Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

5 documenten

PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE ...

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Lansingerland 23-02-2018 09:43

PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE 19 – 23 FEBRUARI 2018 Dit zevende weekverslag in 2018, aflevering 463 sinds de start van de gemeente Lansingerland in januari 2007, betreft de dingen die wij deden tijdens de afgelopen week. Het was de week waarin wij als fractie voor de laatste keer in deze raadsperiode vergaderden, het nieuwe OV aan de Rotterdamse Noordrand op een rijtje zetten, de raad een besluit nam over het Fietsveiligheidsplan en ons amendement om een fietstunnel te gaan bouwen bij de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg, de Ouderenbonden een verkiezingsdebat hielden en wij vragen stelden aan het college over de visie van wethouder Heuvelink op het (democratisch) socialisme. Natuurlijk ook deze week het nodige campagnenieuws. FACEBOOK SERIE OVER “WAT BETEKENT HET OM ALS KIND IN LANSINGERLAND IN ARMOEDE OP TE GROEIEN?” Met ingang van aanstaande maandag publiceren wij op de PvdA-Lansingerland Facebook pagina in een tijdspanne van twee weken een vijftal verhalen over wat het concreet betekent om als kind in Lansingerland in armoede op te groeien. De PvdA ging de afgelopen weken in gesprek met ouders van kinderen die dit aan den lijve ondervinden. Wij hoorden hoe armoede de kinderen treft. De ouders vertelden over het gebrek aan goede informatie over voorzieningen en het ontbreken van steun van de zijde van het gemeentelijke zorgloket. Wij merkten ook hoe lastig het is om geen goed sociaal netwerk te hebben. Het werd ons duidelijk hoeveel kracht en energie er nodig is om kost wat kost te overleven als je pech en tegenslag hebt. Volg de komende weken onze serie “Wat betekent het om als kind in Lansingerland in armoede op te groeien?” Like, deel en reageer s.v.p. Dit helpt om de armoede onder kinderen in Lansingerland onder de aandacht te brengen en eindelijk de wereld uit te helpen! Zie: https://nl-nl.facebook.com/PvdaLansingerland/ RAADSDEBAT OVER FIETSTUNNEL ROTONDE OUDELANDSELAAN Tijdens de laatste raadsvergadering van deze bestuursperiode, afgelopen donderdagavond, stond de ja dan neen komst van een fietstunnel bij de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg prominent op de agenda van de raad. Gesteund door VVD & GroenLinks dienden wij een wijzigingsvoorstel (amendement) in om de aanleg mogelijk te gaan maken met de volgende tekst: “Alleen de aanleg van een fietstunnel die de beide zijden van de Oudelandselaan met elkaar verbindt, zorgt voor een honderd procent scheiding van het langzaam & snel verkeer en staat daarmee garant voor het voorkomen van verkeersongevallen. Andere opties, zoals het aanpassen van de rotonde, doen dit niet. Bijna 1400 inwoners steunen inmiddels dit plan. De verkeersituatie bij de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg is complex. Ook de scheiding van het langzame en het snelverkeer van de ene zijde naar de andere zijde van de Klapwijkseweg is van groot belang. De aanleg van tunnels kan gefaseerd plaats vinden waarbij gestart wordt met de aanleg van de verbinding tussen de beide delen van de Oudelandselaan. Bij het ontwerp van deze tunnel moet rekening gehouden worden met de aanvullende verbinding tussen beide delen van de Klapwijkseweg. De aanleg van de fietstunnel Oudelandselaan zal in het gemeentelijke investeringsprogramma opgenomen worden”. Voorafgaande aan het debat voerden leden van de PvdA actie voor de deur van het Gemeentehuis actie om de zeer brede wens van de inwoners van Lansingerland om een tunnel te gaan bouwen, kracht bij te zetten. Zie ook de ingezonden brieven rubriek in de Heraut van deze week. Het debat liep zoals verwacht. Alleen PvdA, VVD en GroenLinks steunden het amendement (8 stemmen voor), de overige fracties waren tegen. Wat opviel was dat het college tegen de komst van stoplichten is (CDA voor) en de raad aangaf dat financiële overwegingen niet leidend mogen zijn. Iets wat D66 overigens voortdurend inbrengt. Het verhaal van de meerderheid van de raad was deskundigen aangeven dat een tunnel technisch niet mogelijk is en het veel tijd zal kosten om te ontwikkelen. Wonderlijk gezien kwam er geen motie om een contraexpertise te houden. De bijna 1400 handtekeningen voor onze petitie werden door D66 afgedaan met de opmerking dat “Er voor de inwoners niets te kiezen was. Ze kunnen alleen voor een tunneltje zijn”. Het was bizar om te zien hoe arrogant de meerderheid van de raad omging met burgerparticipatie! Voor de vergadering demonstreerden een aantal PvdA’ers aan de voorkant avn het Gemeentehuis bij het bekende spandoek voor de komst van de tunnel. Het was bitter koud! De komst van een fietstunnel bij de rotonde Oudelandselaan is inmiddels een stevig campagnethema geworden. De raad in nieuwe samenstelling zal moeten beslissen of het besluit van de raad overeind kan blijven. Misschien is er na 21 maart toch een meerderheid. De mogelijkheid om de petitie te tekenen loopt dan ook door tot 1 mei 2018. Dus grijp uw kans: kies op 21 maart voor een tunnel en tegen politieke betutteling! NIEUW OPENBAAR VERVOER AAN DE NOORDRAND VAN ROTTERDAM Welke mogelijkheden zijn er om het Openbaar Vervoer aan de noordrand van Rotterdam te versterken? En kan Lansingerland hiervan mee gaan profiteren? De PvdA zette de kansen op een rijtje. De huidige ZoRo-buslijn RET 170 die metrostation Rodenrijs verbindt met Zoetermeer centrum zal vanaf december 2018 ook het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer gaan aandoen. Daar komt dan een belangrijk ov-knooppunt met de sneltram naar Zoetermeer-Oosterheem, Zoetermeer-centrum en Den Haag CS, de bus naar Bleiswijk en natuurlijk de NS trein naar Den Haag en Gouda/Utrecht. De busafstand tussen dit station en station Rodenrijs is ruim 10 minuten. Het is de bedoeling dat de ZoRo-bus in de toekomst een sneltram of metro wordt en dan vervolgens vanaf Rodenrijs zal worden doorgetrokken naar RtHA, het bedrijventerrein Overschie en Schiedam centrum. De PvdA stelde in oktober 2017 voor om in afwachting hiervan de ZoRo-bus door te trekken naar RtHA, het bedrijventerrein Overschie en Schiedam-centrum. Dit kunnen verlengde bussen zijn die op elektriciteit of op een andere duurzame brandstof rijden. Lansingerland, Zoetermeer, provincie ZH en de Metropoolregio vinden dit plan een nadere studie waard, zo bleek uit de beantwoording van de PvdA-vragen. Ook de raad van Rotterdam vond dit afgelopen donderdag op voorstel van PvdA’er Barbara Kathmann een prima plan: https://www.ad.nl/rotterdam/zoro-bus-mogelijk-uitgebreid~ad6277e2/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web Dan de link naar Delft. Burgemeester Aboutaleb kwam met het voorstel om HTM-lijn 1, die naar Delft Tanthof rijdt door te trekken naar RtHA. Een andere optie is om de nieuwe tramlijn die Delft centrum gaat verbinden met de TU-wijk door te trekken naar RtHA. De rails liggen er al tot op het einde van de nieuwe TU Technopolis, nauwelijks 6 kilometer vanaf RtHA en vlakbij de A13. Mogelijk kan vanuit Schiebroek tram 25 naar RtHA doorgetrokken worden vanaf de Wilgenplaslaan en Meijersplein. Zo ontstaat een sluitend netwerk aan de noordrand met een perfecte relatie naar Rotterdam, Delft, Lansingerland en Zoetermeer. In dit kader past het zeker ook om de ZoRo-bushalte Bonfut, de meest noordelijke RET-halte van buslijn 170-173 gelegen in Rotterdam op de grens met Berkel en Rodenrijs, vanaf de dienstregeling 2019 weer in gebruik te gaan nemen. Dan start de bouw van de aanpalende grote wijk Wilderszijde (2500 huizen) en gaat er ook gebouwd worden op het aangrenzende voormalige Hordijkterrein In Berkel en Rodenrijs. SALDO NUL A16 ROTTERDAM? Op 5 februari 2018 stelden wij raadsvragen over “Saldo nul A16 Rotterdam voor lucht wordt niet gehaald”. Op 20 februari kregen wij een reactie van het college: Vraag 1: Kent het college het bericht in het AD-Rotterdam dd. 5 februari 2018 dat het college van Rotterdam de raad van Rotterdam heeft geïnformeerd dat saldo nul m.b.t. de luchtkwaliteit niet wordt gehaald? Antwoord: Ja, wij kennen het bericht in het AD van dd. 5 februari 2018. Vraag 2: Zo ja, waarom is ook de raad van Lansingerland hierover niet direct geïnformeerd? Antwoord: Wij hebben dit niet gedeeld met de raad, omdat het bericht onvolledig is. In de brief van het college van B en W aan de raad van de gemeente Rotterdam, waar de betreffende berichtgeving op is gebaseerd, wordt op pagina 5 bovenaan, de reden opgegeven waarom saldo nul voor lucht (fijnstof) niet wordt gehaald. “Dit komt door een stijging van de PM10-waarde voor de achtergrondconcentratie. Deze achtergrondconcentratie is niet te beïnvloeden door het project A16 Rotterdam en verdere maatregelen in relatie tot de A16 Rotterdam. De A16 Rotterdam kan dan ook geen effect op dit aspect sorteren”. Vraag 3: Zo ja, sinds wanneer is het college hiervan op de hoogte? Antwoord: Dit is bij het college sinds 2015 bekend, en de raad is hierover meerdere malen geïnformeerd. Vraag 4: Indien dit al vóór 24 januari 2018 bij het college bekend was, waarom heeft het college dan toch besloten om de Uitvoeringsovereenkomst en Bilaterale Overeenkomst te tekenen? Antwoord: Zie beantwoording vraag 2. Wat vindt de PvdA van deze reactie? Wij hebben niet de indruk dat onze longen kunnen selecteren tussen vervuilde lucht veroorzaakt door de A16 Rotterdam en vervuilde lucht veroorzaakt door andere bronnen. Wat moet je nou met zo’n antwoord? Een motie? Die kwam er dus! Op initiatief van GroenLinks en gesteund door WIJ Lansingerland dienden we dan ook tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdagavond gezamenlijk een motie in met het volgende dictum: Draagt het college op: - Om met de minister van I&W de onderhandelingen te heropenen met als beoogd eindresultaat saldo nul (niet horen, zien en ruiken) voor de A16 Rotterdam alsnog volledig te realiseren; - Daarbij in te zetten op een maximumsnelheid van 80 kilometer op de gehele A16 Rotterdam, naast andere maatregelen om saldo nul alsnog te realiseren; Net als donderdagmorgen in Rotterdam (dag Arno Bonte!) redde de motie het niet. Alleen GroenLinks, PvdA en WIJ stemden voor. Ook in de raad van Lansingerland was D66, net als in Rotterdam, tegen. Een partij in grote verwarring. De coalitie verschool zich achter het verhaal dat de A16 Rotterdam op zich aan saldo nul voldoet maar omgevingsfactoren dit verstoren. Dat zeggen de rekenmodellen. Nu al direct 80 km op het hele traject invoeren werd afgewezen. Of dit moet, zal blijken na een evaluatie een aantal jaren na de opening. Dit verhaal komt na de verkiezingen, zeker wanneer er in Rotterdam een andere samenstelling van de raad ontstaat, zeker terug. Wordt vervolgd! PVDA WIL CULTUURHUIS IN OUDELANDSEHOF De Heraut van deze week publiceerde een verhaal over de kansen die Petra Verhoef ziet om van de Oudelandsehof een “Ontmoetingscentrum” of anders gezegd “een Cultuurhuis” te maken. Zie: http://www.herautonline.nl/?p=67755 Alleen de kern Berkel en Rodenrijs kent zo’n voorziening nog niet. In een motie ingediend bij de begrotingsbehandeling in november 2017 dwongen wij het college af om een onderzoek te doen naar de mogelijkheid van vestiging op deze locatie. Het was zonneklaar dat het college daar eigenlijk niet voor voelde. Dat blijkt ook uit de brief dd. 14.02 die het college aan de raad stuurde. Het college, wethouder Ankie van Tatenhove voorop, voelt niet voor een Cultuurhuis in de Oudelandsehof, zo meldde het college in een brief aan de raad d.d. 14 februari: “De Oudelandsehof is een woonzorgcentrum voor ouderen van Laurens, gelegen in de Meerpolder. De benedenverdieping beschikt over een ruime hal en verschillende grote ruimtes die voor uiteenlopende activiteiten kunnen worden ingezet. Daarnaast is in het gebouw een aula aanwezig. Verder grenst een kinderdagverblijf aan het gebouw. De Oudelandsehof ligt echter aan een drukke doorgaande weg buiten het centrum en de beschikbare ruimtes hebben niet het beoogde uitnodigende karakter voor een divers aanbod aan culturele activiteiten. Een combinatie van horeca, 250 stoelen en commerciële functies is lastig op deze locatie. Ook de parkeergelegenheid in de nabije omgeving voldoet niet. Daarnaast vormt geluidsoverlast voor bewoners en omwonenden op deze locatie een knelpunt. Conclusie: Op deze locatie is een cultuurhuis op basis van de gehanteerde uitgangspunten niet haalbaar”, aldus het college. Het college geeft de voorkeur aan om de verdere uitwerking van het Cultuurhuis in Berkel en Rodenrijs te concentreren op de volgende locaties: - Huidige locatie Bibliotheek Oostland aan de Nieuwstraat 25 op één of twee verdiepingen. - Het nieuw te ontwikkelen gebied aan de westkant van het centrum. Voor de PvdA is dit geen optie. Er is in de Oudelandsehof een perfecte locatie beschikbaar en de planvorming voor deze locatie gaat veel te lang duren. LIJSTREKKERSDEBAT OUDERENBONDEN De acht aanwezige lijststekkers kregen donderdagmiddag drie minuten de tijd om de belangrijkste punten uit hun verkiezingsprogramma toe te lichten. De VVD trapt af. Veel tevredenheid in Lansingerland. Verbeterpunten: toegankelijkheid, maatwerk en mantelzorg. CU benadrukt de landelijke partijpunten: liefde en aandacht, waardevol ouder worden, voorkomen van eenzaamheid. Petra Verhoef geeft namens de PvdA als enige een overzicht van het werk van de afgelopen 4 jaar waar de PvdA voor heeft gestreden en wat er bereikt is. Om vervolgens de plannen voor de komende tijd toe te lichten, met name gratis OV 65+, betere communicatie en clientondersteuning, meer oog voor mensen met een minimum inkomen, komst Cultuurhuis in de Oudelandsehof. Het CDA is vooral over tegen: tegen doorgroeien naar 100.000 inwoners, tegen coffeeshops, tegen wiet in de kassen. Wel voor mantelzorg compliment en professioneel keukentafelgesprek. GroenLinks wil geen ouderenbeleid maar een mensenbeleid, dus geen specifiek ouderenbeleid. Leefbaar3B spreekt bijna alleen over het gratis OV, niet alleen voor mensen met AOW maar ook met klein pensioen. Daarnaast voldoende accommodaties om elkaar te ontmoeten. D66 houdt een theoretisch verhaal. Maatwerk, langer thuis blijven wonen d.m.v. meerdere generatie woning. Ook Wij Lansingerland ziet ouderen niet als specifieke doelgroep. Ouderen hebben vaak meer zorgen over jongeren. Pleit voor groene gemeente en levensloopbestendige woningen. Vervolgens mogen vragen gesteld worden aan de lijsttrekkers. Gaat veelal over: HAP in Bleiswijk (waarom niets aan gedaan?), doelgroep voor St. Petrus, te weinig verpleeghuisplaatsen, mislukte privatisering WMO, bereikbaarheid Stander, 3B-bus niet voor bezoek aan SFG . Daarna volgt discussie over OV. Leefbaar 3B probeert dit issue te kapen van de PvdA. Feit is dat PvdA dit al in 2009-2009 op de agenda zette en het verkiezingsprogramma van de PvdA ruim voor dat van Leefbaar 3B verscheen. Aanvankelijk wilde Leefbaar 3B alleen gratis OV voor mensen die alleen AOW ontvingen. Dit is inmiddels bijgesteld. Als laatste onderwerp: veiligheid, Vragen over overlast jongeren, te weinig politie. Extra boa’s en wijkagenten de oplossing? Tot slot geven alle lijsttrekkers aan om welke reden je op zijn/haar partij zou moeten stemmen: Petra Verhoef heeft de mooiste: voor een sociaal Lansingerland, waar iedereen mee kan doen ongeacht ras, geloof, inkomen, leeftijd of beperking. Mooi voor een zaal waar geen enkel kleurtje te bekennen valt. Behalve veel grijs, natuurlijk! WETHOUDER HEUVELINK: ‘HET SOCIALISME BIEDT GEEN ANTWOORDEN OP NIEUWE UITDAGINGEN’ De PvdA-fractie stelde schriftelijke vragen aan college over de uitspraak van wethouder Heuvelink: "Het socialisme biedt geen antwoorden op nieuwe uitdagingen”. Op 16 februari twitterde wethouder Jeroen Heuvelink enthousiast het volgende bericht: “In mijn beleving was socialisme (in welke vorm dan ook) een reactie op de industrialisatie. Het is logisch dat met het einde van het industriële tijdperk ook het socialisme eindigt. Het biedt geen antwoorden op nieuwe uitdagingen”. Het Twitter-account van de heer Heuvelink geeft aan dat hij op Twitter bericht als wethouder van Lansingerland: “Wethouder Lansingerland | D66 | onderwijs en jeugdzorg | ruimtelijke ordening, milieu en groen | kernwethouder Bergschenhoek”. Het gaat dus om zijn officiële twitter -account als wethouder van Lansingerland. Een opzienbarende visie van een wethouder van Lansingerland, zo vindt de fractie van de PvdA. Daar is over nagedacht. De fractie is reuze benieuwd of het standpunt van de wethouder over het einde van het socialisme door de rest van zijn collegeleden wordt gedeeld en stelde daarom vandaag hierover de volgende schriftelijke vragen aan het college. 1. Kent het college de door wethouder Heuvelink gedane uitspraak dat: “Het socialisme geen antwoorden biedt op nieuwe uitdagingen”. 2. Op welk collegebesluit is deze uitspraak gebaseerd? 3. Zo dit besluit ontbreekt, kan het college zich in deze uitspraak van haar wethouder vinden? 4. Zo neen, hoe oordeelt het college over deze uitspraak van de wethouder? De PvdA-fractie is reuze benieuwd naar de binnen 30 dagen te verwachten schriftelijke reactie van het college! KAN BERKELSE BOERHAAVESTRAAT EXTRA VRACHTVERKEER WEL AAN? Vorige week berichtten wij in weekverslag 6 over het antwoord van het college op onze vragen over de huidige en toekomstige verkeersperikelen in en om woongebouw Mozaïek bij de scholen aan de Oudelandselaan in Berkel centrum. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6/ De huidige verkeersdruk is al hoog en te verwachten is dat de druk zal gaan stijgen wanneer het aangrenzende nieuwe deel van het Berkelse winkelcentrum in gebruik genomen zal gaan worden. Vooral het laad en losvervoer voor het nieuwe winkelcentrum, dat gebruik zal moeten gaan maken van de krappe Boerhaavestraat, kan problemen op gaan leveren (verkeersveiligheid en geluidsoverlast). De gemeente heeft, in verband met het op te stellen bestemmingsplan, een akoestisch onderzoek laten doen. Volgens het college is er niets aan de hand. Het extra geluid blijft binnen de normen. Waar kennen wij deze reactie van? Juist! Van de reacties van het toenmalige ministerie van I&M als het ging om de geluidsoverlast veroorzaakt door HSL, RtHA en A16-Rotterdam. Het Lansingerlandse college past nu precies de zelfde wijze van reageren toe als waar zij zich de afgelopen jaren steeds fel tegen heeft verzet. De PvdA is een voorstander van de uitbreiding van het winkelhart in Berkel centrum. Maar het is de vraag of het ambitieuze plan wel ruimtelijk ingepast kan worden zonder grote problemen te veroorzaken op het gebied van verkeersoverlast, verkeersveiligheid, geluidsoverlast en stankhinder. De PvdA vindt dat hier nog maar eens kritisch en in goed overleg met alle omwonenden over moet worden gesproken. In het huidige voorstel wordt te makkelijk over de bezwaren heen gedenderd. Een klassiek staaltje van bestuurlijk wensdenken. ​ Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag bracht WIJ Lansingerland een motie vreemd aan de orde in waarin het college opgeroepen wordt om de verkeersituatie in de Boerhaavestraat serieus te nemen en voor de bevoorrading middels vrachtverkeer in plaats van de Boerhavestraat in de verdere planvorming om te zien naar een alternatief. De PvdA fractie steunde deze motie. Het is goed om al vroeg in het proces het college ruimtelijke kaders mee te geven die van belang zijn voor de verdere planvorming. De raad, geïnspireerd door het college, wees deze motie jammer genoeg af. Jammer dat de initiatiefnemer van de motie, Leon Hoek van WIJ Lansingerland, te zeer met een gestrekt been richting college ging. Hij had kennelijk zijn eigen motie niet gelezen. De tekst van de motie was sterk procesmatig van kant en kende geen harde eisen, wel aandachtsvelden. Had Hoek zich bij zijn eigen tekst gehouden dan was de motie mogelijk succesvol geweest. Nu resulteerde zijn kenmerkende geschreeuw alleen maar in voldoende munitie om de motie te weigeren. Daar zullen de omwonenden in de Oudelandselaan heel blij mee zijn! PVDA WIL ‘LANSINGERLANDSE 65-PLUS GRATIS MET TRAM, METRO EN BUS’ Waarom kunnen 65 plussers uit Rotterdam wel gratis met de RET bus & metro & tram naar Lansingerland en de 65+ uit Lansingerland die met het OV naar Rotterdam willen niet? Gratis OV voorkomt eenzaamheid onder ouderen, maakt het bezoeken van vrienden en familie makkelijker en maakt al het moois dat onze regio te bieden heeft extra aantrekkelijk. Het is raar dat opa's en oma's die in Rotterdam wonen en op hun kleinkinderen komen passen gratis naar Lansingerland kunnen reizen en opa's en oma's uit Lansingerland die ditzelfde doen in Rotterdam niet. Daarom wil de PvdA in Lansingerland gratis OV voor alle 65+ inwoners van onze gemeente per metro, tram en bus in onder meer Rotterdam en Lansingerland. Vaak als argument tegen gratis OV voor álle 65-plussers het feit gebruikt dat vele ouderen het openbaar vervoer best zelf kunnen betalen. Waarom zou je hen dan subsidiëren? Natuurlijk kun je besluiten om alleen ouderen met een laag inkomen gratis OV te gunnen. Maar dan moet er wel een compleet administratief apparaat worden opgetuigd om te beoordelen of iemand in aanmerking komt. Dat kost ook heel veel geld. Bovendien krijgen álle 65-plussers nu al een automatische korting wanneer zij met een OV-chipkaart op naam reizen. Daar hoor je niemand over! De Duitse regering wil trouwens gratis OV voor iedereen. Zo meldde NOS afgelopen woensdag. De luchtvervuiling in de Duitse steden loopt helemaal uit de hand. Goed voor het milieu en het helpt de eenzaamheid onder ouderen te bestrijden. Zie: https://www.tijd.be/dossier/Europareeks/Duitse-regering-overweegt-gratis-openbaar-vervoer/9982471 De PvdA power-vrouwen Astrid Oosenbrug & Greet Wijs maakten een inmiddels al zeer druk bekeken filmpje over het belang van gratis OV voor Lansingerlandse ouderen. Bekijk het op: https://www.youtube.com/watch?v=wrJ9cOAx5tU&feature=youtu.be POLITIEKE LANDKAART LANSINGERLAND De niet officieel gepubliceerde politieke landkaart van Lansingerland anno 2018 laat duidelijk zien dat de PvdA verreweg de meest sociaal links-progressieve partij in Lansingerland is. Tweede op enige afstand is natuurlijk GroenLinks. In een poll van Hart van Lansingerland staat de PvdA inmiddels op de tweede plek als het om de voorziene resultaten van 21 maart gaat! Zie: https://www.hartvanlansingerland.nl/nieuws/algemeen/16347/vvd-leefbaar-3b-en-pvda-populairste-partijen?redir PVDA LANSINGERLAND CAMPAGNE OP DE SOCIALE MEDIA Onze campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart is inmiddels in volle gang. Misschien volgt u onze berichten in de media, onze weekverslagen en de sociale media Twitter en Facebook op de voet. Een enthousiast team van zo’n 20 lokale PvdA’ers werkt er keihard aan om onze partij op 21 maart winst te gaan bezorgen. Want het moet anders! Hierbij een overzicht waar u de PvdA Lansingerland zo al op de sociale media kunt vinden: Onze website met het allerlaatste politieke en campagne nieuws: https://lansingerland.pvda.nl Onze filmpjes: 1. Over onze speerpunten: Animatie Verkiezingsprogramma 2018 GR2018 FINAL 2. Over veiligheid en veilig verkeer: Animatie Veiligheid PvdA Lansingerland GR2018 3. Over betaalbaar wonen voor jongeren: PvdA Lansingerland Meer bouwen voor jongeren 4. Over gratis OV voor Lansingerlandse 65-plussers op metro, tram en bus, een al veel bekeken interview van Astrid Oosenbrug met een bevlogen Greet Wijs. https://www.youtube.com/watch?v=wrJ9cOAx5tU&feature=youtu.be Op Twitter zijn wij voortdurend te vinden op: @PvdA_LL Steun ons via likes & retweets! Wij zijn actief op drie Facebook pagina’s. Like ons s.v.p.! - Algemene PvdA Lansingerland pagina: naam pagina: https://nl-nl.facebook.com/PvdaLansingerland/ - Fietstunnel: naam pagina: https://www.facebook.com/fietstunnel/ - Gratis OV 65+: naam pagina: Lansingerlandse 65 plus gratis met tram, metro en bus Petitie voor een fietstunnel bij de rotonde Oudelandselaan-Oostmeerlaan: Ons fractielid en verkiezingskandidaat Sam de Groot, die zelf in de Berkelse Westpolder woont, heeft namens de PvdA een petitie ingediend met het verzoek aan de gemeente Lansingerland om snel te investeren in de aanleg van een fietstunnel onder de Klapwijkseweg om de ene zijde van de Oudelandselaan (Westpolder) te verbinden met de andere (Meerpolder en Berkel centrum). Inmiddels (donderdag 22..02) hebben al bijna 1400 inwoners getekend. Er is hierover veel media-aandacht. Doe mee aan deze petitie op internet en ga hiervoor naar: https://fietstunnelberkelenrodenrijs.petities.nl/ Hulp bij het kiezen: Op 21 februari ging Kieskompas de lucht in: https://home.kieskompas.nl/nl/ Het AD-Rotterdam publiceert vanaf zaterdag 24 februari een eigen Lansingerlandse kieswijzer op www.ad.nl/kieswijzer De PvdA Lansingerland deed ook mee aan de Rainbow-vote. Zie de Lansingerlandse PvdA score op: https://www.gayvote.nl/gemeenteraadsverkiezingen-2018/gemeenten-l/ Verder deden in Lansingerland alleen VVD & D66 mee aan deze bijzondere stemhulp. De overige partijen lieten het afweten! TOT SLOT Jeugdige PvdA’er niet welkom bij het Groot Lansingerlands Jongerendebat. Een opvallend bericht stond deze week in Hart van Lansingerland over de weigering van de organisatie om PvdA-kandidaat Valmir Xhemaili toe te laten tot dit debat: https://www.hartvanlansingerland.nl/nieuws/algemeen/16335/jeugdige-pvda-er-niet-welkom-op-groot-lansingerlandse-jongerendebat?redir Wat deden wij in dezelfde week in 2014? Toen verscheen jubileum aflevering 300 sinds begin januari 2007. Het was ook toen een week waarin de campagne de dagelijkse politieke arbeid stap voor stap ging verdringen, de raad de laatste reguliere vergadering hield, de bouw van de Westpolder 2 school dankzij toenmalige wethouder Marc van Dijk (VVD) toch snel van start zou gaan en de knip in de Berkelse Herenstraat de gemoederen hoog deed oplaaien. De Westpolder 2 school staat er nu al een paar jaar. Met de knip in de Herenstraat blijft het tobben geblazen. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-17-28-februari-2014/ Agenda voor de volgende week. Volgende week is het krokusvakantie in onze regio. Op 21 februari ging Kieskompas de lucht in: https://home.kieskompas.nl/nl/ Het AD-Rotterdam publiceert vanaf zaterdag 24 februari een eigen Lansingerlandse kieswijzer op www.ad.nl/kieswijzer Keuze te over dus! Zaterdag 24 februari is de PvdA te vinden op het plein bij het winkelcentrum en station Westpolder. De rode PvdA dubbeldekker die dan de regio doorkruist, zal dan ook de Berkelse Westpolder bezoeken. Samen met onze partijgenoten uit Den Haag, Delft, Leidschendam en de provincie Zuid-Holland gaan wij dan flyeren. De PvdA is vanaf 14.15 uur op het Westpolderplein te vinden. De rodebus komt rond 14.45 uur. Op dinsdag 27 februari om 18.00 uur zendt RTV Lansingerland (92.2 FM en internet live stream) een debat uit waaraan, naast Petra Verhoef, ook WIJ Lansingerland en CDA deelnemen. Het citaat van deze week. Het citaat van deze week is van Frits van Bruggen, de directeur van de ANWB. Het citaat komt uit het AD van 20 februari en heeft als kop: ‘Fietsonveiligheid verrast ons’. Het citaat: ‘Nederland was één van de veiligste landen ter wereld, maar nu donderen wij uit de top tien. Verkeersveiligheid is in de vergetelheid geraakt. We merken onvoldoende urgentie in de gemeenteraden. Het is tijd voor een wakeupcall. We zijn heel blij dat verkeersveiligheid op de agenda staat bij de regering, maar nu moeten gemeenten daarmee verder. Er is niet genoeg aandacht voor verkeer in de verkiezingsprogramma’s van gemeenten”. Einde citaat dat meer dan genoeg voor zich zelf spreekt. In ons programma en in onze campagne is verkeersveiligheid juist een speerpunt! Tot de volgende week! Fractie PvdA Lansingerland, 23 februari 2018 1

PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE ...

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks VVD ChristenUnie Lansingerland 16-02-2018 07:32

PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE 12 – 16 FEBRUARI 2018 Dit zesde weekverslag in 2018, aflevering 462 sinds de start van de gemeente Lansingerland in januari 2007, betreft de dingen die wij deden tijdens de afgelopen week. Het was de week waarin het campagnenieuws groter is dan het politieke nieuws. Politiek nieuws is het amendement dat onze fractie zal inbrengen in de raadsvergadering van 22 februari. Het betreft het in het gemeentelijke investeringsprogramma opnemen van de fietstunnel bij de rotonde Oudelandselaan. Campagnenieuws is onder meer onze actie van afgelopen maandag bij deze rotonde, de aanwezigheid van Petra bij SheDecides in Rotterdam en de aanstaande PvdA-actie voor een ander tunneltje, dat bij de kruising N209- Hoekeindseweg in Bleiswijk waarover wij samen aan de slag zullen gaan met de provinciale PvdA-fractie. Daarover volgende week meer! REACTIE COLLEGE OP PVDA VRAGEN VERKEERSOVERLAST OUDELANDSELAAN Op 23 januari 2018 stelden wij raadsvragen ingediend over verkeersoverlast nu en in de toekomst rond de Oudelandselaan. Op 15 februari kregen wij antwoord. Zie ook: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-22-26-januari-2018/ Vraag 1. Herkent het college zich in de punten van de inwoners (graag per punt beantwoorden). Antwoord Punt 1 Wij zijn bekend met het feit dat op de Oudelandselaan en in de Röntgenstraat tweemaal per dag sprake is van een ‘verkeerschaos’ door het grote aantal ouders dat hun kinderen per auto op school afzet. Punt 2 De Boerhaavestraat heeft een functie voor de ontsluiting van de in het gebied aanwezige voorzieningen. De Boerhaavestraat is daarvoor geschikt. Wel is op bepaalde tijden (tijdens het halen en brengen van de kinderen) sprake van kortdurende piekbelastingen. Punt 3 Er is een akoestisch onderzoek uitgevoerd in het kader van het op te stellen bestemmingsplan voor het centrumplan (bijlage 5 bij het voorontwerpbestemmingsplan). Zowel in de huidige als in de toekomstige situatie wordt de maximaal toelaatbare geluidbelasting niet overschreden. Punt 4 Het is ons niet bekend dat er nu (structureel) veel te hard wordt gereden door het vrachtverkeer. De Boerhaavestraat is voldoende breed voor vrachtverkeer en ander verkeer om elkaar op een veilige wijze te passeren. Punt 5 Er is een akoestisch onderzoek uitgevoerd in het kader van het op te stellen bestemmingsplan voor het centrumplan (bijlage 5 bij het voorontwerpbestemmingsplan). Zowel in de huidige als in de toekomstige situatie wordt de maximaal toelaatbare geluidbelasting niet overschreden. Punt 6 De Boerhaavestraat is voldoende breed voor vrachtverkeer en ander verkeer om elkaar op een veilige wijze te passeren. De kruisingen met de Oudelandselaan en de Röntgenstraat worden aangepast om de veiligheid zoveel mogelijk te waarborgen. Dit wordt betrokken bij het uitwerken van het centrumplan. Punt 7 Het is ons niet bekend dat er in de toekomst een metro gaat rijden op de Oudelandselaan. Vraag 2. Wat gaat het college op korte termijn doen om de bestaande geluids- en verkeersoverlast aan te pakken? Antwoord: Er is een akoestisch onderzoek uitgevoerd in het kader van het op te stellen bestemmingsplan voor het centrumplan (bijlage 5 bij het voorontwerpbestemmingsplan). Zowel in de huidige als in de toekomstige situatie wordt de maximaal toelaatbare geluidbelasting niet overschreden. In de huidige situatie is er tweemaal per dag voor een korte duur sprake van een ‘verkeerschaos’ op de Röntgenstraat, doordat veel ouders hun kinderen met de auto naar school brengen en weer ophalen. Feitelijk staat dit los van de centrumontwikkeling. Niettemin willen wij de huidige situatie verbeteren. Gedacht kan worden aan bijvoorbeeld het aanbrengen van een ‘keerlus’. Het voordeel van een keerlus is namelijk het verkeer niet meer achteruitrijdend hoeft te keren in de straat, maar vooruitrijdend van richting kan veranderen (de Röntgenstraat loopt immers dood). Vraag 3. Wat zijn de gevolgen voor de geluids- en verkeersoverlast vanwege de voorgenomen uitbreiding van het centrum voor de bewoners, worden deze meer of juist minder? Antwoord: Er zal sprake zijn van een toename aan verkeer en (daarmee) geluid. Er is een akoestisch onderzoek uitgevoerd in het kader van het op te stellen bestemmingsplan voor het centrumplan (bijlage 5 bij het voorontwerpbestemmingsplan). Zowel in de huidige als in de toekomstige situatie wordt de maximaal toelaatbare geluidbelasting niet overschreden. Vraag 4. Hoe gaat het college de bewoners van nu af aan beter en meer structureel betrekken bij zowel het oplossen van de huidige problemen als de toekomstige te verwachten ontwikkelingen? Antwoord: Er vinden structureel gesprekken plaats met meerdere belanghebbenden in de omgeving van het centrum. Op 22 januari jl. heeft een gesprek plaatsgevonden met de bestuursleden VVE “Het Mozaïek” over de genoemde punten. De bestaande situatie en de situatie na uitbreiding van het centrum worden nader in beeld gebracht op basis van de aangedragen zorgen. Hierover zal afstemming plaatsvinden met de bestuursleden. Kortom, volgens het college is er dus niks aan de hand en komt het allemaal helemaal goed. Geen overschrijdingen van de geluidsnormen, ruimte zat voor het vrachtverkeer en de overlast door het verkeer bij de scholen staat los van de centrumontwikkeling. Zo kennen we er nog wel één! De PvdA Lansingerland heeft zo haar twijfels. Wordt vervolgd! LIJSTTREKKER PETRA VERHOEF STEUNT SHEDECIDES SheDecides is een wereldwijde beweging en een vrouwenfonds gestart door ex-minister en nu PvdA-fractielid van de Tweede kamer, Lilianne Ploumen. Onlangs ontving zij daarvoor de Machiavelliprijs. SheDecides strijdt ervoor dat vrouwen wereldwijd beslissen over hun eigen lichaam, leven en toekomst. Onze lijsttrekker Petra Verhoef en lijstduwer Astrid Oosenbrug waren afgelopen dinsdagavond in Rotterdam bij een bijeenkomst van SheDecides georganiseerd door PvdA Rotterdam. Lilianne Ploumen was zelf verhinderd, vanwege het aftreden van VVD minister Halbe Zijlstra. Kirsten van den Hul, eerder vrouwenvertegenwoordiger namens Nederland in de VN en nu PvdA Tweede Kamerlid, verving Lilianne. Zowel zij als de Rotterdamse PvdA lijsttrekker Barbara Kathmann hielden krachtige verhalen over het belang van vrijheid, goed onderwijs en zekerheid van inkomen voor vrouwen. Fatima Talbi, nu nog raadslid in Rotterdam, keek terug op succesvolle strijd voor Rotterdamse vrouwen. Ook veel Rotterdamse #powervrouwen aanwezig, uit alle wijken. Dat zijn de vrouwen die veel andere vrouwen het kleine zetje geven dat nodig is om met meer zelfvertrouwen of ondersteuning mee te doen in de samenleving. Op 8 maart, Internationale Vrouwendag, zal Petra bij het RTV Lansingerland radiodebat het PvdA Lansingerland verkiezingsprogramma 2018-2022 bespreken vanuit de positie van vrouwen in onze gemeente. Wat hebben wij hen te bieden? PVDA WIL ‘LANSINGERLANDSE 65-PLUS GRATIS MET TRAM, METRO EN BUS’ Waarom kunnen 65 plussers uit Rotterdam wel gratis met de RET bus & metro & tram naar Lansingerland en de 65+ uit Lansingerland die met het OV naar Rotterdam willen niet? Gratis OV voorkomt eenzaamheid onder ouderen, maakt het bezoeken van vrienden en familie makkelijker en maakt al het moois dat onze regio te bieden heeft extra aantrekkelijk. Het is raar dat opa's en oma's die in Rotterdam wonen en op hun kleinkinderen komen passen gratis naar Lansingerland kunnen reizen en opa's en oma's uit Lansingerland die ditzelfde doen in Rotterdam niet. Daarom wil de PvdA in Lansingerland gratis OV voor alle 65+ inwoners van onze gemeente per metro, tram en bus in onder meer Rotterdam en Lansingerland. Vaak wordt als argument tegen gratis OV voor álle 65-plussers het feit gebruikt dat vele ouderen het openbaar vervoer best zelf kunnen betalen. Waarom zou je hen dan subsidiëren? Natuurlijk kun je besluiten om alleen ouderen met een laag inkomen gratis OV te gunnen. Maar dan moet er wel een compleet administratief apparaat worden opgetuigd om te beoordelen of iemand in aanmerking komt. Dat kost ook heel veel geld. Bovendien krijgen álle 65-plussers nu al een automatische korting bij de RET wanneer zij met een OV-chipkaart op naam reizen. Daar hoor je niemand over! De Duitse regering wil trouwens gratis OV voor iedereen. Zo meldde NOS afgelopen woensdag. De luchtvervuiling in de Duitse steden loopt helemaal uit de hand. Goed voor het milieu en het helpt de eenzaamheid onder ouderen te bestrijden. Zie: https://www.tijd.be/dossier/Europareeks/Duitse-regering-overweegt-gratis-openbaar-vervoer/9982471 Steun daarom de PvdA Lansingerland die gratis OV 65+ als speerpunt in het verkiezingsprogramma heeft staan en like de Facebookpagina “Lansingerlandse 65 plus gratis met tram, metro en bus”. ACTUEEL PVDA CAMPAGNENIEUWS Onze campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart is inmiddels in volle gang. Misschien volgt u onze berichten in de media, onze weekverslagen en de sociale media Twitter en Facebook op de voet. Een enthousiast team van zo’n 20 lokale PvdA’ers werkt er keihard aan om onze partij op 21 maart winst te gaan bezorgen. Want het moet anders! Hierbij een overzicht waar u de PvdA Lansingerland zo al op de sociale media kunt vinden: Onze website met het allerlaatste politieke en campagne nieuws: https://lansingerland.pvda.nl Onze filmpjes: 1. Over onze speerpunten: Animatie Verkiezingsprogramma 2018 GR2018 FINAL 2. Over veiligheid en veilig verkeer: Animatie Veiligheid PvdA Lansingerland GR2018 3. Over betaalbaar wonen voor jongeren: PvdA Lansingerland Meer bouwen voor jongeren Op Twitter zijn wij voortdurend te vinden op: @PvdA_LL Steun ons via likes & retweets! Natuurlijk kent u de Petitie Fietstunnel voor de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg: https://www.petities.nl/petitions/fietstunnel-voor-rotonde-oudelandselaan-klapwijkseweg?locale=nl Wij zijn actief op drie Facebook pagina’s. Like ons s.v.p.! - Algemene PvdA Lansingerland pagina: naam pagina: PvdA Lansingerland - Fietstunnel: naam pagina: Fietstunnel voor rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg - Gratis OV 65+: naam pagina: Lansingerlandse 65 plus gratis met tram, metro en bus Petitie voor een fietstunnel bij de rotonde Oudelandselaan-Oostmeerlaan: Ons fractielid en verkiezingskandidaat Sam de Groot, die zelf in de Berkelse Westpolder woont, heeft namens de PvdA een petitie ingediend met het verzoek aan de gemeente Lansingerland om snel te investeren in de aanleg van een fietstunnel onder de Klapwijkseweg om de ene zijde van de Oudelandselaan (Westpolder) te verbinden met de andere (Meerpolder en Berkel centrum). Inmiddels (donderdag 15.02) hebben al meer dan 1250 inwoners getekend. Er is hierover veel media-aandacht. Doe mee aan deze petitie op internet en ga hiervoor naar: https://fietstunnelberkelenrodenrijs.petities.nl/ Het weekblad Hart van Lansingerland publiceerde een verkiezingspoll op https://www.hartvanlansingerland.nl/nieuws/algemeen/16304/hart-van-lansingerland-opent-digitale-stembus TOT SLOT Wat deden wij in dezelfde periode in 2014? Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-3-7-februari-2014-2/ Ook toen werd het dagelijkse politieke handwerk steeds minder en maakte het plaats voor campagneactiviteiten. Het was toen de week waarin de Werk Top “Lansingerland Werkt” plaats vond, wij in het kader van onze actie “Aan de slag met de PvdA” een promotie actie voorbereidden voor het Vrijwilligers Informatie Punt VIP en wij ons bogen over het al dan niet toelaten van doorgaand verkeer op de Noordeindseweg bij de rotonde Planetenweg. Anno februari 2018 is er nog steeds geen concreet zicht op de datum waarop de knip in de Noordeindseweg op deze plek zal gaan verdwijnen. Juist deze week worden de inwoners geconsulteerd over de concept-ontwerpen. Het CDA beklaagde zich deze week over de traagheid van de uitvoering. Als coalitie-lid zaten zij er de afgelopen 4 jaar bovenop. Kennelijk zonder veel succes. Het gaat, gezien de te verwachten bezwaarschriften en de gang naar de Raad van Staten, nog jaren duren voordat de knip er wellicht gaat komen. Zo die er al gaat komen want de te verwachten onderbouwing van het verkeersbesluit zal boterzacht zijn. Agenda van volgende week. Maandagavond is het laatste fractieoverleg in deze bestuursperiode, donderdagavond is er de laatste raadsvergadering met een debat over de nota fietsveiligheid. Die middag is er ook een verkiezingsdebat van de ouderenbonden met Petra Verhoef als onze woordvoerder. Vrijdagmiddag zit Gerard Bovens in Den Haag om bij te praten met een oud-wethouder van Lansingerland. Die namiddag is er ook een receptie vanwege 10 jaar Middin in Berkel Meerpolder, een organisatie waar wij in het kader van het toegankelijk maken van de winkelcentra voor mensen met een beperking intensief mee samen hebben gewerkt. Verder gaan wij flyerend rond voor de petitie rotonde Oudelandselaan. Zaterdag 24 februari gaan wij on tour met de PvdA Zuid-Holland. In de middag bezoeken wij het winkelcentrum én station Westpolder. Volgende week meer nieuws hierover! Ook op vrijdag 23.02 gaat Kieskompas live! Het citaat van deze week komt uit Hart van Lansingerland van 13 februari. De voorpagina kopt met “Fietstunnel N472 geen optie”. Het citaat: “Dat betoog (een pleidooi van Sam de Groot voor de fietstunnel) zet kwaad bloed bij de commissie. “Volgens mij is al lang bekend dat een tunneltje niets oplost”, zegt Ineke den Heijer (D66). “De meeste ongelukken gebeuren met fietsers die rechtdoor gaan over de N472. Dan heeft een tunnel helemaal geen zin. Ook de Fietsersbond ziet dit niet als een oplossing. Daarnaast gaat het miljoenen euro’s kosten en is het veel te duur”. Ik snap best dat dit gezegd wordt”, reageert Jurjen Dieleman (ChristenUnie). “De verkiezingen komen eraan en dan is het best lekker om te roepen dat er dan maar een tunneltje moet komen”. Einde citaat. Tijdens het debat over de begroting 2018 in november 2017 dienden PvdA, GL en VVD een motie in om deze tunnel op de investeringslijst te zetten. De raad gaf toen geen thuis. Dit was dus ruim een half jaar voor de verkiezingen. Gelukkig zien inmiddels ruim 1200 inwoners van Lansingerland die de petitie https://www.petities.nl/petitions/fietstunnel-voor-rotonde-oudelandselaan-klapwijkseweg?locale=nl tekenden dit compleet anders. Diezelfde ChristenUnie, CDA en D66 fracties verzetten zich nog niet zo lang geleden tegen de komst van verlichting op het Landscheidingsfietspad. Die komt er nu dus wél. Kwestie van volhouden. Net als voor de ommekeer van de beroemde bushalte Bonfut! Tot de volgende week! Fractie PvdA Lansingerland, 16 februari 2018

Peter Verhoef. Kandidaat nr. ...

ChristenUnie ChristenUnie CDA Noordenveld 12-02-2018 15:56

Peter Verhoef. Kandidaat nr. 12 Samen met mijn vrouw Petra en 3 kinderen woon ik al ruim 12 jaar in Roden, waar we actief zijn in de kerk en sportverenigingen. Noordenveld is een mooie gemeente om in te wonen. Deze gemeente verdient een goed bestuur met aandacht voor alle inwoners. De CU wil staan voor belangrijke begrippen als dienstbaarheid, duurzaamheid en wil dat het bestuur en de gemeente dichtbij de inwoners staat. Belangrijk is dat we vinden dat de CU ook goed wil kijken naar de eenzaamheid van mensen en vluchtelingen een plek wil bieden. De CU staat niet alleen hiervoor, maar maakt zaken ook praktisch. Ze dragen constructief en inhoudelijk bij aan het gemeentebestuur van Noordenveld door samen met het CDA een wethouder te hebben. Wat mij bijzonder aanspreekt is de nadruk op duurzaamheid en een ambitie om Noordenveld qua energie te vergroenen. Ook wil de CU Noordenveld verder fietsvriendelijk maken en houden met ook aandacht voor recreatie-mogelijkheden. Kortom de CU staat voor belangrijke waarden en wil die de komende jaren ook handen en voeten geven in Noordenveld.

PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE ...

PvdA PvdA D66 ChristenUnie GroenLinks VVD CDA Lansingerland 09-02-2018 07:32

PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE 5 – 9 FEBRUARI 2018 Dit vijfde weekverslag in 2018, aflevering 461 sinds de start van de gemeente Lansingerland in januari 2007, betreft de dingen die wij deden tijdens de afgelopen week. Het was de week waarin er twee verkiezingsdebatten waren (Fietsersbond & Ondernemend Lansingerland), de commissie Ruimte debatteerde over de noodzaak van een fietstunnel bij de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg, de commissie Algemeen Bestuur weigerde te debatteren over passages in een aantal verkiezingsprogramma’s over de bedreigingen van de Islam, wij vragen stelden over het nakomen van saldo nul als het gaat om de luchtkwaliteit bij de A16 Rotterdam en de commissie Samenleving zich boog over de weigering van het college om op ons verzoek een kerstextraatje te verstrekken aan inwoners met een bijstandsuitkering. TUNNEL ROTONDE OUDELANDSELAAN BELANGRIJK THEMA BIJ VERKIEZINGSDEBAT FIETSERSBOND Op maandag 5 februari organiseerde de Fietsersbond, afdeling Lansingerland haar vierjaarlijks politiek debat. Bijna alle Lansingerlandse fracties waren vertegenwoordigd. Alleen partij Neeleman ontbrak. Namens de PvdA nam Sam de Groot deel aan het debat. Erik Visser maakte dit verhaal. Na de jaarlijkse Algemene ledenvergadering van de afdeling, waarin de voorzittershamer door Ton van der Burg werd overgedragen aan Sander van Herwaarden, kregen de vertegenwoordigers van de politieke partijen de gelegenheid om in drie minuten te vertellen hoe zij aankijken tegen fietsveiligheid en wat zij op dat vlak de komende vier jaar willen realiseren. Alle partijen vinden fietsen belangrijk: het is gezond, duurzaam en je ziet nog eens wat! Inzet van vrijwel alle partijen richt zich op het stimuleren van het fietsverkeer, o.a. door de beschikbare stallingsruimte bij de stations van de RandstadRail te vergroten, verbindingen met OV-knooppunten te verbeteren. Verkeersveiligheid denken de meeste partijen te vergroten middels educatie. Daarnaast willen de meeste partijen graag gevaarlijke verkeerssituaties verbeteren. Maar, zo betoogden de meesten, dat kost heel veel geld en er zullen dus prioriteiten gesteld moeten worden. Men wilde ook niet echt met elkaar in debat. Enkele vertegenwoordigers gaven ook aan hun kruit nog een beetje droog te willen houden voor de behandeling van het langverwachte fietsveiligheidsplan van het college in de Commissie Ruimte op 6 februari. Sam de Groot lichtte het standpunt en de plannen van de PvdA toe: - De PvdA neemt het plan van de Fietsersbond ‘Meer fiets, meer ruimte’ als leidraad voor de komende vier jaar - De PvdA wil dat alle fietspaden worden voorzien van verlichting - De PvdA wil dat de stalling bij Station Rodenrijs wordt uitgebreid en dat ook daar wordt voorzien in een bewaakte fietsenstalling - De PvdA is voortstander van de aanleg van een fietssnelweg tussen Rotterdam en Den Haag Zorg heeft de PvdA bij de inrichting van de centra in de kernen en de veiligheid op de historische linten. Grootste punt van zorg blijft voor de PvdA het achterwege blijven van échte stevige en concrete maatregelen. De PvdA vindt het fietsveiligheidsplan van het college dan ook veel te gematigd. Het ontbreekt aan echte ambitie. De PvdA wil echte maatregelen, met name daar waar kinderen, een heel kwetsbare groep verkeersdeelnemers, onnodig veel gevaar lopen. Kinderen moeten vanaf een jaar of 9 a 10 zelfstandig naar school, sport of bibliotheek kunnen. Dat vraagt om serieuze maatregelen en niet alleen educatie. Naast educatie moet de gemeente vooral investeren in concrete maatregelen. Een zeer gevaarlijke en drukke verkeerssituatie is de rotonde die de verbinding vormt tussen de N472 en de Oudelandselaan. De PvdA is een petitie gestart om die oversteek te ondertunnelen. Binnen 24 uur hebben 1.100 inwoners die petitie ondertekend. Dat geeft wel aan dat dit echt leeft. En laten we wel wezen, onze inwoners weten toch het beste welke verkeerssituaties onveilig zijn! COALITIEPARTIJEN & WIJ LANSINGERLAND FEL TEGEN KOMST FIETSTUNNEL ROTONDE OUDELANDSELAAN Dinsdagavond stond het fietsveiligheidsplan van het college op de agenda van de commissie Ruimte met Sam de Groot als onze woordvoerder. Zoals te verwachten, was ons voorstel om de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg te ondertunnelen, een voorstel dat van harte gesteund wordt door VVD en GroenLinks, het belangrijkste thema tijdens dit debat. De coalitiepartijen Leefbaar 3B, CDA, D66 en ChristenUnie, gesteund door WIJ Lansingerland, bleken tegenstander van zo’n tunneltje. “Te duur, technisch te ingewikkeld en het lost maar de helft van de problemen op”. Met dit laatste wordt bedoeld dat ook de andere oversteek bij de rotonde (over de Klapwijkseweg van en naar Pijnacker) een gevaarlijke is. D66 verwijt ons op Twitter “populisme”. Wethouder Simon Fortuyn vertelde tijdens de commissievergadering dat de provincie binnenkort de Klapwijkseweg zal overdragen aan de gemeente. De bouw van zo’n tunneltje wordt dus louter een gemeentelijke zaak. Het CDA kwam met het idee om de complete rotonde op te heffen en te vervangen door een gewone kruising met verkeerslichten. Een ons inziens wat erg simpel idee gelet op de gigantisch grote verkeersstromen die deze plek passeren. Dat wordt heel, heel lang wachten, elke dag! Met steun van VVD en GroenLinks bereiden wij nu een amendement of motie voor om het voorstel voor de fietstunnel in het fietsveiligheidsplan te krijgen. Het finale debat wordt gevoerd in de raadsvergadering van 22 februari. In afwachting hiervan gaan onze acties gewoon door. Inmiddels hebben al 1200 mensen de petitie op https://fietstunnelberkelenrodenrijs.petities.nl/ getekend. Aanstaande maandagmorgen van 8.00-8.45 uur gaat de PvdA actie voeren bij de rotonde om aandacht te vragen voor onze voorstellen. De lokale en regionale media AD Rotterdam, Hart van Holland Lansingerland en 3B-Krant berichtten intussen ook over onze acties. Het debat over het tunneltje staat symbool voor de grote uitdagingen waar Lansingerland voor staat. Onze gemeente is één van de snelst groeiende gemeenten in Nederland en bovendien één met de meeste jonge inwoners. Daar hoort een passende, veilige infrastructuur bij en ook de voorzieningen die bij zo’n bijzondere gemeente horen. Zoals veel chill-plekken, sportvoorzieningen, veilig verkeer en mooie scholen. De huidige coalitie in Lansingerland is duidelijk nog niet aan deze snelle ontwikkelingen en de daarmee gepaard gaande consequenties gewend. Zij wentelen zich nog in dorpse oplossingen voor groei-stedelijke vraagstukken. Voor de PvdA moet het investeringstempo van onze gemeente de komende jaren fors omhoog. Die ruimte is er zeker wanneer wij sneller gaan bouwen dan nu toe het geval is. Snellere groei betekent meer inwoners dus een grotere bijdrage uit het gemeentefonds en minder aflossing op leningen die op onze grondexploitaties drukken. Het moet echt anders in Lansingerland! POLITIEK CAFE ONDERNEMEND LANSINGERLAND Woensdag, 7 februari jl. organiseerde Ondernemend Lansingerland het inmiddels traditionele verkiezingsdebat waaraan acht Lansingerlandse partijen deelnamen. Het politieke café werd gehouden in de schitterend aan de Rotte gelegen Retraiterie. De zaal zat bomvol ondernemers en vertegenwoordigers uit de politiek. Raymond Tans zorgde voor dit verslag. Namens de PvdA Lansingerland deed onze lijsttrekker Petra Verhoef mee. De debatten werden ingedeeld rond een aantal voor de Lansingerlandse ondernemers belangrijke thema’s. Petra Verhoef mocht optreden bij de thema’s “Samen werken aan een beter ondernemersklimaat ”en “Wat kunnen de ondernemers bijdragen aan een beter imago van onze gemeente?” Petra onderstreepte het grote belang dat de PvdA hecht aan een grotere zeggenschap en betrokkenheid van de ondernemers bij de plannen en besluiten van de gemeente. De bedrijven moeten volgens de PvdA veel eerder en beter worden gehoord en betrokken bij de planontwikkeling. Voor de PvdA is de Metropoolregio essentieel voor de verdere ontwikkeling van onze regio. De sociaaldemocraten zullen zich krachtig inzetten voor de noodzakelijke ambtelijke ondersteuning, zowel in kwalitatieve zin als in kwantitatieve zin. Alleen zo kan uitvoering worden gegeven aan de plannen en aan het investeringsprogramma. De PvdA vindt dat de gemeente er naar moet streven dat Lansingerland in de top 5 van de economisch sterkste gemeenten van het land komt. Dit betekent meer en betere infrastructuur, samenwerking (ook internationaal), etc. In dat kader benadrukte zij ook het grote belang van het hebben van een goed functionerende luchthaven. Het is het totale plaatje van de bereikbaarheid van weg, bus, spoor, metro en vliegtuig dat onze gemeente aantrekkelijk maakt voor het vestigen van bedrijven en bewoners. De winkelkernen moeten aantrekkelijker worden, door bijvoorbeeld het tegengaan van leegstand. Er moet een betere en steviger band komen tussen gemeente, politieke partijen en de winkeliersvereniging. Tot slot benadrukte Petra Verhoef het belang van de ZZP’ers in Lansingerland en de noodzaak van een goed georganiseerd sociaal netwerk. Bij het verbeteren van het imago van onze gemeente benadrukte onze lijsttrekker dat daarbij een goed en daadkrachtig gemeentebestuur hoort dat ook voor de muziek uit durft te lopen en van aanpakken weet. Lansingerland, zowel gemeente als bedrijven en inwoners moeten zich profileren als centrale gemeente in de Metropoolregio. Een sterke ligging met een voortreffelijk economisch klimaat. De ondernemers moeten, samen met de gemeente werken aan een duurzaam imago. Lansingerland en de ondernemers moeten wat dat betreft koploper durven te zijn. Samen met het bedrijfsleven moet een transitieaanpak worden ontwikkeld, moeten er lokale corporaties komen voor groene energie en moet de duurzame mobiliteit worden verbeterd. Het groene imago kan samen met de ondernemers worden verbeterd door de komst van een hotel en stadscamping nabij het Rottemerengebied. Tot slot , aldus Petra Verhoef, kan het culturele klimaat verbeterd worden wat ook van belang is voor het algemene imago van Lansingerland. De ondernemers hebben ook hier een taak te vervullen. “SALDO NUL LUCHTKWALITEIT A16 ROTTERDAM WORDT NIET GEHAALD” De officiële website A16 Rotterdam meldt dat de “Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeenten Rotterdam en Lansingerland samen werken met Rijkswaterstaat om Saldo Nul te realiseren op gebied van luchtkwaliteit. Dat betekent: geen verslechtering van de luchtkwaliteit in vergelijking met 2012, de situatie zonder A16 Rotterdam. Onderzoek laat zien dat de concentraties stikstofdioxide gaan afnemen en dat op slechts enkele locaties de concentraties fijnstof met een fractie toenemen. Daarom is er geen aanleiding om extra maatregelen te nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren”. Het AD Rotterdam berichtte echter op 5 februari 2018 dat het college van Rotterdam aan de raad heeft bericht dat “Het behalen van saldo nul voor lucht niet wordt gehaald”. De raad van Lansingerland moest dit echter uit de krant vernemen. Zie: https://www.ad.nl/rotterdam/rotterdam-mag-deze-a13-16-niet-accepteren~ada221cb/ Pas geleden, tijdens de Bestuurlijke Afstemgroep van 24 januari, heeft wethouder Fortuyn namens de gemeente Lansingerland de Uitvoeringsovereenkomst en Bilaterale Overeenkomst getekend. Met geen woord werd in het begeleidende persbericht gerept over mogelijke problemen met betrekking tot saldo nul. Ook eind augustus 2017, toen de PvdA-fractie schriftelijk informeerde naar de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van een zevental moties die te maken hadden met de uitvoering van de A16 Rotterdam, werd door het college met geen woord gesproken over mogelijke problemen rond saldo nul. Kortom wat is hier aan de hand? De PvdA-fractie stelde daarom op 5 februari aan het college de volgende schriftelijke vragen: 1. Kent het college het bericht in het AD-Rotterdam dd. 5 februari 2018 dat het college van Rotterdam de raad van Rotterdam heeft geïnformeerd dat saldo nul m.b.t. de luchtkwaliteit niet wordt gehaald? 2. Zo ja, waarom is ook de raad van Lansingerland hierover niet direct geïnformeerd? 3. Zo ja, sinds wanneer is het college hiervan op de hoogte? 4. Indien dit al vóór 24 januari 2018 bij het college bekend was, waarom heeft het college dan toch besloten om de Uitvoeringsovereenkomst en Bilaterale Overeenkomst te tekenen? 5. Welke maatregelen gaat het college in overleg met de Bestuurlijke Afstemmingsgroep/BAG en Rijkswaterstaat nemen om er voor te zorgen dat saldo nul voor de luchtkwaliteit alsnog wordt gerealiseerd? 6. Graag een schriftelijke reactie van het college vóór de komende raadsvergadering van 22 februari 2018. Het AD Rotterdam besteedde op 7 februari prompt aandacht aan onze vragen: https://www.ad.nl/rotterdam/ook-lansingerland-verrast-door-extra-luchtvervuiling-a13-16~afbb0247/ Tijdens de raadscommissie Ruimte van afgelopen dinsdagavond reageerde wethouder Fortuyn, daarbij geassisteerd door zijn gealarmeerde partijgenoot Jan Pieter Blonk, alvast op het artikel in het AD en op onze vragen. Volgens hen is er niets aan de hand. Er zou sprake zijn van een verslechtering van de luchtkwaliteit die niet wordt veroorzaakt door de A16 Rotterdam zélf maar door andere bronnen zoals de uitstoot vanuit de Maasvlakte. Met het saldo nul voor de A16 Rotterdam op zich is niet aan de hand, zo bezwoer hij met klem. Fortuyn zegde ons toe de brief die de Rotterdamse raad hierover kreeg ook toe te sturen aan de raad van Lansingerland. Wij zijn reuze benieuwd. Ook benieuwd waren wij naar de afloop van het debat in de raadscommissie van Rotterdam dat afgelopen woensdag plaatsvond. Een verslag hierover staat op: https://www.ad.nl/rotterdam/minder-fijnstof-met-een-snelweg-dat-geloof-je-toch-niet~ad084812/ & op: https://www.rijnmond.nl/nieuws/164618/Toch-meer-vervuiling-nieuwe-snelweg-A13-A16 Beluister het geluidsfragment van RTV Rijnmond, in het bijzonder het interview met wethouder Langenberg. Die is heel wat minder uitgesproken over de toekomstige luchtkwaliteit dan wethouder Fortuyn. Feitelijk speculeert Langenberg volledig op de komst van schonere auto’s in 2022 en voor de rest vindt hij het zinloos om terug naar de minister te gaan. De race is gelopen! Wordt vervolgd na beantwoording van onze raadsvragen! RAAD WEIGERT DEBAT OVER PASSAGES IN VERKIEZINGSPROGRAMMA’S OVER BESTRIJDEN RADICALE ISLAM Afgelopen woensdagavond stond op de agenda van de commissie Algemeen Bestuur een door de PvdA geïnitieerd debat over passages in verschillende verkiezingsprogramma’s die het bestrijden van de radicale islam betreffen. Vooral de uitgesproken taal van de CDA-fractie viel op. Zie ons eerdere verhaal op https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-22-26-januari-2018/ De PvdA-fractie wilde van de CDA-fractie, en in hun kielzog van Leefbaar 3B & VVD, weten waarom zij deze uitspraken in het verkiezingsprogramma hadden opgenomen. Welke concrete omstandigheden in de Lansingerlandse situatie gaven aanleiding om deze harde uitspraken te doen? In een tweetal interviews in lokale kranten deed de CDA lijstrekker er nog een schepje bovenop. Zo meldde de 3B-Krant op 24 januari de volgende uitspraak van CDA lijsttrekker Matthijs Ruitenberg; ”Radicalisering of Salafisme in de Moskee op de Zijde willen we niet. Van sommige sprekers in de moskee kreeg ik buikpijn”. Aan het begin van de raadscommissievergadering sprak een bestuurslid van de moskeevereniging El Fath in. Het bestuurslid gaf aan “dat El Fath een vereniging is die open staat naar de samenleving en die mensen uit alle lagen van de samenleving en die allerlei verschillende geloofsovertuigingen en levensvisies beleven uitnodigt om ons te bezoeken en om met ons in gesprek te gaan over een veelvoud van kwesties. Wij staan voor een open dialoog en zijn altijd bereid om een actieve bijdrage te leveren aan de samenleving en in het bijzonder in de gemeente Lansingerland. Dit zien wij ook als onderdeel van onze doelstellingen als moskeevereniging en staat o.a. ook op onze website vermeld. We vinden het als bestuur en met ons onze achterban jammer dat een politieke partij zo ongenuanceerd programmapunten in haar verkiezingsprogramma opneemt zonder in gesprek te zijn geweest ons. Daar wij de enige moskee in Lansingerland zijn voelen wij ons aangesproken. Er wordt geïnsinueerd dat er in de gemeente en in de moskee broedplaatsen van radicalisering zijn en dat culturele minderheden zich afkeren van de samenleving. Wij vragen ons af waarop deze insinuaties zijn gebaseerd. Burgers die het partijprogramma lezen kunnen deze punten als waarheid beschouwen. Na meerdere incidenten zoals het varkenskop incident maar ook ingegooide ruiten van de moskee maken wij ons grote zorgen om onze veiligheid en wat voor vervelende situaties deze ongefundeerde verdenkingen kunnen hebben. Voelt het CDA zich wel verantwoordelijk genoeg voor de veiligheid van al haar burgers in Lansingerland! Wij vinden het ook jammer dat een politieke partij een vereniging en haar achterban zo demoniseert door ons in verband te brengen met radicale stromingen en predikers en/of invloeden. Wij zijn een vereniging die in Lansingerland al jarenlang een goede reputatie heeft en veel initiatieven neemt om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving, Het CDA geeft in haar programma zelf aan dat de verschillende bevolkingsgroepen en religieuze instellingen een belangrijke rol spelen bij het werken aan verbinding en samenhang in de samenleving. In plaats van met het spreekwoordelijke “vingertje” te wijzen en weinig tot geen constructieve oplossingen aan te dragen, steken wij wel onze hand uit en gaan we graag de dialoog aan”. Het bestuurslid beëindigde zijn inspraak als volgt: “Wij gaan graag met alle partijen in dialoog om deze punten bespreekbaar te maken. Wij denken graag mee. Bij deze zijn jullie allemaal uitgenodigd voor onze open dagen op vrijdag 16 en zaterdag 17 februari. De burgemeester komt de nieuwe moskee 16 februari officieel openen en iedereen is uitgenodigd om een kijkje te nemen en om vragen te stellen”. Bij de vaststelling van de agenda van de commissievergadering stelde Leon Hoek van WIJ Lansingerland voor om het door de PvdA geagendeerde bespreekpunt van de agenda te schrappen. Hij vond dit bespreekpunt niet passen in een commissievergadering maar meer iets voor een verkiezingsdebat. De meerderheid van de raad viel hem bij. Michiel Muis, lijstrekker van D66 zei “Geen aanleiding te zien om mee te doen aan een potje onnodig politiseren”. Voor hem ging het om: “Het onnodig veroorzaken van conflicten en tegenstellingen tussen groepen bewoners”. Hij gaf niet aan wie hij hierbij als de veroorzakers zag. Alleen de fracties van GroenLinks en Partij Neeleman gingen niet met het ordevoorstel van WIJ Lansingerland mee. Voor de eerste keer in de geschiedenis van Lansingerland weigerde de raad in debat te gaan met een fractie die een bespreekstuk indiende. En dit ook nog in aanwezigheid van de mensen waar het om ging en bij zo’n maatschappelijk gevoelige kwestie. De CDA fractie gaf aan wel een radiodebat te willen met de PvdA over deze kwestie. Een mooie uitdaging dus voor RTV Lansingerland en/of RTV Rijnmond. Zoals deze hele gang van zaken sowieso politiek-bestuurlijk & journalistiek gezien een interessante casus is. COMMISSIEDEBAT OVER AFWIJZING KERSTEXTRAATJE VOOR MENSEN IN DE BIJSTAND Op 23 december 2017 stelde de PvdA fractie de volgende vraag over een extra kerstuitkering voor huishoudens in de bijstand: Is het college bereid om, in aanvulling op de “Veel voor een beetje kalender 2018”, aan de ongeveer 700 Lansingerlandse huishoudens met een bijstandsuitkering een extra kerstuitkering te verstrekken van 250 euro? Op donderdag 18 januari kreeg de PvdA fractie antwoord op de vraag: “Nee, het college wil geen dergelijke kerstuitkering verstrekken. We mogen de door u voorgestelde extra uitkering namelijk niet als zodanig verstrekken. De Participatiewet biedt deze ruimte niet. U stelt namelijk een vorm van categoriale bijzondere bijstand voor en met de invoering van de Participatiewet is die vorm van verstrekking ingeperkt tot enkel een bijdrage in de zorgkosten. Wij bieden deze bijdrage via onze collectieve zorgverzekering. Wij mogen hiernaast dus niet een extra uitkering toekennen aan alle huishoudens met een bijstandsuitkering. Dit zijn er overigens ongeveer zeshonderd. Wij zijn daarnaast overigens ook van mening dat de extra kerstuitkering ingaat tegen een van de uitgangspunten van ons inkomensondersteuningsbeleid. Door enkel gezinnen met bijstand deze bijdrage te geven, creëren we namelijk een armoedeval. Inwoners met een inkomen uit arbeid op het minimumniveau krijgen deze bijdrage dan immers niet. Wij zijn van mening dat iemand die (vanuit een bijstandsuitkering) aan het werk gaat, er financieel op vooruit moet gaan. De door u voorgestelde extra uitkering ondermijnt dit principe”, aldus het college. De PvdA fractie agendeerde het antwoord van het college op de raadsvragen als bespreekstuk in de raadscommissie Samenleving van donderdag 8 februari 2018. De fractie wil weten wat de rest van de raad hiervan vindt. Het college verschuilt zich achter de bepalingen van de Participatiewet. Categorale bijstand is niet toegestaan. Dit laat natuurlijk onverlet dat het college zo’n extraatje kan verstrekken uit de eigen algemene financiële middelen, dus niet via de rijksvergoeding van de Participatiewet. Op dezelfde manier waarop de uitgave van “Veel voor een beetje kalender 2018” is gefinancierd. Het argument met betrekking tot de armoedeval is er door het college met de haren bijgesleept. Die klapt echt niet open bij een eenmalige uitgave van 250 euro. Bovendien zijn de bijstandsnormen een stuk lager dan het wettelijk minimumloon. Petra Verhoef stelde daarom tijdens de commissie Samenleving vergadering van afgelopen donderdag de volgende vragen aan de leden van deze commissie: 1. Deelt de raadscommissie het standpunt van de PvdA dat een kerstextraatje voor mensen in de bijstand gefinancierd mag worden uit de algemene middelen van de gemeente? 2. Zo ja, deelt de raadscommissie de mening van de PvdA dat het argument “armoedeval” hier, gezien de beperktheid van het te verstrekken bedrag” er met de haren bijgesleept is? 3. Steunt de raadscommissie de wens van de PvdA om dit kerstextraatje alsnog te verstrekken. Het resultaat van dit debat was te verwachten. Een meerderheid van de raad (CDA, Leefbaar 3B, ChristenUnie, D66, VVD, WIJ) deelden het standpunt van het college. De fracties van GroenLinks en Neeleman waren afwezig. Zij vonden dat de gemeente geen inkomenspolitiek moest bedrijven, voelden niet voor de inzet van eigen gemeentelijke middelen en irriteerden zich over het feit dat de PvdA naar hun mening met de verkiezingen bezig was (“verkiezingsretoriek”). Profileren als politieke partij in verkiezingstijd is natuurlijk overal doodnormaal maar zover is de raad van Lansingerland nog niet. Daar heerst de grijze consensus die verstikkend werkt. De luiken moeten echt open. De PvdA gaat het verschil maken! Het is nu of nooit! Onze confrontatiepolitiek maakte opnieuw duidelijk hoe de verhoudingen in Lansingerland liggen. Met het woord wordt de solidariteit volop verkondigd maar als het om concrete daden gaat, geeft men geen thuis. Dan wordt er over procedures gedebiteerd en over de PvdA die moeilijk doet. Kaders zijn belangrijker dan de uitvoering in de praktijk. Ook dit moet echt anders! Misschien dat de verkiezingen van 21 maart uitkomst kunnen gaan bieden voor onze inwoners met een inkomen op het bestaansminimum. Van de huidige raad is voor hen niets te verwachten! TOT SLOT OV-Visie raad Rotterdam. Leuk! Het raadsvoorstel over de OV-visie Rotterdam bevat ook ons PvdA voorstel met betrekking tot een onderzoek naar het doortrekken van buslijn 170 vanaf station Lansingerland-Zoetermeer via station Rodenrijs, Rotterdam The Hague Airport, Overschie en Schiedam. Zie: https://rotterdam.notubiz.nl/modules/1/ingekomen%20stukken/433890 Zie tevens het raadsvoorstel voor de raad van Rotterdam. Bekijk ook ons weekverslag van 6 oktober 2017: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-2-6-oktober-2017/ waarin het college van Lansingerland (en trouwens ook van Zoetermeer) zich achter dit voorstel schaarde. Slot. Afgelopen donderdag zat Gerard Bovens voor de allerlaatste keer de raadscommissie Samenleving voor. Het was een boeiende periode met prominent op de agenda ingewikkelde vraagstukken als de huisvesting van de Syrische asielzoekers, de toekomst van Huize Sint Petrus in Berkel en, bovenal, het complete transitie en transformatieproces in het sociaal domein. Nog één beeldvormende avond te gaan dan zit het voorzitten er voor hem helemaal op! Wat deden wij in dezelfde periode in 2014? Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-3-7-februari-2014/ Het was toen de week waarin het eerste verkiezingsdebat plaatsvond, de nieuwe provinciale structuurvisie onze aandacht opeiste, eind februari duidelijk moet worden hoe het verder gaat met de HSL-pilot en de gemeentefinanciën opnieuw onze aandacht vroegen. Aardig om terug te lezen wat toen de thema’s in het debat van de Fietsersbond waren en hoe Lansingerland er op dat moment financieel bij stond. Onze agenda. Volgende week maandagavond is het Derde Grote PvdA Campagneoverleg waarin wij met zijn allen de voortgang bespreken en afspraken maken over de activiteiten tijdens de komende weken. Afgelopen week verscheen ons filmpje over ‘Veilig Lansingerland”. Kijk maar op: Animatie Veiligheid PvdA Lansingerland GR2018 Woensdagavond zijn de laatste beeldvormende bijeenkomsten in het gemeentehuis. Donderdagavond vergadert het bestuur van de PvdA Lansingerland. Nu alleen de raadsvergadering van 22 februari nog en de daaraan voorafgaande fractievergadering en dan zit deze raadsperiode erop. Het citaat van deze week komt uit Hart van Holland Lansingerland van deze week. Het citaat komt uit een interview met Simon Fortuyn met als kop “Het duurt soms zo lang en dat irriteert me mateloos”. Het citaat: “Fortuyn is zeker geen raspoliticus. “Ik kom uit het bedrijfsleven”. En dat wringt soms. “Het duurt soms zo lang en dat irriteert me mateloos. De besluitvorming in de gemeenteraad gaat vaak wel snel maar de uitvoering blijft wel eens achter. Er zijn zo veel bezwaarmogelijkheden, dat noem ik gewoon geen democratie meer. Vier jaar gelden werd vijf miljoen euro beschikbaar gesteld om geluidsschermen langs de N209 te plaatsen en ze staan er nog steeds niet. Ik snap dat het zorgvuldig moet maar ik ben een doener. Als er een besluit wordt genomen, wil ik ook wat doen. Dat duurt allemaal, vind ik echt frustrerend”. Tot zover het citaat. Inderdaad erg lastig, onze rechtsstaat, Simon! O ja, nog even over de geluidsschermen langs de N209 bij de Kruisweg, waar Fortuyn het hiervoor over had. Daar is de PvdA maar achteraan gegaan. Vorige week berichtten wij ook over de noodzaak van snelle realisatie van geluidschermen langs de N209 ter hoogte van de Kruisweg aan. De ooit rustige buurtschap Kruisweg gelegen langs de A12 ter hoogte van Bleiswijk (gemeente Lansingerland) werd de afgelopen jaren het middelpunt van talrijke ruimtelijke ontwikkelingen. De komst van het bedrijventerrein Bleizo met horecacluster, de aanleg van de KV 380 hoogspanningsleidingen en, binnenkort, van windmolens en vervolgens ook de verbreding van de Provincialeweg N209 die vlak langs de Kruisweg loopt, hebben de ooit zo rustige leefomgeving dramatisch veranderd. De bewoners van de Kruisweg wachten al vele jaren op de komst van een geluidsscherm dat de geluidsoverlast van de N209 en de aanpalende horecacluster langs de A12 moet doen verminderen. De daartoe noodzakelijke provinciale budgetten zijn volgens onze informatie beschikbaar. Het wachten is nu op de uitvoering. De PvdA-fractie in Provinciale Staten zal tijdens de komende Statencommissievergadering vragen wanneer er wordt gestart met de aanleg van deze geluidsschermen langs de N209 bij de Kruisweg in Lansingerland en wanneer deze geluidsschermen klaar zijn, aldus weekverslag 4 van vorige week. Afgelopen woensdag stelde PvdA Statenlid Metin Celik deze kwestie aan de orde in de Statencommissie. Gedeputeerde Floor Vermeulen reageerde als volgt: “Ik vind zelf ook dat het te lang duurt. Ik zeg toe dat er op korte termijn een realistische planning van de uitvoering komt”. Zie ook het nieuwsbericht van de PvdA Zuid-Holland hierover: https://zuidholland.pvda.nl/nieuws/geluidsschermen-kruisweg-laten-lang-op-zich-wachten/ Toch handig onze partijpolitieke contacten in de Staten, niet waar, Simon? Tot de volgende week! Fractie PvdA-Lansingerland, 9 februari 2018 1

PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE ...

PvdA PvdA VVD CDA Lansingerland 26-01-2018 07:25

PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE 22 – 26 JANUARI 2018 Dit derde weekverslag in 2018, aflevering 459 sinds de start van de gemeente Lansingerland in januari 2007, betreft de dingen die wij deden tijdens de afgelopen week. Het was de week waarin wij vragen aan het college stelden over de verkeersoverlast in en om de Oudelandselaan, de afwijzing van het kerstextraatje voor mensen in de bijstand op de agenda van de commissie Samenleving zetten, een dialoog willen met lokale politieke partijen over hun visie op de bestrijding van de radicale islam in onze gemeente en ook nog een amendement voorbereidden over een veel grotere betrokkenheid van onze inwoners bij de ontwikkeling van windmolens. De foto’s tonen de PvdA Nieuwjaarsreceptie, onze stralende verkiezingsposter, onze verkiezingsflyer en de omgeving van de Leeweg in de nieuwe Berkelse Westpolder. ANTWOORD VAN HET COLLEGE OP PVDA VRAGEN OVER PARKEEROVERLAST BIJ DE STANDER BERGSCHENHOEK Op 27 december 2017 stelden wij vragen aan het college over de verkeersituatie bij de Stander. De vragen gaan over het betrekken van bewoners bij het wijkoverleg en de parkeersituatie bij gebouw ‘De Stander’ in de Oranjewijk in Bergschenhoek. Hieronder de reactie van het college. Vraag 1: Weet het college er van dat er vele bewoners van koopwoningen in de Oranjewijk in Bergschenhoek zijn die de afgelopen jaren in het door het college zelf toegejuichte participatieproces in de Oranjewijk zijn buitengesloten van overleg met de gemeente? Antwoord vraag 1: Nee, van buitensluiting in onze participatietrajecten kan geen sprake zijn. Het college stimuleert juist al haar inwoners om zelf met ideeën en initiatieven te komen om onze gemeente (wijken) nog beter, veiliger, duurzamer en leefbaarder te maken. Om te participeren dus. We schrikken van uw signaal dat vele huizenbezitters zich buitengesloten voelen van overleg met de gemeente. Dat signaal hebben we als college of ambtelijke organisatie nooit zelf ontvangen, anders hadden we hier al op geacteerd. De participatieprojecten in de Oranjewijk zijn nu met name door woningcorporatie 3B-Wonen geïnitieerd. We gaan het gesprek met 3B-wonen aan over hun ervaringen met burgerparticipatie in de Oranjewijk en of ze de door u geschetste negatieve signalen wel hebben ontvangen zodat we, indien nodig, stappen kunnen ondernemen. Vraag 2: Is het college van plan op een georganiseerde en gestructureerde wijze ook deze groep bewoners te gaan betrekken, en zo ja hoe? Antwoord vraag 2: Zoals u weet worden al onze inwoners op een eenduidige en gestructureerde wijze betrokken bij burgerinitiatieven, volgens het door de gemeenteraad van Lansingerland vastgestelde protocol uit de Nota Burgerparticipatie. Daarnaast kan men zich met ideeën melden bij het team Wijkgericht Werken van de gemeente. Vraag 3: Is het college bekend met de enorme parkeeroverlast in de Oranjebuurt die ontstaan is na de opening van ‘De Stander’? Antwoord vraag 3: Ja, we hebben -via sociale media- meldingen ontvangen van bewoners over parkeeroverlast bij De Stander. Vraag 4: Is er voor het openen van ‘De Stander’ een analyse gemaakt van het parkeren en mobiliteit in de wijk? Antwoord vraag 4: Ja, bij elke ontwikkeling van nieuwe locaties stellen we een parkeerbalans op. Bij de komst van “De Stander”, heeft dit geresulteerd in de bouw en aanleg van een parkeerkelder en parkeerplaatsen op maaiveld. Deze moeten volgens de opgemaakte parkeerbalans volledig voorzien in de parkeervraag. Vraag 5: Wat gaat het college doen om de parkeeroverlast te verminderen? Antwoord vraag 5: We gaan in gesprek met de inwoners die parkeeroverlast ervaren om samen te kijken hoe we die overlast weg kunnen nemen. Hiervoor is reeds een afspraak gemaakt met portefeuillehouder de heer Fortuyn. Hiernaast gaan we ook met woningcorporatie 3B-Wonen in gesprek om inzicht te krijgen in het gebruik van hun parkeergarage onder het gebouw. Deze parkeerkelder is namelijk bedoeld voor bewoners, gebruikers, personeel en bezoek van Laurens en is berekend op het opvangen van de parkeerbehoefte van “De Stander”. Doordat de deur van de parkeerkelder echter alleen opengaat bij in- of uitrijdende auto’s hebben wij geen volledig beeld van de benuttingsgraad. Wellicht is hier een efficiëntieslag te maken. Conclusie: Burgerparticipatie van de bewoners van de koopwoningen en de parkeeroverlast wordt nu in beeld gebracht. Kennelijk loopt de burgerparticipatie tot op heden vooral via 3B-Wonen. Die richt zich natuurlijk vooral op de bewoners van de huurwoningen en niet op de koopwoningen. PvdA gaat de voortgang natuurlijk intensief volgen. Een afspraak met wethouder Fortuyn is inmiddels gemaakt. VERKEERSOVERLAST IN EN OM DE OUDELANDSELAAN De PvdA fractie ontving op 22 januari 2018 een brief van de bestuursleden VvE “Het Mozaïek” aan de Oudelandselaan in Berkel-centrum waarin zij aangeven protest te hebben aangetekend tegen de voorgenomen uitbreiding van het winkelcentrum Berkel en Rodenrijs, de daarmee gepaard gaande geluidsoverlast en de onveilige verkeersituatie op de Oudelandselaan, Boerhavestraat en Röntgenstraat. De bewoners geven aan dagelijks meer dan zes uur lang overlast te hebben van spelende kinderen op het binnenplein van dit complex. Nu er inmiddels meer dan 1300 kinderen op de gezamenlijke scholen gehuisvest zijn, bestaat er een forse inbreuk op het woongenot van de bewoners. Bovendien worden de bewoners nu ruim 10 jaar later wederom geconfronteerd met ruimtelijke ontwikkelingen die de rust maar ook veiligheid in de woonomgeving negatief beïnvloeden en nog meer negatieve invloed zullen hebben op het woongenot. De bewoners noemen de volgende specifieke punten: 1. De Röntgenstraat is twee maal per dag zeer onveilig door het grote aantal ouders die hun kinderen per auto op school af zetten. Men parkeert op en voor de zebra’s, op invaliden parkeerplaatsen, voor de uitrit van de bewonersgarage of in het gras op de Boerhavestraat. Ook het gekrioel van kerende auto’s maakt het een onveilige situatie, waar tussen door ook nog kinderen op de fiets rijden. Op de Oudelandselaan gebruiken sommige ouders zelf het fietspad als kiss en ride zone gebruiken om hun kroost af te zetten. Ook de scholen erkennen de onveilige situatie in deze straten. 2. De Boerhavestraat is de hele dag door een drukke verkeersader want het gezondheidscentrum, dependance SFG en de apotheek trekken veel bezoekers, met in de ochtend en middag de extra drukte van de scholen. 3. Met het huidige vrachtverkeer vanwege de bevoorrading van Hema, Wibra, Zeeman, Verhage, Intertoys etc. die nu al door deze straat bevoorraad worden, is de geluidsoverlast aan de Boerhavestraat-kant al behoorlijk hoog. 4. Er wordt veel te hard gereden, ook door het vrachtverkeer. De toegestane snelheid in deze straat is 30 KM. De Boerhavestraat en Röntgenstraat zijn nu al geen veilige doorgangsroutes. En daar wil men nog meer vrachtverkeer laten passeren in de toekomst. Bovendien wijzen de bewoners erop dat er enkele jaren geleden nog een bord verboden voor vrachtverkeer bij de ingang van de straat stond. Waarschijnlijk is dit bord weggehaald omdat destijds de Westersingel autoluw moest worden. Waardoor de verkeersdrukte in juist de Boerhavestraat toenam door het vrachtverkeer. 5. Geluidsoverlast Röntgenstraat-kant zullen door de aanleg van een nieuwe straat en de laad en los zone van de supermarkt voor de bewoners van deze straat voor extra geluidsoverlast zorgen. Met name nachtelijke bevoorrading. 6. Veiligheid en geluidsoverlast hoek Oudelandselaan en Boerhavestraat. Dit is momenteel al een gevaarlijke en onoverzichtelijke kruising met afslaand verkeer naar de Boerhavestraat met het fietspad. Overstekende personen en de uitrit van de secundaire weg langs de Oudelandselaan maken het nu al zeer onoverzichtelijk. Voor vrachtauto’s is het zicht om deze straat in te rijden nog onoverzichtelijker. Maar ook de straat zelf is veel te smal om vrachtverkeer met ander verkeer op veilige wijze elkaar te laten passeren. 7. Daarnaast zijn er signalen dat er op de Oudelandselaan in de toekomst een metro gaat rijden. Wat nog maar overlast zal geven op de nu al te verwachten toename van hinder. Naar aanleiding van de brief van de omwonenden stelde onze fractie op 23 januari aan het college de volgende schriftelijke vragen. 1. Herkent het college zich in de punten van de inwoners (graag per punt beantwoorden). 2. Wat gaat het college op korte termijn doen om de bestaande geluids- en verkeersoverlast aan te pakken? 3. Wat zijn de gevolgen voor de geluids- en verkeersoverlast vanwege de voorgenomen de uitbreiding van het centrum voor de bewoners, worden deze meer of juist minder? 4. Hoe gaat het college de bewoners van nu af aan beter & meer structureel betrekken bij de zowel het oplossen van de huidige problemen als de toekomstig te verwachten ontwikkelingen? AFWIJZING KERSTEXTRAATJE VOOR MENSEN IN DE BIJSTAND Op 23 december 2017 stelde de PvdA fractie de volgende vraag over een extra kerstuitkering voor huishoudens in de bijstand: Is het college bereid om, in aanvulling op de “Veel voor een beetje kalender 2018”, aan de ongeveer 700 Lansingerlandse huishoudens met een bijstandsuitkering een extra kerstuitkering te verstrekken van 250 euro? Op donderdag 18 januari kreeg de PvdA fractie antwoord op de vraag: “Nee, het college wil geen dergelijke kerstuitkering verstrekken. We mogen de door u voorgestelde extra uitkering namelijk niet als zodanig verstrekken. De Participatiewet biedt deze ruimte niet. U stelt namelijk een vorm van categoriale bijzondere bijstand voor en met de invoering van de Participatiewet is die vorm van verstrekking ingeperkt tot enkel een bijdrage in de zorgkosten. Wij bieden deze bijdrage via onze collectieve zorgverzekering. Wij mogen hiernaast dus niet een extra uitkering toekennen aan alle huishoudens met een bijstandsuitkering. Dit zijn er overigens ongeveer zeshonderd. Wij zijn daarnaast overigens ook van mening dat de extra kerstuitkering ingaat tegen een van de uitgangspunten van ons inkomensondersteuningsbeleid. Door enkel gezinnen met bijstand deze bijdrage te geven, creëren we namelijk een armoedeval. Inwoners met een inkomen uit arbeid op het minimumniveau krijgen deze bijdrage dan immers niet. Wij zijn van mening dat iemand die (vanuit een bijstandsuitkering) aan het werk gaat, er financieel op vooruit moet gaan. De door u voorgestelde extra uitkering ondermijnt dit principe”, aldus het college. De PvdA fractie wil het antwoord van het college op de raadsvragen als bespreekstuk agenderen voor de raadscommissie Samenleving van donderdag 8 februari 2018. De fractie wil weten wat de rest van de raad hiervan vindt. Het college verschuilt zich achter de bepalingen van de Participatiewet. Categorale bijstand is niet toegestaan. Dit laat natuurlijk onverlet dat het college zo’n extraatje kan verstrekken uit de eigen algemene financiële middelen, dus niet via de rijksvergoeding van de Participatiewet. Op dezelfde manier waarop de uitgave van “Veel voor een beetje kalender 2018” is gefinancierd. Het argument met betrekking tot de armoedeval is er door het college met de haren bijgesleept. Die klapt echt niet open bij een eenmalige uitgave van 250 euro. Bovendien zijn de bijstandsnormen een stuk lager dan het wettelijk minimumloon. Te bespreken in commissie Samenleving van 8 februari 2018: 1. Deelt de raadscommissie het standpunt van de PvdA dat een kerstextraatje voor mensen in de bijstand gefinancierd mag worden uit de algemene middelen van de gemeente? 2. Zo ja, deelt de raadscommissie de mening van de PvdA dat het argument “armoedeval” hier, gezien de beperktheid van het te verstrekken bedrag” er met de haren bijgesleept is? 3. Steunt de raadscommissie de wens van de PvdA om dit kerstextraatje alsnog te verstrekken? PASSAGES IN VERKIEZINGSPROGRAMMA’S OVER BESTRIJDEN VAN DE RADICALE ISLAM In het CDA-verkiezingsprogramma 2018-2022 staat op pagina 7 de volgende passage: - Het CDA wil niet dat Salafistische of andere radicale predikers in Lansingerland invloed uitoefenen op onze jeugd. Indien een gebedshuis hieraan meewerkt, dan dient dit gebedshuis te worden gesloten. - Het CDA is tegen ontransparante (buitenlandse) financiering van gebedshuizen. - Het CDA is tegenstander van het in de publieke ruimte ten gehore brengen van de islamitische gebedsoproep. De PvdA-fractie vraagt zich af waarom het CDA deze uitspraken in haar verkiezingsprogramma heeft opgenomen. De gemeente Lansingerland kent slechts één moskee op soennitische grondslag, de El-Fath, op Wilderszijde. Dit Islamitisch Cultureel Centrum Lansingerland kent een verenigingsstructuur, is al vele decennia verankerd in Lansingerland, staat open naar de samenleving en kent een transparante wijze van werken. Het wekelijkse Vrijdaggebed wordt bezocht door zo’n 400 gelovigen waaronder vele jongeren. Driekwart van de gelovigen komt uit Lansingerland, de overigen uit Pijnacker-Nootdorp, Zoetermeer en het noordelijk deel van Rotterdam. Zie, ook voor de financiële jaarcijfers http://moskeelansingerland.nl/activiteiten/ Het bestuur en de leden van de vereniging El Fath voelen zich negatief aangesproken door de standpunten van het CDA. Waarom zo’n passage in een verkiezingsprogramma wanneer de maatschappelijke realiteit in onze gemeente volstrekt niet wijst op ontwikkelingen zoals door het CDA in haar verkiezingsprogramma geschetst? Hoe past dit in de CDA- filosofie die kernachtig verwoord is in de titel van het programma “Samenleven nu en in de toekomst”? Ook de verkiezingsprogramma’s van Leefbaar 3B en VVD bevatten, zij het wat minder uitgebreid, passages waarbij de vraag kan worden gesteld in hoeverre deze aansluiten bij de maatschappelijke realiteit in Lansingerland. VVD op pagina 9: “Voor haatpredikers is in Lansingerland dus ook geen plaats. De gemeente voorkomt actief dat dergelijke imams haat kunnen zaaien en oproepen om onze waarden en vrijheden te negeren” en Leefbaar 3B op pagina 11: “Voor imams die oproepen de Nederlandse vrijheden, normen en waarden te negeren mag geen plaats zijn in Lansingerland”. De PvdA-fractie wil deze passages in de genoemde verkiezingsprogramma’s bespreken in de in commissie Algemeen Bestuur van 7 februari 2018 en formuleerde daartoe de volgende debat-punten. 1. De PvdA-fractie wil van de CDA-fractie weten waarom zij deze uitgebreide uitspraken in haar programma heeft opgenomen. Welke concrete omstandigheden in de Lansingerlandse situatie gaven aanleiding om deze uitspraken te doen? 2. Realiseert het CDA zich dat vele inwoners van Lansingerland die de Islam aanhangen verdrietig zijn over deze uitspraken en bang zijn dat deze beeldvorming, zij het wellicht onbedoeld, bezoekers van de El Fath moskee in een kwaad daglicht kan zetten? 3. Wat waren de concrete aanleidingen van VVD en Leefbaar 3B om genoemde passages in hun programma’s op te nemen? Hoe kijken de andere fracties in de Raad tegen de uitspraken van CDA, Leefbaar 3B en VVD aan? De PvdA-fractie is heel benieuwd naar het resultaat van dit debat. AMENDEMENT BELEIDS- EN TOETSKADER WINDENERGIE LANSINGERLAND Investeren in duurzaamheid moet ook daadwerkelijk duurzaam zijn. Dit kan alleen wanneer niet alléén de lasten terecht komen bij onze inwoners maar ook álle baten. Opgewekte energie én alle opbrengsten moeten ten goede komen aan onze inwoners. Eén van de grootste problemen in Groningen bij de aardgaswinning is dat de lusten en lasten daar niet eerlijk verdeeld zijn. Bij de introductie van mogelijke windmolens in Lansingerland moet dit dus anders. De indieners zijn groot voorstander van duurzaamheid waarbij zowel het eigenaarschap als alle opbrengsten (in natura en financieel) voor 100% ten goede komen aan onze gemeenschap, waarbij diegene die de grootste lasten dragen ook de hoogste opbrengsten genieten. Alleen zo bouwen wij samen aan een duurzame samenleving “omdat het van ons is”. Zie ook PvdA weekverslag 2 voor een uitgebreid verhaal: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-15-19-januari-2018/ en de 3B-Krant van deze week (pagina 7) voor een redactionele column hierover: https://hyperlocal.persgroep.nl/data/DBK/4/html5forwebkit.html?page=0 Het voorstel aan de raad van het college regelt dit niet. De mogelijkheid tot (financiële) burgerparticipatie moet veel beter geregeld worden. Vandaar het bijgaande amendement. Het besluit: “Het ‘Gemeentelijk beleids- en Toetskader Windenergie Lansingerland’ vast te stellen” als volgt te wijzigen: “Het ‘Gemeentelijk beleids- en Toetskader Windenergie Lansingerland’ vast te stellen waarbij het volgende kader voor de (financiële) burgerparticipatie zal worden gehanteerd: - Windmolens worden gerealiseerd door een door de gemeente (mede) op te richten energiecorporatie waarin de inwoners voor 100% participeren als eigenaar; - Een substantieel deel van de opgewekte energie wordt gebruikt om gemeentelijke voorzieningen van energie te kunnen voorzien; - De inwoners profiteren voor 100% mee van de levering van energie en van de financiële opbrengsten; - De opbrengsten worden eerlijk verdeeld onder alle inwoners en/of voor collectieve voorzieningen gebruikt; - Het verdeel model gaat er vanuit dat álle inwoners mee profiteren en de inwoners met de grootste overlast het meeste baat krijgen; - De gemeente krijgt, om dit te bewerkstelligen, de rol van (mede)oprichter, beheerder, (mede)eigenaar en financier van de corporatie”. TOT SLOT Wat deden wij in dezelfde week in 2014? Het was toen de week vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014 waarin de Westpolderscholen veel van onze aandacht en tijd vroegen, de vaart in de pilot met geluidsbeperkende maatregelen voor de HSL zich omgekeerd evenredig verhield met de snelheid van deze trein, wij succes boekten met betrekking tot de aanvliegroute naar Rotterdam The Hague Airport en wij ons ook toen opmaakten voor een mooie campagneperiode. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-20-24-januari-2014/ Wat doen we volgende week? Volgende week maandagavond gaan Petra Verhoef en Gerard Bovens bijpraten met Metin Celik, lid van de PvdA-fractie in Provinciale Staten van Zuid-Holland. Even de klok gelijk zetten in de talloze dossiers die ons binden. Woensdagavond is er weer een beeldvormende avond in het gemeentehuis en donderdagavond de maandelijkse raadsvergadering. En natuurlijk weer heel veel campagnewerk! Het citaat van deze week komt uit Hart van Holland Lansingerland. Het gaat om een interview met wethouder Jeroen Heuvelink met de pakkende kop: “Iedereen kent mij van die toren”. Het citaat: “Een ander moment dat ik nooit vergeet, was de opening van de uitkijktoren in het Hoge Bergse Bos. Dat was letterlijk mijn hoogtepunt van de afgelopen vier jaar. Ik ben abseilend van die toren afgegaan als openingsact. Dat werd uitgezonden op tv, het stond in de kranten en op internet. Ik heb nog nooit zoveel reacties op iets gekregen. Normaal hoor je nooit wat”. Einde citaat. “Normaal hoor je nooit wat”, een zin om over na te denken, wethouder Heuvelink! Tot de volgende week! PvdA fractie Lansingerland, 26 januari 2018