#DenHelder #Kooyhaven Arie Booy Geen mogelijkheid moet onbenut gelaten worden om leven in Kooyhaven te blazen, vindt raadsfractie Beter voor Den Helder. D66 ziet brood in het plan van de binnenvaart om er een overslagcentrum voor vracht te maken. Die reacties komen los naar aanleiding van het actieplan van belangenvereniging Schuttevaer voor de binnenschippers. Een van de speerpunten is het maken van een overslagcentrum voor vracht in de nieuwe Kooyhaven. ,,Een uitstekend plan”, zegt D66-raadslid Frans Klut. ,,Er is ook sprake van geweest in het provinciaal initiatiefvoorstel van onze partij voor transport over water, waar ik aan heb meegewerkt.” De Kooyhaven kwam in maart 2017 gereed voor gebruik. De kade is nog steeds leeg. Onderzoek VVD-wethouder Kees Visser wil binnenkort op de suggesties voor het gebruik van de insteekhaven aan het Noorhollands Kanaal bij Breezand terugkomen. ,,Er zijn inderdaad zaken in onderzoek. We gaan snel de gemeenteraad hierover informeren.” Raadslid Carlo Assorgia van Beter voor Den Helder is daar benieuwd naar. ,,Wat de Kooyhaven betreft moeten we gewoon zoveel mogelijk ’out of the box’ denken. Dus geen mogelijkheid onbenut laten”, zegt de fractievoorzitter. Huisvesting Assorgia: ,,Overslag, maar ook toerisme, binnenvaart en huisvestingsmogelijkheden dienen onderwerp van onderzoek te zijn voor de toekomst van Kooyhaven.” Havendirecteur Jacoba Bolderheij meent dat Port of Den Helder op de langere termijn kans maakt op een logistieke regionale rol. ,,De kortere termijn is minder zeker. Bureau Voorlichting Binnenvaart heeft in onze opdracht ladingstromen in de regio onderzocht.” Te klein Bolderheij: ,,Het doel was de stromen die nu over de weg gaan naar het zuiden (en visa versa) in beeld te brengen en te bekijken of er potentie is om deze te verleggen van de weg naar water. Uit dit onderzoek blijkt dat de hoeveelheid beschikbare lading te klein is om een optimale business case te realiseren om die stromen van de weg af te halen, te bundelen op Kooyhaven en vandaar uit op een schip te vervoeren.” ,,Een eerder onderzoek leverde dat beeld ook op. Het nieuwe onderzoek is echter nog niet helemaal afgerond”, zegt Bolderheij. ’Wegen om te bevaren’ was de titel van het D66-voorstel waar Klut dertien jaar geleden aan meewerkte. Klut: ,,Dat voorstel werd door Provinciale Staten aangenomen. Maar er is verder niets mee gedaan. Daarom was ik blij verrast met het idee voor Kooyhaven.”