Nieuws van politieke partijen over Onafhankelijke Oost Gelre (OOG) inzichtelijk

4 documenten

OOGenblik a.u.b. 23-4-2023

Onafhankelijke Oost Gelre (OOG) Onafhankelijke Oost Gelre (OOG) Oost Gelre 23-04-2023 11:57

Hamalandhal Lichtenvoorde

De gemeenteraad was in de maand april vooral druk met de sport. Dat is niet verkeerd voor een sportgemeente. Het ging met name over de zaalsport. De overeenkomst van de gemeente met de stichting Hamalandhal in Lichtenvoorde werd verlengd voor onbepaalde tijd. Ook OOG heeft grote waardering voor de stichting die uit vrijwilligers van de zaalsportverenigingen bestaat. Deze stichting exploiteert de Hamalandhal. Als organisatie zit dat goed in elkaar waardoor de gebruikers heel tevreden zijn. De gemiddelde bezettingsgraad is prima. Beide betaalde managers hebben daar een groot aandeel in. Voor zowel de zaalsport in Lichtenvoorde als de gemeente is er sprake van een win-win situatie.

Gymzaal bij Willibrordus in Groenlo

Dan de zaalsport in Groenlo. Het voorstel was om bij de nieuwbouw van de bestaande basisschool Willibrordus geen nieuwe gymzaal te bouwen. Dat voorstel werd op verzoek van het college van B. en W. van de agenda van de gemeenteraad gehaald. De gesprekken over die gymzaal tussen gemeente en schoolbestuur bleken meer tijd te kosten. OOG kreeg niet goed duidelijk waar het knelpunt nu zit.

Kosten nieuwe sporthal bij Marianum naar € 10 miljoen

Het voorstel om een nieuwe sporthal te bouwen bij scholengemeenschap Marianum in Groenlo voor € 10,2 miljoen bleef wel op de agenda. Dat voorstel haalde de eindstreep niet. Een meerderheid in de gemeenteraad, waaronder OOG, had liever één afgewogen voorstel gezien. Met daarin de bouw van de nieuwe sporthal, het mogelijk open houden van sporthal Den Elshof en de bouw van nieuwe gymzalen bij nieuwbouw van bestaande basisscholen. Maar vooral de opgelopen kosten voor de nieuwe sporthal gingen OOG te ver. Met name de bijkomende kosten vanaf 2022 van € 2 miljoen die tot een totaalprijs van ruim € 10 miljoen hadden geleid. Terwijl de sporthal in 2022 nog € 7 miljoen had moeten kosten. OOG kende natuurlijk de oorzaken van de prijsstijging in de bouw het afgelopen jaar, maar de stijging naar € 10 miljoen ging daar ruim over heen. Omdat het raadsvoorstel alleen over het beschikbaar stellen van het geld voor de bouw ging, moest OOG tegen stemmen. OOG gaf nadrukkelijk nog een keer aan dat het beter was geweest één voorstel aan de gemeenteraad voor te leggen. Met daarin de kosten voor de nieuwe sporthal, kosten voor een eventuele verbouwing van Den Elshof en de kosten voor de bouw van nieuwe gymzalen bij de basisscholen. Want dan weet je over welk totaalbedrag dat gaat en kun je als gemeenteraad afwegen of dat totaalbedrag wel past in de meerjarenbegroting van de gemeente Oost Gelre. OOG vindt dat bij grote projecten de kosten beter in de hand moeten worden gehouden.

Starters en Senioren opgelet!

Onafhankelijke Oost Gelre (OOG) Onafhankelijke Oost Gelre (OOG) Oost Gelre 05-03-2023 12:34

Grondeigenaren en investeerders kijk mee.

Nog steeds geen betaalbaar huis gevonden als starter?

Nog steeds in een te groot huis wonen en daaruit niet weg kunnen?

De woningbouw zit al een hele tijd op slot zeker voor starters en senioren. Daarom heeft OOG een plan gemaakt. De meerderheid in de gemeenteraad van Oost Gelre kon zich vinden in dat plan.

Het plan van OOG om in Oost Gelre een groot aantal kleinere woningen te bouwen. Ook op stukken grond waar nog geen woonbestemming op zit. Het college van burgemeester en wethouders gaf een positief advies aan de gemeenteraad. Het idee van OOG met de titel Thuishuizen leidt tot nieuwe woonconcepten in Oost Gelre. Tot nu toe is het niet gelukt om betaalbare woningen voor starters en doorstromende senioren voor elkaar te krijgen. Kleinere huizen als eigen woning moeten rond de € 250.000,- uit komen inclusief grond. Bij een huurhuis zou de huur per maand onder de € 800,- (huurtoeslaggrens) moeten blijven.

Alle situaties die nu komen kunnen van toepassing zijn. Om een beeld te krijgen.

Vaste woning, flexwoning, prefab bouw, houten woning, traditionele bouw, koopwoning bouwen, energieneutraal, zonnepanelen, zelf bouwen, laten bouwen, huurwoningen bouwen. Herbestemming van gebouwen, schuren ombouwen, een groepje woningen op erven die geen agrarische bestemming meer hebben, aanleunwoningen/mantelzorgwoningen ingepast in de woonbuurt of in het buitengebied. Een strak plan, binnen de geldende regels voor woningbouw. Kavels niet te groot (zeg maar 100-250 m2), oppervlakte benedenverdieping niet te groot (zeg maar 50-65 m2), daar mag een verdieping bovenop, berging erbij, stevig groen er omheen.

De gemeenteraadsfractie van OOG verwacht dat de gemeente binnenkort de definitieve voorwaarden voor een plan bekend maakt. Maar het is verstandig alvast te beginnen met het zoeken van grond. Anders duurt het wachten nog langer. Dat wordt wel een echte opdracht, schakel iedereen in die kan helpen. Is het gevonden perceel te koop, te huur of te pachten? Zo ja, leg meteen contact met de buurt en betrek de buren bij je plan. Samen doen zou mooi zijn, want samen zoeken gaat sneller en samen bouwen kan goedkoper zijn. Starters en senioren naast elkaar bouwen en wonen is ook niet verkeerd.

Als bouwbedrijven en investeerders de Thuishuizen ook zien zitten, komen er vanzelf betaalbare huurwoningen.

Voor OOG is het idee geslaagd als veel mensen ermee geholpen zijn.

Volledige voorstel thuishuizen

Onafhankelijke Oost Gelre (OOG) Onafhankelijke Oost Gelre (OOG) Oost Gelre 26-01-2023 14:44

Iedereen verdient een thuis in Oost Gelre

A. Samenvatting

Dit voorstel gaat over het bouwen van ‘small houses’ (kleinere woningen) in de hele gemeente Oost Gelre. Voor met name starters en doorstromende ouderen. Maar zeker ook voor statushouders, ontheemden, arbeidsmigranten, uitstromers uit beschermd of begeleid wonen, mensen in een persoonlijke crisissituatie, mantelzorg ontvangers, geclusterd wonenden en voor langere tijd hier verblijvende buitenlanders voor werk of studie.

Het gaat om het bouwen van flexwoningen of vaste woningen, huur of koop. Het verbouwen van kantoren, winkels, schuren, zalen, e.d. tot ‘small houses’ zijn ook opties.

Bij de aanvrager begint het bouwproces, door een mogelijke locatie in te brengen bij de gemeente. In het verdere proces houdt die aanvrager de regie. Het inbrengen van een locatie is gebaseerd op de zogenoemde ‘uitnodigingsplanologie’.

Het initiatief ligt dus bij woningzoekenden, grondeigenaren, bouwbedrijven, collectieve opdrachtgevers, wooncoöperaties, projectontwikkelaars, vastgoed investeerders en woningcorporaties.

De gemeente ondersteunt het bouwproces en past de bestaande regelgeving toe. Ook past de gemeente het eigen beleid voor functieverandering naar wonen en woningsplitsing aan.

Het voorstel kent een uitdagende aanpak wat nodig is om het aantal te bouwen woningen aan te jagen. De gemeente wilde de komende vier jaar 1.000 woningen bouwen. Die opgave is intussen door het rijk en de provincie omhoog bijgesteld naar 1.300 woningen. Op dit moment zitten er in harde plannen 435 woningen en in zachte plannen 490 woningen. Er is dus nog behoefte aan kleine en grote plannen van in totaal zo’n 400 woningen.

Dit voorstel kan opgenomen worden in de nieuwe Woonvisie van de gemeente Oost Gelre. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling daarop te wachten maar het proces in gang te zetten. Iedereen kan dan alvast op zoek naar mogelijke locaties en die voorleggen aan de gemeente.

Het voorstel is vooraf gestuurd aan alle fracties in de gemeenteraad voor een mogelijke zienswijze. Er zijn geen zienswijzen ingebracht.

In dit voorstel is een oplossingsrichting samengevat in 28 punten. Daarnaast zijn er 10 adviezen toegevoegd om de bouw van de ‘small houses’ te bevorderen.

Besluitvorming over dit voorstel houdt in :

-Het bouwen van ‘small houses’ wordt opgenomen in de Woonvisie.

-Initiatiefnemers kunnen vanaf 1 februari 2023 mogelijke locaties voor de bouw van ‘small houses’ aan de gemeente voorleggen. De oplossingsrichting is daarbij het uitgangspunt.

Er is een grote behoefte aan klein(ere) woningen (‘small houses’). Voor starters, jongeren, ouderen, statushouders, ontheemden, arbeidsmigranten, uitstromers uit beschermd of begeleid wonen, mensen in persoonlijke crisissituatie, mantelzorg ontvangers, geclusterd wonenden.

Flexwoningen zijn alleen nog in sobere vorm haalbaar in de huidige woningbouwmarkt. De wettelijke exploitatietermijn van maximaal 15 jaar van deze tijdelijke woningen is feitelijk te kort om nog tot een haalbare huur te komen.

Het vinden van woningbouwlocaties is gecompliceerd. Veel regelgeving, vaak weerstand uit de omgeving, wijziging bestemming duurt lang.

De nieuwe Omgevingswet kan woningbouwproces versnellen. Maar gaat die nieuwe aanpak ook werken? Belangrijke taak is dan wel weggelegd voor de ‘omgevingsdialoog’.

De huidige keten van woningen bouwen werkt nog maar moeizaam. Initiatief, grondverwerving, ontwerp, vergunning, bouwen kennen elk specifieke risico’s die het proces laten stokken of zelfs stoppen.

Nog te weinig gebruik van de randen van de bebouwing in de kernen én locaties in het buitengebied. (Gebruik die meer, zoals aangegeven in de woonagenda Achterhoek).

Nog te grote terughoudendheid bij het gebruik van niet bebouwde industriegronden (klasse 1 tot en met 3) voor de bouw van woningen.

Woningzoekenden zijn moedeloos geworden. (Zet hen aan tot zoekacties naar locaties. Dat geeft nieuwe energie. In een buurgemeente noemen ze dit ‘uitnodigingsplanologie’. Iedereen krijgt een kans en kan deze pakken).

Er zijn steeds meer één-ouder gezinnen die op zoek zijn naar een ander, betaalbaar huis en die niet kunnen vinden. Schuldenproblematiek ligt om de hoek.

C. Referentie :

Nieuwe regionale woonagenda Achterhoek (‘Wonen als gebiedsopgave’). De vier ‘woonstrategieën’ die relevant zijn voor Oost Gelre. (De vijfde gaat over de stedelijke woonmilieus in Doetinchem en Winterswijk).

=In veel vitale kernen en buurten moeten -volgens de woonstrategie ‘meer differentiatie in woningaanbod’- meer typologieën komen voor kleine huishoudens (senioren en jonge huishoudens). Er liggen verspreid over deze kernen en buurten talloze kansrijke inbreidingslocaties. Tegelijkertijd willen we de dorpsranden afmaken.

=De woonstrategie ‘mobiliteitsknooppunten’ omvat alle stationsgebieden in de Achterhoek en alle kernen die aan takken op de A18/N18 waar een stevige gebiedsontwikkeling mogelijk is. Het doel is om in deze gebieden in te zetten op een

gemengd woonprogramma met differentiatie aan woonconcepten voor in het bijzonder kleine huishoudens, talent, stagiaires, studenten, starters, arbeidsmigranten en kenniswerkers.

=We zien kansen in de woonstrategie ‘toekomstbestendig landelijk gebied’ om de woonopgave te koppelen aan de ruimtelijke (transitie)opgaven in het landelijk gebied. Hiermee kunnennieuwe verdienmodellen ontwikkeld worden die bijdragen aan een goede balans in de kwaliteit van de leefomgeving en daarmee ook een sleutel kunnen zijn voor een integrale gebiedsontwikkeling. Het doel van deze woonstrategie is om in het landelijk gebied ruimte te bieden aan nieuwe woonconcepten op de plek van vrijkomende agrarische bebouwing.

=De woonstrategie ‘werklocaties’ geeft een eerste verkenning op het wonen op werklocaties. Locaties aan de randen van bestaande en toekomstige bedrijventerreinen bieden mogelijkheden voor (tijdelijke) woonwerkconcepten en maatwerk in kwalitatief hoogwaardige woningen voor arbeidsmigranten (short- en midstay), stagiaires en studenten.

De gemeente Oost Gelre heeft in dit kader met name het beleid tot functieverandering naar wonen en het droebelbeleid op voormalige boeren erven. Dat is als maatwerk succesvol maar heeft een lange doorlooptijd. Beide passen zeker in dit voorstel, maar zijn te weinig als een boost voor woningzoekenden.

Het beleid voor woningsplitsing is voldoende in een ontspannen woningmarkt. Het beleid is niet ruim genoeg in een langdurig overspannen woningmarkt.

Het ontwikkelen van nieuwe bouwlocaties als nieuwbouw wijk blijft zeker nodig voor de meer traditionele woningzoekenden. Vrijstaande grotere woning, twee onder één kap, rijtjeswoning. Dat is voor de doorstroming uit de ‘small houses’ ook belangrijk.

D. Oplossingsrichting in een rijtje:

1. Bouw kleine huizen in de hele gemeente naar behoefte.

2. Geef voorrang aan de eigen inwoners. Het kabinet past daarvoor de wet zelfs aan.

3. Niet-inwoners met wel een sociale of economische binding mogen ook mee doen.

4. Geef iedere grondeigenaar de gelegenheid locaties aan te dragen.

5. De gemeente als grondeigenaar kan ook locaties inbrengen.

6. Grondeigenaar mag de grond verkopen of verpachten voor de kleine huizen.

7. Verkoop én verpachting moeten notarieel worden vastgelegd.

8. Op één locatie moeten minimaal 2 kleine huizen kunnen staan.

9. Op één locatie mogen maximaal 4 vrijstaande huizen staan.

10. Boven 4 huizen op één locatie moeten de overige huizen geschakeld zijn.

11. Een vrijstaand klein huis heeft een kavelgrootte van maximaal 150m2.

12. De kleine huizen mogen op één locatie ook alleen geschakeld worden gebouwd.

13. Een geschakeld klein huis heeft een minimale buitenruimte van 50m2.

14. De kleine huizen mogen niet uitgebouwd worden (huis=bouwvlak).

15. De maximale bouwmaat van een klein huis is 50-65m2 inclusief berging. Bij een los staande berging van maximaal 10m2 is het huis maximaal 55 m2.

16. Een klein huis van maximaal 55 m2 mag één verdieping hebben bovenop die 55 m2.

17. Een klein huis is energieneutraal en gasloos.

18. Kleine huizen mogen als eigen huis worden gebouwd (door zelfwerkzaamheid of een

bouwbedrijf -of een combinatie daarvan-, door coöperatief opdrachtgeverschap).

19. De voorkeursvolgorde van gebruik materialen is bio-based, hout, steen.

20. Kleine huizen mogen als huurhuis worden gebouwd (door particulieren, door een

bedrijf, door een corporatie, door gemeente, door een investeerder). Voor bouwers

is de Achterhoekse Woon Coöperatie beschikbaar als intermediair verhuurder.

21. De grondeigenaar dient eerst een schets van het bouwplan én het ontwerp van de

huizen in. Gemeente toetst dit plan binnen vier weken. Bij positieve uitkomst start de

aanvraag omgevingsvergunning.

22. Geef de woningzoekenden zoveel mogelijk een (grote) rol in de ‘omgevingsdialoog’.

Zij moeten het plan uitleggen en verdedigen.

23. De toetsing door de gemeente is tegelijkertijd een haalbaarheidstoets. Milieuregels

bijvoorbeeld kunnen een plan onhaalbaar maken.

24. Met elke grondeigenaar/initiatiefnemer wordt door de gemeente een exploitatie-

overeenkomst gesloten.

25. In die exploitatie-overeenkomst wordt ook opgenomen dat

grondeigenaar/initiatiefnemer € 50,- per m2 bouwkavel of per m2 aan omzetting naar woonruimte betaalt aan leges voor bomen-aanplant (‘groen voor rood’) in de gemeente óf een sloopverplichting op zich neemt zoals in het woondroebelbeleid c.q. de ‘rood voor rood’ regeling.

Zelf groen aanplanten op hetzelfde perceel is eveneens een optie (prestatie- afspraak). Het aantal m2 te planten groen is gelijk aan het aantal m2 kaveloppervlak.

26. Bij de bouw van kleine huizen buiten de bebouwde kom blijft altijd de landelijke inpassing een extra voorwaarde.

27. Bestaande gebouwen -binnen en buiten de bebouwde kom- mogen worden omgebouwd naar kleine huizen ‘onder één dak’. De buitenruimte is dan minimaal 25m2 per klein huis.

28. Grotere aanbouwingen aan een bestaand huis (berging, garage, schuur) omzetten in een nieuw huis via een exploitatie-overeenkomst waarin ook het legesbedrag of de groenverplichting (groen voor rood) wordt opgenomen.

E. Adviezen voor bevordering bouw van small houses:

29. Beleid van functieverandering naar wonen aanvullen.

Functieverandering van een bestaand gebouw naar wonen moet mogelijk worden via ‘rood voor rood’(bestaand beleid) of via het nieuwe ‘rood voor groen’ (betalen van een legesbedrag per vierkante meter bouwkavel of nieuwe woonruimte). Deze leges worden gebruikt voor extra bomen-aanplant in de gemeente.

30. Projectmanagement aanstellen voor de bouw van de ‘thuishuizen’.

Dit is een extra taak en komt niet ten laste van de huidige personeelsformatie.

31. Media campagne om zoveel mogelijk mensen uit de doelgroepen voor de ‘thuishuizen’ te bereiken. Ondersteund met een interactieve website. Grondeigenaren kunnen zich aanbieden aan belangstellenden, woningzoekers kunnen zich aanmelden als potentiële bouwers, kopers of huurders. De gemeente krijgt op die manier ook inzicht in de werkelijke behoefte.

Dit is een extra taak en komt niet ten laste van de huidige personeelsformatie. 32. Budget beschikbaar stellen voor project ‘Thuishuizen’.

De extra kosten voor personele inzet en andere bedrijfsvoeringkosten van de gemeente worden verwerkt in de af te sluiten exploitatie-overeenkomsten met de grondeigenaar/initiatiefnemer.

33. Maak gebruik van de Regeling Huisvesting Aandachtsgroepen van het Rijk. Er is voor de gemeente een subsidie van maximaal € 7.000,- per woning beschikbaar.

34. Maak gebruik van de Stimuleringsregeling Flex- en Transformatiewoningen van het Rijk. Het Rijk heeft daarvoor een totaal budget van € 100 miljoen vrij gemaakt. Per woning is een bijdrage van maximaal € 12.000,- beschikbaar.

35. Maak gebruik van de subsidie van de provincie Gelderland in het kader van het versnellen van de woningbouw door gemeenten in de provincie. De subsidie is bedoeld voor het inhuren van tijdelijke capaciteit of expertise door de gemeente.

36. Maak gebruik van de nieuwe regeling van koopsubsidie van het Rijk. Uit een Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen kunnen starters en gezinnen met een bruto jaarinkomen van maximaal € 65.000,- korting krijgen op de aankoop van een nieuwbouwhuis. Deze korting van maximaal € 75.000,- is een subsidie die bij de verkoop van de woning moeten worden terugbetaald, plus een deel van een eventuele winst.

37. Maak gebruik van de nieuwe garantieregeling (2023) van het rijk bij de bouw van flexwoningen door woningcorporaties. Als na 10-15 jaar de flexwoning nergens in Nederland herplaatst kan worden is een beroep op een financiële compensatie voor de restkosten mogelijk. Van die restkosten betaalt het rijk 60%, de gemeente 25% en de woningcorporatie 15%.

38. Sta garant als gemeente voor de rente en aflossing van een lening die gebruikt wordt om ‘small houses’ te bouwen waarbij de gemeente bepaalt wie de huurder wordt. Beheer en onderhoud kan gedaan worden door de Achterhoekse Wooncoöperatie.

BIJLAGEN

F. Achtergronden :

Collegeprogramma met 1000 woningen in periode 2022-2026. Motto is ‘Bouwen bouwen bouwen’.

Gezamenlijke lijn in alle verkiezingsprogramma’s : turbo tempo, verloren woongeneratie, eerst bouwen dan regelen, doorstroom staat stil, nieuwe uitbreidingslocaties.

Urgente behoefte ligt bij thuiswonende jongeren, grootwonende senioren en bijzondere doelgroepen.

Aantal mensen in Nederland neemt toe. ‘Nederlandse bevolking groeit sneller dan die van andere EU-landen : 18,5 miljoen in 2030’ (Volkskrant 14 juli 2022 ; bron Eurostat). ‘Doorgroei naar 18,9 miljoen in 2035. Die mensen gaan vooral in de grote stad wonen’. (De Gelderlander 12 juli 2022 ; bron CBS Centraal Bureau voor de Statistiek).

Aantal huishoudens in Nederland neemt toe. Gemiddeld huishouden telt nu 2,14 personen. Vijftig jaar geleden was dit nog 3.20 personen. Er zijn 8 miljoen huishoudens waarvan 3 miljoen bestaande uit één persoon. Het aantal huishoudens zal verder toenemen vooral door groei éénpersoonshuishoudens. (Huishoudensprognose 2018- 2060, CBS).

Aantal inwoners in de acht Achterhoekse gemeenten. Prognose Oost Gelre. Van 29.610 in 2022 naar 27.433 in 2035. (De Gelderlander, 12 juli 2022. Bron CBS).

De Achterhoekse prognose is te keren door in hoog tempo woningen toe te voegen in de periode 2022-2025. Vooral door te bouwen voor doelgroepen die nu niet aan huisvesting kunnen komen. Daarbij gaat het vooral om kleinere woningen.

Corporaties De Woonplaats en Pro Wonen komen hebben geen plannen voor het bouwen van kleinere woningen. In de kleine kernen willen ze volgens hun visie helemaal geen (huur)woningen bouwen.

‘Modaal is kansloos op de woningmarkt’. (De Telegraaf, 18 augustus 2022). Te weinig aanbod, veel te duur, geen kans op hypotheek, onbetaalbare huur.

Flexwoningen komen niet echt van de grond. Vertraging door praktische belemmeringen. Locaties zoeken, aansluitingen op stroom en water, onzekere investering door looptijd (in principe 15 jaar), verplaatsbaarheid, uitvoering verhuur en beheer. (De Gelderlander, 12 juli 2022. Bron Planbureau voor de Leefomgeving.)

Kosten flexwoning zijn laatste jaar flink gestegen. ‘Uuthuuskes minder, later en duurder’. Gemeente Oude IJsselstreek kan van de beschikbaar gestelde € 10 miljoen niet 100, maar tussen 75-50 flexwoningen bouwen. (De Gelderlander, 14 juli 2022. Bron gemeente Oude IJsselstreek).

‘Iedere flexwoning is een desinvestering. Een doorsnee woning gaat meer dan honderd jaar mee’. Architect Harvey Otten. (De Volkskrant, 6 september 2022).

Flexwoning is qua procedures wel sneller te bouwen dan permanente woning. Een omgevingsvergunning is voldoende. Wijziging bestemmingsplan is niet nodig.

Flexwoning moet voldoen aan bouwbesluit voor tijdelijke gebouwen. De kwaliteit van de industriële flexwoning is zodanig dat die wel dicht in de buurt komt van het bouwbesluit voor permanente gebouwen. De levensduur van de huidige, gemiddelde flexwoning ligt al op 50 jaar.

In nieuwe Omgevingswet (2023) moeten bouwprocedures binnen 8 weken zijn doorlopen en de bouwvergunning zijn verleend. Inclusief de periode van bezwaar. Het college heeft wel de bevoegdheid categorieën aan te wijzen die een uitgebreide procedure moeten volgen.

Aanpassing van het Omgevingsplan (nu Bestemmingsplan) kan achteraf plaatsvinden.

Bouwen van woningen op zogenaamde inbreidingslocaties binnen bebouwd gebied leidt tot verdere verstening en draagt daardoor bij aan de opwarming van de omgeving in lange hitteperiodes veroorzaakt door de klimaatverandering.

Bouwvolumes worden niet tijdig gerealiseerd door een tekort aan vakmensen en bouwstoffen.

Een stijging van de bouwkosten over de volle breedte snijdt de pas af van starters, doorstromers van huur naar koop en andere zoekenden op de woningmarkt.

Niet eerder was de woontoegankelijkheid In Nederland zo laag en daarmee de kansen voor starters nog nooit zo ongelijk (De Volkskant, 30 september 2022).

Deskundigen denken aan het splitsen van woningen en het coulanter omgaan met alternatieve woonruimtes, zoals recreatiewoningen, garages en leegstaande kantoren. Nieuwbouw kost tijd en dat betekent een nog langere wachttijd voor starters.

G. Prijsoriëntatie

Flexibele en vaste thuishuizen (small houses) en prijzen.

Voor statushouders, ontheemden, arbeidsmigranten, mensen in crisissituatie lijken flexwoningen de juiste vorm. De maximale termijn op een locatie is voor een flexwoning 15 jaar. Het is wel een dure variant. Voor een gelijkvloerse woning met plat dak van 60m2 inclusief berging van 6m2 zijn de bouwkosten € 160.000,- + btw € 34.000,- + 100 m2 grond € 25.000,- = totaal € 219.000,- (september 2022). Met de stimuleringsregeling flexwoningen van het Rijk (subsidie van € 12.000,- per woning)

daalt de prijs naar € 207.000,- Maar dit bedrag alleen levert al een kale maandprijs van € 1.150,- op door de korte termijn van maximaal 15 jaar.

In 2023 gaat er financiële compensatieregeling voor een flexwoning in die na 10-15 verplaatst moet worden. Als een woningcorporatie na 10-15 jaar de flexwoning nergens in Nederland kan herplaatsen vindt er compensatie van het financiële risico plaats. Het rijk betaalt daar 60% aan mee, de gemeente 25% en de woningcorporatie 15%. De woningcorporaties zullen daardoor flexwoningen gaan bouwen volgens het bouwbesluit permanente bouw en de flexwoning in 40-50 jaar afschrijven. Daarmee dalen de jaarlijkse lasten aanzienlijk en daardoor wordt de huur acceptabel.

Bij een vast ‘thuishuis’ is die looptijd ook langer dan 15 jaar. Hypotheekverstrekkers gaan uit van 30 jaar, maar die termijn kun je verlengen. De levensduur van een gemiddeld huis gaat ruim over de 50 jaar. Ook hier legt het bouwbesluit voor permanente bouw daarvoor de basis. De prijs van een vast ‘thuishuis’ kun je zelf beïnvloeden door bijvoorbeeld zelfbouw, casco bouw, materialenkeuze, oppervlakte van de kavel, grootte van het huis, pacht of koop van de grond.

Het moet mogelijk zijn de totale prijs van een vast ‘thuishuis’, inclusief aankoop grond , inclusief btw, inclusief projectkosten, inclusief legeskosten (ruim) onder de € 300.000,- te houden. Dat is ook het maximale hypotheekbedrag onder de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) dat in de Achterhoek gehanteerd wordt.

Het bouwbesluit voor vaste woningen is dus hier van toepassing.

De starterslening van de gemeente Oost Gelre is voor deze vaste ‘small houses’ eveneens van toepassing.

13.12.22 ===========================

OOG wil groot aantal thuishuizen bouwen

Onafhankelijke Oost Gelre (OOG) Onafhankelijke Oost Gelre (OOG) Oost Gelre 26-01-2023 14:06

OOG vindt dat iedereen in Oost Gelre een thuis verdient.

De Onafhankelijken Oost Gelre gaat in de gemeenteraad voorstellen een groot aantal kleine huizen te bouwen in heel Oost Gelre. In de bouwwereld op zijn Engels ‘small houses’ genoemd. Die kleine huizen zijn vooral bedoeld voor starters en doorstromende senioren, maar ook voor mensen in crisissituaties, ontheemde mensen uit het buitenland zoals Oekraine, gevluchte mensen die in Nederland mogen blijven (statushouders) en voor bedrijven die mensen uit andere landen aan het werk hebben.

Opdracht voor de gemeente

De gemeente Oost Gelre moet tot 2030 minstens 900 woningen bouwen. Dat heeft de regio Achterhoek afgesproken met de minister. Begin van dit jaar zitten er 365 woningen in harde plannen. Die woningen zullen zeker gebouwd worden maar staan er nog niet.

Zorg voor je eigen thuishuis

OOG wil door het bouwen van kleine huizen dit getal snel laten oplopen. Daarom wordt in het voorstel iedereen in Oost Gelre die zo’n huis wil bouwen uitgedaagd om met een plan te komen. De gemeente zal dan binnen vier weken toetsen of het haalbaar is. De woningzoekende zelf, een grondeigenaar, een bouwbedrijf, een projectontwikkelaar, een investeerder, een woningstichting, een wooncoöperatie, allemaal kunnen ze plannen indienen. Het begint met het vinden van een plek en de mogelijkheid de grond te kunnen kopen of pachten. Plekken aan de rand van de bebouwing lijken erg geschikt, maar ook een voormalig boeren erf, een ander groot perceel in het buitengebied. Een grote kapschuur, een voormalige winkel of kantoorpand, een voormalig bedrijfspand zijn ook voorbeelden om te verbouwen tot kleine huizen. Het mogen flexwoningen zijn maar ook permanente woningen. Elk plan is een kans.

Plan moet passen

In het voorstel van OOG zijn natuurlijk voorwaarden opgenomen waaraan zo’n plan moet voldoen. Het moet geen rommeltje worden in de woonkernen of in het buitengebied. De maximale bouwmaat van een ‘thuishuis’ is 65 m2 inclusief een berging. De berging van maximaal 10 m2 mag ook los staan. Het huis mag een plat dak hebben of maximaal één verdieping er bovenop. Er moeten minimaal twee en er mogen maximaal vier vrijstaande huizen bij elkaar staan. Boven de vier moeten de huizen aan elkaar zitten. De kavelgrootte per huis is maximaal 150m2. Voor elk plan wordt een overeenkomst met de gemeente gesloten. In die overeenkomst staat in ieder geval dat er een bijdrage aan de gemeente wordt betaald van € 50,- per m2 grond en per omgezette m2 naar woonruimte. Dit kan vervangen worden door een sloopverplichting van oude schuren in de gemeente. De gemeente besteedt het geld aan het planten van extra bomen, zo staat in het voorstel. Bij de nieuwe ‘thuishuizen’ moet ook extra groen aangeplant worden.

Kosten van een thuishuis

De kosten van deze ‘thuishuizen’ kunnen onder de € 300.000,- blijven. Dat is inclusief alle kosten (zoals grond, bouw, kosten gemeente, btw, notariskosten, inrichting perceel).

Het huis is dan gasloos, voldoet aan strenge isolatiewaarden, is aangesloten op stroom, internet en riolering en kan als prefab, bio-based, circulair of standaard zijn gebouwd.

Behandeling van het voorstel

Het voorstel van OOG wordt op 31 januari in de commissie van de gemeenteraad besproken. Er zal waarschijnlijk in de gemeenteraad van 14 februari een besluit vallen over het voorstel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.