Afgelopen weekend werd het eerste deel van de Gaasperdammertunnel bij Amsterdam geopend.  Minister Cora van Nieuwehuizen van Verkeer en Waterstaat opende, samen met de Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma, de eerste tunnelbuis en ze vertelde van het prachtige park dat op de tunnelbuis gerealiseerd gaat worden. Ik zag veel mooie bomen en groene weides op foto’s en animaties van dit tunneldak en mijn eerste gedachten waren van het dak van de A4 bij de Ketheltunnel. Ik dacht: “waarom kan dit in Amsterdam wel en op het dak van de A4 niet?” en “misschien heeft Amsterdam bij RWS toch een streepje voor en hebben we ons in Schiedam voor een appel en een ei laten foppen”. Op de A4 konden er geen bomen op het dak vanwege een te zware belasting. Op de Gaasperdammertunnel staan heel wat bomen ingetekend. 

Nu leert mijn ervaring als Schiedams raadslid mij dat plaatjes, videopresentaties en intentionele toezeggingen geen garantie zijn dat het daadwerkelijk zo mooi zal worden als gepresenteerd. Over het dak van de Ketheltunnel heb ik ook veel mooie presentaties, berekeningen en keiharde beloftes mogen aanhoren op informatiebijeenkomsten voor bewoners en (besloten-) bijpraat sessies voor raadsleden. Prachtig zou het worden. In samenspraak met Schiedamse bewoners en belangenorganisaties zou een mooi park en een fantastisch sportpark op en naast de A4 aangelegd worden. Dat bleek toch tegen te vallen toen ik, ruim 2 jaar geleden met GroenLinks en afgelopen week wederom met de Bomenridders, een rondje langs en op de A4 heb gefietst. Ik zag dat 3 jaar na oplevering het dak van de A4 zuid een heideachtige begroeiing heeft gekregen. Dit heeft een wat kale vlakte opgeleverd. Er staan verder een aantal (soms sprieterige) boompjes langs de talud-kanten hun best te doen te overleven, maar een flink aantal heeft het niet gered. De bosplantsoenen langs de A4 zijn voor een flink deel verworden tot riet-achtige bossages en woeker-groen. Treurig werd ik van de dode en geknakte bomen en de omgevallen omrastering (van wat en waarom, vroeg ik mij af) op de plek waar ooit een sintelbaan in de plannen stond getekend. Het ziet er toch heel anders uit dan op de foto’s in de brochures van het dak-park A4, welke ik er nog op heb nageslagen. Er is mij verteld dat de afwatering van dit gebied niet goed was berekend en hierdoor het terrein in de winter onder water stond. Daar kunnen inheemse bomen niet goed tegen.

Misschien dat ik toen als Schiedams raadslid toch te goedgelovig was over de voorgestelde ambitieuze plannen, de hardheid van gemaakte afspraken en de beschikbare kennis en uitvoeringscapaciteit binnen RWS en de gemeente Schiedam. Het Park A4 alsnog, in overeenstemming met de plannen, goed op de rails te krijgen lijkt mij een hele klus voor het huidige college. Wat betreft de Gaasperdammertunnel hoop ik van harte dat het Amsterdams college, ambtenaren, gemeenteraad en bewoners betere en hardere afspraken met elkaar en het RWS hebben gemaakt over de realisatie van hun tunneldak-park.