Nieuws van politieke partijen in Groningen over VVD inzichtelijk

7 documenten

D66 vraagt om terrasruimte en fietsvriendelijkheid

D66 D66 VVD Groningen 05-06-2020 10:09

Afgelopen woensdag debatteerde de gemeenteraad op initiatief van Stadspartij, VVD en D66 over het gemeentelijke terrassenbeleid. Raadslid Tom Rustebiel: “Wij vroegen twee weken geleden om extra terrasruimte, maar sommige ondernemers kregen juist minder. Wij willen van het college horen waar dit op gebaseerd is.” 

De college hanteert een norm van 3.5 meter tussen terrassen en de gemeente kan lastig uitleggen waar die norm vandaan komt. Tom: “De komende maanden zijn voor ondernemers namelijk van levensbelang. Elk tafeltje extra kan het verschil maken tussen kopje onder gaan, of overleven.  Er moet nu verdiend worden, want in de herfst dreigen erg lastige richtlijnen voor binnen. En daarmee hangt er niet alleen een donkere wolk boven prachtige horeca-bedrijven, maar ook boven de vitaliteit van onze binnenstad. Bruisende en gastvrije horeca zorgt er immers voor, dat bezoekers langer in de binnenstad blijven hangen.”

Op de vragen van de verschillende partijen ging het college in op het verzoek van D66 om meer maatwerk te leveren. Tom: “Wij verwachten dat het college kijkt naar wat kan en dat niet overal dezelfde norm moet gelden. In Helpman is het minder druk dan in de binnenstad. En als we auto’s of fietsers een stukje moeten omleiden om ondernemers te helpen, dan is D66 daar een voorstander van.”

In het debat ging Tom ook nog even in op de vele afsluitingen voor fietsers. “We krijgen veel klachten, onder meer van ondernemers uit de Folkingestraat die aanloop missen. Maar ook van fietsers, die om moeten rijden of slecht ter been zijn. Gelukkig staat de gemeente het inmiddels toe dat je met de fiets aan de hand door het tijdelijke voetgangersgebied mag, maar we houden de vinger aan de pols. Het afgesloten gebied is wel heel groot.”

Het bericht D66 vraagt om terrasruimte en fietsvriendelijkheid verscheen eerst op Groningen.

D66 wil parkeerplaatsen en verkeersruimte opofferen voor terrasruimte

D66 D66 VVD Groningen 13-05-2020 17:06

D66 vroeg vandaag aan het college om parkeerplaatsen en verkeersruimte op te offeren voor terrassen. Raadslid Tom Rustebiel: ‘Horecaondernemers hebben de ruimte nodig om te voldoen aan de 1,5 meter-norm en kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken.’

Rustebiel sluit daarmee aan op een initiatief dat hij samen met de VVD nam voor parkeerplaatsterrassen. ‘Ook toen al stelden we voor om parkeerplaatsen in de zomer, vanwege minder drukte, te gebruiken als terrasruimte. Dat idee is nu actueler dan ooit, met nog minder verkeer en nog meer behoefte aan ruimte. Want ook fietsers en voetgangers hebben meer ruimte nodig, en die moet ergens vandaan komen. Naast veiligheid is ook toegankelijkheid belangrijk.’

D66 zou graag concrete plekken aanwijzen, maar daarvoor is het nog te vroeg. ‘Je kunt in eerste instantie denken aan plekken als de Diepenring en het Zuiderdiep, maar als verkeersomleidingen mogelijk zijn dan kan er nog veel meer. Ook willen we dat het college kroegen, cafés en restaurant in de wijken en dorpen niet vergeet. We roepen op om in de gesprekken die het college nu al voert met de horeca, dit soort opties mee te nemen.’

D66 stelt ook voor om te kijken hoe tijdelijke oplossingen uitpakken om ze eventueel definitief te maken. ‘Wij gaan net als dit college voor meer ruimte voor mensen en minder voor verkeer. Deze periode waarin we noodgedwongen moeten schuiven met ruimte, kan ons helpen om in de toekomst ruimte te herwinnen. En dan natuurlijk niet alleen voor terrassen, maar ook voor groen, speelruimte of publieke zitjes.’ Het college neemt de suggesties mee.

Het bericht D66 wil parkeerplaatsen en verkeersruimte opofferen voor terrasruimte verscheen eerst op Groningen.

ChristenUnie en D66 stellen vragen omtrent Ring Zuid

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Partij voor de Dieren Groningen 12-11-2018 19:42

https://groningen.christenunie.nl/k/n7260/news/view/1234551/130900/Juliaplein-Ring-Zuid-Groningen.jpegNaar aanleiding van contacten met bewoners hebben de ChristenUnie en D66 schriftelijke vragen gesteld aan het college. Kern van de vragen is dat een aantal bewoners rond de werkzaamheden aan Ring Zuid in de afgelopen periode niet adequaat genoeg geholpen zijn nadat zij klachten hadden gemeld.

Fractievoorzitter Inge Jongman: “Wij hoorden dat de bewoners van Oosterpoort een luisterend oor vonden bij de aannemer, maar dat het soms wel even duurde voordat klachten werden verwerkt. Een voorbeeld daarvan is de hotelregeling, waarop bewoners bij overlast een beroep kunnen doen. Die kan men ruimhartiger inzetten dan nu het geval is.’’

Een tweede punt is dat er bij de bewoners, net als in de raad, zorgen leven over de voortgang van het project. Tom Rustebiel, raadslid D66: “Naar aanleiding van de zorgen die er leven willen wij dat de bewoners meegenomen worden in het vervolg van de planning. Wij hebben vertrouwen in de goede afloop, maar als de bouw hervat wordt dan is dat een belangrijk moment voor de aannemer om minder stug om te gaan met klachten. Die bereidheid lijkt er wel te zijn, maar de uitvoering moet beter. Laten we straks met een schone lei verder gaan.”

Ook de partijen CDA, Student en Stad, VVD, Partij voor de Dieren, Groen Links, 100% Groningen, Stad en Ommeland en PvdA sluiten zich aan bij de vragen van de ChristenUnie en D66.

Foto: Studio Bereikbaar

ChristenUnie en D66 willen meer oog voor impact op bewoners bij ombouw ring Zuid

D66 D66 ChristenUnie CDA GroenLinks VVD Partij voor de Dieren Groningen 12-11-2018 10:41

ChristenUnie en D66 willen meer oog voor impact op bewoners bij ombouw ring Zuid. Naar aanleiding van contacten met bewoners hebben de ChristenUnie en D66 schriftelijke vragen gesteld aan het college mede namens de partijen CDA, Student en Stad, VVD, Partij voor de Dieren, Groen Links, 100% Groningen, Stad en Ommeland en PvdA.

Kern van de vragen is dat een aantal bewoners in de afgelopen periode dat er gebouwd werd aan de weg, niet adequaat genoeg geholpen zijn nadat zij klachten hadden. Inge Jongman, raadslid ChristenUnie: “Wij hoorden dat de bewoners van Oosterpoort een luisterend oor vonden bij de aannemer, maar dat het soms wel even duurde voordat klachten werden verwerkt. Een voorbeeld daarvan is de hotelregeling, waarop bewoners bij overlast een beroep kunnen doen. Die kan men bijvoorbeeld ruimhartiger inzetten.’’

Een tweede punt is dat er bij de bewoners, net als in de raad, zorgen leven over de voortgang van het project. Tom Rustebiel: “Naar aanleiding van de zorgen die er leven bij de bewoners willen wij dat de bewoners meegenomen worden in het vervolg en de planning. Wij hebben vertrouwen in de goede afloop, maar als de bouw hervat wordt dan is dat een belangrijk moment voor de aannemer om minder stug om te gaan met klachten. Die bereidheid lijkt er wel te zijn, maar de uitvoering moet beter. Laten we straks met een schone lei verder gaan.”

Uitstel van de ringweg is vooral ontstaan door een verschil van inzicht tussen de aannemer en het projectbureau Aanpak Ring Zuid, dat namens het Rijk, de provincie en de gemeente handelt. Dat heeft onder meer te maken met de strenge eisen die de gemeente stelt aan leefbaarheid. Tom: ‘De plannen van de aannemer kunnen niet op de goedkeuring van het projectbureau rekenen. Volgens de aannemer voldoen ze wel en daardoor is nu een patstelling ontstaan.’

D66 gaat er vanuit dat de werkzaamheden snel hervat worden. ‘Er ligt een ontwerp dat door de verdiepte ligging goed in de stad past. Ook hebben we als raad extra- op en afritten en een fietstunnel in het project weten te krijgen. Raad en dit en voorgaande colleges hebben een weg die op palen dwars door de stad zou snijden weten te veranderen naar een verbinding die ook waarde toevoegt.’

Zie ook: Niet tornen aan ontwerp ringweg

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

Het bericht ChristenUnie en D66 willen meer oog voor impact op bewoners bij ombouw ring Zuid verscheen eerst op Groningen.

D66-motie in uitvoering: Parkeerplaatsen Diepenring worden verblijfsgebied

D66 D66 VVD Groningen 02-04-2018 18:25

Het Schuitendiep krijgt een mooie boulevard, ruimte voor recreatie én meer groen. Dat is de uitwerking van de D66-motie ‘Diepenring autovrij’ die de raad deze week besprak. Raadslid Tom Rustebiel, indiener van de motie, is zeer tevreden. ‘We zien dat de potentie van onze mooie grachtengordel zo veel beter benut wordt!’ 

Tom: ‘Onze grachten worden beter beleefbaar. De nieuwe ruimte geeft Stadjers en bezoekers meer adem en lucht. Het is belangrijk dat een stad plek heeft om ongedwongen te relaxen of een boekje te lezen. Dit sluit mooi aan op de nieuwe pleinen die de westelijke binnenstad krijgt.’

De motie ondersteunt de herinrichting van de binnenstad, waar meer verblijfsruimte voor recreatie en groen één van de kernpunten is. Tom: ‘Toen de plannen van de binnenstad gepresenteerd werden, zat een transformatie van de Diepenring er niet in. Via de motie nu gelukkig wel. D66 wil een ongedeelde binnenstad, van Westerhaven tot aan het Schuitendiep. En een groenere binnenstad, ook vanwege klimaatverandering.’

Tom: ‘In de meeste steden heeft het water een centrale plek in de stad, denk aan Utrecht, Delft of Amsterdam. Hier benutten we onze prachtige gracht vooral als parkeerplaats. Ik weet zeker, dat als de auto’s eenmaal geweken zijn, we net zo vreemd tegen kadeparkeren aankijken als nu tegen de parkeerplaats die de Vismarkt ooit was.’

De geschrapte parkeerplaatsen maken verlaagde kades bij Schuitendiep en Kattendiep mogelijk. In de motie riep D66 het college op zich vooral op het bezoekersparkeren te richten, omdat er voldoende parkeergarages zijn. Het college werkt oplossingen voor bewonersparkeerplekken verder uit, deze bespreekt de raad later.

Onderdeel van het besproken plan zijn ook een nieuwe Kattenbrug en 30km-zones op de Diepenring. In het vervolg van de herinrichting van de binnenstad hoopt Tom dat de Noorderhaven ook mee wordt genomen in het autovrij maken. ‘Dit is misschien wel de mooiste plek van de binnenstad. Als daar een paar parkeerplekken veranderen in verblijfsruimte, zou dat geweldig zijn voor Groningen. Zo verbinden we ook het Noorderplantsoen beter met het centrum.’

https://groningen.d66.nl/2018/04/02/d66-motie-in-uitvoering-parkeerplaatsen-diepenring-worden-verblijfsgebied/ https://groningen.d66.nl/2018/04/02/d66-motie-in-uitvoering-parkeerplaatsen-diepenring-worden-verblijfsgebied/ https://groningen.d66.nl/2018/04/02/d66-motie-in-uitvoering-parkeerplaatsen-diepenring-worden-verblijfsgebied/ https://groningen.d66.nl/2018/04/02/d66-motie-in-uitvoering-parkeerplaatsen-diepenring-worden-verblijfsgebied/ Lees ook: Diepenring: van parkeerplaats naar boulevard Groningen krijgt meer terrassen nav schriftelijke vragen D66 & VVD D66 blij met nieuwe binnenstadsplannen D66-motie meer groen voor klimaatadaptatie haalt meerderheid

Het bericht D66-motie in uitvoering: Parkeerplaatsen Diepenring worden verblijfsgebied verscheen eerst op Groningen.

Meer ruimte voor wonen op het water

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks VVD ChristenUnie Groningen 29-03-2018 19:35

Groningen krijgt meer ruimte voor wonen op het water. Een aantal partijen in de raad, waaronder D66, maakt zich daar via moties en pleidooien al langer hard voor. D66-raadslid Tom Rustebiel: ‘Het college wil nu 550 plekken voor wonen op het water. Een forse uitbreiding die mooi past bij de wensen van de bewoners en de groei die de stad doormaakt.’

De raad besprak de uitwerking van de moties ‘Diepenring voor mooie schepen’ van D66 en ‘Meer ligplekken in Groningen’ van de ChristenUnie mede gesteund door D66. Tom: ‘We zien dat het college de wens van de raad erg serieus neemt door nu voor 550 plekken te gaan. We zijn ook blij dat de wachtlijst voor ligplekken daarbij betrokken wordt, daarop staan al heel lang zo’n 100 mensen en er komt maar geen beweging in.’

De laatste maanden zijn er veel debatten geweest over wonen op het water. ‘Waterkavels en ligplaatsen voor varende schepen liepen daarbij veelvuldig door elkaar heen. Wij vinden dat een stad die zijn historie dankt aan het water moet investeren in zowel waterkavels als ligplaatsen voor varende schepen. Bovendien groeit ons inwoneraantal fors, dus naast bouwen op land past daar ook een extra investering voor het wonen op het water bij.’

In de vergadering gaf D66 wel wat kaders mee. ‘Bij de aanleg van nieuwe plekken kijken we kritisch naar draagvlak in de buurt, financiën en ruimtelijke kwaliteit. We willen niet overal in de stad plekken creëren. Het water moet voor iedereen beleefbaar en bevaarbaar blijven. Sommige delen van het Eemskanaal, het Reitdiep en het Hoendiep zijn wat ons betreft daarom ook niet geschikt.’

Tijdens de vergadering nam de raad nog een motie van PvdA, D66, GroenLinks, ChristenUnie, CDA, VVD en SP aan om de 550 plekken te bekrachtigen en een onderzoek naar woonwensen te doen. Tom: ‘Vooral dat laatste was voor ons belangrijk, onder meer vanwege het grote verschil in ligplekken en waterkavels. We willen ook tegemoet kunnen komen aan woonschepenbewoners, waarmee we ook in gesprek zijn voor meer ruimte op de Diepenring.’

Zie ook: D66 blijft koersen op beleefbare Diepenring

Het bericht Meer ruimte voor wonen op het water verscheen eerst op Groningen.

Update flexibele parkeerplaatsterrassen

VVD VVD D66 Groningen 01-09-2017 21:50

https://stadgroningen.vvd.nl/nieuws/23776/update-flexibele-parkeerplaatsterrassen

Goed nieuws! Ons initiatief voor parkeerplaatsterrassen in de zomer is positief ontvangen door het college. Het is de bedoeling dat in de zomer van 2018 een pilot plaatsvindt. 

Onze fractievoorzitter Sabine Koebrugge heeft samen met Tom Rustebiel van D66 schriftelijke vragen gesteld of parkeerplaatsen bij mooi weer tijdelijk benut kunnen worden voor terrassen. In Groningen lopen terrassen snel vol in de zomer, terwijl parkeerplekken soms leeg blijven.  Het college is positief over dit initiatief. Volgens het college passen de parkeerplaatsterrassen goed binnen de manier waarop in Groningen op zoek kan worden gegaan naar andere manieren van het gebruik van de openbare ruimte. Het experiment kan starten vanaf de zomer 2018. Na evaluatie moet blijken of de parkeerplaatsterrassen ook de zomers erna ingezet mogen worden. 

Naast voorwaarden voor draagvlak en parkeerdruk zullen er ook voorwaarden komen rondom veiligheid en kwaliteitseisen. Om dit experiment te laten slagen is het belangrijk dat alle belanghebbenden, zoals ondernemers, buurtbewoners, politie en gemeente samen met elkaar optrekken. Eind 2017 horen we meer over het experiment. Wordt vervolgd dus!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.