Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

1886 documenten

Nieuwsbrief week 15-2024

Lijst Samenwerking Lijst Samenwerking Echt-Susteren 11-04-2024 14:35

Beste leden van Lijst Samenwerking,

Hierbij de wekelijkse nieuwsbrief .

Geef gerust zaken door die van belang zijn voor publicatie in de nieuwsbrief.

Gemeente Echt-Susteren en de agenda voor 2024.

Bijeenkomsten, vergaderingen, etc.

Woensdag 10 april om 19.30 uur in Raadszaal. Commissie Algemene Zaken.

Donderdag 11 april om 19.30 uur in fractiekamer. Bestuursvergadering Lijst Samenwerking.

Zaterdag 13 en zondag 14 april te Veldhoven. Heidagen voor gemeenteraadsleden.

Zondag 14 april om 14.00 uur in café ’t Hingen. Koningsvogelschieten Schutterij Wilhelmina Hingen.

Donderdag 18 april om 19.00 uur via Teams. Raadsinformatiebijeenkomst GR Omnibuzz.

Donderdag 18 april om 19.30 uur in fractiekamer. Fractievergadering als voorbereiding op de Raadsvergadering.

Woensdag (!) 24 april om 19.30 uur in de Raadszaal. Raadsvergadering.

Donderdag 25 april om 19.30 uur in het Patronaat te St. Joost. Training Sociale media i.s.m. Kennispunt Lokale Politieke Partijen. Opgave tot 18 april bij info@lijstsamenwerking.nl

Zaterdag 27 april vanaf 10.30 uur in gemeentehuis. Viering Koningsdag voor genodigden.

Vrijdag 3 mei om 09.30 uur vanaf Nieuwe Markt 55: Kernenrit Lijst Samenwerking.

DE punten-actie landelijk afgesloten.

In de maand december wordt jaarlijks in heel Nederland door de samenwerkende Lionsclubs een actie gehouden voor het inzamelen van Douwe Egberts punten.

Dit jaar zijn er landelijk 118 miljoen punten opgehaald.

Daarvoor zijn 178. 000 pakken koffie gedoneerd aan de voedselbank.

De Lionsclubs van Roermond, Roermond Regio, Echt-Gooj-Stein en

Lijst Samenwerking hebben op vrijdag 22 maart 2024 jl. een cheque overhandigd aan de Voedselbank Midden-Limburg voor 2608 pakken koffie die zij gezamenlijk met deze actie hebben opgehaald.

Koningsvogelschieten zondag 14 april op ’t Hingen.

Lijst Samenwerking is lid van de Vrunj van Wilhelmina. Daarom krijgen we elk jaar een uitnodiging om het koningsvogelschieten van de schutterij bij te wonen. Om 14.00 uur worden we ontvangen in café ’t Hingen. Het gezelschap wordt afgehaald door de schutterij, waarna op het eigen terrein om 15.00 uur de schietwedstrijd begint. Rond 17.30 uur wordt de nieuwe koning geïnstalleerd. Wie onze partij die dag wil vertegenwoordigen, kan zich melden bij info@lijstsamenwerking.nl.

Alle raadsleden zijn verhinderd i.v.m. een heiweekend van de Raad.

Kernenrit Lijst Samenwerking op vrijdag 3 mei.

Op vrijdag 3 mei wordt de eerstvolgende kernenrit gehouden. Het programma is nu definitief. We vertrekken om 09.30 uur aan de Nieuwe Markt 55 (gemeentehuis). Deze kernenrit staat volledig in het teken van de centrumgemeente Roermond. In het gemeentehuis van Roermond worden we om 10.00 uur ontvangen en krijgen we een presentatie.

Stadhuis-Roermond.

Na het bezoek aan de gemeente Roermond rijden we naar de lunchplaats: Herberg de Bos te Swalmen.

Herberg de Bos.

Na de lunch staat ’s middags een bezoek aan het Cuypershuis op het programma. De beroemde architect leefde van 1827-1921 en is niet alleen bekend van het Rijksmuseum en het Centraal Station van Amsterdam, maar ook van de vele kerken. In onze gemeente: de kerk te Echt (grote verbouwing in 1872/1873), Pey, Nieuwstadt en Koningsbosch.

Cuypershuis

Na afloop gaan we rond 17.00 uur naar Op de Boom te Spaanshuisken. Daar kunnen we a la cart bestellen. Uiteraard voor eigen rekening zoals gebruikelijk.

Spaanshuisken

Opgave voor de kernenrit bij: joverheesen@hotmail.com of 06-34034515. Vol=vol.

Gemeenschapshuizen.

Tijdens een (toevallig) bezoek aan het huiskamerproject te Koningsbosch werd er aandacht gevraagd voor de toekomstige ontwikkelingen in Oos Heem. Doordat steeds meer particuliere zaalruimte in Koningsbosch verdwijnt, wordt de behoefte aan ruimte voor verenigingen alleen maar groter. De gemeente heeft daar jaren geleden al op ingespeeld door te zorgen dat in elke kern een goede gemeenschapsaccommodatie is. De plannen voor Susteren zijn in voorbereiding en voor Nieuwstadt wordt een verbouwing bekeken. Ook in Echt zijn er plannen om te kijken naar buurthuis St. Joris in combinatie met de Openbare basisschool De Driepas. Verder in Echt een mogelijke samenwerking tussen Jeugdhuis H. Pius X, Banderthof en Menswel. Over deze laatste ontwikkeling heeft Lijst Samenwerking vragen gesteld aan het college. De vrijwilligers en het bestuur van Jeugdhuis Pius X maken zich zorgen over de mogelijke verplaatsing van “hun” gemeenschapsaccommodatie. Het antwoord van de gemeente op onze vragen moet nog komen.

Nieuwsbrief Lijst Samenwerking.

Kent u mensen die deze nieuwsbrief wekelijks willen ontvangen? Geef hun mailadres door en ze worden toegevoegd aan de verzendlijst. Ze hoeven geen lid te zijn. De nieuwsbrief staat ook op onze website, maar in de mailbox ontvangen is beter!!

Vragen of suggestie?

Heeft u opmerkingen, suggesties? Stel ze gerust. Tot de volgende keer.

Systeem melding openbare ruimte flink verbeterd

ROSA ROSA Zaanstad 22-03-2024 15:37

Systeem melding openbare ruimte flink verbeterd

Foto: gemeente Zaanstad, uit de technische presentatie ‘Signalen.’

Omgewaaide boom? Losse stoeptegel? Knipperende lantaarn?

Iedereen die wel eens een zogenaamde ‘melding openbare ruimte’ heeft gedaan via Slim Melden weet dat dit systeem niet perfect werkte.

Onoverzichtelijke categorieën, emails met de melding ‘afgehandeld’ terwijl de melding alleen nog maar was binnengekomen, geen directe mogelijkheid om feedback te geven: allemaal aanleiding voor veel frustratie.

Jaarlijks ontvangt de gemeente ruim 30.000 meldingen openbare ruimte die voor het grootste deel uitstekend worden afgehandeld door hard werkende medewerkers, die er in alle weersomstandigheden op uit gaan.

Gisteravond kregen wij een presentatie over ‘Signalen’: een nieuw systeem om waarmee Zaanse inwoners een melding openbare ruimte kunnen doen.

Het systeem wijst zélf de categorie toe, men ontvangt keurig telkens een update over de melding, eerst een ontvangstbevestiging en vervolgens zodra er actie is ondernomen.

Als de melding helemaal is afgehandeld wordt direct de mogelijkheid geboden om aan te geven of de indiener tevreden is met de afhandeling. Maar het is ook mogelijk om meteen aan te geven waarom je eventueel niet tevreden bent, bijvoorbeeld omdat de melding nog niet is afgehandeld.

En om het nog mooier te maken geeft het systeem bij het indienen van een melding een kaart waarop te zien is of de melding misschien al door iemand anders is gedaan.

Het nieuwe systeem gaat op 8 april live en we zijn hoopvol dat ‘Signalen’ een echte verbetering zal zijn in het doorgeven in meldingen openbare ruimte!

Plannen om aan te sluiten bij Waarborgfonds Saneringskredieten

DUS Weert DUS Weert Weert 21-03-2024 07:00

In haar verkiezingsprogramma pleit DUS Weert ervoor om Saneringskredieten in te zetten als instrument om mensen met schulden weer de mogelijkheid te geven om te werken aan hun toekomst. Volgens DUS Weert is aansluiten bij het Waarborgfonds Saneringskredieten een uitstekende stap om de schuldhulpverlening in de gemeente Weert nog verder te verbeteren (zie verkiezingsprogramma Pag.18-19).

Geldzorgen en schulden hebben een nadelige invloed op zowel mentale en fysieke gezondheid, sociale contacten en participatie en als er rust is rondom schulden ontstaat ruimte voor herstel en perspectief.

Het College van B&W stelt op 5 maart 2024 nu voor om aan te sluiten bij het Waarborgfonds Saneringskredieten en om alle huidige en toekomstige saneringskredieten onder te brengen in een waarborgfonds. Hiermee wil men de dienstverlening aan inwoners verbeteren waardoor inwoners eerder schuldenrust, stabiliteit en perspectief ervaren.

Maandag 27 mei 2024 – Fractievergadering

Groenlinksaf Groenlinksaf Waalwijk 20-03-2024 11:13

Op maandag 27 mei komt de fractie van GroenLinksaf bij elkaar om de Raadsvergadering van 30 mei voor te bereiden. Inwoners en belangstellenden zijn welkom om met onze raadsleden van gedachten wisselen over de raadsvoorstellen op de agenda. De fractievergadering begint om 19:00 uur en vindt plaats bij BaLaDe.

Je bent van harte welkom om aan te sluiten en mee te praten. Aanmelden kan via onderstaande button.

De agenda van de Raadsvergadering vind je op het raadsinformatiesysteem.

Datum: 27 mei 2024

Tijd: 19:00 – 20:30 uur

Locatie: BaLaDe – zaal D’n Deel; Balade 1, 5142WX Waalwijk

Gemeente Dongen helpt inwoners bij buurtinitiatieven

CDA CDA Dongen 25-02-2024 09:28

Samen meer groen in de straat planten, of een straatspeeldag organiseren om de mensen in de buurt beter te leren kennen. Inwoners van Dongen weten als geen ander wat er in hun straat of buurt nodig is om deze plek nog fijner te maken. Voor deze ideeën kunnen inwoners van de gemeente Dongen nu een buurtinitiatief indienen. ‘Een buurtinitiatief draagt bij aan de maatschappelijke betrokkenheid en de leefbaarheid in onze gemeente.’ Inwoners hebben goede ideeën hoe zij samen hun straat of buurt nog fijner kunnen maken. We vinden het belangrijk deze initiatieven te ondersteunen, dit kan financieel, maar ook door het helpen met het uitvoeren van een initiatief’ licht wethouder De Jong toe. Wat is een buurtinitiatief? Een buurtinitiatief is door straat- of buurtgenoten samen bedacht en kan gaan over de openbare ruimte, maar kan ook een sociale activiteit zijn. Een belangrijk onderdeel hiervan is dat het initiatief bijdraagt aan sociale cohesie, het gevoel van saamhorigheid in de straat of buurt. Initiatiefnemers voeren na de aanvraag zelf het plan uit en kunnen tot maximaal € 5.000,- financiële ondersteuning aanvragen bij de gemeente. Daarnaast kunnen initiatiefnemers ook om ondersteuning vragen in de vorm van materiaal of ondersteuning bij de uitvoering van het initiatief. Aanmelden Voor buurtinitiatieven is beperkt budget beschikbaar. Aanvragen behandelt de gemeente Dongen op volgorde van binnenkomst en zolang het budget toereikend is.Het is belangrijk dat er in de straat of buurt draagvlak is voor het initiatief. Dit betekent dat buurt- en straatgenoten het eens zijn met het idee. Initiatiefnemers kunnen een buurtinitiatief indienen via het online aanmeldformulier op www.dongen.nl/buurtinitiatief. Bron: persbericht gemeente Dongen

Maandag 18 maart 2024 – Fractievergadering

Groenlinksaf Groenlinksaf Waalwijk 19-02-2024 08:11

Op maandag 18 maart komt de fractie van GroenLinksaf bij elkaar om de Gespreksavond van 21 maart voor te bereiden. Inwoners en belangstellenden zijn welkom om met onze raadsleden van gedachten wisselen over de raadsvoorstellen op de agenda. De fractievergadering begint om 19:00 uur en vindt plaats bij Zidewinde.

Je bent van harte welkom om aan te sluiten en mee te praten. Aanmelden kan via onderstaande button.

De agenda van de Raadsvergadering vind je op het raadsinformatiesysteem.

Datum: 18 maart 2024

Tijd: 19:00 – 20:30 uur

Locatie: Zidewinde; Julianalaan 1, 5161BA Sprang-Capelle

Hulp nodig? Dan is alleen duidelijke taal niet genoeg

Gemeentebelang Gemeentebelang PvdA Gilze en Rijen 18-02-2024 12:52

Gemeentebelang: informatie moet voor inwoners beschikbaar zijn!

Als je iets wilt weten van de gemeente, omdat je bijvoorbeeld hulp nodig hebt, is dat al ingewikkeld genoeg. Ook om een uitkering of bijstand aan te vragen. Het is sowieso belangrijk dat informatie in duidelijke taal beschikbaar is. Wanneer je als inwoner in een kwetsbare situatie zit, is het belangrijk dat je niet afhankelijk hoeft te zijn. En eigen regie betekent ook dat je zelf op kan zoeken welke mogelijkheden er zijn.

Het vinden van de informatie over regelingen is, sinds introductie van de nieuwe website van de gemeente, er niet beter op geworden. Zo kent de gemeente Gilze en Rijen een regeling via de bijzondere bijstand waarbij 150 euro aangevraagd kan worden. Deze regeling kan worden is bedoeld voor inwoners die het niet breed hebben, om te kunnen sporten of mee te kunnen doen aan andere ontspanning- en cultuuractiviteiten.

De website van de gemeente Gilze en Rijen is vernieuwd. Deze regeling is bijvoorbeeld daar niet meer op te vinden. Dit was op de oude website wel het geval. Zoek je naar deze regeling dan wordt door de gemeente slechts verwezen naar de nieuwe pagina over de bijzondere bijstand. Maar daar is dan weer slechts alleen algemene informatie te vinden. Dus daar wordt je niet wijzer van. En dat is erg slecht vindt Gemeentebelang. Gemeentebelang-raadslid Anthony Bisschops stelde daarom schriftelijk vragen aan het college waarom dit zo slecht te vinden is op een vernieuwde website.

Wat heb je aan regelingen als je ze niet kan vinden? Anthony wil weten waarom de nieuwe website van de gemeente onvolledig is.

Al eerder spraken we het college van B&W aan over het ontbreken van actief informeren aan inwoners. Eerder ging het over het noodfonds waarover inwoners nauwelijks over geïnformeerd werden. Onbegrijpelijk dat het nu opnieuw nodig is om te vragen naar goed bereikbare informatie voor onze inwoners. En dat terwijl PvdA het sociale vangnet hoog in het vaandel heeft staan? Gemeentebelang vindt het ondermaats dat met het vernieuwen van de website het sociale karakter van onze gemeente nu minder te vinden is. Want wat heb je aan regelingen als je ze niet kan vinden? Heb je hulp nodig of een vraag? Mail dan naar anthony@gemeentebelang.org

Er gaat veel goed, maar het kan altijd beter!

Eerlijk Alternatief Eerlijk Alternatief Pijnacker-Nootdorp 17-02-2024 15:50

In het verkiezingsprogramma van Eerlijk Alternatief staat dat wij voorstander zijn van een lokale ombudsman, als blijkt dat onze inwoners de Nationale Ombudsman niet weten te vinden. Daarom hebben wij in november 2022 een motie gesteund die het college opriep hier onderzoek naar te doen en om met een voorstel te komen.

Onlangs hebben raadsleden een informatieavond over dit onderwerp gehad, waarbij ook iemand van de Nationale Ombudsman aanwezig was. Uit het onderzoek is gebleken dat het grootste gedeelte van de klachten die bij de gemeente binnenkomen met één telefoontje is opgelost. Vaak gaat het om goed uitleggen wat er aan de hand is, of onze inwoners doorverwijzen naar het juiste loket of instantie. Per jaar komen er gemiddeld zeven klachten bij de Nationale Ombudsman terecht. En de inwoners waarvan de klachten echt niet door de gemeente opgelost kunnen worden, worden ook nog actief gewezen op de mogelijkheid om het bij de nationale ombudsman voor te leggen. De vraag is dan dus ‘wil je voor die gemiddeld zeven klachten per jaar een lokale ombudsman in het leven roepen?’

Het antwoord van het college was ‘nee.’ En wij als Eerlijk Alternatief zijn het daarmee eens.

Wel stelt het college voor te gaan werken met sociaal raadslieden. Zij kunnen onze inwoners ondersteunen met allerlei geschillen, onduidelijkheden en vragen. Niet alleen als het om de gemeente gaat, maar bijvoorbeeld ook met betrekking tot woningcorporatie, belastingdienst enzovoorts…

Omdat wij overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van deze sociaal raadslieden voor onze inwoners, zijn wij mede indieners van het verzoek om de inzet van sociaal raadslieden voor 2,5 jaar als pilot uit te proberen.

Wij horen in de toekomst graag van onze inwoners hoe zij deze inzet ervaren.

Vrijdag 15 maart 2024 – Filmavond

Groenlinksaf Groenlinksaf GroenLinks Waalwijk 16-02-2024 18:17

Op vrijdag 15 maart organiseert GroenLinksaf een filmavond. We kijken de documentaire Maak het simpel! over vastgelopen systemen en ingewikkelde regels. Na de film gaan we met elkaar in gesprek en kijken we met welke regels we in onze eigen gemeente Waalwijk te maken krijgen en hoe we het met elkaar simpeler kunnen maken. Meer informatie lees je hier.

Onze filmavonden zijn open voor alle inwoners van Waalwijk, ongeacht politieke voorkeur. Om een inschatting te maken van het aantal deelnemers vragen we je om aan te melden via [email protected] of klik op de button hieronder.

Datum: 15 maart 2024

Tijd: 19:30 – 22:00 uur

Locatie: Winterdijk 30b, Waalwijk

ABO: aanwezig op de Valentijns Borrel Inclusief Groep.

Algemeen Belang Oldebroek (ABO) Algemeen Belang Oldebroek (ABO) Oldebroek 16-02-2024 15:23

Raadslid Johan Deij was afgelopen woensdag namens ABO aanwezig op de Valentijnsborrel georganiseerd door de hoofdvestiging van de Inclusief Groep, in Nunspeet.

Na een welkomswoord was naast een goed verzorgde borrel ruimte om in groepen een korte rondleiding te krijgen en in één van de werkplaatsen in gesprek te gaan met enkele medewerkers en begeleiders. Een mooie organisatie die veel mensen verder helpt met het vinden van een passende plek of baan, zeker voor de medemens met een afstand tot arbeidsmarkt.

Inclusief Groep: Bedankt voor de middag en de leuke cadeau’s die we mochten uitzoeken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.