De inbreng van Gemeentebelangen bij de kadernota op 11 juli 2019: Voorzitter, Het is zeer positief te lezen dat onze jaarcijfers in het zwart gedrukt staan! Dat geeft inderdaad de ruimte om beloftes na te komen en nieuw beleid te ontwikkelen. Een mooie uitkomst, waar eerst nog werd uitgegaan van mogelijk rode cijfers. Dat heeft ook geleid tot de vraag van onze fractie hoe het kan dat meevallers zich pas altijd aan het eind van jaar manifesteren. Die vraag is naar tevredenheid door het college beantwoord! Gemeentebelangen wil voorop stellen dat de Kadernota niet de Algemene Beschouwingen betreft. Het is bedoeld om het college kaders mee te geven met het verzoek aan het college dit te verwerken in de begroting om hierover op een later tijdstip, als alles is doorgerekend en integraal kan worden beoordeeld, een besluit over te nemen. U vraagt ons nu bijvoorbeeld te besluiten over de startersleningen om het budget vrij te geven zonder dat wij weten wat er uit de evaluatie komt. In de informatienota van 21 mei 2019 stelt het college voor om € 250.000 beschikbaar te stellen voor de voortzetting van de duurzaamheidslening. Voor het gemak heeft het college dit alvast opgenomen in de Investeringsplanning en meteen de Verordening voor de duurzaamheidslening aangepast naar een verhouding van maximaal 70% voor aanschaf van zonnepanelen, omdat er veel aanvragen voor zonnepanelen zijn. Die wijziging zal echter een remmende werking hebben op de gemeentelijke doelstelling om de energie meer duurzaam te maken. Immers, in maart 2019 is een motie aangenomen om mensen met een nieuwbouwwoning te informeren over de duurzaamheidslening, omdat er veel nieuwbouw wordt opgeleverd zonder zonnepanelen, maar wel met goede isolatie en HR+ voorzieningen. De wijziging van artikel 7, derde lid, van de genoemde Verordening, zal dus naar verwachting dus juist contraproductief werken. We dienen een amendement in om de wijziging van artikel 7 ongedaan te maken. Er wordt ons nu gevraagd een besluit te nemen over een bedrag van 200.000 euro voor lasten verlichting. De keuze die gegeven wordt is of de hondenbelasting afschaffen of de OZB-belasting voor huiseigenaren te verlagen. Mooie kansen, want jaren geleden heeft GB ook al getracht deze middeleeuwse belasting af te schaffen. Destijds zonder steun vanuit de rest van de raad, overigens… Wat ons betreft kunnen beide belastingen worden afgeschaft nu er toch voldoende budget is. Aangezien dit echter een beperkte groep inwoners betreft, de hondeneigenaren of de huiseigenaren, doen wij het voorstel om de Afvalstoffenheffing te gaan verlagen, dat is goed nieuws voor alle inwoners! En daar toen we het toch voor? We dienen hiervoor een amendement in. Tot ons genoegen zagen we dat er weer aandacht is voor ons verkiezingspunt, het Amfitheater in Nootdorp. Begin van deze maand stond er in de PN-actueel een leuk artikel over een feest van de bewonersvereniging van de Haagse wijk Ypenburg in het Nootdorpse Amfitheater. Het wordt dus wel gebruikt door Den Haag, maar nog niet door verenigingen en organisaties van onze gemeente. De locatie zou wat ons betreft een plekje verdienen in de startnotitie Cultuur, om deze mooie voorziening te gaan benutten. We kijken uit naar de Cultuurnota om onze mogelijkheden meer te gaan benutten en ons cultureel erfgoed, zoals bv. de kortebaan draverij, monumenten etc. te behouden en waar mogelijk te bevorderen. Ook vragen wij aandacht voor het maaibeleid. Het kan niet de bedoeling zijn om in bloei staande bloemen gewoon weg te maaien, terwijl er nog volop wordt gesnoept door allerhande insecten, zoals bv op de Padmoes in Delfgauw is gebeurd. Tevens vragen wij aandacht voor het tijdig snoeien van bomen, bv. op de Witbol in Nootdorp om overlast en gevaarlijke situaties te voorkomen. En ook al plaatsen wij nog zulke mooie bankjes in de groene omgeving, als er brandnetels doorheen steken is dat weinig uitnodigend. Ook de grasaren die een groot risico zijn voor honden en katten, zijn in grote getalen aanwezig. En wat te denken van de eikenprocessierups. Vanuit het Volkenrak horen we dat een melding is afgedaan zonder dat er iets is veranderd. Waarom wordt dit niet opgelost. Kortom: meer aandacht voor waar wel of juist geen onderhoud te plegen aan onze openbare ruimte! We zijn als fractie zeer ingenomen met het feit dat de meldingen van ons buitenraadslid direct zijn opgepakt en er nu een actie is gestart om oude fietsen, na waarschuwingen, te gaan verwijderen. We zijn blij met de aandacht voor Pijnacker-Centrum, maar we vragen tegelijkertijd ook aandacht voor de Parade in Nootdorp, waar we een toename zien van de lege winkelpanden. We moeten een leegstand zien te voorkomen. Het winkelcentrum moet aantrekkelijk blijven. Voor wat betreft de preventie van fietsendiefstal zijn we blij dat er borden zijn opgehangen, maar die zouden we ook graag zien bij de fietsenstallingen zelf, zodat fietsers bij het stallen van hun rijwiel ter plekke op nuttige maatregelen gewezen worden. In het kader van de motie overlast afvalinzameling van het CDA is Gemeentebelangen het er mee eens dat de 6 nieuwe toezichthouders mede hierop worden ingezet. De plekken waar deze overlast plaatsvindt zijn bekend. Ook zou tijdelijk cameratoezicht in dit kader te overwegen zijn. Gemeentebelangen zal de motie dan ook mede indienen. Bij de sportverenigingen ontstaat langzaam maar zeker een tekort aan financiële voorzieningen, en daarom zouden we willen pleiten voor een bevriezing van de inflatieverhoging van het profijtbeginsel. Welk voorstel kan ons college ons daarvoor voor de behandeling van de begroting doen? De bovengenoemde punten zijn niet random gekozen. We willen graag inzicht krijgen in de ontwikkeling van de uitgaven voor met name Sport, WMO, Armoedebestrijding, Interne dienst, Cultuur, Groenonderhoud en Handhaving om te kunnen beoordelen waar bijsturing kan en nodig is. We dienen hiertoe een motie in. Voorzitter, hier staan we als Gemeentebelangen voor!
14 documenten
Evert de Bruine. Raadslid voor ...
Gemeentebelangen SGP VVD CDA PvdA Neder-Betuwe 05-07-2019 16:15
Amendement afvlakken structurele verlaging OZB verworpen, maar wel met toezegging coalitie. Voor: PvdA en wij (Gemeentebelangen) Tegen: SGP, CDA, VVD en CU. In de gemeente Neder-Betuwe is afgesproken jaarlijks het OZB tarief te laten dalen met 2% tot een belastingdruk van 100%. Met deze verlaging is mijn partij het van harte eens, echter willen wij dat op een andere manier bereiken. De financiële positie van de gemeente is grillig, mede door Den Haag die geen betrouwbare partner is door weinig consistentie in haar bijdrage aan de gemeenten en daarom diende ik dan ook het onderstaande amendement in. U kunt meer over ons standpunt lezen in mijn betoog die ik gisteren uitdroeg tijdens de raadsvergadering betreft de kadernota en deze leest u hieronder: Geachte voorzitter, leden van de raad Zoals u al heeft kunnen horen stond in de bijdrage van mijn fractievoorzitter mevrouw Berends dat wij met een amendement zouden komen wat betreft de structurele ozb verlaging. Voorzitter dit doen wij omdat het college altijd zo mooi zegt dat wij strak aan de wind moeten blijven zeilen. Omdat te blijven doen zijn koerswijzigingen bij een veranderlijke windrichting dan ook noodzakelijk wat ons betreft. Door de grote tegenvallende meicirculaire van dit jaar voelen wij de windrichting dan ook langzaamaan veranderen en wat gemeentebelangen betreft is het dat ook noodzakelijk dat dit College en deze coalitie overweegt om kleine koerswijziging aan te gaan brengen. Dit gezien de grote tekorten op onze financiële situatie, de mogelijke onzekerheden in toekomstige circulaires, de grote onttrekking uit de algemene reserve en de nu nog mogelijk onbekende tegenvallers. Voorzitter In de afgelopen begrotingsraad van 2018 is er een motie aangenomen die regelt dat ook na 2021 de ozb belasting structureel met 2% wordt verlaagd. Wij waren daar toen geen voorstander van en wel om twee redenen. De eerste reden was dat wij vonden dat de ozb verlaging alleen kon plaatsvinden als de begroting dat toestond en in de tweede plaats vonden wij dat deze verlaging niet onder de 100% mocht komen, zoals in die motie wel was beschreven. Voorzitter, wij zien dus een oplopend financieel tekort op de gemeentelijke financiële positie en wat ons betreft moet daar op gereageerd worden en dit amendement wil gemeentebelangen daarvoor een aanzet geven. Zoals u kunt zien willen wij met dit amendement dat de ozb wordt verlaagd tot 100%, maar wel op een voorzichtige manier. Wij willen bewerkstelligen dat de ozb niet meer structureel wordt verlaagd, maar alleen als de begroting dat toelaat. Dat de belastingdruk omlaag moet blijkt ook wel uit de jaarlijkse rapportage van de provincie die al enkele jaren hetzelfde geluid laat horen. En die luidt dat de financiële positie van de gemeente Neder-Betuwe matig is door een hoge belastingdruk en dat in tijden van financiële malaise deze niet zomaar verhoogd kan worden. Met dit amendement willen wij er voor zorgen dat het college de kans krijgt de ozb verlaging voor een jaar of misschien meerdere jaren achter elkaar vlak te houden. Dit kan er voor zorgen dat als de financiële positie nog verder naar beneden wordt bijgesteld, door mogelijk komende negatieve circulaires en er misschien wel weer bezuinigd moet gaan worden, het ozb tarief niet hoeft worden verhoogt, omdat er de jaren ervoor al rekening mee was gehouden. Het doel van Gemeentebelangen blijft dus gelijk met dat van deze coalitie. De ozb moet worden verlaagd tot 100%. Helaas zorgt den Haag ervoor dat het accres enorm fluctueert waardoor plotseling de gemeentelijke financiële positie onder druk komt te staan. Dat dit voor problemen zorgt zien we om ons heen in andere gemeenten. Deze ontwikkeling leidt ertoe dat wij op een verantwoordelijke manier moeten kijken hoe wij de belastingdruk verlagen. Onze oproep is dus om samen als raad, op voorstel van het college, jaarlijks te besluiten of de ozb verlaging doorgang kan vinden of dat we zeggen van nee, we stellen het voor een jaartje uit en kijken wat de ontwikkelingen doen met betrekking tot de komende circulaires. Nawoord. Veel fractie's, waaronder ook de coalitiepartijen waren het met ons eens dat we voorzichtig moesten blijven en goed moeten blijven opletten of de verlaging OZB niet eerder moet worden stopgezet. Dit om tweeërlei redenen - Een nog lagere uitkering uit het gemeentefonds - stijgende OZB tarieven in de gemeenten om ons heen Raadsbreed zijn wij het dus eens om te komen tot een gemiddeld OZB echter was er geen meerderheid te vinden voor de manier die ons het beste lijkt. Toezegging coalitie: Bij de stemverklaringen heeft raadslid van Andel van de VVD Neder-Betuwe mij wel een toezegging gedaan en die luide: De VVD begrijpt ons amendement. Hij gaf aan dat er jaarlijks wordt gekeken wat mogelijk is binnen de financiën en als het niet uit kan gaan we (de coalitie) niet in de min. Eigenlijk was dat precies wat dit amendement beoogde, dus wij (Gemeentebelangen Neder-Betuwe) zijn tevreden, ondanks dat het amendement verworpen is.
Postweg/Bosscheweg, tweede fietsbrug ...
Gemeentebelangen D66 CDA Vught 01-07-2019 11:41
Postweg/Bosscheweg, tweede fietsbrug turborotonde Gemeentebelangen is blij dat er een tweede fietsbrug wordt aangelegd bij de rotonde Postweg/Bosscheweg. Met de realisatie wordt optimaal invulling gegeven aan een verkeersveilige ontvlechting van fietsers, voetgangers en autoverkeer. Een betere doorstroming van het verkeer is niet alleen in het belang van ’s-Hertogenbosch maar ook van Vught. De drukke en gevaarlijke rotonde op de grens van Vught en Den Bosch is al jaren onderwerp van gesprek. Er worden met regelmaat fietsers omvergereden. Ook in de Vughtse raad leidde de rotonde het afgelopen jaar tot reuring. De oppositie, met D66, CDA en SP, was van mening dat de financiële bijdrage van Vught niet in verhouding stond tot het belang van Vught ten opzichte van Den Bosch. Terwijl de coalitie wel degelijk het belang voor Vught erkende. Zowel de Postweg als de Bosscheweg sluiten aan op de, op Bosch grondgebied gelegen, rotonde en hebben wel degelijk een belang in de verkeersveilige afwikkeling van het verkeer. Het is in Brabant heel gebruikelijk dat niet het eigendom van belang is bij de verdeling van de kosten, maar het aantal wegen per wegbeheerder die erop aansluiten. Ook niet onbelangrijk is dat de Postweg als ontsluitingsweg gaat dienen tijdens als de N65 wordt afgesloten tijdens de herinrichting. Op het totale project (twee fietsbruggen en ombouw turborotonde) draagt Vught €825.000 (20%) bij in de totale kosten van € 4,1 miljoen. Gezien het regionale belang en het feit dat de provincie de verkeersveiligheid van de fietsers hoog in het vaandel heeft draagt de Provincie een substantieel bedrag bij van € 1,9 miljoen en Den Bosch een bedrag van € 1.375.000. Gelukkig werd het voorstel toch raadsbreed aangenomen.
PVV UrkHelaas heeft onze motie het ...
Gemeentebelangen SGP ChristenUnie CDA Urk 23-05-2019 20:50
Helaas heeft onze motie het vanavond niet gehaald. Alle partijen in de Urker gemeenteraad stemden tegen (ChristenUnie, CDA, Hart voor Urk, SGP en Gemeentebelangen). De motie had als doel de voorrang die status houders krijgen bij de toewijzing van een sociale huurwoning af te schaffen. Vanuit onze achterban maar ook vanuit de Urker bevolking in het algemeen wordt de kwestie rondom de verdeling van sociale huurwoningen vaak bij ons gemeld. Wij weten dat dit voor de gemeentes een moeilijk dossier is maar wij willen dat wij als gemeente Urk hier toch eens serieus naar gaan kijken of we dit ook anders kunnen doen en vanaf nu iets meer aan onze eigen Urker bevolking gaan denken.
Tijdens de raadsvergadering van 17 ...
Gemeentebelangen CDA Pijnacker-Nootdorp 26-04-2019 16:20
Tijdens de raadsvergadering van 17 april diende raadslid Bianca van Petegem namens Gemeentebelangen een voorstel in om de metro vaker te laten rijden. Zij werd hierbij gesteund door Eerlijk Alternatief en het CDA. Het voorstel werd met meerderheid van stemmen aangenomen. Het voorstel was bedoeld om de strategische agenda van de Metropoolregio (MRDH) aan te passen. In deze strategische agenda van de MRDH staat vermeld dat men werkt aan: “Verhoging van de capaciteit van RandstadRail-sporen tussen Den Haag Laan van NOI en Leidschenveen en het aanleggen van een keerspoor bij Pijnacker-Zuid”. Het gedeelte tussen Leidschenveen en Pijnacker Zuid wordt niet genoemd. Onze gemeente heeft altijd aangegeven voorstander te zijn van een frequentieverhoging over de gehele lijn, dus van Den Haag tot Rotterdam en terug. De komende periode groeit onze gemeente qua inwoneraantal en dat geldt ook voor onze buurgemeenten. Een goed werkende metro (E- lijn) is essentieel om mensen te vervoeren tussen Rotterdam en Den Haag en om aan te sluiten op de busverbindingen tussen Delft en Zoetermeer. "Door de metro op het hele traject vaker te laten rijden, kunnen we de problemen door groei van het aantal inwoners voorkomen en overvolle metro’s zoals nu soms al het geval is, tegengaan", aldus raadslid Bianca van Petegem van Gemeentebelangen.
CDA stemt tegen VKA+ variant N65 en ...
Gemeentebelangen D66 CDA Vught 11-03-2019 12:32
CDA stemt tegen VKA+ variant N65 en daarmee ook tegen ongelijkvloerse kruising bij Torenstraat in Helvoirt!!! Tijdens de raadsvergadering van 28 februari jl. waren het de fracties van CDA en D66 die zand wilde strooien in de N65 machine. Eerst probeerden zij de beslissing over het VKA+ uit te stellen, omdat de laatste verkeerscijfers ontbraken voor het onderliggend wegennet als gevolg van de VKA+ variant. Op zich heel vreemd, omdat het aantal aansluitingen hetzelfde blijft en de doorrekeningen van de cijfers bij de VKA variant dus nagenoeg hetzelfde beeld op zullen leveren bij de VKA+ variant. Nu de optimalisering van het VKA een feit is en het aankomt op beslissingen blijken CDA en D66 zwakke knieën te hebben. Met onjuiste argumenten over verkeerscijfers, kosten en dergelijke die in het verleden niet gebruikt werden. Toen stemden alle fracties, dus ook CDA en D66, met de gewenste unanimiteit, in met alle collegevoorstellen en de daarbij behorende financiering, zonder enig voorbehoud. Toch wel heel bijzonder van de fractie van D66 die bestuurlijke verantwoording heeft gedragen op dit dossier en echt wel beter weet. Het CDA maakte het nog bonter en stemde als enige fractie tegen de VKA+ variant. Daarmee vallen zij terug op de eerder unaniem geaccordeerde VKA variant. Met die beslissing laten zij niet alleen de inwoners van Vught, maar ook de inwoners van Helvoirt in de kou staan. Want de VKA variant houdt op de bij de Boslaan en zet een streep door de ongelijkvloerse kruising bij de Torenstraat in Helvoirt. Het CDA kiest dan liever voor geen verdiepte ligging en extra opstelstroken met verkeerslichten bij de kruising Boslaan/Vijverboschweg. Daarmee sluiten zij de ogen voor de verantwoordelijkheid die zij ook hebben voor de bewoners van Helvoirt die over 1,5 jaar bij Vught horen. We kunnen niet anders concluderen dan dat CDA en D66 inzetten op partijpolitiek in plaats van het algemeen belang voor Vught en Helvoirt.
Gouda PositiefWaar wij al bang voor ...
Gemeentebelangen GroenLinks D66 CDA PvdA Pijnacker-Nootdorp 10-03-2019 09:05
Waar wij al bang voor waren en tegen geageerd hebben is gebeurd. Gisteravond hebben de coalitiepartijen D66, PvdA, GroenLinks, CU en CDA in de raad besloten om extra lasten van E 1 tot E1,5 mln per jaar bij de burger neer te leggen....Er valt dus weer wat te kiezen...ook voor de Provincie op 20 maart a.s. kun je lokaal stemmen, op de Lokale Partijen Zuid Holland waar wij lid van zijn. Www.vlpzh.nl voor meer info.
Via deze weg willen wij familie en ...
Gemeentebelangen CDA Neder-Betuwe 06-02-2019 18:42
Via deze weg willen wij familie en vrienden van oud burgemeester Harinck (gemeente Dodewaard) en allen die dichtbij hen staan van harte condoleren. Wij wensen hen veel sterkte toe de komende periode. Fractie Gemeentebelangen Neder-Betuwe
In memoriam, oud burgemeester gemeente Dodewaard. André Harinck, die van 1988 tot 1998 burgemeester was van de toen nog zelfstandige gemeente Dodewaard, is maandag in zijn geboorte- en woonplaats Sliedrecht op 83-jarige leeftijd overleden. André Dirk Harinck (Sliedrecht, 14 oktober 1935 – Sliedrecht, 4 februari 2019) was een Nederlands politicus. Hij was lid het CDA. Hij was leraar op een mavo en tevens actief in de lokale politiek van Sliedrecht voor hij in juli 1988 benoemd werd tot burgemeester van Dodewaard. In die hoedanigheid, als verantwoordelijke voor de openbare orde, kreeg hij ook te maken met acties tegen de Kerncentrale Dodewaard. Midden 1998 ging Harinck vervroegd met pensioen. Harinck was officier in de Orde van Oranje Nassau. (Foto: Familie Harinck) Bron: https://www.gelderlander.nl/neder-betuwe/oud-burgemeester-harinck-van-dodewaard-overleden~aecef783/
Samen met CDA en VVD hebben wij ...
Gemeentebelangen VVD CDA Neder-Betuwe 05-02-2019 17:35
Samen met CDA en VVD hebben wij vragen gesteld over het ozb-tarief voor sociale instellingen, zoals bv een dorpshuis of een (sport)vereniging. Bij de VNG (vereniging Nederlandse gemeenten) zijn echter vragen gekomen wat nu wel en wat nu niet behoort tot een sociale instelling. Wij hebben dan ook een tussenantwoord gekregen, die alsvolgt is geformuleerd: "Wij (de gemeente) hebben – in dit licht van de onduidelijkheden – gemeend een pas op de plaats te moeten maken. Als de duidelijkheid - die ook wij nodig hebben - door de staatssecretaris gegeven is zullen wij per omgaande uw vragen ook inhoudelijk beantwoorden." Wij zullen dus wat geduld moeten hebben. Zodra wij de antwoorden hebben zullen wij die hier publiceren.
Wij hebben samen met de VVD en het ...
Gemeentebelangen VVD CDA Neder-Betuwe 19-01-2019 15:01
Wij hebben samen met de VVD en het CDA vragen gesteld over een lager ozb tarief voor sociale instellingen.
Terug van weggeweest. Politiek Nieuws gaat ook weer de schriftelijke vragen, gesteld door raadsleden publiceren. Schriftelijke vraag aan het college van B&W Datum indiening: 15 januari 2019 Indiener: N. van Andel, E.C.A. de Bruine en C.M. Hommersom Onderwerp: Onroerendezaakbelasting voor sociale instellingen