Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

8 documenten

ChristenUnie-SGP wil beter informatie voor de inwoner over de stijgende afvalkosten

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 30-10-2019 07:44

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1280983/70173/afval.jpgAanstaande donderdag, 31 oktober, zal de ChristenUnie-SGP bij de behandeling van de begroting 2020 voorstellen indienen om te komen tot een lagere afvalstoffenheffing. Onder andere door de inwoners permanent via een Afvalbarometer een middel te geven waarmee zij zelf de kosten van onze afvalverwerking kunnen beïnvloeden.

In september jongsleden sneuvelde opnieuw een Uitvoeringsplan Afval. Zowel dit college als het vorige college was niet in staat om een deugdelijk plan te presenteren wat de goedkeuring van de raad kon krijgen.

Maar ondertussen lopen de kosten voor de afvalverwerking wel op. De inwoner gaat in 2020 hierdoor een 20% hogere afvalstoffenheffing betalen. Deels doordat er extra heffingen door het rijk worden opgelegd. Maar ook deels doordat de reservepot in de achterliggende jaren niet voldoende op peil is gehouden omdat de colleges alvast lagere hoeveelheden restafval incalculeerden. Daarnaast stijgt ook weer de hoeveelheid restafval die wij met z'n allen op laten halen en dus stijgen ook de kosten.

"De inwoner is zelf de belangrijkste factor om deze kosten in de hand te houden" aldus Ton van Sligtenhorst (fractieassistent). "Maar dan moet de inwoner wel de goede informatie krijgen" vult Wim Stam (fractievoorzitter) aan.

Daarom komt de ChristenUnie-SGP in de begrotingsraad met een drietal voorstellen:

1) Wethouder Hagen heeft aangegeven eerst alle fracties te willen raadplegen voor zij met een nieuw aangepast voorstel komt. Wij zijn van mening dat die raadpleging met spoed plaats moet vinden. Dat kan ook omdat de fracties in september al uitvoerig hebben aangegeven wat ze wel willen en wat ze niet willen. Een nieuw voorstel moet er dus in de eerste maanden van 2020 kunnen liggen.

2) De ChristenUnie-SGP heeft een analyse gemaakt van de jaarrekening 2018 en de begroting 2020 van de AVU (Afval Verwerking Utrecht = samenwerkingsverband waar De Ronde Venen in deelneemt, die de inzameling en verwerking voor een groot aantal utrechtse gemeenten coördineert). "Onze inschatting is dat door een aantal maatregelen de doorbelaste kosten naar beneden kunnen en dat moet in dat uitvoeringsplan een belangrijk onderdeel worden" zegt Ton van Sligtenhorst

3) De inwoner heeft nu geen informatie over hoeveelheden en kosten. De ChristenUnie-SGP stelt voor om een zogenaamde "Afvalbarometer" in te voeren die op de website en de gemeentelijke informatiepagina moet komen te staan. Deze barometer moet dan aangeven hoeveel afval maximaal ingeleverd mag worden om de afvalstoffenheffing gelijk te houden of zelfs met bijvoorbeeld 5% te verlagen. Tegelijk moet die barometer maandelijks aangeven waar we staan, zodat de inwoner ziet of we de goede of verkeerde kant op gaan. "Dat is een financiële prikkel waarmee we de inwoner willen motiveren om beter te scheiden, minder restafval aan te leveren en daarmee in de toekomst minder heffing te betalen" stelt Wim Stam en merkt vervolgens op "En als u het niet voor het geld doet, dan maakt u onze gemeente in ieder geval duurzamer".

Eenvoudige maatregelen, waarbij we ervan uitgaan dat alle fracties ons hierin gaan steunen.

ChristenUnie-SGP wil actie van college omtrent grondtransporten

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP PvdA CDA De Ronde Venen 09-03-2019 19:41

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1272202/70173/IMAG0531 (002).jpgDe achterliggende maanden heeft de ChristenUnie-SGP meerdere keren aangedrongen op actief handhavingsbeleid met betrekking tot de grondtransporten in Wilnis. Tot nog toe zonder resultaat, en dus werd de verantwoordelijk wethouder door fractieassistent Ton van Sligtenhorst in de commissie van 7 maart stevig ondervraagd.

Allereerst is het goed te melden dat ChristenUnie-SGP-fractie geen principieel tegenstander is van dijkverzwaring of landophoging. Ook niet als de betreffende ondernemer daar een flinke boterham aan verdiend. Maar het kan niet zo zijn dat de lasten daarvan worden afgewenteld op de omgeving en de samenleving in de vorm van het stuk rijden van wegen, gevaar voor de fietsveiligheid en storten van grond en uitvloeisel van onbekende kwaliteit die voor een deel belandt in het oppervlaktewater. Met alle milieu-risico's van dien, ook voor omliggende bedrijven.

De heer van Sligtenhorst heeft in de commissie van februari een groot aantal vragen gesteld, die vervolgens maar gedeeltelijk beantwoord werden. In de informatieronde van eind februari zijn dus vervolgvragen gesteld, die door de aanwezige ambtenaren en de wethouder niet beantwoord konden worden. Kort voor de commissie van afgelopen donderdag 7 maart kregen we dan een uitgebreide schriftelijke beantwoording, maar nog steeds niet volledig. Wij hebben het gevoel dat er op alle fronten tijd gerekt wordt of, zoals de heer Schreurs (PvdA/GroenLinks) het in de commissie verwoordde "bent u nog wel in control?".

Wel geeft de uitgebreide beantwoording ons meer inzage in een aantal bijzondere feiten. Zo wordt in de vergunning gesproken over een volume van 575.000 m3, maar er is inmiddels al ruim 850.000 m3 aangemeld en het einde is nog niet in zicht. Door de ODRU is inmiddels alleen over 2018 en 2019 al ruim 750 uur besteed voor controle, maar ondanks constateringen, gaan de werkzaamheden ongehinderd door. Een globale doorrekening van het college geeft aan dat er inmiddels al zo'n kleine 20.000 vrachten geweest zijn en dat kunnen we zien aan het wegdek van de Pastoor Kannelaan. Daarbij begrijpen we dat het hier een openbare weg betreft, maar we vragen ons wel af of bij de vergunningverstrekking de impact hiervan goed is ingeschat en of daar geen betere afspraken met de ondernemer voor gemaakt hadden kunnen worden.

In de genoemde beantwoording komen we ook een merkwaardige zin tegen "Met de gemeente is afgesproken dat geen intensief toezicht gehouden zal worden op het werk, maar dat in plaats daarvan 1 à 2 maal per jaar een locatiebezoek zal plaatsvinden, gecombineerd met een uitgebreide fysieke en administratieve controle van het werk". Kortom, in hoofdzaken een papieren controle. En dat terwijl (zo blijkt ook uit de antwoorden) de verwachting was (!) dat ca 40-60% zgn "industrie-grond" zou zijn. Hoeveel dat in werkelijkheid is? Wij weten het niet. Een en ander geeft ons niet het vertrouwen dat de gemeente de controle heeft over dit project.

Onze grootste zorg zit in het feit dat op diverse punten de vergunningseisen niet worden nageleefd, maar dat het college niet optreedt. Met name de milieu-aspecten baren ons grote zorgen. We zien sterk vervuilde sloten in de directe omgeving van het terrein en vragen ons af wat daarin zit. Tot onze grote verbazing lijkt Waternet ook niet bereid te zijn tot controles. Ondanks herhaaldelijk telefonisch contact van onze fractie met de verantwoordelijk controleur, lijkt het erop, dat er niets gebeurd.

Van Sligtenhorst gaf tijdens de commissievergadering ook een groot aantal voorbeelden[1] van overtredingen waarop gehandhaafd had kunnen worden, die de wethouder niet zegde te kennen. Dat verbaast de ChristenUnie-SGP in hoge mate, want die feiten komen uit de eigen stukken van het college of de ODRU (de controlerende instantie namens de gemeente). "Wat moet er dan nog meer gebeuren, voor u echt gaat ingrijpen" verzuchtte Van Sligtenhorst vervolgens.

De wethouder heeft aangegeven de komende dagen hier dieper in te duiken en zo spoedig mogelijk met een afdoende reactie te komen. Op maandag 11 maart is er, op verzoek van het college, een overleg met de ChristenUnie-SGP en het CDA over de genoemde constateringen en de stappen die gezet kunnen worden. Hopelijk leidt dit tot handelen van de gemeente zodat wij in de raad van 21 maart geen raadsuitspraak hierover hoeven te vragen.

[1] Zoals (enkele voorbeelden):

In november 2017 zijn tekortkomingen geconstateerd (bodemvreemd materiaal in de grond/klei) waar actie op genomen zou worden, maar wat in maart 2018 nog steeds niet is gebeurd. Deelpartijen grond op locatie waarvan niet zeker is of er asbest in zit, maar daar wordt verder niet op gecontroleerd. Storten van boorzand wat verboden is Uitspoeling in oppervlaktewater waar niet op gecontroleerd wordt. Wijze van opbrengen van grond en omgang met watergangen in strijd met vergunningsvoorschriften Maximale ophoging volgens de vergunning is 1,75 meter, maar op delen is de ophoging meer.

Zorg om grondtransporten

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA De Ronde Venen 27-12-2018 09:28

Afgelopen zomer heeft de ChristenUnie-SGP vragen gesteld over de grondtransporten in Wilnis, die grote schade toebrengen aan onder andere de Pastoor Kannelaan. Afgelopen weken heeft dit een vervolg gekregen via extra vragen, samen ingediend met het CDA.

Zowel de fractie van de ChristenUnie-SGP als van het CDA zijn de afgelopen maanden aangesproken door inwoners in Wilnis over de grondtransporten over de Pastoor Kannelaan / Pieter Joostenlaan ten behoeve van landophoging langs de dijk van de Heinoomsvaart. Beide fracties hebben hun zorgen in de commissies Ruimtelijke Zaken uitgesproken en willen nu van het college verdere opheldering.

Zowel eind 2017 als afgelopen zomer waren er door het CDA en de ChristenUnie-SGP al vragen over deze kwestie gesteld onder andere over de gevolgen van de transporten op de wegen en op de kwaliteit van de grond. 

“We dachten eerst dat het om een dijkverzwaring namens Waternet ging” geeft Ton van Sligtenhorst (fractieassistent ChristenUnie-SGP) aan, temeer omdat in de beantwoording gesproken werd van  kadeverbreding, dempen van een watergang en het aanleggen van een watergang en steunberm.” Coos Brouwer (raadslid CDA) vult aan: “Maar we komen er nu achter dat het hier vermoedelijk om een commerciële activiteit gaat, wat wel ten koste gaat van onze wegen.”

Beide fracties hebben daar grote moeite, omdat het onderhouden en opknappen van de betreffende wegen de gemeente miljoenen euro’s kost.

Daarom worden nu door beide fracties gezamenlijk aanvullende vragen gesteld, die meer inzicht moeten geven over de wijze van vergunningsverlening en in hoeverre de extra schade niet op de betreffende partijen verhaald kan worden. Hoewel het college in de eerste beantwoording aangeeft dat kostenverhaal op basis van wet- en regelgeving niet mogelijk is, zijn beide fracties niet overtuigd. Zeker omdat het totaal aan vervoerde grond nu kennelijk veel meer is, dan in de oorspronkelijke vergunning is aangegeven. “Bij omgevingsvergunningen worden nog wel eens anterieure overeenkomsten gesloten om bijkomende kosten van een bouwexploitatie te verhalen. Wij vragen ons af of zoiets hier ook niet mogelijk is”, aldus Van Sligtenhorst.

Ook voor de milieukant vragen de fracties opnieuw aandacht gezien de opmerkingen van omwonenden over avondtransporten met tankwagens die ter plekke boorwater inbrengen.

Bijlage:

* beantwoording eerste vragen ChristenUnie-SGP

* Ingediende vragen aan het college december 2018.

ChristenUnie-SGP doet ultieme poging voor Centrumplan Vinkeveen

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 12-11-2018 08:25

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1234473/70173/vlag-vinkeveen.jpgAl jaren is het viaduct in de N201 bij Vinkeveen een knelpunt. Dit voorjaar is besloten dat de zogenaamde Dijkvariant als oplossing niet haalbaar zou zijn. Vervolgens heeft het college afgelopen zomer geconcludeerd dat ook met het aanpassen van het viaduct de realisatie van het Centrumplan niet mogelijk is. Daarmee komt ook de uitvoering van de breed gedragen Dorpsvisie op de tocht te staan. De ChristenUnie-SGP wil zich daar nog niet bij neerleggen en komt met een alternatief.

Directe aanleiding hiervoor was de informatiebijeenkomst begin oktober waarin de provincie aangaf dat de aanpassing van het viaduct nog wel lastig is en men nog niet precies weet hoe dat uitgevoerd moet worden. Dat was voor de ChristenUnie-SGP reden om nog eens goed naar het gebied te kijken en te bezien of er toch niet een mogelijkheid is om daarmee ook een impuls te geven aan het centrum van Vinkeveen. Daarbij zijn we uitgekomen op variant van het zogenaamde “Studiemodel 2”.

Bij de besluitvorming in maart 2017 om de Dijkvariant te onderzoeken, zijn andere varianten eigenlijk buiten beeld geraakt. In het oorspronkelijke Ambitiedocument stonden namelijk zeven studiemodellen. Studiemodel 2 plaatst een rotonde tussen de Herenweg en de Ringdijk. Volgens het Ambitiedocument zou dit geen haalbare optie zijn, maar de argumentatie is naar onze mening nogal dun. Daarom stelt de ChristenUnie-SGP voor om dit model toch nog eens nader te bekijken als Variant 3.

“Deze derde variant maakt de ontwikkeling van het Centrumplan, in gewijzigde vorm, volgens ons wel mogelijk” aldus Ton van Sligtenhorst, ruimtelijke ordening specialist voor de ChristenUnie-SGP. “Door een gefaseerde aanpak kan stapsgewijs gekeken worden welke ontwikkelmogelijkheden er nog zijn” stelt Van Sligtenhorst.

De ChristenUnie-SGP stelt een driefasen-aanpak voor die met de provincie besproken zou moeten worden. In de eerste fase wordt een rotonde aangelegd waarbij de bestaande op- en afritten aan de westkant van het viaduct twee-baans gemaakt worden. De op- en afritten aan de oostkant worden afgesloten. Tegelijkertijd wordt de onderdoorgang van het viaduct afgesloten voor autoverkeer; hier ontstaat dan dus een fiets/voetgangers verbinding. Hiermee wordt een fundament gelegd voor fase 2 en (eventueel) fase 3.

In fase 2 wordt dan een ontsluiting van de rotonde naar de Herenweg gemaakt op het punt waar de Baambrugse Zuwe aansluit. Dit is vergelijkbaar met de oplossing bij de Dijkvariant. Afhankelijk van de trace-keuze kan het gebied ten noorden van de N201 dan ook verder ontwikkeld worden. Tegelijkertijd wordt dan de op/afrit aan de noordkant ook afgesloten zodat het gebied tussen de Baambrugse Zuwe en de N201 economisch ontwikkeld kan worden. Wat ons betreft kunnen uiteraard 3A en 3B ook tegelijk ontwikkeld worden

Tot slot kan op een later tijdstip nog bekeken worden of de 3e fase gerealiseerd kan worden. Dat bevat dan een ontsluiting vanaf de rotonde richting de Kerklaan via het verbindingsstuk Julianalaan/Kerklaan. We beseffen dat dit een ingrijpender onderdeel is, omdat dit ook meer bestaande bebouwing raakt. Maar het levert ook een groot aantal voordelen op en geeft de mogelijkheid om het gebied tussen de N201 en de Julianalaan te ontwikkelen.

“Wij gaan dit dus inbrengen in de discussie over het Centrumplan tijdens de commissievergadering van dinsdag 13 november” belooft Van Sligtenhorst. “We zijn benieuwd naar de reacties van de andere fracties en van het college, maar wat ons betreft moet een poging gedaan worden richting provincie en andere belanghebbenden om deze ontsnappingsroute voor het centrum van Vinkeveen een kans te geven”.

De ChristenUnie-SGP zal ook haar statenfracties van dit idee op de hoogte brengen.

ChristenUnie-SGP wil meer urgentie voor betaalbaar wonen

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 06-11-2018 09:32

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1234013/70173/tiny-house-mini-motives.jpgTijdens de begrotingsraad van donderdag 1 november heeft de ChristenUnie-SGP een motie ingediend om voor eind maart volgend jaar met concrete ideeën te komen voor het realiseren van slimme, snel te realiseren en goedkope huisvesting zoals Tiny Houses of een Demontabel Appartementgebouw. Helaas is die motie in de raad verworpen.

Al in de zomer van 2017, bij het vaststellen van de Woonvisie heeft de ChristenUnie-SGP het idee van de Tiny Houses ingebracht, wat daarna ook door andere fracties is omarmd. Maar tot nog toe is daar in het beleid niets van terecht gekomen. Ondertussen zien we de huizenprijzen en huren stijgen en betaalbare woningen, met name voor onze jongeren, onbereikbaar worden zonder uitzicht op snelle verbetering. Ook de realisatie van de zogenaamde spoedwoningen op de stationslocatie laat nog steeds op zich wachten.

De excursie begin oktober van de raad naar Almere, maar ook het recent gerealiseerde project “Opstartwoningen” in Nijkerk waren voor de ChristenUnie-SGP aanleiding om nu met een motie te komen die aandringt op spoed. Daarbij hebben we ook concrete voorbeelden aangedragen die goed bruikbaar zijn in De Ronde Venen.

De aankondiging van onze motie heeft een dag voor de begrotingsraad een informatienota van het college gekruist voor een bredere “verkenning naar woonbehoeften”. Met als streefdatum voor afronding in de zomer van 2019.

“Dat is ons veel te laat, als we tot de zomer moeten wachten op de uitkomst van die verkenning, wordt er dit jaar niets meer gerealiseer” aldus Ton van Sligtenhorst (fractieassistent) “We zien nu een grote urgentie en behoefte aan betaalbare woningen, waarbij dat best kleinschalig kan zijn, voor jongeren of alleenstaanden”.

Dat kunnen wat de ChristenUnie-SGP betreft dus Tiny Houses zijn, maar we hebben ook gewezen op een variant die in 2014 in Panningen al is gerealiseerd (Project Irenehof). Daar is in een paar maanden tijd een demontabel appartementengebouw neergezet voor 2- en 4-persoonshuishoudens. “Bij de behandeling van het plan spoedwoningen in 2016 hebben we de toenmalige wethouder daar ook al op gewezen” vult Wim Stam (fractievoorzitter) aan, bijvoorbeeld voor de stationslocatie. Maar het toenmalige college koos voor een permanente woningbouw. Achteraf gezien wellicht jammer, want dan hadden er nu al woningen kunnen staan.

Nu de raad kennelijk de verkenning van het college wil afwachten, ligt er wellicht een kans voor de markt. De ChristenUnie-SGP zou het waarderen als er bijvoorbeeld ondernemers / grondeigenaren of andere partijen zijn, die hier een maatschappelijke verantwoordelijkheid willen nemen en mogelijkheden zien om bijvoorbeeld dergelijke tijdelijke woonvoorzieningen te realiseren. Ze zijn welkom om zich bij ons te melden.

ChristenUnie-SGP wil onderzoek naar voetgangers en fietsbrug

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 29-05-2018 07:46

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1214029/70173/fietsbrugOp 30 en 31 mei wordt in de gemeenteraad de Kadernota besproken. Bij die behandeling zal de ChristenUnie-SGP ook een tweetal moties indienen met het oog op de bevordering van het fietsgebruik.

De eerste motie vraagt het college om op doorgaande fietspaden de voorrangsregels zo aan te passen, dat de fietser voorrang heeft. “We willen een zo duurzaam mogelijke gemeente zijn en daar hoort bevordering van het fietsgebruik bij” stelt fractievoorzitter Wim Stam.

De ChristenUnie-SGP vindt het vreemd dat op een aantal doorgaande fietsverbindingen de fietser moet stoppen voor de (afslaande) auto. Als voorbeeld noemen we de kruising Molenland-Padmosweg / Bozenhoven en de kruising Oosterlandweg/Viergang in Mijdrecht. En daarom wil de ChristenUnie-SGP dat deze situaties worden aangepast om zo de fiets ruim baan te geven. Daarnaast geeft dat ook het signaal af aan de automobilist dat hij meer rekening moet houden met de fietser. Die wordt als het ware een belangrijkere verkeersdeelnemer met een voorkeurbehandeling.

De tweede motie gaat over de Rondweg in Mijdrecht, waar nu op meerdere plekken de weg overgestoken moet worden, terwijl dit één van de drukste gemeentelijke wegen in onze gemeente is. Als daar straks op de Stationslocatie een 80-tal woningen gebouwd gaan worden, deels ook voor senioren, dan is een veilige oversteek van groot belang. “Bij een recente bespreking over de bouwprojecten heb ik daarom geopperd om te onderzoeken of je de oversteek niet kunt bundelen via een voetgangers/fietsbrug” aldus Ton van Sligtenhorst (fractie-assistent Ruimtelijke Ordening), die ook aangeeft. “er is een hoogteverschil tussen de Stationsweg dan wel het pad achter Eventstation en het lager gelegen gedeelte rondom de rotonde, dus dat zou mogelijk moeten zijn”. Waar die brug precies moet komen en hoe die het beste gesitueerd moet worden zal dat verdere onderzoek moeten uitwijzen.

Ook andere fracties lijken hier wel oren naar te hebben en dus zal de ChristenUnie-SGP een motie indienen om hier verder onderzoek naar te doen. Een bijkomend voordeel is, dat we dan mogelijk ook een veilige ontsluiting van de Nutslaan kunnen realiseren.

Woonvisie

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 13-07-2017 10:17

In de raadsvergadering van 3 juli is ook de nieuwe Woonvisie behandeld. Na een informatiebijeenkomst en een behandeling in de commissie, was het meeste er al wel over gezegd. Raadslid Ton van Sligtenhorst heeft in de raad dus alleen nog wat specifieke accentpunten benoemd.

De fractie van ChristenUnie-SGP  is blij met deze woonvisie, in onze ogen een breed gedragen visie. Veel belanghebbenden hebben zich over deze visie gebogen. En dit is de uitkomst.

We zien dat in bijna alle kernen grote vraag is naar huurwoningen onder de €711,00 huur per maand, en koopwoningen onder de € 200.000,00, hieraan is veel zorg besteed in de nieuwbouw projecten. Een goede ontwikkeling ,maar ook een punt van aandacht.

Ook het percentage scheefwoners is nog vrij hoog. Onze fractie hoopt dat dit percentage omlaag gaat als de grote nieuwbouw projecten worden opgeleverd.

Er zijn ruim 8500 woningzoekenden in onze gemeente waarvan slechts 10% actief is. Dit komt waarschijnlijk deels doordat er een lange wachttijd is. Het is voor de fractie van ChristenUnie-SGP  nog wel een vraag hoevaak een huur woning word afgewezen voor dat men een woning aanvaard? Dit horen we graag van de wethouder. 

Onze fractie is ook blij dat er in de woonvisie goed word nagedacht over seniorenwoningen en locaties voor beschermd wonen. In de commissie heeft onze fractie hiervoor een paar mogelijkheden aan gedragen en de wethouder heeft toegezegd deze ontwikkeling nauwgezet te volgen.

De fractie van ChristenUnie-SGP  kan deze woonvisie dan ook van harte steunen en wil dan ook alle belanghebbenden die hieraan hebben meegewerkt bedanken.

Algemene Beschouwingen 2017

ChristenUnie ChristenUnie SGP De Ronde Venen 01-06-2017 08:03

Op woensdag 31 mei en donderdag 1 juni zal de Kadernota 2018 worden behandeld door de raad. De ChristenUnie-SGP heeft ter voorbereiding op die behandeling de volgende algemene beschouwingen geschreven.

Duurzaam Financieren Algemeen

Ruim vijf jaar geleden  stonden we voor een enorme opgave waarin we miljoenen moesten afboeken, investeringen niet konden realiseren en vooral het onderhoud op onze infrastructuur nog meer achterstand opliep. Nederland klimt inmiddels uit het economisch dal en de gemeente klimt mee.  Volgens de programmarekening in 2016 hebben we een netto overschot van ca 2,5 miljoen en groeit onze algemene reserve de komende jaren naar boven de 20 miljoen euro.

Terecht merkt het college in de kadernota op, dat dit vooral wordt veroorzaakt door externe factoren. Dat toont ook gelijk aan wat de kwetsbaarheid van de gemeente financiën is en dat duurzaam financieren het sleutelwoord is om de generaties na ons niet op te laten draaien voor de gevolgen van onze keuzes vandaag.

Wegen en bruggen

Het college komt in de kadernota met een ambitieus investeringsprogramma van ongeveer 17 miljoen euro in wegen en bruggen voor de komende jaren. Nu het financiële tij is gekeerd, is het goed om daarmee weer van start te gaan. In 2016 en ook in 2017 is er begonnen met een aantal wegen. Onze fractie vindt het jammer dat de keuze in wegen die nu opgeknapt worden niet feitelijk is onderbouwd vanuit een wegenbeheerplan.  De uitkomsten van het veelbelovende Assetmanagement hebben we nog niet gezien. We hebben de risico-analyse ter inzage gehad, maar het debat over de afwegingen, criteria en keuzes en de plausibiliteit daarvan is er niet geweest. Kortom, het college maakt keuzes zonder kaders. De controlerende taak van de raad staat daarmee onder druk. 

Om die reden verwacht de ChristenUnie-SGP, dat nog voor de begrotingsbehandeling via het wegenbeheerplan, inzicht wordt gegeven in de afwegingen en keuzes die gemaakt zijn zodat het debat daarover gevoerd kan worden.

Bijzondere aandacht vragen we voor de financiering . Moesten we voor 1 januari jl. een voldoende reserve hebben om een wegrenovatie uit te kunnen voeren, de investering ging immers gelijk ten laste van de exploitatie met een dekking uit de reserves. Met de nieuwe BBV-regels is het mogelijk om nu al te investeren en de lasten voor de exploitatie af te wentelen op toekomstige generaties. Daar ontstaat het risico op ontbreken van duurzaam solide financieren. De reserves lopen namelijk op, we lijken rijker dan we zijn, want de structurele belasting van de gemeente voor de generaties na ons, stijgt ook.  En sinds de schuldencrisis weten we hoe groot het risico is om boven je stand te leven.

De ChristenUnie-SGP wil daarom waarborgen in ons financieel systeem die deze gewenst financiële duurzaamheid borgen en wat ons betreft doen we dat in de vorm van een Bestemmingsreserve Wegen en Kunstwerken waaruit toekomstige afschrijvingen gefinancierd kunnen worden.

Duurzaamheid

Onlangs namen we in onze raad het Spoorboekje naar een Klimaatneutrale gemeente in 2040 aan, de ChristenUnie-SGP heeft dat van harte gesteund. Naast het inzicht dat we om meerdere redenen van fossiele brandstoffen af moeten, heeft de situatie die ontstaan is in Groningen onze fractie nog meer gesterkt in de overtuiging dat het belangrijk is om hoog in te zetten op duurzame energie. Uiteindelijk gaat die gaskraan helemaal dicht en moeten we voor oplossingen zorgen. Wat ons betreft zal dat een mix van meerder opties zijn. Onze fractie wil in samenspraak met betrokkenen ook denken aan windmolens, bijvoorbeeld langs de A2 of het Amsterdam Rijnkanaal. Hierin moeten we omwonenden betrekken en hen de kans geven hierin te laten investeren. Daarnaast willen we vaart maken met het plaatsen van zonnepanelen. Nog vele daken, vooral op bedrijfsgebouwen, waaronder die van de gemeente, zijn nog onbedekt. En dat terwijl de industrie bijna de helft van onze energie-consumptie voor haar rekening neemt. Wat ons betreft worden nadrukkelijk ook de oplossingen van warmte-energie en biovergisting, zeker in een agrarisch gebied als het onze, meegenomen.

Naast duurzame energie, vragen we ook aandacht voor duurzaam landschapsbeheer. Vanuit onze levensovertuiging is rentmeesterschap voor de omgeving waarin we wonen een belangrijk gegeven. 

De ChristenUnie-SGP is blij met de ontwikkelingen met betrekking tot het groenbeleid. De bewoners worden intensief betrokken en hiermee hebben ze ook meer begrip voor de soms moeilijke afwegingen. Ook het adopteren van groen is iets waar we serieus mee om moeten gaan. Dit kan onderhoudskosten schelen. Voor het eerst is bij herplant beter gelet op bomen die de bijenstand bevorderen, een  ontwikkeling waar wij regelmatig voor hebben gepleit. We rekenen erop dat dit standaard beleid zal zijn.

Heel concreet vragen we dan aandacht voor het kwetsbare plassengebied. Natuurlijk is het behoud van de legakkers erg belangrijk, zowel vanuit cultuurhistorische als natuurbeheer overwegingen. We zijn blij dat de verkoop succesvol was, en dat daarmee voorkomen wordt dat legakkers in de golven verdwijnen. Voor de ChristenUnie-SGP blijft echter ook een punt van zorg en aandacht wat er onder water gebeurd. We horen al jaren dat de visstand terugloopt hoewel er telkens nieuwe vis wordt uitgezet. Veel beter zou zijn als de visstand zichzelf stabiliseert. Wij kunnen daarin bijdragen door middel van natuurvriendelijke oevers en visbossen. Een extra maatregel kan zijn om in het paaiseizoen delen van de plassen af te zetten voor bootjes ,om daarmee rust te creëren. Er zijn de laatste maanden veel ideeën binnen gekomen, en onze fractie vindt het erg belangrijk vooral nu de aan bestedingen plaats vinden, om de mogelijkheden te benutten om de visstand te bevorderen. Mogen wij van het college, richting de beheerders van het plassengebied, diezelfde duurzaamheids-intentie verwachten?

Openbaar vervoer

De nieuwe dienstregeling is zeker niet op alle gebieden een verbetering. We denken dan bijvoorbeeld aan de voorspelbare klachten van de bewoners van de Burg. Padmosweg in Wilnis en de klachten van bedrijven, dat eventueel potentiële werknemers niet in de Ronde Venen willen werken, omdat het per openbaar vervoer moeilijk te bereiken is. Daarom heeft de ChristenUnie-SGP recent aanbevelingen gedaan voor een zienswijze op een eventuele aangepaste dienstregeling.

We verwachten dat de wethouder het gesprek tot verbetering van het OV met de provincie blijft voeren. In die gesprekken kunt u wellicht meenemen om de vervoerder te stimuleren met elektrische bussen door de bebouwde kom te gaan rijden. Wellicht nog toekomstmuziek, maar met het oog op onze duurzaamheidsambitie de moeite waard om mee te nemen.

Sociaal Domein

Over de hele linie lijkt het de uitvoering van het sociaal domein in onze gemeente goed te verlopen. Vooralsnog zijn er geen grote financiële tekorten, blijft een stroom aan klachten en bezwaren uit en verschijnen er ook geen krantenartikelen met schrijnende gevallen. Toch zijn er wat de ChristenUnie-SGP wel een aantal zorg- en aandachtpunten.

Als we de ontwikkeling van de bijstand in onze gemeente vergelijken met het landelijk gemiddelde, doen we het niet goed. We hebben de CBS cijfers maar eens geraadpleegd. Over de jaren 203 t/m 2016 steeg het aantal bijstandsuitkeringen in Nederland met ca 18%, over diezelfde periode in De Ronde Venen met 46%. Over de jaren 2015 en 2016 was de landelijke stijging ruim 5%, in De Ronde Venen bijna 11%. Het college steekt in de Kadernota weliswaar de loftrompet op over de initiatieven zoals “DeRondeVenenWerkt”, maar vooralsnog blijven we achter op de rest van Nederland.  En in de Kadernota komen we geen beleid inzake de bijstand tegen. Om die reden dienden wij een motie in  om hier bij de begroting wel met maatregelen te komen.

In de kadernota lezen we “…gaan we in 2018 inzetten op de verbinding tussen ondernemers, onderwijs en overheid. Het versterken van deze relatie staat op onze economische agenda.” Dat is precies waarvoor de ChristenUnie-SGP bij herhaling aandacht heeft gevraagd onder ander door onze voorstellen over het concept van de Meesterbeurs of het Meester-Gezel arrangement (waar andere gemeenten met succes al mee werken). In de Maatschappelijke Agenda of het bijbehorende uitvoeringsprogramma komen we dit niet tegen. We verwachten een meer concrete uitwerking hiervan bij de begroting.

Ondertussen loopt de discussie over de toekomst van PAUW. De verkregen informatie medio mei tijdens een informatiebijeenkomst in combinatie met de informatie die wij van partijgenoten uit andere PAUW-gemeenten krijgen, bevestigt het beeld, dat wij eind vorig jaar al hadden. De vier WIL-gemeenten trekken samen op,  nemen de facto het grootste deel van PAUW over en De Ronde Venen blijft aan de rand van de provincie over. Dit college kiest vooral voor een “allein-gang” maar zal naar ons oordeel onvermijdelijk in de komende jaren steeds meer in Amsterdamse armen gedreven worden.

We gaan het nog hebben over de toegang, en daarin zullen we de uitkomsten van de Dag van de Zorgvrager uiteraard meenemen. In deze algemene beschouwingen zullen we hier dus niet veel over zeggen, maar clientondersteuning, communicatie, behandeling van de zorgvraag zijn voor ons blijvende aandachtpunten.

Hoe staat het met de transformatie van de organisatie. In hoeverre is de werkwijze nog vooral budgetgedreven in plaats van vraaggedreven. Is de eerste impuls “geen beschikking” of is dat “uitzoeken wat de beste oplossing is” om mensen deel te kunnen laten nemen aan de samenleving, ook als dat een oplossing vraagt, die niet precies in de regeltjes past? Wij zouden van het college graag een grondige analyse zien hoe we er nu voorstaan op dit punt.

De maatschappelijke agenda is besproken. Een ambitieus plan. Het college verwacht veel van initiatieven vanuit de inwoners. Maar onduidelijk is, waar inwoners met hun initiatieven terecht kunnen. De kadernota heeft het over “bieden van een platform”, maar erg concreet is dat niet. Eerlijk gezegd kunnen wij nergens terugvinden waar mensen met goede ideeën terecht kunnen. We dienen op dit punt dus een motie in.

Op het grensvlak van veiligheid en volksgezondheid hebben we ook te maken met drugsgebruik. Bij de commissiebehandeling is gebleken, de drugsproblematiek in onze gemeente verergert. We vragen ons af of de beschikbaarheid van drugs, in de vorm van een coffeeshop, de vraag niet stimuleert. Via een motie roepen we het college op tot maatregelen in de vorm van een probleemanalyse en een pakket van maatregelen.

Bij de transitie is ook de tegemoetkoming in de zorgkosten voor chronisch zieken en gehandicapten naar de gemeente overgedragen. Van het oorspronkelijke budget van bijna 4,5 ton, besteedt deze gemeente nog niet de helft. Bij de aanvang van de regeling heeft de gemeente bewust gekozen voor een inkomensgrens en een gelimiteerde uitkering. Maar gezien het effect is die dus te laag gekozen. En een jaarlijks terugkerend eigen risico van bijna 400 euro is ook voor mensen boven die grens nog een flink bedrag. We dienen dus een motie in om de regeling zo te verruimen, dat het oorspronkelijke budget naar de doelgroep gaat.

Sinds een paar jaar zijn de verzorgingshuizen gesloten en wordt van mensen verwacht langer zelfstandig te blijven wonen. Tegelijkertijd is de thuiszorg alleen maar verder versobert. Gevolg is dat mensen versnipperd over de wijken blijven wonen, vaak bang zijn om de deur open te doen en makkelijk vereenzamen. Op termijn zullen we daar in ons woningconcept iets mee moeten doen. Bij de informatiebijeenkomst over de woonvisie heeft de ChristenUnie-SGP hier aan aandacht voor gevraagd. We zullen bij de behandeling van de woonvisie met concrete ideeën komen voor de toekomst.

De ChristenUnie-SGP heeft de achterliggende jaren met regelmaat gewezen op de sociale en maatschappelijke problemen die te maken hebben met relatiebreuken en echtscheiding. En terecht, want er gaat bijna geen week voorbij of dit punt krijgt aandacht in de media. Afgelopen jaar heeft het CJG hierover een goed bezocht symposium georganiseerd en we zien nu dat het college dit thema ook oppakt. De passage in de programmarekening over 2016 vinden we bemoedigend. De rode draad “voorlichten, informeren en bewustwording” sluit naadloos aan onze inbreng de afgelopen jaren hierover. De vertaling in een aantal concrete acties kan uiteraard alleen maar op onze instemming rekenen. De ChristenUnie-SGP is het college hier erkentelijk voor en vraagt het college hier zo mogelijk nog sterker op in te zetten, met name rondom voorlichting en bewustwording in een zo vroeg mogelijk stadium. Concrete ideeën hebben we eerder al aangedragen.

Gemeentelijke belastingen

De ChristenUnie-SGP maakt zich ernstig zorgen over de wijze waarop nu onze belastingheffing wordt uitgevoerd. We krijgen teveel signalen over de vastgestelde WOZ waarde, ontbrekende posten op aanslagen, etc… die ons het beeld geven, dat dit niet in control is. Tijdens de commissie-vergaderingen de afgelopen maanden hebben we hier al aandacht voor gevraagd.  En zo langzamerhand beginnen we ons af te vragen of de overdracht naar Amstelland wel zo verstandig was. We rekenen erop dat dit college hier bovenop zit. De raad moet voor de zomer nog duidelijkheid krijgen over de gang van zaken en welke maatregelen het college nodig acht om fouten of onredelijke aanslagen te voorkomen of te corrigeren.

Twee jaar geleden hebben we onze inwoners een offer gevraagd via een, tijdelijk bedoelde, OZB verhoging. Voor dit jaar is die al voor de helft teruggedraaid. Wat de ChristenUnie-SGP betreft is de financiële positie van de gemeente nu zodanig, dat een volledig structureel terugdraaien van die verhoging verantwoord is. We zullen op dit punt dus een amendement indienen.

De financiële positie

In de kadernota lezen we “Een duurzaam solide financiële positie is een belangrijk uitgangspunt voor deze Kadernota”. Er gaat zich de komende jaren iets curieus voordoen. Het college stelt voor enerzijds grote bedragen in wegen en bruggen te investeren. Op zich terecht, maar zoals we aangaven, tast dat onze reserve niet aan door nieuwe boekhoudregels. Tegelijkertijd wordt de reserve de komende jaren extra versterkt wordt door de precarioheffing en de grondexploitaties. Over vijf jaar “klotst het geld dus tegen de klippen”. Maar over vijf jaar drogen die extra inkomsten op . Echter op dat moment zijn de jaarlijkse structurele kapitaallasten van die investeringen dan al opgelopen naar ca 1 miljoen per jaar. En dat moet vanaf dat moment uit de reguliere exploitatie opgehoest worden. Om die reden pleit de ChristenUnie-SGP voor het inzetten van een deel van die extra inkomsten in een bestemmingsreserve om die kapitaallasten voor de generaties na ons draagbaar te maken. We dienen hier dus een amendement over in.

We hebben wel even na moeten denken over het voorstel om 1,5 miljoen aan precariogeld terug te geven aan de inwoners. Wij zouden het eigenlijk liever reserveren voor de investeringen waar we nog voor staan, want ook de inwoners vinden het wegenonderhoud een prioriteit. Als we dit verdelen over alle huishoudens in onze gemeente, betekent dit dus jaarlijks ca € 80 euro korting op de aanslag. Het is echter maar voor een paar jaar en gewenning treedt makkelijk op. Toch zullen we dit steunen, mits het alle inwoners ten goede komt , waarbij we voorstellen om dit te beperken tot 1 miljoen en het restant aan te wenden voor de afdekking van de investeringen.

Ten slotte

U bent van ons gewend, dat wij onze algemene beschouwingen afsluiten met een bemoedigend woord voor de toekomst. Deze kadernota is de laatste voor de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar. Na de zomer zal de verkiezingskoorts wel toenemen. We zien dat eigenlijk al in deze kadernota terug door het voorstel van de besteding van de precariogelden.. Daarom geven we graag deze boodschap uit de brief van Jakobus mee. Deze apostel was een praktisch ingesteld mens, die de onhebbelijkheden van mensen scherp op het netvlies had. Zijn brief is daarom zeer lezenswaardig. Een mooi voorbeeld is vers 16 en 17 uit het derde hoofdstuk

“Waar jaloezie en egoïsme heersen, vieren wanorde en allerlei kwaad hoogtij. De wijsheid van boven daarentegen is voor alles zuiver en verder vredelievend, mild en meegaand; ze is rijk aan ontferming en brengt niets dan goede vruchten voort, ze is onpartijdig en oprecht.”

De ChristenUnie-SGP-fractie wenst inwoners, college en collega raadsleden, maar ook zichzelf, die wijsheid  toe. Zeker ook in de periode richting de verkiezingen van maart 2018.

Fractie ChristenUnie-SGP De Ronde Venen

Wim Stam, Ton van Sligtenhorst, Wouter Kroese, Arie Vossestein