Nieuws van politieke partijen in Haarlem inzichtelijk

55 documenten

Zonneplan voor Haarlem | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 30-05-2020 00:00

Uitgesproken GroenLinks door Melissa Oosterbroek in de commissie beheer van 27 mei

Groenlinks heeft drie aanvullingen op dit stuk: de Informatienota Onderwerp:Potentie en realisatie zonne-energie op daken en een vraag:

Het mag wel wat concreter in kwh en zon opbrengsten, gekoppeld met de verwachting van de realisatie en de resultatenrekening van de gemeente Haarlem. Want we kunnen via het Rijk zien dat er veel subsidie is aangevraagd voor de daken in de Waarderpolder maar worden deze projecten ook gerealiseerd? En wat doen we eraan om zon op dak in de Waarderpolder een succes te maken? Deze antwoorden zie ik graag terug in zo een stuk. Dan punt Zon is meer dan zon PV. Er is zonnewarmte, zonnefolie en zonnepanelen. Wat wij missen is zijn die verschillende toepassingen van zon in dit stuk, in ieder geval de benoeming en verwachte realisatie hiervan. Maar ook de relatie met de doelstelling Haarlem Klimaatneutraal? Alle energie verbruik wat we niet gebruiken is pure winst. Maar ook de zonne energie die we kunnen opslaan. En hoe gaan we om met grootverbruikers, zoals bijvoorbeeld het datacenter? Als het datacenter gaat uitbreiden wat doet dat dan met onze doelstellingen en kunnen wij middels dit soort stukken daar ook van op de hoogte te worden gehouden? En dan de insprekers en onze vraag naar de wethouder, 
wat heeft Haarlem een geluk met zulke duurzame doeners, dat moeten we koesteren en we moeten deze organisaties helpen. In ieder geval met de communicatie en de lobby. Het is zo dat door de ontwikkeling van het klimaatakkoord er verschillende soort duurzame energie ontwikkelaars zijn en dat zon op dak ook commercieel wordt ontwikkeld. Het is ons niet toegestaan om bepaalde partijen aselect voor te trekken. Maar we zijn wel verantwoordelijk voor het beleid en de implementatie ervan. Ik schrik als ik hoor dat pas 2 procent van de duurzame energie productie in handen is van lokale initiatieven. In het klimaatakkoord hebben we afgesproken dat dit 50 procent moet worden. Onze vraag aan de wethouder is dan ook of het mogelijk is om dit grote verschil duidelijk te maken bij het Rijk. Kunt u aan Wiebes aangeven dat de businesscase voor postcoderoos corporaties aantrekkelijker moeten worden gemaakt en op dit moment te kort schiet en niet in de pas loopt met het klimaatakkoord? En zet die tender om onze daken vol te leggen met zonne energie open!

Op basis van de bijdrage heeft wethouder Berkhout aangegeven dat er een beter stuk naar de commissie komt en dat de commissie beheer wordt meegenomen in de ontwikkeling van het zonneplan voor Haarlem middels een technische sessie.

Informatienota voortgang duurzaamheidsprogramma

https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Commissie-beheer/2020/2...

https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Commissie-beheer/2020/2...

De milieuzone komt vanaf 2022 ook in Haarlem ! | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 02-04-2020 00:00

Eén van onze speerpunten deze periode is de instelling van een milieuzone, om zoveel mogelijk vervuilend verkeer uit de stad te weren. Na wat duwen en trekken is onze wethouder, Robbert Berkhout, met een voorstel gekomen, dat we in de commissievergadering van 12 maart hebben besproken. Het voorstel van het gemeentebestuur is om in elk geval vrachtauto’s, met een vervuilende dieselmotor (minder dan Euro VI) vanaf 2022 te weren uit het grootstedelijk gebied. Daarnaast is het de intentie om vanaf 2025 voor vrachtauto’s en bestelauto’s 0-emissie te eisen. We zijn als GroenLinks Haarlem erg blij met het feit dat er een milieuzone komt.

Vele grote steden zijn ons hierin voor gegaan. De luchtkwaliteit in het stedelijk gebied van onze stad is slecht, mede door het vele verkeer in en rond de stad. Voor bewoners en gebruikers van het gebied is dat een ongezonde situatie. Tegelijkertijd is het onze wens vaart te zetten achter de klimaatdoelstellingen in Haarlem en daarbuiten, zoals we in ons verkiezingsprogramma en in het coalitieakkoord hebben vastgelegd. In 2030 klimaatneutraal betekent dat we hard moeten werken aan de C02 reductie de komende jaren. Het weren van vervuilende (vracht)auto’s uit de stad helpt daar natuurlijk bij. Bedrijven worden gestimuleerd een schonere (vracht)auto te kopen en na te denken over de emissie van uitlaatgassen van hun vervoersmiddelen.

De doelen zijn: 1.het terugdringen van de CO2 uitstoot en 2. het verbeteren van de luchtkwaliteit door het terugdringen van de stikstofuitstoot en vermindering van roet en fijnstof. Wij vinden  wel dat de voorgestelde invulling van de milieuzone nogal beperkt is en dat het wat uitgebreider had gekund. Brommers en scooters, maar ook oude personenauto’s en bestelbusjes mogen de stad nog gewoon in, terwijl de Rijksoverheid wel de mogelijkheid heeft geboden ook voor die categorieën een milieuzone in te stellen. De gemeente is bang te veel mensen in de problemen te brengen. Het aanschaffen van een elektrische auto of bestelbus is duur.

Aan de andere kant zou een gele zone voor auto’s en busjes betekenen dat auto’s en busjes met een bouwjaar vóór 1-1-2000 niet meer in die zone zijn toegestaan. (Die moeten misschien sowieso langzamerhand van de weg af). Daarom blijven wij aandacht vragen voor een snelle uitbreiding van de milieuzone tot andere categorieën.

Overigens past de milieuzone bij andere ontwikkelingen, die ook zullen helpen de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en de CO2 terug te dringen. Zo is onlangs het Schone Luchtakkoord getekend voor Haarlem en wordt er hard gewerkt aan Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (GDzes), een systeem, waarbij het transport naar de stad alleen nog met elektrisch vervoer plaatsvindt. Er komt daarvoor een overslag in de Waarderpolder, waarvandaan de goederen per elektrisch busje of per elektrische boot verder de stad in gaan. Ook dit project moet de komende jaren geëffectueerd gaan worden.

 

Sacha Schneiders

Cursus voor vrouwen: Hoe werkt de gemeenteraad? | Haarlem

GroenLinks GroenLinks CDA Haarlem 01-02-2020 00:00

Gemeentenieuws:

Wil jij weten waar de gemeenteraad allemaal over gaat en wat de raad doet? Doe dan mee met de cursus ‘Hoe werkt de gemeenteraad’. Op woensdag 4, 11 en 18 maart is er een speciale cursus voor Haarlemse vrouwen.

Meld je aan via griffiebureau@haarlem.nl

Data woensdag 4, 11, 18 maart vanaf 19.30 uur. Mee3doen is gratis. Maximaal 25 vrouwen.

Van de 39 raadsleden zijn 15* vrouw. 5 Daarvan zijn van GroenLinks. In het college zit 1 vrouw: wethouder van GroenLinks.( was 2 maar Cryfke Sikkema is vervangen door Robbert Berkhout, die met die mooie baard)

* Op de foto mist Eva de Raadt van het CDA

Schonere lucht in Haarlem o.a. via milieuzone | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 20-01-2020 00:00

Gemeentenieuws:

In 2030 50% gezondheidswinst door schonere lucht ten opzichte van 2016. Die afspraak, het Schone Lucht Akkoord, heeft wethouder Robbert Berkhout namens Haarlem samen met 35 andere gemeenten, 9 provincies en Minister Van Veldhoven op 13 januari ondertekend. Deze ondertekening betekent dat we concreet aan de slag gaan om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren. Een van de 1e Haarlemse maatregelen krijgt dit voorjaar al vorm. Dan doet het college een voorstel over de invoering van een milieuzone. “Schonere lucht is in ieders belang, en iedereen is ook nodig om dat doel daadwerkelijk te kunnen bereiken. Daarom ben ik blij met dit akkoord.”, zegt wethouder Berkhout. “In Haarlem zijn we met de voorbereiding van een besluit over een milieuzone en onze andere inspanningen al goed op weg. Het is belangrijk dat we hiermee doorpakken.”

Voor het Schone Lucht Akkoord is door het Rijk € 50 miljoen uitgetrokken. Elke gemeente en provincie die meedoet werkt aan een eigen uitvoeringsplan en verplicht zich jaarlijks de voortgang van de eigen inspanningen te laten zien. In Haarlem gaan we dit jaar dus concreet aan de slag met een besluit over de invoering van een milieuzone. De gemeente maakt daarnaast afspraken met bedrijven en winkeliers over het schoner maken van de bevoorrading van de binnenstad en de bezorging van pakketjes. Samen met het Rijk wil de gemeente beleid maken over (overlast van) houtstook en gebruik van schonere werktuigen in onderhoud en bouw (mobiele werktuigen). Ook gaat de gemeente het gehalte stikstof en fijnstof in de Haarlemse lucht intensiever en op meer locaties in de stad meten om zo beter te weten waar extra maatregelen nodig zijn.

De luchtkwaliteit is in Nederland sinds de jaren 90 al enorm verbeterd. Toch overlijden landelijk jaarlijks nog 11.000 mensen vroegtijdig door ongezonde lucht. Er is dus nog veel gezondheidswinst te boeken. Concreet gaat het Schone Lucht Akkoord om een vermindering van de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxiden door wegverkeer, mobiele werktuigen, landbouw, scheepvaart, industrie en huishoudens. Het Schone Lucht Akkoord sluit in Haarlem goed aan bij de ambities van het coalitieakkoord Duurzaam Doen en landelijk bij het klimaatakkoord en de stikstofaanpak.

Kijk voor meer informatie over Het Schone Lucht Akkoord op www.rijksoverheid.nl.

De kamerstukken

Fotograaf: Rick Huisinga

Participatiebijeenkomst RES (Regionale Energie Strategie) een succes! | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 19-01-2020 00:00

Afgelopen woensdag 15 januari kwamen Haarlemmers bij elkaar om over de regionale energie transitie te praten. Door middel van verschillende scenario’s werd duidelijk dat Haarlemmers op de lange termijn voor maximale energie opwek willen gaan. De Haarlemmers kregen de keuze tussen drie scenario’s; 1. Maximale energie, 2. Kosten efficiënt & 3. Energielandschap. Elk scenario was opgebouwd uit bepaalde bouwstenen. Na de bijeenkomst werd duidelijk dat de Haarlemmers kiezen voor maximale energie productie op slimme plaatsen. Zo vinden de Haarlemmers het geen goed idee om energie op te wekken in natuurgebieden maar werden ze extra enthousiast van het opwekken van zonnestroom op parkeerplaatsen. De Haarlemmers willen de nieuwe economie zo veel mogelijk zelf benutten en spoorde onze gemeente nogmaals aan juist ook naar decentrale manieren van energie opwekking te kijken zoals een zonnedakkapel of zonneschermen boven de spoorleiding.  

Haarlemmers willen graag windenergie, een goed voorbeeld hiervan zijn de nieuwe windmolens bij Schoteroog. Het is wel belangrijk om de windmolens neer te zetten met een verhaal. Bijvoorbeeld een rij met windmolens die de oude grens van ’t IJ weerspiegeld. Afgelopen donderdag heeft raadslid Melissa Oosterbroek hier een rondvraag over gesteld in de commissie beheer. Op haar vraag hoe wethouder Berkhout van plan is om de geschiedenis van ons landschap in de nieuwe duurzame energie systemen te verwerken gaf wethouder Berkhout aan dat dit nieuwe inzicht zeker verkregen is maar dat één dag na de organisatie van de avond het nog niet duidelijk is hoe we dit nieuwe inzicht in de organisatie gaan verwerken.

Ben jij goed op de hoogte van de historische feiten van ons landschap en weet jij die te verbinden met de energie systemen in de toekomst? We hebben jouw input nodig via melissa@groenlinkshaarlem.nl.

Meer informatie over de RES Noord Holland Zuid leest u hier: https://energieregionhz.nl/

Alexander bezoekt...

VVD VVD D66 Haarlem 05-12-2019 08:46

Als raadslid hoef je je nooit te vervelen, je wordt uitgenodigd voor tientallen evenementen per week. Zo was ik onlangs bij de NV Haarlem, bracht ik een bezoek aan de industrie in de Waarderpolder en was ik bij de startnotitie Delftplein.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/37602/alexander-bezoekt
NV HaarlemJaap Bonkenburg en Marièlle Beek presenteren elk kwartaal in de Philharmonie een programma voor en door ondernemers. In de show worden mensen die betrokken zijn bij het bedrijfsleven in Haarlem ondervraagd over hun ervaringen. In november waren dat onder meer Anne-Marije Hogenboom, de nieuwe directeur van Haarlem Marketing, Bart Soellaart vertelde over zijn visie voor het gelijknamige Outdoor & Wintersportbedrijf (sinds 1900!) waarvan hij mede eigenaar is. Een leuke discussie over voor- en nadelen van een familiebedrijf.Wilt u een oude deur hergebruiken? Bij Easypers van Gerard Koelewijn kunt u de deur laten renoveren. Er komt nieuw plaatmateriaal op en na afloop is hij niet van nieuw te onderscheiden. Het is goedkoper dan een nieuwe deur en kost minder grondstoffen. Regelmatige gast Robbert Berkhout, de wethouder van economische zaken was ook aanwezig en vertelde over de economische visie die momenteel wordt opgesteld. Verder was er muziek van Raoul Michel en als afsluiting misschien wel het belangrijkste onderdeel: de netwerkborrel. Bent u ondernemer, ga eens kijken. Voor meer informatie kijk op https://nvhaarlem.nl. Daar kunt u zich ook aanmelden voor de volgende show in maart.WaarderpolderSamen met Joris Blokpoel en enige andere raadsleden fietste ik op 1 november door de Waarderpolder. Onder de bezielende leiding van Ruud Meijer, parkmanager Waarderpolder, trotseerden we de regen en de kou om een indruk te krijgen van de laatste ontwikkelingen in dit industriegebied.Uitgebreid werd er stilgestaan bij de bomenaanpak. Het gebeurt geregeld dat voor de bouw van een bedrijfspand bomen moeten worden gekapt. Uiteraard geldt dan een herplantplicht, maar het is vaak lastig voor het betrokken bedrijf om aan die plicht te voldoen. De gemeente beidt nu de mogelijkheid om die herplantplicht over te dragen. Tegen betaling van een vast bedrag zorgt de gemeente dat ergens in de Waarderpolder een behoorlijke boom wordt teruggezet. Daardoor is het mogelijk om een straat te verfraaien door bijvoorbeeld in één keer een rijtje nieuwe bomen neer te zetten.In het gebied liggen ook enkele brede trottoirs, die nauwelijks door voetgangers worden gebruikt. Komend jaar worden hier in het kader van de actie “steenbreek” de tegels vervangen door groen. Een mooi plan.We bezochten ook Lino Metaalwaren. Jeanine Dommerholt, met haar man eigenaar van het bedrijf, gaf een uitgebreide rondleiding. Bij dit bedrijf wordt vooral maatwerk geleverd. Als Donkervoort een speciaal scharniertje nodig heeft voor zijn nieuwste sportwagen wordt dit door Lino gemaakt. Maar ook heel grote scharnieren worden hier op verzoek geproduceerd. We zagen een aantal indrukwekkende en uniek machines in bedrijf, dit is duidelijk één van die bedrijven waardoor je trots kan zijn op een industrieterrein als de Waarderpolder.Startnotitie DelftpleinAls u graag naar voorbijrijdende auto’s kijkt dient zich misschien een nieuwe mogelijkheid aan: Elan wonen wil bij het Delftplein een kavel ontwikkelen die wordt omsloten door drukke wegen. Nu is iedere woning in Haarlem welkom, dus hebben we ingestemd met dit plan. Wel hadden we een paar bedenkingen. Zoals bij alle projecten houdt de VVD vast aan voldoende parkeerplaatsen. Daarnaast stond slechts omschreven dat 60% van de woningen in de categorie sociale huur zou vallen. Over de overige 40% was niets vastgelegd. Nu zijn ontwikkelaars vaak aardige mensen, maar ze maken ook graag winst waardoor het risico bestaat dat de overige woningen in de hogere prijsklasse zullen vallen. Bij het recente plan voor de Stephensonstraat zijn de sociale koopwoningen al vervallen en bij de ontwikkelvisie Spaarndamseweg is de inzet 50% sociale huur en de rest vrij in te vullen. De VVD vindt het heel belangrijk dat ook Haarlemmers die op zoek zijn naar een woning in de middenklasse een kans krijgen. We hebben daarom een motie opgesteld dat bij het Delftplein zoveel mogelijk middeldure woningen komen en dat de parkeernorm wordt gehandhaafd. Met dat laatste had een aantal partijen moeite, waardoor we uiteindelijk een motie van D66 hebben gesteund waarin alleen op de middeldure woningen wordt aangedrongen. Dat bleek het maximaal haalbare. We zijn benieuwd naar de uitwerking van de plannen maar we houden ons hart vast voor het aantal paarkeerplaatsen.

Betoog Kadernotabespreking Raad 1 juli | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 01-07-2019 00:00

Uitgesproken GroenLinks door fractievoorzitter Jasper Drost

Voorzitter, laat ik allereerst beginnen met iedereen een fijne kadernotabehandeling te wensen.  

Voor ons ligt de kadernota 2019. Er gebeurt veel. Het zijn wereldwijd enerverende tijden die vragen om flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Aanpassing aan een veranderend klimaat bijvoorbeeld, maar ook aan een veranderend politiek spectrum en een veranderende rol van burgers en bestuur.

Het coalitieakkoord is geschreven in het licht van deze veranderingen, de beschreven ambities zijn de uitwerking. De kant die het op moet als wij ook in de toekomst de aantrekkelijke en leefbare stad willen zijn die wij zijn en waar nodig verbeteren. Een dynamische stad kán meebewegen en Haarlem is een dynamische stad waarin verandering geen bedreiging is maar een kans.   

Deze coalitie wil van Haarlem een nog duurzamere, ongedeelde en vooral plezierige stad maken. Een groene stad die meters maakt als het om verduurzaming gaat. Een rode stad waar het gaat om het  sociale hart. En een stad waarin iedereen kan wonen, ongeacht het inkomen. Kortom, een stad die klaar is voor de toekomst van iedereen.

Het eerste volledige jaar van deze coalitie zit erop. Mijn voorganger, de heer Berkhout, heeft u vorig jaar meegenomen in de drie grote uitdagingen van deze stad:

duurzaamheid, de ongedeelde stad en de groeiende stad.

En voorzitter, deze uitdagingen staan onder druk. Veranderingen binnen en buiten onze invloedsfeer zorgen voor de noodzaak tot bijsturen. De recente meicirculaire heeft aangetoond dat de middelen vanuit het Rijk afnemen, meer dan waar we op hoopten en rekenden.

Maar ook veranderingen vlak buiten onze gemeentegrenzen hebben invloed op Haarlem. 200.000 racefans zullen dwars door Haarlem moeten het 2e weekend in mei. Nog los van de milieuproblematiek die dat met zich meebrengt, zet dat ook de leefbaarheid voor Haarlemmers extra onder druk. Veel Haarlemmers maken zich hier zorgen over, en zolang Zandvoort geen duidelijkheid geeft over de maatregelen die het gaat nemen, zijn die zorgen wat ons betreft terecht, - alleen een extra trein biedt geen soelaas tenslotte. Maar er is ook een kans op een betere duurzame bereikbaarheid van de kust.

Aan de andere kant van Haarlem bedreigt Schiphol ons woongenot .

Een recent onderzoek van het RIVM naar de concentraties fijnstof rond Schiphol laat ruimte voor maar 1 conclusie “Schiphol moet krimpen!.

Een mening die gedeeld wordt door Natuur en Milieufederatie Noord-Holland (MNH), Greenpeace en Natuur & Milieu

De concentraties fijnstof leiden aantoonbaar tot gezondheidsklachten, ook in Haarlem. Wat betreft GroenLinks onacceptabel. Daarom dienen we een motie in, net als de GroenLinks fracties in omringende gemeenten, om het college aan te sporen een duidelijk signaal af te geven aan de bestuurlijke regie Schiphol (BRS) om te zorgen dat zoveel mogelijk korte vluchten vervangen worden door treinreizen.

Ik neem u mee langs de duurzame stad, de ongedeelde stad en de groeiende stad

 

UITDAGING 1 De duurzame stad

De titel van ons coalitieprogramma is niet voor niks ‘duurzaam doen’.

De toekomst van de stad moet in de vezels zitten van de stad van nu. In de vezels van de ambtelijke organisatie, de vezels van het bestuur maar ook in de vezels van de bewoners. De benutting van de duurzaamheidslening toont aan dat dat de goede kant op gaat. Vandaar dat het beschikbare budget is verhoogd naar 4 miljoen. Zo kunnen nog meer Haarlemmers aan de slag met isolatie, zonnepanelen en groene daken.

We gaan richting een klimaatbegroting en dat juichen wij toe. We zien het stappenplan in de kadernota.

We hebben afgesproken dat Haarlem Global Goals gemeente is. We horen graag van het college op welke manier daar invulling aan gegeven wordt.

Urgenda, bekend van de klimaatzaak, heeft een 40puntenplan opgesteld om de uitstoot van broeikasgassen snel te laten dalen. We horen graag een reactie van het college op de lokale toepasbaarheid van deze plannen.

Veel duurzaamheidsprojecten staan in de steigers of worden dit jaar uitgevoerd. Sterker nog, deze week!. De uitbreiding van de autoluwe binnenstad bijvoorbeeld –minder auto’s meer ruimte aan voetganger en fietser maken de stad groener, gezonder en klimaatbestendiger. De beloopbare stad is een belangrijk onderdeel van het verduurzamen van steden.

In dat kader : De eerste startnotitie over een milieuzone is besproken en we kijken uit naar het uitgewerkte raadsvoorstel eind dit jaar. In de tussentijd loopt er een pilot luchtkwaliteit, gericht op fijnstof. We worden graag door het college op de hoogte gehouden.

Nog een manier om langzaam verkeer te stimuleren ten faveure van autoverkeer, is de aanpassing van de openbare ruimte zoals nu gebeurt in Schalkwijk, in samenhang met de aanleg van het warmtenet. Zo zorgen we ook voor een sociale energietransitie. We hebben het college al eerder gevraagd te onderzoeken of we de warmteput in eigen beheer kunnen houden.

Projecten in de openbare ruimte hebben te maken met prijsstijgingen. Door de gunstige economie, door schaarste, door te kort aan mensen. Extra kosten waarmee in de begroting nog geen rekening is gehouden. GroenLinks vraagt het college daar een integrale afweging in te maken en liever te gaan voor 3 projecten goed dan 5 versoberd. Verder willen we graag eerder worden meegenomen in mogelijke overschrijdingen zodat wij een afgewogen besluit kunnen nemen ten aanzien van de consequenties.

De titel van het coalitieprogramma van de provincie is Duurzaam doorpakken- een titel die opvallend veel gelijkenis vertoont met de titel van ons coalitieakkoord . En dat is om meerdere redenen goed nieuws. Haarlem kan niet alles alleen en een gedeelde ambitie met de provincie kan het behalen van onze ambities versnellen. Zo zullen de windmolens op schoteroog eindelijk weer gaan draaien en wat ons betreft blijft het niet bij die drie molens.

Ook mobiliteit en bereikbaarheid zijn zaken die de grenzen van de stad overschrijden en in een breder verband moeten worden opgepakt

dat gaat al beter binnen Zuid-Kennemerland, maar een extra zetje vanuit het provinciehuis is welkom. College, we horen graag hoe het staat met de regionale samenwerking op het gebied van mobiliteit.

 

UITDAGING 2: De ongedeelde stad Haarlem is een sociale stad. Dat betekent wat ons betreft dat iedereen hier een plek moet kunnen vinden, ongeacht de dikte van de portemonnee.

Uit de kadernota is goed af te lezen dat de drie transities:  de Jeugdzorg, de WMO en de Participatiewet, zijn geland in de gemeente Haarlem. Steeds meer Haarlemmers lijken de weg naar zorg en ondersteuning, laagdrempelig én specialistisch, makkelijker te kunnen vinden, precies zoals de bedoeling was in 2015 toen we aan de decentralisaties begonnen.

De keerzijde zien we ook, de kosten voor met name de WMO en de Jeugdzorg, lopen op, ook door ontwikkelingen buiten ons om zoals de vergrijzing. (Ziggy)

De ontwikkelingen op het gebied van Werk , de participatiewet, zijn gunstiger. Enerzijds door het goede  economische klimaat, anderzijds door maatregelen en projecten, zoals “Ik doe mee” waardoor meer Haarlemmers uit de bijstand komen en participeren in onze samenleving.

Om de toenemende vraag naar WMO ondersteuning, jeugdhulp, gespecialiseerde jeugdzorg en jeugdbescherming te kunnen verwerken, is ten eerste goed opgeleid personeel aan de poort noodzakelijk. Het college zet nu extra capaciteit in om dit op te vangen. GroenLinks is van mening dat alleen extra inzet aan de poort niet voldoende en niet haalbaar is. Er zal nu echt gewerkt moeten worden aan een andere werkwijze waar minder tijd opgaat aan bureaucratie en meer tijd gaat naar het leveren van zorg, hulp en ondersteuning. (Ziggy)

Daar waar het gemeenten wel lukt om de oplopende kosten het hoofd te bieden, wordt fors ingezet op preventie. Komend jaar wordt de sociale basis een lastige dobber voor het college. (Ziggy)

GL kijkt niet alleen naar de belemmeringen maar ook naar de kansen die de veranderende stad en de veranderende samenleving met zich meebrengen. De noodzakelijke bouwontwikkelingen bieden kansen om fysiek en sociaal te verbinden. Toegankelijkheid, ontmoeting, gezondheid- De sleutel ligt in een integrale benadering van sociaal en fysiek domein.

Een toegankelijke stad is een stad waar iedereen zijn weg kan vinden, letterlijk en figuurlijk. Een stad waar mensen langer zelfstandig kunnen wonen. In woningen die toekomstbestendig zijn gebouwd waar zowel jonge, oudere, als mensen met een beperking kunnen wonen. We hopen op een praktische uitwerking van de ambitie Haarlem Toegankelijke Stad 2030.

 

UITDAGING 3: De groeiende stad

Het onderwerp van de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen in 2018 was de woningbouw. De bouwbehoefte is groot, de ambities ook. Zelden was de raad zo eensgezind over een onderwerp.

GroenLinks ziet de voorgenomen bouw van 10.000 woningen tot 2025 in acht ontwikkelzones als een enorme kans. Een kans om een verommeld bedrijventerrein in Zuidwest om te vormen naar een modern stuk stad waar wonen en werken gecombineerd wordt in extra groen. Een kans om die snelweg door Schalkwijk, de Europaweg terug te brengen naar een menselijk maat waar het wél fijn is om rond te lopen. En een kans op die mobiliteitsomslag door 1100 woningen te bouwen bij de Oostpoort, vlakbij het vernieuwde station Haarlem-Spaarnwoude.

Dat is de inzet van GroenLinks geweest in ons verkiezingsprogramma, in het coalitieakkoord en tijdens de bespreking van elke ontwikkelzone. Wij gaan voor leefbaarheid. Wij gaan voor duurzame woningen en wij gaan voor voorzieningen die meegroeien. Voor plekken in de stad waar Haarlemmers elkaar kunnen ontmoeten. Zoals in het winkelcentrum Schalkwijk, waar we blijven hameren op vernieuwing. De geplande markthal is een mooi voorbeeld hiervan.

Vorig jaar was de leus van GroenLinks in de commissie ontwikkeling: het is 2018, een huis heeft een raam, een deur en geen gasaansluiting. Dit jaar wordt dat: het is 2019, een huis heeft een raam, een deur, geen gasaansluiting, wel nestkastjes, groene sedumdaken, fruit en bessenplanten in de buurt, water doorlaatbare plekken, er zijn habitats en overwinteringsplaatsen en grijswater wordt verwerkt op het terrein. Ja, klopt, hij is wat minder catchy, maar niet minder waar. Samengevat, we bouwen natuurinclusief in Haarlem. Dit hebben we ook afgesproken in ons coalitieprogramma. Maar handvatten hoe hebben we nog niet precies bepaald. Gemeente Den Haag wel. Daarom roepen we in de MOTIE: ‘O O, Haarlem, mooie natuurinclusieve stad, achter de duinen’ Het college op om met deze methode aan de slag te gaan.

 

Tot slot ga ik in op de gemeente Haarlem en de veranderende wereld

De ontwikkeling van een stad is een proces dat net zo dynamisch is als de ontwikkeling van een mens.

Verandering gaat gepaard met leren- zoals een mens leert door af en toe zijn hoofd te stoten, zo leert een stad of gemeente ook. Het is weliswaar veiliger om op onze handen te gaan zitten maar dat levert niets op. We zullen moeten blijven bewegen, verbeteren en ontwikkelen.  Precies zoals we dat ook willen voor onze opgroeiende kinderen.

En , om in de analogie te blijven “ it takes a village to raise a child’ –  zou ik willen zeggen ‘It takes a city to raise a city”.

Wat ons betreft is de ontwikkeling en verbetering van Haarlem een project van ons allen. De stad is op zn best wanneer iedereen er op zijn eigen manier aan bij draagt.  Dat vraagt om een andere manieren van besturen en participeren. GroenLinks is enthousiast over het actieprogramma nieuwe democratie en is benieuwd naar de resultaten. We vragen het college de raad actief hierbij te betrekken en zullen ook zeker zelf het initiatief hiertoe nemen.

Zoals al eerder gezegd : Inmiddels hebben we de meicirculaire binnen. Positief zijn de extra gelden voor het sociaal domein die we in de ene zak krijgen. Helaas verdwijnt uit de andere zak, de algemene middelen, het grootste deel weer. Deze cijfers zijn nog niet verwerkt in deze kadernota, maar baren GroenLinks zorgen. College, dit betekent voor u serieus werk. Afspraken binnen het coalitieakkoord kunnen gaan schuren. Er moeten keuzes gemaakt worden. Met betrekking tot capaciteitsclaims in de organisatie, de inkomsten en uitgaven van onze gemeente. GroenLinks maakt graag hierin een afweging in brede zin. We verwachten van het college dat daarmee rekening gehouden wordt en met voorstellen te komen richting de begrotingsbehandeling.

Maar wat voor ons als een paal boven schoon water staat : Samen maken we deze stad, een Haarlem waar iedereen welkom is, waar iedereen zich veilig voelt, waar iedereen gezond kan leven en opgroeien. Een stad die niet bang is voor verandering maar in de noodzaak voor verandering altijd een kans ziet op verbetering. En in onze afwegingen zal altijd centraal staan dat iedereen recht heeft op een plek in onze fantastische gemeente, samen maken we de stad, samen bouwen we aan een duurzame toekomst.

Afscheidboek Max van Aerschot stadsbouwmeester | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 11-06-2019 00:00

Max van Aerschot op de foto rechts.

Max van Aerschot, architect, is tien jaar, tussen 2008 en 2018 de Haarlemse Stadsbouwmeester geweest. In die tijd heeft hij gevraagd en ongevraagd allerlei toekomstgerichte adviezen, visies en plannen opgesteld. Op het laatst boterde het niet meer tussen hem en het ambtelijk apparaat en College. Maar er is uiteindelijk vriendelijk afscheid genomen. Hij kreeg een boek als afscheidscadeau. In het boek een 13-tal interviews door een onafhankelijke interviewer van politici, bestuurders, projectontwikkelaars, historici en architecten over zijn werk. Één van de geïnterviewden is Robbert Berkhout, in die tijd raadslid/fractievoorzitter, hij noemt van Aerschot “algemeen visionair”.

In het boek staat ook een selectie van zijn visies. Als aanvulling op die visies heeft Max een eigen site gevuld met alle plannen: http://stadsbouwmeesterhaarlem.nl/ Hij is mogelijk de laatste stadsbouwmeester omdat zijn opvolger Willem Hein Schenk de titel stadsarchitect of ‘stadsadviseur’ heeft.

Max van Aerschot, altijd keurig en vaak opvallend kleurig gekleed, heeft gevraagd of het boek getiteld: "Max van Aerschot • Stadsbouwmeester Haarlem stad en regio" bij uitgeverij de Zwaluw mocht uitkomen, een uitgever van met name kunstboeken.

Max heeft zijn boek overhandigd aan de fractie in de persoon van Peter van den Doel (commissie Ontwikkeling en Bestuur).

Meervoudig gebruik van ex parkeerplaatsen in de binnenstad | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 17-05-2019 00:00

Uitgesproken GroenLinks in de commissie beheer door Melissa Oosterbroek op 16 mei 2019.

 

Over de Onttrekking aan de openbaarheid van het parkeerterrein aan de Jansstraat 58/62 (RB)

 voorzitter,

Ik ben opgegroeid in de Ridderstraat, een zijstraat van de Jansstraat. Als echte Haarlemse opgegroeid in het centrum speelde ik op het basketbalveldje waar Hakim van Sesamstraat woonde en kon ik vanaf het dak van de garage uitkijken op de Wijngaardtuin. Het was eigenlijk het enige stukje in de binnenstad waar ik en mijn zusje nog wel eens heen gingen om te skeeleren of te stoepkrijten zonder dat we een gevaarlijke weg over moesten. Ik ging er dan ook vaak heen.

We hebben het vandaag over het besluit om parkeerplekken te onttrekken uit de openbare ruimte. En als je aan een Groenlinkser vraagt of je dat wilt doen dan krijg je zoals je kan verwachten een ja.

Ja, want we kunnen zoveel meer met onze openbare ruimte dan het faciliteren van een parkeerplaats voor auto’s. We kunnen andere vormen van parkeren ook faciliteren deelfiets parkeren en elektrische- fiets & scooter parkeren. Wat als dit stukje openbare ruimte een fietsparkeer gebouw wordt? En dat daarmee de gebouwenrij wordt gesloten?

Maar waar ik eigenlijk met u over wil hebben is mijn opvoeding. Mijn ouders uit de jaren 80 zijn geleerd om lekker te consumeren en problemen buiten zichzelf te leggen. Ja problemen, die lost de overheid wel op. In de paragraaf van de beleidsnota, want daar staat het.

Mijn generatie groeit nu op en realiseert zich dat we met de consumptiedrang van onze ouders we een geglobaliseerde samenleving hebben gecreëerd waar het voor de overheid vaak moeilijk is om onze problemen echt op te lossen. En als iets in de beleidsnota staat wilt het nog niet zeggen dat er ook budget gekoppeld is aan die paragraaf.

Ik dwaal af voorzitter, maar ik kom zo tot de kern.

Als klein meisje opgegroeid in de Ridderstraat heb ik mijn afval nooit kunnen scheiden. Elke week kwam de vuilniswagen langs en mijn ouders, met hun consumptieve houding, gooiden alles is de grijze zak; glas, plastic, papier, verf, medicijnen en batterijen. Afval scheiden nam ik pas echt serieus toen ik verhuisde naar de Leidsebuurt waar mij door de overheid pas recent de mogelijkheid wordt geboden mijn uitvalstromen gescheiden aan te bieden.

 

Voorzitter, heden ten dagen kan een Haarlemse centrum bewoner zijn uitval van de grondstoffen niet op een normale/ faciliterende manier scheiden. Als ik vanuit de Ridderstraat mijn plastic wil scheiden dan is het handiger om met de auto direct door te rijden naar het milieuplein in de Waarderpolder.

En als er dan geen ruimte zou zijn in het centrum om afval / uitval gescheiden aan te bieden, ja dan begrijp ik dat wel, en vind ik dat jammer. Maar die ruimte komt nu vrij. Nu we afstand doen van de parkeerplekken voor de auto.

En dan lees ik dat afvalcontainers die juist in het centrum met man en macht zijn geplaatst om onze openbare ruimte te verbeteren zo maar even moeten worden verwijderd voor een hele slechte business case. Waarom zouden we een kans om max. 200k te verdienen aannemen als er zo veel functies in ons centrum onderdruk staan en we daar een lange termijn oplossing voor kunnen faciliteren? Laten we voor die 2fte voor 1 jaar de leefbaarheid van ons centrum schieten? Ik begrijp dat we de verkoop van de kavel later in de commissie ontwikkeling gaan bespreken maar laat hierbij duidelijk zijn;

Laat die drie leibomen staan en zet er geen sprietjes voor terug. Er staat namelijk niet in het stuk hoe u met deze bomen om kan gaan. Breid de container uit met een volwaardige afval / uitvalstraat door de restcontainers om te zetten in plastic afval containers. Zorg voor meer fietsparkeerplekken en maak die verbinding met de verborgen Wijngaardtuin en de Grote Markt door groen toe te voegen. Geef de centrum bewoners de mogelijkheid om op een fatsoenlijke manier hun papier, plastic, glas en groen te scheiden door hier een beslissing te maken voor de lange termijn.

Wethouder, wilt u deze suggesties meenemen in de verdere ontwikkeling van deze kavel? En wilt u verder kijken of het mogelijk is om, wanneer de auto uit het centrum vertrokken is, van dit stukje kavel een tijdelijke fietsenstalling te maken?

Wethouder Berkhout adviseert deze suggesties mee te nemen naar de commissie Ontwikkeling volgende maand. De commissie beheer was positief over de ideeën met als aanvulling van D66’ er van Leeuwen dat de ideeën ook in het huidige bestemmingsplan passen en dat daar bij het vaststellen van het bestemmingsplan ook rekening is gehouden.

 

Melissa Oosterbroek

Grote zorgen over komst F1 naar Zandvoort | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 14-05-2019 00:00

Als er niks wordt gedaan aan het OV in Zandvoort en de regio, zal volgend jaar mei tijdens de Formule 1, de regio Haarlem een weekend lang compleet dichtslibben.

“De komst van F1 naar Zandvoort is een onaanvaardbare aantasting van de leefbaarheid voor inwoners van deze regio. Naast de aantasting van het milieu, uitlaatgassen en geluidshinder in een natuurgebied, zal deze race zorgen voor volle treinen en volle wegen. Zonder grote investeringen in trein, fiets en busverbindingen ziet GroenLinks Haarlem niet in hoe een F1race georganiseerd kan worden”, aldus fractievoorzitter Jasper Drost. “We verwachten dat de gemeente Zandvoort en vertegenwoordigers van het circuit zo spoedig mogelijk met Haarlem om tafel gaan zitten om tekst en uitleg te geven hoe zij de leefbaarheid van inwoners van Haarlem kunnen garanderen en welke maatregelen zij hiervoor op zeer korte termijn gaan nemen”.

GroenLinks Haarlem roept wethouder mobiliteit Robbert Berkhout op hierin proactief te zijn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.