Als we nu alleen de twee grote winkelstraten autoluw (laden en lossen) maken is het hele probleem opgelost. Ok de gemeente loopt dan wel 1100 bekeuringen mis zou dat de reden zijn om het niet al te duidelijk te maken? Als we dan ook nog de Bierkade fietsgebied maken waar auto's ook toegestaan zijn zoals bij de Frieseweg hoeven we geen kilometers meer om te rijden. Onderzoek: toegangsverbod binnenstad nog duidelijker Rob Bakker Kan het nog duidelijker bij de toegangspoorten tot het afgesloten deel van de Alkmaarse binnenstad? Dat wil het Alkmaarse college samen met het Openbaar Ministerie laten uitzoeken. Het onderzoek moet zich richten op innovatieve manieren om het verbodsgebied te verduidelijken. Dat antwoordt het college op vragen van OPA en BAS. Aanleiding is het besluit van de Alkmaarse rechtbank om veel van de boetes voor het onbevoegd passeren van de met camera’s uitgeruste toegangspoorten te vernietigen. Tussen april 2017 en maart 2018 reed een kleine 150.000 auto’s - 12.500 per maand - het gebied in. Daarvan deden ruim 13.500 automobilisten dit zonder vergunning van de gemeente. Dat komt neer op dik 1100 bekeuringen per maand. De suggestie van BAS-raadslid Willem Peters dat veel toeristen in de fout gaan, weerspreekt het college. Daar is slechts in 0,4 procent van de constateerde overtredingen sprake van. Veel beboete automobilisten klaagden bij de rechter over een onduidelijke situatie. Het college vindt echter dat het camerasysteem goed functioneert. De borden bij de toegangspoorten zijn bovendien precies volgens de instructies van het OM geplaatst. De rechtbank schrapte boetes vanwege onvolkomenheden in de dossiers, zoals het ontbreken van foto’s. Het college wast de handen in onschuld: ,,Alkmaar heeft geen invloed op het verzenden van de stukken naar de rechter.’’