Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

7 documenten

Persbericht namens bestuur VVD ...

VVD VVD Epe 05-05-2018 08:33

Persbericht namens bestuur VVD IJsselvallei Eergisteren heeft de heer Vos het bestuur van de VVD IJsselvallei laten weten dat hij om persoonlijke redenen onze raadsfractie in de raad van Epe wil verlaten. Wij betreuren deze beslissing ten zeerste. Het bestuur, de fractie en de fractievolgers zullen zich in de komende bestuursperiode met nog meer energie blijven inzetten voor de belangen van onze zeer gewaardeerde kiezer. Als VVD afdeling en bestuur willen wij onze volle steun en waardering uitspreken voor de leden van onze fractie en de fractievolgers. Hun inzet en loyaliteit naar de VVD als team biedt vertrouwen naar de toekomst. Ruud Jager, Ellis de Vries, Anna Niemeyer en Martijn Kerkmans zullen zich volop blijven inzetten in de raad van Epe in het belang van onze prachtige gemeente en haar inwoners. Namens het bestuur VVD IJsselvallei, Jan Willem Lagerweij. Voorzitter bestuur.

Een helder liberaal verhaal over ...

VVD VVD Epe 07-03-2018 16:51

Een helder liberaal verhaal over bestuur, subsidies, participatie, woningbouw en duurzaamheid in #Epe. Bekijk het interview met onze VVD Epe lijsttrekker Jan Willem Vos afgenomen door RTV794 . #VVD #EpeAnders

Gisteren was onze lijsttrekker Jan ...

VVD VVD Epe 03-03-2018 09:29

Gisteren was onze lijsttrekker Jan Willem Vos VVD live te gast bij omroep Gelderland om uit te leggen dat gemeenteraadsverkiezingen gaan over o.a. koopzondag, woningbouw voor jongeren en openbaar onderwijs in elk dorp i.p.v. landelijke issues. (Zijn eigen cameraman was ook mee) #EpeAnders #VVD

Lokale VVD-fracties verheugd met ...

VVD VVD Hattem 21-02-2018 18:33

Lokale VVD-fracties verheugd met uitstel vliegveld Lelystad Epe, 21 februari 2018. Nog geen twee dagen geleden is onze regio bezocht door VVD-kamerlid Remco Dijkstra. Dit naar aanleiding van het ongenoegen dat de lokale VVD-fracties uit Oldebroek, Elburg, Hattem, Heerde, Epe en Voorst hadden geuit over de opening van vliegveld Lelystad. Begrijpelijk dat deze zes fracties nu verheugd zijn met het nieuws van uitstel inzake de besluitvorming over vliegveld Lelystad. De lokale VVD-fracties hebben er in dat gesprek met Dijkstra op aangedrongen dat er pas een goed besluit genomen kan worden wanneer allereerst het luchtruim heringedeeld zou worden. Aanvankelijk was, vanaf de eerste besluitvorming inzake vliegveld Lelystad, dit ook altijd het uitgangspunt geweest. De lokale VVD-fracties begrijpen dan ook de geuite bezwaren niet, dat uitstel zou wijzen op een onbetrouwbare Overheid. “Wat ons betreft is er goed naar ons geluisterd en wordt er nu betrouwbaar gehandeld. Zorgvuldigheid voor snelheid, zoals kamerlid Dijkstra maandag ook zei” Geen van de lokale VVD-fracties is tegen vliegveld Lelystad, want men ziet wel degelijk de voordelen van een regionaal vliegveld. Ook het feit dat Schiphol niet onbeperkt kan groeien en de rest van Nederland deze last ook gedeeltelijk moet opvangen spreken de zes liberale fracties niet tegen. Maar het feit dat acht jaar laksheid van twee staatsecretarissen leidde tot noodgedwongen laagvliegen over de Veluwe was wat deze lokale VVD’ers betreft geen optie. Als de overheid betrouwbaar wil zijn naar Schiphol, dan evenzo naar de Veluwe en dat geluid heeft nu gewonnen. “Laten we duidelijk zijn, herindeling is nog geen randvoorwaarde en wij zullen ons hard blijven maken om gedurende deze periode van uitstel te gaan herindelen, net zoals de wens om een complete en sluitende milieueffectrapportage, onderdeel te laten worden van de randvoorwaarden.” Volgens de lokale VVD-fracties kun je niet besluiten over vliegveld Lelystad als je niet weet hoe vliegtuigen na herindeling van het luchtruim gaan vliegen. “Pas als zeker is dat dat hoog genoeg zal zijn, om de rust op de Veluwe niet aan te tasten, kan de Veluwe daarmee instemmen en komen wij maar wat graag op de feestelijke opening van Lelystad Airport.” Lokale fracties van landelijke Haagse partijen krijgen vaak het verwijt dat ze handelen naar de wensen van Politiek Den Haag, vandaag is maar weer eens te meer duidelijk geworden wat de invloed van de lokale politieke afdelingen kan zijn en hoe zij, door op te komen voor lokale belangen, vorm kunnen geven aan landelijk beleid op een lokaal niveau dichtbij de kiezer. Namens (van noord naar zuid), Rick van Velthuysen - VVD Elburg Henk Kemp - VVD Oldebroek Gina Guldenaar- VVD Hattem Beerd Volkers - VVD Heerde Jan Willem Vos - VVD Epe Ruud Kooij - VVD - Liberaal 2000 Voorst

Lokale VVD-fracties en Oener Belang ...

VVD VVD PvdA Hattem 19-02-2018 19:52

Lokale VVD-fracties en Oener Belang met VVD-Kamerlid Dijkstra in gesprek over laagvliegroutes Lelystad Vandaag bezocht Remco Dijkstra, Tweede Kamerlid voor de VVD, als eerste Tweede Kamerlid Epe om met verschillende vertegenwoordigers van de lokale VVD-fracties op de Veluwe te praten over de veelbesproken voorgenomen laagvliegroutes van vliegveld Lelystad. Onlangs hebben deze zes lokale Veluwse fracties laten weten fel tegen de voorgenomen laagvliegroutes te zijn. Zij hebben gepleit voor het eerst herindelen van het luchtruim, waardoor er sneller veel hoger gevlogen kan worden, alvorens vliegveld Lelystad te openen. Vanmiddag is hierover gesproken in het gemeentehuis van Epe. Wederom zijn de standpunten duidelijk gemaakt. Ook Arno Berghorst sprak, op uitnodiging van de VVD uit Epe, namens Oener Belang met Remco Dijkstra en gaf een helder standpunt: Eerst herindelen, dan pas open. Arno pleitte er ook voor dat wat hem betreft het verleggen van de laagvliegroutes geen optie is, daarmee zou hetzelfde probleem bij een ander neergelegd worden en dat gun je niemand. Tevens heeft Arno opgeroepen om een nulmeting te doen onder de gehele route waar Oene ook onder valt. Dan is er achteraf altijd vastgelegd wat het daadwerkelijke effect is van eventuele vliegroutes. Bij het allereerste besluit inzake de uitbreiding van vliegveld Lelystad, wat al dateert uit 2008, was de herindeling van het luchtruim een aangenomen voorwaarde. Wat de lokale VVD-fracties betreft hoort die voorwaarde, als betrouwbare Overheid, te blijven staan. Twee opeenvolgende staatsecretarissen hebben deze opdracht terzijde gelegd. Landelijk heeft de VVD zelfs toenmalig PvdA-staatssecretaris Dijksma nog gevraagd of ze extra middelen nodig had om het herindelen mogelijk te maken. Dit was volgens haar niet nodig. Deze laksheid leidt er uiteindelijk toe dat er over de Veluwe laag gevlogen zal moeten worden wil vliegveld Lelystad op tijd open kunnen gaan. De streefdatum is namelijk nog steeds 1 april 2019. “Onacceptabel om de Veluwe -maar ook Overijssel- hiermee op te zadelen”, vinden daarom de zes VVD-fracties van de Noordoost Veluwe. Naast de laagvliegroutes is ook de milieueffectrapportage onvolledig, deze wordt op dit moment herzien en uitgebreid met de voorgenomen laagvliegroutes. VVD-Kamerlid Dijkstra kon bevestigen dat op dit moment zorgvuldigheid boven snelheid gaat, daarmee duidend op herziening van de milieueffectrapportage, die moet toezien op geluid, veiligheid en milieueffecten. Daarmee gaf hij ook aan, dat de openingsdatum van 1 april 2019 dus op losse schroeven kan komen te staan. Wat de zes lokale Veluwse VVD-fracties betreft hoort herindelen van het luchtruim dan ook bij die voorgenomen zorgvuldigheid. Ook kon Dijkstra aangeven dat op basis van de consultaties, routes worden herzien en binnen de mogelijkheden worden aangepast, als dat de overlast beperkt. De minister komt volgens Dijkstra binnen een maand met een nieuw voorstel. De zes VVD-fracties op de Veluwe houden hoop maar wachten het zeker niet af. Zij blijven zich hard maken voor de herindeling van het luchtruim, alvorens vanaf vliegveld Lelystad te vliegen. Pas dan kan er echt gesproken worden van een feestelijke opening. Aanwezige VVD-afdelingen waren Epe, Hattem, Elburg, Oldebroek, daarnaast was er VVD-vertegenwoordiging uit de provincie Flevoland en Gelderland en aansluitend Oener Belang. Ons mooi Epe was ook uitgenodigd voor dit gesprek maar kon er op het laatste moment helaas niet bij zijn. Namens (van noord naar zuid), Rick van Velthuysen ​- ​VVD Elburg Henk Kemp​​-​VVD Oldebroek Gina Guldenaar ​-​VVD Hattem Beerd Volkers​​-​VVD Heerde (afwezig) Jan Willem Vos ​-​VVD Epe Ruud Kooij​​-​VVD - Liberaal 2000 Voorst (afwezig)

Maak kennis met Jan Willem Vos, ...

VVD VVD Epe 30-01-2018 19:30

Maak kennis met Jan Willem Vos, Lijstrekker van de lokale VVD voor de gemeenteraadsverkiezingen in Epe. Stel alle vragen die je wilt stellen.

VVD-fracties: “De Veluwe verdient ...

VVD VVD Hattem 29-01-2018 21:03

VVD-fracties: “De Veluwe verdient geen laagvliegroutes.” Al maanden lopen de gemoederen hoog op inzake de opening van Vliegveld Lelystad en de daarmee gemoeide vertrek- en aanvliegroutes. Deze routes gaan onder andere op geringe hoogte over of vlak langs vele kernen op de Veluwe. Veel van de lokale VVD-fracties in de getroffen gemeentes komen op voor de belangen van inwoners en ondernemers. Belangen die kunnen verschillen van de nationale belangen van hun partijgenoten in Den Haag. Wij, lokale fracties van de VVD op de Veluwe, dringen aan op uitstel van de opening van Vliegveld Lelystad. Uitstel totdat aan alle randvoorwaarden en informatie vergaring is voldaan om een goed besluit te nemen. Een besluit waarbij ook de belangen van de inwoners van Oost-Nederland maximaal zijn behartigd en beschermd. Als verenigde VVD-fracties van de Veluwe maken wij ons er hard voor om de Veluwe leefbaar en aantrekkelijk te houden voor onze inwoners, ondernemers en toeristen. Wij zijn voor de ontwikkeling van Vliegveld Lelystad. Voor de gehele regio verhoogt vliegveld Lelystad de economische kansen en mobiliteit van de inwoners. Maar dit kan pas als er een volledige en betrouwbare milieueffectrapportage is en nadat het luchtruim opnieuw is ingedeeld. Herindelen is namelijk volgens luchtverkeersleiding Nederland geen garantie dat de laagvliegroutes in de toekomst hoger kunnen. De VVD-Fracties van de Veluwe pleiten dat, pas als alle feiten bekend zijn en de laagvliegroutes daadwerkelijk omhoog gaan, er een nieuw en breed gedragen besluit over de opening en ontwikkeling van Vliegveld Lelystad genomen kan worden. Wat is het bezwaar dat er boven de Veluwe laag gevlogen gaat worden? Drie belangrijke argumenten: 1. Geluidsoverlast Ten eerste is er het geluid en dan natuurlijk de overlast die dat geeft. De Veluwe is een rustige omgeving met relatief weinig geluid en verkeer. Een laag overvliegend vliegtuig heeft hier een grote impact op de totale geluidsbeleving, hoewel misschien binnen de normen is de toename relatief wel enorm en de impact daarmee groot voor een regio die veel verdient aan toerisme en recreatie. Juist toeristen uit de drukke Randstad komen naar de Veluwe voor rust en ruimte. Naast het ongemak voor de inwoners wordt er dus ook gevreesd voor een negatief economisch effect voor de grote toeristische sector. 2. Veiligheid Als tweede geldt de veiligheid. Laagvliegen breng grotere risico’s met zich mee. Een motorstoring of een botsing met een vogel of ander laagvliegend object heeft dus snel desastreuze gevolgen. Er is weinig ruimte om te kunnen compenseren. Omkeren is snel geen optie meer. Er zal in het beste geval een noodlanding gemaakt moeten worden in bewoond gebied en in het ergste geval een crash met volle tank kerosine. 3. Milieu Als derde argument geldt het milieu. Langdurig laagvliegen kost veel meer brandstof dan hoog vliegen. Meer verbruik en ook nog op een lagere hoogte heeft een extra negatief effect op de uitstoot van fijnstof en CO2. Een extra belasting voor het milieu. Daarnaast is er veel kritiek en onbegrip over de gang van zaken uit het verleden. Er is jaren enkel gesproken over de geluidscontour in Flevoland met een paar kleine uitlopers buiten die provincie. Pas in juni vorig jaar werd bekend hoe de vertrek- en aanvliegroutes eruit zouden komen te zien buiten deze contour. Dat deze vliegroutes tientallen kilometers lang laag zouden blijven was voor veel gemeenten een enorme schok, des temeer omdat die gemeenten zelf nooit bij enig overleg waren betrokken. De gemeenten, nu geconfronteerd met laagvliegende vliegtuigen, hebben nooit zelfstandig direct deel mogen nemen aan enig overleg. Dat Schiphol ging uitbreiden via Vliegveld Lelystad is geen nieuws, toch is er jaren niets gedaan aan het herindelen van het luchtruim. Juist deze herindeling is nodig om de overlast tot een minimum te beperken. Zaken die allemaal al opgelost hadden kunnen worden, maar jaren vertraging hebben opgelopen. Wij gaan er dan ook vanuit dat de nieuwe minister voor zorgvuldigheid kiest boven snelheid. Namens (van noord naar zuid), Rick van Velthuysen - VVD Elburg Henk Kemp - VVD Oldebroek Gina Guldenaar - VVD Hattem Beerd Volkers - VVD Heerde Jan Willem Vos - VVD Epe Ruud Kooij - VVD - Liberaal 2000 Voorst