Nieuws van politieke partijen in Raalte inzichtelijk

4 documenten

‘Nieuwbouw-scenario gemeentehuis in spoorzone heeft de voorkeur’

BurgerBelangen BurgerBelangen Raalte 24-11-2023 19:42

Moet het gemeentehuis worden verbouwd, om te verduurzamen en om de werkplekken weer aan de huidige standaard te laten voldoen, of is het beter om een nieuw gemeentehuis te bouwen. Hierover spraken we donderdagavond tijdens het rond-de-tafelgesprek. Na een presentatie van wethouder Breun Breunissen en toelichting van onderzoeksbureau HEVO was het aan de gemeenteraad om een richting mee te geven.

De fractie van Burgerbelangen geeft de voorkeur aan een nieuwbouwscenario in de spoorzone. Van de scenario’s die zijn onderzocht vraagt dit weliswaar de grootste investering. Verdeel je die kosten over de jaren dat het gemeentehuis mee moet gaan, dan is het echter de voordeligste keuze. De jaarlijkse lasten zullen bij nieuwbouw aanzienlijk lager liggen dan wanneer het huidige gemeentehuis wordt verbouwd.

Daarbij komt dat bij nieuwbouw in de spoorzone er een woningbouwlocatie in het centrum van Raalte bijkomt. Een prachtige locatie, waar bijvoorbeeld appartementen kunnen worden gerealiseerd. Ook kan het verhuizen van het gemeentehuis naar de spoorzone de aanjager van die locatie zijn.

Als de spoorzone ontwikkeld kan worden, dan is dat een zeer interessante locatie voor bedrijven die zich in Raalte willen vestigen. Want het is op 12 treinminuten vanaf Zwolle. En waar kun je nu nog een nieuw kantoor bouwen pal naast een station?

Wat is het beste voor Raalte?

Bij onze voorkeur hebben we de vraag: wat is het beste voor Raalte centraal gesteld. De combinatie van de laagste jaarlijkse lasten, de kans op meer woningbouw in het centrum én het realiseren van een aantrekkelijke kantoorlocatie pal naast station Raalte maken dat onze fractie de voorkeur aan dit nieuwbouwscenario geeft.

Daarbij hebben we wel uitdrukkelijk aan de wethouder gevraagd om een go/no-go moment op het moment dat het nieuwbouwscenario concreter in beeld is gebracht. We willen immers als raadsfractie wel aan het stuur blijven, en blijven monitoren dat dit inderdaad de beste oplossing is.

Zomernota: “zoek naar winst in wat de gemeente nu al doet”

BurgerBelangen BurgerBelangen Raalte 22-09-2023 11:03

Het politieke seizoen is weer begonnen, en donderdagavond vond de eerste raadsvergadering weer plaats. Het grootste onderwerp op de agenda is de zomernota: “de financiële tussenstand”, in aanloop naar de begroting. De zomernota kijkt ook vooruit, en laat zien dat de gemeente de komende jaren hard gaat interen op haar reserves. Lonen stijgen, prijzen stijgen en er komt minder geld vanuit de rijksoverheid.

“Onze fractie is een voorstander van goede reserves, zodat je als gemeente ten allen tijde slagkracht blijft behouden. De prognose in de zomernota laat echter zien dat de reserves onder druk komen te staan.”, aldus Michel Brinkhuis namens onze fractie. Tijdens de raadsvergadering lichtte hij een aantal punten uit, waarbij de zomernota aanzienlijke kostenstijgingen meldt. Dat is op het sociaal domein, ICT, (regionale) samenwerkingsverbanden en de openbare ruimte bijvoorbeeld het geval.

Het voorstel van BurgerBelangen voor de raadsagenda

Omdat de financiële vooruitzichten niet zo gunstig zijn, is het belangrijk dat we kijken naar de dingen die de gemeente doet, en of daar geen winst te behalen valt. Want: misschien zijn werkwijzes en processen nu wel heel ingewikkeld en kosten ze daarom ook veel tijd en mankracht. Als de gemeente dingen kan versimpelen, kan dat geld besparen.

Als raad werken we aan de ‘Strategische raadsagenda’. Dit onderwerp: kijken waar we kunnen versimpelen, om zo geld en tijd te besparen , is precies wat wij als BurgerBelangen hebben ingebracht voor de raadsagenda.

“Onze fractie is heel benieuwd of we niet juist in het nieuwe, maar in ‘het bestaande’ nog wat kunnen winnen. Bijvoorbeeld door regels te schrappen, en bijvoorbeeld achteraf op basis van steekproef te controleren. Of door te kijken of er wellicht niet wat veel subsidies en regelingen zijn, waarvan het één en ander kan worden samengevoegd (en daarmee makkelijker gemaakt voor inwoners, ondernemers en verenigingen).”, zo hebben we dit onderwerp toegelicht. Want makkelijker ens simpeler betekent vaak dat het goedkoper kan.

Binnenkort spreken we met de raad over de prioriteiten van deze agenda, en wij hopen dat we als hele raad dan ook snel en voorspoedig met dit onderwerp aan de slag kunnen. Want het zorgt hopelijk niet alleen voor minder kosten, maar het doel is dat de inwoners van de gemeente Raalte zo ook sneller geholpen kunnen worden en minder bureaucratie ervaren.

Raalte gasvrij?!

SP SP Raalte 14-05-2019 09:42

Het is u zeker niet ontgaan.  Gemeente Raalte is bezig met het project Gasvrij Raalte, waar dit jaar in de wijk Westdorp een pilot zal worden gestart. Een ambitieus plan!

Wat voor gevolgen heeft deze energietransitie  voor de inwoners van de wijk, vooral op het financiële vlak?

Als we de gemeentelijke rapporten lezen zijn er twee mogelijkheden met betrekking tot de kosten voor de geleverde energie: of onze energiekosten dalen of de kosten stijgen enorm als de tarieven conform de Warmtewet 2018 worden doorberekend.

Als we er op tijd bij zijn, kunnen we samen met de inwoners hierin een verschil maken!

SP Raalte is op zaterdag 11 mei jl. de wijk Westdorp ingegaan om een onderzoek te doen en heeft daarvoor enquêtes uitgedeeld. Hopelijk komt er veel respons! 

Wat willen we weten? Hoe zijn de wijkbewoners bij dit project betrokken ? Hoe groot is hun zeggenschap in dit project? Wat zijn hun ideeën en hun zorgen?

Deze energietransitie gaat vroeg of laat ook u aan! Wilt u er meer van weten en, nog beter, wilt u samen met ons de energietransitie zo goed mogelijk overleven dan is actie van de burger nodig. Dus sluit u aan en neem contact met ons op via raalte@sp.nl of via het contactformulier 

Snelfietsroute Deventer-Raalte kansrijk | Raalte

GroenLinks GroenLinks Raalte 19-03-2018 00:00

Naar aanleiding van publicaties in de media heeft GroenLinks-Statenlid Kees Slingerland vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten (GS) van Overijssel. Uit de antwoorden blijkt duidelijk dat als de drie betrokken partijen, de gemeentes Deventer en Raalte en de Provincie, hun beste beentje voorzetten de fietssnelroute Raalte-Deventer er op middellange termijn kan komen.

ROUTEKAART Uit de publicaties in de eerste helft van februari j.l. werd duidelijk dat de gemeente Deventer er destijds al op had aangedrongen om die route op de plattegrond van het ‘Fietskernnet Overijssel’ opgenomen had willen zien. Volgens Deventer zou die route niet op die kaart zijn opgenomen en dus ook niet in aanmerking komen voor verbetering. Uit de antwoorden die afgelopen woensdag aan Kees Slingerland zijn verstrekt blijkt dat er weliswaar ‘geen concrete toezeggingen voor verbeteringen zijn gedaan’. Wel erkent Overijssel dat de route is ‘aangemerkt als kansrijk te onderzoeken snelfietsroute’.  GS geeft zelfs aan dat ‘in overleg met de gemeenten de mogelijke verbeteringen aan de fietsroute Raalte-Deventer nader worden onderzocht’.

UITVOERING In de laatste vraag die GroenLinks stelde wordt het nog wat concreter, omdat daarin werd gevraagd op welke termijn uitvoeringsplannen voor de snelfietsroute Raalte-Deventer te verwachten zijn. Letterlijk staat in de antwoorden dat ‘GS bereid is om genoemde route als kansrijke snelfietsroute samen met de gemeenten te onderzoeken’. Ook geeft de provincie aan dat er momenteel met alle Overijsselse gemeenten wordt gewerkt aan ‘een nadere prioritering van dit kernnet in samenhang met een indicatie van infrastructurele verbetermogelijkheden. Bij de jaarlijkse update van de uitvoeringsagenda mobiliteit (voor het jaar 2019) wordt deze prioritering als basis gebruikt.’ Volgens Statenlid Slingerland betekent dit dat ‘eind dit jaar duidelijk wordt of er, zo mogelijk al in 2019, de eerste stappen in de opwaardering van de fietsroute Deventer-Raalte kunnen worden gezet. Te denken valt dan aan het op kruisingen met wegen voorrang geven aan fietsers en zorg dragen voor voldoende breedte van de fietspaden.’ Al met al is er toch iets meer duidelijkheid gekomen voor de vele scholieren en werkenden die deze route gebruiken. Het is vervolgens aan de nieuwe gemeentebesturen om samen met de provincie stevig in te zetten op het verbeteren van deze fietsroute. Een snelfietsroute is voor de fietsers, e-bikers en wielrenners vooral veiliger en comfortabeler. Door het fietsen aantrekkelijker te maken hoeven minder mensen de auto te gebruiken, vervoeren ze zich gezonder en doen gelijk nog wat meer aan beweging.