Nieuws van politieke partijen over Gemeentebelangen B-E-S inzichtelijk

7 documenten

'Integriteit lijkt nu eerder een ...

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 22-07-2019 07:09

'Integriteit lijkt nu eerder een voetnoot in de politieke agenda in plaats van het hoofdstuk dat het zou moeten zijn. Hopelijk helpt de onderzoeksjournalistiek om het thema weer de politieke prioriteit te geven die voor het publieke vertrouwen in het democratisch bestel zo belangrijk is.” Vandaag in de Telegraaf.

Op basis van het PAS wordt ...

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 29-05-2019 08:37

Op basis van het PAS wordt vooruitlopend op toekomstige positieve gevolgen van maatregelen voor beschermde natuurgebieden, alvast toestemming gegeven voor activiteiten die mogelijk schadelijk zijn voor die gebieden. Zo’n toestemming ‘vooraf’ mag niet (meer), aldus de Afdeling bestuursrechtspraak. De besluiten over veehouderijen die in deze uitspraak centraal staan, halen om die reden de eindstreep niet. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk. Toestemming vooraf… Het PAS bevat de basis om toestemming te geven voor activiteiten die stikstof uitstoten. Het is een systeem dat aan de ene kant ruimte biedt aan activiteiten die stikstof veroorzaken, zoals vergunningen voor veehouderijen of aanleg van wegen. Aan de andere kant bevat het PAS tegelijkertijd maatregelen om de nadelige gevolgen van stikstof op natuurgebieden te verminderen. Het PAS loopt daarbij dus vooruit op toekomstige positieve gevolgen van maatregelen voor beschermde natuurgebieden en geeft daarbij ‘vooraf’ toestemming aan nieuwe activiteiten. … mag niet, want dat is in strijd met Europese natuurwetgeving In mei 2017 stelde de Afdeling bestuursrechtspraak vragen aan het Europese Hof van Justitie over het PAS, omdat zij twijfelde of het programma voldoet aan de voorwaarden van de Europese Habitatrichtlijn. Het Europese Hof oordeelde in november 2018 dat ook bij het PAS de positieve gevolgen van de maatregelen die in dat programma zijn opgenomen, vooraf vast moeten staan. Pas dan kan de overheid een nieuwe activiteit toestaan. Omdat het PAS niet aan die voorwaarde voldoet, mag het niet als toestemmingsbasis voor nieuwe activiteiten worden gebruikt. Bovendien wordt in het PAS ook toestemming voor activiteiten gegeven op basis van maatregelen in natuurgebieden die nodig zijn voor het voorkomen van achteruitgang van die gebieden. Ook dat mag niet. De conclusie is dat de onderbouwing van het PAS niet deugt. De Afdeling bestuursrechtspraak zet daarom een streep door de vergunningen voor veehouderijen die in de uitspraak van 29 mei 2019 aan de orde zijn en waarbij gebruik is gemaakt van het PAS. Weiden van vee en bemesten van landbouwgrond De Afdeling bestuursrechtspraak heeft vandaag niet alleen uitspraak gedaan over vergunningen voor veehouderijen. Er is ook uitspraak gedaan over de vraag of het weiden van vee en het bemesten van grond ‘vergunningvrij‘ mochten worden gemaakt terwijl die activiteiten wel schadelijk kunnen zijn voor natuurgebieden omdat ze stikstof uitstoten. Uit de tweede uitspraak van vandaag volgt dat ook dit niet mag, omdat ook voor deze activiteiten niet vooraf vaststaat dat uitgesloten is dat zij natuurgebieden in de omgeving aantasten. Gevolgen voor overige zaken De twee uitspraken van vandaag hebben geen gevolgen voor vergunningen die al definitief zijn en die dus niet meer bij de rechter kunnen worden aangevochten. Die vergunningen blijven gewoon gelden. Maar daarnaast liggen er bij de Afdeling bestuursrechtspraak en bij de rechtbanken ook nog andere zaken over het PAS. Bij de Afdeling bestuursrechtspraak zijn dat er op dit moment zo’n 180, waaronder voornamelijk natuurvergunningen voor veehouderijen, maar ook zaken over bestemmingsplannen voor bijvoorbeeld nieuwe wegen en bedrijventerreinen. Die zaken zijn aangehouden in afwachting van de uitspraken van vandaag en zullen nu weer verder worden behandeld. Het is de bedoeling zo snel mogelijk, al in juni, duidelijkheid te bieden over de natuurvergunningen voor veehouderijen. Zo wordt er vandaag al uitspraak gedaan in elf andere veehouderijzaken, naast de tien zaken die in de twee uitspraken over het PAS aan de orde zijn. De afhandeling van zaken over bestemmingsplannen zal wat langer duren. https://www.raadvanstate.nl/actueel/nieuws/@115651/pas-mag/

Even doorzagen over bomen 🤔🤔Gemeente ...

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 29-04-2019 07:27

Even doorzagen over bomen 🤔🤔

Welke pioniers zijn er binnen onze ...

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 26-04-2019 10:01

Welke pioniers zijn er binnen onze gemeente wel niet.....

Verklaring van het bestuur over het ...

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 22-10-2018 18:01

Verklaring van het bestuur over het vertrek van Annelies.

Eén van onze wensen is om na de ...

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 08-03-2018 23:44

Eén van onze wensen is om na de verkiezingen in gesprek te gaan met Tiny Houses Nederland. We praten allemaal over wonen, woningen erbij bouwen etcetera. Waarom niet creatief gaan nadenken over andere vormen van wonen. Gemeentebelangen is fan van Tiny Houses en wil zo snel mogelijk de mogelijkheden voor Tiny Houses gaan onderzoeken in de gemeente Bergen! https://www.tinyhousenederland.nl/

Analyse Allereerst is het belangrijk ...

Gemeentebelangen B-E-S Gemeentebelangen B-E-S Bergen (NH.) 25-02-2018 15:58

Analyse Allereerst is het belangrijk het probleem goed te analyseren. Wat is er nu precies aan de hand? In de eerste plaats kijken we naar de slachtoffers, een moeder en haar puberdochter. De inbraak van de dader is mede-ingegeven door wraak, omdat het slachtoffer tot tweemaal toe diep in nacht de politie belde. Haar nachtrust werd verstoord door het aanhoudende geschreeuw van de dader en zijn vriendin. Overmatig gebruik van drugs ligt daaraan ten grondslag. Als gevolg van de inbraak is de emotionele draagkracht van de slachtoffers fors overschreden. Het heeft enorme impact als er wordt ingebroken en de dader je hele huis overhoop haalt en in je persoonlijke bezittingen snuffelt. Dat gaat ten koste van het gevoel van basisveiligheid. In deze situatie is de dader bovendien de buurman. Voor de puberdochter geldt dat ze extra kwetsbaar is. Juist haar gevoel van veiligheid is geschonden en daarom verdient ze extra bescherming. De dader is een bekende van de politie. Hij heeft flink wat op zijn kerfstok. Wat is me niet bekend, dus daar laat ik me niet over uit. In onze samenleving gaat veel zorg uit naar daders. In de jaren dat ik voor Justitie werkzaam was, maakte ik dat dichtbij mee. Van mij mag er meer aandacht geschonken worden aan resocialisatie en minder aan straf, maar dat is voor nu een zijweg. In een Justiele jeugdinrichting (JJI) zag ik veel aandacht voor behandeling van jeugdigen. In het Pieter Baan Centrum zag ik (niet letterlijk) de mislukkingen uit de JJI terug als volwassenen. Ook dan is er veel ruimte voor behandeling. Emotioneel versus rationeel Terug naar de zaak. De slachtoffers deden niets verkeerd. Het ‘s nachts inschakelen van de politie is moreel geaccepteerd en daardoor ook in emotionele zin juist. De dader neemt zijn slachtoffers moedwillig te grazen met de inbraak. Alle materiele schade wordt vergoed door de verzekeraar. De schade van de slachtoffers is vooral emotioneel van aard. Daar gaat het in fase 1 al mis, want politie, woningcorporatie en de (de in de gemeente Bergen ontbrekende) gebiedscoach (ressorterend on het sociaal domein van de gemeente) benaderen de gebeurtenissen vrijwel uitsluitend vanuit de bij hun organisatie geldende systeemrationaliteit. Met systeemrationaliteit bedoel ik: alle regels, wetgeving, richtlijnen processen, procedures, protocollen en afspraken voor werkuitvoering. Terwijl het probleem van de slachtoffers zich op emotioneel niveau voordoet, krijgen ze juist op dat niveau geen enkele respons. Iedere professional verschuilt zich achter de eigen systeemrationaliteit. Bij vragen of kritiek volgt nog meer uitleg. Communicatie bestaat echter slechts voor 20% uit verbale (digitale) informatieoverdracht. Communicatie is dus altijd voor 80% non-verbaal. Non-verbale communicatie noemt men analoog, omdat het verwijst naar al het gedrag en gevoel (emotie) dat tijdens de overdracht van informatie plaatsvindt. Daar staan de slachtoffers dan! In plaats van 80% aandacht voor hun emoties, krijgen ze ongevraagd 20% rationeel gezeur in de vorm van uitleg over de systeemrationaliteit van de partijen aan wie ze hulp vragen. Dit verschijnsel is nooit bedacht als het ei van Columbus. Het is een onbedoeld neveneffect van doorgeschoten regelgeving, streven naar rechtsgelijkheid en fatsoen. Het gevolg is wel dat burgers in de kou gezet worden en dat ze daar ook geruime tijd blijven staan. Want direct na het delict gaat alle aandacht uit naar de dader. Dader uitzetten Inmiddels heeft de politie verklaard dat de dader in de kraag gevat wordt als ze eraan toe zijn. De zaak staat even ‘on hold’. Zo werkt dat, is de uitleg aan de slachtoffers. Gelukkig is woningcorporatie Kennemer Wonen tot inkeer gekomen. Ze willen meewerken aan een eventuele uitzetting van de dader, op wiens naam de woning staat. Zo’n uitzetting vraagt om een zaak bij de Kantonrechter. Om de zaak kracht bij te zetten, is het zaak om via de website van de woningcorporatie te laten weten dat je eveneens hinder ondervindt van de dader. Daarvoor moet je inloggen (account aanmaken) op de website en op de knop ‘Overlast’ klikken. Hoe vaker hoe beter. Dat de dader zijn huis uitgezet dient te worden, lijkt me zo klaar als een klontje. Daarvoor is de emotionele draagkracht van de slachtoffers te ver en zelfs structureel overschreden. Mandaat De oplossingsrichting die ik voor ogen heb vraagt om stappen zetten waarmee de belangen van slachtoffers beter gediend worden. Als referentiekader gebruik ik het ‘Enschedese model’ uit 2009. Stap 1 is het aanstellen van meer gebiedscoaches door de gemeente Bergen en hen onder te brengen bij het sociaal domein. Stap 2 is deze gebiedscoaches een functioneel mandaat te geven. ‘Daardoor worden beslissingen van gebiedscoaches één op één overgenomen door de mandaterende instellingen en door hen omgezet in formele besluiten.’ Onder de mandaterende instellingen vallen alle door de gemeente gesubsidieerde instellingen voor zorg en welzijn, politie, woningcorporaties en het sociaal domein zelf. De praktijk leert dat een betrokken wethouder nodig kan zijn om instellingen bij twijfel aan het mandaat daaraan te herinneren. Het tijdelijk parkeren van rechtsgelijkheid levert vaak goede oplossingen op. Dat vraagt moed en doorzettingsvermogen. Maar boven alles is het zaak dat alle betrokken partijen bij zichzelf te rade gaan en alles in het werk stellen om terug te keren naar de ontstaansgrond en het bestaansrecht: het beschermen van belangen van slachtoffers onvoorwaardelijk op de eerste plaats stellen! In een rechtvaardige samenleving betekent uit wraak inbreken bij je buren dat je je huis uitgezet wordt. Temeer omdat de emotionele gevolgen van een dergelijke daad vele malen groter zijn dan wanneer je illegaal wiet kweekt. Iets waar je wel zonder pardon voor wordt uitgezet. Hufterwoning De uitgezette dader kan onder voorwaarden een ‘hufterwoning’ toegewezen krijgen, al was het maar om de samenleving zo veel mogelijk te beschermen tegen deze personen. Over de agogische begeleiding van bewoners van hufterwoningen kan ik nog zo’n epistel schrijven. Interessante kost, want wat werkt wel en wat niet? Als de gemeente Bergen liever geen hufterwoningen binnen haar eigen grenzen bouwt, dan zal ze ruimhartig moeten bijdragen aan initiatieven, zoals die bijvoorbeeld in Alkmaar vormgegeven worden. Er is werk aan de winkel. Loet Spaanstra

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.