Nieuws van politieke partijen in Heemstede inzichtelijk

763 documenten

Check altijd of extra woningen mogelijk zijn

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 22-03-2024 20:58

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494308/48317/20151224_125616.jpgBij bouwplannen moet met veel dingen rekening gehouden worden. Is er voldoende groene? Krijgen bewoners bij hun huis voldoende zonlicht? Is er voldoende parkeerruimte? De ontwerpers proberen op basis van een hele lijst met eisen tot een zo goed mogelijk ontwerp te komen. Maar is dit ook het beste ontwerp? Wat als we gezien de woningnood in elk plan toch wat meer woningen zouden bouwen?

De ChristenUnie wil hier meer grip op. Raadslid Frank Visser: Nu krijgen we aan het eind een ontwerp met stapels rapporten. Als je dan als raadslid vraagt of er bij een flatgebouw niet nog een extra verdieping op kan dan is het antwoord al snel dat dit leidt tot vertraging omdat dan alle onderzoeken opnieuw moeten. Maar het lastige is dat ik aan de voorkant dat ook niet kan zeggen omdat dan juist alle onderzoeken nog gedaan moeten worden….Daarom heeft de ChristenUnie een motie ingediend om voortaan tijdens het ontwerpen steeds een toets te doen of extra woningen niet mogelijk zijn. Frank Visser: ik wil dat veel transparanter wordt welke keuzes tijdens het ontwerpproces zijn gemaakt. Dit dwingt ontwerpers er ook het maximale uit te halen. Dat geldt niet alleen voor het aantal woningen, maar wat mij betreft bijvoorbeeld ook voor groen.

Helaas kreeg de motie geen steun in de Gemeenteraad. Frank Visser: toch blijf ik er voor strijden. Het is al een paar keer gelukt een plan aangepast te krijgen, maar ik loop steeds tegen het argument “vertraging” aan. Ik hoop dat we echt tot een manier van ontwerpen komen waarin we kansen voor extra woningen, waar dit verantwoord is, niet missen!

MOTIE Extra woningentoets in Haarlems Ruimtelijk Planproces

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 25 januari 2024,

Constaterende dat:

Het Stedenbouwkundig Plan Prinses Beatrixplein een overschot kent op de parkeerbalans van 37 parkeerplaatsen; De voorziene mobiliteitshub bovendien opschaalbaar is zodat meer parkeerplekken kunnen worden gecreëerd; Vanuit parkeeroptiek er dus ruimte is voor het toevoegen van extra woningen aan het plan; De Raad dit pas op dit moment kan beoordelen omdat eerder deze cijfers niet bekend waren; Het benutten van de ruimte op de parkeerbalans in dit geval ruimte zou kunnen bieden om 40 tot 100 woningen aan het plan toe te voegen; Tegelijkertijd aanpassen nu lastig is omdat alle onderzoeken zijn afgerond en de ruimtelijke procedures in gang zijn gezet;

Naar aanleiding van deze casus overwegende dat:

Bij startnotities de noodzakelijke onderzoeken zoals bezonning en parkeren nog niet zijn uitgevoerd en hierdoor de Raad op dat moment nog geen gefundeerde uitspraken kan doen over het aantal bouwlagen en het aantal woningen; In de volgende fase deze onderzoeken reeds zijn gedaan maar het op dat moment aanbrengen van een wijziging per definitie vaak zal betekenen dat onderzoeken en delen van het ontwerp opnieuw moeten worden gedaan; Hierdoor de Raad in feite alleen maar ja of nee kan zeggen en geen mogelijkheden heeft om bij te sturen omdat de Raad altijd of te vroeg of te laat is; De ruimte voor de Raad de laatste tijd nog verder wordt ingeperkt doordat ruimtelijke ontwikkelingen in verband met het gewenste tempo steeds vaker integraal aan de Raad worden voorgelegd (bestemmingsplan, beeldkwaliteitsplan en stedenbouwkundig plan tegelijkertijd)

Overwegende dat:

De Raad voldoende in positie moet worden gebracht en dat op dit moment in dit politiek belangrijke dossier niet het geval is; Gezien de hoge woningnood het zonde is als er kansen worden gemist woningen toe te voegen waar dit ruimtelijk gezien (mogelijk) wel verantwoord is; Om vertraging te voorkomen het onderzoek of extra woningen mogelijk zijn het beste in het ruimtelijk planproces kan worden ingepast middels een “extra woningentoets” net zoals er in plannen altijd een “groentoets” en een “watertoets” wordt gedaan; Uit zo’n toets bijvoorbeeld duidelijk kan worden dat enkele tientallen extra woningen mogelijk zijn maar dat dit wel leidt tot een slechtere bezonning voor bijvoorbeeld 10 woningen; De Raad met dergelijke informatie in staat wordt gesteld een eigen afweging te maken; Het van belang is dat dit tijdig in het proces gebeurd om vertraging te voorkomen;

Verzoekt het college:

In het vervolg in het Haarlems Ruimtelijk Planproces bij woningbouwprojecten op relevante beslismomenten een toets te doen op de mogelijkheid extra woningen toe te voegen en daarbij de ruimtelijke randvoorwaarden en consequenties van deze extra woningen in kaart te brengen op een niveau dat passend is bij de fase in het proces; Daarbij in ieder geval in te gaan op de mogelijkheden van het benutten van de reservecapaciteit in de parkeerbalans, het vergroten van deze capaciteit door toevoegen van parkeervoorzieningen of andere mobiliteitsmaatregelen zoals deelmobiliteit en op de gevolgen voor bezonning; De Raad bij alle relevante besluitvormingsmomenten te informeren over de resultaten van deze toets en in staat te stellen om alles afwegende op dat moment te kiezen voor een variant met deze extra woningen zodat er verder geen vertraging ontstaat in het planproces omdat hier al rekening mee is gehouden;

en gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Houdt stedelijk waterbeheer betaalbaar

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 22-03-2024 20:21

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494307/48317/DSC02788.JPGIn het plan stedelijk water 2024-2033 staan de ideeen van de gemeente over het beheer van het riool en het oppervlaktewater in Haarlem. De komende jaren is de opgave gigantisch groot waardoor de rioolheffing fors zal stijgen.

Extra investeringen zijn nodig omdat grote delen van het riool aan vervanging toe zijn of moeten worden opgeknapt. Tegelijkertijd moet Haarlem werken aan klimaatadaptatie. Om wateroverlast te voorkomen zijn er meer watergangen nodig om het water af te voeren. Ook is het nodig om regenwater afvoer af te koppelen van het riool en om in sommigen delen van de stad de drainage te verbeteren.

In de gemeenteraad onderschrijven de meeste partijen de noodzaak voor extra investeringen. Tegelijkertijd leven er grote zorgen over de kosten voor Haarlemse inwoners. Twee moties die  hierover gaan en mede door de ChristenUnie zijn ondertekend kregen ruime steun.

 

Motie “Ontzie de lage- en middeninkomens bij de rioolheffing”

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 29 februari 2024, behandeld het “Plan Stedelijk Water 2024-2033” 

Constaterende

Dat in Haarlem de rioolheffing wordt berekend aan de hand van een vast bedrag per eigenaar; Dat ten gevolge van het voorstel “Plan Stedelijk Water 2024-2033” een forse stijging van de rioolheffing wordt verwacht;

Overwegende

Dat lage- en middeninkomens financieel het al heel zwaar hebben met de gestegen kosten voor energie, boodschappen, vervoer en huur; Dat lage- en middeninkomens kunnen worden ontzien bij de forse lastenstijging door de rioolheffing te baseren op de WOZ waarde van het object; Dat diverse gemeenten de rioolheffing baseren op basis van de WOZ, waaronder Amersfoort, Nijmegen, Arnhem, Almere, Leeuwarden, Zoetermeer en vele anderen; Dat verwerker Cocensus al over deze informatie beschikt; Dat andere gemeenten 1ook een gebruikersdeel voor grootgebruikers hebben en dat daarmee kleingebruikers minder heffing hoeven te betalen;

Roept het college op

De raad voor de Kadernota 2025 voorstellen te doen op welke wijze in Haarlem lage- en middeninkomens kunnen worden ontzien bij de stijging van de rioolheffing en hierbij  specifiek voorstellen te doen gebaseerd op:o De rioolheffing gebaseerd op een grondslag met de WOZ waarde en/of;o Het toevoegen van een gebruikersdeel voor grootgebruikers;

En gaat over tot de orde van de dag,

M. Wiedemeijer, PvdA Haarlem

M. Abbasi, PvdA Haarlem

D. van Leeuwen, Actiepartij

S. van den Raadt, Trots Haarlem

F, Visser, ChristenUnie

 

Motie “Een Plan Stedelijk Water met beheersbare kosten”

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 29 februari 2024, behandelt het “Plan Stedelijk Water 2024-2033”

 

Constaterende

Dat het Plan Stedelijk Water financieel het meest omvangrijke plan uit de periode 2022–2026 is; Dat als gevolg van het Plan Stedelijk Water een verdubbeling van de rioolheffing wordt verwacht; Dat uit de antwoorden van de technische vragen van de PvdA blijkt dat er ruimte is om het Plan Stedelijk Water goedkoper vorm te geven.

Overwegende

Dat de Haarlemse riolering sterk verouderd is, deze goed onderhouden dient te worden en klaargemaakt voor de toekomst; Dat het Plan Stedelijk Water dus noodzakelijk is, maar het de vraag is of het met deze kosten moet; Dat lage- en middeninkomens financieel het al heel zwaar hebben met de gestegen kosten voor energie, boodschappen, vervoer en huur; Dat we als stad willen dat lage- en middeninkomens worden ontzien bij een forse lastenstijging; Dat investeringen om de openbare ruimte klimaatadaptief te maken ook bekostigd kunnen worden uit de algemene middelen.

Verzoekt het College

Te zorgen dat we de ambities ten aanzien van stedelijk water kunnen realiseren, maar met beheersbare kosten, om voor Haarlemmers een forse lastenstijging te beperken; Hierbij op de eerste plaats te onderzoeken hoe de kosten kunnen worden beperkt (bijvoorbeeld door temporisering, langere afschrijvingstermijnen, prioritering in de tijd en combineren met ingepland regulier onderhoud) en op de tweede plaats hoe de doorrekening naar Haarlemmers kan worden beperkt (bijvoorbeeld door niet alle investeringen vanuit de rioolheffing te dekken); De resultaten hiervan te verwerken in de Kadernota 2025.

En gaat over tot de orde van de dag.

M. Abbasi, PvdA Haarlem

E. Aerssens, VVD Haarlem

A. Scholten, Jouw Haarlem

R. Kuin, SP Haarlem

R. Dreijer, CDA Haarlem

F. Visser, ChristenUnie

L. van Zetten, Hart voor Haarlem

Joyce Jacobsz, OPH

 

Autoluwe Vijfhoek met groenslingers

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 22-03-2024 20:02

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494306/48317/20240301_131509.jpgDe Keizerstraat en Barrevoetestraat in de Haarlemse Vijfhoek, vlak achter de Botermarkt zijn opnieuw heringericht. De straten zijn nu autoluw. Auto's hebben plaats gemaakt voor groene perken en er is meer ruimte voor fietsers die deze straten als toegangsroute gebruiken naar het centrum. Dankzij de ChristenUnie bleef het niet bij groene perkjes, ook de lucht boven de straten kleurt binnenkort groen.

In de twee straten zijn 27 parkeerplekken opgeofferd. Een lang gekoesterde wens van veel bewoners is daarmee in vervulling gegaan. In plaats van geparkeerde auto's is de straat nu opgefleurd met diverse planten. Ook zijn op drie plekken stalen kabels over de weg gespannen. Tegen de gevels zijn bij deze kabels door wijkbewoner Jan Geerts en wethouder Berkhout klimplanten geplant. De bedoeling is dat deze de komende jaren langs de stalen kabels over de weg heen groeien.

Deze groenslingers zijn er gekomen dankzij een motie van de ChristenUnie. Als het een succes is hoopt de ChristenUnie op meer van dergelijke slingers in de stad. Raadslid Frank Visser: "In de smalle straten in de binnenstad is vaak geen ruimte voor bomen, bijvoorbeeld vanwege de aanwezige kabels en leidingen onder de grond. Met groenslingers kunnen de straten alsnog worden vergroend."

Visie toekomstig openbaar vervoer Haarlem

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 22-03-2024 19:42

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494304/48317/DSC02806.JPGIn voorbereiding op nieuwe concessies voor het openbaar vervoer in Haarlem heeft de gemeente een visie opgesteld op het toekomstige lijnennet. Volgens de ChristenUnie is meer ambitie nodig. Ook sprak de raadscommissie beheer over de eerste schetsen voor een zogenaamd Bus Rapid Transit netwerk tussen Haarlem en Amsterdam. De ChristenUnie pleit voor een slimme route vlak langs de A9.

Voorzitter, het is prima dat in het stuk over de toekomst van de OV lijnen wordt gekeken naar mindere overlast. Maar dat is wat anders dan minder OV. Trillingen moeten worden voorkomen, zeker als normen worden overschreden. Maar dat bereik je volgens mij met betere fundering, niet met minder bussen.

1600 bussen per dag klinkt veel maar als je op de Jansweg staat dan zie je dat het reuze meevalt want er rijden nauwelijks auto’s en de bussen komen door de verkeerslichten in treintjes langs. Grote delen van het uur is er totaal geen verkeer.

De Haarlemse wensen zijn wat zuinig als ik kijk naar de lange lijst wensen uit Haarlemmermeer. We willen op 5 punten meer ambitie en ik overweeg dit in een motie te zetten

Punt 1 of beter gezegd lijn 1: Waarom niet tenminste 4x per uur een snelle bus over de Spaarndamseweg? De bushaltes op de Rijksstraatweg zijn voor veel mensen te ver weg en lijn 14 is geen alternatief want rijdt maar 1x per uur. Punt 2. Lijn 2 zou ineens moeten omrijden via Verspronckweg. Dit betekent voor veel reizigers langere reistijd en omlopen naar de halte. De ChristenUnie wil als alternatief onderzoek naar een express of BRT bus die minstens 4x per uur vanaf het station naar Delftplein rijdt via de Westelijke Randweg met haltes bij Korte Verspronckweg, IJsbaan, Orionweg en Jan Gijzenkade. Zo wordt de Rijksstraatweg ontlast, krijgen inwoners aan de westkant van Haarlem Noord goed OV en kan lijn 2 voortaan met minibusjes rijden over de huidige route, gewoon door de Velserstraat Punt 3: U raadt het al, Lijn 3. Deze lijn moet  wat betreft de ChristenUnie bij de nieuwe hoofdingang van het ziekenhuis stoppen en gewoon over de Floris van Adrichemlaan blijven rijden. Anders worden loopafstanden naar haltes te groot. Dus houdt bij de herinrichting ruimte voor de bus! Punt 4 voorzitter; waar is het idee voor een snelle bus van Velserbroek via Waarderpolder naar Schalkwijk of Amsterdam gebleven? En 5 behoud de succesvolle halte Rustenburgerlaan voor tenminste een deel van de bussen of kom met een alternatieve halte aan de Kamperlaan voor de BRT bussen richting Heemstede.

De ChristenUnie wil dat de raad kan meepraten over het programma van eisen Haarlem-IJmond en voor Amstelland-Meerlanden. Kan dat op tijd naar de raad komen voordat de provincie en de vervoerregio het vaststelt

 Voorzitter dan de BRT studie. Die is wel ambitieus. De ChristenUnie is enthousiast over een expresslijn Haarlem-Hoofddorp. Maar waarom gaat deze naar Schiphol en niet langs station Hoofddorp? Dit is voor veel Haarlemmers het meest gunstig gelegen station. Ja lijn 300 gaat daar ook heen, maar via een lange route met best veel haltes.

Voor de BRT studie is voor de lijnen richting Amsterdam West en Amsterdam Zuid gerekend met 2 hele dure fly overs over de Schipholweg ten oosten van Haarlem. 2x dezelfde weg kruisen, dat is onnodig duur. De ChristenUnie stelt voor tot aan Rottepolderplein aan de noordzijde van de Schipholweg te blijven. Via een bestaand viaduct bij de aansluiting met de A9 kan dan de Schipholweg gekruist worden zonder dure fly overs!Kies wel voor een volledige vrije baan langs de A9, dus geen doelgroepstrook. Want dan kunnen we deze op termijn vertrammen. Dat kan het beste ten zuiden van de A9 want daar ligt ook de knoop Schiphol Noord.

Tenslotte: behoud de succesvolle halte Prins Bernhardlaan. Die kan eventueel opschuiven naar de Nieuwe Weg. De hub nieuw zuid is echt te ver weg voor Parkwijk en Boerhaavewijk!

Spaarnwoude moet financieel op orde komen

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 22-03-2024 16:00

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494302/48317/DSC02712.JPGDe ChristenUnie wil orde op zaken bij het recreatieschap Spaarnwoude. Er is een mooie toekomstvisie maar geen geld om deze visie uit te voeren. Een dringende oproep vorig jaar van de gemeenteraad is niets gedaan omdat er een patstelling is in het bestuur. Het recreatieschap wordt namelijk gezamenlijk bestuurd door de gemeente Haarlem, Velsen, Haarlemmermeer, Amsterdam en de provincie.

Voorzitter, vorig jaar was de zienswijze van de gemeenteraad helder. Ik citeer:

gezien de stagnatie in de voortgang van het Uitvoeringsprogramma c.q. de voorgenomen projecten is een verder uitstel van een besluit over verhoging van de participantenbijdrage niet verantwoord.

Wij hebben toen ook gezegd: De raad verwacht van het bestuur van het recreatieschap op korte termijn actie om de continuïteit van dit Uitvoeringsprogramma te borgen.

Voorzitter, opnieuw 1 jaar later zijn we geen stap opgeschoten. Leuk dat het bestuur van het recreatieschap nog steeds achter de visie Spaarnwoude Park 2040 staat maar geld is er niet vanwege financiele onzekerheden bij een aantal participanten.

Voorzitter, ik noem dit geen financiele onzekerheden. Ik noem dit regelrechte onwil. Onwil om nu echt de financiële problemen van Spaarnwoude op te lossen. Ik weet dat deze wethouder bereid is extra te betalen, dat heeft deze raad ook eerder uitgesproken. Maar een aantal andere deelnemers wil gewoon niet extra investeren en daardoor is er voor geen enkel scenario een meerderheid. En zicht op een oplossing is er ook niet.

Het college toont begrip voor deze pas op de plaats. De ChristenUnie heeft dit begrip absoluut niet. Wij willen dat het college juist de impasse doorbreekt. Met de vuist op tafel slaat. Na onze pittige zienswijze van vorig jaar denkt de wethouder toch niet dat wij hier vanavond opnieuw akkoord kunnen gaan met uitstel?

Voorzitter, het is een gemeenschappelijke regeling, maar kennelijk is er geen gemeenschappelijke wil om er uit te komen. Wordt het dan niet tijd om als Haarlem bij wijze van spreken te zeggen: we kappen er mee. Zoek het maar uit met het recreatieschap. We halen het Haarlemse deel eruit en gaan dit zelf onderhouden?

Voorzitter, natuurlijk daar zitten ook nadelen aan. Maar ik wil maar even aangeven: de ChristenUnie heeft schoon genoeg van dit dossier. De voorgestelde zienswijze is veel te mild.

De ChristenUnie komt nog met een voorstel voor een niet mis te verstane zienswijze. In deze zienswijze willen wij het algemeen bestuur een allerlaatste kans geven om  ruim voor de zomer een nieuwe kadernota te presenteren waarmee alle ambities van Spaarne park 2040 worden gerealiseerd maar om te zorgen dat het bestuur nu wel de handschoen oppakt willen wij daarin ook een duidelijk politiek oordeel uitspreken over het feit dat het bestuur de wens van deze raad die luid en duidelijk was heeft genegeerd.

Los knelpunten jeugdzorg op

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 22-03-2024 15:39

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494301/48317/logo-cjgHet gaat niet goed met de jeugdzorg in Nederland, ook niet in onze regio. De commissie samenleving van de Gemeenteraad besprak de problemen.

Lees hier de bijdrage van ChristenUnie commissielid Rebecca Linder;

Voorzitter, het gaat slecht met de jeugdhulp. Als ik praat met hulpverleners en ouders dan schrik ik van de situatie.

Ik krijg signalen dat mogelijk twee van de vier consortia financieel al min of meer op de rand van de afgrond staan. Herkent de wethouder dit beeld?

De wethouder schrijft over frustratie bij medewerkers die nu vaak nee moeten zeggen door de financiële problemen. Voorzitter, ook ouders zijn wanhopig. Ze worden door het financiële gedoe van kastje naar de muur gestuurd. Ik hoor ook dat er soms ruzie wordt gemaakt tussen het Centrum voor Jeugd en Gezin en de consortia. Het water staat iedereen aan de lippen.

De consortia pleiten voor extra geld. De wethouder is in overleg. Maar is dit niet een zinloos overleg met een groot slot op de portemonnee? Want het college vindt ook dat alles binnen de huidige financiële kaders moet worden uitgevoerd. Dus waarover overlegd de wethouder eigenlijk?

De consortia is gevraagd in 2023 allerlei dingen voor te schieten. De gemeente suggereerde steeds geld is niet het issue! Los de problemen op. Uiteindelijk moesten consortia het toch uit eigen budget doen. Dat is niet goed voor het onderlinge vertrouwen en past niet bij een strategisch partnerschap. Is de wethouder bereid per direct extra middelen vrij te maken om te voorkomen dat het stelsel in elkaar stort?De consortia zijn al snel 5% van hun geld kwijt  aan administratie. Dat gaat om miljoenen. Logisch want zij hebben veel overgenomen van de gemeente. Maar kunnen we dat bedrag omlaag krijgen bijvoorbeeld door minder bureaucratie bij het verlengen van noodzakelijke zorg?

Voorzitter, waarom hebben steeds meer jongeren complexe jeugdhulp nodig? Het college noemt allemaal redenen. Eén oorzaak lijkt met kop en schouders bovenaan te staan.Een deskundige uit één van de consortia vertelde mij dat 60 tot 70% van de jongeren in de jeugdhulp midden in een vechtscheiding zit of daar uitkomt. En die hulp heeft vaak ook nog eens weinig zin omdat de vechtsituatie nog niet voorbij is. Hulpverleners worden er moedeloos van. De ChristenUnie wil daarom- dat het college meer gaat investeren in mediators die vechtscheidingen voorkomen of helpen sneller op te lossen.- dat het college onderzoekt of zij op één of andere manier kan eisen van ouders dat zij hun problemen snel oplossen omdat nu de rekening bij hun kinderen en bij de samenleving wordt gelegd. Kortom: Zorg dat de problemen van jongeren in echtsscheidingssituaties minder groot worden en zorg dat hun omgeving sneller rustig wordt zodat de hulp effectiever wordt.

 

Nul emissiezone paar maanden uitgesteld

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 22-03-2024 15:29

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494299/48317/20240215 Nul emissiezone.jpgDe nul emissiezone voor vracht- en bestelwagens in het centrum en de wijken eromheen wordt uitgesteld van 1 januari 2025 naar 1 juni 2025. Dit staat in een breed gesteund amendement van coalitiepartijen D66,GroenLinks, Pvda, CDA en Actiepartij. Reden is dat het landelijk loket waar de toegang tot de nul e-missiezone moet worden aangevraagd nog niet gereed is. Een poging van de ChristenUnie om een langere overgangstermijn te krijgen voor euro 6 bestelbusjes haalde het niet.

In de binnenstad en een groot gebied er omheen (van Kleverlaan tot Pijlslaan en van Westelijke Randweg tot Prins Bernhardlaan) komt een nul-emissiezone voor vrachtwagens en bestelwagens. Op diesel en bezine mogen ze in deze zone niet meer rijden. De ChristenUnie vindt dat de maatregel te snel wordt ingevoerd. Met name ZZP-ers met een bestelbus zoals aannemers, loodgieters en stucadoors zijn in paniek. Er is wel een overgangsregeling voor Euro 5 en Euro 6 busjes maar die duurt maar 3 jaar. Raadslid Frank Visser: “De gevraagde investering is voor deze ondernemers is te hoog”.

Daarom heeft de ChristenUnie samen met de VVD voorgesteld voor euro 6 busjes een overgangsregeling te laten gelden tot 1 januari 2030. Deze busjes zijn namelijk nog van recente datum (aangeschaft na 1 september 2015). Helaas was hier onvoldoende steun voor in de Gemeenteraad. Het amendement werd wel gesteund door bijna de voltalige oppositie. Alleen Forum voor Democratie en Partij voor de Dieren stemden net als de coalitie tegen.

Wel was er brede steun in de Gemeenteraad voor een motie van ChristenUnie en VVD om de criteria voor een ontheffing op grond van financi"le omstandigheden eerst aan de Raad voor te leggen. Landelijk wordt nog gesproken op grond van welke criteria een gemeente een ontheffing kan verleden. Dit kan de gemeente doen als de financiele investering verhoudingsgewijs te hoog is voor een ondernemer in relatie tot de bedrijfsomzet. Die criteria zijn nog niet bekend maar zouden door het college worden vastgestel. Raadslid Frank Visser: "We hebben nu afgedwongen dat de Raad hier nog over kan spreken. Als die criteria voor een ontheffing te streng zijn dan hoop ik dat we dat nog kunnen bijsturen. Veel ondernemers willen best verduurzamen, maar het moet natuurlijk wel financieel haalbaar blijven"

AMENDEMENT Langere ontheffing nul-emissiezone middels een lokale ontheffing bestelwagens

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 29 februari 2024,

In beraadslaging over het Besluit invoeren nul-emissiezone voor vracht- en bestelwagens Haarlem,

Constaterende dat:

Het college een nul-emissiezone voor vracht- en bestelwagens wil instellen in het Centraal Stedelijk Gebied op de plaats van de huidige milieuzone; Hierbij de landelijk afgesproken overgangsregelingen, vrijstellingen en ontheffingen wil overnemen;

Overwegende dat:

De overgangsregeling door veel ondernemers met bestelwagens als tekort wordt gezien; Een investering van circa 40.000 euro in een nieuwe bestelwagen voor veel ondernemers onhaalbaar is als ze over een nog recent aangeschafte bestelwagen beschikken; Een twee jaar ruimere overgangsregeling het beroep op de hardheidsclausule en de ontheffing op grond van financiële omstandigheden zal beperken waardoor de uitvoerbaarheid voor de gemeente wordt verbeterd; Hiermee nog steeds het doel van nul-emissie in 2030 wordt bereikt; Volgens het college Haarlem niet zelfstandig kan beslissen over de duur van de ontheffing voor emissieklasse 5 en 6 (de landelijke overgangsregelingen); Blijkens antwoord op technische vragen dit wel mogelijk is via een lokale ontheffing die bovenop de landelijke ontheffing komt; Bestelwagens met emissieklasse 6 niet ouder zijn dan 1 september 2015 en vaak van veel recentere datum;

Besluit aan de besluitpunten toe te voegen:

5. De overgangsregeling voor bestaande relatief schone dieselvoertuigen wordt voor bestelwagens met emissieklasse 6 via een lokale ontheffing verruimd zodat houders van deze lokale ontheffing toegang hebben tot 1-1-2030.

en gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Eloy Aerssens, VVD

 

MOTIE Beleidsregels financiële omstandigheden en actuele kentekenscan naar de Raad

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 29 februari 2024,

In beraadslaging over het Besluit invoeren nul-emissiezone voor vracht- en bestelwagens Haarlem,

Constaterende dat:

Het college een nul-emissiezone voor vracht- en bestelwagens wil instellen in het Centraal Stedelijk Gebied op de plaats van de huidige milieuzone; Hierbij de landelijk afgesproken overgangsregelingen, vrijstellingen en ontheffingen wil overnemen; De laatste kentekenscan dateert uit 2019 en in Q2 2024 wordt geüpdatet; Uit het onderzoek van 2019 blijkt dat van het totaal aantal gescande voertuigen er 12.122 bestel- of vrachtwagens waren (+/- 13% van het totaal aantal gescande voertuigen): 11.282 bestelauto’s en 840 vrachtauto’s. Daarvan waren er destijds 37 voertuigen elektrisch aangedreven en 3.802 voertuigen met emissieklasse 6.

Overwegende dat:

De details van de ontheffing op grond van financiële omstandigheden landelijk nog moeten worden uitgewerkt; Dat voor deze ontheffing de gemeente uiteindelijk de individuele situatie beoordeeld; Het college zo snel mogelijk duidelijkheid wenst over de praktische uitvoering (bijvoorbeeld welke stukken en welke criteria) en als deze duidelijkheid er niet is vóór juni 2024 dit voor het college reden kan zijn de invoering van de nul-emissiezone te vertragen; De vormgeving en uitvoering van deze ontheffing een collegebevoegdheid is maar bepalend is voor de impact van het voorstel; Het daarom wenselijk is dat de Raad betrokken wordt bij deze uiteindelijke regels; De nieuwe kentekenscan inzicht geeft in de opgave voor ondernemers om te voldoen aan de eisen van de nul-emissiezone;

Verzoekt het college:

De nadere uitwerking van de ontheffing op grond van financiële omstandigheden (vormgeving en beoogde uitvoering) en de actuele kentekenscan zo spoedig mogelijk ter bespreking voor te leggen aan de commissie beheer en de Raad in de gelegenheid te stellen om als dit naar het oordeel van de Raad nodig is criteria voor de ontheffing op grond van financiële omstandigheden te verruimen;

en gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Eloy Aerssens, VVD

Parkeerbeleid na het referendum

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 22-03-2024 11:52

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1494230/48317/WP_20160604_10_03_52_ProHoe nu verder met het Haarlemse parkeerbeleid na de uitslag van het referendum? De coalitiepartijen kiezen voor een debat met de stad om dan mogelijk in het najaar met een nieuw voorstel te komen. Tijdens het debat over de referendumuitslag in de commissie bestuur vroeg de Christenunie aandacht voor de informatievoorziening naar burgers en het feit dat een aantal gevoelige maatregelen nog onvoldoende zijn uitgewerkt. Volgende week donderdag gaat het debat verdere in de gemeenteraad.

Voorzitter, er ligt een duidelijke uitspraak. Een ruime meerderheid van de Haarlemse stemmers is tegen de voorgestelde maatregelen voor parkeerregulering. Tegelijkertijd is het een onduidelijke uitspraak. Weliswaar was ruim 80% tegen. Maar 70% van alle stemgerechtigde Haarlemmers heeft niet gestemd of was voor het parkeerpakket.

Ook in de achterban van de ChristenUnie zijn de meningen verdeeld. Wij waren voor het pakket maar hebben ook steeds gepleit voor aanpassingen waarvan een aantal het hebben gehaald maar een aantal ook geen meerderheid van de stemmen heeft gekrgen.

De voorgestelde pas op de plaats is verstandig. Mocht er na het debat met de stad een nieuw pakket maatregelen komen dan moeten daarin een aantal zaken echt anders.

Maar eerst wil ik terugkijken naar de referendumcampagne. Er zat een mooie flyer bij de stemkaart. Maar voorzitter, deze was denk ik voor veel Haarlemmers toch te ingewikkeld. En het meest essentiële stond er niet in: hoe gaat het straks met parkeren van mijn bezoek? Voor bewoners uit wijken die al gereguleerd zijn is dat gesneden koek. Voor de nieuwe wijken geldt dat zekere niet.

Ook over de kosten en opbrengsten van het systeem lag er geen helder verhaal. In de campagne ging het verder over het gegroeide aantal auto’s in de stad. Op zich een goed argument. Maar waarom is nergens die groei goed inzichtelijk gemaakt? Waarom kon je nergens zien hoeveel auto’s er eigenlijk per wijk zijn en hoe dit pak hem beet 10 en 20 jaar geleden was? De ChristenUnie concludeert dat de informatievoorziening echt beter had gemoeten en in de toekomst moet, los van de vraag wat je van het beleid vindt.

Een tweede constatering waar ik gaandeweg de campagne achterkwam: de nota heet weliswaar uitwerking gereguleerd parkeren, en ja, er is best veel uitgewerkt, maar toch…. Ook heel veel was nog niet uitgewerkt. Dat er nog geen nieuwe parkeerverordening lag, dat snap ik nog wel, maar er was een grote witte vlek als het gaat om het parkeren bij maatschappelijke instellingen en scholen. Ook was er veel onduidelijkheid over canadees parkeren: waar is dat legaal, waar wordt dat wellicht in de toekomst legaal? En mooi dat het OV als alternatief wordt voorgesteld, maar gaan bussen dan op de Spaarndamseweg straks 4x per uur rijden zodat het echt een alternatief wordt? Of blijft daar de bus 1x per uur rijden?

Voorzitter, we wachten af wat er uit het debat met de stad komt, maar als er een nieuw pakket komt dan mot dat echt anders. Een aantal wensen van de ChristenUnie zijn bekend: een goede overegangsrgeling voor 3e auto’s en logischer grenzen van de parkeerzones (denk aan de Planetenwijk). Daar voeg ik nog aan toe dat wij graag willen dat opnieuw naar de tarieven wordt gekeken van de 1e bewonersvergunning. Die moet lager kunnen. Ook willen wij dat wordt gekeken naar alternatieve parkeerplekken voor 2e en 3e auto’s waarvoor geen vergunning is. Bijvoorbeeld een parkeerhub aan de rand van wijken.

Tot slot voorzitter, de ChristenUnie is nooit fan geweest van adviserende referenda. Ook dit referendum roept ongemak op, want hoe doe je recht aan en advies wat zo verschillend is te interpreteren? Daarom is mijn vraag: wanneer gaan we dit evalueren?

 

 

Vanuit de fractie: herinrichting van de César Francklaan en Johan Wagenaarlaan

VVD VVD Heemstede 15-03-2024 04:52

HEEMSTEDE - Op donderdag 14 maart jl. vergaderde de commissie Ruimte over de herinrichting van de César Francklaan en Johan Wagenaarlaan. We zijn tevreden dat we de snelheidsverlaging naar 30km/u kunnen realiseren. Helaas was er onvoldoende steun bij andere partijen om de rotonde te realiseren.

https://heemstede-bloemendaal.vvd.nl/nieuws/55060/vanuit-de-fractie-herinrichting-van-de-cesar-francklaan-en-johan-wagenaarlaan

Op donderdag 14 maart jl. vergaderde de commissie Ruimte over de herinrichting van de César Francklaan en Johan Wagenaarlaan. Onderdeel van dit plan is het instellen van 30 km/u als maximumsnelheid en het aanleggen van een rotonde in plaats van het huidige kruispunt met verkeerslichten bij de Händellaan. We zijn tevreden dat we de snelheidsverlaging naar 30km/u kunnen realiseren. Helaas was er onvoldoende steun bij andere partijen om de rotonde te realiseren.

De Heemsteedse VVD heeft zich, samen met de PvdA, uitgesproken vóór de aanleg van deze rotonde. De voornaamste motivatie om voor de aanleg van de rotonde te stemmen is dat wij de leefbaarheid voor onze inwoners willen vergroten. Door de positie van Heemstede tussen de gemeenten Haarlem en Haarlemmermeer verwerken wij veel doorgaand verkeer over onze wegen. Wij streven naar een balans tussen goede regionale afspraken, maar vinden tegelijkertijd dat we tempo moeten maken bij het realiseren van verbeteringen in het belang van de leefbaarheid in onze eigen wijken en buurten.

De voorgestelde rotonde op deze locatie verbetert de voorrangspositie van onze inwoners die al fietsend en wandelend door ons dorp bewegen. We sluiten daarmee aan bij de beweging die de gemeente Haarlem zelf ook in Schalkwijk inzet. Hier zijn de afgelopen jaren al meerdere rotondes gerealiseerd en worden plannen gemaakt zoals het afwaarderen van de Europaweg. Ook Haarlem biedt zo fietsers en voetgangers meer ruimte, met brede voet- en fietspaden. De kruispunten bij de Belgiëlaan en de Boerhaavelaan in Haarlem worden ook rotondes zodat fietsers makkelijker kunnen doorrijden.

We zijn tevreden dat we voor een groot deel de snelheidsverlaging naar 30km/uur kunnen realiseren. Wel betreuren we dat andere partijen in Heemstede ervoor kiezen om de rotonde in Heemstede uit- of af te stellen. De inrichting van ons kruispunt op de nu doorgaande verbinding tussen Heemstede en Schalkwijk blijft op deze wijze achter en blijft aantrekkingskracht op (te) veel ongewenst doorgaand verkeer houden. De Heemsteedse VVD blijft actief strijden voor fundamenteel betere regionale afspraken en roept andere partijen tegelijkertijd op om lef en daadkracht te tonen om de leefbaarheid en veiligheid op onze straten te verbeteren.

Boetes voor Canadees parkeren?

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 28-02-2024 20:44

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1493062/48317/IMG-20240228-WA0001 canadees parkeren.jpgDeze week troffen veel mensen een boete aan onder hun ruitenwisser. Hun auto zou fout geparkeerd zijn want stond half op de stoep, het zogenaamde Canadees parkeren. Maar klopt deze informatie? Volgens de ChristenUnie niet. Donderdag 29 februari gaan wij het college hierover vragen stellen in het vragenuurtje.

Het vragenuurtje is vanaf 18:45 uur live te volgen via https://gemeentebestuur-haarlem.notubiz.nl/

Hieronder de vragen die de ChristenUnie gaat stellen:

Voorzitter, dit is natuurlijk een ludieke actie, het is campagnetijd, en ik begrijp best dat zowel voor- als tegenstanders proberen zo veel mogelijk stemmers te overtuigen. Maar toch zit mij deze actie niet lekker. Mensen zijn verschrikkelijk geschrokken omdat ze echt een boete dachten te hebben. Bovendien klopt de informatie voor zover de ChristenUnie kan beoordelen niet en dat betreur ik zeer. Daarom wil de ChristenUnie graag horen wat het college van de informatie op de flyer vindt, wat daarvan klopt en wat niet. Daarom heb ik de volgende vragen:

Kan het college bevestigen dat canadees parkeren in verschillende straten nu al illegaal is en dat het parkeerreferendum daar dus niets mee te maken heeft? Kan het college bevestigen dat canadees parkeren in meerdere straten juist is gelegaliseerd en dat dit in de toekomst in meer straten kan gebeuren zolang de doorgang op de stoep maar breed genoeg is? Klopt het dat het college canadees parkeren nu in veel situaties gedoogd? Is het college bereid inwoners gerust te stellen dat ook na het parkeerreferendum niet op canadees parkeren zal worden gehandhaafd zolang het aantal vergunningen boven het vergunningenplafond ligt en er geen sprake is van een gevaarlijke situatie? Kan het college bevestigen dat bij het nemen van verkeersbesluiten in de toekomst over het verbieden van canadees parkeren en/of het herinrichten van straten met gevolgen voor het aantal parkeerplekken altijd bezwaar en beroep mogelijk is en dat dit referendum dus niet gaat over het eventueel verdwijnen van parkeerplekken in specifieke straten in de toekomst? Is het college bekend of deze flyer is geproduceerd vanuit de gemeentesubsidie voor de referendum campagne? Wat vindt het college ervan als dit inderdaad is gebeurd vanuit subsidiegeld. Is het college bereid op de website van de gemeente Haarlem duidelijke feitelijke informatie te plaatsen over Canadees parkeren in relatie tot het referendum?