Nieuws van Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) inzichtelijk

9 documenten

Algemene beschouwing begroting 2020, eerste termijn. “NIET ALLES KAN”

Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Baarle-Nassau 06-11-2019 12:58

Algemene beschouwing begroting 2020, eerste termijn. “NIET ALLES KAN”

Posted by Jan Boot |06 nov 19 | 0 comments

NIET ALLES KAN!

Gezond wonen, recreatie, economische groei, échte natuur én de landbouw laten groeien … De VPB roept al jaren dat er keuzes gemaakt moeten worden! De stikstof- en klimaatcrises tonen aan dat #NIETALLESKAN.

Meer inwoners in de bijstand, meer eenzaamheid, omvallende zorginstellingen, meer verwarde mensen, zorg voor kwetsbare inwoners onder druk … Het Baarlese college kondigt zónder instemming van de raad beleidsveranderingen aan over de jeugdzorg. Beter? Wie weet! De raad is er niet in gekend. #NIETALLESKAN

Begin dit jaar zaaide het college paniek over financiële tekorten. Nu presenteert het een meerjarenbegroting waarin tonnen gereserveerd zijn in een ”stelpost indexeringen” voor schimmige doelen…zo kan iedereen een meerjarentekort creëren. € 150.000,- werd door het “afvalputje” gespoeld, maar een alternatief afvalsysteem mét draagvlak? Burgers wachten nog steeds op de uitnodiging. #NIETALLESKAN

De coalitie zou het oude CCB verbouwen, maar er komt toch een nieuw gebouw. En het oude pand? “Mogelijk behoudenswaardig”. Opeens stelt Hertog de kostenverdeelsleutel van het CCB ter discussie. De zoveelste barst in het luchtkasteel van één Europese gemeente. Hertog betaalt niet mee aan het Masterplan Centrum, terwijl Nassau € 350.000,- ophoest voor de oostelijke parkeerplaats waarvan de noodzaak twijfelachtig is. De Europese verloving BGTS is een verstandshuwelijk dat drijft op de loze belofte dat het ooit goed komt. Is de coalitie daarom van fel anti-ABG verworden tot jaknikkers? Zien ze eindelijk dat hun heilige zelfstandigheid alleen kans heeft als we inzetten op een succesvolle ABG? #NIETALLESKAN

Het Mobiliteitsplan is binnenskamers bekokstoofd, of gedicteerd door Hertog, zonder echte participatie van burgers. Veiligheidsmaatregelen zoals drempels, zebrapaden of 30 km/h in alle woonwijken ontbreken. #NIETALLESKAN

Kortom, er ligt een begroting 2020 met wéér veel vage ambities en vergezichten. Twee jaar geleden beloofden de coalitiepartijen de kiezers ook al veel…te veel, want… #NIETALLESKAN

Janneke van de Laak

Politieke Fabels: Grensgemekker

Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Baarle-Nassau 03-03-2019 13:47

Posted by Jan Boot |03 mrt 19 |

Er is een bijzonder grensdorp waar 6.700 mensen wonen. Daar zitten ook meer dan 42.000 runderen, 7.300 geiten, ruim 153.000 varkens en meer dan 336.000 kippen in stallen. Ondanks de ‘slimme technieken’ en bezweringen van ‘experts’ die waken over ons leefklimaat, stinkt het vaak in dit dorp. Geen wonder, beeld je eens in hoeveel stront die beesten elke dag produceren! Met de mantel der liefde spreken we meestal over mest. Klinkt een stuk beter.

Om nog maar te zwijgen over de gezondheidsrisico’s. Rapporten van de GGD, aangepast provinciaal beleid en Q-koorts doden ten spijt, doet de gemeente onvoldoende om naar adem happende inwoners te beschermen. Zelfs niet toen zich de kans voordeed om een uitbreiding van een geitenhouderij tegen te houden. Zelfs toen niet?

Nee, zelfs toen een rechter een vergunning voor een grotere geitenstal om technische redenen had afgekeurd, besloot de gemeente de vergunning te repareren. Waarom? Omdat de gemeente vindt dat het anders niet fair is voor de betrokken ondernemer. Een betrouwbare overheid noemen ze dat. Maar is dat dan wel fair naar de burgers die denken dat ze in ons plattelandsdorp veilig wonen en schone lucht inademen? Vroeg de Vooruitstrevende Partij Baarle. Alle seinen staan toch al op donkerrood? De andere partijen keken alsof ze het hoorden donderen in Keulen. Of in Ulicoten, want volgens de Fractie uit dat dorp, leverde het verkeer op de Singel meer luchtvervuiling op dan de mest van de ruim 540.000 dieren in het dorp.

En dus veranderde er weer niets. Ondanks alle kennis over risico’s en verhalen over misstanden en fraude, zullen Baarlenaren nog jarenlang onnodig fijnstof en ziektekiemen inademen en zal ons milieu onomkeerbare schade oplopen. Omdat een meerderheid van de politiek bang is voor verandering en telkens kiest voor ondernemersbelangen. Vreemd? Nee, want zo gaat het helaas vaak in Nederland: bedrijven en overheid kregen te vaak voorrang op kiezers. Denk maar aan Schiphol, de chemische fabriek in Dordrecht, Chroom-6 verf op tanks en treinen … de burger delft het onderspit, terwijl politici wegkijken. Alle politici? Nee, gelukkig biedt in Baarle één partij weerstand … de VPB. de Vooruitstrevende Partij Baarle deed met een motie een appèl op de gemeenteraad en het College om het spreekwoord “beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald” gewicht te geven. Helaas bleek dit appèl aan dovenmansoren gericht. Laten we hopen dat de Raad van State het bezwaar van burgers en Provincie wel op waarde schat.

Gegevens over dierenaantallen CBS: https://bit.ly/2TceArN

Vind jij het ook belangrijk dat Baarle in de toekomst nog steeds een goede plek is om te wonen en je kinderen te laten opgroeien? Doe dan mee met de VPB, want samen zijn we sterk!

facebook: Vooruitstrevende Partij Baarle

Kapvergunning Schaluinen

Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Baarle-Nassau 26-02-2019 10:54

Posted by Jan Boot |26 feb 19 |

Betreft: Vragen conform art. 39 van het reglement van orde van de raad (vragenuur).

Onderwerp: afwegingen kapvergunningen en handhaving herplantplicht

Geacht College,

In januari 2019 viel ons oog op de aangevraagde kapvergunning van Schaluinen 11b, het bungalowpark l’Air pur. Wij zijn wederom verbaasd over de grote hoeveelheid bomen dat door deze aangevraagde kapvergunning wordt geraakt.

Deze grote hoeveelheid bomen lijkt zelfs ironisch als in gedachte wordt genomen dat het betreffende bungalowpark dubbelbestemming probeert te verkrijgen op basis van argumenten ten aanzien van landschappelijke inpassing van het park.

Na raadpleging van de website omgeving.nl, de officiële bekendmakingen website, blijkt dat het aantal verleende kapvergunningen op het parkadres Schaluinen 11b in 2017 en 2018 optellen tot een totaal van 472 bomen. Ter vergelijking, in dezelfde periode betrof dit voor onze hele gemeente 706 bomen, waarvan een uitzonderlijke hoeveelheid van 425 is veroorzaakt door de wegomleggingen en de randweg. Ofwel voor onze gehele gemeente zou dit aantal, zonder deze uitzonderlijke werken, uit zijn gekomen op 281 bomen.

Wij constateren dat er 8 januari weer een kapvergunning is aangevraagd voor 77 bomen op dit adres en dat daarmee de ‘kaalslag’ op dit park in 2019 onverminderd verder gaat.

Op basis van bovenstaande komt de VPB-fractie tot de volgende vragen:

• Wat is de eerste reactie van het College als men kijkt naar deze cijfers?

• Is dit College zich bewust van de enorme hoeveelheid bomen die op dit park reeds gekapt zijn in de afgelopen twee jaar?

• Heeft het College een scherp beeld van het landschappelijk beleid op het huidige park?

• Is het College bereid kritischer te kijken naar de grondslag van deze aanvraag en ook bereid om deze aanvraag, maar ook toekomstige vergunningsaanvragen op dit park, kritischer te toetsen?

• Is het College bereid, gelet op de enorme hoeveelheid gekapte bomen van de afgelopen twee jaar, actief te gaan controleren op uitvoering van de herplantingsplicht?

Eerder heeft de VPB in 2017 ook reeds vragen gesteld over het mechanisme van de verzamelvergunning. Wij zijn van mening dat, sinds het huisnummerbesluit, kapvergunningen per huisnummer/perceel dienen te worden aangevraagd, net als wij van iedere andere burger in Baarle-Nassau verwachten. Dit bevordert niet alleen de transparantie voor andere burgers ten aanzien van wat de vergunning behelst. Alsook bevordert dit het gelijkheidsbeginsel ten aanzien van te betalen leges voor dergelijke aanvragen tussen inwoners van onze gemeente.

• Is het College bereid hier nogmaals naar te kijken?

Wij vernemen graag uw eerste reactie in de raadsvergadering van 20 februari 2019.

Namens de fractie van de VPB

Motie vreemd aan de orde van de dag. Alleeen VPB voor!

Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Baarle-Nassau 26-02-2019 10:41

Motie vreemd aan de orde van de dag. Alleeen VPB voor!

Posted by Jan Boot |26 feb 19 | 0 comments

Raadsvergadering : 20-02-2019 Agendapunt : einde van de vergadering

Onderwerp : vergunningprocedure Bedaf 3a/3b Baarle-Nassau

De gemeenteraad van Baarle-Nassau, in vergadering bijeen op woensdag 20 februari 2019

– Onze raad in januari in de media moet vernemen dat bij een zaak als Bedaf 3a/3b onze burgers wederom naar de Raad van State gaan om een besluit aan te vechten.

– De gemeente Baarle-Nassau, net als de rest van bestuurlijk Nederland, intussen op de hoogte is van het verhoogd gezondheidsrisico bij uitbreiding van geitenhouderijen en daar gelukkig naar handelt.

– Door het opgestelde moratorium van de provincie ten aanzien van geitenhouderijen nieuw te vestigen of uitbreidingen in principe niet mogelijk zijn.

– De herstelvergunning genomen zou zijn op last van de rechter, zoals de wethouder heeft kenbaar gemaakt in de commissie R&E van 5 februari 2019, maar waarbij de wethouder wel de indruk wekt hier feitelijk niet achter te staan gezien zijn uitspraak: ”anders hadden we dat wellicht ook niet gedaan”.

– De risico’s op de gezondheid zouden moeten prevaleren boven het langdurig doorzetten van een vergunningsaanvraag.

– Het college ook zijn schouder zou kunnen rechten en meer inspanning kan leveren om deze vergunning juist niet door te zetten.

– Er reeds enorm veel gemeenschapsgeld is geïnvesteerd in de meerdere vergunningstrajecten van Bedaf.

– Een betrouwbare overheid ook tot inkeer kan komen op basis van nieuwe, zwaarwegende inzichten.

– De gezondheidsrisico’s van onze burgers, zwaarder te laten wegen dan een eerder ingezette procedure.

– Deze zaak namens de gemeenteraad niet actief te verdediging bij de Raad van State.

– Onze raad in het vervolg actiever te informeren over zaken in lijn als deze, waarvan wij via de media moeten vernemen dat de gemeente voor de Raad van State wordt gebracht.

Namens de fractie van de VPB

Vragen omtrent geurbeleid

Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Baarle-Nassau 21-01-2019 15:01

Posted by Jan Boot |21 jan 19 | 0 comments

Openbaar

————————————————————————————————————————————–

Aan: Gemeenteraad van de gemeente Baarle-Nassau

Van: Wethouder Van Tilborg

Onderwerp: Beantwoording schriftelijke vragen fractie VPB conform artikel 38 reglement van orde

van de raad

Datum: 15 januari 2019

Corsanr: 19int00108

————————————————————————————————————————————–

Geachte raadsleden,

Op 19 december 2018 ontvingen we bijgevoegde vragen van de fractie VPB. Deze vragen gaan over

(toekomstig) geurbeleid van onze gemeente. Met deze memo beantwoorden we deze vragen. Hierbij

worden de vragen herhaald en aansluitend van het antwoord voorzien.

1) Is er nu wel of niet een geur-gebiedsvisie zoals reeds in opdracht gegeven in december 2017?

Zo ja, wat is de status van dat document en mogen wij die ontvangen?

Antwoord vraag 1): Er is geen geur-gebiedsvisie

2) Indien er een geurbeleid zou zijn, hoe wil het college dan de gebieden die het zwaarst belast

zijn conform de QuickScan terug binnen acceptabele geurnormen brengen? Bijvoorbeeld een

geurverordening of, zoals destijds voorgesteld, door het e.e.a. vast te leggen in het nieuwe

bestemmingsplan?

Antwoord vraag 2): Er is geen geurbeleid. Op dit moment is het de bedoeling dat beleidsregels op het gebied van

geur worden opgenomen in het nieuwe bestemmingsplan buitengebied. Hierbij zal ook bezien

worden of er mogelijkheden zijn voor een gebiedsgerichte benadering waarbij ook aandacht

is voor overbelaste gebieden.

3) Er zijn op voornoemde QuickScan drie opmerkingen te maken die aanleiding geven om een

geactualiseerde, realistische kaart van onze gemeente te maken:

a) De geuroverlast van Belgische veehouderijen grenzend aan onze gemeente is niet

meegenomen terwijl wettelijk alle achtergrondbelasting moet worden meegeteld;

b) Vergunningen die ingetrokken zijn, zijn niet meegeteld in de QuickScan. Echter, grotere

toekomstige belastingen (zoals Klein-Bedaf) die al in procedure zijn, zijn ook niet

meegenomen, waardoor de netto belasting zeer waarschijnlijk groter is dan uit de

QuickScan blijkt;

c) Helaas is het laatste jaar duidelijk geworden dat veel combi-luchtwassers aanzienlijk

minder effectief zijn en minder geur tegenhouden dan beoogd. Daarnaast is de vraag of

deze en andere technische maatregelen altijd in werking zijn conform vergunning.

De vraag is dus: wanneer wordt het kaartje van geurbelasting op basis van deze opmerkingen

geactualiseerd, zodat een correct beeld van de huidige geurbelasting en de juiste

uitgangspunten ten grondslag kunnen liggen aan een toekomstig geurbeleid?

Antwoord vraag 3): Actualisatie van de geurbelastingssituatie staat momenteel niet op de planning. We kunnen

ons echter voorstellen dat gaande het proces voor het bestemmingsplan buitengebied een

actualisatie gewenst is.

4) De memo van voormalig Wethouder van Cranenbroek refereerde aan de afspraak van onze

gemeente met de Provincie uit de tijd van de Omgevingsdialoog in Ulicoten om tot beleid te

komen zodat knelpunten als destijds zich niet opnieuw zouden voordoen. De Provincie heeft

in 2015 ruimhartig mee gefinancierd aan het oplossen van de benoemde problematiek onder

voorwaarde van dat beleid. Onze vraag is: hoe is de provincie nu betrokken bij uw huidige

proces en is de provincie tevreden met de stappen die u hierin zet anno 2018 en richting

2019?

Antwoord vraag 4): De provincie is er van op de hoogte dat het de bedoeling is om geurbeleid op te nemen in het

nieuwe bestemmingsplan.

Schriftelijke vragen inzake stroomlevering

Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Baarle-Nassau 21-01-2019 14:02

Schriftelijke vragen inzake stroomlevering

Posted by Jan Boot |21 jan 19 | 0 comments

Openbaar

————————————————————————————————————————————–

Aan: Gemeenteraad

Van: College van burgemeester en wethouders

Onderwerp: Schriftelijke vragen iz stroomlevering

Datum: 9 januari 2019

Corsanr: 19int00221

————————————————————————————————————————————–

Op 27 november zijn door de VPB vragen een aantal vragen gesteld over de continuïteit van de

stroomlevering in Baarle-Nassau.

1. Klopt de berichtgeving in Belgische en Nederlandse media van 25-11-18 dat Nederlands

straten en gezinnen in onze gemeente getroffen zullen worden door de Belgische

electriciteitstekorten en hun schakelplan?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11/20/ook-in-franse-en-nederlandse-grensgemeentengaat-

het-licht-uit-b/

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/2891141/Ook-in-Brabantse-gemeenten-gaat-hetlicht-

uit-door-Belgisch-stroomtekort

Antwoord: Ja

2. Heeft het college een beeld van welke straten en/of hoeveel inwoners dit betreft?

Antwoord: Ja. Het betreft de woningen in Castelré aangezien het elektriciteitsnet in Castelre

vanuit België wordt gevoed.

3. Was de gemeente eerder al op de hoogte van het feit dat de stroomproblemen in België ook

voor onze gemeente problemen kon opleveren?

Antwoord: Ja, zie ook antwoord op vraag 2

4. Is er reeds actie uitgezet om te kijken hoe de gemeente deze bewoners/ondernemers kan

ondersteunen of kan helpen met communicatie, etc.?

Antwoord: De communicatie loopt op dit moment nog primair via de (Belgische)

energieleveranciers en via de media. Wij zullen zorgen voor een stukje algemene informatie

op de gemeentepagina in Ons Weekblad. Mocht het afschakelplan in werking treden, dan

zullen wij vanzelfsprekend bekijken of aanvullende communicatie noodzakelijk is.

5. Hoe verhoudt e.e.a. zich t.o.v. de algemene aansluitplicht voor elektra?

Antwoord: Ze blijven aangesloten doch in extreme situaties in België kan er tijdelijk besloten

worden om geen energie te leveren. Hiervoor is in België een afschakelplan opgesteld.

Nieuwjaarswens VPB

Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Baarle-Nassau 23-12-2018 16:37

Posted by Jan Boot |23 dec 18 |

Een vooruitstrevende (terug)blik …

Het einde van het jaar is hét moment om terug te kijken en een blik vooruit te werpen. Ruim 40 jaar geleden ontstond de Vooruitstrevende Partij Baarle uit een fusie tussen verschillende progressieve partijen. Sindsdien hebben we mede vormgegeven aan ons Baarle. Door verantwoordelijkheid te nemen in het college, of als oppositiepartij door de coalitie scherp te houden.

Enkele oudgedienden van het eerste uur zijn nog steeds actief in onze partij. Aan de andere kant hebben we de afgelopen jaren jong talent mogen verwelkomen. Inmiddels dient de derde generatie VPB’ers zich aan.

Ons uitgangspunt is dat je als politieke partij het lef moet hebben om goede ideeën uit te voeren. Zelfs als ze weerstand oproepen. We willen een beter en leefbaarder Baarle achterlaten en daardoor lopen we soms voor op maatschappelijke ontwikkelingen.

Helaas hebben we bij de laatste verkiezingen stemmen verloren. We constateren dat de opkomst van het populisme niet aan Baarle voorbij is gegaan. We hebben daaruit de les getrokken dat we onze keuzes beter uit moeten leggen, want ze zijn niet altijd voor iedereen vanzelfsprekend.

Vooruitkijkend zijn we benieuwd hoe het college de verkiezingsbeloftes waar gaat maken binnen de wettelijke kaders en zonder lastenverzwaring voor onze inwoners:

o Een ander afvalinzamelingssysteem én minder dan 100 kg restafval per inwoner in 2020

o Een lagere bijdrage per inwoner aan de gedeelde ambtenarenorganisatie én verbeterde dienstverlening

o Behoud van het oude CCB-gebouw én nieuwbouw

o Aanleg van een hockeyveld mét draagvlak én financiële onderbouwing

o Permanente bewoning op bungalowparken én terugkrabbelende coalitie-raadsleden

Verder hopen we dat 2019 het jaar wordt waarin de ontelbare visies eindelijk plaatsmaken voor beleid, mét inspraak van alle burgers. We kijken ernaar uit!

De VPB wenst haar leden en belangstellenden een gezond, voorspoedig, gelukkig en duurzaam 2019 toe!

Vragen omtrent geurbelasting gemeente Baarle-Nassau

Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Baarle-Nassau 23-12-2018 16:22

Vragen omtrent geurbelasting gemeente Baarle-Nassau

Posted by Jan Boot |23 dec 18 | 0 comments

Betreft: Vragen conform art. 38 van het reglement van orde van de raad.

Onderwerp: Vervolg geurbeleid gemeente Baarle-Nassau

Geacht College,

Op 4 december werd door u in de commissie R&E een presentatie gegeven over het geurbeleid. Het merendeel van de presentatie ging in feite over op te stellen VAB-beleid. Ondanks de vragen over geurbeleid en hinder van onze commissieleden is ons onvoldoende duidelijk geworden wat het standpunt van het college in zake geurhinder is en wat nu het vervolgproces wordt.

Bovendien is de quickscan die samen met de memo van 27-12-17 informerend aan de raad werd toegezonden nooit besproken in de commissie noch de raad. Toentertijd werd gesteld dat er opdracht was gegeven voor het opstellen van een geur-gebiedsvisie. Uit de presentatie en discussie 4 december jongstleden lijkt het alsof daar niets aan gedaan is/wordt. Gezien de impact van geurhinder en luchtvervuiling op onder andere de volksgezondheid, is duidelijkheid nu geboden.

Onze vragen nu zijn:

1) Is er nu wel of niet een geur-gebiedsvisie zoals reeds in opdracht gegeven in december 2017? Zo ja, wat is de status van dat document en mogen wij die ontvangen?

2) Indien er een geurbeleid zou zijn, hoe wil het college dan de gebieden die het zwaarst belast zijn conform de quickscan terug binnen acceptabele geurnormen brengen? Bijvoorbeeld een geurverordening of, zoals destijds voorgesteld, door het e.a.a vastleggen in het nieuwe bestemmingsplan?

3) Er zijn op voornoemde quickscan 3 opmerkingen te maken die aanleiding geven om een geactualiseerde, realistische kaart van onze gemeente te maken:

a) De geuroverlast van Belgische veehouderijen grenzend aan onze gemeente is niet meegenomen terwijl wettelijk alle achtergrondbelasting moet worden meegeteld;

b) Vergunningen die ingetrokken zijn, zijn niet meegeteld in de quickscan. Echter, grotere toekomstige belastingen (zoals Klein-Bedaf) die al in procedure zijn, zijn ook niet meegenomen, waardoor de netto belasting zeer waarschijnlijk groter is dan uit de quickscan blijkt;

c) Helaas is het laatste jaar duidelijk geworden dat veel combi-luchtwassers aanzienlijk minder effectief zijn en minder geur tegenhouden dan beoogd. Daarnaast is de vraag of deze en andere technische maatregelen altijd in werking zijn conform vergunning.

De vraag is dus: wanneer wordt het kaartje van geurbelasting op basis van deze opmerkingen geactualiseerd, zodat een correct beeld van de huidige geurbelasting en de juiste uitgangspunten ten grondslag kunnen liggen aan een toekomstig geurbeleid?

4) De memo van voormalig Wethouder van Cranenbroek refereerde aan de afspraak van onze gemeente met de Provincie uit de tijd van de Omgevingsdialoog in Ulicoten om tot beleid te komen zodat knelpunten als destijds zich niet opnieuw zouden voordoen. De Provincie heeft in 2015 ruimhartig mee gefinancierd aan het oplossen van de benoemde problematiek onder voorwaarde van dat beleid. Onze vraag is: hoe is de provincie nu betrokken bij uw huidige proces en is de provincie tevreden met de stappen die u hierin zet anno 2018 en richting 2019?

Wij vernemen graag uw reactie.

Algemene beschouwing 1e termijn begroting 2019

Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Vooruitstrevende Partij Baarle (VPB) Baarle-Nassau 09-11-2018 11:06

Algemene beschouwing 1e termijn begroting 2019

Voorzitter, bedankt dat ik het rijtje van de eerste beschouwing weer mag sluiten.

Als VPB zit ons eerste half jaar er in de oppositie zo’n beetje op. We hebben onze zorgen en gewenste aanpassingen al duidelijk gemaakt bij de perspectiefnota en ook in de raadsvergaderingen. Nog zonder al te veel succes bij de coalitie. Maar wij gaan door, dus ook vandaag, met frisse moed, een beschouwing van de VPB op de begroting.

Ik begon mijn eigenlijke tekst met te stellen dat algemeen gesteld de financiën op orde zijn. Maar of ze dat ook echt blijven? Dat is na de memo van gisteren wel even in ander daglicht komen te staan.

De evaluatie van de ABG. We hadden al geschreven dat dit het komend jaar een flinke kluif zou worden. De grootste tegenstanders van toen, zijn nu de coalitie en bestuurders. De messen worden geslepen. Dit is nu natuurlijk nog meer zo waar het eerst nog dan enkel het gedoe om het huisvestingsonderzoek was. Voor de VPB is en blijft echter het belangrijkste dat we dit jaar ook gaan praten over de “bedoeling” van een gemeentelijk apparaat. En dat is in dit geval de oprichting van de ABG. De dienstverlening naar de burgers en ondernemers, daar moet het over gaan. De verbetering en vergroting van de bestuurskracht van onze gemeente en natuurlijk de kennisvergroting en kostenefficiency die ermee bereikt zou worden. Nou, we hebben hierover genoeg nog te doen de komende maanden

T.a.v. de financiën is er duidelijk een kanteling gaande, die vol wordt ingezet door deze coalitie.

De eerste is dat we gaan lenen. Er staan ons grote investeringen te wachten. Wij zijn op zich niet tegen lenen, dat zat er al een tijdje aan te komen ook voor Baarle-Nassau. Echter is het wel zeer belangrijk hier strak op te blijven sturen i.v.m. de lastenverzwaring, die ook op lange termijn bij onze inwoners blijft.

Opmerkelijk is bijvoorbeeld de investeringen op de infrastructuur, waar ook deel van onderhoudsreservering voor aangesproken zou kunnen worden i.v.m. langdurig geen onderhoud waar wel voor “gespaard” is, Nu wordt dit volledig geactiveerd en dus over lange termijn afschrijven en daarmee voorzien wij de eerste signalen van potverteren.

Onze lastendruk stijgt meer dan 3% terwijl de inflatie 2,4% betreft. Ja we zitten nog onder het landelijk-en Brabants gemiddelde, maar wel minder dan voorheen…

Wij hebben een vergrijzend dorp waarin veel pensioengerechtigde inwoners leven. Hun pensioenen zijn de laatste jaren hetzelfde gebleven of zelfs gedaald, waarbij hun lastendruk dus ook feitelijk toeneemt. Verder zien we een stijging van kwetsbare inwoners in de bijstand en daarmee zien wij als VPB een risico dat door de nu gemaakte lastenverzwaring en keuzes, juist de kwetsbare in onze gemeente zwaarder geraakt worden. Tientjes doen er bij hen wel degelijk toe!

Verder zet dit college de trendmatige verhoging van de belastingdruk door zonder duidelijke onderbouwing anders dan “wij menen dat we dat nodig hebben”. Dit vinden wij -net als voorheen Baarle en Keerpunt – onnodig en wij missen een inhoudelijke onderbouwing daarvoor. Zie ook de aangenomen motie van uw eigen partijen exact 1 jaar geleden. Praktice what you preach.. Of was deze kennis van de memo misschien al voorzien?

De Hondenbelasting van de baan, helemaal prima. Dat hebben wij eerder zelf ook met een motie mede ingediend. De dekking is toch mede verkregen door een stijging van de belastingen. Maar de overlast van de hondenpoep is er nog. Hoe kijkt u hiervoor naar een oplossing?

T.a.v. communicatie 2 opmerkingen…

– Twitter, serieus? Behalve Trump ziet niemand dat meer als serieuze nieuwsbron. Facebook begrijpelijk voor de doelgroep 25+. Instagram of Snapchat zijn dan toch de kanalen als u de jongere inwoners zou willen bereiken.

-T.a.v. het extra benodigde budget voor de verspreiding van Ons Weekblad. Baarle is de enige gemeente waar het weekblad niet gratis verstrekt wordt. Deze kosten zitten hem, volgens uw toelichting van de drukker, in ons grote buitengebied. Is het een optie via gratis ophaalpunten bij de supermarkt/gemeentehuis, etc? Dan besparen we in één klap als gemeente op de uitgaven en onze inwoners op abonnementen?

T.a.v. de internationale proeftuinen was de recente presentatie verhelderend maar ook ambitieus. Wij hopen echter wel dat er ook écht geluisterd wordt naar andere ideeën. Als we werkelijk samenwerken met Hertog, dan praten we samen bijvoorbeeld vóór vestiging of wijziging van risicovolle ondernemingen in Baarle. En ook bij criminaliteit kan je beter voorkomen, dan achteraf terugkijken wie het was via een camera…

Een echte mooie proeftuin zou voor de VPB de agrarische grensoverschrijdende ontwikkeling zijn.

Zoals door iedereen benoemd is drugcriminaliteit gevaarlijk en een prioriteit om aan te pakken. Ondermijning zit echter wel een beetje in de smokkelcultuur van Baarle. Zolang wij die niet aanpakken, blijft het bestaan. 19 miljard is de jaaromzet van drugsproductie in Nederland…waarvan grote delen zich in Brabant bevinden en dus hier ook zwart geld, wordt witgewassen…Follow the money….ook in Baarle-Nassau.

Na deel 1 van de randweg zitten we natuurlijk met zijn allen te springen op deel 2. Hopelijk gaat dit college komend jaar voortvarend van start met het VCP en het masterplan centrum. 1 januari start een nieuwe bestuur in Hertog, dus gas erop. Nog een aantal vragen voor de wethouder

1) Als de provincie niet mee wil werken aan het laad-en losbeleid. Bent u bereid om voor het Nederlandse deel op vrijwillige basis met de ondernemers proberen afspraken te maken?

2) De reconstructies van gen Maczeklaan/Goorweg en bushaltes Hoogbraak zijn bij aangenomen amendement in de begroting van 2018 niet gevoteerd conform aangenomen amendement van 2018. Nu stelt u dat deze kredieten al lopend zijn in het investeringsplan? Graag bevestiging dat deze nog niet gevoteerd zijn en wij hiervoor nog de aparte toegezegde plannen krijgen?

3) Onze eerdere motie voor een zebrapad op de oversteek Hoogbraak-Loverenbeemd kon deze coalitie, onbegrijpelijk nog steeds, niet steunen. De problematiek is daar, en op andere plaatsen echter zeer risicovol. Hoe gaat u de wensen van de burgers op korte termijn inventariseren tav dit soort knelpunten, als aanvullende info voor een VCP voordat er planvorming over straten is?

4) Als laatste zien wij ook ernstig benieuwd naar het gebruik van de randweg? U ook? En de effecten op een aantal belangrijke betrokken straten/wegen in het dorp? Bent u bereid op de randweg en bijv. de Goorweg en nabij het centrum metingen te verrichten?

Dit hoofdstuk vinden wij nog steeds erg beperkt, sommige taakvelden helemaal leeg….Net als half Hertog qua middenstand…maar ook steeds meer ondernemers in Nassau hebben het moeilijk vernemen wij. Dat baart ons zorgen, u ook? Wij hopen dan ook snel op de toegezegde visie, wanneer mogen we deze verwachten? Maar veel belangrijker zijn werkelijke acties n.a.v. de visie. Juist nu moeten we verder kijken dan enkel de vrijetijdseconomie en de agrarische sector. Vooral als wij aantrekkelijk willen blijven voor toekomstige vestiging van innovatieve diensten en bedrijven, en de daarbij behorende kans tot verjonging en behoud van leefbaarheid van ons dorp.

Wij zien bij de verschillen staan dat er in 2018 nog een bedrijven enquête heeft plaats gevonden. Graag zouden wij de resultaten daarvan ontvangen. Is dat mogelijk?

Het Integraal Kindercentrum in Ulicoten is goed gestart daar. In Baarle is dit echter onvoldoende uit de verf gekomen. Wij hopen dat het de wethouder nu lukt dit nu ook in Baarle meer in beweging te krijgen nu daar momentum is door de directiewisseling van de scholen.

Wat is eigenlijk de uitslag van de eerder dit jaar breed uitgezette scholenenquête?

Wij zijn benieuwd naar uw voornemen tot het opstellen van een sportvisie met daarbij behorend accommodatiebeleid. Een die hopelijk voor bestaande en nieuwe verenigingen meer houvast, kaders en spelregels geeft. Ik ben niet voor Feyenoord, maar geen woorden maar daden is dan toch mooi. Wanneer mogen we daar eerste concrete resultaten verwachten?

Sport is gezond, verbroedert, zorgt voor samenwerking en slaat bruggen. Laten we dat met zijn allen vooral in ogenschouw nemen, ook bij de realisatie van een hockeyveld. We doen dat voor de leden en kinderen.

T.a.v. de uitwerking van het hockeyveld zien we deze uiteraard graag spoedig tegemoet. Is de locatie al definitief? Is de ruimtelijke procedure al gestart? Het bedrag dat nu opgenomen wordt zit erg ruim aan de bovenkant. Wat is daarvan de reden?

T.a.v. een hernieuwde visie op cultuur en evenementen lijkt het ons zeer belangrijk hier spoedig mee aan de gang te gaan, waar mogelijk afgestemd met Hertog. En wellicht ook verstandig vóór de start en definitieve invulling van het nieuwe CCB.

Wat is uw doelstelling met de bibliotheek. Een betaalbare en toekomstbestendige bibliotheek. Is hij dat nu niet? Graag een toelichting van de a.s. wijzigingen in de afspraken?

T.a.v. groenbeheer zijn wij uiteraard blij met het gefaseerd invoeren van meer ecologisch bermbeheer. Graag zouden wij echter ecologie zien landen bij veel meer plaatsen in de gemeente. Want hoe sympathiek de “bij-vriendelijke gemeente” ook is, alleen ‘de bij’ gaat de natuur niet redden. Daarvoor zijn wezenlijke herstelacties nodig, uitbreiding en ander gedrag.

Tan aanzien van de kwaliteitsimpuls buitengebied een vraag. U noemt hier nu de EVZ’s uit het bod van Landstad Baronie. Wat doet u met het restant budget van het landschapsverbeteringsplan? Dat zou u aanwenden voor een andere kwaliteitsimpuls? Waar zien wij dit geld ofwel de kwalitatieve impuls terug?

Wij dachten bijvoorbeeld aan een impuls voor het bosgebied rondom de visvijver: maak hier echt een wandelbos van zoals in veel andere gemeenten. Bijvoorbeeld met een stuk waar ook honden los mogen lopen.

Bijna 30% van onze begroting gaat naar het Sociaal Domein. De transitie is geweest van de decentralisatie, dat hebben we netjes opgevangen. Nu moeten we nog wel echt anders gaan werken. Wij zien in de diverse presentaties en voornemens hier goede stappen in. Wij willen wel een aantal zaken specifiek onder uw aandacht brengen voor het nieuw op te stellen welzijnsbeleid.

1) Algemeen geldt dat wij aandacht missen voor preventie.

2) De eenzaamheidcijfers zijn voor ons een belangrijk thema om uit te diepen ook naar doelgroep.

3) De groep jeugdzorg behoevenden baart ons zorgen. 1 op de 10 kinderen heeft een vorm van jeugdzorg. En daar aansluitend maken we ons ook zorgen om de groep die uit jeugdzorg gaat, vanaf 18 jaar en het gat waar zij vaak in vallen. Vooral wonen maar ook werk, inkomen en zorg.

4) Wat is de status van de verplichting voor het oprichten van een meld- en coördinatiepunt mensenhandel?

5) Als laatste zijn en blijven we erg benieuwd naar het vlotten van de plannen van Janshove. Hier is geen beleidsvoornemen op vermeld terwijl wij de realisatie toch verwachten?

In de inleiding staat mooi beschreven waarom volksgezondheid belangrijk is evenals milieu. Wij dagen u uit deze terreinen aan elkaar te verbinden. Goede milieuzorg en een visie op duurzaamheid is namelijk verbonden met een gezonder en prettiger leef-en werkklimaat in Baarle-Nassau. Wij zijn zeer benieuwd naar de toegezegde duurzaamheidsvisie in maart 2019.

Bij taakveld 710 vinden we enkel inzet op het terugdringen van alcohol onder jongeren. Maar daar zijn geen specifieke acties voor gedefinieerd. Wij zouden dit graag uitgebreid zien met concrete acties op het gebied van drugsgebruik gezien het hoge gebruik in onze gemeente. Hoe staat de wethouder daar in?

Verder is de beleidshandreiking veehouderij en volksgezondheid recent in de commissie behandeld. Wij hopen er echt op dat de samenwerking met de GGD intensiveert en goed naar de risico’s wordt geluisterd en gehandeld.

Afval: een onderwerp dat een open zenuw blijft. Echter lost u hem ook niet op. Onze opmerkingen splitsen we graag op in 2 delen:

1) Het niet doorgaan van de afvaltransitie hebben wij geaccepteerd. Maar heeft u dat ook? Voor ons staat namelijk het doel bovenaan. Daar was het de vorige coalitie om te doen.

Maar wat gaat u nu doen om de landelijke doelstellingen te halen? De VANG-doelstellingen zijn namelijk in 2020 en niet in 2022 zoals u schrijft?

2) Procedureel en financieel is het hele afvaldossier een flinke ondoorzichtige brei aan het worden. De vorige raadsvergadering heeft onze motie het niet gehaald. Wel blijven wij bij het standpunt dat u nu niet correct handelt. We wachten het de komende raadsvergadering af. Hoe kan men nu toch besluiten nemen zonder de gevolgen voor onze portemonnee in beeld te hebben voor onze raad. Wij houden de wethouder aan zijn toezegging om bij het vaststellen van de afvalstoffenheffing daar een transparante en onderbouwde opzet van alle financiën rondom dit dossier, te geven.

Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening

De ambities voor een bestemmingsplan buitengebied met verbrede reikwijdte lijkt wat getemperd en getemporiseerd te worden. Klopt dat? En zo ja, wat zijn daarvan de procedurele risico’s? Ons buitengebied heeft meer nodig dan enkel de, overigens positieve, inventarisatie van de VAB’s. De omgevingsvisie die nu ter inzage ligt is namelijk enkel nuttig als we dat ook verwoorden in echte kaders in bestemmingsplannen.

Voor nu laten we het in de 1e termijn hierbij, onze eventuele moties en amendementen bewaren we voor de 2e termijn. Al kunt u er waarschijnlijk al een aantal voelen aankomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.