Nieuws van politieke partijen in Amsterdam inzichtelijk

16 documenten

De binnenstad moet weer een levende stadswijk worden | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 29-06-2020 00:00

Toerisme trekt weer aan sinds de versoepeling van de coronamaatregelen. Hoe beschermen we de binnenstad tegen vrijgezellenfeesten en wafelwinkels? Ons raadslid Zeeger Ernsting deelt de lessen van de lockdown.

 

Het wordt gelukkig weer iets drukker in de binnenstad. Dat is een hele rare zin om zo op te schrijven na jaren van debatten over te veel drukte en overlast in het stadscentrum en met name het Wallengebied, bij mij thuis om de hoek. Maar de coronacrisis maakte alles anders en tegelijkertijd maakte het ook veel extra duidelijk.

 

Ruimte op straat

Tijdens de lockdown maakte ik met mijn jonge kinderen een wandeling over de wallen, het Oude Kerksplein, de Warmoesstraat en de Zeedijk. Ik vertelde hen over de geschiedenis van dit unieke middeleeuwse deel van de stad, terwijl zij op hun stepjes meepeddelden zonder van de sokken te worden gereden door bestelauto’s, tourgroups of waggelende stag party’s. Het was een verademing dat er zoveel ruimte was op straat. Maar het was ook onwerkelijk. Het was namelijk zó rustig dat het leek alsof we door een decor liepen in plaats van door een levende stad. Er was niemand. En dat bood daarmee ook een inkijkje in hoe de binnenstad de jaren voor de coronacrisis was vergroeid tot een plek waar niet meer wordt geleefd, maar alleen nog maar wordt beleefd.

 

Wonen en werken

Want in de andere wijken van de stad was er ook een lockdown, maar waren wel mensen op straat te vinden. Mensen die voorzichtig boodschappen deden of een ommetje maakten, terwijl ze verder thuis werkten en de kinderen thuisonderwijs gaven. In die wijken werd duidelijk dat gevarieerde buurten waar mensen wonen en werken, waar kortom een grote diversiteit aan functies naast elkaar en door elkaar bestaan, een prettiger aanblik boden dan de uitgestorven binnenstad.

 

Gemengde stad

Het onderstreept nogmaals de grote urgentie om de monocultuur van de binnenstad als pretpark aan te pakken en er weer een goed functionerende stadswijk voor alle Amsterdammers van te maken. Uiteraard met centrumfuncties, maar niet meer alleen voor bezoekers en toeristen. Amsterdam en ook de oudste delen ervan moeten een levendige én levende stad zijn. En in een levende stad wonen mensen, werken mensen, gaan studenten naar college en spelen kinderen op straat. En dus blijft het ideaal van de beroemde stedenbouwkundig-activist Jane Jacobs voor een gemengde stad fier overeind staan. Of, zoals het motto luidt van de bewonersraad Nieuwmarkt: “Wij willen een stad met buurten waar wonen, spelen, werken, leren en winkelen vlakbij en door elkaar gebeurt voor jonge en oude mensen.”

 

Verbod op AirBnB in drukste buurten

Daar waren het gemeentebestuur en GroenLinks ook al mee bezig. En dat blijft de ambitie ook na de coronacrisis. Want niemand wil terug naar het uit de hand gelopen pretpark van ervoor. En dus gaan we door met maatregelen voor winkeldiversificatie, zodat de binnenstadseconomie weer diverser en ook meer stads- en buurtgerichter wordt. Onze Dagelijks Bestuurder Ilse Griek maakt daar in stadsdeel Centrum flinke vorderingen mee, maar we willen bijvoorbeeld ook panden kunnen aankopen om daar nog meer invloed op uit te kunnen oefenen. En dus gaan we ook in de drie drukste buurten AirBnB verbieden, nadat we diezelfde vakantieverhuur van woningen in de rest van de stad al hadden ingeperkt en de groei van het aantal Bed & Breakfasts en hotels een halt hadden toegeroepen.

 

Binnenstad in balans

En dus hebben we extra restricties ingesteld op groepsrondleidingen en pubcrawls en handhaven we strenger op de overlast, bijvoorbeeld als gevolg van drankmisbruik. En tot slot zullen we ook moeten kijken wat de draagkracht is van Amsterdam en daar conclusies uit trekken. Het gaat er immers om dat de binnenstad in balans komt, dat ook alle Amsterdammers er zich thuis voelen én dat bezoekers zo een levende en authentieke stad kunnen ontdekken en niet een leeg decor. Zo kan Amsterdam, en de toerismebranche gezond en toekomstbestendig worden en dat is niet alleen prettig voor bewoners, maar ook economische heel verstandig.

 

Amsterdam moet komend jaar al vuurwerkvrij | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks Partij voor de Dieren Amsterdam 07-01-2020 00:00

Als het aan GroenLinks ligt, wordt heel de stad komende jaarwisseling een vuurwerkvrije zone. Raadslid Zeeger Ernsting: “In aanloop naar een landelijk verbod op consumentenvuurwerk zou Amsterdam het goede voorbeeld moeten geven en het afsteken van vuurwerk al dit jaar verbieden binnen de gemeentegrenzen. Zo kan de jaarwisseling weer een feest worden voor iedereen.”

De laatste tijd krijgt het beperken van consumentenvuurwerk steeds meer steun. De politie, brandweer, oogartsen en de Onderzoeksraad Voor Veiligheid spreken zich al jaren uit. En uit recente opiniepeilingen blijkt dat een meerderheid van Nederland voor een vuurwerkverbod is. De Tweede Kamerfracties van GroenLinks en Partij voor de Dieren werken aan een initiatiefwet voor een landelijk verbod

 

Veiligheid

Elk jaar lijkt er meer geweld te worden gebruikt tegen hulpverleners tijdens de jaarwisseling. Ook dit jaar werden politieagenten, brandweermannen en ambulancepersoneel bekogeld met vuurwerk. In totaal moest de brandweer ruim 100 keer uitrukken en waren er substantieel meer gevallen van geweld tegen hulpverleners. De totale schade bedraagt alleen al in Amsterdam meer dan een half miljoen.

Als het aan GroenLinks ligt wordt deze jaarwisseling het afsteken van vuurwerk verboden in Amsterdam. Professionele vuurwerkshows door de stad moeten zorgen voor een veilige jaarwisseling. 

Deze week wordt een debat gehouden in de gemeenteraad over de toekomst van vuurwerk in Amsterdam. In 2017 stemde een grote meerderheid van de raad al voor een "zoveel mogelijk" vuurwerkvrije stad. Het wordt nu tijd om dit te realiseren.

Snorfiets van het fietspad blijkt groot succes | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 10-12-2019 00:00

Dit jaar is de snorfiets verbannen van de meeste Amsterdamse fietspaden. Snorfietsers moeten nu, met een helm, op de rijbaan rijden. Uit een evaluatie van de maatregelen blijkt deze week dat de stad daardoor een stuk veiliger is geworden. Precies wat GroenLinks samen met de actiegroep ‘Geef het Fietspad Terug’ en de Fietsersbond al jaren betoogden.

 

Al sinds 2011 pleitte GroenLinks ervoor om de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan de verplaatsen. Omdat er een landelijke wetswijziging voor nodig was, werd de maatregel pas in april van dit jaar ingevoerd.

Het aantal fietsers is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Dat is mooi nieuws, want fietsen is gezond en goed voor de luchtkwaliteit. Maar tegelijkertijd nam ook het aantal snorfietsen op het fietspad toe. Deze brede en vaak veel te snelle voertuigen zorgden op de steeds drukker wordende fietspaden voor gevaarlijke situaties en vervuilde lucht wat de fietsers direct inademen. Er bleek daarom ook groot draagvlak te zijn in de stad om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen.

 

Veiliger en Schoner

Uit de evaluatie blijkt dat het aantal geregistreerde ongevallen met letsel waar een snorfiets bij betrokken was, sinds april sterk is gedaald. In de periode april tot en met oktober ging het in voorgaande jaren om gemiddeld 100 ongevallen, nu zijn het er 30. Bovendien zijn er minder bijna-aanrijdingen en ruzies tussen snorfietsen en andere weggebruikers. Het overgrote merendeel van de snorfietsers rijdt op de rijbaan en draagt een helm. Ook is het aantal geregistreerde snorfietsen flink gedaald.

Zeeger Ernsting, raadslid voor GroenLinks is erg tevreden: “Dit is heel goed nieuws voor de Amsterdamse fietsers. De fietspaden zijn de afgelopen maanden een stuk veiliger geworden. Als fietser word je niet meer van je sokken gereden door snorfietsen die veel te hard rijden en hun uitlaatgassen in jouw gezicht blazen”.

 

Tweede Kamer aan zet

Maar als het aan GroenLinks ligt, is de strijd nog niet gestreden. Want de maatregelen gelden nu nog niet door de hele stad. In de stadsdelen Zuidoost en Nieuw-West vind je nog veel bromfietspaden of fietspaden waar de snorfiets nog wel op mag rijden. Daarom blijven wij ons inzetten voor veilige fietspaden, door de hele stad.

Nu is gebleken dat de maatregel zo effectief is, willen andere steden aan de slag met de invoering in hun gemeente. Wat daarbij enorm zou helpen is da Den Haag nu eindelijk landelijk regelt dat alle snorfietsen worden verplaatst naar de rijbaan.

Minder lang voor het stoplicht wachten? Maak een groene golf! | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 12-06-2019 00:00

Stel je voor dat je als fietser zo min mogelijk tijd kwijt bent met wachten voor het stoplicht. Dat de verkeerslichten zo zijn afgesteld dat je op je route van huis naar werk gewoon door kunt rijden. Het zou van Amsterdam nog meer de fietsstad maken die het al is. Het is gezonder, en veiliger. Daarom willen we dat de gemeente ‘groene golven' invoert voor fietsers.

Het idee is eenvoudig. Als je in één keer door kunt rijden doordat achtereenvolgende verkeerslichten op groen staan, wordt fietsen aantrekkelijker. Bij een groene golf worden verkeerslichten zo afgesteld dat je als fietser die een constante snelheid rijdt alleen maar groene lichten tegenkomt. Ook kan op enige afstand voor een stoplicht worden aangegeven wanneer die groen wordt of blijft. Je kunt dan je snelheid aanpassen aan het ritme van de verkeerslichten en hoeft niet meer zo vaak af te stappen.

De gemeente deed de afgelopen maanden onderzoek naar de ervaringen van fietsers in Amsterdam. Veel fietsers ergeren zich aan de veel te lange wachttijden bij verkeerslichten en aan hinderende medeweggebruikers. Beide problemen kunnen door middel van groene golven worden opgelost.

Kopenhagen

Daarom doen GroenLinks-raadsleden Dorrit de Jong en Zeeger Ernsting vandaag een voorstel om op de belangrijke doorgaande fietsroutes in Amsterdam groene golven in te voeren. Uiteraard moet daarbij ook rekening worden gehouden met de voetganger.

GroenLinks neemt hiermee een voorbeeld aan Kopenhagen, waar in 2007 al de eerste groene golf voor fietsers werd ingevoerd. De Deense hoofdstad deed dat in een belangrijke winkelstraat. Toen het een succes bleek werden er ook in andere delen van de stad groene golven ingevoerd. Dat zorgt voor soepeler en veiliger weggebruik. De verkeerslichten zijn er zo afgesteld dat een fietser die twintig kilometer per uur rijdt tijdens de spits op weg naar werk alleen maar groene lichten tegenkomt. Aan het eind van de dag, als iedereen weer naar huis gaat, worden de lichten zo afgesteld dat je de andere kant op groen licht hebt.

Schone lucht

“Het is goed voor schone lucht én de bereikbaarheid van de stad als we vaker de fiets pakken in plaats van de auto,” zegt Zeeger Ernsting. “Het invoeren van groene golven voor fietsers is een logisch onderdeel van de autoluwe stad.”

“Als meer Amsterdammers gaan fietsen, is dat niet alleen goed voor de luchtkwaliteit, maar ook voor hun gezondheid," zegt Dorrit de Jong. “De openbare ruimte moet uitnodigen tot bewegen. Met een groene golf maken we het fietsen in Amsterdam veel aantrekkelijker.”

Op AT5 gaat het in Park Politiek ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren GroenLinks D66 Amsterdam 09-06-2019 09:13

Op AT5 gaat het in Park Politiek over festivals in Amsterdam. Fractievoorzitter Johnas van Lammeren gaat in debat met Marijn Bosman (D66) en Zeeger Ernsting (GroenLinks). Johnas van Lammeren: "De Amsterdammer heeft behoefte aan openbaar groen. De stad wordt steeds drukker en mensen moeten kunnen ontspannen. En dan vind ik het heel gek dat we geld toeleggen om parken af te sluiten, zodat ze commercieel worden uitgenut, waarbij de omwonenden dagenlang in de herrie zitten. We hebben de schaarse ruimte in Amsterdam nodig om te kunnen ontspannen. Waarom moeten festivals in het broedseizoen en in ecologische parken? Bovendien kosten de evenementen ons miljoenen."

Don Ceder”Anderen, zoals Don Ceder ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Amsterdam 22-03-2019 08:25

Bijna de helft van de Amsterdammers ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks VVD Amsterdam 16-02-2019 11:30

Bijna de helft van de Amsterdammers vindt het niet meer van deze tijd dat er vrouwen achter de ramen staan, zo bleek onlangs uit onderzoek. Moeten er meer ramen gesloten worden op de Wallen, of werkt dat juist averechts? Daarover gingen Don Ceder (ChristenUnie), Marianne Poot (VVD) en Zeeger Ernsting (GroenLinks) in gesprek tijdens Park Politiek. Burgemeester Halsema was er onlangs helder over: 'Het etaleren van kwetsbare vrouwen is niet acceptabel.' Don Ceder van de ChristenUnie vindt dat we afscheid moeten nemen van raamprostitutie. Vrouwen die volgens Ceder vernederd, bespuugd en uitgejouwd worden terwijl ze daar op geen enkele manier beter van worden moeten we niet meer faciliteren. Ceder: 'Ik kan me niet voorstellen dat wij dat in Amsterdam acceptabel vinden en daarom vind ik dat we ze moeten sluiten.' Don Ceder is wel van mening dat het gesprek nu vooral moet gaan wat er met de vrouwen gaat gebeuren. ‘Het debat gaat nog veel te weinig over huisvesting, goede uitstapprogramma’s en ervoor zorgen dat de veiligheid van deze vrouwen gewaarborgd blijft. Als je hier geen goede afspraken over maakt, bestaat het risico dat je de misstanden alleen maar verplaatst. Hier maak ik mij vooral druk om en wil dat we dit de komende periode goed gaan regelen’

Laten we opstaan voor de Amsterdamse vrijheid en vrijzinnigheid | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 05-11-2018 00:00

Amsterdam is van oudsher een stad van vrijheid en vrijzinnigheid. Dat karakter moeten we beschermen tegen commercialisering en conservatisme, schrijven raadsleden Zeeger Ernsting en Femke Roosma in Het Parool.

De burgemeester zei het ­treffend in haar beëdigingstoespraak: "Het wezen van Amsterdam. Dat is de belofte van vrijheid." In deze stad kan alles. Het is een beeld dat ­Amsterdam koestert. En terecht.

In Amsterdam kun je zijn wie je wilt zijn en je kunt er worden wie je wilt worden. In deze stad maakt het niet uit wie je liefhebt: mens, man, vrouw, of allemaal, tegelijk. Het maakt niet uit in wie of wat je gelooft: God, Allah of Marx. ­Amsterdam is de stad waar je op de Dam kunt slapen voor de vrede. Waar je het bestuurs­gebouw van de universiteit kunt bezetten met een roep om beter, kritischer onderwijs. Waar je in je groene string door de stad kunt skeeleren, zomaar. 

Uniek

En ook, waar je de geestverruimende middelen mag gebruiken waar jij gelukkig van wordt. Je mag in Amsterdam seks verkopen, zonder dat je daarmee gecriminaliseerd wordt.

Vrijzinnigheid is een uniek ideaal. Het bevrijdt mensen van de dwingende moraal van autoritaire instituties, van 'koning, kerk en ­kapitaal'. En die bevrijding schept de ruimte voor al die Amsterdammers met al die verschillende identiteiten. Vrijheid creëert daarmee ook ruimte voor tolerantie en acceptatie van die diversiteit. Ze maakt nieuwsgierig naar mensen die anders zijn. Dat is een enorme rijkdom die we moeten beschermen.

De laatste jaren woedt er in delen van de stad echter ook een debat over de vraag hoe vrij we werkelijk zijn. Er verdwijnen steeds meer vrije ruimtes, ateliers en buurthuizen. Veel Amsterdammers in met name het centrum, voelen zich ook zélf steeds verder beperkt in hun vrijheid. Ze ervaren die beperking in de vorm van overlast, vuil, drukte en commercie. Ze zien hoe anderen met een verwrongen interpretatie van het Amsterdamse vrijheidsbegrip, er misbruik maken.

Diversiteit

Opvallend genoeg wordt de oorzaak van die ­beperkingen in vrijheid, steeds meer gelegd bij vrijzinnigheid zélf en het 'imago' van Amsterdam als 'stad waar alles maar moet kunnen'. Maar zij die roepen dat de vrijzinnigheid in Amsterdam is doorgeslagen en dat de 'moraal moet worden hersteld', offeren vrijzinnigheid juist aan de krachten die er misbruik van maken. Wij weigeren ons vrijzinnigheidsbegrip op te geven aan vercommercialisering en criminaliteit. Wij willen juist ontsnappen aan de tucht van de markt, om meer vrijheid te scheppen voor ­diverse manieren van leven en van denken. Dat is zoals vrijzinnigheid in onze stad bedoeld is.

Lees verder op de website van Het Parool.  

Femke Roosma nieuwe fractievoorzitter van GroenLinks, Lene Grooten vice-fractievoorzitter | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 06-06-2018 00:00

Deze week heeft de fractie Femke Roosma verkozen tot fractievoorzitter. Zij treedt hiermee in de sporen van Rutger Groot Wassink, die vorige week wethouder is geworden. Femke was van 2010 tot 2014 duo-raadslid en vanaf 2014 was zij vice-fractievoorzitter.

Roosma: “We vormen als fractie een ijzersterk team dat we de komende tijd nog verder gaan versterken zodat we onze idealen en plannen voor Amsterdam kunnen realiseren. Tegelijkertijd gaan we het college scherp controleren en zorgen dat zij de groene en linkse plannen van de coalitie voorspoedig zullen uitvoeren.”

Naast Femke wordt Lene Grooten vice-fractievoorzitter, Jasper Groen fractiesecretaris en Zeeger Ernsting het vierde lid van het fractiebestuur. 

Het fractiebestuur heeft veel zin om aan de slag te gaan!

Dit zijn onze nieuwe raadsleden | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 29-03-2018 00:00

Een nieuwe lente en een nieuw geluid. Op 21 maart werd GroenLinks de grootste partij in Amsterdam. Dat betekent ook veel nieuwe gezichten. In oktober vorig jaar presenteerden we ons team van verandering. Vandaag werden 10 GroenLinks-raadsleden geïnstalleerd in de Amsterdamse gemeenteraad. Wil jij ze alvast leren kennen?