Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

20 documenten

CDA teleurgesteld in nieuw vervoersplan De Wolden

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA ChristenUnie De Wolden 19-06-2020 08:13

Het concept Gemeentelijk Verkeer- en Vervoer Plan 2020-2029, bestaande uit de Mobiliteitsagenda en het Uitvoeringsprogramma stond op 18 juni op de agenda van de raad. Vanwege het ontbreken van voldoende onderbouwing, analyse, data en goede beleidsdoelstellingen stemde het CDA uiteindelijk tegen het raadsvoorstel. Ook de ingediende amendementen en moties haalden het niet. Concept Gemeentelijke Verkeer- en Vervoerplan De gemeente dient te beschikken over een actueel verkeers- en vervoersbeleid. Het huidige beleid loopt af en het afgelopen jaar is ergestart met de voorbereidingen om een ​​nieuw GVVP te schrijven. Om de wensen en knelpunten te inventariseren van de inwoners werd op 12 september 2019 een dialoogbijeenkomst gehouden. Op 27 februari 2020 debatteerde de raad al over een aantal stellingen met betrekking tot het plan. Hetnieuwe concept GVVP is nu gereed en kan ter inzage worden gelegd. Het bestaat uit een mobiliteitsagenda (kaders) en een uitvoeringsprogramma (uit te voeren projecten). Er is 6 weken de tijd om een ​​reactie te geven. Daarna worden de reacties verwerkt en wordt een definitief GVVP ter besluitvorming aan de raad voor gelegd. Teleurgesteld Het CDA is teleurgesteld over dit plan. Het GVVP behoort een integraal plan te zijn voor de lange termijn, om willekeur en hapsnap-beleid te voorkomen. Juist dit laatste is het geval. Maar veiligheid en infrastructuur zijn zaken van lange adem. Het document is wel publieksvriendelijk geschreven, maar er ontbreekt verder ontzettend veel. Woordvoerder Tjalling de Wit: 'Er is geen visie, tenzij je “in actie komenals inwoners wat roepen” een visie noemt. Dat is incidentenbeleid. Toch is zo vaak beloofd: “wacht tot het GVVP, komt dan komt de integrale visie”. De stip op de horizon ontbreekt '. Lees hier de volledige bijdrage van Tjalling de Wit. De fractie zou het plan simpelweg kunnen afkeuren, maar in plaats daarvan kozen zij ervoor om het constructief aan te pakken. Daarom dienden zij samen met de PvdA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie twee amendementen en drie moties in om het voorliggende concept te verbeteren. Lees hier de amendementen en de moties. Ook D66 en ChristenUnie dienden mede namens het CDA een amendement en motie in. De amendementen om de snelheden binnen en buiten de bebouwde kom te beperken tot respectievelijk 30 en 60 km / h haalden het niet. Op basis van een toezegging van wethouder Mulder zijn de moties voor een actief en structureel meetprogramma voor de inwinning van verkeersgegevens en onderbouwing GVVP met feiten en cijfers aangehouden. De fractie wacht eerst af waar de wethouder mee komt. De motie over meer voorlichting en communicatie over Duurzaam Veilig werd verworpen. De CDA-fractie is en blijft teleurgesteld in het plan en stemde daarom tegen. Het plan werd echter met meerderheidvan stemmen aangenomen.

Extra inzet nodig voor Energietransitie

CDA CDA De Wolden 29-05-2020 05:28

Donderdag 28 mei voorgesteld de gemeenteraad de Concept RES regio Drenthe 1.0 vast. De ambitie voor De Wolden voor de grootschalige opwek van duurzame elektriciteit is vastgesteld op 0,1 TWh. Het komende jaar wordt gebruikt ominput van de inwoners op te halen voor de concrete invulling van de RES 1.0 om de stip op de horizon te bereiken. RES regio Drenthe Het Klimaatakkoord is de Nederlandse uitwerking van de internationale klimaatafspraken van Parijs. De beoogde gezamenlijke doelstelling na de CO2-uitstoot in 2030 met 49% (112 Megaton) te verminderen (ten opzichte van 1990) en in 2050 een CO2-uitstoot van nagenoeg nul. De vastgestelde hebben in het Interbestuurlijke Programma (IBP) een overeengekomen nationale aanpak met landsdekkende regionale energie strategieën (RES) uit te werken. Daarvoor zijn in Nederland in totaal 30 RES-regio's opgericht. De Drentse gemeenten, waterschappen en de provincie Drenthe zijn ontstaan ​​in de regio RES-regio Drenthe. Met deze Concept RES regio Drenthe wordt aangegeven welke ruimte er in Drenthe is voor uitbreiding van grootschalige hernieuwbare elektriciteit. Het Drentse aanbod wordt opgebouwd uit de bestaande initiatieven, de geplande initiatieven en de ambitie van de gemeenten op vernieuwbare elektriciteit. Samen zijn we in Drenthe goed voor een opgave van 3,45 TWh (ongeveer 10% van de 35 TWh, die landelijk opgewekt moet worden). De wijze hoe dit ingevuld gaat worden, wordt nog niet beschreven. Dit gebeurt in het traject hierna (het komende jaar). Nog niet concreet genoeg De CDA-fractie had bij de goedkeuring van de startnotitie vorig jaar hoge verwachtingen. Op dit moment zijn er echter nog geen concrete maatregelen, terwijl de tijd voortgaat. Het CDA ziet, dat de huidige initiatieven in De Wolden niet soepel van de grond komen. Velen komen niet eens verder dan de plannen. De fractie is van mening, dat de ondersteuning van de gemeente te afwachtend en beter kan. Woordvoerder Tjalling de Wit: “Concrete getallen zijn er wel: Bijvoorbeeld het getal wat we in de hele gemeente moeten opwekken. Een ander concreet punt is dat er 50% eigenaarschap moet komen bij grote parken via coöperaties. Onze fractie voorziet in communicatie en participatie en ook problemen. De afgelopen jaren waren dat nog uitdagingen. Maar wij krijgen van de deelnemers een negatieve terugkoppeling over de bijeenkomsten." Het CDA neemt de zonneladder als uitgangspunt. Eerst zon op het dak en vervolgens de onrendabele stukjes grond. Wij zijn geen voorstander van het plaatsen van zonnepanelen op landbouwgrond. De Wit: "En daarbij hoeven we ons niet alleen te richten op de grotere initiatieven. Alles telt mee, zoals ook de kleine EAZ windmolens meetellen in het opwekken van alternatieve energie. Ook kan er een slag gemaakt worden met energiebesparing door het actiever inzetten van bijvoorbeeld de energiecoaches." Wethouder Hempen gaf aan dat het proces tijd nodig heeft om mensen in het traject mee te nemen en zo draagvlak voor de plannen te krijgen. De stip op de horizon van 0,1 TWh is realistisch en haalbaar. De concrete invulling van welke technieken worden uitgevoerd (zon, wind), waar de initiatieven komen en hoe het gerealiseerd wordt (participatie, lokaal ondernemerschap) wordt via de toekomstvisie van De Wolden vorm gegeven. Het proces voor de invulling van de nieuwe toekomstvisie start binnenkort. Via dit proces worden de inwoners bij de concrete invulling betrokken.

Extra inzet nodig voor Energietransitie

CDA CDA De Wolden 29-05-2020 05:28

Donderdag 28 mei voorgesteld de gemeenteraad de Concept RES regio Drenthe 1.0 vast. De ambitie voor De Wolden voor de grootschalige opwek van duurzame elektriciteit is vastgesteld op 0,1 TWh. Het komende jaar wordt gebruikt voor input door de inwoners op te halen voor de concrete invulling van de RES 1.0 om de stip op de horizon te bereiken. RES regio Drenthe Het Klimaatakkoord is de Nederlandse uitwerking van de internationale klimaatafspraken van Parijs. De beoogde gezamenlijke doelstelling na de CO2-uitstoot in 2030 met 49% (112 Megaton) te verminderen (ten opzichte van 1990) en in 2050 een CO2-uitstoot van nagenoeg nul. De vastgestelde hebben in het Interbestuurlijke Programma (IBP) een overeengekomen nationale aanpak met landsdekkende regionale energie strategieën (RES) uit te werken. Daarvoor zijn in Nederland in totaal 30 RES-regio's opgericht. De Drentse gemeenten, waterschappen en de provincie Drenthe zijn ontstaan ​​in de regio RES-regio Drenthe.Met deze Concept RES regio Drenthe wordt aangegeven welke ruimte er in Drenthe is voor uitbreiding van grootschalige hernieuwbare elektriciteit. Het Drentse aanbod wordt opgebouwd uit de bestaande initiatieven, de geplande initiatieven en de ambitie van de gemeenten op vernieuwbare elektriciteit. Samen zijn we in Drenthe goed voor een opgave van 3,45 TWh (ongeveer 10% van de 35 TWh, die landelijk opgewekt moet worden). De wijze hoe dit ingevuld gaat worden, wordt nog niet beschreven. Dit gebeurt in het traject hierna (het komende jaar). Nog niet concreet genoeg De CDA-fractie had bij de goedkeuring van de startnotitie vorig jaar hoge verwachtingen. Op dit moment zijn er echter nog geen concrete maatregelen, terwijl de tijd voortgaat. Het CDA ziet, dat de huidige initiatieven in De Wolden niet soepel van de grond komen. Velen komen niet eens verder dan de plannen. De fractie is van mening, dat de ondersteuning van de gemeente te afwachtend en beter kan.Woordvoerder Tjalling de Wit: “Concrete getallen zijn er wel: Bijvoorbeeld het getal wat we in de hele gemeente moeten opwekken. Een ander concreet punt is dat er 50% eigenaarschap moet komen bij grote parken via coöperaties. Onze fractie voorziet in communicatie en participatie en ook problemen. De afgelopen jaren waren dat nog uitdagingen. Maar wij krijgen van de deelnemers een negatieve terugkoppeling over de bijeenkomsten."Het CDA neemt de zonneladder als uitgangspunt. Eerst zon op het dak en vervolgens de onrendabele stukjes grond. Wij zijn geen voorstander van het plaatsen van zonnepanelen op landbouwgrond.De Wit: "En daarbij hoeven we ons niet alleen te richten op de grotere initiatieven. Alles telt mee, zoals ook de kleine EAZ windmolens meetellen in het opwekken van alternatieve energie. Ook kan er een slag gemaakt worden met energiebesparing door het actiever inzetten van bijvoorbeeld de energiecoaches." Wethouder Hempen gaf aan dat het proces tijd nodig heeft om mensen in het traject mee te nemen en zo draagvlak voor de plannen te krijgen. De stip op de horizon van 0,1 TWh is realistisch en haalbaar. De concrete invulling van welke technieken worden uitgevoerd (zon, wind), waar de initiatieven komen en hoe het gerealiseerd wordt (participatie, lokaal ondernemerschap) wordt via de toekomstvisie van De Wolden vorm gegeven. Het proces voor de invulling van de nieuwe toekomstvisie start binnenkort. Via dit proces worden de inwoners bij de concrete invulling betrokken.

CDA vraagt aandacht voor loden waterleidingen

CDA CDA De Wolden 27-03-2020 11:27

CDA De Wolden vraagt aan het college van De Wolden wat zij doet om de gevaren van lodenwaterleidingen onder de aandacht van het publiek te brengen. In deze tijd van corona moeten niet andere problemen vergeten worden. Bewoners van De Wolden moeten weten dat de eigenaren van panden verantwoordelijk zijn voor loden waterleidingen in hun panden. Loden waterleidingen kunnen leiden tot schade aan de gezondheid, met name de hersenen. In de stukken van de uitgestelde raadsvergadering van 26 maart 2020 was een brief van de Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD) te vinden. Hierin werd gemeld dat de leidingen van de WMD al sinds vorige eeuw loodvrij zijn, maar dat zij niet verantwoordelijk is voor leidingen in de panden in De Wolden. Voor 1960 werden namelijk nog loden waterleidingen aangelegd. “Navraag door onze fractie bij een installateur bracht aan het licht dat in De Wolden zich nog steeds loden waterleidingen in panden bevinden”, aldus raadslid Tjalling de Wit. “Het is maar de vraag of eigenaren dit weten en de loden waterleidingen kunnen herkennen. De gemeente is in een goede positie om de betrokken eigenaren in te lichten. Zij heeft immers vele gegevens van panden in verband met de WOZ!” De Gezondheidsraad heeft in december 2019 opnieuw de trom geroerd over dit, volgens hun, “vergeten” probleem. Op de website van de WMD is te vinden hoe de leidingen zijn te herkennen. De WMD biedt ook aan de kwaliteit van het drinkwater in haar laboratorium te testen. Alhoewel de gemeente niet verantwoordelijk is, is zij volgens CDA De Wolden wel een partij die een sleutel heeft tot de oplossing van dit probleem. De gemeente zou bijvoorbeeld de bewoners/ eigenaren van panden gebouwd voor 1960 actief kunnen informeren. Maar ook bij Bijvoorbeeld bij verhuizingen, verbouwingen en vergunningverlening voor verbouwing kan hier aandacht voor worden gevraagd. Lees hier de vragen.

CDA vraagt aandacht voor loden waterleidingen

CDA CDA De Wolden 27-03-2020 11:27

CDA De Wolden vraagt aan het college van De Wolden wat zij doet om de gevaren van lodenwaterleidingen onder de aandacht van het publiek te brengen. In deze tijd van corona moeten niet andere problemen vergeten worden. Bewoners van De Wolden moeten weten dat de eigenaren van panden verantwoordelijk zijn voor loden waterleidingen in hun panden. Loden waterleidingen kunnen leiden tot schade aan de gezondheid, met name de hersenen. In de stukken van de uitgestelde raadsvergadering van 26 maart 2020 was een brief van de Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD) te vinden. Hierin werd gemeld dat de leidingen van de WMD al sinds vorige eeuw loodvrij zijn, maar dat zij niet verantwoordelijk is voor leidingen in de panden in De Wolden. Voor 1960 werden namelijk nog loden waterleidingen aangelegd. “Navraag door onze fractie bij een installateur bracht aan het licht dat in De Wolden zich nog steeds loden waterleidingen in panden bevinden”, aldus raadslid Tjalling de Wit. “Het is maar de vraag of eigenaren dit weten en de loden waterleidingen kunnen herkennen. De gemeente is in een goede positie om de betrokken eigenaren in te lichten. Zij heeft immers vele gegevens van panden in verband met de WOZ!” De Gezondheidsraad heeft in december 2019 opnieuw de trom geroerd over dit, volgens hun, “vergeten” probleem. Op de website van de WMD is te vinden hoe de leidingen zijn te herkennen. De WMD biedt ook aan de kwaliteit van het drinkwater in haar laboratorium te testen. Alhoewel de gemeente niet verantwoordelijk is, is zij volgens CDA De Wolden wel een partij die een sleutel heeft tot de oplossing van dit probleem. De gemeente zou bijvoorbeeld de bewoners/ eigenaren van panden gebouwd voor 1960 actief kunnen informeren. Maar ook bij Bijvoorbeeld bij verhuizingen, verbouwingen en vergunningverlening voor verbouwing kan hier aandacht voor worden gevraagd. Lees hier de vragen.

Debat over het Verkeer en Vervoer

CDA CDA De Wolden 01-03-2020 07:04

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 27 februari was er een debat over het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoer Plan (GVVP). Dit plan wordt om de 10 jaar vernieuwd en heeft als doel om te zorgen dat de gemeente handelt op de lange termijn als het gaat om infrastructuur, verkeer en vervoer. Op 12 september 2019 was hierover een goed bezochte dialoogbijeenkomst in vakantiepark Westerbergen. Om het debat in goede banen te leiden waren er een aantal stellingen bedacht. Alhoewel het GVVP zo wel heel beperkt werd besproken, was op deze manier wel het verschil tussen de diverse partijen goed te zien. Tjalling de Wit debatteerde namens het CDA. De eerste stelling ging over de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom. Moet deze niet aangepast worden aan het wegontwerp? Volgens het CDA geldt hier een duidelijk nee. Het wegontwerp hoort de functie te volgen, niet omgekeerd. Het veilige gebruik volgt uit het wegontwerp. We moeten de landelijke en wetenschappelijk bewezen principes van Duurzaam Veilig volgen, zoals die in de omliggende gemeenten ook worden toegepast. De Wolden is erg langzaam met de juiste toepassing hiervan, zodat er veel onduidelijkheid is over de snelheden en de indeling een rommeltje. Een goede categorisering, waar erfwegen écht erfwegen zijn en dus niet de auto de baas is, leidt tot meer duidelijkheid en meer veiligheid. Dit betekent dus consequent 60 km per uur buiten de bebouwde kom. Integraal denken op verkeersgebied is in De Wolden slecht ontwikkeld. De tweede stelling ging op meer inzetten op educatie en voorlichting. Het CDA vindt dit prima, maar het moet niet vrijblijvend blijven. We missen preventieve controles. Handhaving ontbreekt telkens in het plaatje, terwijl dit het bewezen grootste effect ressorteert. Voor de N375 zou samen met de provincie ingezet kunnen worden op trajectcontrole. De educatie op scholen loopt terug, er zijn telkens minder verkeersouders die hierbij helpen. In de veelheid aan onderwerpen op scholen komt het verplichte verkeersonderwijs in de knel. De derde stelling ging over de verduurzaming van het autorijden. Het CDA De Wolden vindt dat alleen elektrisch rijden een te zware wissel trekt op het elektriciteitsnetwerk. Voor langrijders en vrachtverkeer is op de korte termijn groen gas een goed alternatief en op langere termijn waterstof. De gemeente zou het goede voorbeeld moeten geven met haar eigen wagenpark. In 2014 diende het CDA hier al een motie voor in, die raadsbreed werd aangenomen. De vierde stelling ging over de keuze tussen verder uitbreiden van het fietsnetwerk of juist het optimaliseren van het bestaande fietsnetwerk. Het CDA De Wolden wil nadrukkelijk meer aandacht voor het onderhoud van de fietspaden. Diverse fietspaden zijn in slechte kwaliteit vanwege hobbels door boomwortels. Maar ook de bestrijding van de eikenprocessierups is juist van belang voor fietsers: het CDA vindt dat dit gewoon bij het onderhoud van fietspaden hoort. Optimalisatie is van belang omdat er te veel fietspaden rommelig eindigen, of dat belangrijke plaatsen voor fietsers (maar ook voetgangers) nét niet bereikbaar zijn. De laatste en vijfde stelling ging over de alternatieve vormen van Openbaar Vervoer. De gemeente moet op een juiste manier hiernaar verwijzen en dit bekend maken. De HUB-taxi is amper bekend. Maar de gemeente verwijst veel naar “De Wolden vervoert” waardoor dit vrijwillige initiatief overbelast dreigt te raken. De gemeente moet zelf ook inzetten op goed WMO-vervoer.

Debat over het Verkeer en Vervoer

CDA CDA De Wolden 01-03-2020 07:04

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 27 februari was er een debat over het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoer Plan (GVVP). Dit plan wordt om de 10 jaar vernieuwd en heeft als doel om te zorgen dat de gemeente handelt op de lange termijn als het gaat om infrastructuur, verkeer en vervoer. Op 12 september 2019 was hierover een goed bezochte dialoogbijeenkomst in vakantiepark Westerbergen. Om het debat in goede banen te leiden waren er een aantal stellingen bedacht. Alhoewel het GVVP zo wel heel beperkt werd besproken, was op deze manier wel het verschil tussen de diverse partijen goed te zien. Tjalling de Wit debatteerde namens het CDA. De eerste stelling ging over de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom. Moet deze niet aangepast worden aan het wegontwerp? Volgens het CDA geldt hier een duidelijk nee. Het wegontwerp hoort de functie te volgen, niet omgekeerd. Het veilige gebruik volgt uit het wegontwerp. We moeten de landelijke en wetenschappelijk bewezen principes van Duurzaam Veilig volgen, zoals die in de omliggende gemeenten ook worden toegepast. De Wolden is erg langzaam met de juiste toepassing hiervan, zodat er veel onduidelijkheid is over de snelheden en de indeling een rommeltje. Een goede categorisering, waar erfwegen écht erfwegen zijn en dus niet de auto de baas is, leidt tot meer duidelijkheid en meer veiligheid. Dit betekent dus consequent 60 km per uur buiten de bebouwde kom. Integraal denken op verkeersgebied is in De Wolden slecht ontwikkeld. De tweede stelling ging op meer inzetten op educatie en voorlichting. Het CDA vindt dit prima, maar het moet niet vrijblijvend blijven. We missen preventieve controles. Handhaving ontbreekt telkens in het plaatje, terwijl dit het bewezen grootste effect ressorteert. Voor de N375 zou samen met de provincie ingezet kunnen worden op trajectcontrole. De educatie op scholen loopt terug, er zijn telkens minder verkeersouders die hierbij helpen. In de veelheid aan onderwerpen op scholen komt het verplichte verkeersonderwijs in de knel. De derde stelling ging over de verduurzaming van het autorijden. Het CDA De Wolden vindt dat alleen elektrisch rijden een te zware wissel trekt op het elektriciteitsnetwerk. Voor langrijders en vrachtverkeer is op de korte termijn groen gas een goed alternatief en op langere termijn waterstof. De gemeente zou het goede voorbeeld moeten geven met haar eigen wagenpark. In 2014 diende het CDA hier al een motie voor in, die raadsbreed werd aangenomen. De vierde stelling ging over de keuze tussen verder uitbreiden van het fietsnetwerk of juist het optimaliseren van het bestaande fietsnetwerk. Het CDA De Wolden wil nadrukkelijk meer aandacht voor het onderhoud van de fietspaden. Diverse fietspaden zijn in slechte kwaliteit vanwege hobbels door boomwortels. Maar ook de bestrijding van de eikenprocessierups is juist van belang voor fietsers: het CDA vindt dat dit gewoon bij het onderhoud van fietspaden hoort. Optimalisatie is van belang omdat er te veel fietspaden rommelig eindigen, of dat belangrijke plaatsen voor fietsers (maar ook voetgangers) nét niet bereikbaar zijn. De laatste en vijfde stelling ging over de alternatieve vormen van Openbaar Vervoer. De gemeente moet op een juiste manier hiernaar verwijzen en dit bekend maken. De HUB-taxi is amper bekend. Maar de gemeente verwijst veel naar “De Wolden vervoert” waardoor dit vrijwillige initiatief overbelast dreigt te raken. De gemeente moet zelf ook inzetten op goed WMO-vervoer.

Bestrijding overlast eikenprocessierups

CDA CDA De Wolden 31-01-2020 18:14

Op donderdag 30 januari debatteerde de raad over mogelijke oplossingen voor de problemen, die de eikenprocessierups veroorzaakt. Het CDA pleitte voor een lange termijn oplossing. Woordvoerder Tjalling de Wit pleitte voor versterking van diverse projecten zoals slim inzetten van het budget voor de bloemrijke akkerranden. Maar ook het ecologisch bermbeheer verwacht de fractie nog op de agenda. Aanleiding In 2019 was er veel overlast voor de inwoners door de eikenprocessierups. Daarom heeft de raad in november 2019 het college bij amendement gevraagd om te onderzoeken wat de resultaten zijn van veel vroeger in het seizoen bestrijden van de eikenprocessierups (epr).De raadsleden kregen voorafgaand aan de discussie een presentatie met uitleg over de verschillende mogelijkheden om overlast te beperken. De ideale oplossing van beheer bestaat (nog) niet. Er zijn vele methoden om te beheersen. De huidige methode om te beheersen is het wegzuigen van de rupsen. In de presentatie kwamen naast de huidige methoden de volgende methoden aan de orde: • Beheersing met nemathoden;• Beheersing met bacteriepreparaat;• Beheersing op een natuurvriendelijke methode.De verschillende methoden werden aan de raad voorgelegd en partijen werd gevraagd om mee te denken welke methode het meest geschikt is voor beheersing van de eikenprocessierups de komende jaren. CDA kiest voor lange termijn oplossingDe CDA-fractie neemt de overlast door de eikenprocessierups serieus en pleit voor een brede aanpak met oog voor de lange termijn. Dat betekent een mix van maatregelen met aaltjes (nemathoden) en natuurvriendelijke aanpak in de risicovolle gebieden in de bebouwde kom en langs de schoolroutes. Bacteriële en chemische bestrijding werkt de natuurlijke bestrijding door insecten en mezen tegen. Het CDA ziet dat als contraproductief: bacteriepreparaten zouden dus niet gebruikt moeten worden.. Het wegzuigen van nesten (de curatieve methode) kan altijd, maar dit levert geen lange termijn oplossing. De Wit: “Kies de bomenrijen die overlast geven. Het gaat niet om het uitroeien van de eikenprocessierups, maar om het voorkomen van de overlast. Het is duidelijk dat een structureel hoger bedrag aan de bestrijding van de overlast moet worden besteed. Wat het CDA betreft mag dat het dubbele mag zijn van het huidige. Veel hangt af van hoe de mix aan maatregelen wordt samengesteld.” Breed oppakken.Een samenwerking met omliggende gemeentes is noodzakelijk. Bij het breed oppakken zou het mooi zijn als bijvoorbeeld scholen betrokken zouden kunnen worden bij het maken (prefab) en plaatsen van nestkastjes, de al genoemde Wapserveen-methode. Denk ook aan het introduceren van de nestkastjesdag. Verder pleit het CDA voor versterking van diverse projecten zoals slim inzetten van het budget voor de bloemrijke akkerranden. Maar ook het ecologisch bermbeheer verwachten we ook nog op de agenda, fluitenkruid en gele bloemen helpen enorm voor de sluipwespen, de natuurlijke vijand.

Opknapbeurt Brink Ruinen

CDA CDA PvdA De Wolden 31-01-2020 09:49

In de raadsvergadering van 30 januari ging de raad akkoord om geld beschikbaar te stellen voor het inrichten van de openbare ruimte aan de zuidelijke kant van de Brink in Ruinen.Het CDA stemde ook voor deze kwaliteitsimpuls, maar woordvoerder Tjalling de Wit gaf aan dat het raadsvoorstel vele onduidelijkheden bevatte. Herstructurering Zuidelijke Brink te Ruinen. Samen met de nieuwe pandeigenaren van Brink 17-19 (het voormalige gemeentehuis) in Ruinen heeft gemeente De Wolden een inrichtingsplan voor de aanpak van de openbare ruimte aan de zuidkant van de Brink in Ruinen opgesteld. Met dit plan wordt de zuidkant van de Brink in Ruinen opgeknapt, zodanig dat het meer betrokken wordt bij en onderdeel gaat uitmaken van de Brink. Gezamenlijk met de nieuwe eigenaren is er een subsidieaanvraag ingediend bij de provincie Drenthe. De provincie heeft deze aanvraag gehonoreerd onder de voorwaarde dat ook de gemeente een bijdrage (cofinanciering) beschikbaar stelt voor de inrichting van de openbare ruimte. In het raadsvoorstel werd de raad gevraagd om de financiële middelen (€ 70.000) hier voor beschikbaar te stellen. Vele onduidelijkheden De CDA fractie heeft samen met de PvdA-fractie van het agendapunt een bespreekstuk gemaakt, niet omdat we het inhoudelijk er niet mee eens waren, maar vanwege de kwaliteit en kwantiteit van de informatie. Ook het CDA ondersteunt van harte de kwaliteitsimpuls. De raadstukken riepen bij de fractie echter meteen vragen op. Veel vragen hadden te maken met de onduidelijkheid over de bedragen, het hoe en wanneer en de open einden die er leken te zijn aan dit project, zoals de inrichtingstekening die een vervolg op dit project suggereerde. Na het stellen van technische vragen was er iets meer duidelijkheid, maar de antwoorden riepen ook weer nieuwe vragen op. Verwarrend gebruik van termen Tjalling de Wit concludeerde dat het totale project veel groter blijkt te zijn, dan uit de stukken blijkt. Daarom vroeg de CDA-er om meer kwaliteit bij toekomstige raadsvoorstellen., Andere partijen ondersteunden dit. De Wit: “Het gaat niet om lappen tekst, integendeel: een tabelletje met alle bedragen onder elkaar in de vorm van een simpele aftreksom had volstaan!. Er is er een verwarrende gebruik van diverse termen, die door elkaar worden gebruikt zoals “openbare ruimte” en “buitenruimte” en “openbaar gebied” en “publieke buitenruimte.” Het CDA zal binnenkort nog enkele aanvullende technische vragen stellen.

Van afval naar grondstof

CDA CDA D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD De Wolden 29-11-2019 14:01

Donderdag 28 november werd het grondstoffenplan 2020-2025 door de raad vastgesteld. De landelijke overheid heeft gemeenten opdracht gegeven om in 2020 nog maar 100 restafval per inwoner per jaar voor verbranding over te houden en in 2025 nog maar 30 kilogram. Deze 30 kilogram bestaat uit materiaal in het huishoudelijk restafval dat niet meer kan worden gescheiden en gerecycled. In 2018 heeft de gemiddelde inwoner in De Wolden 142 kilogram fijn restafval (minicontainer) en 27 kilogram grof (milieustraat) restafval “geproduceerd”. Het fijn restafval in De Wolden bestaat nog voor de helft uit grondstoffen. Nieuw grondstoffenplan“Afvallen is niet gemakkelijk” Met die zin begon CDA-woordvoerder Tjalling de Wit zijn bijdrage. Hij vervolgde met: “Voor enkele kilo´s minder moet men hard aan de bak, maar een paar kilo´s meer zijn er ongezien zo weer bij. Zo lijkt het ook te gaan met het grondstoffenbeleid, tot voor kort nog afvalbeleid. Onze inwoners hebben de scheidingsdoelstelling van 75% gehaald, maar de kilo´s per huishouden zijn nog ver van de doelstelling”.In het nieuwe grondstoffenplan worden een aantal maatregelen voorgesteld om ervoor te zorgen dat de hoeveelheid fijn restafval (zwarte container) omlaag gaat. Minder restafval in de zwarte container en meer grondstoffen in de andere containers, zo is het plan.Het CDA benoemde dat communicatie en voorlichting naar de inwoners uitermate belangrijk is. Vanaf 2021 worden afvalcoaches en BOA´s ingezet. De CDA fractie is benieuwd naar de bevindingen van deze afvalcoaches en gaf het college de suggestie mee om de bevindingen in de jaarstukken van de gemeente mee te nemen.Oud papierIn het nieuwe grondstoffenplan werd ook gesproken over het mogelijke beëindigen van het ophalen van oud papier door verenigingen. Gemeentebelangen diende mede namens het CDA en alle andere partijen een amendement in om niet te snel hiervan af te stappen. De Wit: ‘Als deze vrijwilligers weg zijn, krijg je die niet snel meer terug!” Het amendement is aangenomen. CompostvatTjalling de Wit gaf aan dat het keukenmanagement erg belangrijk is voor het scheiden. De CDA-fractie is dan ook blij dat de suggestie van het verstrekken van biobakjes op aanvraag in het plan zit. Ook kunnen de inwoners tegen gereduceerd tarief een compostvat kopen voor € 25. De fractie vindt het jammer dat er wél een gratis GFT-container wordt aangeboden, maar niet een gratis compostvat. Niet alleen is een compostvat goedkoper, de kosten zijn incidenteel. Immers: bij een GFT-container moet deze nog altijd geleegd worden en de inhoud verwerkt. Minder afval is altijd het goedkoopst!. Hiertoe diende het CDA een amendement in, mede namens de fracties van GroenLinks, D66, PvdA en ChristenUnie. Doordat VVD en Gemeentebelangen tegen het amendement stemden is dit amendement niet aangenomen.BesluitMet het nieuwe grondstoffenplan en de aangenomen amendementen zijn onder andere de volgende besluiten genomen: GFT, PMD en restafval vanaf 2021 driewekelijks inzamelen en oud papier zeswekelijks;De afvalstoffenheffing per huishouden wordt vanaf 2021 deels bepaald door het aantal ledigingen van de zwarte container;Per huishouden kan vanaf 2021 een gratis extra GFT container worden aangevraagd;Er komen vanaf 2021 geen extra inzamelingen meer van GFT in voor- en najaar. In plaats daarvan vindt er in mei, juni en juli één extra inzameling van GFT per maand plaats. (in deze maanden tweewekelijkse i.p.v. driewekelijkse inzameling van GFT);Vanaf 2021: gescheiden inzameling van luiers en incontinentiemateriaal, zonder dat gescheiden verwerking mogelijk is (5 hoofddorpen);De inzameling van oud papier gaat op de gebruikelijke wijze verder.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.