Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

372 documenten

D66 en ChristenUnie: ‘Dialoog en excuses slavernijverleden’

D66 D66 Nederland 01-07-2020 12:35

D66-fractievoorzitter Rob Jetten: “Slavenhandel en slavernij behoren tot de meest pijnlijke herinneringen in onze geschiedenis. Vandaag, op Keti Koti, herdenken en vieren we de afschaffing daarvan. Toen ik dit jaar op werkbezoek was op Sint Eustatius, werd ik gegrepen door de bloedige slavernijgeschiedenis van het eiland dat in de 17e en 18e eeuw bekend stond als ‘De Gouden Rots’, de meest winstgevende haven van de WIC.

Zo zijn er vele verhalen te vertellen. Van de erbarmelijke tochten van Afrika naar de Amerika’s tot de leider van de Curaçaose slavenopstand, Tula. Het zijn verhalen die ons leren over het gruwelijke van de mens. En de rol van onze Nederlandse voorouders.

Uitingen van spijt, berouw en schaamte zijn op zijn plaats. Maar daarmee nemen we nog geen historische verantwoordelijkheid voor onze geschiedenis. Dat kan alleen als we het leed erkennen van veel mensen en onze excuses aanbieden voor ons eigen handelen.”

Kinderpardon verruimd

D66 D66 Nederland 22-06-2020 14:54

D66-fractievoorzitter Rob Jetten: “We zijn opgelucht dat we er samen uit zijn gekomen. De coalitie denkt hier heel verschillend over maar we wilden allemaal nadenken over nieuwe oplossingen. Samen hebben we deze stap gezet om vooruit te komen op dit ingewikkelde onderwerp.”

D66-Kamerlid Maarten Groothuizen: “We zagen jaar in jaar uit verdrietige gevallen voorbij komen en een asielprocedure die niet goed werkt. Uiteindelijk zijn kinderen daar de dupe van, terwijl zij er juist niets aan kunnen doen. Met deze afspraken hopen we dat in de toekomst zoveel mogelijk te kunnen voorkomen.”

Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 23-05-2020 11:07

De finale besluitvorming over de aanpak van de N65 is uitgelopen op een teleurstelling. De gemeenteraad kon niets meer verbeteren aan het plan. De vaak goed onderbouwde en serieuze inbreng van 125 mensen die een zienswijze hadden ingediend werd naar de prullenbak verwezen. Inwoners en belangenorganisaties voelen zich niet gehoord, misleid en zelfs geschoffeerd. Bewoners van verschillende straten waar het veel drukker wordt (soms zelfs een verdubbeling zoals de Helvoirtseweg) en bedrijven die in het nieuwe plan onbereikbaar worden, bleven achter zonder dat naar hun inbreng werd geluisterd en nog erger: zonder perspectief, omdat er geen plan van aanpak is. En de wethouder die speciaal voor contacten met burgers was aangesteld, bleek nauwelijks met burgers gesproken te hebben. De besluitvorming rondom het grootste project tot dusver in de geschiedenis van Vught eindigde -zoals fractievoorzitter Dianne Schellekens treffend aan het einde van de marathonzitting van de gemeenteraad bij Van der Valk samenvatte- in een koude douche. Met pijn in het hart stemde de hele fractie van D66 dan ook tegen, terwijl zij voor de verdieping van de N65 is.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

20 vragen en antwoorden over de N65

De besluitvorming van het hele traject is zeer omvangrijk. Daarom vatten we het geheel samen in een aantal vragen met de antwoorden van de D66-fractie.

Wat stond er op de agenda? Het besluit om het bestemmingsplan vast te leggen voor de aanpak van de N65. In dat bestemmingsplan staat de uitwerking van het eerder vastgestelde VKA+ waar D66 in 2019 schoorvoetend mee instemde. We wilden toen al inzicht in de veranderende verkeersstromen. Dat de verkeerscijfers, na lang aandringen, twee weken na de besluitvorming wel bekend gemaakt werden, wekte veel irritatie op bij de D66-fractie. Ook hier lijkt de besluitvorming op basis van achtergehouden informatie door het college gepusht te zijn. Nu lag het bestemmingsplan voor bij de gemeenteraad. Instemmen met het bestemmingsplan betekent dat er geen aanpassingen meer mogelijk zijn in de toekomst. Het ging dus niet om het besluit of we de N65 gaan aanpakken, maar om hoe we dat gaan doen.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Een van de bewoners tijdens de inspraakavond.

Er werden heel veel zienswijzen ingediend door inwoners en belangenorganisaties. Is daar wat mee gedaan? Nee, geen enkele van de 125 voorgestelde aanpassingen van inwoners of belangenorganisaties is overgenomen om het bestemmingsplan te verbeteren. De teleurstelling hierover bij de indieners is groot. Dat bleek op de speciale inspraakavond, waarvan een kwart van de indieners van zienswijzen insprak (persoonlijk of per brief of videoboodschap). Niemand van deze insprekers is tegen een verdiepte ligging. De teleurstelling is zo groot omdat het college niet op komt voor de belangen van alle inwoners. De beantwoording werd betiteld als onjuist, onvolledig, ver onder de maat en Samen voor Vught noemde deze zelfs schandalig.

De verdiepte ligging van de N65 met drie ongelijkvloerse kruisingen is toch een goed plan? Met de aanpak van de N65 wilde D66 (en ook de rest van de gemeenteraad) bereiken dat deze beter oversteekbaar is, de verkeersveiligheid verbetert en de leefbaarheid in Vught toeneemt. En dat bereiken we met dit bestemmingsplan nog steeds, maar helaas is het plan niet af. Waar de oversteekbaarheid van de N65 verbetert, wordt die tegelijkertijd binnen Vught slechter, zoals op de Helvoirtseweg en Van Voorst tot Voorststraat en de Wolfskamerweg. Waar de verkeersveiligheid verbetert op de N65 door het verdwijnen van de stoplichten en wordt deze binnen in Vught slechter, bijvoorbeeld door het plaatsen van verkeerslichten op de Helvoirtseweg ter hoogte van de Van Voorst tot Voorststraat. Waar door de doorstroming van het verkeer op de N65 geluid en fijnstof vermindert, komt in ruil daarvoor in de spits het verkeer binnen Vught stil te staan met als gevolg extra geluid, fijnstof en nieuwe barrières voor voetgangers en fietsers.

Lost het plan de bestaande knelpunten op van te veel (zwaar) verkeer door de kommen van Helvoirt en Cromvoirt? Bij het vorige plan (VKA) waren er verkeerslichten gepland bij Restaurant ’t Groene Woud. Bij het VKA+ (het nieuwe plan) waren ze plotseling verdwenen. In plaats daarvan verrees in de plannen opeens een landbouwviaduct, waar niemand om gevraagd had. De oplossing is een goed onderzochte aansluiting op de N65 ter hoogte van In ’t Groene Woud. Het kan bovendien de sleutel zijn voor een toekomstige oplossing van verkeer door Helvoirt en Cromvoirt en houdt de bedrijven aan de N65 bereikbaar. Deze optie is niet onderzocht en zit daardoor niet in dit plan. Daarom wil D66 de volledige aansluiting behouden. Het voorstel staat hier.

Zorgt dit plan ervoor dat het groene karakter van N65 behouden blijft en dat bomen gespaard worden? Bij de aanleg van de verdiepte N65 gaan er 418 bomen om en voor slechts 72 is er compensatie geregeld. D66 wil dat elke boom die moet wijken teruggeplant wordt in de buurt van de N65. Dus nu een plan maken waar die bomen herplant worden en meteen met de herplant starten. De harde afspraak die we daar over wilden maken haalde het niet in de raad. Het voorstel dat we wilden staat hier.

Wordt de stikstofuitstoot voldoende teruggedrongen en gecompenseerd om kwetsbare natuur te beschermen? De onderzoeken bij het bestemmingsplan wijzen uit dat stikstof geen probleem vormt. Het wordt haast ontkend. Een hond zou meer stikstof uitstoten dan het hele project N65, een bizarre vergelijking. Er daalt wel degelijk te veel stikstof neer in het stuk Loonse en Drunense Duinen, dat vanaf 1 januari bij de gemeente Vught hoort. De Natuur en Milieugroep Vught verwacht dat de Raad van State het N65-plan vanwege de stikstof zal afkeuren. Er gaat veel tijd verloren als dan nog bedacht moet worden hoe dan wel. Daarom wilden wij een aanvullend plan, dat  kan je hier lezen.

Worden het ecoduct en de wildbrug tegelijk met de N65 aangelegd zodat hiermee de ecologische verbindingen zijn verzekerd? Twee ecopassages worden mogelijk gemaakt door het bestemmingsplan: één ecoduct onder de weg door in het Helvoirts Broek en één wildbrug eroverheen. Helaas is de aanleg in het plan niet verzekerd, net als allerlei andere zaken, zoals bloeiende bermen, struiken en bosschages. Het gevaar bestaat dat er van de groene ambities uiteindelijk niets uitgevoerd worden. We hebben gevraagd om de nieuwe N65 alleen uit te voeren als tegelijkertijd het aanleggen van de ecologische verbindingen en biodiversiteitsmaatregelen gegarandeerd zijn. Ook dit voorstel werd verworpen. Je kunt het hier teruglezen.

Is er bij de invulling van dit bestemmingsplan rekening gehouden met mensen die minder mobiel zijn en wordt daarmee de inclusieagenda uitgevoerd om er voor te zorgen dat iedereen mee kan doen? De oversteken bij de De Bréautélaan/Martinilaan en de Boslaan/Vijverbosweg worden 1,5 meter hoog. Dat betekent dat je te voet of met de fiets een helling moet nemen. Voor een rolstoel mag dat hellingspercentage maar 2% zijn. Is dat meer dan wordt er een nieuwe barrière opgeworpen om de N65 over te steken. De raad stelde in het najaar de inclusieagenda vast; iedereen doet mee in Vught. Dan mogen er voor mensen in een rolstoel en andere mindervaliden door de N65 geen nieuwe barrières opgeworpen worden, vindt D66. We deden het voorstel om een maximale hellingshoek van 2 procent mee te geven bij de aanbesteding. Het voorstel, waaraan geen gehoor gegeven werd, is hier te lezen.

Na de verdieping van de N65 wordt het fietspad aan de noordzijde van de N65 opgeheven. Waar is dat voor nodig? D66 wil dat de noordelijke fietsverbinding (aan de kant van de IJzeren Man) tussen Vught en Helvoirt in stand blijft. Het is een waardevolle schakel in het fietsnetwerk en opheffen van deze fietsverbinding dient geen enkel doel. Daarom vroegen wij het college om de noordelijke fietsverbinding langs de N65 te handhaven. Om daar steun voor te krijgen van de raad moest de motie worden aangepast en gaat het college op de koffie in Haaren om daar deze wens van de raad neer te leggen. Ons (aangenomen) voorstel is hier terug te lezen.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Van deze groene laan wil het college een ontsluitingsweg maken, terwijl dat volgens de cijfers van de gemeente zelf niet hoeft. Fietsers en wandelaars worden hier in de toekomst geweerd.

Waren er nog meer ideeën die D66 steunde? Ja, D66 zette ook zijn handtekening onder het voorstel om de Jagersboschlaan in ieder geval voorlopig niet te gaan verharden en open te stellen voor verkeer. Alle verkeersstromen binnen Vught worden nog in kaart gebracht, dus waarom zou je hierop vooruitlopen met deze zeer ingrijpende maatregel? Die motie is hier terug te lezen. Ook wilden we een oplossing voor een agrarisch bedrijf die zonder overleg een landbouwviaduct op zijn perceel krijgt, terwijl het makkelijk iets te verplaatsen is. Dat voorstel is hier te lezen. Ook deze voorstellen werden door de coalitiepartijen Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD niet gesteund uit angst voor bezwaarprocedures.

Dit project duurt al jaren. Waar ging het nou mis in de eindfase? Jarenlang heeft de gemeenteraad zo veel mogelijk gezamenlijk opgetrokken in dit megaproject. Besluitvorming gebeurde vrijwel altijd in unanimiteit. We werden als D66, net als andere landelijke partijen in deze raad, ingezet om lijnen te leggen naar de provincie, de Tweede Kamerfractie en onze staatssecretaris infrastructuur. Dan krijg je dingen voor elkaar. Een treffend voorbeeld is het bezoek van D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat aan Vught. Dat is nu twee jaar geleden, net voordat deze coalitie aantrad. Het leverde toch maar mooi 11 miljoen euro op voor extra trillingsmaatregelen. Dat was een verdienste van de toenmalige D66-wethouder Fons Potters, maar die kreeg als raadslid daarna alleen vooral sneren te verwerken omdat veel beleid niet zou deugen, vooral beleid waar hij geen wethouder van was. In de tussentijd liep het hele N65-project weg van ons. De gemeenteraad werd mondjesmaat bijgepraat en partijen werden niet meer ingezet om het plan op onderdelen beter te maken door de landelijke of provinciale lijn in te zetten.

Waarom lag er geen plan van aanpak voor de andere wegen in Vught? Het college ziet geen probleem op de wegen in Vught, terwijl het al jaren duidelijk was dat er een aantal knelpunten op te lossen zijn. Volgens de wethouder van de Ven van Verkeer kunnen de straten het aan, ook op de plekken waar het verkeersaanbod verdubbelt, zoals op de Helvoirtseweg. Voor D66 ging het er niet om of de straten het technisch aan kunnen, maar of de inwoners het aankunnen. Als deze straten in de toekomst aangepakt worden, wil het college ‘werk met werk’ maken. In feite betekent dat een drempel hier en een paaltje daar, maar een masterplan waar D66 al meermalen om vroeg, ligt er niet. Als doekje voor het bloeden wordt nu direct gestart met het verkeersonderzoek ter voorbereiding van het nieuwe verkeers- en vervoersplan dat wethouder van de Ven pas in 2022 wil voorleggen. Volgens planning zijn de werkzaamheden aan de N65 dan al gestart en zijn de gevolgen daarvan voelbaar in Vught, Helvoirt en Cromvoirt.

Het is toch logisch dat ‘niet iedereen gelukkig gemaakt kan worden’? Dat klopt, maar de gevolgen zijn immens. Oplossingen zijn er ook, maar dan zal er breder gekeken moeten worden en is pleisters plakken niet genoeg. De verkeersstromen moeten in breder verband bekeken worden. D66 heeft hier al diverse ideeën over ingebracht, zoals de spoorwegovergang Esschestraat (bij de Gouden Zonne en de kleine Albert Heijn) twee richtingen te maken. Ook een verkeerslicht bij In ’t Groene Woud zorgt dat bedrijven die daar zitten bereikbaar blijven (zoals het restaurant) en zwaar verkeer niet noodgedwongen door Helvoirt en Cromvoirt moet gaan rijden (zoals de vrachtwagens van Peijnenburg Vught). Maar met losse plannen komen we er niet. Er moet een samenhangende aanpak komen. Waren de zorgen van inwoners op dit punt serieus genomen dan waren nu de oplossingsrichtingen bekend geweest. Dan kan je ‘werk met werk’ maken, want het werk moet wel bekend zijn.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Actie tegen verharden en openstellen Jagersboschlaan voor autoverkeer.

Had D66 te veel vertrouwen in de aanpak van de N65? Ja, want de fractie heeft te lang gedacht dat er een beter plan zou komen. De fractie had een totaalplan verwacht voor Vught verwacht in samenwerking met inwoners. Een plan met veel draagvlak en veel minder tegenstanders. De verdieping en verdere aanpak van de N65 is goed, maar als daardoor de rest van Vught, Helvoirt en Cromvoirt vastloopt en dus onbereikbaarder, minder leefbaar en vooral verkeersonveiliger wordt, kun je dat niet los zien van de besluitvorming over de N65. Een plan dat niet af is, kun je niet met goed fatsoen naar de raad kan sturen, laat staan burgers mee opzadelen die terecht enorme zorgen hebben.

Hoe beoordeelt D66 de handelswijze? Deze klus was duidelijk een maatje te groot voor de rijksinfra-wethouder van Woesik (Gemeentebelangen). In plaats van zijn opdracht burgerparticipatie voorrang te geven en in gesprek te gaan met de inwoners, ging hij met de provincie en Rijkswaterstaat aan tafel. Maar dat was in het bestuursakkoord van Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD nou juist de taak van burgemeester van de Mortel. Dat staat er letterlijk in. Het resultaat is bijna een volksopstand tegen de plannen. Dat is niet meer weg te moffelen als ‘de weerstand van een paar inwoners die hun zin niet krijgen’. Zij vertegenwoordigen heel veel mensen. Verder bleek dat de wethouder rijksinfra maar een enkel contactmoment met inwoners had gehad, terwijl juist dat de opdracht was die hij kreeg in het bestuursakkoord. Ook nam hij geen enkele moeite om in te gaan op de ingediende moties en amendementen, omdat dit bestemmingsplan het eindresultaat is en omdat de provincie niets anders wil. Daarbij werd steeds gezegd dat hij ‘echt’ zijn best gedaan had. Dit woord herhaalde hij meerdere malen, met waarschijnlijk de bedoeling dit kracht bij te zetten. Het antwoord op alle gestelde vragen en geplaatste opmerkingen was dat hij ‘naar eer en geweten’ gehandeld had. Dat zou er nog eens bij moeten komen dat dat niet het geval was. CDA, D66 en SP konden daarom niet anders dan een motie van wantrouwen indienen. Een zwaar middel, maar het enige passende signaal dat afgegeven kon worden naar inwoners, belangenorganisaties, indieners van zienswijzen en collega-raadsleden die alleen maar mochten tekenen bij het kruisje.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Protest (op anderhalve meter afstand van elkaar) bij Van der Valk, voorafgaand aan de raadsvergadering.

Het is logisch dat een paar mensen klagen die aan een drukkere straat komen te wonen, maar de rest van Vught kan hier toch wel blij mee zijn? Niet alleen de bewoners van de straten waar het soms wel twee keer zo druk gaat worden zijn de dupe, heel Vught dreigt de dupe te worden. Bijna iedereen in Vught rijdt, fietst of loopt regelmatig op of bij de Helvoirtseweg, de Glorieuxlaan of welke straat dan ook die fors drukker wordt en daardoor gaan inleveren op verkeersveiligheid. Het probleem op het onderliggende wegennet is dus een probleem voor heel de gemeente Vught. Het college heeft dat probleem tot nog toe alleen benaderd op straatniveau.

Was de coalitie vatbaar voor alle kritiek? Alle kritiek werd de afgelopen maanden weggewoven. De zorgen uit de afgelopen twee jaar vanuit de oppositie werden niet serieus genomen. D66, SP en CDA moesten achter de schermen alle zeilen bijzetten om een normale cyclus van besluitvorming te krijgen. Ook was er in eerste instantie niet eens een commissievergadering gepland en met name Gemeeentebelangen en PvdA-GroenLinks vonden dat echt niet nodig. De coalitiepartijen wilden de N65 zelfs liever al in april behandelen tijdens een -vanwege de coronacrisis- afgeslankte raad. De argumentatie was dat toch al 99 procent van het hele plan ooit eerder besloten was. Pas bij de inspraakavond waar meer dan 30 mensen hun mening kwamen geven, kwam er een lichte kentering. Op het laatste moment kwamen er zelfs verbeterpunten. Gemeentebelangen kwam op de valreep met het idee voor een onderzoek voor een nieuwe ontsluitingsweg voor Helvoirt en Cromvoirt ter hoogte van In ’t Groene Woud. Maar met een halve aansluiting is zo’n weg nutteloos. Gemeentebelangen en de andere coalitiepartijen stemden tegen het voorstel van D66 om daar een volledige aansluiting te behouden. Bovendien gaat de weg dwars door door de natuur van het Helvoirts Broek, waarmee het plan niet meer dan een luchtballon lijkt te zijn. PvdA-GroenLinks kwam met een motie waarin het college gevraagd werd om zo veel mogelijk gekapte bomen terug te planten. D66 wilde vastgelegd hebben dat iedere boom teruggeplant wordt. Het college gaf aan geen mogelijkheid te zien voor herplant van alle bomen. De VVD kwam met het voorstel om  de verkeersknelpunten versneld in kaart te brengen, dat is het onderzoek dat het college heeft laten liggen en wat allang gebeurd had moeten zijn. Het ging hier slechts om een motie, een verzoek dat het college niet hoeft uit te voeren. D66 wilde een amendement, omdat daarbij vastligt dat het ook moet gaan gebeuren. Met een motie stuur je mensen het bos in, met een amendement geef je mensen duidelijkheid en zekerheid.

Hoe stemde D66 uiteindelijk? De fractie vond dat de gemeenteraad er voor spek en bonen zat. Geen enkele verbetering bleek mogelijk. Alle ideeën en plannen van de hele gemeenteraad werden ontraden. De fractie stemde daarom voor alle aanvullende ideeën en plannen en was daarmee solidair met de andere partijen in de gemeenteraad. Zelfs de voorstellen van de coalitie werden niet positief beoordeeld, dus wat was het allemaal nog waard? Voor- of tegenstemmen had hetzelfde resultaat. D66 stemde uiteindelijk tegen het bestemmingsplan met drie verschillende, persoonlijke stemverklaringen: Gemma Wiegant: “Ik heb tegen gestemd. Niet omdat ik tegen een verdieping van de N65 ben, maar omdat hier een slecht plan voorligt. Het is onaf, onvolledig en niet in samenwerking met onze inwoners tot stand gekomen. De teken-maar-bij-het-kruisje-en-we-zie-het-straks-wel-methode is voor mij onacceptabel. Om in deze moeilijke coronatijd op deze manier zo’n belangrijk bestemmingsplan erdoor te duwen, vind ik schaamteloos en respectloos. Ik wens hiervoor persoonlijk noch als volksvertegenwoordiger verantwoordelijk voor te zijn.” Fons Potters: “Ik stem tegen met een eerder geschreven stemverklaring voor mijn neus waarop staat ik vóór stem. Maar gezien deze avond, waarop blijkt dat helemaal niets kan, dat goede voorstellen geen serieuze advisering krijgen, dat zowel oppositie als coalitie volledig buitenspel gezet worden, omdat er maar een devies is: dit is het en je pikt het maar. Zelfs voor een extra boom wordt niets toegezegd. Als dat de manier van besluitvorming is, is dat een dieptepunt op meerdere fronten en kan ik niet anders dan tegen stemmen.” Dianne Schellekens: “Ik ben voorstander van de verdiepte ligging van de N65 en toch stem ik tegen het bestemmingsplan. Er zijn mooie resultaten gehaald voor de N65. Helaas zijn de oplossingen voor de knelpunten voor veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid zelfs niet in zicht. Ik zit in de gemeenteraad door en voor inwoners van Vught en Cromvoirt en met het vaststellen van dit bestemmingsplan halen we de huidige problemen van de N65 de dorpen in. Daar kan ik niet mee instemmen. Dat krijgt voor mij een onvoldoende: het plan is niet af.”

Hoe nu verder? We houden hoop op mogelijkheden om de plannen te verbeteren. Iedereen zal gaan zien dat de gevolgen van het huidige plan te groot zijn voor Vught. De provincie zet in op doorstroming op de N65. D66 begrijpt dat dat voor de provincie een speerpunt is, maar de provincie is er ook voor Vught, dus Vught opzadelen met een immens verkeersprobleem kan voor de provincie ook niet de bedoeling zijn. Vroeg of laat zal ook de provincie dat inzien. Dat de provincie hier niet of nauwelijks op gewezen is door het college is pijnlijk duidelijk geworden. D66 blijft zich inzetten voor een betere uitvoering van dit plan, liefst in gezamenlijkheid en op een breed niveau. Dit kunnen we niet overlaten aan een wethouder van een lokale partij die landelijke partijlijnen niet inzet, laat staan zelf lijnen heeft naar andere gremia.

Wanneer gaat de eerste schop de grond in? Het ligt niet in de verwachting dat de schop al in 2021 de grond in gaat. Verschillende inwoners en belangenorganisaties hebben aangekondigd naar de Raad van State te stappen. ’s Lands hoogste bestuursrechter loopt nogal achter en de wachttijd voor behandeling is nu al bijna twee jaar. D66 hoopt op verschillende gegronde bezwaren, zodat de ruimte ontstaat om samen met provincie en Rijk de knelpunten op te lossen en het plan te verbeteren voor Vught, Helvoirt en Cromvoirt.

En hoe zit het met de spoorverdieping? Bij dit project, dat nog veel omvangrijker is, is het ook oorverdovend stil. De voltallige raad wordt ook hier niet meer in meegenomen en landelijke partijen worden niet ingezet voor lobby.

Verder uit deze vergadering: – alle stukken, moties en amendementen staan hier – bekijk de hele raadsvergadering van 14 mei terug via https://www.youtube.com/watch?v=usZSvxJo3Ro – bekijk de commissievergadering van 8 mei https://www.youtube.com/watch?v=58S-x_Pj4PA – luister hier terug naar alle insprekers tijdens de inspraakavond van 7 mei (geen beelden beschikbaar)

Zie ook: – D66, SP en CDA: neem inwoners Vught serieus en stel N65-besluitvorming uit (14-4-2020) – D66 tegen snelheidsverhoging naar 80 kilometer op de N65 (19-2-2020) – D66: Verkeerslichten nog steeds beste oplossing voor N65 bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – GB, VVD en PvdA-GL blokkeren debat over N65-oplossing bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019) – D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65 (27-10-2018) – D66-voorstel unaniem aangenomen: verander de A65 in de N65 (2-7-2018) – Werkbezoek D66-Kamerlid Rob Jetten aan Vught in teken rijksinfrastructuur (3-10-2017) – Voorstel D66 aangenomen: hogere ambitie geluidsvermindering voor omwonenden N65 (10-2-2017)

Reacties? fractie@d66vught.nl

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Protesten (op anderhalve meter van elkaar) bij Van der Valk, voorafgaand aan de raadsvergadering over de N65.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/ https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/ https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

 

The post Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in appeared first on D66 Vught.

“Kankerhomo. Achterlijke flikker. Vieze pisnicht.” Rob Jetten over homohaat

D66 D66 GroenLinks PvdA Nederland 17-05-2020 10:00

“Kankerhomo. Achterlijke flikker. Vieze pisnicht.” Rob Jetten over homohaat

“Kankerhomo. Achterlijke flikker. Vieze pisnicht.” Rob Jetten over homohaat

“Kankerhomo. Achterlijke flikker. Vieze pisnicht. Sommige mensen vragen zich of zo’n internationale dag tegen homofobie echt nodig is. Oordeel zelf.” Met deze tekst zette fractievoorzitter Rob Jetten een video online waarin hij homofobe haatreacties op sociale media voorlas.

De video maakte veel los in Nederland. Rob Jetten kreeg duizenden reacties binnen: “ Ik ben diep geraakt & overweldigd door alle reacties. Het zijn er zoveel dat ik niet op iedereen persoonlijk kan reageren, maar ik wil jullie enorm bedanken. Het maakt me strijdbaar. Homohaat, maar ook antisemitisme, moslimhaat of wat voor haat dan ook is lekker makkelijk te uiten vanaf je computer. Veel van dit soort (anonieme) reaguurders hebben geen idee wat de impact is van zulke berichten op mensen die bijvoorbeeld niet voor hun seksualiteit durven uit te komen. In ons land voeren we een debat op inhoud en scheld je niet iemand uit omdat zijn of haar geloof, geaardheid, geslacht of favoriete voetbalclub je niet aanstaat.”

De online haatreacties laten zien dat er iets moet gebeuren in Nederland. D66 wil een voorlichtingscampagne om scheldwoorden als “homo” en “flikker” op scholen of het voetbalveld te verdringen en dat er bij de politie aparte discriminatierechercheurs worden aangesteld. Daarnaast willen D66, GroenLinks en PvdA dat het ‘non-discriminatiebeginsel’ in de Grondwet wordt uitgebreid. Daar moet aan worden toegevoegd dat discriminatie vanwege “seksuele gerichtheid” niet is toegestaan. Jetten: “Gelukkig is het aantal mensen dat het beste voor elkaar wil in ons land nog altijd in de meerderheid. We moeten samen opstaan tegen discriminatie, in welke vorm dan ook. Ons altijd ertegen uitspreken. Ongeacht de dader, ongeacht het onderwerp.”

In ons land scheld je niet iemand uit omdat zijn of haar seksualiteit, geloof of favoriete voetbalclub je niet aanstaat. — Spreek je ook uit tegen discriminatie. Sluit je aan bij D66.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Europa na corona

D66 D66 Nederland 16-05-2020 07:21

Vanaf 1 juli is Duitsland een half jaar voorzitter van de EU. Dat betekent dat het motorblok van de EU de agenda gaat bepalen. Het Duitse voorzitterschap is een unieke en historische kans die Nederland moet aangrijpen om grote stappen te zetten op weg naar een sterkere Unie.

Onze ambities zijn duidelijk: van grondig economisch herstel na de corona-crisis tot klimaatneutraliteit, van een Europees asielcompromis tot harde sancties voor het aanvallen van de rechtstaat, en nieuwe technologie en innovatie tot een topprioriteit maken van ons beleid.

Koersverandering is noodzakelijk

Het kabinet krijgt nu de kans om haar recentelijke diplomatieke blunder goed te maken. We moeten onze traditionele invloedrijke positie inzetten om veranderingen af te dwingen. Door de leiding te nemen, compromissen te sluiten en te zoeken naar kansen en mogelijkheden. Een koersverandering is noodzakelijk. Fractievoorzitter Rob Jetten: ‘De huidige strategie brengt enkel schade toe aan de Nederlandse belangen in Europa. We moeten kijken naar wat nú nodig is om samen in Europa door deze crisis heen te komen. Dat is in het Nederlandse belang: zodat een bloementeler zijn bloemen in Italië kan blijven verkopen.’

Na de coronacrisis worden we wakker in een andere wereld. Met andere uitdagingen, die nieuwe oplossingen vergen. Nu is het moment om Europa verder te brengen en samen de wereld opnieuw vorm te geven. Sophie in ’t Veld: ‘Daarvoor moeten we, net zoals 70 jaar geleden, elkaar vertrouwen en een nieuwe sprong vooruit wagen. Toen was Nederland een van de pioniers van een verenigd Europa. Heel Europa is er beter van geworden, door die belangrijke stap op basis van vertrouwen. Nu moet Nederland weer in die voorhoede zitten. Nú is het moment voor grote stappen.’

Rob Jetten en Sophie in ’t Veld zijn duidelijk: Nederland moet weer zijn verantwoordelijkheid nemen, uit de reactiestand komen en samen met Duitsland en Frankrijk bepalend zijn voor de toekomst van onze Unie. De twee D66’ers geven het kabinet daarom vijf opdrachten mee. Zo komen we samen sterker uit de crisis, worden we koploper op het gebied van technologie en innovatie en verstevigen we de rechtstaat en mensenrechten in heel Europa.’

Lees hier het vijfpuntenplan van Rob Jetten en Sophie in ’t Veld.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Nieuwe Democraat: Grote uitdagingen

D66 D66 Nederland 13-05-2020 12:30

Nieuwe Democraat: Grote uitdagingen

Deze week valt bij de leden van D66 de nieuwe Democraat op de mat. Het ledenblad van D66 staat dit keer in het teken van ‘grote uitdagingen’.

Het ledenblad tijdens de coronacrisis

En toen was daar – uit het niets, leek het wel – de coronacrisis. Democraat sprak met D66-senator Peter van der Voort, hoofd intensive care in Groningen, die het aantal ic-bedden op zijn afdeling in korte tijd moest zien te verdriedubbelen.

Intussen stampte minister Wouter Koolmees (SZW) met het kabinet in een paar weken een noodmaatregel uit de grond om zoveel mogelijk te voorkomen dat bedrijven failliet gaan en mensen hun baan verliezen.

Download en lees de hele editie → (pdf).

Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot haalde zich flink wat op de hals, toen hij vorig jaar september de halvering van de veestapel bepleitte als antwoord op de stikstofcrisis. Opportunist? De Groot strijdt al zijn hele werkzame leven voor een toekomstbestendige visie op landbouw en natuur. Daarover een interessant gesprek met Tjeerd.

Op initiatief van Tweede Kamerlid Paul van Meenen reisde D66 maandenlang langs diverse basis- en middel- bare scholen door het hele land. Om ideeën op te halenvoor een nieuwe onderwijsvisie; voor het onderwijs van de toekomst. Democraat ging mee met Paul en Rob Jetten naar de Amsterdamse Bijlmer. Verslag van het laatste Scholenreis-bezoek voor de onderwijs-lockdown begon…

Specialisten noemen hem een witte raaf; een eenzame strijder. IT-platform AG Connect riep hem in maart uit tot IT-politicus van het jaar 2019. Tweede Kamerlid Kees Verhoeven over de grote uitdagingen op het gebied van (ethische) technologie. “Desnoods moet je techreuzen een kopje kleiner maken.”

Democraat gaat in gesprek met wethouders Berend de Vries (Tilburg), Paul van Meekeren (Purmerend) en Maarten van Vierssen (Apeldoorn) over hoe je lokaal het klimaat helpt met schone energie.

Een gesprek met D66-wethouder Fleur Spijker en raadslid Sander van Diepen uit Leiden over de crisis op de woningmarkt.

Voortaan ook de Democraat ontvangen?

Sluit je aan. Door lid te worden ontvang je het ledenblad via de post, ben je straks weer welkom bij al onze bijeenkomsten en besluit je mee over de toekomst van onze partij. Word lid.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Klimaatdoel 2020 wordt gehaald: 25% minder CO2-uitstoot

D66 D66 Nederland 24-04-2020 13:55

Klimaatdoel 2020 wordt gehaald: 25% minder CO2-uitstoot

We halen het doel om in 2020 25% minder CO2 uit te stoten. Daarmee voldoet het kabinet aan het vonnis van de rechter in de zaak die Urgenda heeft aangespannen tegen de Staat.

Wat D66 betreft is dit goed nieuws. De overheid heeft zich net als ieder ander aan de uitspraken van rechters te houden. Maar de politiek heeft ook de plicht om vooruit te kijken. Te zorgen voor een schone toekomst, waarin de aarde niet opwarmt totdat het water ons letterlijk aan de lippen staat. Daarom wordt nu actie ondernomen.

En dat biedt ook kansen. We kunnen bedrijven, woningeigenaren en huurders helpen aan een lagere energierekening, als we bijvoorbeeld zonnepanelen en isolatie aantrekkelijker maken. We kunnen bedrijven ook helpen om schoner te produceren door de nieuwste technieken te gebruiken. Zo lopen onze ondernemers voorop: hun producten behoren daarmee tot de schoonste en modernste van de wereld.

Schone lucht, schoon water en een leefbare planeet

D66 voorman Rob Jetten ziet dit als een belangrijke stap, maar we staan nog maar aan het begin: “In Nederland is een onstuitbare beweging op gang gekomen voor schone lucht, schoon water en een leefbare planeet voor deze en volgende generaties. Een nieuwe generatie laat van zich horen, binnen en buiten het parlement. D66 staat schouder aan schouder met alle mensen die de straat op gaan, naar de rechter stappen, of zich op welke manier dan ook inspannen voor het klimaat.

Het was voor D66 als partij van klimaat, rechtsstaat en democratie altijd al ondenkbaar dat dit kabinet het Urgenda-vonnis naast zich neer zou leggen. Het bedwingen van de klimaatcrisis is de grootste verantwoordelijkheid van onze tijd. We hebben nog een lange klimaatweg te gaan. Maar deze stappen waren broodnodig. Het begin is er.”

Klimaatwoordvoerder Matthijs Sienot ziet dit als een nieuwe stap naar een schonere toekomst: “Natuurlijk is de eerste opdracht van het kabinet nu om de Coronacrisis te bestrijden. Tegelijkertijd is het belangrijk om vooruit te blijven kijken. We willen van de ’anderhalvemeter-samenleving’ doorschakelen naar de ’anderhalvegraden-samenleving’. Het Urgenda-vonnis dwingt het kabinet bovendien om klimaatverandering serieus te nemen en concrete stappen te zetten. Vandaag zetten we zo’n stap. En als het aan ons ligt, volgen er meer stappen. Want na deze crisis wil D66 geen grijze reflex, zoals na de bankencrisis van 2008 toen olie gas en kolen de motor waren achter het economische herstel. D66 wil nu een groene reflex! We willen zorgen dat dit keer zon, wind en andere schone nieuwe technieken de motor zijn van economische voorspoed.”

Om minder CO2 uit te stoten en er voor te zorgen dat de klimaatdoelen worden gehaald, is concrete actie nodig. Een greep uit de maatregelen:

De elektriciteitsproductie van kolencentrales wordt flink teruggeschroefd. Hiermee wordt het grootste gedeelte van de CO2-uitstoot verminderd

Bewoners van koop- en huurwoningen gaan we helpen met het tegengaan van energieverspilling. Bijvoorbeeld door het beter inregelen van cv-installaties, het aanbrengen van radiatorfolie en LED lampen. Dat zorgt naast klimaatwinst ook voor een lagere energierekening

Tuinders gaan we helpen om meer LED-lampen te gebruiken om hun kassen te verlichten

Scholen, sportverenigingen, bibliotheken en ander maatschappelijk vastgoed worden ontzorgd. Zodat ze makkelijker energieverspilling tegengaan

Mkb-ondernemers kunnen vanaf volgend jaar makkelijker subsidie aanvragen voor energiebesparende investeringen, zoals zonnepanelen voor op hun winkel of bedrijfspand

(Snel)wegen worden op een schonere manier aangelegd. Het gaat hier onder andere om nieuwe asfalt of betonmengsels en het gebruik van gerecycled staal bij bruggen

Er is 2 miljard euro extra beschikbaar gesteld voor bedrijven en instellingen die schone energie willen produceren, bijvoorbeeld met zonnepanelen

De industrie wordt geholpen om sneller en makkelijker private financiering te krijgen voor grootschalige energiebesparende investeringen

Goede stap naar een schone toekomst

Het halen van het klimaatdoel voor 2020 is een belangrijke stap, op weg naar een leefbaar klimaat voor toekomstige generaties. Het uiteindelijke doel is om in 2050 bijna geen CO2 meer uit te stoten. En dat kan, als we de groene keuze de logische keuze maken. Door het voor iedereen zo  goedkoop en makkelijk mogelijk maken om te kiezen voor schoon. Dat is nu nog lang niet overal het geval.

Dus daar ligt wat D66 betreft precies de taak van de politiek. Want dan zorgen we dat economie en klimaat elkaar versterken.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

D66 Gelderland zet in op klimaat, cultuur en onderwijs

D66 D66 Gelderland 23-04-2020 11:41

D66 Gelderland wilde pleitten voor een snelloket voor kunstenaars waarbij zij binnen elke dagen een subsidie konden aanvragen voor een (kunst)project dat breed toegankelijk is. Hiervoor diende Céline Blom gisteren een motie in bij de Provinciale Staten van Gelderland. Helaas heeft deze motie geen meerderheid behaald. Blom vroeg naast cultuur ook aandacht voor klimaat en onderwijs. De hele inbreng van D66 Gelderland bij het COVID 2019 plan van de provincie Gelderland lees je hieronder.

Spreektekst D66 Gelderland (uitgesproken door Céline Blom op 22 april 2020 in de Provinciale Staten):

Voorzitter, Op dit moment spreken veel mensen over de periode vóór en de periode ná Corona. Maar we zullen nooit meer terugkomen naar het ‘oude leven’ van voor Corona. Om met de woorden van Rob Jetten te spreken op het 1e digitale d66 congres afgelopen zaterdag: ‘Corona is een gamechanger voor de komende tientallen jaren.’

D66 leeft mee met allen die nu ziek zijn en met hen die misschien dierbare mensen moeten missen agv Corona.

Dank aan GS voor de Statenbrief die ter kennisgeving voor ligt over de provinciale aanpak van COVID 2019.

De provincie Gelderland helpt aanvullend op landelijke en gemeentelijke regelingen. En zo hoort het ook. De provincie is niet leidend. Maar dat betekent niet dat we op onze handen gaan zitten. Er wordt ingezet op acties voor het herstel en het stimuleren van de economie en Samen zetten we de schouders eronder en doen we wat nodig is voor vitale processen en getroffen sectoren.

Voorzitter, D66 staat achter het helpen van de gemeenten. De financiële positie van veel gemeenten in Gelderland was vóór de Corona crisis al zorgwekkend, vanwege decentralisaties in, onder andere in het sociale domein. De extra kosten die nu vanwege de corona crisis gemaakt worden door de gemeenten, legt nog meer druk op een al moeilijke situatie.  We vragen GS vinger aan de pols te houden en ook te lobbyen bij het rijk voor extra maatregelen

D66 steunt het voorstel van 10 miljoen en wil in deze bijdrage een hartenkreet doen voor 3 thema’s daarbinnen: klimaat, cultuur en onderwijs

Klimaat

Bij de inzet van de provincie die gericht is op stimuleringsmaatregelen voor onze economie wil D66 juist aandacht vragen voor klimaat. Wij merken dat de ambities op het gebied van het verduurzamen en de uitgangspunten beschreven in het Gelders Energieakkoord erg onder druk komen te staan. Wij zien liever dat er OMGEDACHT wordt: juist nu geld investeren in klimaat kan een enorme stimulans zijn voor werkgelegenheid en de economie. Met investeringen in bv het toekomstbestendig maken van woningen houden we de bouw en alle daaraan gelieerde economische sectoren zo veel mogelijk aan de gang. Kan de provincie extra subsidies beschikbaar stellen aan bedrijven en particulieren voor de verduurzaming van huizen?

Cultuur

Juist nu veel van ons thuiszitten wordt de waarde van cultuur en het gemis daarvan nóg meer gevoeld. D66 is verheugd dat de provincie Gelderland voor de organisaties die we als provincie structureel financieren, zoals Introdans en Oostpool, de subsidies in stand houdt, ook als de prestaties vanwege Corona niet gerealiseerd kunnen worden.

Sommige gemeenten betalen een deel van de subsidies door, of schelden de huur kwijt, of geven uitstel van betaling.

Er zijn regelingen van uit het rijk voor zelfstandigen en voor het doorbetalen van loon.

Onlangs is bekend gemaakt dat het rijk 300 miljoen euro beschikbaar stelt om vooral de bis instellingen overeind te houden. Er is nog onduidelijkheid over deze regeling maar wat wel duidelijk is, is dat het zo veel mogelijke overeind houden van de werkgelegenheid in de sector een belangrijk argument is daarbij is en die lijn volgt ook de provincie wat d66 betreft.

Want we weten allemaal dat het niet voldoende zal zijn. Dit terwijl er juist in deze tijd behoefte is aan de verbinding, verbeelding en verlichting die kunst en cultuur kunnen bieden, ook voor de leefbaarheid;

D66 maakt zich grote zorgen over de culturele sector en is bang dat gesubsidieerde en niet gesubsidieerde instellingen in onze gehele regio gaan omvallen, zoals theaters, muziekscholen, kunstencentra. En daarmee ook de artiesten zelf, veelal zzp’ers, zij worden niet geboekt en gaan failliet.

Daarom dient D66 een motie in die GS oproept om uit de acute middelen die GS nu extra beschikbaar stelt, een snelloket in het leven te roepen waar eenvoudig en binnen enkele werkdagen een subsidie verstrekt kan worden aan (klein)kunstenaars die hun talenten inzetten voor een project tijdens de coronacrisis;

Als voorwaarde aan de subsidie de eis dat het project voor een breed publiek toegankelijk is;

En als laatste Onderwijs

Op dit moment neemt het digitale afstandsonderwijs een vlucht. We zouden dit een positieve bijvangst kunnen noemen van de huidige situatie. Het risico is dat we dit niet weten te borgen. Terwijl dit afstandsonderwijs een kans is voor bijvoorbeeld kinderen die niet naar school kunnen omdat ze ziek zijn. D66 vraagt een toezegging om vanuit onderwijs en arbeidsmarkt vanuit het overleg dat er is met de onderwijsinstellingen in Gelderland te onderzoeken hoe deze ontwikkelingen vastgehouden en door ontwikkeld kunnen worden en hoe de provincie daarin kan faciliteren. Daarnaast is D66 benieuwd of vanuit deze zelfde arbeidsmarkt en onderwijsbenadering ingehaakt kan worden op de enorme imagoverbetering die er is voor de vitale beroepen zoals het onderwijs de zorg en logistiek. Kunnen we dit moment aangrijpen om meer mensen voor deze beroepen te interesseren?

Om af te sluiten waar ik mee startte, corona is de gamechanger voor de komende decennia, laten we Nu die kans grijpen om met elkaar na te denken over hoe onze wereld eruit komt te zien.

 

 

 

 

Rob Jetten op het online D66 congres: Zo snel als veilig mogelijk weer naar vrije samenleving

D66 D66 Nederland 18-04-2020 12:45

Rob Jetten op het online D66 congres: Zo snel als veilig mogelijk weer naar vrije samenleving

Fractievoorzitter Rob Jetten sprak vandaag partijgenoten toe op het eerste online partijcongres in de Nederlandse geschiedenis. Vanuit een studio in zijn geboorteprovincie Brabant uitte Jetten zorgen over de impact die het langer volhouden van strenge corona-maatregelen heeft op wat hij noemt ‘de vrije, open samenleving’.

Jetten omschreef het redden van mensenlevens als belangrijkste politieke plicht. Tegelijkertijd pleitte hij voor een ‘geleidelijke en veilige versoepeling’ en in het bijzonder voor het zo snel als veilig en verantwoord mogelijk openen van de scholen zodat leraren hun leerlingen weer écht kunnen zien.

Jetten zei dankbaar te zijn te zien hoe D66-bewindspersonen samen met hun collega’s van de coalitie het land door een ongekend zware crisis loodsen: ‘De politiek doet nu alles om alle mensenlevens te redden en de verspreiding van het virus in te dammen, dat is ook onze belangrijkste plicht.’ Jetten richtte zijn blik ook nadrukkelijk op de toekomst. ‘We moeten zo snel als verantwoord mogelijk onze vrijheden weer herwinnen. Hoe brengen we kinderen weer oog in oog met hun leraar? Hoe zorgen we dat zelfstandigen snel en veilig weer aan het werk kunnen? Hoe redden we concertzalen met ons eigen veilige bezoek?’

Voor onderwijspartij D66 ligt de sleutel logischerwijs bij het onderwijs. Jetten: ‘Leraren en ouders doen nu ongelofelijk knap werk. In de moeilijkste omstandigheden en onder grote druk en stress krijgen scholen het voor elkaar kinderen de ontwikkeling te blijven bieden die ze nodig hebben. Ik heb daar grote bewondering voor.’ Jetten hamerde op het belang van het onderzoek dat het RIVM doet naar de besmettelijkheid van kinderen. Pas als zich een veilig kans aandient zouden de basisscholen en de kinderopvang open kunnen.

Jetten: ‘Voor veel kinderen is de school de beste plek om te zijn en te leren. Onderwijs vraagt nabijheid, van leraar en leerling. Elkaar echt in de ogen kunnen kijken. Daar moeten we naar terug op een verantwoorde manier. Wij kunnen wat dat betreft leren van wat er in geestverwante landen als Denemarken gebeurt. Daar gingen de basisscholen afgelopen week weer open. In Noorwegen gaat komende week de kinderopvang weer open en een week later de scholen. En in Duitsland gaan de kinderopvang en scholen vanaf 4 mei geleidelijk ook weer open. Een heldere routekaart geeft ook duidelijkheid aan al die ouders die nu in onzekerheid verkeren.’ Bovendien vindt Jetten dat leraren en schoolleiders het best in staat zijn te bepalen hoe de scholen weer kunnen beginnen.

Jetten gebruikte zijn vragen- en antwoord sessie ook voor een reflectie op zijn rol als volksvertegenwoordiger. ‘Mijn taak is om de regering kritisch te volgen. Mijn loyaliteit ligt bij de belangen van alle Nederlanders.’ De D66-leider spoorde het kabinet aan de Nederlandse belangen in Europa te dienen door solidariteit te tonen. De deal van de ministers van financiën noemde hij ‘slechts de eerste stap’. ‘Komende week is het aan premier Rutte. Hij zal zich hopelijk ook realiseren dat als de economieën in Zuid-Europa fors krimpen wij dat als open economie als eerste merken. Dat schaadt rechtsreeks onze bedrijven, onze ondernemers, onze banen. De liberale President Macron heeft gelijk dat het idee van Europa hier op het spel staat. En hier geldt ook: Europa is het fundament onder onze vrije samenleving.’

Jetten toonde zich ook kritisch over de haast waarmee het kabinet apps ontwikkelt om het Coronavirus in beeld te brengen. Hij vreest dat het burgers kwetsbaar maakt voor willekeur en misbruik en waarschuwde dat de app geen digitaal paspoort mag worden. Jetten: ‘Ik zou geen knip voor de neus waard zijn als ik stil zou gaan zitten toekijken hoe de regering z’n werk doet. Dit is niet te tijd om stil te zijn. Het kabinet verdient zowel onze steun als onze kritische blik. Er zijn zoveel mensen in Nederland die ons weten te vinden met hun vragen en zorgen. Daar komen wij voor op. Deze crisis vraagt om goede democratische controle. Op zo’n moment kunnen mensen rekenen op de Democraten uit 1966.’

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Rob Jetten: Europa is solidariteit

D66 D66 Nederland 10-04-2020 11:13

Rob Jetten: Europa is solidariteit

Een belangrijk resultaat: na weken van moeizame onderhandelingen met Nederland in de hoofdrol heeft Europa zich weer van z’n beste kant laten zien. Er ligt een steunpakket van ruim 500 miljard euro. Daarmee kan de acute nood in deze crisis worden gelenigd en kunnen landen nu steun krijgen om structurele schade te voorkomen.

Hulp bij de bestrijding van het coronavirus en het redden van banen en inkomens in onze Europese economie staan terecht voorop. De hervonden Europese eenheid heeft bovendien de dreiging van een financiële crisis in de kiem gesmoord.

Het Nederlandse kabinet heeft na enkele moeizame weken gisteravond laten zien dat het onderdeel kan zijn van de oplossing in plaats van onderdeel van het probleem. In het belang van Europese eenheid en solidariteit. Het resulterende Europese compromis bevat instrumenten die snel in werking kunnen treden.

– De Europese Investeringsbank kan tot € 200 miljard aan garanties geven om het midden- en kleinbedrijf te ondersteunen.

– Het Europese werkgelegenheidsfonds (SURE) in oprichting telt straks maximaal €100 miljard. Deze tijdelijke vorm van Europese sociale zekerheid is een uit Europese middelen gefinancierde WW. Als er te weinig middelen zijn gaat de Europese Commissie extra lenen.

– Het ESM heeft tot €240 miljard klaarstaan aan leencapaciteit voor landen die in de financiële problemen komen. Met realistische en rechtvaardige spelregels. Landen die acuut geld nodig hebben voor de directe en indirecte kosten die zij maken voor medische zorg en preventie lenen dat zonder extra voorwaarden.

Toch is dit alles pas het begin. Het begin van een lange weg die we samen bewandelen. Eerst komt de uitwerking van deze deal, daarna het verdere herstel. Hoe de heropleving van de Europese economie straks betaald moet worden ligt nog open. Het Herstelfonds is nog weinig concreet en komt terug op de Europese Top van regeringsleiders. Dat de Europese landen bereid zijn ‘innovatieve financiële instrumenten’ te gebruiken is goed nieuws, maar vraagt wel nadere uitwerking. Een belangrijk fundament voor dat herstel zal ook de nieuwe Europese begroting zijn: de omvang en richting daarvan zullen de komende maanden moeten worden bepaald. Voor D66 staat het bevorderen van duurzame economische groei in de Europese Unie daarbij voorop.

Het Europees akkoord kwam niet zonder slag of stoot tot stand. De afgelopen weken kwam er, ook van D66, kritiek op de toon en de beperkte bereidheid van Nederland om compromissen te sluiten. Die kritiek is mede geboren uit bezorgdheid over het afbrokkelen van de Nederlandse onderhandelingspositie op andere belangrijke dossiers zoals de klimaatcrisis, de meerjarenbegroting van de Europese Commissie en het nieuwe handelsverdrag met het Verenigd Koninkrijk.

Het kabinet zal zich de komende tijd moeten inspannen om de Nederlandse positie in Europa weer sterker en minder geïsoleerd te maken. Met goede wil en de oprechte bereidheid Europa te versterken kan Nederland deze crisis ook voor zichzelf tot een goed einde brengen. Nederlandse ondernemers, bedrijven, bloementelers, vissers, boeren, burgers en belastingbetalers rekenen op dit kabinet.

Europa is ons heden én onze toekomst.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook