Gisteravond waren de Algemene beschouwingen en begroting 2019. U kunt dit ook per mail ontvangen. Stuur een mailtje naar info@nieuwliberaalvlieland.nl Geachte leden van Raad en College, Algemeen Bestuur 2018 was het jaar waarin er een nieuwe gemeenteraad gekozen is. Wij zijn een coalitie aangegaan met Groen Wit, wat weer geleid heeft tot veranderingen in het College en bovenal een nieuw coalitieakkoord. Door het college is dit akkoord inmiddels vertaald naar het college program hetgeen voor een deel vorige maand in de kaderbrief 2019 werd omgezet naar het financiële plaatje van onze plannen. Om tot realisatie te komen moeten we nog goed naar de beschikbare budgetten kijken, het doel is dat onze burgers niet zwaarder belast worden. In het coalitieakkoord is ook afgesproken dat we de wethouder-salarissen aanpassen. Er is gebleken dat het salaris niet overeenkomt met de daadwerkelijk gemaakte uren. Bij deze algemene beschouwingen spreken wij nogmaals uit dat een wethouder net als ieder werkende recht heeft op een passende vergoeding voor de gewerkte uren. Wonen, een blijvende zoektocht naar ruimte. In de afgelopen tijd hebben we in de gemeenteraad belangrijke besluiten genomen die binnen afzienbare tijd zullen leiden tot meer ruimte in de woningmarkt. Door te kiezen voor een gevarieerd aanbod van woningen kunnen we inspelen op ontwikkelingen in de markt waarbij scheef wonen steeds moeilijker zal worden. De huidige regering zinspeelt op extra belastingmaatregelen voor mensen die in een te goedkope huurwoning wonen. Wij als fractie van NLV zijn er van overtuigd dat de nieuwe woningen op locatie Zeester in de liberalisatiegrens en vrije sector, alsmede koop- woningen een positieve bijdrage zullen leveren aan het woningaanbod op ons eiland. Het spreekt voor zich dat we strikte voorwaarden moeten opstellen voor de koopwoningen, waarbij het doorstromen van een sociale huurwoning naar een koopwoning een absolute pré is. Tevens zal er een kettingbeding gemaakt moeten worden om doorverkoop met als doel het maken van winst tegen te gaan. Met de bouw op de nu aangewezen locaties voegen we op korte termijn meer dan 10 % aan het woningbestand toe. We zijn dan ook benieuwd hoe deze ontwikkelingen zullen uitwerken op de woningmarkt. Op langere termijn hebben we echter alleen nog ruimte op plaatsen die nu nog onbebouwd zijn maar wel beeldbepalend zijn voor het dorp. We moeten ons dan ook realiseren dat het bebouwen van deze plekken ingrijpende gevolgen heeft. De fractie van NLV is niet gerust op dit toekomstbeeld. We willen hierbij dan ook een plan lanceren om de noordzijde van de Willem de Vlaminghweg als toekomstige bouwlocatie te bestemmen. Dit kan een goede schakel worden tussen de oude dorpskern en de noordoostelijke uitbreidingen van het dorp. Mogelijk liggen hier zelfs kansen om ondergronds parkeren, een ander belangrijk probleem waar we zo nog op terug komen, te combineren met wonen op het duin. Redelijk nieuw op de woningmarkt zijn “ tiny houses “een fenomeen dat we op Vlieland nog niet hebben. Wij willen de andere fracties uitnodigen om hun mening te geven over een pilot met 5 tot 8 eenheden in het bosgebied tussen Drift, Uitlegger en Flidunen. Economische zaken Het toerisme op Vlieland is de motor van onze economie. In de afgelopen tien jaar is dit uitgegroeid naar een jaar rond economie. Gunstig gevolg is dat steeds meer werknemers op Vlieland willen blijven wonen en nieuwe eilanders zich willen vestigen. Een positieve ontwikkeling die zorg draagt voor een blijvende levendige leefgemeenschap op Vlieland . ( Jonge mensen met kinderen !) Toerisme dus niet alleen als doel maar zeker ook als middel om de leefbaarheid te waarborgen. Momenteel groeit het toerisme op Vlieland met ongeveer 5% per jaar. Op zich gunstig, maar dit vraagt wel om een duidelijk toeristisch beleid. Wat NLV betreft een beleid dat gericht is op kwaliteit- en seizoens-verbreding. De populariteit van de wadden lijkt alsmaar toe te nemen. Op dit moment zien we dat steeds meer externe partijen zich bezighouden met het toerisme naar en in het Waddengebied. We moeten er dus voor zorgen dat Vlieland een stevige vertegenwoordiging aan deze tafels heeft om ons beleid in eigen hand te houden. Onlosmakelijk verbonden met het toerisme zijn onze voorzieningen. Op dit moment zien we daar de nodige problemen en uitdagingen. Flidunen is een groot zorgenkind. De Noordwester moet nodig op de schop om daar weer een attractief centrum van te maken. Wat Flidunen betreft zijn we benieuwd naar de plannen van uw college maar we willen u alvast meegeven dat NLV hoopt op een flinke oppepper. We zien graag meer ondersteuning aan het bestuur, wellicht door professionalisering , trainingen en door boekhoudkundige verplichtingen onder te brengen bij de gemeente. Dit zou overigens voor meerdere kleinere stichtingen kunnen gelden. Verkeer en Vervoer De Dorpsstraat is al jaren onderwerp van discussie aangaande terrassen, fietsen, bloktijden, vrachtverkeer, overig autoverkeer, de toename hiervan, en handhaving. Om de leefbaarheid en veiligheid van de Dorpsstraat te optimaliseren stelt NLV een aantal punten voor: * - De Dorpsstraat fysiek op vaste tijden af te sluiten voor autoverkeer. Dit d.m.v. afsluitpalen in het begin van de straat, de Boereglop, de Molenglop en aan het eind van de straat. Hierdoor zal er minder ongewenst autoverkeer zijn, zodat er ook minder handhaving nodig zal zijn voor het verkeersprobleem. * - Hoteleigenaren in de Dorpsstraat te vragen de fietsen van de hotelgasten op eigen terrein te plaatsen. * - Met restaurateurs 1 op 1 afspraken maken over de te benutten ruimte voor hun uitgestalde terras. * - I.v.m. de leefbaarheid in de Dorpsstraat zou NLV vanaf 2020 van de Dorpsstraat een milieuzone willen maken, waar alleen verkeer is toegestaan met een goedkeuring Euro 6. Door al deze maatregelen komt er ruimte vrij in de beperkte tijd van de BOA`s om b.v. te handhaven op verrommeling door bouwmaterialen langs wegen, reclameborden , of andere urgente zaken. Verrommeling door bouwmaterialen langs de wegen zou o.i. ook ondervangen kunnen worden door bij de bouwvergunningverlening ook duidelijk aan te geven welk deel van de openbare ruimte gebruikt mag worden voor opslag van de bouwmaterialen. Daar dient dan ook precario op afgerekend te worden en bij overtreding de vergunning ontvanger daarvoor te beboeten. Om het blik uit het dorp te weren komen we nog even terug op de door ons gewenste mogelijkheid tot het ondergronds parkeren aan de noordzijde van de Willem de Vlamingweg. Met de op korte termijn noodzakelijke uitbreiding van de begraafplaats verdwijnen er weer een behoorlijk aantal parkeerplaatsen uit het dorp en wij vragen ons af hoe we dit oplossen. Ook voor de parkeerplaats Boerenglop moet ruimte komen als we besluiten daar woningen te bouwen. Een ander onderdeel van verkeer en vervoer is onze bootverbinding. Dit is een punt waar we ons terdege zorgen over maken. Rederij Doeksen heeft afgelopen weekend, ten elfde uure laten weten de omstreden inperking van het aantal beschikbare plaatsen voor eilanders terug te brengen naar 35. We vertrouwen erop dat er nu geen eilanders meer blijven staan. Daarnaast krijgen we van de rederij geen helderheid over de inzet van de nieuwe schepen waar slechts tussen de 500 a 600 passagiers mee kunnen. De gevolgen laten zich raden. Op 5 november gaat er een gesprek plaatsvinden met de rederij. We hopen dat dit constructief zal zijn. Financieel naar een gezonde toekomst We staan er op Vlieland, zeker gezien de zaken die we onderhanden hebben, niet slecht voor. De inkomsten die we hebben uit de rijksbijdrage zullen echter weer verder naar beneden gaan. We hebben nog wel ambitieuze plannen liggen en daarom moeten we ook goed naar de inkomsten voor de komende jaren kijken. Wij als NLV hebben bij de behandeling van de kaderbrief al een voorschot gegeven op de te nemen maatregelen. Een belangrijk punt is de toeristenbelasting, enerzijds zijn we van mening dat we voor 2020 en 2021 met 0,15 euro moeten verhogen anderzijds denken we dat andere inning methoden kunnen leiden tot de volle 100 % . Nog een andere mogelijkheid zou de invoering van een percentage van de verblijfskosten kunnen zijn. Voordeel hiervan is dat er tevens een tariefs-differentiatie ontstaat. In de komende tijd gaan we graag met uw college aan het werk om oplossingen te vinden zodat we op Vlieland verder kunnen, en onze voorzieningen, wegen, fietspaden en wat al niet meer op een goed niveau kunnen houden en daarmee ook toekomstbestendig. Volksgezondheid en Milieu Als we in het programma kijken zien we een lichte stijging bij de huisvuil inzameling, we vragen ons af wat hier de reden voor is. Ligt de oorzaak hiervan in de inzameling, waar we tot op heden nog steeds geen besluit over hebben genomen dan willen we uw college oproepen om in het komende jaar met een definitief voorstel te komen. Duurzaamheid is een jaarlijks terugkerend punt bij onze algemene beschouwingen. We kunnen ons ook afvragen of we dit wel steeds terug moeten laten komen want het zou zo langzamerhand een gegeven moeten zijn dat we waar mogelijk duurzame maatregelen nemen. Helaas is dit nog niet zo en lijkt het bijna alsof we op Vlieland tot stilstand komen. Natuurlijk, we kunnen in de bebouwing nog wel wat winnen met isolatie en besparing maar grootschalig naar het ambitiemanifest komen we bij lange na niet. De toepassing van zonnecollectoren kan wat ons betreft veel verder en het wordt dan ook tijd dat we de regelgeving rond het beschermd dorpsgezicht aanpassen naar de huidige tijd. De zuidzijde van de Dorpsstraat zou veel meer mogelijkheden moeten krijgen maar ook op plaatsen waar panelen niet of nauwelijks zichtbaar zijn vanuit de Dorpsstraat moeten niet langer geblokkeerd blijven. Dat past beslist niet in ons huidige energie beleid. Voorzitter, uit de pers weten we dat de burgemeester van Schiermonnikoog de optie windenergie opnieuw in discussie wil brengen en wij van NLV willen voorstellen dat Vlieland zich daar onmiddellijk bij aansluit. Wij zien windenergie, mits op de juiste plaats toegepast als enige mogelijkheid om naar een 100% dekking van onze energie behoefte te komen. Tot slot Voorzitter, we zijn blij dat we dit jaar weer een sluitende begroting hebben kunnen beoordelen. We wensen uw college en uw ambtelijk apparaat veel succes met de uitvoering in het komende jaar.