Nieuws van politieke partijen in Schagen inzichtelijk

4 documenten

CDA Schagen wil weten wat de status is m.b.t. aanleg van glasvezel in onze gemeente

CDA CDA Schagen 06-09-2020 13:14

Er zijn geruime tijd ambities, zowel bij het bestuur van de gemeente Schagen als bij marktpartijen, om glasvezelinternet uit te rollen in onze gemeente. Bij de marktpartijen kunt u denken aan Trined, KabelTex, FlevoNH, maar ook KPN en Ziggo. Het initiatief van Trined is niet doorgegaan, daarna wilde KabelTex vanuit het noorden glasvezel aanleggen en FlevoNH vanuit het oosten. De markt van glasvezelinternet in onze gemeente kenmerkt zich door nieuwkomers als Trined, KabelTex en FlevoNH, die nog geen uitgebreid netwerk hebben, en door gevestigde partijen als KPN en Ziggo, die reeds een netwerk bezitten, meest uitgesproken in de stad Schagen. De gevestigde partijen bezitten een zekere marktmacht door hun bestaande infrastructuur, waardoor een geleidelijke uitbreiding van hun net minder riskant is dan een gelijksoortige investering door een nieuwkomer. Dit kan de werking van de vrije markt verstoren. Zo kan een aankondiging van een gevestigde partij om in een bepaalde kern het glasvezelnet uit te rollen, ertoe leiden dat het voor een nieuwkomer onverantwoord riskant zou worden om ook in diezelfde kern te gaan investeren. Echter, de gevestigde partij kan het bij een aankondiging laten, daarmee een nieuwkomer afschrikken, zonder dat de gevestigde partij ook daadwerkelijk de intentie heeft op korte termijn te investeren. Dit bedoelen wij met verstoring van de vrije markt. Een overheid heeft soms instrumenten om in te grijpen, om de concurrentie tussen bedrijven eerlijker te laten verlopen, waardoor de vrije markt meer ten dienste komt van de inwoners en lokale bedrijven in onze gemeente. Het CDA maakt geen verwijten naar de gevestigde partijen, we hebben geen bewijs dat zij hun marktmacht op deze oneigenlijke wijze inzetten en we zijn op zich blij dat zij in het verleden al geïnvesteerd hebben in delen van de gemeente Schagen. Omdat de uitrol van glasvezelnet echter geen substantiële voortgang laat zien, hebben wij over dit onderwerp toch een aantal vragen. Kan het college aangeven wanneer en waar de eerstvolgende uitbreiding van het glasvezelnet gerealiseerd gaat worden? Is het college tevreden met de huidige snelheid van de uitrol van glasvezel in de gemeente Schagen? Deelt het college de in het voorwoord geformuleerde zorg dat gevestigde partijen in theorie nieuwkomers kunnen afschrikken van investeren? Is het college bereid om de zorgen over eerlijke concurrentieverhoudingen te bespreken met in Schagen geïnteresseerde kabelbedrijven? Is het college bereid en in staat om in te grijpen in de concurrentieverhoudingen met als de doel de eerlijke concurrentie te bevorderen? Kan de gemeente zelf een aanbesteding uitschrijven voor de aanleg van glasvezelnet in een kern, het buitengebied, de recreatieve kustzone of de hele gemeente? Is dit voor het college een mogelijk instrument? Kan de gemeente in een deel van de gemeente exclusiviteit gunnen aan één partij om een glasvezelnet aan te leggen? Is dit voor het college een mogelijk instrument? Op welke wijze gaat het college zich in deze collegeperiode inzetten om meer gebieden van glasvezelinternet te (laten) voorzien? CDA, Sander Lensink

CDA Schagen wil De Zwerm voor Sint Maarten behouden

CDA CDA Schagen 06-11-2019 17:45

Basisschool De Zwerm in Sint Maarten is toe aan nieuwbouw of renovatie. Het CDA pleitte dinsdagavond bij de algemene beschouwingen voor een meer voortvarende aanpak bij het openhouden van de school door de gemeente. De CDA fractie vergaderde woensdag 30 oktober in Sint Maarten en sprak daar met betrokken ouders die ook renovatie of nieuwbouw willen. Zij zijn erg blij met de school en geven aan dat deze onmisbaar is voor het dorp. Fractievoorzitter Sander Lensink “De gemeente is verantwoordelijk voor het groot onderhoud van schoolgebouwen en de Zwerm kent zichtbaar achterstallig onderhoud. Dat vraagt snelle actie van de gemeente. Gaan we renoveren of komt er een nieuwe school? Misschien kan dit zelfs in combinatie met nieuwbouw voor de nabijgelegen regenboogschool in Stroet? Sluiting van de school, waarover achter de schermen gespeculeerd wordt, is wat het CDA betreft onacceptabel. Sluiting van De Zwerm is voor het CDA onacceptabel omdat voor de leefbaarheid in het dorp het behoud van een kwalitatief zeer goede school erg belangrijk is. In 2015 won De Zwerm de TechniekTrofee voor de basisschool met het beste techniekonderwijs van Nederland. Als het voor de continuïteit van de school op de lange termijn noodzakelijk is dat er meer woningbouw nodig is in Sint Maarten dan kunnen wat het CDA betreft de palen meteen de grond in!

Algemene Beschouwingen 2020: zorgvuldig doorpakken!

CDA CDA PvdA Schagen 02-11-2019 07:16

Samen met de coalitiepartijen JESS en PvdA wil het CDA een ambitieus coalitieprogramma uitvoeren. Nieuwe ontwikkelingen en nieuwe keuzes kunnen tot nieuwe inzichten leiden voor het uitvoeringsprogramma van volgend jaar. Het CDA wil in deze algemene beschouwingen de spanning opzoeken tussen waar we ondernemend kunnen doorpakken en waar moeten we zorgzaam moeten handelen. Het ondernemend zijn betekent dat de CDA-fractie van burgemeester en wethouders verwacht dat zij volhardend zijn in het opkomen voor de belangen van de gemeente Schagen en van de regio. Voor veel ontwikkelingen zijn wij allen ook afhankelijk van medewerking van andere instanties zoals provincie Noord-Holland, omgevingsdienst, waterschap, Rijkswaterstaat, Prorail en uiteraard van de Rijksoverheid die ieder jaar veel geld aan de gemeente doorgeeft. Het CDA ziet graag een volwassen samenwerking in regio, zoals via de GGD, over de gesubsidieerde arbeid, in de afvalverwerking, door De Kop Werkt, bij het historisch archief, binnen de veiligheidsregio en met betrekking tot het openbaar onderwijs. Volwassen samenwerking slaat op gelijkwaardige gesprekspartners en een constructieve, maar zakelijke houding bij conflicterende opvattingen. Een geschil voorleggen aan de rechter, is voor het CDA een fatsoenlijke stap om verder te kunnen komen. Ondernemend zijn betekent ook dat burgemeester en wethouders aan weerbarstige dossiers moeten blijven trekken. Woningbouw, met Buitenvaert in Schagerbrug als goed voorbeeld hoe het college moet volharden in volharding. Woningbouw in ’t Zand-Noord, als goed voorbeeld dat volharding effect heeft. Denk bij noodzakelijke volharding ook aan de taalles voor vluchtelingen op geschikte uren, ondertunneling van de Zuiderweg, het openhouden van de school in Sint Maarten, meer ruimte voor bedrijven in Warmenhuizen en Waarland. Een beetje irritant zijn mag wel. Ook verwachten we dat burgemeester en wethouders intern dossiers blijven aanjagen, denk aan het realiseren van de schoolzones, het grip krijgen op de kosten van de begraafplaatsen, een up-to-date personeelsbeleid en de uitvoering van de projecten binnen De Kop Werkt. De hele N9-problematiek, van de Alkmaarse Ring-West, van de vaste verbinding bij Burgervlotbrug, de kruispunten bij beide vlotbruggen en sowieso de veiligheid op het hele traject… onderwerpen als deze hebben het nodig om jaar in jaar uit geagendeerd te blijven worden. Irritant zijn en naar de rechter stappen, is dat nou constructief samenwerken? Ja, discussies moeten goed “afgeconcludeerd” worden en alle partijen moeten als volwaardige gesprekspartners behandeld worden. Naar de rechter stappen kan veel beter zijn dan sluimerende geschillen eindeloos laten doorsudderen. In de visie van het CDA werken vele partijen met elkaar samen, ook als soms slechts één instantie er formeel over moet besluiten. Daarom waardeert de CDA-fractie het ook bijzonder, dat wethouder Heddes een zebrapad bij de Nes heeft aangelegd. En het getuigt van moderne politiek als wethouders een zienswijze aan de raad vragen bij college-bevoegdheden. Dat is niet “we gaan er niet over, dus we praten we niet over”, maar dat noemt het CDA samenwerken. Samenwerken komt ook terug in het betrekken van inwoners en bedrijven. Right to Challenge, is dat al een keer toegepast in de gemeente Schagen, worden inwoners voldoende op de hoogte gebracht van die mogelijkheid? En durven wij, gemeenteraad en college, binnen de wet te experimenteren met iets als deliberatieve democratie? Waar zit nu de keerzijde? Waar zit er spanning tussen waar we ondernemend kunnen zijn en waar moeten we zorgzaam moeten zijn? Het CDA heeft grote waardering voor de medewerkers van de gemeente Schagen. Een club van ruim 400 mensen die gezamenlijk werken aan het algemeen belang van onze inwoners en onze bedrijven. Alle partijen in deze raad hebben politieke wensen, onze wethouders kunnen dat aanjagen, maar het bestuurlijke werk wordt uiteindelijk door de ambtenaren gedaan. Ondertussen vraagt het CDA meer resultaten, vragen we blijvend aandacht voor het ziekteverzuim en willen we ook nog korten op het personeelsbudget. Tja, dat knelt natuurlijk. We willen meer geld voor het onderhoud van het openbaar groen, van de speeltuinen en ook van de voetpaden, fietspaden en wegen. Uiteindelijk moet er ieder jaar ongeveer 11 miljoen euro aan besteed worden. Tegelijk heeft de gemeente Schagen – net als vele andere gemeentes – een probleem dat veel meer geld aan de zwakkeren in onze samenleving wordt uitgegeven, dan we eerder verwacht of gehoopt hadden. Het CDA steunt de lijn dat we bovenal niet de zorg voor de zwakkeren verminderen en dat we blijven inzetten op preventie, dus op het voorkomen van menselijke problemen in de toekomst. Deze menselijke kant heeft ook een zakelijk kant: we vermijden hierdoor extra zorguitgaven in de toekomst. Meer geld voor wegen en groen en meer geld voor zorg. Tja, dat knelt. Vanwege het achterblijven van voldoende structurele ondersteuning vanuit de Rijksoverheid, maakt deze begroting wel keuzes om iets minder te doen: het ouderenpakket, de huiskamers en het noodfonds. Omdat het korten is op geld dat waarschijnlijk toch niet uitgegeven kan worden, is het ook nauwelijks een bezuiniging te noemen. Toch kan je je hier ook afvragen: hebben de mensen in Schagen hier geen behoefte aan, of hebben de wethouders er niet hard genoeg aan getrokken? Ouderenpakket, huiskamer, noodfonds. In die keuzes ligt het antwoord hoe met de spanning tussen het zorgen voor morgen en het ondernemen nu, tussen stabiliteit en ambitie, om te gaan. De genoemde keuzes komen voort uit een zogenoemde zero base analyse in het Sociaal Domein. De Basis op orde zorgt ervoor dat ook een zero base analyse bij het openbaar gebied uitgevoerd kan worden. De bezuiniging op het personeelsbudget is ook een maatregel waar de zero base analyse bij kan helpen. Naar het inzicht van de CDA-fractie is de voorgestelde bezuiniging geen zware ingreep. Een takendiscussie is dan ook buiten de orde. De kwantitatieve effecten inzichtelijk maken van leiderschaps- en geluksactiviteiten voor medewerkers, de opbrengst van Lean-trajecten mits over alle processen uitgerold, helpt om in al het politieke gewoel, toch zorgzaam te blijven voor de medewerkers van de gemeente Schagen die zo belangrijk zijn voor de inwoners en bedrijven in de gemeente Schagen. En misschien moeten we dan van een excellente dienstverlening terug naar een uitzonderlijke goede dienstverlening. Want tja, als het echt knelt... Het CDA wenst het ambitieniveau uit het coalitieakkoord vast te houden in 2020, maar de CDA-fractie vraagt de portefeuillehouders om alert te zijn op de efficiëntie van de processen. Is er niet teveel planvoorbereiding en te weinig uitvoering bij de schoolzones? De invoering van de jongerenraad blijft ook hangen in de theorie van het gemeentehuis, terwijl de praktijk in eerste instantie om niet veel meer vraagt dan een goed gesprek van een paar jongeren aan een gezellige tafel. Heeft de wethouder van Economische Zaken zicht op de effectiviteit van promotiecampagnes? Heeft het college zicht op de overhead bij bijvoorbeeld het topsportfonds of binnen de Gemeenschappelijke Regelingen? Neem de afvalstoffenheffing. Die gaat omhoog door tegenvallende inkomsten, zie ook de 2e bestuursrapportage 2019. Maar er wordt ook gesproken over de hoge afvalheffing van het Rijk en over de extra inzamelkosten. Welk effect veroorzaakt in welke mate de stijging van het tarief? Voor de CDA-fractie is niet inzichtelijk in hoeverre overhead bij de HVC bijvoorbeeld ook tot extra kosten voor onze bedrijven en inwoners leidt. Collegeleden, als jullie je eigen plannen willen uitvoeren, dan moeten jullie ook scherp blijven op de efficiëntie van de uitvoering. Ter afsluiting van het algemene betoog wil het CDA duidelijk maken dat de gemeente moet voorkomen dat lasten onnodig naar de toekomst worden doorgeschoven. In de balans tussen stabiliteit en ambitie lopen we nu op een kwetsbaar randje. Onze financiële reserves zijn erg mager, dus serieuze tegenslag gaat pijn doen. Daarom stemmen we met tevredenheid in met het versterken van de algemene reserve. Uit financiële optiek wil de CDA-fractie de financiële buffer nog meer versterken, maar we menen dat het college met het huidige begrotingsvoorstel een goede balans heeft gevonden tussen financiële zorg en politiek ondernemerschap. Nu volgen enkele specifieke, schriftelijke aandachtspunten, waarvan we aan het college vragen hierop te reflecteren. Het CDA acht het van belang dat het College samen met andere gemeenten bij het Rijk blijft aandringen op extra bijdragen om de tekorten op te lossen in het Sociaal Domein, waaronder de Jeugdzorg, door een spoedige evaluatie na te jagen. Signalen van bijvoorbeeld “overindiceren” moeten namelijk wel eerst goed bekeken zijn. De indicatoren in het domein samenleving en gezondheid missen vaak een onderbouwing. Waarom is voor welke indicator gekozen? Hoe komt het dat we niet meer in de top 100 staan van MKB-vriendelijkste gemeenten? Hoe gaan we hierop bijsturen? Op onze technische vraag kregen we een technisch antwoord dat we onvoldoende informatief vonden. Bij deze verzoeken we het college om een politiek-bestuurlijk antwoord. Bij de toeristische zaken lezen we iets over de fietsroutes, graag ook aandacht voor wandelroutes en de sloepenroute. De planning van 300 woningen per jaar. Hebben we over 4 jaar inderdaad 1200 woningen gerealiseerd? Denk aan stikstof en grondvervuiling, hier liggen toch zoveel barrières buiten de invloedsfeer van de wethouder? De gemeente moet zorgvuldig zijn, maar ook tijdig inspelen op de behoefte van bedrijven en inwoners voor informatie. Daar waar openheid één van de thema’s is van dit college, wacht niet te lang met openheid voor bijvoorbeeld de betrokkenen van de Blokhut. De toenemende veiligheidskosten voor het strandtoezicht voor de gemeente, dit komt vooral door de toeristische betekenis van het strand. Hoe zijn de OFS-recreatie of andere belanghebbenden betrokken bij de keuzes in het strandtoezicht? En kunnen we van hen ook een bijdrage verwachten? Namens de CDA-fractie, Sander Lensink

Treinstation Waarland J/N?

CDA CDA Schagen 27-02-2019 19:42

CDA blijft voor station in Waarland Tot verbazing van veel Waarlanders heeft het CDA tegen een motie gestemd voor een haalbaarheidsonderzoek naar een treinstation in Waarland. Het CDA wil namelijk wel graag een station. Waarom dan tegen stemmen? Het was geen motie vóór of tegen een station, het was een motie voor of tegen een type onderzoek. Waar over gestemd is, is de vraag of de gemeente Schagen een haalbaarheidsonderzoek naar een station Waarland moet laten uitvoeren. Dat is een type onderzoek waarvoor veel gegevens over kosten en reizigers moet worden verzameld. De kosten van zo’n onderzoek schatten wij in tussen de €20.000 en €50.000. Nu heeft het CDA in de gemeenteraad van Harenkarspel al geprobeerd een station te laten bouwen, en ook het vorige college in Schagen. Daardoor weten wij dat de Spoorwegen, NS Reizigers en Pro Rail, strenge eisen hebben voor een nieuw station, eisen over aantallen nieuwe reizigers en inpasbaarheid in de dienstregeling, en dat een station niet snel gebouwd kan worden, zie https://www.spoorpro.nl/wp-content/uploads/2014/11/bijlage-6-toezegging-nieuwe-stations.pdf. Het college van B&W stelde voor om nog geen duur haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren, maar om eerst zwart op wit de voorwaarden van de Spoorwegen op papier te zetten en inzicht te bieden in de stand van zaken op dit moment, inclusief de relatie met busvervoer. Dat vraagt wel wat tijd, maar kost niet zo veel geld. Als dat er positief uitziet, dan is de volgende stap om een degelijk haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren. Het CDA was het eens met het college dat dit een verstandige route is. Wij steunden dus de wethouders. Natuurlijk was het makkelijker voor ons geweest om voor de motie te stemmen. Voor een station? Dus ook voor een haalbaarheidsonderzoek! Hadden we dat gedaan, dan was dit bericht niet nodig geweest. Maar dan zouden we enkele tienduizenden euro’s aan belastinggeld uitgegeven hebben voor een onderzoek dat – vermoeden wij – overbodig is. En dat doet CDA Schagen niet. Laten we stapje voor stapje werken aan beter openbaar vervoer in Waarland. Laten we pas geld uitgeven, als we weten dat het nuttig en zinnig is. Een treinstation in Waarland? Het CDA blijft er voorstander van. CDA-fractie Sander Lensink

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.