Nieuws van Lokaal Almelo Samen over CDA inzichtelijk

5 documenten

Een goede bestrijding van de ...

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen CDA Almelo 29-06-2019 12:14

Een goede bestrijding van de Eikenprocessierups is alleen maar mogelijk als gemeenten gezamenlijk optrekken in de strijd. Helaas vonden het CDA, CU en fractie Weinreder het nodig om tegen te stemmen.👎 #fail #eikenprocessierups #bestrijding

Motie treinverbinding ...

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen VVD D66 CDA Almelo 03-04-2019 08:27

Motie treinverbinding Amsterdam-Berlijn gewijzigd op aandringen LAS. Ontsproten in de Twenteraad (Regio Twente) een motie om er op aan te dringen dat de treinverbinding van Amsterdam naar Berlijn een stop in Hengelo zou behouden. Almelo als stop leek wat al te gemakkelijk te worden gofferd in het streven om de reistijd tussen de Duitse hoofdstad en Amsterdam te willen bekorten. Die ‘grachtengordelwens’ is al langer een punt van aandacht en ook de NS ziet een snellere verbinding tussen beide metropolen wel zitten. Door tussenstops aan Nederlandse zijde van de grens te schrappen zou er per stop een tijdwinst van 4 minuten kunnen worden gerealiseerd. Dat geldt aan de Duitse zijde van het traject eveneens. Echter Deutsche Bahn, die de lijn mede namens NS exploiteert, is niet van zins de eerste 15 jaar te schrappen in het aantal stops. Dit vanwege de importantie voor het ‘Regionalverkehr’ in met name Nedersaksen. Blijft dus te strepen in het Nederlandse deel met stops in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. Drie à vier stations overslaan zou dan een tijdwinst van 12 tot 16 minuten opleveren, maar dat acht Lokaal Almelo Samen (LAS) niet wenselijk gezien de geringe tijdwinst in vergelijk met de huidige functie als Intercity-verbinding, net zoals de Deutsche Bahn dat vindt voor het traject in ons buurland. Voor reizigers en forenzen uit voornoemde steden en omliggende regio’s is de verbinding van levensbelang mede omdat velen juist bewust kiezen voor deze Duitse trein. Vooral ook vanwege het hogere comfort in vergelijk met het aftandse materieel dat NS inzet op het traject naar Twente. De door de Twenteraad geïnitieerde en door D66 Almelo ingediende motie leek dus min of meer op een capitulatie om maar een aantal stops te schrappen vanwege een kwartiertje tijdwinst tussen Amsterdam en Berlijn. Voor Almelo en omliggende gemeenten een slechte zaak, zo concludeerde vorige week ook al de gemeenteraad van Tubbergen dat eveneens de stop in Almelo (en Hengelo) wil behouden. LAS hield de gemeenteraad voor dat een aantal fracties wat al te lichtzinnig de motie van D66 al hadden ondertekend en pleitte voor een aanpassing van de motie met tevens behoud van de stop in Almelo. Leefbaar Almelo onderstreepte dat alsnog ook al had het de motie al ondertekend. De CDA-fractie ondersteunde de voorgestelde motiewijziging van LAS evenals de VVD en uiteindelijk alle fractie die de motie al hadden ondertekend. Het Almelose college van B&W kan dus aan de slag om de verbinding voor de reizigers/forenzen uit de regio Almelo te behouden. Goed nieuws Deutsche Bahn maakte onlangs bekend nieuwe treinstellen aan te schaffen van het type TALGO. Deze Spaanse trein heeft een voortreffelijk comfort en kan rijden met snelheden tot 230 km per uur. Deutsche Bahn gaat de TALGO ook inzetten op het traject Berlijn-Amsterdam via Twente. Een loc-wissel in Bad Bentheim (D) wordt daardoor overbodig en dat levert zo’n 25 minuten tijdwinst op. Meer dan het schrappen van Nederlandse stations waarbij Hilversum, Apeldoorn en Almelo moeten vrezen. Hogesnelheidslijn Het Rijk, de Duitse regering, NS en Deutsche Bahn hebben een vooronderzoek laten uitvoeren voor een Hsl-verbinding tussen Berlijn en Amsterdam met als ultieme doel een reistijd van 3 uur. Via Arnhem en Nordrhein Westfalen zou dat een investering vergen van zeker 2,2 miljard euro. Via de bestaande verbinding door Twente echter een veelvoud van circa 6,5 miljard euro. Deutsche Bahn heeft echter tevens laten weten, dat het de eerste 10 jaar zeker niet gaat investeren in een nieuw traject omdat het andere prioriteiten heeft. Bovendien zou een snelle Hsl trein mogelijk maar een paar keer per dag ingezet kunnen worden.

Links Blok hekelt College en ...

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Almelo 11-01-2019 11:15

Links Blok hekelt College en coalitie. Hebben ze gelijk? De gemeente Almelo heeft nog tot 2022 te gaan om uit de rode cijfers te komen. Maar het Linkse Blok bestaande uit PvdA, SP, GroenLinks en Leefbaar, verwijt de coalitie (CDA/VVD/LAS/ChristenUnie) dat het de bezuinigingen teveel op het bordje legt van het sociale domein door hier juist fors te willen bezuinigen. In het verzamelbesluit wordt voorgenomen 12,7 miljoen te willen bezuinigen om uiteindelijk in 2022 weer zwarte cijfers te kunnen schrijven. Die keuze is door de coalitie gemaakt omdat juist hier zeer forse overschrijdingen van het door het Rijk beschikbare budget plaatsvinden. Het links Blok noemt dat ‘dobberen op een stuurloos schip en een mission impossible’ en noemt het College van B&W in deze zelfs ‘rupsje nooitgenoeg’. Die laatste term onthouden we even, want wat constateert onderzoeksbureau COELO, het bureau dat jaarlijks de gemeentelijke kostenstijging voor de burgers bijhoudt; “Hoe linkser de raad, hoe hoger de heffingen!” Dat noemt Lokaal Almelo Samen ‘de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet’, want wat zegt COELO verder; Inwoners van gemeenten waar de PvdA aan de knoppen zit, betalen dit jaar meer verhoging aan ozb, riool- en afvalstoffenheffing dan gemeenten waar lokale partijen en ChristenUnie mede aan het bewind zijn. Onderzoeker Corine Hoeben van COELO is over die verschillen niet verbaasd; “Hoe linkser de raad, hoe hoger de gemeenteheffingen.” Het is maar dat u dit even weet!

Tweede Kamer wil verlaging OZB ...

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen ChristenUnie D66 CDA Almelo 14-11-2018 15:17

Tweede Kamer wil verlaging OZB verenigingen. Lokaal Almelo Samen maakt zich al een paar jaar druk over de gestegen gemeentelijke lasten voor buitensportaccommodaties. Sinds 2012 zijn met name de fors gestegen OZB-lasten meerdere verenigingen tot een zware last geworden. Ook tijdens de begrotingsbehandeling vorige maand werd wederom het college van B&W gevraagd nog eens goed naar deze ongewenste ontwikkeling te kijken ondanks dat de gemeente nog een aantal jaren moet bezuinigen om de financiĂ«le huishouding weer op peil te krijgen. De oorzaak van die financiĂ«le toestand ligt in de veel te ambitieuze jaren 2004/2010 en die ellende achtervolgt de inwoners, bedrijven en organisaties nu al jaren. De wethouder heeft ons tijdens de begrotingsbehandeling toegezegd nog eens een keer goed te gaan kijken naar de OZB-tarieven voor maatschappelijke organisaties in Almelo. Onverwachte hulp inzake de OZB-tarieven komt nu vanuit de Tweede Kamer. Initiatiefnemer Pieter Omtzigt (CDA) heeft met steun van coalitiepartners D66 en ChristenUnie een meerderheid weten te vinden om de gemeentelijke OZB-tarieven te beteugelen. Volgens het voorstel van Omtzigt moet het OZB-tarief voor sportverenigingen, speeltuinen en dorpshuizen berekend worden volgens het OZB-tarief voor woningen en niet als zakelijke heffing. Dit omdat die organisaties zich inzetten voor de samenleving en volgens Omtzigt geen ondernemerswinst als doel hebben. Landelijk is het aantal verenigingen met financiĂ«le problemen inmiddels fors gestegen, neemt sportbeoefening in verenigingsverband bij senioren flink af, stijgen contributies meer dan de inflatiecorrectie en wordt er al fors bezuinigd op de uitgaven om het hoofd boven water te houden. Het clubhuis, de tribune, de lichtmasten, de kleedkamers et cetera is inmiddels een last geworden, mede met ‘dank’ aan gemeenten. In Almelo nog extra door de in het verleden opgevoerde extra opslag OZB van 5 procent bovenop de inflatiecorrectie en de invoering van de HARVO-heffing omdat deze opstallen als zakelijk worden aangeslagen. In vijf jaar tijd een verdrievoudiging van gemeentelijke lasten voor verenigingen/organisaties met ‘eigen’ onroerend goed. Goed dat in Den Haag ook die tendens opvalt en leidt tot maatregelen! Wij zullen dit scherp in de gaten blijven houden en wachten vol verwachting op de reactie van de wethouder.

Gemeenteraad op ecologische ...

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen CDA Almelo 06-10-2018 13:31

Gemeenteraad op ecologische excursie. ALMELO – Op het gebied van de ecologische omgeving in stad en ommeland hebben gemeenteraden de komende jaren een flinke slag te maken. Het ‘speelveld’ is divers van milieuverbetering tot het bieden van economische ruimte. Uitgangspunten daarbij zijn duurzaamheid en circulaire economie. Met dat laatste gaat het zeker ook om het terugdringen van milieubelastende materialen. Voor een gemeente komt de planologische toekomst van stad en ommeland eveneens aan bod. Waar ruimte voor ontwikkeling als woningbouw en bedrijvigheid en waar ruimte voor ecologisch groen en water in het versteende gebied? Vragen die steeds groter worden om omliggend landschap haar natuur- cq agrarische waarden te laten behouden. In het versteende gebied van de stad is ontkoppeling van hemelwater van belang gelet op terugdringen van de hogere temperatuur in de stadskern tegen te gaan en om waterzuiveringsinstallaties niet meer te belasten dan noodzakelijk. De aanleg van meer wadi’s en ‘blauwe stromen’ naar dichtstbijzijnde waterlopen en beken zal in Almelo de komende jaren vorm krijgen om het riool te ontlasten. De gemeenteraad van Almelo kreeg een en ander zaterdag voorgeschoteld om inzicht te krijgen in de materie als geheel en raakvlakken zoals o.a. de ‘rood voor rood’ regeling, het opruimen van asbestdaken, onderhoud openbaar groen en meer aanleg ecologisch groen, het uitbouwen van milieuvriendelijk opwekken van energie, promoten van de elektrische auto, de aanleg van oplaadpunten, het indammen van brandstoffen als benzine en diesel et cetera. Het onderwijs en milieuorganisaties zijn daar al lang mee bezig, bleek de raadsleden tijdens de ontvangst in het Middelbare Zone College, de fusieschool AOC Oost/Groene Welle aan de Bornerbroeksestraat te Almelo. Milieuorganisaties hebben hun gezamenlijke project het ‘Doepark’ in de Almelose binnenstad met het IVN als bindende factor. Tevens is het IVN de uitvoerder voor de gemeente Almelo om het basisonderwijs van leerstof te voorzien en te onderwijzen. Alleen het geld ontbreekt nog om het educatiepaviljoen in het ‘Doepark’ te kunnen realiseren. Ook dat is een knelpunt waar de gemeenteraad gevraagd wordt de helpende hand toe te steken. Een tocht per bus door stad en ommeland liet de raadsleden vervolgens zien waar de gemeente nog te kort schiet in onderhoud, waar kansen liggen voor meer ecologisch groen met aanleg van zogenoemde ‘Honey Highway’s’ langs de invalswegen van de stad en waar ontwikkeling en transformatie in het ommeland de komende jaren nog op het beleidspad van de gemeente afkomt. Trots kan Twente in ieder geval zijn op de aanleg van de Doorbraak door het waterschap Vechtstromen. De aanleg helpt Almelo de voeten droog te houden, maar is tegelijkertijd ook een ‘pareltje natuur’ geworden dat bovendien goed is ontsloten met fiets- en wandelpaden. Kortom een werkbezoek dat de gemeenteraad van Almelo moet helpen prioriteiten te stellen binnen een beperkt kapitaal. De wethouders Jan Martin van Rees (LAS) en Eugùne van Mierlo (CDA) zijn daarbij de kartrekkers.