Vragen ex artikel 47 RvO inzake inschrijvingen bij Thuis in Limburg Geachte heren Gorren en Frijns, Onderstaand treft u de beantwoording aan van de vragen die uw fractie gesteld heeft in kader van artikel 47 van het Reglement van Orde. Vraag 1: Worden mensen, die al jaren zijn ingeschreven, benaderd voor verlenging van inschrijving indien zij geen gebruik maken van internet? Antwoord 1: Woningzoekenden die bij Thuis in Limburg zijn ingeschreven worden als volgt benaderd: - 5 weken voor de verlengingsdatum ontvangt de woningzoekende een e-mail (of brief indien geen e-mail bekend is) dat het tijd is voor de verlenging; - Indien na 2 weken nog geen verlenging heeft plaatsgevonden, ontvangt de woningzoekende nogmaals een e-mail (of brief) als herinnering; - Indien op de verlengingsdatum nog niet verlengd is wordt per e-mail (of brief) een uitschrijfbevestiging verzonden. De bovenstaande procedure wordt gevolgd om te voorkomen dat er een bestand van woningzoekenden ontstaat waarvan een deel niet actief op zoek is naar een woning. Daarnaast is verlenging noodzakelijk om de inschrijvingen actueel te houden. Voor woningzoekenden die ingeschreven zijn bij Thuis in Limburg die (tijdelijk) geen computer bezitten, zijn er alternatieve manieren om hun inschrijving te verlengen. Woningzoekenden die zelf niet ‘digitaal’ zijn, hebben soms een e-mailadres vastliggen van een van de kinderen/ouders om de verlenging door te voeren. Woningzoekenden die zelf geen hulp hebben kunnen hiervoor contact opnemen met de woningcorporatie. De woningcorporatie kan dan op verzoek de verlenging telefonisch doorvoeren. Ook zorgt Thuis in Limburg zelf voor verlenging indien daar per e-mail om wordt gevraagd. Er bestaan dus mogelijkheden om ondersteuning te krijgen bij de verlenging. Vraag 2: Indien mensen niet binnen een bepaalde tijd reageren, vervalt dan automatisch hun inschrijving? Antwoord 2: In principe vervalt de inschrijving indien de ingeschreven persoon zijn/haar inschrijving niet online verlengt. Uit de bovenbeschreven werkwijze valt af te leiden dat dit niet zo maar gebeurt. Aan de verlenging zijn trouwens geen kosten verbonden. Vraag 3: Heeft dit consequenties op de doorstroom met betrekking tot scheef wonen? Antwoord 3: Scheef wonen heeft in principe niets te maken met het feit of iemand als gevolg van het niet tijdig herinschrijven weer opnieuw inschrijfduur dient op te bouwen. Van scheef wonen is sprake als iemand met een te hoog inkomen in een sociale huurwoning woont. Er kan sprake zijn van scheef wonen bij huurders die al decennia lang in dezelfde huurwoning wonen waarbij het inkomen meer is gestegen dan de huur. Maar dat is geen automatisme. Veel huurders die al lang in dezelfde woning wonen en zich hebben ingeschreven bij Thuis in Limburg zijn geen scheefwoners. Scheef wonen kan ook ontstaan wanneer corporaties gebruik maken van hun vrije ruimte om mensen met een te hoog inkomen tóch een sociale huurwoning toe te wijzen met het oog op menging in wijken met veel sociale huurwoningen. Er is dus geen directe relatie tussen inschrijven (en het vervallen daarvan) en scheef wonen. Vraag 4: Zijn er andere manieren om de inschrijving te verlengen voor hen die (tijdelijk) geen pc bezitten of zijn verstoken van internet. Antwoord 4: In het tweede deel van het antwoord op vraag 1 staan de mogelijkheden voor woningzoekenden zonder computer al aangegeven. Er bestaan dus mogelijkheden om ondersteuning te krijgen bij de verlenging zonder internet/computer! Vraag 5: Ondanks dat mensen een eigen verantwoordelijkheid hebben, ontbreekt het soms aan zelfredzaamheid, ben u met ons eens dat in deze gevallen extra hulp moet worden ingezet? Antwoord 5: Bij vraag 1 zijn al voorbeelden gegeven waarbij extra hulp wordt gegeven bij herinschrijving als woningzoekende bij Thuis in Limburg. Daarnaast wordt dit vraagstuk in relatie tot het thema Wonen en Zorg al opgepakt door de woningcorporaties. Zij gaan samen met de partners uit de zorgketen, de gemeente en Thuis in Limburg kijken of er een hulpstructuur kan worden opgezet ter verbetering van de zelfredzaamheid bij (her)inschrijving én het zoeken naar een zorggeschikte woning. Betrokken partijen zijn verder MEE (cliëntondersteuning) en Stichting Samen Onbeperkt. Het gaat dus niet alleen om woningzoekenden die moeite hebben met internet en/of geen computer bezitten, maar ook om woningzoekenden die een Wmo-verhuisindicatie hebben. Ook hierbij is er soms sprake van verminderde zelfredzaamheid. Bovenstaand vraagstuk wordt in de eerste helft van 2019 opgepakt en uitgewerkt. Hoogachtend, Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht, Wethouder Economie, (Eu)regionalisering, Wonen en Sociale Innovatie, Vivianne Heijnen.