Nieuws van politieke partijen in Tiel over CDA inzichtelijk

13 documenten

D66 steunt motie tegen plastic ...

D66 D66 VVD CDA PvdA Tiel 27-03-2019 16:15

D66 steunt motie tegen plastic afval In de gemeenteraad van 20 maart heeft D66 de motie van GL gesteund die oproept actie te ondernemen tegen het plastic afval in onze gemeente. De motie werd ingediend door GL, CU, ProTiel Kleurrijk CDA, PvdA en D66. Alleen VVD en PvdB stemden tegen.... We zien dat ook plaatselijke snackbars en de supermarkten inzetten op terugdringen van plastic verpakkingen. De voorstemmers roepen het college op proactief te zijn en het goede voorbeeld te geven. Juist daar waar het gaat om het terugdringen van zwerfvuil in Tiel, is het opmerkelijk dat PvdB en VVD hier niet in meegaan...

📣Motie Plastic ...

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Tiel 21-03-2019 19:47

📣Motie Plastic aangenomen!📣 🌎Gisteren dienden we tijdens de raadsvergadering een motie in over plastic. Onze focus ligt bij bewustwording en het terugbrengen van het aandeel plastic bij de bron in de gemeente Tiel. We baseerden ons hierbij op het VNG model (de Global Goals uitwerking op gemeentelijk beleid). Daaruit blijkt dat we - los van het aansluiten bij het landelijk Plastic Pact en het Europese verbod op single-used plastic- in kunnen zetten op een gedragsverandering. En dat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van overheid, inwoners en ondernemers.🌎 Hoe dan? ✅Door een Kopgroep Plastic op de richten, waarin raadsleden, bestuurders en inwoners samenwerken. ✅Door pro-actief te zijn, te inspireren, het goede voorbeeld te geven, bijvoorbeeld door gesprekken met ondernemers aan te gaan, in te zetten op samenwerking, samen te werken in de regio, door educatie, sprekende voorbeelden te delen en actief te informeren in de (sociale)media. ✅ Hier de komende jaren op in te zetten. Het heeft ons enige tijd gekost. Voor de mensen die het hebben gevolgd: zo'n 3 maanden; een raad waarin we de motie tóch niet inbrachten, een 'werkstuk' met uitleg over de omvang van dit probleem, een bespreking tijdens de commissie bestuur, opnieuw inbrengen in de raad, motie herschrijven.... Maar: We merken dat dit thema in de gehele raad leeft. We hebben gezocht naar haalbaarheid. Ook gezien de financiële situatie van Tiel en de hoge werkdruk voor ambtenaren door de vorige ronde bezuinigingen. Het resultaat? De motie is aangenomen! De komende jaren gaan we hiermee aan de slag. (De motie dienden we in samen met Pro Tiel, CU, D66 en Kleurrijk en werd ondersteund door PvdA en CDA). * De motie zullen we binnenkort publiceren op onze website

Oppositie keert de mammoettanker van ...

D66 D66 CDA Tiel 16-11-2018 12:37

Oppositie keert de mammoettanker van de coalitie Bij de begrotingsbehandeling heeft D66 de coalitie vergeleken met een op drift geraakte mammoettanker. Alleen de vuurtoren (lees: de oppositie) kan het schip nog keren. De coalitie moet werk maken van de bezuinigingsopdracht door met de gehele raad in de raadswerkgroep ‘Bezuinigingen’ van het college in gesprek te gaan. Met name D66 was zeer kritisch naar de wethouder financiën die de raad onvoldoende heeft betrokken bij de aanbestedingsruimte van RSG Lingecollege. Ook het schenden van de belofte van het college (om bij de Perspectievennota extra uitgaven door te schuiven naar 2019) oogstte veel kritiek. Het amendement om de extra uitgaven uit de begroting te halen werd door de coalitiepartijen verworpen. Opvallend was dat de oppositie het debat domineerde en een groot aantal moties binnenhaalde. Het grootste winstpunt zit in de motie ‘gasloos verbouwen van RSG Lingecollege’. Na de verbouwing is de school niet langer van gas afhankelijk. Dit zal een forse daling van de exploitatiekosten betekenen. Ook moet het college de raad regelmatig bijpraten over de vorderingen rond het armoedebeleid. Bovendien is de motie ‘Prikkelarme kermis’ aangenomen. Dat betekent dat het college in gesprek gaat met de kermisexploitanten. De kermis wordt gevraagd een dagdeel prikkelarm te draaien, zodat ook mensen die overgevoelig zijn voor lichtflitsen en harde geluiden van de kermis kunnen genieten. In andere gemeenten was dit al een groot succes. De volledige Algemene Beschouwingen van D66 Tiel leest u hieronder: Algemene beschouwingen D66 14 november 2018 bij de 2e Voortgangsrapportage 2018 en de Programmabegroting 2019-2022 Het roer uit handen of: Hoe een mammoettanker bij te sturen? Dia 1 Ik neem u mee aan boord van een schip. Een groot schip. Ik neem u mee aan boord van een mammoettanker. U mag meekijken met de stuurman, op de brug, zo heet het huisje waarin de stuurman en de kapitein hun werk doen. Zij doen dit nog niet zo lang… De bemanning is net aangemonsterd. Het is zwaar weer. Het spat en schuimt en schommelt. De storm raast en giert en zwiept de golven metershoog op. Het zicht is zeer beperkt. Ik schat zo’n 10% van wat er bij normaal weer te zien zou zijn… Dan opeens ziet de 1e stuurman een lichtje, recht vooruit. Hij grijpt zijn marifoon (dat is een soort zee-mobieltje) en hij roept boven de storm uit: 1e stuurman: Attentie, mayday, mayday. Wij zijn een mammoettanker, wij kunnen niet manoeuvreren! U moet uitwijken. Even is het stil. Dan klinkt tussen wat piepjes en kraakjes door: - Wij kunnen niet uitwijken… 1e stuurman: Luister wij willen best samenwerken, we zijn de boel op orde aan het brengen, maar het schommelt zo, we zien bijna niets en u doet niet wat wij willen! Buig af! Wijk uit! - Het spijt ons, wij willen u graag helpen, alle kennis en ervaring is aanwezig, maar wij wijken niet uit. 1e stuurman: Wij liggen op ramkoers, begrijp dat dan! We zijn een mammoettanker! - Uw ramkoers is voor ons helder, maar u focust niet. U heeft de boel niet op orde….Wij zijn de vuurtoren…..! En het was nog lang onrustig op zee… D66 heeft, samen met de gehele raad, de taak ervoor te zorgen dat we niet op de rotsen lopen. De nieuwe coalitie vaart een andere koers dan we gewend zijn de afgelopen raadsperioden. Met de Programmabegroting en de 2e Voortgangs-rapportage als uitgangspunt zet D66 daar kanttekeningen bij. Voor ik verder op de inhoud in ga, past hier wel eerst een compliment aan het college. Het is in lange tijd niet zó lastig geweest, na jaren van bezuinigingen, een sluitende begroting voor 2019 te presenteren. Dat is u gelukt, mijn complimenten daarvoor, maar ik ga er, zoals gezegd, wel een paar stevige kanttekeningen bij plaatsen, want het meerjarenperspectief ziet er niet goed uit. In een gemeente als Tiel, met ruim 40.000 inwoners en een begroting van rond de 130 miljoen euro per jaar, een gemeente met veel rust en ruimte en een veelheid aan regionale functies, een gemeente ook met grootstedelijke problematiek en diverse belangen, daar is een zorgvuldige communicatie van gemeentebestuur met haar inwoners van groot belang. Als politicus heb je een voorbeeldfunctie én een grote verantwoordelijkheid. De gemeenteraad komt op voor álle inwoners en werkt voor de gehele gemeente. Samenwerking en transparantie zijn onmisbare voorwaarden. Als het gaat om deze twee uitgangspunten: transparantie, iedereen mag en kan weten wat de politiek van plan is en samenwerking: iedereen krijgt de gelegenheid mee te denken of mee te doen, dan valt het D66 op dat het college nauwelijks zichtbaar is geweest de afgelopen maanden. Dia 2 Samen voor álle inwoners, respectvol politiek bedrijven, open staan voor ideeën…D66 heeft met plaatsvervangende schaamte gezien hoe in stelselmatig negatieve bewoordingen de Avri en haar medewerkers zijn zwart gemaakt en weggezet als misdadige organisatie. De vicefractievoorzitter en de verantwoordelijk wethouder (en bestuurslid van de Avri) hebben niet gemeend daar afstand van te nemen… Ook in de media is dit een eigen leven gaan leiden. Avri-medewerkers hebben nog dagelijks last de wijze waarop zij in het nieuws zijn gebracht. Gelukkig zijn we nog in gesprek met de Avri en doet het college er alles om de nieuwe wijze van afvalstoffeninzameling tot een goed resultaat te brengen. Maar in regioverband zijn we als Tiel wel beschadigd geraakt. D66 betreurt dat. Een volgend, voor D66 onbegrijpelijk fenomeen, is de veegwagen. Dat we veel last hebben van zwerfvuil, begrijpen we, dat met name de binnenstad schoner kan, dat zien we ook. Maar met een veegwagen beloont u volgens mij de smeerpijpen die er een bende van maken in de stad. U trekt daar maar liefst structureel (dus jaarlijks!) 55.000 euro voor uit. Dan wilt u graag een stadsmakelaar, voor 70.000 euro. In tijden van grote financiële tekorten ga je toch geen geld uitgeven aan dit soort dingen? We hebben toch al een stadsmanager en Hart van Tiel, waar hard gewerkt wordt aan een mooiere binnenstad. U laat nu alle Tielse inwoners opdraaien voor problemen die door een kleine groep en met name in de binnenstad, wordt veroorzaakt… Een treurige ontwikkeling. Door even te wachten met deze uitgaven en met de door u zelf voorgestelde werkgroep op zoek te gaan naar bezuinigingsmogelijkheden, heeft u én een sluitende meerjarenbegroting én u kunt toch uw coalitiekeuzes maken… Dia 3 Vraag: • Kunt u ons nog eens uitleggen wat zo’n veegwagen nu écht oplost, wat bijvoorbeeld onze eigen inwoners niet kunnen? Heeft u bijvoorbeeld Werkzaak gevraagd of zij mogelijkheden zien? • Kunt u ons uitleggen wat de stadmakelaar gaat doen, wat onze eigen stadsmanager en Hart van Tiel niet kunnen? • Gaat u deze raad en dan bedoel ik de gehele raad, nog serieus nemen door de werkgroep die u zelf wilde bezuinigingsmogelijkheden te laten bedenken? Of mag die werkgroep alleen achteraf meedenken over hoe snel u begrotingsgaten wilt stoppen? Vraag: • Welk scenario van tariefstelling heeft de wethouder in het AB van de Avri ingebracht? D66 vindt het vreemd dat uit het vergaderverslag blijkt dat Tiel als enige gemeente voor optie 1 opteerde, terwijl wij de wethouder toch met de opdracht om te gaan onderhandelen op pad hebben gestuurd. • Wat is uw afweging geweest om de raad, zoals u zelf stellig beloofde, de notitie te onthouden waarmee we mee konden denken over de tariefstelling van de afvalstoffenheffing? • Bent u nog steeds voornemens het dossier afvalstoffeninzameling aan de provincie voor te leggen? En zo ja, wat verwacht u daarvan? Dia 4 Een paar opmerkingen over de onderwijshuisvesting. We zien met de dag het nieuwe gebouw voor de mavo gestalte krijgen. Een goed ingericht gebouw zal straks extra mogelijkheden bieden voor de leerlingen die zich hiermee kunnen ontwikkelen in een eigentijdse leeromgeving. Bovendien versterkt een eigentijds gebouw de concurrentiepositie van de school en kunnen we voldoen aan de nieuwste duurzaamheidseisen. Dia 5 Het bevreemdt D66 ten zeerste dat het college niet heeft ingezet op een gasloos schoolgebouw van RSG Lingecollege aan de Heiligestraat. Gasloos bouwen staat landelijk hoog op de agenda en juist op lokaal niveau is het steeds meer gemeengoed. Tiel kan koploper zijn in duurzame innovatie. Een gasloos schoolgebouw vraagt een relatief kleine investering die zich in korte tijd terug verdient. Mijn collega’s van het CDA en ProTiel zullen hier inhoudelijk nader op ingaan. D66 heeft hier een procedurele kanttekening. In de raadsvergadering van 26 september verdedigt de wethouder dat er beslist geen ruimte zit in de aanbesteding van RSG Lingecollege om het gebouw aan de Heiligestraat gasloos te bouwen. De wethouder houdt vast aan een veilige marge van 700.000 euro voor eventuele tegenvallers. Een motie over dit onderwerp haalt het niet. Nog geen drie weken later, op 19 oktober, lezen wij in de Programmabegroting dat er onder meer ruim zes ton aan bezuiniging is gevonden in de aanbesteding van het RSG Lingecollege én dat de rekenrente is verlaagd van 1,5 naar 1 %. Er was dus wel degelijk meer investerings-ruimte. Ik heb de wethouder daar niet over gehoord. Geen mededeling in de commissie, niet in de raad, geen memo: een en al stilzwijgen…. Daarbij komt de verbouwing later gereed dan waarmee in de begroting rekening was gehouden. Dat zogenaamde voordeel verdampt, omdat het er aan het eind gewoon weer bijkomt. (De tijd dat de school van noodhuisvesting gebruik moet maken verandert niet…). Hoe dan ook: er zat wel degelijk ruimte voor een gasloos schoolgebouw (duurzaam, toekomstbestendig en met een forse lagere exploitatielast). U heeft dus eigenlijk de raad de mogelijkheid ontnomen om hier keuzes in te maken. Dat is niet alleen een doodzonde…het is ook nog eens dood zonde! Even naar een geheel ander onderwerp. Wat vrolijker. Ik heb nog een korte anekdote… Dia 6 Vorige week lunchte ik bij een knusse gezellige horecagelegenheid in de Weerstraat. Zaterdagmiddag, mooi weer, gezellig druk. Naast mij zat een jong gezin en achter mij had een stel, rond de 25 jaar, zojuist afgerekend, maar het draalde nog wat om weg te gaan. De man van het stel liep naar het jonge gezin, vertelde dat hij uit Arnhem kwam en in Tiel wilde gaan wonen. Hij vroeg waar Zinder was en of Tiel een beetje ‘te doen’ is… De man en vrouw van het gezin schetsten in nog geen dertig seconden de kern van onze gemeente: “We hebben hier alle vormen van onderwijs, een goed ziekenhuis, heel veel cultuur en een groot horeca-aanbod. Zelfs een wielerbaan en binnenkort een nieuw zwembad! Mensen komen van ver om hier uit te gaan of te eten. En, oh ja, het is hier misschien geen Brabant, maar het is hier wel rustig en gezellig en als je de Tielenaren een beetje hebt leren kennen, is het hier ideaal wonen en werken”, aldus de man van het gezin. Kijk, daar word ik nu blij van! Dia 7 En wat verbindt de Tielse inwoners met de buitenwereld en met elkaar?: cultuur, één van de onderscheidende kwaliteiten, waarmee Tiel echt het verschil maakt tot ver buiten de regio. Maar houden we dat vol? Om uw begroting sluitend te krijgen roomt u de reserve vervangingsinvestering van de Agnietenhof af. Op korte termijn kan dat wellicht geen kwaad. U schendt daarmee echter wel opnieuw het convenant. Eerst door de noodzakelijke aanpassing van de trekkenwand ten laste van de Agnietenhof te brengen, nu met een greep uit de reserves. U verschuift hiermee een probleem naar de toekomst en laat de directeur van het cultuurbedrijf in opperste verwarring achter. “Wat voor een wethouder heb ik nu aan mijn fiets hangen?”, zal hij zich inmiddels meermalen hebben afgevraagd. Dan is er nog de accountant. Die is er nogal kien op dat reserves een goede onderbouwing hebben… Het komt bij ons zo over alsof u uit de losse pols wat geld uit reserves haalt, meer vanuit een persoonlijke voorkeur gedacht…, want een heldere argumentatie heb ik niet kunnen vinden… Wilt u echt dat ons gouden kroonjuweel bij elk wissewasje naar de gemeente moet om de hand op te houden? Vraag: • Er ligt een recent onderhouds- en vervangingsplan voor zowel Zinder als de Agnietenhof. Gaat dat nu de prullenbak in? • Kunt u ons uitleggen wat er nu precies wordt uitgesteld? • Wat moet het cultuurbedrijf als het dak gaat lekken? Wat moet de directeur als de veiligheidseisen worden aangescherpt. Waar haalt Zinder of de Agnietenhof geld vandaan als de ARBO-wetgeving met striktere eisen komt? • Kunt u mij uitleggen in hoeverre het afromen van de reserves verantwoord is? Vervolgens heeft D66 vragen over de productontwikkeling van Zinder. Terwijl u bezuinigt op strategische reserves, is Zinder aan de slag met zijn verdienmodel. Er dient geïnvesteerd in de PR, er moet fors ingezet op het aantrekken van cursisten van buiten de gemeente, het doelgroepenbeleid vergt doorlopend aandacht en er is behoefte aan inhoudelijke verdieping van het cursus- en activiteitenaanbod. Wil Zinder een succes blijven, haar activiteiten uitbreiden en voor meer mensen aantrekkelijk worden, dan kán daar toch niet geknepen worden? Juist nu is cultuur, meer dan ooit, hét smeermiddel, de verbindende kracht in onze samenleving. Zinder is als een kind dat staat te trappelen om zich te gaan ontwikkelen en u haalt het van school. U heeft goud in handen met de Agnietenhof en Zinder, zelfs met het gebied eromheen! En u lijkt nu de aftakeling al in te zetten. Vraag: • Hoe ziet het college de toekomst van het cultuurbedrijf voor zich? • Kunt u mij het ambitieniveau van dit college uitleggen als het gaat om cultuur in Tiel? • Heeft het college ideeën voor een toekomstgericht verdienmodel bij zowel Zinder-educatie, als ook de bibliotheek? • En moeten wij ons ook zorgen maken over ons erfgoed: Ter Navolging, de Joodse begraafplaats, de historische begraafplaatsen in Zennewijnen en Kapel-Avezaath, het onderhoud van historische plaatsen en gebouwen, de collectie bodemvondsten van vele duizenden jaren oud? Dia 8 Het lijkt erop dat de kaalslag en verarming van Tiel is ingezet. Terwijl de tekorten in de jeugdzorgzorg de pan uitreizen, is er nog steeds geen armoedepact, maar wel nog steeds een kleding- en voedselbank…. We hebben onze mond vol over inwonerbetrokkenheid, maar de mantelzorgers, die inmiddels een onmisbare schakel zijn in onze gemeente, in élke samenleving, worden bijna overgeslagen. In de commissie probeerde de wethouder nog een uitvoeringsplan Schuldhulpverlening van de commissie te krijgen, terwijl dat toch echt een collegeopdracht is van de raad. Bovendien laat het rekenkameronderzoek al een klip en klare opdracht zien….Nu is het Sociaal Domein best veelomvattend en complex en ik begrijp dat u het soms ook niet begrijpt, maar we moeten er wel mee aan de slag. Vooral inzetten op preventie, want vooral dáár is winst te behalen voor onze inwoners. Daarom onze vraag: Vraag: • Waar blijft het uitvoeringsplan voor het armoedepact? U meet en weet inmiddels wel heel veel, maar wat doet u nu eigenlijk? D66 zal hier overigens ook een motie voor indienen. • Is de voedselbank al opgenomen in het armoedebeleid, zoals door deze instelling is benadrukt? • Op welke wijze is de aandacht voor mantelzorgers, bijvoorbeeld het mantelzorgcompliment, verankerd in uw beleid? Tot slot heb ik nog een paar technische vragen. Vraag: • Door keuzes die u maakt in de begroting, daalt het weerstandsvermogen fors. Hoe zorgelijk is dat? • Wanneer en waarmee denkt u het weerstandsvermogen weer op peil te brengen? • Dan heeft D66 begrepen dat de parkeerinkomsten zijn gedaald. Boze tongen (parkeerextremisten…) beweren dat de parkeergarage niet rendabel is. Bijna 400.000 euro minder inkomsten. Klopt het dat de daling van inkomsten niet alleen aan de parkeergarage is toe te schrijven, maar dat dit een gevolg is van het beleid rond de totale parkeeropgave? Heeft u al doorgerekend hoeveel geld Tiel misloopt aan parkeeropbrengsten door de vele gratis ‘parkeerweekenden’ ? • Waarom kiest u er niet voor de rondweg Passewaaij uit de exploitatie van buurt 9, 10 en 11 te financieren? U financiert de rondweg nu uit de algemene middelen, dat heeft een negatief effect op de weerstandsreserve en die is al matig… Hoe gaat u dit oplossen? • Veel inwoners maken zich zorgen om de ontsluiting van Passewaaij. Kent u de norm voor het aantal inwoners t.o.v. het aantal ontsluitingsmogelijkheden voor een woonwijk? Dit i.v.m. de voorgenomen bouw van buurt 9, 10 en 11 en de mogelijke eis voor de aanleg van een derde ontsluitingsweg. Dia 9 Voorzitter ik rond af, nog drie zinnen: Voor D66 is de te varen koers helder en D66 wil best het dek schrobben en de zeilen hijsen, maar een groot schip raakt gemakkelijk op drift. Om dat te voorkomen vaar je het samen. D66 helpt graag de mammoettanker bij te sturen. Ton Zuidema Fractievoorzitter

AANBESTEDING ZWEMBAD TIEL ...

D66 D66 VVD CDA PvdA Tiel 02-11-2018 14:01

AANBESTEDING ZWEMBAD TIEL GESLAAGD! Tiel kan starten met de bouw van een nieuw zwembad. De aanbesteding is gelukt, dus de architect en de aannemer kunnen aan de slag. Zo zie je maar dat zelfs in financieel lastige tijden, met een creatief en slagvaardig (vorig) college (D66, VVD, CDA en PvdA) en een raad die zich hard maakt voor de inwoners, er veel mogelijk is. Tiel wordt nog aantrekkelijker! Lokale politiek gaat ergens over en doet er toe...

ProTielMotie herdenking 15 augustus ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Tiel 19-10-2018 07:22

#persbericht Krachtig Tiel Een ...

Krachtig Tiel Krachtig Tiel GroenLinks D66 CDA Tiel 11-10-2018 13:30

#persbericht Krachtig Tiel Een aantal weken terug heeft onze partijvoorzitter Teus Verduin besloten om afstand te doen van zijn raadszetel en deze terug te geven aan de partij Krachtig Tiel. Dat was ook de afspraak binnen de partij. Wij zijn tijdens de laatste #verkiezingen met 1 zetel in de raad gekomen. Inmiddels had de nummer 2, de heer Latumahina op de lijst de partij verlaten en heeft hij aangegeven dat hij bij de verkeerde club was aangesloten, en spijt had van zijn keuze. Mede doorslaggevend om tot dit besluit te komen, letterlijk citaat, uit zijn opzegging per mail "dat ik gevraagd ben om in de komende jaren met enkele grote landelijke ook op Tielse lokaal niveau en op Molukkers gerichte - nieuwe projecten bezig te zijn" Helaas heeft de nummer 2 op de lijst geen invulling aan de afspraak gegeven om de zetel bij de partij te laten. Sterker nog van mening te zijn dat het moreel uit te leggen is dat met de zetel een compleet andere politieke koers gevaren kan worden. Wij zijn de #verkiezingen in gegaan als een #sociaal #liberale partij en hier hebben de kiezers ook op gestemd. De heer Latumahina heeft in de media aangekondigd een #progressieve linkse koers te gaan varen. En met onze #raadszetel onder eigen naam verder te gaan. Hiermee zet hij meer dan 500 kiezers die niet op hem hebben gestemd en niet voor een links progressieve signatuur heeft gekozen buiten spel. Dit heeft niets met democratie te maken en is slecht voor het vertrouwen van de kiezer. Wij vinden het betreurenswaardig dat op deze manier een partij buiten spel wordt gezet. Inclusief een groep hard werkende mensen die in de voorbereidingen naar de #verkiezingen en tijdens de lopende raadsperiode hard hebben gewerkt om een bijdrage te leveren aan de inwoners en de stad. O.a. in de #Avri discussie is het ons gelukt als kleine partij de besluitvorming te beïnvloeden. Kort gezegd komt het er op neer dat wij onze zetel kwijtraken aan iemand die op geen enkele wijze dan wel zeer beperkt heeft bij gedragen aan ons succes. de partij vrijwillig heeft verlaten en dat heeft gedaan op een weinig respectvolle manier. Niet persoonlijk, maar per mail met worden die van weinig respect getuigen. Niet wij, maar de heer #Latumahina heeft destijds de deur van Krachtig Tiel definitief gesloten. Helaas moesten wij zijn besluit tot zetelroof en kiezersbedrog uit de media vernemen. De afspraak was dat hij onze #secretaris op de hoogte zou brengen van zijn besluit. Wij vinden het #zetelroof, #kiezersbedrog en getuigen van weinig #klasse getuigen. Helaas is het niet anders en zullen wij voorlopig niet meer mee kunnen doen in de politieke arena. Wij gaan ons wel beraden hoe we als politieke beweging verder kunnen gaan. Wij danken al onze kiezers voor het vertrouwen wat wij de afgelopen maanden hebben gehad. De overige politieke partijen, GroenLinks Tiel CDA Tiel D66 Tiel @CU Tiel ProTiel die ons actief moreel hebben gesteund en de steun van de coalitie VVD Tiel Partij van de Burgers - Pvdb Tiel En PvdA Tiel voor de fijne samenwerking die wij hebben ervaren op de soms moeilijke onderwerpen. RegioTV Tiel Namens Krachtig Tiel Fractievoorzitter Anton van Straten Delen wordt gewaardeerd.

D66 TielGisteren heeft ook Urgenda ...

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Tiel 10-10-2018 11:01

Gisteren heeft ook Urgenda de ...

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Tiel 10-10-2018 11:00

Gisteren heeft ook Urgenda de urgentie afgedwongen voor meer en snellere duurzaamheidsmaatregelen Oppositie verbindt raad met motie Gasloos en Breedband Gisteren kreeg Urgenda van de rechter gelijk in haar eis van de regering meer tempo te maken met maatregelen voor klimaatbeheersing. In de gemeenteraadsvergadering van 26 september is op initiatief van D66 de motie over gasloos (ver-) bouwen van RSG Lingecollege, in samenwerking met de voltallige oppositie, unaniem door de raad aangenomen. D66 wist de voltallige raad te verbinden door het college te vragen de intentie uit te spreken actief op zoek te gaan naar mogelijkheden om gasloos bouwen mogelijk te maken. De gemeenteraad van Tiel vindt duurzaam bouwen belangrijk en draagt daarmee zorg voor een beter milieu voor de generaties na ons. De coalitie lijkt bij monde van het college echter de urgentie nog niet te zien. Ook breedband internet via de glasvezelverbinding in het buitengebied, wordt gerealiseerd. GroenLinks pleitte voor een snel en zorgvuldig besluit om een glasvezelkabel aan te leggen. Een wens die het CDA al jaren geleden heeft uitgesproken, komt nu uit. Door de vasthoudendheid en verbindingskracht lukte het de oppositie ook de VVD te overtuigen van de noodzaak van het oprichten van een nieuwe gemeenschappelijke regeling die tot taak krijgt het proces van aanleg en onderhoud te begeleiden.

#Breedband #buitengebieden in o.a. ...

Krachtig Tiel Krachtig Tiel VVD CDA Tiel 15-09-2018 08:36

#Breedband #buitengebieden in o.a. #gemeente #Tiel Tijdens de #commissie #bestuur is er uitgebreid gesproken over het treffen van een gemeenschappelijke regeling Uitvoeringsorganisatie ##Breedbandnetwerk #Rivierenland. Dit is een voortvloeisel uit een breed gedragen motie van het CDA Tiel . Tijdens de beraadslaging hebben een aantal partijen toch wat zorgen uitgesproken over het risico van deze nieuw gemeenschapppelijke regeling. Krachtig Tiel heeft volmondig JA gezegd tegen de nieuwe regeling. Wij zijn ervan overtuigd dat dat de gemeente Tiel weinig financieel risico loopt omdat het systeem bankair wordt gefinancierd. Er komt geen gemeenschapsgeld bij kijken. Daarnaast wordt er een weerstandvermogen opgebouwd die toekomstige risico's kunnen afdekken. Gemeente Tiel heeft 600 adressen in het buitengebied en in totaal gaat het om 12.000 adressen. De VVD heeft aangegeven dat er nieuwe ontwikkelingen zijn op het gebied van 5G GroenLinks Tiel gaf aan dat het appelen met peren vergelijken is. Wij Als Krachtig Tiel delen die mening. Krachtig Tiel heeft aangegeven tijdens de vergadering vertrouwen te hebben in het prachtige initiatief en is blij dat dan alle bewoners in het buitengebied van o.a. gemeente Tiel beschikking krijgen over snel breedbandinternet. Marktpartijen zagen niets in investeren in het buitengebied en wilden feitenlijk de krenten uit de pap en daarmee zouden diverse adressen niet aangesloten worden.Het is dan ook zeker dat de afgelegen adressen daarna nooit meer aangesloten gaan worden i.v.m. de hoge kosten. Het voordeel van de gemeenschappelijke regeling is dat ieder huis wordt aangesloten. het maakt dan niet uit of je wel of geen abbonement af neemt. Indien een huis verkocht wordt kunnen de nieuwe bewoners een aansluiting nemen op het snelle netwerk. De regeling is solide en kent genoeg zekerheden. Krachtig Tiel heeft ook aangegeven zich geen zorgen te maken over de aansluitbereidheid bij de bewoners in het buitengebied. Ook in het buitengebied hebben bewoners dezelfde wensen als in het stedelijk gebied van #Tiel. daarnaast is deze ontwikkeling goed voor de werkgelegenheid en de bedrijven in de agrarische sector die afhankelijk zijn van een stabiel netwerk. Hiermee wordt ook invulling gegeven aan de wens van de EU om iedereen de beschibaarheid te geven over snel internet. Het hele buitengebied volplanten met zendmasten vinden wij geeen optie, hiorizonvervuiling en daarnaast is mobiel internet geen stabiel netwerk voor bedrijven en burgers. Wij hopen dan ook dat de schop snel de grond in gaat voor de burgers in het buitengebied en roepen de overige partijen op het als hamerstuk te behandelen Deel en like onze berichten en volg onze pagina. Zo blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Anton van Straten

Nieuw systeem #afvalinzameling ...

Krachtig Tiel Krachtig Tiel GroenLinks D66 CDA ChristenUnie Tiel 30-08-2018 11:00

Nieuw systeem #afvalinzameling gemeente #Tiel. Woensdagavond 29 augustus is tijdens de raadsvergadering igestemd over de invoering van het nieuwe inzamelsysteem. Alle partijen hebben ingestemd voor invoering en hadden daar eigen overwegingen voor. De oppositie heeft alleen tegen het tekstvoorstel van de Coalitie gestemd. Feitelijk hebben alle partijen ingestemd voor invoering maar niet met het tekstvoorstel. Door zowel oppositie als coalitie is er keihard gewerkt om voor Tiel tot een juiste besluitvorming te komen. Wij als Krachtig Tiel distantiëren ons van alle uitspraken m.b.t. het feit dat het proces niet zorgvuldig is verlopen en onzorgvuldige praktijken. Wij bedanken ook de oppositie het CDA Tiel Christenunie Buren Tiel GroenLinks Tiel D66 Tiel ProTiel voor de fanatstische en respectvolle samenwerking. Krachtig Tiel heeft gerichte vragen gesteld over o.a. meerkosten die uitstel o.a. met zich mee zou brengen. Kennis en krachten gebundeld in het belang van Tiel. Wij hebben door gericht stellen van vragen de bevestiging gekregen dat wij jarenlang minder hebben betaald dan de kostprijs. En dat de prijs die we gaan hanteren lager is dan de prijs die we moeten betalen als we 1 jaar zouden uitstellen. Met alle andere vragen en de antwoorden die we hebben gekregen van het college kunnen wij in ieder geval vaststellen dat dit transparant en realistisch is. Alle nu bekende en genoemde cijfers (ruim 700 000 zijn indicatief op basis van dagkoersen. Als we voor uitstel waren gegaan lopen we ook nog kans dat de rekening bij nacalculatie nog hoger zou worden door b.v. verandering van de wereldmarkt en grondstofprijzen etc etc,. Sinds 1 januari 2015 heft de Nederlandse overheid een verbrandingsbelasting van € 13 per ton afval. Zo hoopt de overheid te stimuleren dat afvalstromen meer aan de bron worden gescheiden in plaats van integraal te worden verbrand. voor 2019 zijn er zelfs signalen dat deze belasting met bijna 50 %verhoogd gaat worden. Dat komt neer op een lastenverzwaring van ruim 7 € die niet meegenomen zijn in de berekeningen. Uitstel zou leiden tot een forse lastenverzwaring bovenop de prijs die we nu moeten betalen. Uitstel leid niet tot afstel. Daarnaast is het bijzonder dat er een procedure wordt gestart bij de Provincie Gelderland om te kijken of er meer maatwerk mogelijk is. Maatwerk is al mogelijk d.m.v. pluspakketten. Het voordeel van een gemeenschappelijke regeling is dat er gemeenschappelijk en eenduidig gewerkt wordt. Daarnaast kan er gekozen worden voor een aantal plusopties die de gemeente dan zelf betaald. Dat zijn keuzes die we nu al kunnen maken. AVRI is een ambtelijke uitvoeringsorganisatie die ambtelijk integer handelt. AVRI heeft geen enkel belang om met cijfers te knoeien. Wij distantiëren ons dan ook van alle uitingen in die richting. Het proces was transparant en is doorlopen zoals we het met elkaar hebben afgesproken. KT en de oppositie hadden liever gezien dat het proces als evaluatie met uitkomst een advies was voorgelegd om het gesprek aan te gaan met AVRI. Met als doel kijken of de besluitvorming zoals die is afgesproken recht doet aan alle belangen van individueel aangesloten gemeentes. Tevens een leermoment voor het proces en de besluitvorming voor alle gemeenschappelijke regelingen. Op deze manier zou je dan positief en constructief met elkaar in de regio in gesprek komen. Wij vinden dat een gemiste kans. Daarnaast heeft D66 Tiel aandacht gevraagd voor berichten in de media m.b.t. het bedreigen van medewerkers van de AVRI. Onze burgemeester Hans Beenhakker heeft zich tijdens de raadsvergadering duidelijk uitgesproken dat dit op geen enkele wijze wordt geaccepteerd. De medewerkers van de AVRI voeren alleen maar als werknemer taken uit in de publieke ruimte ten behoeve van een publiek taak. Wij roepen dan ook iedereen op om de mensen en de medewerkers van de AVRI met respect te behandelen. Mishandelen, bedreigen van medewerkers van o.a. AVRI zijn ernstige feiten en vallen onder de Veilige Publieke Taak #VPT en leiden altijd tot vervolging van daders. De komende periode gaan we in gesprek om te zien wat we nog extra kunnen doen om de overlast voor onze burgers terug te dringen. B.v. het wekelijks ledigen van de GFT container tussen 1 april en 1 oktober en in de koude maanden terug naar 1 x per 4 weken, toezicht en handhaving etc. We roepen iedereen op om de schouders eronder te zetten. Binnenkort zijn er 4 inloopavonden en rond de 16e gaan de brieven uit naar de bewoners over de locaties van de containers. Hieronder een link over de vragen die gesteld zijn bij eerdere inloopavonden Namens KT dossier AVRI Anton Van Straten

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.