Nieuws van EENLokaal inzichtelijk

34 documenten

EENLokaal blij! Er komen nu toch ...

EENLokaal EENLokaal Venlo 23-07-2019 11:14

EENLokaal blij! Er komen nu toch maatregelen Steilrand gebied! Al jaren is de overlast en het toenemend brandgevaar in het Holtmühle-gebied en de Steilrand velen een doorn in het oog. Met name in en bij de kleigroeves. Daar heeft EENLokaal de afgelopen jaren op gehamerd en er vele malen vragen over gesteld. Onlangs is er weer een gesprek geweest tussen gemeente en stakeholders, waarbij ook Leon van den Beucken aanwezig was. Die had de gemeente voor het eerst al in 2014 gevraagd het voortouw te nemen de partijen bij elkaar te halen om samen maatregelen te treffen. Er is nu een overeenkomst tussen de betrokken partijen, er komt een pakket aan maatregelen. Dus zullen onze inspanningen vruchten gaan afwerpen. Staatsbosbeheer is op de meeste plekken eigenaar, de gemeente is wegbeheerder. Er worden door SBB binnenkort een aantal wegen afgesloten met slagbomen voor gemotoriseerd verkeer. Natuurlijk wordt met bereikbaarheid hulpdiensten en agrarisch verkeer rekening gehouden. Op een aantal plekken vlak voor de poorten komen wat extra parkeerplekken De gemeente gaat overal passende bebording plaatsen. Door politie, BOA’s en Staatsbosbeheer wordt zo veel mogelijk extra gehandhaafd op ongewenste zaken. Wij gunnen mensen hun zwempleziertje, hoewel het in de kleigroeves gevaarlijk kan zijn. Het is echter niet de bedoeling dat men massaal met auto’s en scooters door de bossen gaat scheuren, brandende houtskool en afval achterlaat en houseparty’s houdt. We verwachten niet dat alle vervuiling, brandrisico’s, natuurverstoring en geluidsoverlast wordt tegengegaan, maar hebben nu wel goede hoop dat er een verbetering merkbaar wordt, door de combinatie van maatregelen! De exacte datum van de realisatie van de afsluitingen en bebording is nog niet bekend, maar we verwachten dat dit op vrij korte termijn gebeurt. EENLokaal is hier erg blij mee. Wij koesteren de natuur en de rust die mensen hier kunnen vinden.

De laatste tijd ontving EENLokaal ...

EENLokaal EENLokaal Venlo 25-04-2019 12:32

De laatste tijd ontving EENLokaal steeds meer klachten en opmerkingen over de veiligheid en bereikbaarheid van station Blerick. Ons Blericks raadslid Duran Yildiz is in gesprek gegaan met de melders en heeft n.a.v. deze gesprekken vragen gesteld aan het college. Voor de geïnteresseerde lezer, onderstaand de tekst. Geacht college, Van meerdere burgers hebben we klachten gekregen over de slechte bereikbaarheid of beter gezegd ‘onbereikbaarheid’ van het station Blerick. Het station van Blerick is namelijk niet toegankelijk voor de mensen in een rolstoel of scootmobiel maar ook niet voor de mensen met een kinderwagen of voor degenen die andere lichamelijke beperkingen hebben. Er ontbreekt daar namelijk een lift en/of een hellingbaan waardoor deze mensen niet op het perron kunnen komen. Op het station in Blerick is waar te nemen dat men al bezig is (ongeveer 2 jaar) met bepaalde werkzaamheden en dat er een hellingbaan wordt gebouwd voor perron 3. Maar hoe de hierboven genoemde mensen vanuit perron 1 of 2 moeten reizen blijft ons alsnog een raadsel. We weten uiteraard dat het station en de voorzieningen van het station onder de verantwoordelijkheid van Pro Rail vallen. Maar toch vinden we als fractie dat we onze ogen niet kunnen sluiten voor dit ernstig probleem en dat we als gemeente hier iets mee moeten. Het is namelijk absoluut onverklaarbaar dat deze kwetsbare mensen niet kunnen gebruik maken van de mogelijkheden van de spoorwegen en het station. Deze opvatting brengt Fractie EENLokaal tot de volgende vragen: 1. Was dit probleem eerder bij u bekend en Is dit probleem eerder aan de orde geweest in gesprekken met Pro Rail? Zo ja, welke acties zijn tot nu toe hierover uitgevoerd? 2. Zijn er op dit moment alternatieven voor deze minder mobiele burgers zodat ze alsnog van het spoor of station gebruik kunnen maken? M.a.w. hoe zou iemand in een rolstoel of met een kinderwagen (bijv. woonachtig in Blerick) gebruik moeten maken van de spoorwegen? 3. Wat is de status van de door Pro Rail gedane toezegging in de periode van ‘Lijnstad’ betreffende het bouwen van een lift bij de restauratie van het station? En wat is de reden dat dit nog niet is gerealiseerd? 4. Is het college bereid om met Pro Rail (binnen korte termijn) hierover in gesprek te gaan en de raad hierover te informeren? En hoe groot acht u de kans dat dit probleem door Pro Rail wordt opgepakt? 5. Welke rol zou het college in deze kwestie meer kunnen pakken bij het oplossen van dit probleem? En binnen welke termijn is dit te verwachten?

WERK-MET-WERK MAKEN BIJ ...

EENLokaal EENLokaal Venlo 04-04-2019 14:48

WERK-MET-WERK MAKEN BIJ ELEKTRIFICATIE EN SPOORVERDUBBELING MAASLIJN Goed nieuws! Betrouwbare Maaslijn, geen overvolle treinen, schonere treinen en goedkoper in het verbruik. Dus goed voor de regio, goed voor de gemeente. Dat brengt ons ook nog naar een paar andere zaken. Wij pleiten al vele jaren voor het vervangen van het afzichtelijke noodviaduct den Boag in Belfeld. Het is niet alleen een vreselijk gedrocht om te zien als entree van het dorp. Het veroorzaakt een hels kabaal. Vooral voor de omwonenden is dit een ellende en is bovendien zelfs gevaarlijk voor (kwetsbare) verkeersdeelnemers. Ook worden er door de trillingen scheuren veroorzaakt in woningen. Wat we willen is dat bij de werkzaamheden van de Maaslijn moet dit meegenomen worden, in de vorm van werk-met-werk maken. Leon van den Beucken, heeft onder andere hierover, samen met collega Belfeldse raadsleden van CDA en VVD vragen gesteld aan het Venlose college. Voor het rependorp Belfeld is het wellicht tijd dat we niet alleen de lasten van de Maaslijn moeten dragen, maar ook een keer de lusten mogen gaan ervaren. In de vorm van een treinhalte op termijn. Staat gelukkig al in de provinciale ambitie. Deze kans komt bij volledige verdubbeling van het spoor en we vragen het college hiervoor te blijven pleiten. Maar niet alleen voor Belfeld, maar ook voor andere kernen en wijken langs de Maaslijn zal de elektrificatie en op termijn complete verdubbeling veel ruimtelijke impact hebben. Ook de historische spoortunnel bij de Schellekensbeek en bij de Bas verdienen aandacht, maar anders dan bij de Boag moeten deze juist geen of zo weinig mogelijk verandering ondergaan en hun mooie karakter blijven behouden. Maar wel prima dat er niet nog meer tijd verloren gaat met de elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling . Het gebakkelei rond het station Grubbenvorst-Greenport Venlo heeft al genoeg tijd (en geld) gekost. Dat had al in aanbouw moeten zijn! Voor de doorgewinterde lezer hier de volledige vragenlijst van EENLokaal, VVD en CDA: Geacht college, Onderwerp: akkoord elektrificatie en gedeeltelijke verdubbeling Maaslijn Gisteren vernamen de fracties EENLokaal, CDA en VVD het goede nieuws over het akkoord tussen de provincie Limburg, het Rijk, spoorbeheerder Prorail en de provincies Noord-Brabant en Gelderland inzake het project Maaslijn. Dit akkoord voorkomt dat de gedeeltelijke spoorverdubbeling en het elektrificeren niet door zou gaan. Wij zijn daarover bijzonder verheugd want de Maaslijn verdient een flinke opwaardering, zodat de treinen niet meer overvol zijn en op tijd kunnen rijden. En daarbij schoner, goedkoper en comfortabeler rijden. Goed voor onze gemeente, goed voor de regio, goed voor Limburg. Een zeker dieptepunt, behalve de vertraging van het project in de algemene zin, is toch wel het schrappen van de treinhalte Grubbenvorst-Greenport Venlo geweest. Dat station verkeerde in vergevorderd stadium. Niet alleen trof dit de inwoners van Grubbenvorst, maar ook de mensen die in het Greenport gebied werken. Door de overeenkomst ontstaat voor de provincie een (wat) andere situatie voor Limburg voor wat betreft de bijdragen aan de tekorten en ook aan de risicoprofielen in de toekomst. Vraag 1 Is het college bereid om bij betrokkenen opnieuw te (blijven) pleiten voor een zo snel mogelijke realisatie van treinhalte Grubbenvorst-Greenport nu het tijdpad van de opwaardering van de Maaslijn vooruitgeschoven is? In Limburg zijn enkele nieuwe treinstations een ambitie, waarvan er enkele (Baexem, Haelen) weer zijn geschrapt. Op de langere termijn is de heropening van treinhalte Belfeld, op een andere plek dan voorheen, opgenomen gebleven als ambitie om de Maaslijn mede op te waarderen. Vraag 2 Welke gevolgen heeft dit akkoord voor het tijdstip dat treinhalte Belfeld overwogen kan gaan worden en is het college bereid te blijven pleiten voor deze treinhalte? Het dorp Belfeld heeft een serieus en langdurig probleem. Dat is het spoorviaduct in Belfeld, genaamd “den Boag”. Het is het oorspronkelijke noodviaduct, waar het dorp al vele decennia mee opgezadeld zit. Het is niet alleen een visueel gedrocht. Het stalen viaduct maakt een hels kabaal als de trein passeert, wat vooral impact heeft voor de omwonenden en verkeersdeelnemers ter plekke. De bijbehorende verkeerssituatie is verre van optimaal en het geluid van het viaduct brengt schrikreacties teweeg van verkeersdeelnemers. Er is bovendien ook nog sprake van scheurvorming van woningen in de nabijheid. Inwoners kloppen al vele jaren tevergeefs aan bij de verantwoordelijken, en worden van het kastje naar de muur gezonden. Een situatie waarvan de fracties CDA en EENLokaal vinden, dat de inwoners het verdienen dat daar in het kader van de komende werkzaamheden, definitief een einde aan komt! De fracties EENLokaal, CDA en VVD zijn van mening dat er werk-met-werk gemaakt moet worden bij de komende werkzaamheden van de Maaslijn en dit viaduct hiermee aangepast moet worden. Vraag 3 Is het college met ons van mening dat dit het ijzer nu heet gaat worden, en op het juiste moment gesmeed moet worden en is het college bereid om met de betrokkenen om tafel te gaan om Belfeld definitief van dit viaduct te verlossen via werk-met-werk? Daar waar het spoor door Belfeld en Tegelen loopt is hier en daar sprake weinig ruimte. Dat zien we vooral in de nabijheid van het spoorviaduct, Stationsstraat, Markt en het Raadhuis in Belfeld. Het aanleggen van de elektriciteitsvoorziening zal veel fysieke ruimte kosten, daar deze al wordt aangelegd op basis van dubbelspoor-breedte. De impact is waarschijnlijk zeer groot. Vraag 4 Is het college bereid om betrokkenen (Provincie, ProRail/Ministerie) erop te wijzen in een vroeg stadium met de gemeente en inwoners te communiceren over de ruimtelijke impact van de elektrificatie van de Maaslijn voor haar inwoners en de leefbaarheid? Er zijn twee historische/ karakteristieke spoortunnels, eentje in Belfeld, precies op de gemeentegrens Beesel/Venlo en de andere bevindt zich in Tegelen/Steyl bij de Bas. Het gebied van de Schellekensbeek (Belfeld/Reuver) en het Aalsbeekgebied (Tegelen) vormen aldaar belangrijke natuurgebieden en te vrezen valt dat de aanpassingen aan en bij die ondertunneling daar kunnen ingrijpen in de omgeving, de natuur en het idyllisch karakter. De wens om zoveel mogelijk deze waardevolle spoortunnels , de onderdoorgang en de aangrenzende natuurwaarde en idyllische beeldkwaliteit onaangetast te laten, leeft breed Vraag 5 Is het college bereid om het maximaal karakteristieke behoud van deze twee tunnels bij de betrokkenen te bepleiten, alsmede het maximale behoud van de genoemde natuurgebieden bij de aanpassingen aan de ondertunnelingen te bepleiten? Bij onze fracties zijn de afgelopen tijd vaker vragen binnengekomen van onze inwoners over ketelwagons/gevaarlijke stoffen, die tussen Roermond en Venlo over het enkelspoor komen. Dat brengt ons tot de laatste vraag: Vraag 6 Is het bekend welke, hoeveel, hoe vaak gevaarlijke stoffen over het enkelspoor door Venlo-Zuid, Tegelen en Belfeld en rijden en wat het toekomstige beeld zal zijn? Waar kunnen we betrouwbare en actuele gegevens opvragen?

Met trots melden wij u dat onze Leon ...

EENLokaal EENLokaal Venlo 17-03-2019 17:13

Met trots melden wij u dat onze Leon van den Beucken verkiesbaar is voor de provincie. Lijst 10 nummer 3 Leon stelt zich graag aan u voor. Mijn naam is Leon van den Beucken. Ik ben een geboren en getogen Belfeldenaar en Limburger. Acht jaar geleden “rolde” ik in de lokale politiek en werd in 2014 voor de eerste keer gemeenteraadslid in Venlo en werd in 2018 herkozen voor EENLokaal. Hier houd ik me het meest bezig het ruimtelijke- en het economische domein. Ook mag ik voor de tweede termijn in de Rekenkamer van Venlo mijn inbreng leveren. Ook hier heb ik veel geleerd de afgelopen jaren. Mijn persoonlijke passie, die ik ook graag mee wil nemen naar het Limburgs parlement is de overweldigende natuur in onze mooie provincie. En in het verlengde de bescherming ervan. Dat geldt ook voor de rijke cultuur en het historisch en cultureel erfgoed dat we hebben. Tegelijkertijd wil ik ook graag meewerken aan een goede bereikbaarheid en openbaar vervoer in Limburg en het stimuleren van economische ontwikkelingen . Maar hierbij staat wel steeds de leefbaarheid centraal. Denk hierbij aan fijnstof, roetuitstoot en decibellen en het opofferen van ruimte en natuur. LOKAAL-LIMBURG is een platform van vele lokale partijen in Limburg – waaronder ook EENLokaal - en hier voel ik me helemaal thuis. Ik voel me zeer gedreven om juist namens deze partij in de provinciale staten zitting te nemen. LOKAAL-LIMBURG stelt welzijn boven de welvaart en kijkt niet alleen naar de economische kant van Limburg. We zijn op zoek naar kleinschaligheid en de menselijke maat. Wat de inwoners van onze provincie dringend nodig hebben, is een partij die kijkt naar lokale oplossingen voor lokale vraagstukken. Zonder landelijke dogma’s. De gezondheid van de Limburgers ligt beneden het landelijke gemiddelde en daar moeten we aan gaan werken. Wat me nog een extra prikkel heeft gegeven om helemaal te gaan voor deze uitdaging, is het rare optreden van de provincie Limburg rondom het dossier Windpark Venlo de afgelopen jaren. Hier heeft het provinciebestuur bepaald niet de indruk gegeven de gezondheid en de zorgen van de getroffen inwoners voorop te stellen. Voor een aantal partijen waren enkel de signalen en de doelstellingen uit Den Haag en de prestige leidend. Ik heb veel uren gewerkt aan dit dossier en ik ben me lam geschrokken van het speelse gemak en de arrogantie waarmee het lot van de inwoners van Boekend en Blerick werd bezegeld in het provinciehuis. Nee, ik ben zeker geen struisvogel en we moeten van de fossiele brandstoffen af. En ja, er moet wat gaan gebeuren, maar wel met realisme. Dichterbij de inwoners en met de nodige ondersteuning. En vooral ook met een goede ruimtelijke ordening en het scheppen van lokaal draagvlak. Met name als het gaat om zonneweiden en windturbines. Schaliegaswinning is uitgesloten! Verder verbaast het me dat veel landelijke partijen het de laatste tijd veel hebben over de machtsverhoudingen in de Eerste Kamer. Ik zie ook vaak alleen maar de landelijke kopstukken op posters en ze sturen nu deze kopstukken onze kant op voor flitsbezoeken. Maar ik mis Limburg bij deze partijen. Waar is Limburg bij hen? Gelukkig zit Limburg in wel het hart van LOKAAL-LIMBURG! Het zijn tenslotte provinciale verkiezingen! Ik ben trots dat ik deel uit mag maken van een mooie lijst bevlogen en betrokken inwoners van Limburg. U hoeft niet links of rechts te kiezen. Stem lokaal in het stemlokaal. Kies LOKAAL-LIMBURG Lijst 10, nummer 3, Leon van den Beucken LOKAAL-LIMBURG doet ook voor het eerst mee aan de waterschapsverkiezingen, lijst 12

Volgende week zijn de provinciale ...

EENLokaal EENLokaal Venlo 11-03-2019 20:10

Volgende week zijn de provinciale verkiezingen, verkiezingen die gaan over het wel en wee van uw omgeving, onze mooie provincie. Voor Lokaal - Limburg zijn enkele EENLokaal leden verkiesbaar. Albert Melskens staat op lijst 12 plek 3 voor de waterschapsverkiezingen en stelt zich aan u voor. Mijn naam is Albert Melskens, ik ben 68 jaar en woon in Lomm. Als Weg- en Waterbouwkundig ingenieur heb ik gewerkt in de civiele techniek en in het beroepsonderwijs. Daarnaast heb ik me jarenlang ingezet voor de lokale belangen, als fractieondersteuner in de Venlose politiek voor EENLokaal. Nu wil ik graag mijn kennis en ervaring in gaan zetten voor onze belangen in het Waterschap. Ik ga me sterk maken voor de realisatie van een klimaatbestendige waterhuishouding. Het uitgangspunt voor de komende periode is dat de tarieven met maximaal het inflatiepercentage mogen stijgen. LOKAAL-LIMBURG kiest voor een duurzaam watersysteem dat het verdrogen van onze natuur tegengaat en waarbij het overtollige water gefaseerd wordt afgevoerd. Het in stand houden van een goed waterpeil is belangrijk. Dit geldt zowel voor de natuur als voor agrarische gebieden, en dat doen we met veel focus op schoon water. De hoogwaterbescherming vraagt veel inspanningen, hierbij zijn de juiste dijkhoogtes van groot belang. Soms zullen hiervoor moeilijke keuzes moeten worden gemaakt, dat moet wat mij betreft altijd in overleg en afstemming met betrokkenen. Ik ben blij met de derde plaats op de LOKAAL-LIMBURG lijst van de Waterschapverkiezingen en hoop vanuit mijn betrokkenheid en achtergrond een goede bijdrage te kunnen leveren. Mag ik op uw stem rekenen? Albert Melskens, Lijst 12 nummer 3

Logistiek Centrum Kaldenkerken leidt ...

EENLokaal EENLokaal Venlo 25-02-2019 08:41

Logistiek Centrum Kaldenkerken leidt mogelijk tot extra overlast van vrachtauto’s op de Kaldenkerkerweg in Tegelen Ons EENLokaal raadslid Leon van den Beucken en SP-collega Ton Heerschop hebben samen vragen gesteld naar aanleiding van de vestiging van het Amerikaans bedrijf Interdesign op bedrijvenpark VE(nlo)NE(ttetal)TE(gelen) in Kaldenkerken. Een bedrijvenpark dat EENLokaal op zichzelf overigens van harte toejuicht. De voorgangers van EENLokaal hebben zich de afgelopen jaren sterk ingezet voor de ontwikkeling van dit industrieterrein, samen met de lokale partij WIN in Nettetal. Gevreesd wordt dat de toch al drukke Kaldenkerkerweg nog meer vrachtauto’s te verduren krijgt . Daarom vragen we of het college onze zorgen deelt, wat we eraan kunnen doen. Ook vragen we of het college zich bij Rijkswaterstaat wil inspannen om de aanduidingen Nettetal en Kaldenkerken van de blauwe borden aan de snelweg te verwijderen, bij afslag Belfeld. Dit is de wijkraad voor de aanleg van de A74 toegezegd. Eerder, enkele jaren geleden heeft EENLokaal een motie ingediend waardoor de Kaldenkerkerweg een integrale aanpak gaat krijgen. Niet alleen verkeersoverlast en –onveiligheid, maar ook fijnstof, trillingen en waterproblematiek en sociale veiligheid. Daarna werd de Kaldenkerkerweg nog tot enige topprioriteit benoemd in het GVVP. De financiering van dit geheel is gedeeltelijk rond. Dus dat houden we goed in de gaten. Het afvalstation op het VeNeTe-terrein zou in 2018 van start gaan, maar daarvan loopt de vergunningprocedure nog. Voor de doorgewinterde doorlezer, hier onze vragen. Geacht college, Uit de lokale media van Kaldenkirchen maken wij op dat vanaf juli van dit jaar een logistiek centrum van het Amerikaanse bedrijf Interdesign haar deuren zal openen op het VeNeTe terrein. De locatie van dit logistieke bedrijf maakt dat zij haar ontsluiting naar het Duitse wegennet bij de rotonde die de straten An der Kleinbahnen en Postrasse met elkaar verbindt. Op deze rotonde sluit ook de straat Juiser Feld aan. Deze straat sluit weer aan op de Steylerstrasse welke een verbinding vormt met de Kaldenkerkerweg in Tegelen. Logistieke bedrijven betekenen in de praktijk veel bewegingen van vrachtwagens. Iets dat ook bij Interdesign te verwachten is. Aangezien het een internationaal bedrijf betreft is het te verwachten dat zij niet alleen de Duitse maar ook de Nederlandse markt zullen bedienen. En dan is het gebruik van de BAB61/ A74 een logisch gevolg. Echter bij het knooppunt Tiglia loopt men tegen een praktisch probleem aan. Omdat het hier een onvolledige verknoping betreft moet verkeer dat vanuit de A74 naar de A73 zuid wil rijden of omgekeerd gebruik maken van het onderliggende wegennet. Het is niet uit te sluiten dat men hiervoor ook de Kaldenkerkerweg in Tegelen gaat gebruiken. Een weg waarvoor bij uw college al meerdere malen aandacht is gevraagd. Naar aanleiding van deze situatie hebben wij de volgende vragen: 1. Bent u bekend met de opening van de vestiging van Interdesign op het VeNeTe terrein? 2. Bewoners aan de Kaldenkerkerweg Tegelen maken zich zorgen dat deze vestiging een toename van vrachtverkeer zal opleveren. Deelt u deze zorgen? Zo nee, waarom heeft u geen reden om aan te nemen dat vrachtverkeer zal toenemen? Zo ja, welke maatregelen wilt u nemen om het vrachtverkeer terug te dringen op deze weg? Graag een onderbouwing van uw antwoord. 3. Vorig jaar vroeg de SP fractie en de fractie van EENLokaal naar de voortgang van de plannen voor aanpak van de Kaldenkerkerweg in Tegelen. De wethouder zegde toen toe dat daar voortvarend meer zou worden omgegaan. Kunt u deze voortvarendheid inmiddels duiden? Zo ja, welke concrete verbeteringen zijn er aangebracht op deze weg? Zo nee, waarom blijven concrete maatregelen steeds uit? 4. Vrachtverkeer is nu al een probleem op de Kaldenkerkerweg met name omdat op de borden van de ANWB naast de A73 komende vanuit het zuiden, Kaldenkerken en Nettetal staat aangegeven. Ten tijde van de aanleg A74 is de toenmalige wijkraad van de wijk Op de Heide de toezegging gedaan dat alleen Tegelen en Belfeld op de bewegwijzering zou komen te staan. Bent u bereid om de ANWB, al dan niet door tussenkomst van Rijkswaterstaat, te vragen deze routeaanduiding weg te halen van deze borden? Zo ja, wanneer bent u voornemens dit te doen? Zo nee, waarom niet? Graag een onderbouwing van uw antwoord. 5. De Kaldenkerkerweg is een ontsluitingsweg voor de wijk Op de Heide. Deelt u de mening van ons vragenstellers dat toename van vrachtverkeer op deze weg grotere risico’s met zich mee zal brengen als het gaat om de verkeersveiligheid? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen denkt u te nemen om die verkeersveiligheid te vergroten? Graag een onderbouwing van uw antwoord. Uitkijkend naar uw beantwoording binnen de gestelde termijn, met vriendelijke groet, EENLokaal - Leon van den Beucken & SP - Ton Heerschop

Ook eens goed om even stil te staan ...

EENLokaal EENLokaal Venlo 05-02-2019 18:15

Ook eens goed om even stil te staan bij onze zegeningen, zoals hier bij de Bas in Tegelen

College Venlo wil samen met ...

EENLokaal EENLokaal Venlo 25-01-2019 10:49

College Venlo wil samen met provincie fietsverlichting Belfeld-Reuver helpen realiseren! EENLokaal pleit al jaren voor het afmaken van de fietspadverlichting van het traject Rijksweg Belfeld-Reuver. Onlangs heeft ons raadslid Leon van den Beucken daar weer vragen over gesteld. Wij hebben gemerkt dat hier in Belfeld, maar ook met name in Reuver, veel behoefte aan is. De verlichting zou een logische stap zijn lijn van andere verlichte trajecten van de Rijksweg. Zoals Venlo-Velden en Reuver-Swalmen. Ongeveer 1200 meter is nu nog de zwakke schakel in een verder verlicht traject. Voor de snelfietsroute Belfeld-Reuver is geld gereserveerd, bij zowel gemeente als provincie. De snelfietsroute is een nieuw en verbeterd fietspad. Wij willen werk-met-werk maken: de fietsverlichting moet meteen meegenomen worden. EENLokaal vindt dat zelfs een randvoorwaarde om de snelfietsroute aan te leggen! Collega's van VLP in de gemeente Beesel maken zich hier ook hard voor. Het college antwoordt positief op de artikel 44 vragen van Leon van den Beucken. Men is met EENLokaal van mening dat dit stuk verlicht moet worden en ook dat dit ook het juiste moment is. Immers dit kan samenvallen met de geplande aanleg van een nieuwe snelfietsroute en er is zogezegd geld gereserveerd. Het college geeft aan de fietsverlichting mee te nemen in de scope van het project Fietsen langs de Maas. Verder geeft het college aan dat ze de verlichting ook als een randvoorwaarde wil meenemen in de gesprekken met de provincie. Duidelijke taal. Daar houden we van. We zijn blij met deze beantwoording, het is in ieder geval een goede stap in de juiste richting. Afwachten nu.

Minima / Mantelzorgpas Wat zou het ...

EENLokaal EENLokaal Venlo 24-01-2019 10:32

Minima / Mantelzorgpas Wat zou het fijn zijn als mensen in armoede of mantelzorgers uit de gemeente Venlo niets steeds weer opnieuw hun verhaal moeten vertellen. En niet steeds opnieuw nieuwe formulieren moeten invullen. Deze verzuchting hoorde raadslid Marjan Schuman meerdere keren van hulpverleners en cliënten. Het idee van een pasje, waardoor mensen gemakkelijker en sneller van voorzieningen gebruik kunnen maken was er al bij velen. Daarom stelde zij een motie op samen met raadslid Erik Manders. Waarop een toezegging van de wethouder volgde om een onderzoek te doen. Eind 2018 was het zover: het minima/mantelzorgpasje werd aanbesteed. Marjan Schuman wil betrokken wethouders, ambtenaren, vrijwilligers en professionals danken. Het heeft haar veel voldoening gegeven dat dit initiatief tijdens haar raadsperiode concreet is opgevolgd. Zij kijkt uit naar het uitkomen van het pasje.

EENLokaal (raads)leden doen mee aan ...

EENLokaal EENLokaal Venlo 20-01-2019 12:35

EENLokaal (raads)leden doen mee aan Provinciale Verkiezingen voor LOKAAL-LIMBURG! We zijn goed vertegenwoordigd in LOKAAL-LIMBURG voor de komende provinciale verkiezingen 20 maart a.s. Samen met de andere Lokaal Limburg collega’s zullen de kandidaten zich goed laten horen en zien! Vandaag heeft de Algemene Ledenvergadering namelijk de kieslijst vastgesteld. De volgende (raads) leden van EENLokaal staan op de kieslijst van Noord- en Midden Limburg 3. Leon van den Beucken (raadslid) 10. Tugba Özkaya (raadslid) 13. Jiri Ambroz (lid) 16. Henk Brauer (lid) 18. Mathy Hecker (lid) 19. Albert Melskens (steunfractielid) 20. Pieter Vercoulen (lid) 21. Jos Wolbertus (lid) 22. Duran Yildiz (raadslid) 48. Ad Roest (lijstduwer, lid) De reeds zittende Provinciale Statenleden van LOKAAL-LIMBURG staan op de nummers 1 en 2 van de lijst. De lijsttrekker is Raimond Franssen en de nummer 2 is Henk van der Linden. Bij LOKAAL-LIMBURG zijn vele lokale partijen van de Limburgse gemeentes aangesloten. LOKAAL-LIMBURG is een platform van onafhankelijke lokale partijen, en voortdurend op zoek naar de kleinschaligheid, de menselijke maat en behoud van eigen identiteit. Maar er is natuurlijk nog veel meer. Het verkiezingsprogramma van LOKAAL-LIMBURG vindt u hier: www.lokaal-limburg.nl In de provincie wordt over andere zaken beslist dan op gemeentelijk niveau. Namelijk over duurzame ruimtelijke ontwikkeling,waterbeheer, milieu, energie en klimaat. Maar ook vitaal platteland, regionale bereikbaarheid, openbaar vervoer en regionale economie zijn provinciale aangelegenheden. En de provincie houdt zich bezig met culturele voorzieningen en monumentenzorg. Reden genoeg om ook voor de Provinciale verkiezingen te gaan stemmen. Stem dan ook weer lokaal in het stemlokaal. Stem dan LOKAAL-LIMBURG!