Bijdrage Inge Eshuis bij het besluitvormend debat over de kadernota (en kwartaalrapportage) Sociaal Domein

50+

D66 heeft over dit onderwerp enkele zaken benoemd in de opiniërende vergadering en enkelen zijn beantwoord. De toezegging van de wethouder om explicieter rekening te gaan houden bij het maken van nieuwe prestatie afspraken met het WPDA (werkplein Drentse aa) betreffende de nu grote instroom 50 plussers in de bijstand, is gehoord en zal bij de nieuw te maken prestatie afspraken volgend jaar zijn weerslag moeten gaan krijgen. Wij vertrouwen op de overtuigingskracht van dit college om hiervoor draagvlak te krijgen bij de overige deelnemers.

De vraag over het interview met de directrice van Vaart Welzijn in dit raadsvoorstel waarbij gesteld is dat deze organisatie voornamelijk er is voor preventie, informatie en advisering verbaasde ons en vinden wij niet matchen met hun verantwoordelijkheden op de casusregie die bij hun ligt. Hier hebben wij geen antwoord op gekregen. Wellicht buiten de orde van deze kadernota als zodanig maar we verwachten hier ter zijne tijd wel een reactie op, evt van Vaart welzijn zelf via uw college.

De andere antwoorden liggen bij de uitvoeringsplannen. We wachten deze af.

Tot slot conform de toezegging van de wethouder op onze reactie vorige vergadering is de kadernota aangepast met een stuk tekst die richting de intentie van het VN verdrag gaat. Zonder vooruit te willen lopen op de inhoudelijke bespreking van het VN verdrag, die wij inmiddels hebben ontvangen, blijven wij van mening, overigens samen met de PvdA, dat de expliciete verwijzing naar dit verdrag genoemd moet worden in een kadernota die telt voor vier jaar. Dit inclusief de toetsing van het verdrag op de uitvoeringsprogramma’s. We willen het in de haarvaten van de organisatie en de raad hebben, daarvoor past een verwijzing hierna in de kadernota.

Dit is het amendement:

Amendement

De gemeenteraad van Assen, in vergadering bijeen op 7 december 2017, bij de bespreking van agendapunt “kadernota sociaal domein 2018-2022,

Overwegende dat:

het VN-verdrag handicap op 14 juli 2016 is geratificeerd door de Tweede Kamer, het doel van dit verdrag is het bevorderen, beschermen en waarborgen van de mensenrechten van mensen met een beperking; centrale begrippen in het verdrag zijn inclusie, persoonlijke autonomie en volledige participatie; in het verdrag is aangegeven wat de overheid moet doen om ervoor te zorgen dat de positie van mensen met een beperking verbetert. Dit verdrag van groot belang is binnen het sociaal domeinConstaterende dat: het benoemen van het VN-verdrag handicap in de kadernota van meerwaarde is. De uitgangspunten van het VN-verdrag handicap alle genoemde kaders in de nota betreffen.Draagt de gemeenteraad het college op:

Om in de inleidende tekst van de kadernota zelf onder het kopje “sociaal domein” pagina 1, achter de reeds bestaande tekst op te nemen “Binnen de kaders van deze kadernota sociaal domein 2018-2022 en de uitvoeringsmaatregelen zullen de uitgangspunten van het geratificeerde VN-verdrag handicap van juli 2016 nadrukkelijk worden meegenomen. De kaders uit de kadernota en de uitvoeringsmaatregelen zullen aan deze uitgangspunten worden getoetst”.

En gaan over tot de orde van de dag

Dit amendement is door alle fracties mede ingediend en derhalve ook overgenomen. Het is een verbeterde tekstvoorstel zoals het er nu staat. Wij wilden expliciet het VN ratificatieverdrag in deze kadernota die loopt tot 2022 vermeld hebben. De raad is aan zet om te controleren of aan de uitgangspunten voldaan wordt. D66 is alle collega-fracties erkentelijk vo9r deze massale brede steun!

Op naar een inclusieve samenleving!

Beantwoording wethouders Wiersema: onderschrijft het compliment.

Veel antwoorden komen terug in uitvoeringmaatregelen. Dit gaat o.a. gebeuren in overleg met de decentralisatie werkgroep, niemand mag tussen wal en schip vallen en ja er zijn ook hierop verbeterpunten.

VN verdrag. Goed punt, we kijken of we dit mee kunnen nemen en separaat krijgt u dit stuk nog geagendeerd. Smit: 10 huisuitzettingen zijn er 10 teveel, helemaal mee eens!…. 50+ valt nu niet in de prestatieafspraken die tellen bij het WPDA, ik wil dit in 2018 expliciet wel gaan meenemen, maar dan moeten andere gemeenten dat ook willen. Het idee van D66 om met stakeholders een voeten op tafel sessie te organiseren is een goed punt.

 

Bijdrage Inge Eshuis bij het opiniërend debat over de kadernota (en kwartaalrapportage) Sociaal Domein

Compliment!

Allereerst een compliment voor de participatieraad, cliëntenraad, jong assen en het fnv voor hun uitgebreide zienswijze op deze nota. De wijze van reageren onder de opmerkingen door het college maakte het compleet. Het is goed om te zien dat enkele zaken overgenomen zijn en anderen gemotiveerd afgewezen zijn.

We kunnen ons vinden in de grote lijnen van de kadernota, maar hebben nog wel enkele opmerkingen te plaatsen. Dit betreft o.a. de regierol en speelveld van de gemeente. Er is duidelijk behoefte aan helderheid wie verantwoordelijk is waarvoor, en we zien deze behoefte zeker bij complexe casussen. Dit is nu niet beschreven als kader, en wordt ook niet helderder in de rapportage. D66 wil tzt weer graag met de stakeholders om tafel om wat meer gevoel te krijgen hoe processen lopen, waar men nu tegenaan loopt. Dit mag wat ons betreft in een informelere setting, we horen graag hoe anderen hier tegenaan kijken.

Een algemene opmerking mbt deze kadernota moet wel gemaakt worden: waar zien we de toetsing aan het VN verdrag voor de rechten van de mens terug in deze nota? Onze grote vriend Cees van der Staaij, heeft een amendement ingediend die is aangenomen op 16 juli 2016 gelijk met de ratificatie van het verdrag, die wat zegt over de uitvoering op de drie decentralisaties. Hierover lezen we echter niets.

De monitoring.

Er vallen nog steeds jongeren tussen wal en schip, jongeren die leerplichtig zijn maar vanwege complexiteit in beperkingen thuis zitten ipv school. We vragen ons af, wie trekt de kar? Of is er een sprake van doorschuiven van verantwoordelijkheden, door de financiële sturing die toch in de decentralisaties in zit? Is het uiteindelijk niet de gemeente die de regie zou moeten nemen?

We lezen dat vaart welzijn zich richt op preventie, informatie en advisering, en dat medewerkers nog teveel bezig zijn met ingewikkelde problematiek, en dat roept tevens bij ons eigelijk dezelfde vraag op, wie is verantwoordelijk voor de goede analyse en de juiste doorverwijzing zodat iemand in 1 stap op de juiste plek is. De casusregie, zo staat het beschreven ligt bij vaart welzijn maar dit match niet met hetgeen waar zij zich op richten. Hoe zit dit?

D66 heeft al eerder gesproken over wat ook in deze monitor genoemd wordt de oudere werkloze, dit is de helft van het totale aantal werkelozen, let op, dit loopt vanaf 45-64 jaar!, waarbij de 45 jarige nog 22 jaar geacht wordt te werken, maar heeft niet de prioriteit. De verwachting is dat deze groep groter wordt. Wat ons betreft moeten we hier meer inzet op plegen, en dit bij de economische opgave mee gaan nemen.

Er wordt verwezen naar de uitvoeringsplannen. We gaan ervan uit dat wij die te zien krijgen

Tot slot, D66 heeft de fracties toegezegd om met een voorstel te komen voor de invulling van de experimenteerruimte en ik kan u toezeggen dat de fractievoorzitters dit morgen van ons zullen ontvangen.

The post Kadernota (en monitor) sociaal domein appeared first on D66 Assen.