Ons verkiezingsprogramma #planB komt goed uit de bus bij de meetlat van de Fietsersbond Apeldoorn! Interessanter is het te weten in hoeverre de partijen inhoudelijk goede plannen hebben voor de fiets en het fietsbeleid. We hebben onze ‘meetlat’ gelegd tussen de lange lijst met fietsthema’s van de Fietsersbond Apeldoorn en de partij-programma’s. Opvallend - in positieve zin - zijn ChristenUnie, Partij voor de Dieren, SGP en Progressief Sociaal Apeldoorn. Zij hebben veel aandacht voor fiets-gerelateerde onderwerpen. Er zijn ook partijen die het woord ‘fiets’ in het geheel niet vermelden: Socialistische Partij, Vrede & Recht en Lokaal Apeldoorn. 1. Stimuleren van het gebruik van de fiets CU, D66, PSA, PvdA, PvdD en SGP spreken zich uit voor meer plekken in het centrum waar je je fiets gratis kunt stallen. CU, GB, PvdD en SGP willen fietsers vaker/sneller groen licht geven bij verkeersregelinstallaties (stoplichten). CU, GL, PSA, PvdD en SGP willen dat bedrijven en scholen het fietsgebruik stimuleren. CU, D66, GB, GL, PSA, PvdA, PvdD en SGP willen het autoverkeer in de binnenstad terugdringen. PSA wil jongeren die meer dan 10 km naar school moeten fietsen, een trajectkaart verstrekken of tegemoetkomen in de aanschaf van een e-bike. 2. Stimuleren van het gebruik van de fiets in het voor- en na-traject PSA wil meer openbare toiletten in de binnenstad. [De Fietsersbond ziet deze graag in de bewaakte fietsenstallingen.] CU, PSA, PvdA, PvdD en VVD zijn voor de handhaving van gratis fietsenstallingen in de binnenstad. PvdD wil deelfietsen stimuleren en de fiets ook de eerste 24 uur gratis kunnen stallen in de bewaakte NS-stalling. [NB Dat laatste is al mogelijk vanaf 16 maart 2018.] 3. Sneller en directer maken van de fietsroutes in de stad, in het buitengebied en naar omliggende gemeenten Dit item is (soms deels) opgenomen in de programma’s van CU, D66, GB, GL, PvdA, PvdD, SGP en VVD. D66 wil de snelfietsroutes beter laten aansluiten op de doorstroomassen, en is de enige partij die beleid heeft geformuleerd voor snelfietsroutes. VVD wil contactpunten tussen fietsers en auto’s verminderen door tunnels (onder de ring). De PvdD bepleit voor fietstunnels, o.a. bij de Prinses Beatrixlaan en de Lupineweg. 4. Veiliger maken van het fietsgebruik: veilig op de fiets voor iedereen De CU wil de paaltjes op fietspaden zoveel mogelijk laten verwijderen. [Is al aantal jaren in uitvoering]. Deze partij wil tevens snel- en langzaam verkeer zoveel mogelijk scheiden. 50Plus en de PvdD willen scooters met een blauw kenteken weren van de fietspaden binnen de bebouwde kom. GB wil speed pedelecs weren van het fietspad; de VVD wil een extra rijbaan voor speed pedelecs. CU en PvdD willen het aantal ongevallen verminderen. PvdD wil dit bereiken met een veiligheidsplan, snellere aanpak van fietsknelpunten. Ook wil PvdD op smalle wegen zonder vrij-liggende fietspaden de maximum snelheid terugbrengen tot 30 km/uur. CU legt nadruk op het scheiden van langzaam en snel verkeer, en op het verwijderen van paaltjes. CDA, CU, GL, PSA, PvdD, SGP, SP en VVD zetten in op een veilige verkeerssituatie bij de scholen. CU en VVD willen oversteekplaatsen bij scholen verbeteren. CU en PSA willen het parkeren van auto’s bij scholen veiliger maken. CDA, GB, PSA en SGP willen meer verkeerseducatie voor scholieren en/of senioren. CDA, CU, LA, PSA, PvdA, en PvdD willen 30-km gebieden zoveel mogelijk inrichten als autoluwe fietsroutes. 5. Prettig recreatief fietsen PSA en VVD willen meer bankjes langs recreatieve routes. CU, PvdA, SGP en VVD willen meer oplaadpunten voor e-bikes. VVD wil toiletten in de natuur (voor wandelaars, fietsers en ruiters).