De antwoorden op de vragen inzake de storing aan de IJsselbrug. Ons raadslid Rob Jonkers stelde de navolgende vragen: Waarom heeft het 12 uur geduurd voordat er een noodoplossing was? Antwoord: De draaibrug in het centrum van Montfoort is in eigendom en beheer van Rijkswaterstaat. De bediening van brug is door Rijkswaterstaat uitbesteed aan de gemeente Nieuwegein. Er is navraag gedaan bij Rijkswaterstaat over de periode dat de slagbomen gesloten waren. De storing, en daarmee de tijd waarop de slagbomen dicht waren, blijkt niet bekend te zijn bij Rijkswaterstaat noch bij de gemeente Nieuwgein. Hierdoor is er van de storing in Montfoort op de centrale bedieningspost in Nieuwegein ook geen storingsmelding ontvangen en konden geen maatregelen genomen worden. Er bleek tegelijkertijd een storing aan de Cosijnbrug in Oudewater welke wel via het storingssysteem bij Rijkswaterstaat bekend was. Wat de oorzaak was van het feit dat de storing in Montfoort niet bekend was wordt door Rijkswaterstaat uitgezocht. Waarom is de noodbediening in het brugwachtershuisje niet gebruikt? Antwoord: zie 1. De storing was niet bekend. Waarom kunnen de slagbomen niet met de hand worden bediend? Antwoord: in geval van een storing in de centrale bediening vanuit Nieuwegein is het mogelijk de brug met de lokale bediening in het brugwachtershuisje te bedienen. Verder zie 1. Waarom zijn er geen verkeersregelaars ingezet? Antwoord: zie 1. De storing was niet bekend. Wat heeft de gemeente zelf gedaan aan de situatie? Antwoord: de storing was bij de gemeente niet bekend, er zijn geen meldingen ontvangen. Waarom is er op geen enkele wijze over gecommuniceerd? Nu tot op heden nog niet. Antwoord: Indien we van de storing op de hoogte waren geweest, hadden we daarover gecommuniceerd. Het piketnummer bij Nieuwegein voor dergelijke storingen zullen we communiceren.