GEMEENTELIJKE AANBESTEDINGEN: De Business club BCHN vroeg in 2012 aan het toenmalige college waarom bedrijven uit onze gemeente zo weinig werk gegund werd. Tijdens de Begroting behandeling afgelopen dinsdag bracht ik dit onderwerp weer ter sprake daar wij als VVD vinden dat er nog niets is veranderd. Lees hieronder een gedeelte uit mijn speech: Ik weet nog dat er in 2012 ook vragen waren vanuit het bedrijfsleven, m.b.t. de gemeentelijke aanbestedingen. Ik herinner me nog de LUNCHBIJEENKOMST van de Businessclub met HET COLLEGE bij De Kroon. Toen antwoordde de GEMEENTE: “Omdat er een nieuwe wet omtrent deze materie in de maak is, komen we met een NIEUW HANDBOEK VOOR AANBESTEDINGEN. Een nieuw handboek met MINDER REGELS, en veel verbeteringen! En het is waar! Het nieuwe handboek ligt er al een paar jaar, maar de klachten komen nog steeds. Men zegt wel eens: WAAR ROOK IS IS VUUR! Nou, wij kunnen u verzekeren; HET ROOKT NOG STEEDS.... De druppel voor ons om in actie te komen, betrof een aanbesteding, afgelopen voorjaar/zomer; - De indiener kreeg geen ontvangstbewijs, - De indiener werd aan het lijntje gehouden, - de indiener werd behandelt als een vodje papier dat men in de prullenbak gooit, ronduit onbeschoft! Zoiets KAN NIET, én ik denk dat niemand van ons dit zal willen! OP PAPIER hebben we de zaken GOED VOOR ELKAAR, máár DE PRAKTIJK LEERT ANDERS!!! Het héle jaar praten we met elkaar over DUURZAAMHEID, INTEGRITEIT, RESPECT en PARTICIPATIE, ook m.b.t. de bedrijven. We vragen hen te participeren op het gebied van duurzaamheid, om mensen in dienst te nemen met een afstand tot de arbeidsmarkt, te sponseren, en noem zo maar op! Echter, dit kan toch geen éénrichtingsverkeer zijn? Hoe kun je verwachten dat er samengewerkt wordt, als de andere partij zich stelselmatig tegengewerkt voelt? WIJ MAKEN ONS HIEROVER ERNSTIG ZORGEN. Als raadslid, cq volksvertegenwoordiger doe je het het hele jaar je best alles, waar mogelijk, zó te regelen dat iedereen daar mee kan leven. Sámen proberen tot oplossingen te komen. Alle neuzen dezelfde kant op! Het is dan ook héél frustrerend te zien dat sommige neuzen hardnekkig de andere kant op blijven kijken! Vandaar dat ik 4 weken geleden de koe maar eens bij de horens gevat heb, en (in dit geval) de afdeling inkoop heb gevraagd om inzage in een tweetal aanbestedingen. Nou, DAT WAS NIET GEBRUIKELIJK, EN NOG NOOIT EERDER VOORGEKOMEN! Dit moest eerst INTERN OVERLEGD WORDEN! Inmiddels hebben wij nog steeds geen antwoord op onze vragen, en de tijd die men nodig heeft alvorens tot opheldering over te gaan baart ons zorgen. Wij, bestuurders en ambtenaren, staan in dienst van de bevolking van Hellendoorn, en HET DOEL VAN ONS WERK moet zijn te trachten door SAMENWERKING het welzijn van de bevolking én het bedrijfsleven BINNEN ONZE GEMEENTE te optimaliseren. Daaraan valt binnenkamers nog veel te verbeteren. gaarne uw reacties en of opmerkingen.