Nieuws van politieke partijen over Loppersum Vooruit inzichtelijk

7 documenten

Het verkiezingsprogramma van ...

Loppersum Vooruit Loppersum Vooruit Loppersum 15-02-2019 11:29

Het verkiezingsprogramma van Groninger Belang is hieronder te lezen: GRONINGEN VERDIENT HET! WAAR STAAN WIJ VOOR? Een verkiezingsprogramma wordt eens per 4 jaar geschreven. Ontwikkelingen in de samenleving gaan echter continue door. Daarom vindt het Groninger Belang het belangrijk om voortdurend met die samenleving in contact te zijn. Het Groninger Belang hecht daarom grote waarde aan het contact met inwoners, bedrijven, instellingen en belanggroeperingen die Groningen een warm hart toe dragen. Onze deur staat altijd voor hen open en ook zullen wij zelf actief de samenleving ingaan om ons goed te laten informeren. Als vereniging van lokale politieke partijen is het Groninger Belang diep geworteld in de Groninger samenleving. Onze leden zijn altijd in de buurt en weten wat er leeft. Kortom: een partij van Groningers voor Groningen!

Gemeente Loppersum27 februari | ...

Loppersum Vooruit Loppersum Vooruit Loppersum 11-02-2019 18:17

25 vaak gestelde vragen over een ...

Loppersum Vooruit Loppersum Vooruit Loppersum 11-01-2019 10:49

25 vaak gestelde vragen over een gemeentelijke herindeling We zien dat bij elke gemeentelijke herindeling veel (vaak dezelfde) vragen worden gesteld. Inwoners willen weten waar je een nieuw paspoort kunt aanvragen, welke naam de gemeente krijgt en waar het gemeentehuis wordt gevestigd. Deze FAQ helpt bij de communicatie over een gemeentelijke herindeling. Gevolgen herindeling 1. Wat merk ik van de herindeling? Een herindeling is vooral een bestuurlijke en organisatorische verandering. Door met elkaar samen te gaan, moet een sterkere gemeente ontstaan die beter in staat is de gemeentelijke diensten te leveren. Ook wordt de gemeente een krachtigere partner voor maatschappelijke instellingen, ondernemers en andere overheden. Uitgangspunt is dat inwoners zo min mogelijk last en zo veel mogelijk voordeel ondervinden van de herindeling. 2. Wat zijn voor mij de voordelen? De gemeentelijke herindeling moet zeker voordelen voor de inwoners opleveren. Zo werken we aan een betere kwaliteit van de dienstverlening en van het bestuur en aan lagere kosten van de gemeentelijke organisatie. Inspraak en proces 3. Krijg ik nog inspraak in het herindelingstraject? Tijdens het traject is er ruimschoots de gelegenheid om een bijdrage te leveren, de nieuwe gemeente is tenslotte van ons allemaal. Dat is al gebeurd via bijeenkomsten en een enquête in 2018 en loopt nu via een zoektocht naar een naam voor de nieuwe gemeente. En dat kan ook via de inloopavonden over het herindelingsontwerp begin 2019. Daarnaast worden er nog bijeenkomsten georganiseerd over bijvoorbeeld de visie en de opgaven van de nieuwe gemeente. Verder is het nu mogelijk om een zienswijze in te dienen op het herindelingsontwerp. Het herindelingsontwerp ligt tot en met woensdag 30 januari 2019 ter inzage op de volgende locaties (tijdens de gebruikelijke openingstijden): • Stadskantoor Appingedam, Wilhelminaweg 14 in Appingedam • Gemeentehuis Delfzijl, J. van den Kornputplein 10 in Delfzijl • Gemeentehuis Loppersum, Molenweg 12 in Loppersum Zienswijzen indienen Iedereen die dat wil, kan tijdens de periode van terinzagelegging een reactie geven op het Herindelingsontwerp. Dat kan een kritische reactie zijn, maar ook een ondersteunende reactie. Bij het indienen van een zienswijze voegt u de datum, uw naam, adres, postcode en woonplaats toe. Deze informatie is nodig voor de administratieve verwerking. Deze persoonlijke gegevens worden niet opgenomen in de zogenoemde reactienota; een document waarin alle zienswijzen zijn samengevat en beantwoord. Het indienen van een zienswijze kan op verschillende manieren: Digitaal U kunt uw zienswijze digitaal versturen naar: OnzeNieuweGemeente@appingedam.nl, OnzeNieuweGemeente@delfzijl.nl, OnzeNieuweGemeente@loppersum.nl. Schriftelijk Een schriftelijke zienswijze stuurt u naar het college van B&W van uw gemeente. Mondeling Voor een mondelinge reactie kunt u tijdens de periode van terinzagelegging contact opnemen met uw gemeente via het algemene telefoonnummer: 14 05 96. Zij maken hiervoor dan een afspraak met u. Vervolg De colleges van burgemeester en wethouders beoordelen de ingediende zienswijzen en verwerken deze in een reactienota. Begin maart 2019 komt het vervolg op het ontwerp: het herindelingsadvies. Dit herindelingsadvies bespreken de betreffende colleges van burgemeester en wethouders en de gemeenteraden. Na goedkeuring door de raden wordt het herindelingsadvies doorgestuurd naar Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen. Gedeputeerde Staten sturen het advies dan met hun zienswijze naar de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. 4. Komt er een referendum? Nee. Een referendum over de herindeling is niet aan de orde. 5. Wie neemt het uiteindelijke besluit over de nieuwe gemeentelijke indeling? Gemeentelijke herindeling wordt bij de wet geregeld. Het uiteindelijke besluit wordt genomen door de Tweede Kamer en de Eerste Kamer door in te stemmen met het wetsvoorstel. Financiën 6. Moet ik straks meer belasting betalen? Een herindeling heeft effecten op de woonlasten voor inwoners, zoals de Onroerend Zaak Belasting (OZB) en de afvalstoffen- en rioolheffing. Na de herindeling gelden namelijk voor alle inwoners van de nieuwe gemeente dezelfde tarieven. De nieuwe gemeenteraad bepaalt de hoogte van deze tarieven. De nieuwe tarieven kunnen zowel hoger als lager worden dan de nu geldende tarieven. 7. Wat zijn de kosten van de gemeentelijke herindeling? De exacte kosten worden nog in kaart gebracht. In het herindelingsontwerp is een inschatting van de kosten (begroting) opgenomen. 8. Wie betaalt de kosten van de herindeling? De gemeenten ontvangen van het Rijk een vergoeding, de zogenoemde frictiekostenvergoeding. Hieruit worden onder andere de kosten voor het samenvoegen van de ambtelijke- en griffieorganisaties betaald. Er wordt nog gesproken met de provincie Groningen over een aanvullende bijdrage. 9. Hoe weet ik of de andere gemeenten waarmee we fuseren financieel gezond zijn? Is dat getoetst? In de voorbereiding op de herindeling hebben de gemeenten hun afzonderlijke en gezamenlijke financiële positie laten onderzoeken. De provincie is hierbij vrijwel altijd betrokken en vaak wordt ook een onafhankelijk extern onderzoeksbureau ingeschakeld. Er wordt gekeken hoe de gemeenten er financieel voor staan en of er belangrijke financiële aandachtspunten zijn voor de nieuwe gemeente. Voorzieningen 10. Blijven de lagere scholen in alle kernen gehandhaafd? Dit is primair aan de schoolbesturen om te beslissen. Krimpende leerlingenaantallen maken dit lastig, aangezien de bekostiging door het Rijk gebonden is aan een bepaalde ondergrens van leerlingenaantallen. Streven is uiteraard om basisonderwijs voor alle inwoners toegankelijk en bereikbaar te houden. Daarbij is uiteraard ook kwaliteit van onderwijs van groot belang. 11. Komt er een nieuw gemeentehuis? Op dit moment hebben de gemeenten nog geen beslissing genomen over de huisvesting van de nieuwe gemeente. Het is denkbaar dat een van de huidige gemeentehuizen hiervoor beschikbaar wordt gemaakt. Ook nieuwbouw is een optie. Deze opties worden besproken, doorgerekend en zorgvuldig gewogen. Hier betrekken de gemeenten de visie op dienstverlening bij. Het is inmiddels gebruikelijk dat meer en meer diensten online worden verleend. Dit betekent dat burgers hun zaken met de gemeente meer vanuit huis kunnen regelen. 12. Waar moet ik straks een nieuw paspoort aanvragen? Voor het aanvragen van een paspoort is het nog nodig langs te komen bij de gemeente. Waar dit precies zal zijn is nog niet duidelijk. Dit kan het huidige of een nieuw gemeentehuis zijn, maar het kan ook zijn dat de gemeente spreekuur houdt in een dorps- of buurthuis. 13. Hoe gaan we om met grote initiatieven die net zijn ingevoerd in de huidige gemeente? Gaan we dat nu anders doen? We gaan niet meteen dingen helemaal anders doen of anders organiseren. Wel kan het zijn dat op termijn initiatieven meer op elkaar worden afgestemd en efficiënter georganiseerd worden. Maar daarover beslist de nieuwe gemeenteraad later. 14. Houden we onze eigen wijkagent? Wijkagenten werken gebiedsgericht. Daarin verschillen grote gemeenten niet van de kleinere gemeenten. Natuurlijk is het wel mogelijk dat er verandering komt in de indeling van de gebieden. Of dat wijkagenten wisselen van wijk. Organisatie nieuwe gemeente 15. Wat wordt de naam van de nieuwe gemeente? Dat is nog niet bekend. Op dit moment kan iedereen nog een suggestie voor een naam inleveren. Dat kan tot 20 januari. Deze moet Nederlands zijn en makkelijk uit te spreken. Verder mag de naam niet teveel lijken op een andere plaatsnaam of gemeentenaam in Nederland. Op een groot aantal plekken in Appingedam, Delfzijl en Loppersum liggen ansichtkaarten waarop een naam van onze nieuwe gemeente kan worden ingevuld. Deze ansichtkaarten liggen in tal van openbare gelegenheden zoals gemeentehuizen winkels, dorpshuizen, bibliotheek, sportkantines, scholen en verzorgingshuizen. Iedereen mag meedoen: Jong, oud, inwoners en niet-inwoners. De ingevulde ansichtkaart kan gratis in de brievenbus worden gedaan. Een naam die één keer wordt ingediend maakt evenveel kans om in de top 3 te komen als een naam die meerdere keren wordt aangegeven. Namen kunnen ook worden ingediend via de mail: OnzeNieuweGemeente@appingedam.nl, OnzeNieuweGemeente@delfzijl.nl, OnzeNieuweGemeente@loppersum.nl. 16. Wie wordt de burgemeester van de nieuwe gemeente? De burgemeester wordt benoemd door de nieuwe gemeenteraad. Daar komt een procedure voor. Na de herindeling wordt door de provincie een waarnemend burgemeester benoemd. 17. Wanneer zijn de gemeenteraadsverkiezingen? Een nieuwe gemeente heeft een nieuwe gemeenteraad nodig. Voor de samenvoeging, altijd op 1 januari van een jaar, zijn in november daaraan voorafgaand de gemeenteraadsverkiezingen voor de nieuwe gemeente. In ons geval dus 18 november 2020. Standaard zijn de gemeenteraadsverkiezingen op de derde woensdag in november voorafgaand aan de herindelingsdatum, tenzij deze dag samenvalt met een (christelijke) feestdag. De nieuwe gemeenteraad kan dan meteen na de herindeling van start. De gemeenteraadsverkiezing komt in plaats van de landelijke gemeenteraadsverkiezingen. De gebruikelijke termijn van vier jaar voor de gemeenteraad kan daardoor bij een gemeentelijke herindeling iets afwijken. 18. Hoe wordt de nieuwe gemeenteraad samengesteld? Er worden verkiezingen gehouden. Het aantal zetels/ gemeenteraadsleden wordt bepaald aan de hand van het inwoneraantal van de nieuwe gemeente. Voor onze nieuwe gemeente gaat het om 29 zetels. 19. Gaan medewerkers van de gemeente hun baan verliezen? Nee, de medewerkers van de betrokken gemeenten worden opgenomen in de nieuwe gemeentelijke organisatie. De rechten en plichten van de medewerkers worden vastgelegd in een sociaal statuut. 20. Worden de gemeenten onder financieel toezicht gesteld? Ja, op het moment dat gemeenten een herindelingsontwerp vaststellen, vallen zij onder financieel toezicht van de provincie. Dit om te voorkomen dat een gemeente eventueel nog grote uitgaven doet die tegen het belang ingaan van de nieuw te vormen gemeente. De gemeenten maken hierover ook met elkaar afspraken zodat ze elkaar goed informeren en investeringen met elkaar afstemmen. 21. Blijven de dorpen en kernen bestaan? Ja, het karakter en de identiteit van de bestaande kernen is niet afhankelijk van de omvang van de gemeente. De kernen blijven zichzelf. Op de bebouwde komborden blijven de namen van de dorpen en kernen staan, met daarbij de vermelding van de nieuwe gemeentenaam. Ter voorbereiding op de herindeling wordt een nieuwe gemeentevisie opgesteld die past bij de ambities van de nieuwe gemeente. 22. Gaan de ambtenaren van de gemeentelijke organisaties nu allemaal meer verdienen omdat ze nu voor een grotere gemeente werken? Nee, het salaris van ambtenaren is niet afhankelijk van de grootte van de gemeente maar van de inhoud van de functie. Het salaris van bestuurders (burgemeester, wethouders) wordt wel bepaald door het inwonersaantal van de gemeente. 23. Worden de kleinere dorpen straks niet helemaal vol gebouwd? Dat is niet de bedoeling. Elke kern is anders en behoudt z’n eigen gezicht. De nieuwe gemeenteraad neemt straks de besluiten over de ruimtelijke ordening. 24. Waarom willen de gemeenten samen verder als één gemeente? Door samen te gaan ontstaat een gemeente die voldoende groot is om alle gemeentelijke taken beter uit te voeren. Daarbij blijft de gemeente toegankelijk en in staat het directe en persoonlijke contact met inwoners te onderhouden en maatwerk te leveren. Een grotere gemeente is bestuurskrachtiger, beschikt over meer positie en kan maatschappelijke, ruimtelijke en economische opgaven beter oppakken. Het takenpakket van gemeenten is in de loop van de jaren uitgebreid. 25. Wat is een herindelingsontwerp? Het herindelingsontwerp wordt door de gemeenten zelf opgesteld en geeft de onderbouwing en verantwoording van de voorgestelde herindeling. Het herindelingsontwerp wordt na vaststelling door de gemeenteraden acht weken ter inzage gelegd. Nadat de gemeente een inhoudelijke reactie op de ingekomen zienswijzen heeft geformuleerd, stellen de gemeenteraden het herindelingsadvies vast. Het advies wordt door de gemeenten naar de provincie gezonden, die op haar beurt (met een provinciale zienswijze) het herindelingsadvies aan de minister van Binnenlandse Zaken (BZK) stuurt.

Als één ding duidelijk is geworden ...

Loppersum Vooruit Loppersum Vooruit VVD Loppersum 14-12-2018 07:30

Als één ding duidelijk is geworden in de afgelopen dagen. Het is niet meer uit te leggen. We hebben een tegenstander (Den Haag) die lopende het proces de spelregels aanpast en altijd in het voordeel van de schadeveroorzakers. Wat de raad van Loppersum nu probeert. Is te redden. wat er nog te redden valt. Weet wel dat de gemeente ook met de rug tegen de muur aan staat.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.