De afgelopen 4 jaar is er door de Gemeente Eemnes vrijwel niets uitgevoerd om de knelpunten in het Eemnesser wegennet op te lossen. Gerommel in de coalitie De oorzaak was de instabiliteit in de samenstelling van het College. Achtereenvolgens verlieten eerst de VVD en daarna de Fractie van den Berg de coalitie. Uiteindelijk trad de PvdA toe. Verkeer en Vervoer, eerst door D66 beheerd, “verhuisde” naar de PvdA wethouder. Hij is wel voortvarend aan de slag gegaan om de problemen te benoemen en met oplossingen te komen. Laarderweg afsluiten? Allereerst is onderzocht hoe de verkeersdrukte en overlast door hoge snelheid en trillingen door zwaar vrachtverkeer op de Laarderweg kan worden opgelost. Oplossingen zoals het afsluiten voor doorgaand verkeer, of éénrichtingsverkeer op de Laarderweg, kreeg bij de Raad en andere betrokkenen onvoldoende steun. Afwaarderen Uiteindelijk is voor een minder drastische variant gekozen. Dit is dan het “afwaarderen van de Laarderweg”, waarmee bedoeld wordt de weg zodanig in te richten dat de maximum snelheid van 30 km niet kan worden overschreden en er voor fietsers en voetgangers meer ruimte en veiligheid komt. DorpsBelang heeft deze afwaardeervariant ondersteund omdat andere oplossingen leiden tot het verplaatsen van het probleem. Totaal belang Als gemeentebestuur moet je toch altijd naar het totaal belang kijken. Het mag niet zo zijn dat de verbetering voor de één, leidt tot aanzienlijke verslechtering voor anderen. Vervolgens is het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) 2017 – 2021 ontwikkeld waarin alle knelpunten en mogelijke oplossingsvarianten aan de orde komen. Fietsers in de knel De benoemde knelpunten zijn het kruispunt Braadkamp / Minnehof, de bocht Laarderweg / Wakkerendijk en het met chicanes versmalde deel van de Wakkerendijk waar het zware vracht- en landbouwverkeer regelmatig over de stoep rijdt waardoor fietsers en voetgangers in de knel komen. Rotonde Braadkamp Uiteindelijk heeft de Raad dit GVVP goedgekeurd. Alleen de oplossing voor een rotonde bij Braadkamp / Minnehof is weggestemd omdat deze niet past in het dorpse karakter. Daarvoor is dus een andere oplossing nodig. DorpsBelang wilde het geheel van Laarderweg en begin Wakkerendijk als één prioriteit zien. Omdat het zo verbonden is. Helaas is de herinrichting van de Laarderweg nu qua prioriteit door de raadsmeerderheid (ver) naar achteren gezet. Een gemiste kans denken wij. Kritisch volgen DorpsBelang blijft het verkeersdossier kritisch volgen. Het herinrichten zodat de maximum snelheid van 30 km niet wordt overschreden is complex. De uitvoering moet in samenspraak met de bewoners worden uitgevoerd waarbij overlast door trillingen zoveel mogelijk moet worden beperkt. Landbouwverkeer Wij denken dat we ook iets kunnen doen aan het zware landbouwverkeer in het dorp, door het doortrekken van de Eikenlaan (langs de A27). Dit alles wordt uiteraard makkelijker als DorpsBelang de verkiezingen wint en vanuit het college direct bij de uitvoering betrokken wordt.