught gereden kan worden. Dat kan alleen bereikt worden door de komgrens af te schaffen op de N65. Over deze snelheidsverhoging heeft D66 altijd al een voorbehoud gemaakt, omdat de effecten op de leefbaarheid en op veiligheid niet bekend zijn. D66 wil de snelheid binnen Vught daarom niet naar 80 km per uur.

Overal de snelheid omlaag, maar in Vught omhoog

“Dit voorstel is bijzonder. Terwijl overal in Nederland snelheden omlaag gaan, staan we op het punt om te besluiten om van 70 naar 80 te gaan. Alsof het moet”, aldus D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens. “En dat terwijl er in Nederland veel andere vergelijkbare plekken zijn, zelfs ruimer opgezet dan de tunnelbak in Vught, waar gewoon de komgrens aangehouden wordt en dus 70 kilometer per uur als maximum geldt. Voorbeelden zijn de A12/Utrechtsebaan richting Den Haag, de Kennedylaan in Eindhoven, de voormalige snelweg tussen de A2 en het Evoluon in Eindhoven, een deel van de weg van Eindhoven naar Helmond en zo zijn er nog heel veel meer voorbeelden.”

Geen geld om effecten goed te meten

D66 heeft nagevraagd wat de effecten zijn van 70 naar 60 voor de leefbaarheid en of daar onderzoek naar gedaan is. Het gaat om geluid, trillingen en uitstoot. Antwoorden op die vragen waren er maar zeer beperkt en het is het college geen 10.000 euro waard dit nader te onderzoeken, ook niet om de inwoners van Vught te informeren dus. De kosten hiervan vallen in het niet bij het totaal dat Vught uitgeeft.

In het raadsvoorstel was een algemeen plaatje opgenomen over een iets gunstiger stikstofuitstoot (bij gelijke verkeersintensiteit). Wel bleken er meer grafieken beschikbaar te zijn dan enkel die in het raadsvoorstel. Het gaat niet alleen om stikstof, dat dit nu actueel is betekent niet dat dit de enige vorm van uitstoot is! D66 wilde juist dat er grondig onderzoek vooraf plaatsvindt alvorens zo’n vergaand en onomkeerbaar besluit genomen wordt. Wel ‘zouden er cijfers’ komen bij de behandeling van het bestemmingsplan, maar een meerderheid in de raad vond het niet nodig hier op te wachten.

De gevolgen voor de aanwonenden van de N65 zijn groot

De gevolgen van de snelheidsverhoging zijn groot. Een overzicht van zuid naar noord: In Helvoirt verandert er niets. Daar blijft het 80. De N65 ligt daar nu ook niet in de bebouwde kom. Het traject tussen Helvoirt en de huidige kom van Vught: is 80, blijft 80. Het traject tussen komgrens en spoorviaduct: is 70, wordt na de verdieping 80. In theorie kan de weg al eerder naar 80.

Vught Noord-noord (Rembrandtlaan/Taalstraat) de grootste verliezer

De omwonenden van het traject tussen de huidige komgrens (nabij spoorviaduct) en de N65 ter hoogte van Eikendonk/Taalstraat/Rembrandtlaan zijn de grootste verliezers. De huidige komgrens zou van het spoorviaduct naar het noorden opgeschoven worden. De raad heeft dat in 2017 unaniem besloten. Opschuiven van de komgrens betekent een lagere snelheid, namelijk maximaal 70 kilometer per uur. Nu geldt in Vught Noord-noord nog een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. De 70 gaat dus niet door (had al ingevoerd kunnen zijn), maar doordat de N65 in zijn geheel uit de bebouwde kom wordt gehaald, blijft het tot de hele N65 en het spoor aangepakt zijn (naar verwachting in het jaar 2030) 100 kilometer per uur. Verder kreeg in 2018 een voorstel van D66 unaniem steun om ook nog het stukje A65 vanaf Einkendonk/Taalstraat tot aan de A2 te verlagen naar 80 kilometer. Deze wens van de voltallige raad is nog niet uitgevoerd omdat het wegvak ‘niet geschikt’ zou zijn voor 80 kilometer per uur. Een bizarre redenering, alsof je op een 100-kilometerweg geen 80 zou kunnen rijden, maar los daarvan er is zelfs geen toezegging gedaan dat die verlaging van 100 naar 80 er ooit zal komen. D66 was voor de 80 kilometer per uur vanwege de luchtkwalteit, geluids- en stikstofreductie, in Vught Noord. Bovendien ontmoedigt een afslag naar een N-weg vanaf de A2 ten opzichte van een A-weg.

Gemeentebelangen: nu al 80 op de N65

De zorgen van D66 kregen bij de coalitiepartijen geen enkel gehoor. Dat de VVD voor harder rijden is, is geen verrassing, maar dat PvdA-GroenLinks geen enkele zorg van D66 deelde, was verbazingwekkend. Ton van der Vossen van PvdA-GroenLinks vindt de snelheidsverhoging ‘a lot about nothing’, oftewel veel gedoe en weinig wol. Gemeentebelangen deed daar nog een schepje bovenop. Volgens Siebren van der Zee mag de snelheid op de N65 nu al wel naar 80 kilometer per uur.

Meerderheid voor snelheidsverhoging door steun PvdA-GroenLinks

Niet alleen D66, CDA en SP stemden tegen, ook een lid van GB. Als PvdA-GroenLinks bij eerdere ferme standpunten over leefbaarheid rond de N65 was gebleven, was de snelheidsverhoging niet doorgegaan: dan was het 11 tegen en 10 voor geweest. PvdA-GroenLinks stemde echter vol overtuiging en kritiekloos voor de snelheidsverhoging, waarmee er een meerderheid was van 14 voor en 7 tegen.

De reconstructie van de N65 zou maximaal moeten bijdragen aan de leefbaarheid in Vught. D66 begrijpt niet dat de snelheidsverhoging zo makkelijk door dit college en de coalitie wordt afgedaan, of beter gezegd: weggegeven, want in de toekomst heeft Vught niets meer te vertellen over de snelheid binnen Vught. Maar zo ver is het nog niet. D66 zal zich in blijven zetten deze verkeerde keuze van de gemeenteraad terug te draaien.

https://vught.d66.nl/2020/02/19/d66-tegen-snelheidsverhoging-naar-80-kilometer-op-de-n65/

Zie ook: – D66: Verkeerslichten nog steeds beste oplossing voor N65 bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – GB, VVD en PvdA-GL blokkeren debat over N65-oplossing bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019) – D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65 (27-10-2018) – D66-voorstel unaniem aangenomen: verander de A65 in de N65 (2-7-2018) – Werkbezoek D66-Kamerlid Rob Jetten aan Vught in teken rijksinfrastructuur (3-10-2017) – Voorstel D66 aangenomen: hogere ambitie geluidsvermindering voor omwonenden N65 (10-2-2017)

Reacties? fractie@d66vught.nl

 

The post D66 tegen snelheidsverhoging naar 80 kilometer op de N65 appeared first on D66 Vught.

CDA wint D66-pubquiz Wie-Kent-Vught in Helvoirt

D66 D66 CDA Vught 03-11-2019 21:58

Het team van het CDA heeft vrijdagavond in Helvoirt de pubquiz ‘Wie Kent Vught’ gewonnen. In een goedgevulde ‘huiskamer’ in het HelvoirThuis bleek het team het meeste te weten van Vught. De pubquiz werd georganiseerd door de D66-afdeling Vught, omdat Helvoirt en Vught op 1 januari 2021 worden samengevoegd. Dat bracht D66 op het idee om een pubquiz (met een knipoog) te houden.

Het werd beslist geen avond met taaie politieke kost, maar allerlei soorten vragen kwamen voorbij, onder andere over de ‘nonnen van Vught’, postcodes, Albert Verlinde, Jimi Bellmartin, bijnamen en vlaggen en wapens uit Vught en omgeving. Meest onthullend waren voor veel deelnemers de verschillende bijzondere gebeurtenissen waarmee Vught de afgelopen decennia in het nieuws was.

Ook Rob Jetten was van de partij

Er waren ook videobijdragen. Een daarvan kwam van Rob Jetten, fractievoorzitter van D66 in de Tweede Kamer, die speciaal voor deze pubquiz een vraag had opgenomen op video. Hij begon met “Hallo Helvoirt” en zei dat de D66’ers in Helvoirt geluk hebben, omdat D66 Vught volgens Jetten een van de meest actieve D66-afdelingen van Nederland is. Ook Annemarie Spierings, gedeputeerde in Brabant en landelijk voorzitter van D66, nam voor deze quiz twee vragen op.

Het team van het CDA behaalde uiteindelijk de meeste punten. Ans Beijens, fractievoorzitter van het CDA in de gemeente Haaren (waartoe Helvoirt nu nog hoort) nam de eerste prijs in ontvangst.  “Geweldig hoe jullie je hebben weten te presenteren in Helvoirt”, aldus Beijens. “Wat hebben jullie hier veel tijd in gestoken en wat hebben wij er veel van opgestoken.” Tweede werd het team ‘De Aanhang’ en derde werd een team ‘Wie kent Helvoirtquiz’, een groep enthousiaste Helvoirtenaren die ieder jaar ook een pubquiz organiseren tijdens het Helvoirts Weekend in mei. “Daar doen we als D66 volgend jaar aan mee”, reageerde organisator Fons Potters. “Omdat de vragen alleen over Helvoirt gaan, wordt ons doel om niet op de laatste plaats te eindigen.”

Pubquizvragen ook op computer te maken

Er wordt nog geprobeerd om van alle vragen uit de pubquiz ‘Wie-Kent-Vught’ een digitale versie te maken. Op die manier kunnen mensen die vrijdag niet konden komen op computer of telefoon de quiz alsnog spelen en daarmee een hoop wetenswaardigheden over Vught te weten komen.

https://vught.d66.nl/2019/11/03/cda-wint-d66-pubquiz-wie-kent-vught-in-helvoirt/https://vught.d66.nl/2019/11/03/cda-wint-d66-pubquiz-wie-kent-vught-in-helvoirt/https://vught.d66.nl/2019/11/03/cda-wint-d66-pubquiz-wie-kent-vught-in-helvoirt/https://vught.d66.nl/2019/11/03/cda-wint-d66-pubquiz-wie-kent-vught-in-helvoirt/https://vught.d66.nl/2019/11/03/cda-wint-d66-pubquiz-wie-kent-vught-in-helvoirt/https://vught.d66.nl/2019/11/03/cda-wint-d66-pubquiz-wie-kent-vught-in-helvoirt/https://vught.d66.nl/2019/11/03/cda-wint-d66-pubquiz-wie-kent-vught-in-helvoirt/

Eerdere berichten en artikelen over Helvoirt: – Helvoirtenaren denken bij samenvoeging met Vught vooral in kansen en dromen (2-10-2019) – Helvoirtse politieke partij Progressief’96 zoekt samenwerking op met D66 Vught (10-9-2019) – D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord (20-6-2018) – Themabijeenkomst: Helvoirt 100% bij Vught (18-3-2018) – D66: Helvoirt van harte welkom bij Vught, net als deel van Esch (14-2-2018) – Afdeling D66 Vught uitgebreid met Helvoirt (22-10-2017) – Behoud voorzieningen en eigenheid belangrijkste voor inwoners van Helvoirt bij samenvoeging met Vught (25-11-2015) – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) – Helvoirt en Vught samenvoegen? D66 Vught peilt de meningen in Helvoirt (6-10-2014)

https://vught.d66.nl/2019/11/03/cda-wint-d66-pubquiz-wie-kent-vught-in-helvoirt/

 

 

The post CDA wint D66-pubquiz Wie-Kent-Vught in Helvoirt appeared first on D66 Vught.

GB, VVD en PvdA-GL blokkeren debat over N65-oplossing bij In ’t Groene Woud

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Vught 10-06-2019 22:56

De coalitiepartijen Gemeentebelangen (GB), VVD en PvdA-GroenLinks hebben in de laatste raadsvergadering de behandeling van een voorstel voor een oplossing op de N65 bij Restaurant In ’t Groene Woud geblokkeerd. D66-commissielid Dion Meuwissen had dit onderwerp voorbereid en het was een dag eerder onder alle partijen verspreid. Dat is geen verplichting, maar D66 koos hiervoor om dat wel te doen zodat alle partijen niet verrast zouden worden en zij zich ook goed konden voorbereiden om hier voor of tegen te zijn. Maar deze constructieve, transparante werkwijze werd door de coalitie misbruikt. Onder leiding van Gemeentebelangen blokkeerde zij het debat.

Gemeentebelangen ‘denkt nog na’ en wil daarom geen D66-voorstel behandelen

Volgens Siebren van der Zee van Gemeentebelangen was het nu niet het juiste moment, omdat Gemeentebelangen ook nog aan het nadenken was over een oplossing. Alle aanwonenden kunnen nu inspreken en daar is volgens Gemeentebelangen het voorstel van D66 niet voor nodig. De VVD sloot zich direct aan bij GB. Mark du Maine vond het ‘misschien niet een slecht voorstel’, maar dan zou de raad dat misschien later unaniem kunnen aannemen. PvdA-GroenLinks moest zich vanwege het belang van de coalitie schoorvoetend bij GB en VVD aansluiten. Treurig dat PvdA-GroenLinks hiermee voor het eerst in zijn geschiedenis het agenderen van een voorstel in de raad blokkeerde.

Coalitie speelt de machtskaart

D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens reageerde verbijsterd op de blokkade van de coalitiepartijen. “Deze manier van handelen is onbegrijpelijk. Omdat D66 het belangrijk vond dat alle partijen de motie vooraf konden lezen is deze een dag eerder verspreid. Als we dat niet hadden gedaan, was het gewoon wel geagendeerd en behandeld. We hebben niets vernomen van de coalitiepartijen over de motie voorafgaande aan de raadsvergadering. De voorbereidingen voor de N65 gaan door en dat was de reden om nu met een oplossing te komen in plaats van op het moment dat alles nog meer vastligt. De coalitie speelt de machtskaart, dat betreuren wij zeer”

VVD’er Du Maine toonde na dit betoog nog enig begrip voor deze redenering, maar schikte zich gewoon achter de blokkade van Gemeentebelangen.

Zie ook: – D66: Verkeerslichten nog steeds beste oplossing voor N65 bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019) – D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65 (27-10-2018) – D66-voorstel unaniem aangenomen: verander de A65 in de N65 (2-7-2018) – Werkbezoek D66-Kamerlid Rob Jetten aan Vught in teken rijksinfrastructuur (3-10-2017) – Voorstel D66 aangenomen: hogere ambitie geluidsvermindering voor omwonenden N65 (10-2-2017)

Reacties? fractie@d66vught.nl

 

The post GB, VVD en PvdA-GL blokkeren debat over N65-oplossing bij In ’t Groene Woud appeared first on D66 Vught.

D66: Verkeerslichten nog steeds beste oplossing voor N65 bij In ’t Groene Woud

D66 D66 VVD PvdA Vught 10-06-2019 22:46

D66 ziet de aanleg van verkeerslichten op de N65 bij restaurant In ’t Groene Woud als beste oplossing voor de bedrijven en de rest van de omwonenden op die plek. In de laatste plannen over de aanpassingen van de N65 verdwijnt daar de mogelijkheid om vanuit de richting Helvoirt af te slaan. Hierdoor wordt het restaurant 50 procent minder goed bereikbaar en moet grondbedrijf Peijnenburg Vught iedere dag met alle vrachtwagens door Helvoirt en Cromvoirt gaan rijden. “Een verkeerslicht zoals tot voor kort gepland stond, is en blijft de beste oplossing voor iedereen”, stelt D66-commissielid Dion Meuwissen. “Het levert bovendien het voordeel op dat in geval van topdrukte vanuit Tilburg het verkeer buiten de kom van Vught gedoseerd kan worden.”

De nieuwe N65-plannen kosten de gemeente een hoop extra geld, maar leveren ook voordelen op. Zo wordt de kruising Vijverbosweg-Boslaan verdiept aangelegd. Ook een deel van de N65 wordt half-verdiept aangelegd. Een van de wijzigingen van VKA (het vorige plan) naar VKA+ (het nieuwe plan) is dat de geplande verkeerslichten om bij Restaurant In ’t Groene Woud de N65 over te steken er niet komen. Een verrassing, want eind 2016 sprak de raad nog unaniem de wens uit met een motie van GB en PvdA/GL, om deze juist versneld aan te leggen.

Landbouwviaduct lost problemen niet op

De nieuwe oplossing is een ‘landbouwviaduct’, dus geen aansluiting meer op de N65. Maar het viaduct lost de verslechterde bereikbaarheid van de bedrijven aan de noordzijde van de N65 niet op, roept het vragen op over de belasting van het onderliggende wegennet en is het geen gedragen oplossing voor de omwonenden en de bedrijven.

Hiervoor moet een betere oplossing te bedenken zijn, dacht D66-commissielid. Hij kwam met het plan om tóch verkeerslichten te plaatsen ter hoogte van restaurant In ’t Groene Woud. Dat verkeerslicht moet uitsluitend bestemd zijn voor gemotoriseerd wegverkeer en dynamisch aangestuurd worden, rekening houdend met het verkeersaanbod. “Dat is dus een deel uit het vorige plan, maar in mijn ogen nog steeds een goed overbruggingsplan.”

Kommen van Cromvoirt en Helvoirt worden gespaard

Het vervallen van de huidige aansluiting vanuit Tilburg heeft gevolgen voor de bedrijven in de nabije omgeving. Dit blijkt ook uit de gesprekken die D66 gevoerd heeft met betrokkenen, uit de diverse inspraakreacties en brieven aan de gemeenteraad. Tevens vreest D66 een sterke toename van verkeer op de relatief smalle Sparrendaalseweg en Hoevensestraat na aanleg van het landbouwviaduct. Met verkeerslichten kan het verkeer vanuit Tilburg direct het restaurant en bedrijven bereiken, op een veiliger manier dan nu, en hoeven de zware machines van de omliggende bedrijven niet om te rijden door de kommen van Cromvoirt en Helvoirt.

Landbouwviaduct kan andere verkeerslichten N65 vervangen

Rijk en provincie zullen geen extra verkeerslicht tussen Den Bosch en Vught willen hebben, want dat verslechtert de doorstroming. Maar ook hiervoor is een oplossing. Ook D66 is er voor dat op termijn alle verkeerslichten verdwijnen op de N65 tussen Den Bosch en Tilburg. Tot dat moment wil D66 dat de bedrijven aan de N65 tussen Vught en Helvoirt de tijd krijgen om zich hierop voor te bereiden. Zij moeten dan wel accepteren dat de verkeerslichten op lange termijn verdwijnen. Om het aantal verkeerslichten tussen Tilburg en Den Bosch niet te laten stijgen, wil D66 onderzocht zien of het landbouwviaduct niet op een andere, betere locatie kan worden gepland, bijvoorbeeld bij Biezenmortel. Hierdoor vervalt er een verkeerslicht en blijft het totaal hiervan op de N65 ongewijzigd. Doorstroming kan dus geen zwaarwegende reden meer zijn om de verkeerslichten niet aan te leggen.

Verkeerslichten als mogelijke verkeerssluis

Verwacht wordt  dat het verkeer op de N65 tot 2030 met bijna 30 procent zal toenemen. Mogelijk ontstaan er nieuwe knelpunten, zoals bij de aansluiting met de randweg Den Bosch. Rijkswaterstaat werkt al aan oplossingen op de lange termijn. Tot dan maken deze verkeerslichten mogelijk om bij grote drukte het verkeer richting Vught wat te doseren en om filevorming in de kom van Vught te voorkomen na de aanleg van de verdiepte N65.

Vught draagt bijna 23 miljoen bij aan de ombouw van de N65. D66 vindt dat aan de belangen van omwonenden, van Vughtse bedrijven en hun klanten, in de huidige oplossing onvoldoende wordt tegemoetgekomen. Met name de bedrijven moeten meer tijd krijgen om zich voor te bereiden op het uiteindelijk vervallen van de huidige aansluiting.

Zie ook: – GB, VVD en PvdA-GL blokkeren debat over N65-oplossing bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019) – D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65 (27-10-2018) – D66-voorstel unaniem aangenomen: verander de A65 in de N65 (2-7-2018) – Werkbezoek D66-Kamerlid Rob Jetten aan Vught in teken rijksinfrastructuur (3-10-2017) – Voorstel D66 aangenomen: hogere ambitie geluidsvermindering voor omwonenden N65 (10-2-2017)

Reacties? fractie@d66vught.nl

 

The post D66: Verkeerslichten nog steeds beste oplossing voor N65 bij In ’t Groene Woud appeared first on D66 Vught.

Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 02-03-2019 19:37

D66 heeft met gemengde gevoelens ingestemd met de financiering van de nieuwe plannen met de N65. Niet dat er met het plan iets mis is, maar wel met de onderbouwing met verkeerscijfers en waar nieuwe knelpunten in Vught gaan ontstaan. Ook ontbreekt een doorkijkje in onze financiële positie. De gemeenteraad werd de afgelopen jaren goed meegenomen in de plannen, maar daar lijkt nu een einde aan gekomen te zijn. D66 vindt dat jammer omdat bij zulke belangrijke besluiten unanimiteit in de besluitvorming heel gewenst is.

“We zouden liever weer champagne schenken voor het behaald resultaat”, zei D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens treffend. “Dat deden we ook toen de eerste 100 miljoen voor de aanpassing van de N65 binnen was, maar vanavond lijkt het geen feestje te worden. We krijgen eigenlijk steeds meer vragen door het handelen van dit college. In plaats van dat de puzzel langzaamaan in elkaar valt, wordt deze door het college in de war gegooid.”

Wel niet wel niet wel niet

Duidelijkheid zou erg op zijn plaats zijn, maar in plaats daarvan wordt er een rookgordijn opgetrokken. Waren er volgens wethouder Toine van de Ven wel cijfers over de verkeersdruk na de ombouw van de N65, wordt dat door wethouder Guus van Woesik weer ontkend, terwijl het college aan de raad schreef dat er wel cijfers zijn, maar dat de analyse daarvan pas half maart beschikbaar komt. Vervolgens waren het  cijfers die slechts nodig zijn voor een bestemmingsplan waar we als raad nog niets over gehoord hadden. Was er eerder gezegd tegen de omwonenden van de Jagersboschlaan dat openstelling de beste optie was, bleek later dat er helemaal geen onderzoek gedaan is naar alternatieve mogelijkheden. Is het speerpunt ontvlechten van fietsverkeer, worden op de Jagersboschlaan auto’s en fietsers weer samengevoegd. Is een parallelweg tussen de Helvoirtseweg en de Martinilaan voor de ontsluiting van Regina Coeli geen goede optie omdat de fietssnelweg Den Bosch – Tilburg daar mogelijk komt, blijkt later dat de kans op een fietssnelweg daar klein is omdat het logischer is om die bij de Loonsebaan te leggen. En toen het CDA in de commissie opperde dat de N65 geen 23 maar 33 miljoen euro kostte, werd een burgerlid van die partij als leugenaar weggezet, omdat het toch echt 23 miljoen euro was. Later moest het college toegeven dat het geen 23 maar 27 miljoen euro was. Dit was voor D66 de reden om samen met het CDA om de raad voor te stellen de bespreking van het plan door te schuiven naar de volgende cyclus. Even de tijd nemen om de juiste informatie te krijgen en een door feiten gedragen besluit te nemen.

Meer fabels en verzinsels

De D66-fractie heeft zich ook geërgerd aan zelfbedachte argumenten. Volgens wethouder Guus van Woesik was het zijn verdienste dat de snelheid op de N65 slechts van 70 naar 80 kilometer zou gaan. Rijkswaterstaat zou geopperd hebben dat ze wel in was voor een maximumsnelheid van 100 of 120 kilometer per uur. D66 heeft daarom nagevraagd wanneer dat geopperd is, door wie en waar dat in notulen is opgenomen. Wat blijkt: er is helemaal niets van waar. Rijkswaterstaat heeft helemaal geen 100 of 120 kilometer op tafel gelegd. De verdiepte ligging biedt daar ook geen mogelijkheid voor. Ook zei de wethouder in de commissie dat het openstellen van de Jagerboschlaan nodig was om de bereikbaarheid van het Maurick College door de hulpdiensten te garanderen. Het antwoord op de technische vraag van D66 wie dat gezegd heeft en wanneer dat op tafel lag, kwam het antwoord dat de bereikbaarheid van hulpdiensten in algemene zin altijd punt van aandacht is. Verder lag er aan dat standpunt geen specifieke input van een instantie, onderzoek of berekeningen ten grondslag. Opnieuw een argument dat niet klopt.

Mosterd na de maaltijd

Zo creëert het college een rookgordijn in plaats dat de raad een goede basis heeft om te besluiten. Dit was voor D66 de reden om samen met het CDA om de raad voor te stellen de bespreking van het plan door te schuiven naar de volgende cyclus. Even de tijd nemen om de juiste informatie te krijgen en een door feiten gedragen besluit te nemen. Dat plan werd niet gesteund door GB, PvdA-GroenLinks en VVD. De VVD stelde zich nog wel het meest constructief op met het voorstel dat het college een snel een nieuwe sessie belegt om iedereen in de raad weer mee te nemen. Misschien mosterd na de maaltijd, maar beter dan geen mosterd. Verder was er ook nog een prima motie van PvdA-GroenLinks om onderzoek te doen naar alternatieven voor de Jagersboschlaan. Het college had daar geen zin in en dus trok de partij de motie in. Dat begrepen D66 en CDA niet, dus dienden ze hem maar opnieuw in. Mede met alsnog de steun van PvdA-GroenLinks werd de motie helaas verworpen.

Het gevoel om ook inspreker te zijn

Dit college maakt het D66 moeilijk om in te stemmen met de nieuwe plannen. De fractie is ervan overtuigd dat de voorgestelde reconstructie van de N65 een verbetering is voor Vught, maar moet ook bekennen dat het steeds moeilijker te onderbouwen is. “Dinsdag bespraken we in de fractie nog eens de punten die de 10 insprekers inbrachten. “Ik besefte dat ik me inspreker 11 voel”, aldus Schellekens. “Ik heb als raadslid behoefte aan overzicht van en inzicht in de dilemma’s op het onderliggend wegennet en ik heb behoefte aan antwoord op de zorgen van de insprekers. Worden hun zorgen opgelost door de finetuning van de plannen of geven zij met hun zorgen de consequenties aan van dit plan die we moeten accepteren? Ik wil weten of we de problemen met leefbaarheid en veiligheid niet verplaatsen naar het onderliggend wegennet.” Deze antwoorden heeft de gemeenteraad niet gekregen.

Champagne bewaren we voor een andere gelegenheid

De fractie van D66 stemde uiteindelijk met gemengde gevoelens in met het beschikbaar stellen van het extra geld, omdat los van de vele onduidelijkheden die het gevolg zijn van de plannen het plan zelf wel een verbetering is voor Vught. Dianne Schellekens las na de stemming deze stemverklaring voor: “We voelen ons door de gang van zaken met onze rug tegen de muur gezet. Ondanks het ontbreken van cruciale gegevens stemt D66 schoorvoetend in met de reconstructie van de N65, de extra bijdrage en de voorgestelde dekking. We gaan de ontwikkelingen op de voet volgen. We zijn en blijven scherp op de meest optimale oplossing voor Vught. En we blijven hameren op transparantie en samen optrekken waar het gaat om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Vught. We zetten hiermee dus niet onze handtekening bij het kruisje en de champagne bewaren we voor een andere gelegenheid.”

Zie ook: – D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65 (27-10-2018) – D66-voorstel unaniem aangenomen: verander de A65 in de N65 (2-7-2018) – Werkbezoek D66-Kamerlid Rob Jetten aan Vught in teken rijksinfrastructuur (3-10-2017) – Voorstel D66 aangenomen: hogere ambitie geluidsvermindering voor omwonenden N65 (10-2-2017)

The post Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 appeared first on D66 Vught.

Lobby D66 Vught geslaagd: goederentreinen gaan langzamer rijden in de nacht

D66 D66 Vught 11-10-2018 15:07

Goed nieuws voor mensen die in Vught in de buurt van het spoor wonen. Er komt een proef met lagere snelheden van goederentreinen in de nacht. Daarmee gaat een grote wens van D66 en aanwonenden van het spoor in vervulling. D66 Vught heeft het afgelopen jaar een grote lobby ingezet voor dit plan. “Echt geweldig dat onze staatssecretaris Stientje van Veldhoven het zo snel geregeld heeft gekregen”, aldus een tevreden D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens.

Rob Jetten agendeerde trillingshinder Vught in de Tweede Kamer

In november 2017 nodigde de D66-afdeling Vught-Helvoirt-Cromvoirt Tweede Kamerlid Rob Jetten uit voor een bezoek aan Vught. Hij is sinds kort de opvolger van Alexander Pechtold, maar toen was hij nog woordvoerder rijksinfra. Jetten liet zich bijpraten door de fractie, toenmalig wethouder Potters, Samen voor Vught en verschillende omwonenden van het spoor. Vooral trillingshinder en geluidsoverlast waren onderwerp van gesprek. Vervolgens agendeerde Jetten deze problematiek in de Tweede Kamer. In dat debat herkende staatssecretaris Stientje van Veldhoven (infrastructuur, D66) de problematiek in Vught en ze gaf aan om de problemen zelf eens te komen bekijken.

Boter bij de vis na werkbezoek Van Veldhoven aan Vught

Aldus geschiedde. Van Veldhoven bracht op uitnodiging van D66 in april een uitgebreid werkbezoek aan Vught. Ze nam ruim de tijd om met omwonenden en aansluitend met verschillende bestuurders uit de regio te spreken. Toenmalig wethouder Potters benadrukte nogmaals de problemen die in Vught bij aanwonenden spelen vooral op het gebied van trillingen, waarover veel onrust is en nog maar weinig bekend is. De staatssecretaris zegde toe naar extra geld op zoek te gaan voor de knelpunten, maar ook te gaan zoeken naar oplossingen die de overlast verminderen, maar niet direct geld kosten, zoals het langzamer laten rijden van de treinen in de nacht. Die proef gaat er dus al heel snel komen. “Dat is nog eens boter bij de vis. Fantastisch dat ze dit zo snel heeft kunnen regelen”, aldus Schellekens. “Heel begrijpelijk dat aanwonenden van het spoor soms hun geduld dreigen te verliezen, omdat plannen niet van de ene op de andere dag te realiseren zijn. Maar dit is een voorbeeld waar het wel snel gegaan is. Nu al komt er een proef met lagere snelheden in de nacht. En waarom zou die proef niet slagen? We hebben er alle vertrouwen in.”

D66 blijft landelijke lijn inzetten voor resultaten in Vught

D66 is blij met deze landelijke contacten en de resultaten die daaruit voortkomen. “Daar blijven we gebruik van maken in het belang van Vught en in dit geval de aanwonenden van het spoor en we hopen dat andere politieke partijen daar ook meer gebruik van gaan maken”, aldus Schellekens. “Sommige partijen maken zich vooral druk om een zin in een brochure over de Vughtse Aankoopregeling. Dat mag hoor, maar wij gaan ook voor resultaat voor spoorbewoners op de lange termijn en dat bereik je in dit lastige dossier meestal buiten de gemeentegrens.”

https://vught.d66.nl/2018/10/11/lobby-d66-vught-geslaagd-goederentreinen-gaan-langzamer-rijden-in-de-nacht/

Rob Jetten op werkbezoek in Vught

https://vught.d66.nl/2018/10/11/lobby-d66-vught-geslaagd-goederentreinen-gaan-langzamer-rijden-in-de-nacht/

Rob Jetten op werkbezoek in Vught

https://vught.d66.nl/2018/10/11/lobby-d66-vught-geslaagd-goederentreinen-gaan-langzamer-rijden-in-de-nacht/

Fons Potters legt aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven uit welke grote knelpunten er nog zijn in Vught

https://vught.d66.nl/2018/10/11/lobby-d66-vught-geslaagd-goederentreinen-gaan-langzamer-rijden-in-de-nacht/ https://vught.d66.nl/2018/10/11/lobby-d66-vught-geslaagd-goederentreinen-gaan-langzamer-rijden-in-de-nacht/Zie ook: – Goederentreinen gaan ’s nachts langzamer rijden tussen Meteren en Boxtel (Brabants Dagblad, 11-10-2018) – D66 wil Vughtse trillingsproblematiek op landelijke agenda hebben (3-3-2018)

 

The post Lobby D66 Vught geslaagd: goederentreinen gaan langzamer rijden in de nacht appeared first on D66 Vught.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.