Vorige raadsvergadering heeft raadslid Carla Doorn dit namens de LPM aangekaart en een uitgebreid betoog gehouden. We zijn blij dat dit opgepikt word, en dat er actie word ondernomen. Veiligheid is belangrijk, de jeugd is belangrijk, en georganiseerde vechtpartijen kunnen niet. Hieronder de text van het betoog: Beste collega’s van de Raad, beste aanwezigen, Ik wil iets met u delen, iets wat mij erg heeft geraakt, iets wat u ook zou moeten moet raken. Omdathet mij ernst is sta ik hier en lees ik het niet vanaf mijn plek in de Raad. Het gaat hier over Jeugd en jeugdzorg, openbare veiligheid, en onderwijs. Heel breed dus. Afgelopen maanden zijn onze kinderen na de zomervakantie weer naar school gegaan. Volop wordt er dan aandacht gevraagd voor verkeersveiligheid. Terecht. Maar er is nog iets wat nauwelijks aandacht krijgt. Iets wat ook onze kinderen, kleinkinderen aangaat. Kort geleden, op 14 september, heb ik u, via onze Griffier een afschrift van een indringende mail doen toekomen, gericht aan de politie m.b.t. de inzet van de politie op scholen, vooral via het project COPS Dit is een succesverhaal, ooit gestart n.a.v. de perikelen rondom Lonsdale. Helaas heeft de politie hierop nog geen enkele reactie, zelfs geen ontvangstbevestiging, gegeven. Voor wie de mail niet gelezen heeft, de scholen hebben via dit project een direct contactpersoon bij de politie. Toen COPS werd opgericht erkenden alle scholen dat er een probleem met de jeugd was. Het project COPS staat helaas sterk onder druk. Er is simpelweg te weinig mankracht. Veel is wegbezuinigd. Helaas neemt de problematiek toe. Wij als lokale politiek kunnen daar niet veel aan veranderen. Wij bepalen de prioriteiten niet. Maar de problemen zijn soms heel ernstig en nemen niet af. Dit zijn ook geen problemen van een enkele school maar alle scholen hebben hiermee te maken, op alle niveaus. Het moet bespreekbaar worden. Het gaat ook om uw kinderen of kleinkinderen. De problemen worden nog eens versterkt door de bezuinigingen in de Jeugdzorg, de invoer van passend onderwijs en de soms hele grote klassen waardoor problemen niet of te laat worden herkend. Hieronder schets ik u twee schrijnende situaties: 1 Ze lijkt ontspoord. Ze blowt en drinkt en luistert helemaal nergens naar. Ze liegt en bedriegt en ondermijnt elke vorm van gezag. Ze is op een doordeweekse schooldag stoned uit school gekomen. Ouders weten zich geen raad. Ze gaat 's nachts het huis uit en komt er 's morgens vroeg er weer in. Moeder heeft via de telefoon haar kunnen volgen. Ze is het vorig weekend om 01.00 uur via het dak van het huis weg gegaan en heeft ze in Middelburg op de markt gezeten tot 3.30 uur. Ze liegt, ook al ligt het bewijs op tafel. Het interesseert haar ook allemaal geen lor. Vader en moeder zijn bij elkaar en vormen samen met haar broer een gezin. Ze zijn open en betrokken zoeken hulp. Deze situatie heeft natuurlijk ook zijn effect op het functioneren in een klas. 2 Hij blowt en drinkt sinds de tweede klas. Hij koopt en verkoopt ook wiet. Komt dronken en/of stoned thuis. Hij beweert dit sinds de zomervakantie niet meer te doen, maar zowel ouders als school geloven dit niet. Hij liegt en bedriegt. Betrokken leerling werd uitgenodigd voor een gevecht in een park. De code is dat je een dergelijk gevecht niet kan weigeren. Als je daar toe opgeroepen wordt, moet je, om geen gezichtsverlies te lijden, dat gevecht aangaan. Dat gevecht is ook geweest. Uitpraten was geen optie. Leerling is na dit gevecht toch redelijk ontdaan thuis gekomen en dat heeft geleid tot gesprekken met zijn ouders. Angst speelt in dit verhaal een grote rol. Hij vertelt dat de wiet komt van gasten uit Rotterdam. Via via kwam hij in aanraking met drugs. Hij heeft geleerd hoe je heel snel winst kan maken met het verkopen van wiet. Hij vertelde dat hij voor 80 euro wiet koopt en voor 200 euro verkoopt. Ouders hebben dit met ontzetting aangehoord. Hij heeft de winst omgezet in eten en drank. Hij drinkt wodka. Hij zegt niet op school te dealen. Leerling zegt te willen veranderen en zich te willen onttrekken aan dit gedrag. Ouders twijfelen of dit ook echt zo is en school twijfelt of dit nog wel kan. Hij lijkt er vrij diep in te zitten. Het gezin wil hulp accepteren.Docenten op school wordt gevraagd op te letten op zijn gedrag. Om zichzelf te beschermen heeft hij met zijn ouders afgesproken dat hij bij tussenuren naar huis gaat, of gaat werken in school, of de teamleider gebruikt om tegen de mannen te zeggen dat hij straf heeft en niet weg mag. Hij zit in een circuit en dat zal heel lastig worden om daaruit te komen. Dit alles is met COPS besproken. Het wordt uitgezocht. Verbanden worden bekeken. Nogmaals wil ik benadrukken dat dit bij alle scholen speelt. Dealers uit Rotterdam of waar dan ook vandaan kijken niet naar het soort school. Of het een CSW, Nehalennia, Scalda, of Calvijn is. Maar op die scholen zitten ook uw kinderen of kleinkinderen. Ik heb u hier deelgenoot van willen maken omdat dit ernstig is. Dit verdient meer aandacht dan een krantenberichtje dat wordt gelezen waarna men overgaat tot de orde van de dag. Het gaat hier ook om preventie. Dat wordt zo graag geroepen. Wij als Lokale Partij Middelburg hebben geen vertegenwoordiging in Den Haag, u wel. De politiek is hier aan zet. Carla Doorn Raadslid LPM