Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

688 documenten

Voorstel aange­nomen: onderzoek rest­waarde bij circulair bouwen!

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Arnhem 28-03-2024 00:00

Goed nieuws: ons voorstel om te kijken naar restwaarde bij nieuwe gebouwen is aangenomen! Nu is een gebouw aan het einde van zijn leven vrijwel niks meer waard, maar bij circulair werken is het materiaal demonteerbaar of herbruikbaar en dus heel veel geld waard. Dit is ontzettend belangrijk om de stap te maken naar circulair en demonteerbaar werken. Het lijkt namelijk alsof circulair bouwen duur is, maar op lange termijn is het veel goedkoper en vooral beter voor mens en dier, klimaat en de afvalstapel. Dat betekent dat we weer een mooie stap verder zijn met circulair bouwen Arnhem!

PRO: Wonen, maar waar dan?

PRO (Progessief Oisterwijk) PRO (Progessief Oisterwijk) Oisterwijk 25-03-2024 07:30

We horen het helaas te vaak van inwoners: “wanneer wordt er nou eindelijk wat gebouwd?” en “waar moet mijn kind straks wonen?”. PRO begrijpt de frustratie en zorgen helemaal, die zijn ook volkomen terecht. Wij blijven strijden voor betaalbare woningen in Oisterwijk, Moergestel, Haaren en Heukelom. Nu, en in de toekomst.

Als raad hebben we in 2021 de ambitie uitgesproken om 150 woningen per jaar op te leveren in onze gemeente. Minimaal 35% daarvan zou, volgens afspraak, sociaal moeten zijn. De realiteit is dat we onze doelen niet halen. Dat komt onder andere door de stikstofcrisis en hogere bouwkosten. Los daarvan duurt het sowieso al jaren om te komen van een plan tot oplevering. Gelukkig zitten enkele grote projecten zoals locatie De Leye (Oisterwijk) en Heiligenboom (Moergestel) in de besluitvormende fase. Maar besluiten zijn nog geen woningen.

Onlangs werden wij bijgepraat tijdens de ‘themasessie Wonen’. Verhelderend, maar we zijn er nog steeds niet gerust op. Helemaal als er door collega’s gezegd wordt dat we pér project moeten kijken hoeveel betaalbare woningen er eventueel kunnen worden gebouwd. In de praktijk hoor je dan vaak dat het op deze plek niet past of dat de betreffende ontwikkelaar er dan te weinig aan verdient. PRO zegt: ga in overleg, stel eisen en kijk wat wél kan. Kleur eens buiten de lijntjes. Projectontwikkelaars zijn niet heilig.

We horen de wethouder en andere partijen zeggen van wel. PRO begrijpt heus dat het, mede door eerdergenoemde omstandigheden, een lastige opgave is om de beoogde woningbouwdoelen te behalen. Maar laten we er in ieder geval álles aan doen om te blijven bouwen voor mensen die het wat minder breed hebben. Ergens moeten die betaalbare koop- en huurwoningen toch komen? Wij vinden van wel. Nu en ook na maart 2026, als er weer verkiezingen zijn.

Mocht u zelf creatieve of kansrijke ideeën hebben, dan horen we dat graag. Onze fractievergaderingen zijn openbaar en we willen altijd met u in gesprek.

Vragen? Reacties? fractie@pro-oisterwijk.nl

Casper Boot

Minister Hugo de Jong zet druk op het woningbouwbeleid van de provincie Zuid-Holland

Pro Krimpenerwaard Pro Krimpenerwaard Krimpenerwaard 18-03-2024 11:55

Hugo de Jonge zet druk op de provinciale woningbouwketel. Juridische instrumenten worden niet uitgesloten.

Aanleiding voor het gesprek is allereerst de in de woondeals afgesproken doelstellingen om in Zuid-Holland in totaal 247.896 woningen te realiseren en om actief te sturen op 130% realistische plancapaciteit. De minister heeft uit diverse eerdere bestuurlijke overleggen het beeld gekregen dat deze doelstellingen niet gezamenlijk worden nagestreefd. De tweede aanleiding is een aantal voornemens van gedeputeerde staten op basis van het coalitieakkoord 2023-2027. Het college van gedeputeerde staten heeft het voornemen om geen nieuwe buitenstedelijke locaties van 3 ha of meer toe te voegen, afgezien van twee locaties die zijn opgenomen in het coalitieakkoord. Ander voornemen is om in de woningbouwprogrammering vanaf 2025, 40% sociale huur voor te schrijven, waarvan minimaal de helft (een derde van het totaal) door corporaties. De minister stelt dat in de woondeals is afgesproken dat alle gemeenten toewerken naar 30% sociale huurwoningen in de bestaande voorraad. In het groeipad vragen we daarbij het maximale, niet het onhaalbare. In het voorgenomen Besluit versterking regie volkshuisvesting wordt dit 30% nieuwbouw van sociale huurwoningen voor gemeenten met een bestaande voorraad sociale huurwoningen onder het landelijk gemiddelde (dit gemiddelde is nu 27%). Gemeenten met een bestaande voorraad sociale huurwoningen boven het landelijk gemiddelde moeten 40% nieuwbouw realiseren in het middensegment. En tot slot is er het voornemen om voor betaalbare koop generiek uit te blijven gaan van een bovengrens van 355.000 euro. Dit is in afwijking van de bovengrens die landelijk is vastgesteld op 390.000 euro en ook als zodanig in het Besluit versterking regie volkshuisvesting zal worden opgenomen.

In de brief van 6 maart licht de minister toe dat deze beleidsvoornemens van gedeputeerde staten een rem kunnen zetten op de woningbouw. Het generiek beperken van nieuwe buitenstedelijke locaties ontneemt bouwmogelijkheden op kansrijke locaties. Onrealistische eisen ten aanzien van betaalbaarheid zorgt ervoor dat projecten niet meer van de grond komen. Dit brengt ook de bouw van voldoende betaalbare woningen niet dichterbij. Daarnaast wijzigen deze beleidsvoornemens eenzijdig een aantal van onze gezamenlijke afspraken om eenduidig op de woningbouw te sturen. Juist in de provincie Zuid-Holland, waar zo veel mensen op zoek zijn naar een passende woning, is het belangrijk dat er voldoende ruimte is om de opgave voor de woningbouw te kunnen realiseren, dat overheden eenduidig daarop sturen en dat belemmeringen om woningen te bouwen worden weggenomen.

Voor Pro Krimpenerwaard spelen er ten aanzien van betaalbaar en met spoed bouwen een tweetal zaken.

* Er zijn bewijzen dat de gemeente bouwgrond van van Erk koopt tegen een bedrag van € 345,– per m2 terwijl van Erk die grond niet lang geleden voor € 19,– per m2 heeft gekocht. Dit is niet het enige voorbeeld. Blijkbaar is het geaccepteerd dat de diepe zakken van dergelijke bedrijven worden gevuld en de betaalbaarheid van woningen daaraan ondergeschikt is. Het Algemeen Belang vereist van de overheid dat hierop wordt ingegrepen.

*De gemeenten hebben de mogelijkheid om, buiten de provincie om, tijdelijke woningbouwprojecten voor een duur van max. 10 jaar te realiseren. Als de tijdelijke huisvesting binnen het geldende bestemmingsplan niet mogelijk is kan een (tijdelijke) omgevingsvergunning worden aangevraagd om tijdelijke huisvesting tóch mogelijk te maken. Een omgevingsvergunning is als het ware een officiële toestemming voor het gebruiken van een bepaalde locatie of ruimte op een manier die afwijkt van het geldende bestemmingsplan. Meer informatie over de omgevingsvergunning is vastgelegd in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO). Specifiek voor tijdelijke huisvestingslocaties is dit waardevol, omdat door een tijdelijke omgevingsvergunning voor bijvoorbeeld 10 jaar, toch huisvesting gerealiseerd kan worden. Waarom maakt de gemeente Krimpenerwaard hiervan geen gebruik? Daarmee koop je tijd voor een structurele oplossing, die jaren kan duren, en biedt zo een oplossing voor de korte termijn voor het knellende woningtekort.

Door ON ondertekende amendementen en moties

Oostzaan Natuurlijk Oostzaan Natuurlijk Oostzaan 11-03-2024 18:48

Het komt regelmatig voor dat andere partijen voorstellen hebben in de vorm van moties en amendementen. Het kunnen voorstellen zijn waar Oostzaan Natuurlijk! zich volledig in kan vinden  en de voorstellen mede wil indienen. In de gemeenteraad van 13 november hebben wij onderstaande moties en amendementen medeondertekend:

Amendement Integraal Huisvestingsplan: strekking van dit voorstel was eerst een Integraal Huisvestingplan maken voor de scholen in Oostzaan en daarna besluiten nemen over uitbreiding/nieuwbouw van scholen.

Amendement Warme Huis : doel van dit voorstel was 20.000 euro te reserveren voor het Warme Huis in 2024.

Motie elektriciteitsnet: doel van dit voorstel was samen met de Oostzaanse bedrijven te onderzoeken of er beter gebruik gemaakt kan worden van de bestaande stroom capaciteit.

Motie Dierenwelzijnsnota : doel van deze motie was het college op te roepen uitvoering te geven aan de diverse geplande werkzaamheden.

Motie Vuurwerkoverlast: doel van deze motie was  het college op te roepen een plan van aanpak op te stellen hoe de vuurwerkoverlast aangepakt zal worden in het komende jaar.

De motie vuurwerkoverlast werd unaniem aangenomen in de gemeenteraad. De andere moties en amendementen haalden geen meerderheid en werden dus afgewezen.

Meer informatie over de inhoud van de amendementen en moties evenals de besluitvorming per partij zijn hieronder te vinden.

CRI DE COEUR

GemeenteBelang Westland GemeenteBelang Westland Westland 03-03-2024 12:48

De vraag naar woningen in Westland is groot. Tussen 2022 en 2030 moeten er maar liefst 7.200 woningen nieuw gebouwd worden. Tot nu toe ligt Westland goed op koers; in de afgelopen twee jaar zijn er bij elkaar opgeteld voor 1.342 woningen bouwvergunningen afgegeven. En ook liggen er volop plannen op de tekentafels van woningcorporaties, projectontwikkelaars en bouwers. Maar door steeds striktere regels van de provincie stokt de voortgang in die plannen. Zo wil de provincie niet langer dat nieuwe bouwlocaties op glastuinbouwgronden worden ontwikkeld, zelfs  niet langs de ‘rafelranden’ van de dorpen. Westland mag alleen nog binnen de bebouwde kom van de dorpen nieuwe woningen bouwen. Als GBW waren we daarom blij dat minister De Jonge kwam met het idee van ‘straatje erbij bouwen’. Het leek ons eindelijk de mogelijkheid te geven in Westland weer wat ruimte te creëren voor de woningzoekenden die in Westland wonen en werken. Tot er ’n jaar geleden in Zuid-Holland een nieuw provinciebestuur kwam met nieuwe, strengere eisen voor de bouw van woningen. Weg ruimte voor Westland. Weg mogelijkheden om snel woningbouwlocaties te ontwikkelen. “GBW vindt het niet verstandig dat de provincie steeds strengere eisen stelt aan nieuwe bouwplannen. Het bouwen van betaalbare huur- en koopwoningen in Westland is heel belangrijk. Niet voor niets heeft de gemeenteraad ingestemd met het GBW-voorstel dat in de nieuwe bouwplannen tweederde deel in de betaalbare huur- of koopsector wordt gerealiseerd. Frustrerend is het dan – zeker in de huidige, slechte marktomstandigheden – dat de provincie keer op keer de eisen nog weer verder  aanscherpt en zelfs een streep wil zetten door eerdere afspraken, zoals bijvoorbeeld voor de plannen voor de 450 woningen in ‘de Puntzak’ (Vlietweg, Naaldwijk). Dat schiet zo in ieder geval niet op met de bouw van betaalbare huur- en koopwoningen in Westland! GBW zit echter niet bij de pakken neer, rolt de mouwen op en zet de schouders er onder om Provinciale Staten op andere gedachten te gaan brengen.”

Geef gemeenten eens de ruimte én bouwlocaties

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard De Groenen Krimpenerwaard 24-02-2024 08:14

Vandaag in het AD Groene Hart opinieartikel van Toon van der Stok gemeenteraadslid Gemeente Belang Krimpenerwaard over de strikte regels van de province Zuid-Holland voor de bouw van woningen in onze gemeente.

Volgens Toon blijft woningbouw in onze gemeente achter door de regelgeving van de provincie.

Klik hier voor het artikel: Geef gemeenten eens de ruimte én bouwlocaties.

Groen licht voor Kleine Betuwe

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 07-02-2024 08:43

De bouw van minimaal 183 woningen in de Kleine Betuwe is weer een stap dichterbij. Gemeente Belang Kripenerwaard is blij dat er hiermee eindelijk weer perspectief komt voor de woningzoekenden in Haastrecht en de Krimpenerwaard.

In de gemeenteraadsvergadering van 6 februari is het bestemmingsplan goedgekeurd dat de woningbouw mogelijk maken. Ons gemeenteraadslid Toon van der Stok verklaarde blij te zijn dat hiermee na twintig jaar plannen maken de woningbouw op industrieterrein Galgoord en de voormalige speeltuin De Kleine Betuwe mogelijk wordt gemaakt.

“Daarmee komt er voor meer dan 300 inwoners weer zicht op de mogelijkheid om een woning in Haastrecht te betrekken. Het is jammer dat het niet mogelijk is om in dit plan tot sociale woningbouw te komen, maar door de verschuiving die plaats vindt, zullen er zeker ook in Haastrecht sociale huurwoningen vrij komen. Dat hebben we eerder al gezien bij de realisatie van de appartementen in Hof van Stein en Amaliahof.”

Het plan voor De Kleine Betuwe voorziet in de bouw van 183 woningen. Om aan de woningbehoefte te voldoen zal tweederde van de te bouwen woningen uit appartementen bestaan. De helft daarvan zit in de categorie middeldure huur of koop en valt daarmee grotendeels onder de Nationale Hypotheek Garantie (NHG).

De overige 61 woningen betreffen gewone rijwoningen en zullen allemaal in de verkoop gaan. Dat zal overigens waarschijnlijk nog wel twee jaar duren omdat het Plan nu eerst ter inzage wordt gelegd. Wethouder Boere zei te hopen dat nog voor 2026 ook daadwerkelijk gestart kan worden. In 2025 zou het terrein dan bouwrijp gemaakt kunnen worden.

Klik hier voor een eerder gepubliceerd artikel over dit onderwerp.

Lening voor bouw corsohallen

CDA CDA Oost Gelre 06-02-2024 18:50

Vanavond kunnen we de bloemetjes (of beter de dahlia’s) alvast buiten zetten. Er komt een geldlening voor de bouw van corsohallen. Daarmee kan de corso in Lichtenvoorde weer vooruit. Ruud Krabbenborg legde in zijn bijdrage uit hoe deze lening over 2 maanden een renteloze lening kan worden: In de commissie was er al een raadsbrede steun voor het verstrekken van een geldlening van € 270k aan Stichting Bloemencorso Lichtenvoorde (SBL) t.b.v. de 7 corsogroepen die gaan bouwen aan de Boschlaan. De grotendeels circulair (ofwel 2eleven) te bouwen hallen zijn al aangekocht en met dit voorstel kan de lening met een looptijd van 15 jaar verstrekt worden aan SBL. In de commissieie hadden wij gedacht dat wellicht met een amendement we een voorschot konden nemen op het op te splitsen revolverende duurzaamheidsfonds van 1.5 miljoen tegen een rente van 0% ipv de huidige 3,5% die SBL nu zou moeten betalen.. Uiteindelijk hebben we op de antwoordmemo nav de commissie nog enkele verduidelijkingsvragen gesteld. Kort door de bocht dient SBL nuwel rente te betalen maarals wijop 2 aprila.s. het raadsvoorstel aannemen om het revolverend fonds voor maatschappelijke voorzieningen op te knippen met € 600k circulair bouwen en € 900k duurzaamheidsinvesteringen dat wordt met terugwerkende krachtbij verstrekking van deze lening de rente alsnog op 0% gezet. We gaan er maar vast vanuit, gezien het maatschappelijke karakter, dat het raadsvoorstel over 2 maand ook weer raadsbreed wordt gesteund, dus wat ons betreft volmondig akkoord met dit voorliggende raadsvoorstel.

Zo snel als mogelijk gaan heien is ons devies

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 03-02-2024 14:02

Haastrecht wacht op woningbouw, dat was de strekking van het betoog van Gemeente Belang Krimpenerwaard commissielid Carolien Jordaan bij de bespreking van het bestemmingsplan De Kleine Betuwe te Haastrecht in de commissievergadering afgelopen woensdag.

Carolien refereerde o.a. in haar betoog aan de informatieavond in maart 2023 in Concordia over de nieuwbouwplannen waar de meest gestelde vraag was “Wanneer gaan jullie beginnen”. Deze veel gestelde vraag gaf de grote behoefte voor woningbouw in Haastrecht aan. Het bouwen van deze woningen creëert een doorstromingseffect voor woningzoekenden, een win-win situatie gaf Carolien aan.

Al in de Structuurvisie van de voormalige gemeente Vlist werd de revitalisering van Galgoord als één van de opgaven genoemd. Gemeente Belang Krimpenerwaard is zeer content met de transformatie van het bedrijventerrein tot een gebied waar gewoond en gewerkt gaat worden en er 183 woningen gebouwd gaan worden.

Een oproep van Carolien om als raad eensgezind achter deze woningbouw in Haastrecht te gaan staan kreeg geen gehoor. Ondanks deze oproep trapte een paar partijen stevig op de rem door vooral aan te geven welke woningen er niet gebouwd gaan worden in het voorliggende plan. Geen woord over de doorstroming voor woningzoekenden, geen woord over de exploitatiekosten om deze woningen te bouwen, geen woord over het voornemen over de bouw van deze gewenste woningen aan de Blekerstraat en geen woord over het prachtige woningbouwplan op deze locatie van deze partijen.

In de visie van Gemeente Belang Krimpenerwaard is het proces, wat tot het voorliggende plan heeft geleid, volgens de geldende regelgeving en mogelijkheden gelopen. Zoals eerder aangegeven is Gemeente Belang Krimpenerwaard zeer content met deze woningbouw in Haastrecht.

Zo snel als mogelijk gaan heien op deze locatie en niet op zoek gaan naar de onmogelijkheden maar de mogelijkheden benutten voor woningbouw is het devies van Gemeente Belang Krimpenerwaard.

Klik hier voor een eerder gepubliceerd artikel over dit onderwerp.

Klik hier voor het artikel: Politiek Krimpenerwaard verdeeld over Galgoord: ‘Gun Haastrecht die woningen’.

Collegevragen over wijziging bestemming basisschool Achterlaantje De Lier

LPF Westland LPF Westland Westland 26-01-2024 21:28

Collegevragen over wijziging bestemming basisschool Achterlaantje De Lier.

Aan het Achterlaantje in De Lier staat de basisschool welke tot enige jaren terug nog gebruikt werd als vervangende schoollocatie voor basisschool de Achtsprong. Destijds is al gevraagd naar het toekomstige gebruik van de locatie, waarbij gemeld werd dat het huidige gebouw zou blijven bestaan als school. Dit omdat de Achtsprong nogmaals een deel van haar huidige gebouwen moet vervangen en dan de locatie Achterlaantje weer kunnen gebruiken.

Er is destijds ook gesproken over de mogelijkheid om op deze locatie in de toekomst woningbouw of appartementen te bouwen. Dit was nog niet aan de orde omdat er meerdere gebruikers van het gebouw of delen van het gebouw waren. In de laatste publicaties van aangevraagde omgevingsvergunningen staat een aanvraag voor het wijzigen van de bestemming basisschool naar multifunctioneel gebouw voor de basisschool aan het Achterlaantje in De Lier, dossiernummer Z2023-00002918.

Dit brengt de fractie van LPF Westland tot de volgende vragen:

1. Wat is de reden voor het wijzigen van de huidige bestemming naar multifunctioneel gebouw?

2. Wat houdt de wijziging in voor het gebruik van de locatie en wat zijn de gevolgen voor de omgeving m.b.t. tot deze wijziging?

3. Betekent de wijziging van de huidige bestemming dat de Achtsprong geen gebruik meer zal maken van het gebouw als mogelijk vervangende schoolruimte?

4. Wie zijn de huidige gebruikers van het gebouw en wat zijn de gevolgen voor deze gebruikers als de bestemming gaat wijzigen?

5. Is er op deze locatie nog altijd het plan om hier woningen of appartementen te bouwen?

Wij verzoeken u deze te vragen te beantwoorden binnen de daarvoor gestelde termijn.

Namens de Fractie LPF Westland

Peter Voskamp