TRAMBAANFIETSROUTE Op maandag 25 juni j.l. heeft de Gemeenteraad van Vaals op voordracht van het CDA Vaals unaniem een motie aangenomen, om te stoppen met het “Project Trambaanfietsroute” zoals dat (tot) nu verloopt. Wethouder Coenen (CDA) had, zoals zich dat ook hoort, middels een Raadsinformatiebrief de Gemeenteraad van Vaals geïnformeerd over de stand van zaken t.a.v. het huidige “Project Trambaanfietsroute” en daarmee de Gemeenteraad van Vaals zodanig in stelling gebracht dat wij deelname aan de huidige projectopzet konden overdenken. Wethouder Coenen heeft de raad van Vaals de positieve, maar ook negatieve kanten van het project voorgehouden én duidelijk aangegeven wat de consequenties voor Vaals en onze partners kunnen zijn wanneer de raad van Vaals zou besluiten om uit het huidige project te stappen. Het CDA én alle andere fracties hebben van het door de wethouder gecreëerde momentum gebruik gemaakt, om haar overwegingen te maken en uit het huidige project te stappen. De overwegingen van de gehele Gemeenteraad van Vaals waren uiteindelijk niet op financiële redenen gebaseerd, ondanks dat wij ons bewust zijn dat de bedragen in de begroting inmiddels verouderd zijn en alternatieve onderzoeken voor enorme meerkosten kunnen zorgen. Het CDA is ervan overtuigd dat het participatietraject aangaande Trambaanfietsroute geen schoonheidsprijs verdient (getuige de roemruchte bijeenkomst in Margraten), sommige bestuurlijke keuzes niet “slim” zijn geweest, er zowel maatschappelijk als politiek (denk aan de verkiezingen, ook in Gulpen-Wittem en Eijsden-Margraten) geen draagvlak meer is en aangetoond wordt dat er voldoende bestaande fietsroutes zijn die reeds voorzien in dit onnodige prestige project, waar letterlijk honderden duizenden euro’s in dreigen te verdwijnen, op koste van onze inwoners. Dat sommige media u nu willen laten geloven dat Gemeente Vaals de spreekwoordelijke stekker er uit heeft getrokken en niet bericht dat andere (Lijn 50) partners dat stiekem toejuichen, maar nu nog geen (politieke) kleur durven te bekennen, is niet de stijl van CDA VAALS en gelukkig zijn alle andere partijen in Vaals het daar grondig mee eens. In de tijd die komen gaat, gaat ons College van B&W voornamelijk in gesprek met de Lijn-50-partners, om hopelijk te komen tot een pragmatische opwaardering van bestaande (fiets-) infrastructuur in de gedachte van de Trambaan en gaan zij afrondende gesprekken voeren met de Stuurgroep (alle Trambaanfietsroutepartijen) om de financiële schade voor Vaals en haar inwoners te beperken. CDA VAALS is ervan overtuigd dat we in een kleine samenstelling (Lijn-50-verband) veel beter, sneller en efficiënter tot resultaat kunnen komen dan samen met partijen die niet hetzelfde DNA hebben zoals Vaals, Gulpen-Wittem en Eijsden-Margraten dat wel hebben. Wij hopen dan ook dat de andere Lijn-50-partners (nu de kogel toch door de kerk is), hun echte kleur bekennen en samen optrekken, zoals dat in eerste instantie ook de bedoeling was en voordat allerlei andere partners zich ermee gingen bemoeien. Kortom: Vaals is dan misschien wel Zwarte Piet, maar Gulpen-Wittem en Eijsden-Margraten krijgen nu van ons cadeautjes. Dat laatste gunnen we ze en normaal gesprokken krijgt Zwarte Piet (of in dit geval slimme piet) dan een dankjewel.