Nieuws van politieke partijen in Utrecht inzichtelijk

33 documenten

Meer ruimte voor mensen

D66 D66 Utrecht 18-06-2020 18:10

Zo veel mensen zijn op zoek naar ruimte in de stad. Op zoek naar een huis in Utrecht, een plek voor je bedrijf, een rustig parkje of een trapveldje?! Om ruimte te maken voor al deze wensen groeit de stad, de afspraken hierover komen in de verlengde Ruimtelijke Strategie Utrecht.

In deze strategie wordt vooruitgeblikt tot 2040 om juist de moeilijke vraagstukken die te maken hebben met de groei van de stad maar juist ook moeilijk het hoofd te bieden zoals meer verkeer, betaalbare woningen en voldoende groene ruimte. D66 vindt het belangrijk dat we ook denken aan de Utrechters van morgen en dus zorgen dat het niet alleen nu, maar ook in de toekomst fijn leven is, in onze stad. Vandaag debatteert de gemeenteraad over de uitgangspunten van de Ruimtelijke Strategie Utrecht.  Die uitgangspunten zijn de kaders die de gemeenteraad stelt aan het college. Zo wordt aangegeven wat door de raadbelangrijk gevonden wordt.

Gezonde groei

Utrecht groeit heel hard, dat begrijpen we, wie wil nou niet in dit ‘stadsie’ wonen? Maar, die groei betekent dat ruimte schaars is. Dus zal een verdeling gemaakt moeten worden, zodat het zowel fijn wonen als recreëren is. Ons raadslid Susanne Schilderman: “Niemand wil een stad vol steen, of een stad waar je niet meer betaalbaar kan wonen. Daarom zet D66 in op een stad die groen behoudt, zodat er letterlijk lucht en ruimte blijft.” Daarom zet D66 in op meer hoogbouw, bijvoorbeeld in het Beurskwartier of de Merwedekanaalzone. Hoogbouw zorgt dat we ruimte houden voor parkjes en pleintjes, terwijl we toch zoveel mogelijk huizen kunnen bouwen. Samen met andere partijen werken we aan een nieuwe visie op de hoogbouw waarin er niet alleen praten over hoe hoog maar juist over voldoende balkons, het beter gebruiken van daken en winkels of andere voorzieningen onderin de hoogbouw. Door nu afspraken te maken over de principes, zorgen we dat gezond stedelijk leven mogelijk is voor iedereen en dat dit in de nieuwe Ruimtelijke Strategie komt.

Actie voor ambities

Om die ambities waar te maken hebben we een drietal voorstellen ingediend, die aangenomen zijn. Zo dienden we een voorstel in waarin we waarborgen dat (klein) groen en openbare ruimte zoveel mogelijk behouden wordt in de stad. Niet alleen dat, we dienden ook een voorstel in om als uitgangspunt te nemen dat elk huis in Utrecht 300 meter van groene ruimte is. Zo kan je altijd een wandelingetje maken door groen, of een boek in een park lezen, ook als de stad groeit. Daarnaast hebben wij een amendement ingediend om ook genoeg ruimte te laten voor ondernemers en bedrijven die veel ruimte nodig hebben, bijvoorbeeld de maakindustrie of creatieve sector, zo blijft Utrecht voor iedereen een fijne (werk)plek.

Geïnteresseerd? Lees deze voorstellen terug:

Amendement 47: ‘Strategie verdichting’ Amendement 56: ‘Groen in en rondom de stad’ Amendement 48: ‘De kantoortuin is niet voor iedereen’

Bewoonbaar Rijnenburg vereist grote investering uit Den Haag

D66 D66 Utrecht 06-02-2020 13:12

D66 ziet in de polder Rijnenburg een van dé grote kansen om meer woningen te bouwen in Utrecht. Het tekort aan woningen in Utrecht is al groot en dreigt groter te worden. Over Rijnenburg wordt echter gesproken alsof het gratis is en snel kan: dat is onmogelijk. De natte polder in het zuidoosten heeft grote investeringen nodig om onderdeel van Utrecht te worden, en dat kan niet zonder grote investeringen van het Rijk. Daarom roept raadslid Susanne Schilderman het Utrechtse college op dit bericht luid en duidelijk over te brengen in Den Haag.

Investering in mobiliteit D66 wil dat een woning in Utrecht voor iedereen toegankelijk is. Dit vraagt om meer bouwen. Daar wordt hard aan gewerkt, bijvoorbeeld in de Merwedekanaalzone, bij Utrecht centraal en later ook in de buurt van de A12. Maar juist voor een locatie zo afgelegen als Rijnenburg vereist het bouwen van woningen goede verbindingen voor openbaar vervoer, fiets en auto. In Rijnenburg zijn nu kleine weggetjes voor een handjevol boerderijen, maar die wegen kunnen geen 20.000 huishoudens aan. Schilderman: “Bij de aanleg van Leidsche Rijn hebben we te lang gewacht met goede OV-verbindingen binnen de wijk. Maar waar daar al een spoor lag, ligt er in Rijnenburg nog helemaal niets.” De gemeente kan deze kosten niet alleen dragen en het zal enige tijd kosten het gebied bereikbaar te maken. Schilderman: “Als de Tweede Kamer Rijnenburg als woningbouwlocatie ziet, dan moeten ze ook met geld over de brug komen om hoogwaardig openbaar vervoer aan te leggen”.

Energie én bouwen in Rijnenburg Op dit moment onderzoekt wethouder Klaas Verschuure waar in Utrecht woningbouw gerealiseerd kan worden om tot en met 2040 een huis voor iedere (potentiële) Utrechter te hebben. Schilderman: “Omdat er zo veel mensen een huis zoeken in Utrecht is Rijnenburg bijna onontkoombaar als bouwlocatie. Daarom hebben wij ervoor gezorgd dat er ruimte hiervoor blijft in het plan voor een energielandschap. Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor duurzaamheid en een bereikbaar huis voor iedereen. Wij roepen de Tweede Kamer op ook hun verantwoordelijkheid te voelen.”

Maliebaan: veiligheid en doorfietsen voor D66 Utrecht belangrijk

D66 D66 Utrecht 17-12-2019 15:59

Al jaren wordt er gekeken naar een veiligere manier om de Maliebaan in te richten zodat je hier door kunt fietsen. Woordvoerder Susanne Schilderman: “Na vele varianten en uitgebreide gesprekken met de bewoners hebben wij gekozen voor variant 3+.”

Donderdag wordt de herinrichting van de Maliebaan behandeld in de gemeenteraad. Voor D66 Utrecht zijn veiligheid en door kunnen fietsen de belangrijkste overwegingen om te kiezen voor variant 3+. Susanne Schilderman: “Wij hebben ontzettend veel bewoners gesproken. Wij hebben ook het voorstel dat een aantal bewoners heeft gedaan goed bekeken. Wij kiezen voor veiligheid en voor doorfietsen. Dat gaf voor ons de doorslag om voor variant 3+ te kiezen.”

Bewoners D66 Utrecht heeft veel met bewoners gesproken. Susanne Schilderman: “Zowel bewoners die ons benaderd hebben als mensen die wij ook graag over de Maliebaan wilden horen. We zijn heel blij met alle bewoners die hierbij betrokken zijn geweest en zich hebben ingezet voor een betere Maliebaan. Zowel de bewoners die Plan B hebben aangedragen als de mensen die zich hebben ingezet voor variant 3+. Daarom vonden wij het ook belangrijk dat plan B ook verkeerskundig beoordeeld werd.” Dat is nu gebeurd. Op basis van de veiligheid voor fietsers en de mogelijkheid om door te fietsen kiest D66 Utrecht voor variant 3+.

Verbindingsweg De Maliebaan is een belangrijke verbindingsroute voor mensen van en naar de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat. Zowel voor de auto als de fiets op dit moment. In de variant 3+ kun je op de middenbaan enkel fietsen. D66 Utrecht kiest voor veiligheid en wil dat mensen daar door kunnen fietsen. Dat kan beter met variant 3+ dan Plan B.

Vier voorstellen Er wordt al jaren gesproken over de herinrichting van de Maliebaan. Het college deed eerder al vier voorstellen, maar daar zat voor D66 Utrecht niet de juiste versie tussen. Door veel met bewoners te praten, informatie op te halen en onderzoeken naast elkaar te leggen, hebben we uiteindelijk een keuze kunnen maken.

Verbind het groen in onze stad!

D66 D66 Utrecht 21-11-2019 20:42

Groen is in onze de stad ontzettend belangrijk, zeker omdat onze stad groeit. Hoe meer groen er is, hoe beter het is voor onze gezondheid en ook voor de biodiversiteit. Daarom diende Susanne Schilderman een amendement in dat kleine stukjes natuur toevoegt als uitgangspunt bij het bouwen van gebouwen en wegen. Susanne Schilderman, woordvoerder Ruimtelijke strategie D66 Utrecht: “Als er meer groene stukken met elkaar verbonden worden in de stad, zoals parken en groene stroken, dan kan je makkelijker en plezieriger wandelen of gewoon even buiten zitten. Dat is gezonder en fijner. Bijvoorbeeld als je een stuk wilt hardlopen. ”

D66 Utrecht is voor verdichting. Dit betekent dat we graag willen bouwen in de huidige stad. Maar we vinden het ook belangrijk dat er voldoende natuur is in onze stad. Daarom moeten we slim gebruik maken van de ruimte die we hebben. Dit doen we door zo veel mogelijk functies te combineren. Bijvoorbeeld door winkels en huizen naast elkaar te bouwen. En daar voegen we zoveel mogelijk groen aan toe. Bijvoorbeeld op het dak van die huizen, omdat het goed is voor de biodiversiteit.

Dit werkt voor mensen en dieren het beste als deze kleine stukjes groen in de stad met elkaar verbonden zijn. Daardoor kun je makkelijker van het ene stukje groen, naar het andere stukje groen wandelen, fietsen of hardlopen. D66 maakt zich hard voor een betere verbinding van alle natuur in de stad en daarbuiten. Of dit nu binnen de stadsgrenzen is of net over de grens bij Bunnik. Voor mensen maakt het niet uit waar die grens ligt en dieren al helemaal niet. Door groene stukken met elkaar te verbinden hebben zowel mensen als dieren meer ruimte om tijd door te brengen in het groen. Dat is gezonder en fijner voor ons allemaal.

Bordje of sticker voor Utrechtse camera’s

D66 D66 Utrecht 14-11-2019 18:30

De bescherming van onze privacy verdient ambitie en urgentie. D66 Utrecht wil dat de gemeente Utrecht hierin een volgende stap zet door camera’s te voorzien van een bordje of sticker. Susanne Schilderman: “Iedereen heeft recht om te weten of je gefilmd wordt en waarom. Beeldmateriaal maakt een grote inbreuk op privacy. Het is wat ons betreft dan ook niet meer dan normaal om te vermelden dat je gefilmd wordt.”

Vrij bewegen in openbare ruimte

In een vrije samenleving mag de overheid niet zomaar informatie over haar inwoners verzamelen. D66 verwacht van de gemeente dat zij verantwoording aflegt over de camera’s die worden geplaatst. De Utrechtse D66 fractie stelt daarom voor om alle camera’s van de gemeente te voorzien van een bordje of sticker. Daarop staat van wie de camera is en waarom hij er staat. Op het bordje wordt ook verwezen naar de plek waar mensen meer informatie kunnen vinden over de beelden. Denk aan hoe lang ze bewaard worden, of wie ze kan bekijken.

Minder camera’s D66 zou het liefst minder camera’s zien in Utrecht. Susanne Schilderman: “Je moet nog steeds zelf invloed kunnen hebben op wat anderen van je weten, dat lukt niet goed als je overal gefilmd of gevolgd wordt. Wij hopen dat de camerabordjes tot meer bewustzijn leiden. Dan kunnen mensen namelijk ook makkelijker bezwaar maken tegen nutteloze of onrechtmatig geplaatste camera’s.” Het voorstel voor camerabordjes maakt onderdeel uit van de Techvisie die D66 Utrecht onlangs presenteerde. De komende maanden doet D66 nog meer voorstellen over digitale technologie.  

Lunetten: een wijk voor een intercitystation en woningen

D66 D66 Utrecht 17-10-2019 13:04

Utrecht Centraal wordt drukker en drukker. Er wordt al vaker gesproken over het ontlasten van Utrecht Centraal door andere Utrechtse stations ook als intercity (IC) station te gebruiken. Er is al eerder aangegeven dat station Lunetten een van de stations is die in aanmerking komt om een IC station te worden.

Ruimte voor een IC station en woningen

D66 Utrecht vindt Station Lunetten een geschikt station om Utrecht Centraal te ontlasten en het Utrecht Sience Park beter bereikbaar te maken. Daarom heeft Susanne Schilderman daar tijdens de raad een motie voor ingediend. Susanne Schilderman, woordvoerder Ruimtelijke Ontwikkelingen Utrecht: “Station Lunetten is nu een klein station, maar heeft nog ruimte om uit te breiden. Zowel voor een intercity station als voor woningen in het gebied.”

Wanneer het spoor richting Den Bosch met het spoor richting Arnhem gecombineerd wordt ontstaat er een kans voor een IC station. Met een extra IC station kunnen meer mensen gebruik maken van de trein en wordt onze stad een stuk bereikbaarder. Als station Lunetten klaargemaakt wordt als IC station, dan is ook gebiedsontwikkeling mogelijk. Dan kunnen we kijken naar wat we nog meer in de omgeving van Lunetten willen en kunnen. Vanwege de woningnood in Utrecht, vindt D66 Utrecht dat we deze ruimte moeten gebruiken om woningen te bouwen.

Verstelijking: slim gebruik maken van de ruimte die we hebben

D66 is voor verstedelijking, oftewel gebruik maken van de bestaande ruimte en braakliggende terreinen opvullen. Als het even kan bestemmen we deze terreinen voor wonen. Susanne Schilderman: “We hebben een enorm woningtekort in Utrecht en dat blijft de aankomende jaren zo. Daarom moeten we nu al kijken naar gebieden waar we in de toekomst zouden kunnen bouwen.”

Met het voorstel van de gemeente om Utrecht Centraal voor de toekomst van het OV, zien wij een kans bij Station Lunetten. Zowel als IC station, als ruimte om woningen te bouwen. Utrecht is een fijne stad om te wonen, te werken en te leven en D66 Utrecht wil dat dit zo blijft. Daarom is er meer ruimte nodig voor de mensen die hier willen wonen. Meer ruimte om te wonen en daardoor ook meer ruimte om ons te verplaatsen.

Lunetten: een wijk voor een intercitystation en woningen

https://utrecht.d66.nl/lunetten-een-wijk-voor-een-intercitystation-en-woningen/

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

Blij met uitspraak Raad van State over A27

D66 D66 Utrecht 17-07-2019 10:56

In Utrecht is er al jaren verzet tegen de verbreding van de A27. Onze inwoners hebben dit ook aangevochten en andere plannen bedacht en voorgesteld. D66 Utrecht zet zich al tijden, samen met andere partijen in de Utrechtse raad, in voor het behoud van de natuur rondom de A27. Als de A27 verbreed zou gaan worden, betekent dit dat er gezonde bomen bij Amelisweerd gekapt moeten worden. Wat D66 betreft gaat de leefbaarheid en natuur voor de verbreding van een snelweg. Zeker omdat er alternatieven zijn die de drukte op deze weg ook oplossen. Bewoners geschreven eerder een voorstel waardoor de weg capaciteit vergroot kan worden door 80 kilometer per uur te rijden op de ring. Dan hoeven er geen bomen gekapt te worden.

Uitspraak Raad van State

Er is een landelijke aanpak om stikstof aan te pakken. Daarvan heeft De Raad van State op 17 juli 2019 gezegd dat dit nu niet streng genoeg is. De Raad van State heeft daarmee het stikstofbeleid ongeldig verklaard, omdat het geen garanties biedt voor het daadwerkelijk beperken van schadelijke uitstoot. Voor het besluit om de A27 te verbreden, heeft de Raad van State gezegd dat de verbreding nu niet door kan gaan, omdat het samen hangt met het stikstofbeleid. Dat betekent dat het besluit om de A27 te verbreden, is vernietigd. Susanne Schilderman: “Dit vind ik echt geweldig nieuws! Al helemaal omdat de verbreding van de A27 niet nodig is om files tegen te gaan. Leefbaarheid en natuur hebben wat ons betreft prioriteit en dat wordt nu onderstreept met deze uitspraak.” Daarom stelt D66 hier samen met andere partijen mondelinge vragen over. Deze gaan over de gevolgen van deze uitspraak en of dit nu ook echt betekent dat de verbreding van de A27 definitief niet doorgaat.

Snel naar een fietssnelweg tussen ...

D66 D66 Utrecht 11-07-2019 20:05

Snel naar een fietssnelweg tussen Utrecht en Amsterdam! Zowel wij als D66 Amsterdam hebben deze week voorgesteld om een fietsroute aan te leggen tussen onze twee steden, zodat meer mensen op de fiets naar hun werk kunnen 🚲💨 Lees meer over het voorstel van Susanne Schilderman: https://utrecht.d66.nl/snel-naar-een-snelfietsweg-tussen-amsterdam-en-utrecht/

Snel naar een fietssnelweg tussen Amsterdam en Utrecht

D66 D66 Utrecht 11-07-2019 19:16

Dagelijks pendelen duizenden Utrechters en Amsterdammers met de trein of auto op en neer. De fiets is een minder aantrekkelijk alternatief, er is immers geen goede snelfietsroute tussen de twee steden. De gemeenteraadsfracties van D66 in Utrecht en Amsterdam stellen deze week daarom voor een goede fietsverbinding te leggen tussen de twee steden. D66 Utrecht dient een voorstel in bij het debat rondom de Voojaarsnota en D66 Amsterdam komt met een voorstel bij de Vervoersregio Amsterdam (VRA).

Fietssnelweg D66 wil dat de fiets ruim baan krijgt. De afgelopen jaren is er al fors geïnvesteerd in aantrekkelijke fietsroutes binnen Amsterdam en Utrecht. Maar de fiets moet nu ook een volwaardig alternatief worden voor de auto binnen én buiten de stad. Utrechts raadslid Susanne Schilderman: “De afstand tussen Utrecht en Amsterdam is ook niet zo groot. Zeker niet met een elektrische fiets. Meer mensen op de fiets naar het werk is duurzamer en gezonder. Wij zien in Utrecht mogelijkheden om de grote werklocatie Lage Weide ook beter bereikbaar te maken bij een nieuwe fietsroute.”

Amsterdams Raadslid Jan-Bert Vroege voegt daaraan toe: “Dit is niet alleen Utrecht en Amsterdam met elkaar verbinden maar ook alle mensen die ertussen in wonen. Op deze routes geen smalle fietspaden of slecht geplaatste paaltjes, maar een glad stuk asfalt waarover fietsers snel en veilig van A naar B kunnen komen.”

Meer ruimte op de Oudegracht

D66 D66 Utrecht 16-05-2019 14:48

D66 wil dat Utrechters en bezoekers meer ruimte hebben om te lopen en te fietsen in de binnenstad. We staan voor belangrijke keuzes over de inrichting van het centrum. D66 wil de druk op de openbare ruimte verminderen en parkeren op straat terugdringen. De ontwikkelingen rondom de Springweg garage bieden daarvoor mogelijkheden. Daarbij zet D66 ook in op fietsparkeren, deelauto’s en elektrisch vervoer.   Verminder parkeren aan Oudegracht   Dit jaar moeten een aantal belangrijke keuzes worden gemaakt rondom parkeren in het Utrechtse centrum. Zo wordt er besloten over een parkeervisie en een omgevingsvisie voor de binnenstad. D66 wil dat we het aantal parkeerplaatsen op straat in de binnenstad verminderen. Susanne Schilderman: ‘Parkeren op plekken zoals de Oudegracht en Janskerkhof legt te veel druk op onze openbare ruimte. Op dit soort plekken wil je geen ruimte maken voor auto’s, maar ruimte voor mensen. Daarom willen wij het parkeren in parkeergarages stimuleren’.   Toekomst Springweg garage  Momenteel wordt er naar de toekomst van de Springweg garage gekeken midden in de stad. D66 ziet hier mogelijkheden voor het terugdringen van parkeren op straat. Maarten Koning: ‘Bovendien is de eenzijdige functie die nu aan het gebouw kleeft niet meer van deze tijd. Wij zien graag een betere mix, waarbij ook ruimte is voor fietsparkeren, deelconcepten en misschien zelfs horeca. De huidige betonkolos sluit duidelijk niet aan bij de omgeving’.